Skriftlig fremsættelse (30. marts
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger,
retshjælp og fri proces).
(Lovforslag nr. L 132).
Formålet med lovforslaget er at
modernisere og forbedre retsplejelovens regler om sagsomkostninger,
retshjælp og fri proces i civile sager.
Der foreslås en ny samlet regulering af
spørgsmålet om sagsomkostninger, der i vidt
omfang viderefører principper, som allerede gælder i
dag.
Lovforslaget viderefører således
det gældende hovedprincip om, at den tabende part skal betale
sagsomkostninger til den vindende part. Endvidere
videreføres muligheden for helt eller delvis at fritage den
tabende part for at betale sagsomkostninger, hvis særlige
grunde taler for det.
Med hensyn til størrelsen af
sagsomkostningerne viderefører lovforslaget de
gældende regler om, at andre udgifter end udgifter til
advokatbistand i princippet erstattes fuldt ud, hvorimod udgifter
til advokatbistand erstattes med et standardiseret beløb,
der ikke direkte afhænger af udgiften i den konkrete sag.
Med lovforslaget lægges der op til en
væsentlig forhøjelse af de standardbeløb, der
anvendes ved tilkendelse af sagsomkostninger til dækning af
udgifter til advokatbistand. Formålet hermed er at opnå
en bedre overensstemmelse mellem de sagsomkostninger, som den
vindende part får tilkendt, og partens faktiske udgifter til
advokatbistand.
Endvidere er det hensigten, at der fremover
skal være større gennemsigtighed med hensyn til
afgørelser om sagsomkostninger. Det forudsættes
således, at parterne i højere grad udtaler sig,
før der træffes afgørelse om sagsomkostninger,
og at afgørelsen begrundes mere udførligt, end det
normalt er tilfældet i dag. Endvidere foreslås det, at
enhver som udgangspunkt skal have ret til aktindsigt i beslutninger
om sagsomkostninger i civile sager på samme måde som i
domme og kendelser efter de nye regler om aktindsigt, der blev
gennemført sidste år.
Endelig foreslås det, at tilkendte
sagsomkostningsbeløb fremover skal forrentes med
sædvanlig procesrente (morarente), hvis sagsomkostningerne
ikke betales inden udløbet af fuldbyrdelsesfristen (normalt
14 dage efter dommens afsigelse).
Der foreslås et enklere og mere
enstrenget regelsæt, hvor der opereres med tre trin for
retshjælp:
€" Helt grundlæggende mundtlig
rådgivning (trin 1)
€" Rådgivning ud over helt
grundlæggende mundtlig rådgivning (trin 2)
€" Rådgivning i forbindelse med
forligsforhandlinger (trin 3)
Det foreslås at videreføre det
gældende princip, hvorefter retshjælp som udgangspunkt
er mulig i alle sager, men hvor der er en såkaldt
negativliste med sager, som er undtaget. Der foreslås ingen
ændringer i, hvilke typer af sager der skal være
undtaget fra retshjælp, men det foreslås, at
negativlisten fremover alene skal gælde for
videregående retshjælp, dvs. retshjælp på
trin 2 og 3.
Endvidere foreslås det, at betingelserne
for tilskud til private retshjælpsinstitutioner fremover skal
fastsættes ved bekendtgørelse, og at vederlaget til
advokater for advokatretshjælp fremover skal reguleres
årligt.
Der foreslås en ny samlet regulering af
spørgsmålet om fri proces.
De gældende økonomiske
betingelser for fri proces foreslås videreført
uændret. Samtidig foreslås en mere nuanceret
lovregulering af de materielle betingelser for fri proces, der i
dag udgøres af reglen om "rimelig grund til at føre
proces". Forslaget til materielle betingelser for fri proces
indeholder følgende hovedelementer:
€" Der skal som udgangspunkt gives fri proces
i sager i første instans om ægteskab og
forældremyndighed.
€" Der skal som udgangspunkt gives fri proces,
når en person helt eller delvis har fået medhold i et
huslejenævn eller beboerklagenævn, i et centralt
statsligt klagenævn eller i et privat klage- eller
ankenævn, der er godkendt af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender, men modparten ikke frivilligt opfylder
nævnets afgørelse, eller modparten anlægger
retssag med påstand om ændring af nævnets
afgørelse.
€" Der skal som udgangspunkt gives fri proces,
når en person helt eller delvis har fået medhold i den
foregående instans, og sagen er appelleret af modparten.
