L 125 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af afskrivningsloven, ejendomsavancebeskatningsloven og
tonnageskatteloven. (Beskatning ved afståelse af kontrakter
om levering af skibe og andre driftsmidler samt
entreprisekontrakter. Beskatning ved afståelse af skibe og
andre driftsmidler, der endnu ikke er færdige til at
indgå i driften af en virksomhed).
Fremsat den 4. marts 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
afskrivningsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven og tonnageskatteloven
(Beskatning ved afståelse af kontrakter om levering af skibe
og
andre driftsmidler samt entreprisekontrakter. Beskatning ved
afståelse af skibe og andre driftsmidler, der endnu ikke
er
færdige til at indgå i driften af en virksomhed)
§ 1
I lov om skattemæssige
afskrivninger (afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
976 af 21. september 2004, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1376 af 20. december 2004, § 1 i lov nr. 1386 af 20.
december 2004 og § 1 i lov nr. 1389 af 20. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. Før Kapitel 6
indsættes:
»Kapitel 5 a
Salg af kontrakter m.v.
§ 44 C.
Sælges eller opgives retten i henhold til en kontrakt om
levering af et skib eller et andet driftsmiddel, der udelukkende
eller delvis skal benyttes erhvervsmæssigt, og hvorpå
der, når betingelserne for afskrivning er opfyldt, kan
afskrives efter kapitel 2, medregnes fortjeneste eller tab herved
ved opgørelsen af sælgerens skattepligtige indkomst
for det indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for denne.
Fortjeneste eller tab opgøres uden hensyn til eventuel
forskudsafskrivning på skibet eller driftsmidlet.
Stk. 2. Sælges et skib eller et
andet driftsmiddel, der udelukkende eller delvis skal benyttes
erhvervsmæssigt, og hvorpå der, når betingelserne
for afskrivning er opfyldt, kan afskrives efter kapitel 2, men som
endnu ikke er færdiggjort i et sådant omfang, at det
kan indgå i driften af sælgerens virksomhed, medregnes
fortjeneste eller tab ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer. Fortjeneste eller tab opgøres uden hensyn til
eventuel forskudsafskrivning på skibet eller
driftsmidlet.«
§ 2
I lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendom (Ejendomsavancebeskatningsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 21. september 2004, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1386 af 20. december 2004,
foretages følgende ændring:
1. Efter § 1
indsættes:
Ȥ 1 A.
Afståelse eller opgivelse af retten i henhold til kontrakt om
opførelse af en bygning m.v. (entreprisekontrakt)
sidestilles ved anvendelse af reglerne i denne lov med
afståelse af fast ejendom. Fortjeneste eller tab ved
afståelse eller opgivelse af en entreprisekontrakt
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne.«
§ 3
I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 2.
august 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 16, stk. 5, 1.
pkt., ændres »stk. 4« til:
»stk. 2 og 4«.
2. I § 16, stk. 5,
indsættes som 3. pkt.:
»Ved anvendelsen af stk. 3 sidestilles
afhændelse eller opgivelse af retten i henhold til en
kontrakt om levering af nybygget tonnage, jf. 1. og 2. pkt., med
afhændelse af skib.«
3. I § 18 ændres
»Avancer« til: »Fortjenester«,
»Avancen« til: »Fortjenesten« og
»avance« til: »fortjeneste«.
4. I § 18 indsættes
som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Afhændes eller
opgives retten i henhold til en kontrakt om levering af et skib
eller et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes fortjeneste eller tab herved ved
opgørelsen af rederiets skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne.
Stk. 3. Afhændes et skib eller
et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer.«
§ 4
Stk. 1. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning for
afståelse eller opgivelse, der foretages den 4. marts 2005
eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Skatteministeriet har identificeret nogle
utilsigtede virkninger af de gældende regler for beskatning
ved afståelse af retten i henhold til kontrakter om levering
af skibe og andre driftsmidler og entreprisekontrakter.
Skatteministeriet har endvidere identificeret nogle utilsigtede
virkninger af de gældende regler for beskatning ved
afståelse af skibe og andre driftsmidler, der er leveret til
en igangværende virksomhed og bestemt til at indgå i
virksomhedens drift, men endnu ikke færdiggjort i et
sådant omfang, at de kan indgå i driften.
Lovforslaget har til formål at
ændre reglerne, så disse utilsigtede virkninger
undgås.
