Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Underretnings- og formkrav ved justitsministerens
pålæg til anklagemyndigheden i straffesager)
(Lovforslag nr. L 13).
Lovforslaget er en genfremsættelse af L
146, der blev fremsat den 15. december 2004, og som bortfaldt
på grund af afholdelse af folketingsvalg.
Lovforslaget går ud på at
indføre særlige underretnings- og formkrav i
tilfælde af, at justitsministeren giver anklagemyndigheden
pålæg i konkrete straffesager om at begynde,
fortsætte, undlade eller standse forfølgning. Den
foreslåede ordning skal finde anvendelse i tilfælde,
hvor pålægget gives i medfør af bestemmelsen i
retsplejelovens § 98, stk. 3.
Forslaget fremsættes på baggrund
af tilkendegivelserne i Folketingets Retsudvalgs beretning af 29.
april 2004 over beslutningsforslag B 46 fremsat i november
2003.
Formålet med lovforslaget er at sikre en
større åbenhed og gennemsigtighed i forbindelse med
anvendelsen af beføjelsen i retsplejelovens § 98, stk.
3, som i praksis anvendes yderst sjældent. Efter regeringens
opfattelse vil den foreslåede ordning kunne medvirke til at
hindre, at der opstår mytedannelser om f.eks. årsagerne
til, at en tiltale er blevet rejst eller ikke er blevet rejst.
Det foreslås for det første, at
justitsministerens pålæg til anklagemyndigheden i en
straffesag om at begynde, fortsætte, undlade eller standse
forfølgning skal være skriftligt og ledsaget af en
begrundelse. Et sådant pålæg og begrundelsen
herfor vil dermed komme til at indgå i den
pågældende straffesags akter. Begrundelsespligten
indebærer bl.a., at det skal angives, hvilke hovedhensyn der
ligger bag beslutningen om at give pålæg.
Det foreslås, at forsvareren og den
sigtede i straffesagen skal have adgang til at gøre sig
bekendt med pålægget mv. i samme omfang som med hensyn
til materiale, politiet har tilvejebragt til brug for sagen.
Det foreslås for det andet, at
Folketingets formand skal underrettes, hvis justitsministeren giver
pålæg til anklagemyndigheden i en straffesag om at
begynde, fortsætte, undlade eller standse forfølgning.
Denne underretningspligt vil have størst betydning i de
tilfælde, hvor pålægget går ud på, at
retsforfølgning skal undlades eller standses, så sagen
ikke behandles ved domstolene. Folketingets formand vil kunne
videregive underretningen til f.eks. Folketingets Retsudvalg. Med
forslaget skabes der således en mere direkte parlamentarisk
kontrol.
Underretningen af Folketingets formand kan
efter forslaget udsættes i nogle nærmere angivne
tilfælde, hvor der gør sig særlige forhold
gældende, som efter de gældende regler i retsplejeloven
tilsvarende kan medføre, at reglerne om forsvarerens ret til
aktindsigt fraviges. Det er forudsat, at der sker underretning af
Folketingets formand, så snart de pågældende
hensyn ikke længere gør sig gældende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.