L 128 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

(Forlængelse af mulighed for 1-årige tilbud om vejledning og opkvalificering i første ledighedsperiode).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 16-03-2005

Fremsat: 16-03-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l128_som_fremsat (html)

L 128 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Forlængelse af mulighed for 1-årige tilbud om vejledning og opkvalificering i første ledighedsperiode).

Fremsat den 16. marts 2005 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

(Forlængelse af mulighed for 1-årige tilbud om vejledning og opkvalificering i første ledighedsperiode)

 

§ 1

I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 4 i lov nr. 423 af 9. juni 2004, lov nr. 424 af 9. juni 2004, lov nr. 1369 af 20. december 2004 og lov nr. 1418 af 22. december 2004, foretages følgende ændring:

1. I § 133, stk. 5, ændres »den 1. juli 2005« til: »den 1. januar 2006«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets indhold

Med lovforslaget får kommunerne og AF i yderligere et halvt år mulighed for efter en konkret vurdering at give tilbud om vejledning og opkvalificering af op til 1 års varighed til ledige, der er i første ledighedsperiode. Lovforslaget angår forsikrede dagpengemodtagere, jf. lovens § 34, og arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, jf. lovens § 35.

Forslaget forlænger den eksisterende ordning med et halvt år. Forslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer.

2. Lovforslagets baggrund

Efter gældende regler kan der i det første ledighedsår normalt kun tilbydes vejledning og opkvalificering i 6 uger. Reglen er et udslag af et af de grundlæggende principper i »Flere i Arbejde« om, at indsatsen i den første ledighedsperiode skal være målrettet job og jobsøgning.

Der er indført en særlig ordning i § 36 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som giver mulighed for at give tilbud om vejledning og opkvalificering i op til 1 år til nyledige under visse betingelser. Ordningen er tidsbegrænset, og den er senest forlænget et halvt år med lov nr. 1418 af 22. december 2004, således at kommunerne og AF kan afgive tilbud frem til 1. juli 2005.

Det foreslås, at muligheden for, at AF henholdsvis kommunerne kan give tilbud om vejledning og opkvalificering til nyledige i op til 1 år, forlænges frem til 1. januar 2006. For at give det udvidede uddannelsestilbud skal visse arbejdsmarkedspolitisk begrundede betingelser, som fremgår af henholdsvis lovens § 36, stk. 4, og bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 75, være opfyldt:

€ den ledige kan ikke umiddelbart formidles arbejde inden for sit faglige område,

€ det påtænkte tilbud kvalificerer til beskæftigelse inden for et område, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft, og

€ uddannelsen skal være enten statsligt finansieret eller offentligt finansieret og statsligt godkendt.

En del af de personer, der bliver ledige nu, kommer fra brancher, hvor der ikke er udsigt til beskæftigelse fremover. Ledige fra disse brancher vil få forbedret deres chance for igen at få arbejde, hvis de får mulighed for at omskole sig. Forslaget vil således medvirke til at flytte arbejdsstyrkens kompetence fra områder med overskud af arbejdskraft til områder med mangel eller mulig mangel på arbejdskraft.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget vil kunne medføre merudgifter for staten til køb af opkvalificering og vejledning til ledige i 1. ledighedsperiode.

Der bliver til ordningen i andet halvår 2005 afsat op til 50 mio. kr.

Puljen skal sikre, at der er midler til den udvidede indsats for ledige i 1. ledighedsperiode, såfremt AF-regionerne ikke kan indprioritere indsatsen inden for den udmeldte bevilling til den ordinære indsats.

Der afsættes centralt en ramme på 50 mio. kr. til finansiering af de udgifter til ordningen, som AF-regionerne ikke kan indprioritere inden for den udmeldte bevilling. Af de 50 mio. kr. reserveres 15 mio. kr. til Nordjylland i lyset af regionens særlige beskæftigelsesproblem. Rammen finansieres af det forventede videreførte mindreforbrug fra 2004 til 2005 på konto 17.46.11. Driftsudgifter ved aktivering af de forsikrede ledige.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Høringer

Forslaget er sendt i høring til

€ Beskæftigelsesrådet

€ Ankestyrelsen

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Staten:
Op til 50 mio. kr. i 2005

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Specielle bemærkninger

Til § 1

Det foreslås, at ordningen med den udvidede uddannelsesindsats i den første ledighedsperiode forlænges, således at ordningen finder anvendelse på personer, der inden den 1. januar 2006 har fået tilbud om vejledning og opkvalificering.

Der vil i andet halvår 2005 blive afsat 50 mio. kr. til den udvidede indsats, heraf reserveres 15 mio. kr. til Nordjylland. De resterende midler vil blive fordelt mellem de øvrige AF-regioner efter en objektiv fordeling baseret på regionens andel af den kortvarige ledighed.

Puljen øremærkes til alene at kunne komme i anvendelse til den udvidede indsats for ledige i første ledighedsperiode, såfremt AF-regionerne ikke kan indprioritere indsatsen inden for den allerede udmeldte bevilling til den ordinære indsats. Viser det sig, at AF-regionen ikke inden for den udmeldte bevilling kan indprioritere den udvidede indsats, kan AF-regionen søge om adgang til hel eller delvis dækning af uddannelsesindsatsen fra AF-regionens del af den øremærkede pulje på 50 mio. kr.

Kommunerne kan inden for samme pulje på 50 mio. kr. ansøge AF om midler til at afholde udgifter til den udvidede indsats for arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere i første ledighedsperiode.

Til § 2

Den gældende ordning udløber 1. juli 2005. Det fremgår af lovforslaget, at loven træder i kraft 1. juli 2005 og således forlænger den gældende ordning.