2. Baggrunden for lovforslaget -
gældende regler
2.1. Overdragelse af kontrakter m.v.
vedrørende skibe og andre driftsmidler
Ligningsrådet har i en bindende
forhåndsbesked af 17. august 2004 vedrørende salg af
en kontrakt om nybygning af et skib antaget, at der €"
når bortses fra efterbeskatning af forskudsafskrivninger
på skibet €" med de gældende regler ikke er
hjemmel til at medregne fortjeneste eller tab ved opgørelsen
af sælgerens skattepligtige indkomst.
Ligningsrådet henviste herved til, at
der var tale om en normal aftale om levering af et aktiv til brug i
modtagerens virksomhed med en for branchen sædvanlig
afleveringsfrist. Der var derfor ikke tale om en terminskontrakt
omfattet af reglerne i kursgevinstloven.
Ligningsrådet henviste endvidere til,
at der tidligere - frem til lov nr. 433 af 26. juni 1998 om
skattemæssige afskrivninger (afskrivningsloven) - fandtes en
hjemmel i afskrivningsloven til beskatning ved salg af
skibsbygningskontrakter.
Det var Ligningsrådets opfattelse, at
spørgsmålet om beskatning ved overdragelse af
kontrakten herefter måtte afgøres efter de almindelige
regler i statsskatteloven. Ifølge statsskattelovens
§ 5, stk. 1, litra a, er fortjeneste erhvervet i
forbindelse med afhændelse af aktiver kun skattepligtige,
hvis der er tale om næring eller spekulation. Ingen af delene
var tilfældet i den foreliggende sag.
Der var derfor ikke grundlag for at medregne
fortjeneste eller tab ved overdragelsen af kontrakten om nybygning
af et skib til sælgerens skattepligtige indkomst.
Der har ikke tidligere været hjemmel i
afskrivningsloven til at medregne fortjeneste eller tab ved
overdragelse af kontrakter om levering af andre driftsmidler end
skibe ved opgørelsen af sælgerens skattepligtige
indkomst. Der har således ikke været hjemmel til at
medregne fortjeneste eller tab ved overdragelse af kontrakter om
levering af f.eks. fly eller tog. Men bortset herfra må
retstilstanden antages at være den samme som ved overdragelse
af kontrakter om levering af skibe.
Efter de gældende regler i
afskrivningsloven medregnes fortjeneste eller tab ved
afståelse af afskrivningsberettigede skibe og andre
driftsmidler ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst.
Et skib eller et andet driftsmiddel anses for
anskaffet i afskrivningslovens forstand, når det er
1) leveret til en igangværende
virksomhed,
2) bestemt til at indgå i virksomhedens
drift og
3) færdiggjort i et sådant omfang,
at det kan indgå i driften.
Hvis der ikke kan afskrives på et skib
eller et andet driftsmiddel, fordi disse betingelser ikke er
opfyldt, er der ikke hjemmel til at medregne fortjeneste eller tab
ved afståelse af det pågældende skib eller
driftsmiddel ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst €" medmindre der foreligger
næring eller spekulation.
Den gældende retstilstand
indebærer således, at virksomhederne, hvis der er
fortjeneste, tilskyndes til at afstå kontrakten om levering
af skibet eller driftsmidlet eller det leverede, men fortsat
ufærdige skib eller driftsmiddel, idet fortjenesten i
så fald er skattefri. Hvis der derimod er tale om tab, venter
virksomheden med at afstå skibet eller driftsmidlet til det
er indgået i driften, idet der i så fald er fradrag for
tabet.
2.2. Overdragelse af
entreprisekontrakter
Afskrivningsloven indeholder regler om
afskrivning på erhvervsmæssigt benyttede bygninger og
installationer og om medregning af genvundne afskrivninger eller
tab ved afståelse af bygninger og installationer,
hvorpå der er afskrevet.
Ejendomsavancebeskatningsloven indeholder
regler om medregning af fortjeneste eller tab ved afståelse
af fast ejendom. Ses bort fra de specielle regler vedrørende
ejerboliger, skal fortjeneste ved afståelse af fast ejendom
som udgangspunkt medregnes ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst. Tab ved afståelse af fast ejendom
kan fradrages i fortjeneste ved afståelse af fast ejendom
samme år og eventuelt følgende år.
Fortjeneste eller tab ved afståelse af
en grund med en delvis opført bygning eller afståelse
af en delvis opført bygning på lejet grund vil
være omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens regler.
