L 128 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Forlængelse
af mulighed for 1-årige tilbud om vejledning og
opkvalificering i første ledighedsperiode).
Fremsat den 16. marts 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Forlængelse af mulighed for
1-årige tilbud om vejledning og opkvalificering i
første ledighedsperiode)
§ 1
I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en
aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret ved
§ 4 i lov nr. 423 af 9. juni 2004, lov nr. 424 af 9. juni
2004, lov nr. 1369 af 20. december 2004 og lov nr. 1418 af 22.
december 2004, foretages følgende ændring:
1. I § 133, stk. 5,
ændres »den 1. juli 2005« til: »den 1.
januar 2006«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget får kommunerne og AF i
yderligere et halvt år mulighed for efter en konkret
vurdering at give tilbud om vejledning og opkvalificering af op til
1 års varighed til ledige, der er i første
ledighedsperiode. Lovforslaget angår forsikrede
dagpengemodtagere, jf. lovens § 34, og
arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere, der er
fyldt 30 år, jf. lovens § 35.
Forslaget forlænger den eksisterende
ordning med et halvt år. Forslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer.
2. Lovforslagets baggrund
Efter gældende regler kan der i det
første ledighedsår normalt kun tilbydes vejledning og
opkvalificering i 6 uger. Reglen er et udslag af et af de
grundlæggende principper i »Flere i Arbejde« om,
at indsatsen i den første ledighedsperiode skal være
målrettet job og jobsøgning.
Der er indført en særlig ordning
i § 36 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som
giver mulighed for at give tilbud om vejledning og opkvalificering
i op til 1 år til nyledige under visse betingelser. Ordningen
er tidsbegrænset, og den er senest forlænget et halvt
år med lov nr. 1418 af 22. december 2004, således at
kommunerne og AF kan afgive tilbud frem til 1. juli 2005.
Det foreslås, at muligheden for, at AF
henholdsvis kommunerne kan give tilbud om vejledning og
opkvalificering til nyledige i op til 1 år, forlænges
frem til 1. januar 2006. For at give det udvidede uddannelsestilbud
skal visse arbejdsmarkedspolitisk begrundede betingelser, som
fremgår af henholdsvis lovens § 36, stk. 4, og
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 75, være opfyldt:
€ den ledige kan ikke umiddelbart formidles
arbejde inden for sit faglige område,
€ det påtænkte tilbud
kvalificerer til beskæftigelse inden for et område,
hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft,
og
€ uddannelsen skal være enten
statsligt finansieret eller offentligt finansieret og statsligt
godkendt.
En del af de personer, der bliver ledige nu,
kommer fra brancher, hvor der ikke er udsigt til
beskæftigelse fremover. Ledige fra disse brancher vil
få forbedret deres chance for igen at få arbejde, hvis
de får mulighed for at omskole sig. Forslaget vil
således medvirke til at flytte arbejdsstyrkens kompetence fra
områder med overskud af arbejdskraft til områder med
mangel eller mulig mangel på arbejdskraft.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil kunne medføre
merudgifter for staten til køb af opkvalificering og
vejledning til ledige i 1. ledighedsperiode.
Der bliver til ordningen i andet halvår
2005 afsat op til 50 mio. kr.
Puljen skal sikre, at der er midler til den
udvidede indsats for ledige i 1. ledighedsperiode, såfremt
AF-regionerne ikke kan indprioritere indsatsen inden for den
udmeldte bevilling til den ordinære indsats.
Der afsættes centralt en ramme på
50 mio. kr. til finansiering af de udgifter til ordningen, som
AF-regionerne ikke kan indprioritere inden for den udmeldte
bevilling. Af de 50 mio. kr. reserveres 15 mio. kr. til Nordjylland
i lyset af regionens særlige beskæftigelsesproblem.
Rammen finansieres af det forventede videreførte
mindreforbrug fra 2004 til 2005 på konto 17.46.11.
Driftsudgifter ved aktivering af de forsikrede ledige.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høringer
Forslaget er sendt i høring til
€ Beskæftigelsesrådet
€ Ankestyrelsen
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Staten:
Op til 50 mio. kr. i 2005 |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Specielle bemærkninger
Til § 1
Det foreslås, at ordningen med den
udvidede uddannelsesindsats i den første ledighedsperiode
forlænges, således at ordningen finder anvendelse
på personer, der inden den 1. januar 2006 har fået
tilbud om vejledning og opkvalificering.
Der vil i andet halvår 2005 blive afsat
50 mio. kr. til den udvidede indsats, heraf reserveres 15 mio. kr.
til Nordjylland. De resterende midler vil blive fordelt mellem de
øvrige AF-regioner efter en objektiv fordeling baseret
på regionens andel af den kortvarige ledighed.
Puljen øremærkes til alene at
kunne komme i anvendelse til den udvidede indsats for ledige i
første ledighedsperiode, såfremt AF-regionerne ikke
kan indprioritere indsatsen inden for den allerede udmeldte
bevilling til den ordinære indsats. Viser det sig, at
AF-regionen ikke inden for den udmeldte bevilling kan indprioritere
den udvidede indsats, kan AF-regionen søge om adgang til hel
eller delvis dækning af uddannelsesindsatsen fra AF-regionens
del af den øremærkede pulje på 50 mio. kr.
Kommunerne kan inden for samme pulje på
50 mio. kr. ansøge AF om midler til at afholde udgifter til
den udvidede indsats for arbejdsmarkedsparate kontant- og
starthjælpsmodtagere i første ledighedsperiode.
Til § 2
Den gældende ordning udløber 1.
juli 2005. Det fremgår af lovforslaget, at loven træder
i kraft 1. juli 2005 og således forlænger den
gældende ordning.