€" For andre sager lovfæstes de
vigtigste hensyn, som indgår i vurderingen af, om
ansøgeren har rimelig grund til at føre proces,
herunder sagens betydning for ansøgeren, udsigten til, at
ansøgeren vil få medhold i sagen, sagsgenstandens
størrelse, størrelsen af de forventede omkostninger
og muligheden for at få sagen afgjort ved et administrativt
nævn eller et privat klage- eller ankenævn, der er
godkendt af ministeren for familie- og forbrugeranliggender.
€" For så vidt angår sager om
opsigelse eller ophævelse af boliglejemål, om opsigelse
eller ophævelse af ansættelsesforhold eller om
personskade angives det udtrykkeligt i loven, at henholdsvis
lejeren, arbejdstageren og skadelidte skal anses for at have
rimelig grund til at føre proces, medmindre andre hensyn
klart taler herimod.
Det foreslås endvidere at
videreføre den gældende regel om, at der, når
særlige grunde taler for det, kan meddeles fri proces, selv
om de almindelige betingelser for at få fri proces ikke er
opfyldt.
Med hensyn til forholdet mellem fri proces og
retshjælpsforsikring foreslås det at videreføre
den gældende regel om, at fri proces er subsidiær i
forhold til retshjælpsforsikringsdækning. I
forlængelse heraf foreslås det at adskille fri proces
og retshjælpsforsikring yderligere, således at der
fremover ikke skal gives fri proces, hvis ansøgeren har en
retshjælpsforsikring, der dækker den konkrete sag. Det
offentlige vil således ikke længere skulle behandle
ansøgninger om fri proces i tilfælde, hvor det
offentlige alligevel ikke skal betale udgifterne, eftersom
ansøgeren har en retshjælpsforsikring, der
dækker udgifter ved sagen.
Samtidig foreslås det dog, at en person,
der har retshjælpsforsikringsdækning og derfor fremover
ikke kan få fri proces, skal have mulighed for af det
offentlige at få dækket rimelige udgifter ud over
forsikringens maksimum, hvis de øvrige betingelser for fri
proces er opfyldt, og sagens karakter eller omstændighederne
i øvrigt kan begrunde, at sagsomkostningerne ikke har kunnet
holdes inden for forsikringens maksimum.
Med hensyn til kompetencen til at give fri
proces foreslås det, at domstolene skal bevilge fri proces i
de tilfælde, hvor der ikke skal foretages en nærmere
vurdering af udsigten til, at ansøgeren vil få
medhold, og at kompetencen til at bevilge fri proces i andre
tilfælde henlægges til Civilstyrelsen. Det
foreslås endvidere, at Civilstyrelsens afslag på fri
proces skal kunne indbringes for en nyoprettet afdeling i
Procesbevillingsnævnet, der skal behandle klager over afslag
på fri proces.
Med disse forslag sikres, at afgørelsen
af, om en person kan få fri proces €" herunder ved
retssager mod det offentlige €" i alle tilfælde kan
indbringes for en uafhængig instans, nemlig enten for
domstolene eller for Procesbevillingsnævnet, der er et
uafhængigt nævn tilknyttet domstolene.
Lovforslaget bygger på de dele af
Retsplejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af
den civile retspleje III (Adgang til domstolene), som angår
sagsomkostninger, retshjælp, fri proces og
retshjælpsforsikring, og svarer i det væsentlige til
Retsplejerådets lovudkast.
Forslaget om at forhøje de
standardbeløb, der anvendes ved tilkendelse af
sagsomkostninger til dækning af udgifter til advokatbistand,
udmønter regeringens aftale med Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne i forbindelse med forslaget til finanslov for
2005. Det foreslås, at de nye regler om sagsomkostninger skal
træde i kraft den 1. juli 2005.
Det foreslås endvidere, at de nye regler
om retshjælp og fri proces €" herunder de nye regler om
behandlingen af ansøgninger om fri proces med mulighed for
at påklage Civilstyrelsens afslag på fri proces til
Procesbevillingsnævnet €" skal træde i kraft den
1. januar 2007. Forslaget skal bl.a. ses i lyset af, at
Domstolsstyrelsen og Procesbevillingsnævnet skal have tid til
at forberede oprettelsen af en helt ny afdeling i
Procesbevillingsnævnet til behandling af klager over afslag
på fri proces. Det er desuden hensigtsmæssigt, at de
nye kompetenceregler, som bl.a. indebærer, at statsamterne
ikke længere skal behandle ansøgninger om fri proces,
træder i kraft samtidig med kommunalreformen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.