Derimod indeholder hverken afskrivningsloven
eller ejendomsavancebeskatningsloven hjemmel til at medregne
fortjeneste eller tab ved afståelse af en kontrakt om
opførelse af en bygning m.v. (en entreprisekontrakt) ved
opgørelsen af sælgerens (bygherrens) skattepligtige
indkomst. Fortjeneste eller tab ved afståelse af en
sådan kontrakt vil heller ikke kunne beskattes efter
kursgevinstlovens regler om finansielle kontrakter, idet denne lov
generelt undtager aftaler vedrørende fast ejendom.
Fortjeneste eller tab vil derfor alene skulle medregnes ved
sælgerens (bygherrens) indkomstopgørelse efter de
almindelige regler i statsskatteloven, d.v.s. hvis der foreligger
næring eller spekulation.
2.3. Overdragelse af andre
kontrakter
Aftaler vedrørende fast ejendom er som
ovenfor nævnt undtaget fra kursgevinstlovens regler om
finansielle kontrakter, forudsat at der ikke foreligger
næring med finansielle kontrakter. Undtagelsen omfatter
terminskontrakter og køberetter, herunder sædvanlige
slutsedler, om overdragelse af fast ejendom som indgås af
skattepligtige, der ikke har køb og salg af fast ejendom som
næring. Sådanne kontrakter beskattes i stedet efter
ejendomsavancebeskatningslovens regler.
Afståelse af en kontrakt om køb
af fast ejendom, må anses for overdragelse af fast ejendom.
Det vil sige, at fortjeneste eller tab ved en sådan
afståelse behandles efter reglerne om fortjeneste eller tab
ved afståelse af fast ejendom.
Aftaler om hel eller delvis afståelse
af en virksomhed, herunder andele af en virksomhed og
interessentskabsandele, der kun kan afvikles ved en overdragelse af
virksomheden er undtaget fra kursgevinstlovens regler. Aftalen
behandles i stedet efter de regler, der gælder for de
underliggende aktiver.
Det er en betingelse, for at
undtagelsesbestemmelsen finder anvendelse, at aftalen kun kan
opfyldes ved levering, og at levering rent faktisk finder sted samt
at aftalens parter forbliver de samme.
Aftaler, der ikke opfylder disse betingelser,
herunder aftaler, der afstås, behandles efter
kursgevinstlovens regler om finansielle kontrakter.
3. Lovforslagets indhold
Efter regeringens opfattelse er den
gældende retstilstand vedrørende beskatning af
fortjeneste eller tab ved overdragelse af kontrakter om levering af
skibe og andre driftsmidler samt entreprisekontrakter, jf. afsnit
2.1. og 2.2., ikke hensigtsmæssig.
Ligeledes kan den gældende retstilstand
vedrørende beskatning af fortjeneste eller tab ved
afståelse af skibe og andre driftsmidler, der er leveret til
en igangværende virksomhed og bestemt til at indgå i
virksomhedens drift, men endnu ikke færdiggjort i et
sådant omfang, at de kan indgå i driften, jf. afsnit
2.1., ikke anses for hensigtsmæssig.
3.1. Afskrivningsloven
Det foreslås derfor, at der i
afskrivningsloven indsættes hjemmel til medregning af
fortjeneste eller tab ved salg eller opgivelse af retten i henhold
til en kontrakt om levering af et skib eller et andet driftsmiddel,
der udelukkende eller delvis skal benyttes erhvervsmæssigt,
og hvorpå der (når betingelserne for afskrivning er
opfyldt) kan afskrives efter reglerne i afskrivningslovens kapitel
2, ved opgørelsen af sælgerens skattepligtige indkomst
for det indkomstår, hvori salget sker.
Det foreslås, at der ligeledes
indsættes hjemmel til medregning af fortjeneste eller tab ved
salg af et skib eller et andet driftsmiddel, der udelukkende eller
delvis skal benyttes erhvervsmæssigt, og hvorpå der
(når betingelserne for afskrivning er opfyldt) kan afskrives
efter reglerne i afskrivningslovens kapitel 2, men som endnu ikke
er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i driften af sælgerens virksomhed.
Det er, jf. afsnit 2.1., en betingelse for,
at et skib eller et andet driftsmiddel kan anses for anskaffet i
afskrivningslovens forstand, at det er
1) leveret til en igangværende
virksomhed,
2) bestemt til at indgå i virksomhedens
drift og
3) færdiggjort i et sådant omfang,
at det kan indgå i driften.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
alene fortjeneste eller tab ved salg af skibe eller andre
driftsmidler, der opfylder de to første betingelser om at
være leveret til en igangværende virksomhed og bestemt
til at indgå i virksomhedens drift, men ikke den tredje
betingelse om at være færdiggjort i et sådant
omfang, at det kan indgå i driften.
Bestemmelsen omfatter således f.eks.
ikke den situation, hvor et skib eller et andet driftsmiddel er
bestemt til at indgå i driften af en virksomhed, men hvor
skibet, flyet eller driftsmidlet sælges inden virksomheden
kommer i drift.
3.2. Tonnageskatteloven
Skibe og driftsmidler, der er omfattet af
tonnageskatteordningen kan ikke afskrives efter reglerne i
afskrivningsloven. Tonnageskatteloven indeholder derfor regler om
beskatning af avancer og genvundne afskrivninger på skibe og
driftsmidler omfattet af tonnageskatteordningen.
Det foreslås derfor, at der i
tonnageskatteloven indsættes hjemmel til medregning af
fortjeneste eller tab ved afståelse eller opgivelse af retten
i henhold til en kontrakt om levering af et skib eller andet
driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker.
Det foreslås, at der ligeledes
indsættes hjemmel til medregning af fortjeneste eller tab ved
afhændelse af et skib eller et driftsmiddel, der helt eller
delvis skal omfattes af tonnageskatteordningen, men som endnu ikke
er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i rederiets drift.
Det er tanken, at disse bestemmelser skal
finde tilsvarende anvendelse for operatørselskaber, der
vælger at anvende tonnageskatteordningen, jf. forslaget om
ændring af tonnageskatteloven (Gennemførelse af
ændrede EU-retningslinier for statsstøtte til
søtransportsektoren) (L 95, folketingsåret 2004-05, 2.
samling). Der vil blive fremsat ændringsforslag herom.
3.3.
Ejendomsavancebeskatningsloven
Det foreslås, at afståelse eller
opgivelse af retten i henhold til en kontrakt om opførelse
af en bygning m.v. (en entreprisekontrakt) ved anvendelse af
reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven skal sidestilles med
afståelse af fast ejendom.
Bestemmelsen skal efter forslaget
gælde, uanset om der er tale om en entreprisekontrakt
vedrørende en bygning m.v., der skal benyttes
erhvervsmæssigt og som vil kunne afskrives efter
afskrivningslovens kapitel 3, en bygning m.v., der skal benyttes
erhvervsmæssigt, men som ikke vil kunne afskrives, eller en
bygning m.v., der skal anvendes til private formål.
De foreslåede regler indebærer,
at der ikke er forskel på, om en entreprisekontrakt om
opførelse af en bygning afstås kort tid før,
bygningen er færdig, eller den færdige bygning
afstås. For så vidt angår bygninger m.v., der
skal anvendes til privat brug, bemærkes i den forbindelse, at
fortjeneste eller tab ved afståelse uden at (inden) bygningen
har tjent som bolig for ejeren, skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter
ejendomsavancebeskatningslovens regler.
Bestemmelsen indebærer, at fortjeneste
ved afståelse af en entreprisekontrakt altid skal medregnes
ved opgørelsen af sælgerens (bygherrens)
skattepligtige indkomst for det år, hvor entreprisekontrakten
afstås eller opgives. Tab ved afståelse eller opgivelse
af en entreprisekontrakt vil efter forslaget kunne fradrages
fortjeneste ved afståelse af entreprisekontrakter og/eller
faste ejendomme det samme år og eventuelt
efterfølgende år. Tilsvarende vil tab ved
afståelse af en fast ejendom kunne fradrages i fortjeneste
ved afståelse af entreprisekontrakter og/eller faste
ejendomme det samme år og eventuelt efterfølgende
år.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Forslaget medfører, at fortjeneste og
tab ved salg af kontrakter om levering af skibe og andre
driftsmidler (f.eks. fly og tog) og kontrakter om opførelse
af bygninger (entreprisekontrakter) og fortjeneste og tab ved salg
af skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke
færdige til at indgå i driften, skal medregnes i den
skattepligtige indkomst i det år, hvori salget finder
sted.
Efter gældende regler beskattes
fortjeneste på kontrakter ikke, og der gives ikke fradrag for
tab. Det gælder også for skibe og andre driftsmidler,
der er leveret, men endnu ikke færdige til at indgå i
driften.
I modsætning hertil beskattes
fortjeneste ved salg af aktiver, som indgår i driften, og der
gives fradrag for tab. Ligeledes beskattes €" når
bortses fra ejerboliger €" fortjeneste ved salg af fast
ejendom, og der gives fradrag for tab.
Det vil sige, at der med de gældende
regler er formel symmetrisk ikke-beskatning ved salg af kontrakter
samt skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke
færdige til at indgå i driften, og symmetrisk
beskatning af skibe og andre driftsmidler, der indgår i
driften, samt fast ejendom.
På denne baggrund vil der €" som
det er sket €" reelt kunne etableres asymmetrisk beskatning
ved f.eks. at sælge gevinstgivende kontrakter skattefrit, og
derefter eventuelt købe eller lease samme eller tilsvarende
aktiv, hvis selskabet stadig ønsker at anvende aktivet. For
tabsgivende kontrakter vil der kunne opnås fradrag for tab
ved at afvente et eventuelt salg til efter, at skibet eller
driftsmidlet indgår i driften.
Der foreligger ikke faste holdepunkter, som
gør det muligt at kvantificere de provenumæssige
konsekvenser af den hidtidige mulighed for at etablere reel
asymmetrisk beskatning af fortjeneste og tab ved salg af kontrakter
eller skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke
færdige til at indgå i driften. Det er dog ikke
indtrykket, at der hidtil har været en systematisk udnyttelse
heraf.
I det omfang den gældende beskatning
fremover ville være blevet udnyttet systematisk til at
etablere en asymmetrisk beskatning af fortjenester og tab på
kontrakter eller skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men
endnu ikke færdige til at indgå i driften €" hvis
konjunktur- og prisudviklingen giver grundlag herfor i løbet
af kontraktperioden €" kunne der være blevet tale om et
betydeligt utilsigtet mindreprovenu.
For så vidt at der fremover handles
kontrakter, indebærer lovforslaget samlet set formentligt et
mindre merprovenu, da det må formodes, at provenugevinsten
fra salg af kontrakter overstiger provenutabet €"
rentevirkningen €" forbundet med at fremrykke fradragsadgangen
for tab. Der foreligger dog ikke oplysninger, som gør det
muligt at skønne over størrelsen heraf.
5. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
I det omfang, at der er virksomheder, som har
påtænkt at sælge deres gevinstgivende kontrakter
inden leveringen, eller skibe og andre driftsmidler inden de bliver
færdige til at indgå i driften, vil lovforslaget
medføre, at disse virksomheder skal betale skat af
fortjenesten. Omvendt vil virksomhederne ikke længere skulle
vente med realisering af tab til efter levering for at opnå
fradrag.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Europa-Kommissionen vil blive orienteret om
den foreslåede ændring af tonnageskatteloven, idet den
gældende tonnageskatteordning er notificeret for denne.
10. Høring
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
organisationer m.v.
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen
i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Center
for Kvalitet i Reguleringen, Danmarks Rederiforening, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Den Danske
Skatteborgerforening, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Grundejernes
Landsorganisation, Håndværksrådet,
Københavns Kommune, Kommunernes Landsforening,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Parcelhusejernes
Landsorganisation, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for
Mindre Skibe, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive
konsekvenser | Negative
konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner | Der foreligger ikke faste holdepunkter,
som gør det muligt at opgøre provenuvirkningen af den
hidtidige mulighed for at etablere reel asymmetrisk beskatning af
kontrakter, skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu
ikke færdige til at indgå i driften. I det omfang gældende regler ville
være blevet udnyttet systematisk til at etablere asymmetrisk
beskatning af fortjenester og tab på kontrakter, skibe og
andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke færdige
til at indgå i driften, ville der være blevet tale om
et betydeligt utilsigtet mindreprovenu. Lovforslaget indebærer formentlig
et mindre merprovenu, da det formodes, at merprovenuet fra salg af
kontrakter overstiger provenutabet - rentevirkningen €"
forbundet med fremrykningen af fradragsadgangen for tab. | |
Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | I det omfang, at der er virksomheder, som
påtænker at sælge deres kontrakter inden
leveringen, eller leverede skibe og andre driftsmidler inden de er
færdige til at indgå i driften, vil forslaget have en
negativ virkning for disse virksomheder. Omvendt vil virksomheder
ikke længere skulle vente med realisering af tab til efter
levering for at få fradrag. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Europa-Kommissionen vil blive orienteret
om den foreslåede ændring af tonnageskatteloven, idet
den gældende tonnageskatteordning er notificeret for
denne. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Om baggrunden for forslaget henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2 og 3.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt kapitel i afskrivningsloven, kapitel 5 a om salg af kontrakter
m.v., indeholdende en ny § 44 C.
Til stk. 1
Det foreslås, at fortjeneste eller tab
ved afståelse eller opgivelse af retten i henhold til en
kontrakt om levering af et skib (en skibsbygningskontrakt) eller et
andet driftsmiddel, der udelukkende eller delvis skal benyttes
erhvervsmæssigt, og hvorpå der (når betingelserne
for afskrivning er opfyldt) kan afskrives efter reglerne i
afskrivningslovens kapitel 2, skal medregnes ved opgørelsen
af sælgerens skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker.
Bestemmelsen omfatter enhver afhændelse
eller afståelse af retten i henhold til en kontrakt om
levering af et skib eller et andet driftsmiddel. Det er uden
betydning om salget af retten i henhold til kontrakten sker under
virksomhedens almindelige drift, eller den sker i forbindelse med
afhændelse, afståelse eller opgivelse af den
pågældende virksomhed. Bestemmelsen omfatter også
det tilfælde, hvor kontrakten ophæves, og der i den
forbindelse betales eller modtages erstatning.
Bestemmelsen anvendes uden hensyn til, om der
har været foretaget forskudsafskrivning på skibet eller
driftsmidlet.
Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem afståelsessummen for retten i henhold til
kontrakten og anskaffelsessummen for denne.
Fortjeneste eller tab opgøres uden
hensyn til eventuel forskudsafskrivning på skibet eller
driftsmidlet.
Hvis der har været foretaget
forskudsafskrivning på skibet eller driftsmidlet, vil salget
€" som nu - medføre, at der skal ske efterbeskatning
efter reglerne i afskrivningslovens kapitel 4 af de foretagne
forskudsafskrivninger. Denne efterbeskatning skal ske uden hensyn
til, om der har været fortjeneste eller tab ved
afståelse af retten i henhold til kontrakten.
Til stk. 2
Det foreslås, at fortjeneste eller tab
ved salg af et skib eller et andet driftsmiddel, der udelukkende
eller delvis skal benyttes erhvervsmæssigt, og hvorpå
der (når betingelserne for afskrivning er opfyldt) kan
afskrives efter reglerne i afskrivningslovens kapitel 2, men som
endnu ikke er færdiggjort i et sådant omfang, at det
kan indgå i driften af sælgerens virksomhed, ligeledes
skal medregnes ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst for salgsåret.
Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem afståelsessummen og anskaffelsessummen
tillagt udgifter til forbedringer.
Fortjeneste eller tab opgøres uden
hensyn til eventuel forskudsafskrivning på skibet eller
driftsmidlet.
Det er en betingelse for, at et skib eller et
andet driftsmiddel kan anses for anskaffet i afskrivningslovens
forstand, at det er
1) leveret til en igangværende
virksomhed,
2) bestemt til at indgå i virksomhedens
drift og
3) færdiggjort i et sådant omfang,
at det kan indgå i driften.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
alene fortjeneste eller tab ved salg af skibe eller andre
driftsmidler, der opfylder de to første betingelser om at
være leveret til en igangværende virksomhed og bestemt
til at indgå i virksomhedens drift, men ikke den tredje
betingelse om at være »færdiggjort i et
sådant omfang, at det kan indgå i driften«.
Bestemmelsen omfatter således f. eks.
ikke den situation, hvor et skib eller et andet driftsmiddel er
bestemt til at indgå i driften af en virksomhed, men hvor
skibet eller driftsmidlet sælges inden virksomheden kommer i
drift.
Til § 2
Om baggrunden for forslaget henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2 og 3.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 1 A i ejendomsavancebeskatningsloven. Ifølge
bestemmelsen sidestilles afståelse eller opgivelsen af retten
i henhold til en kontrakt om opførelse af en bygning m.v.
€" en entreprisekontrakt €" med afståelse af fast
ejendom ved anvendelsen af ejendomsavancebeskatningslovens
regler.
Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem afståelsessummen for retten i henhold til
entreprisekontrakten og anskaffelsessummen for denne.
En entreprisekontrakt kan tænkes
overdraget alene. En entreprisekontrakt kan også tænkes
overdraget sammen med (eller i forbindelse med overdragelse af) den
grund, hvorpå bygningen skal opføres, eller sammen med
(eller i forbindelse med overdragelse af) grunden og/eller en
delvist opført bygning.
Bestemmelsen skal efter forslaget gælde
uanset om der er tale om en entreprisekontrakt vedrørende en
bygning m.v., der skal benyttes erhvervsmæssigt og som vil
kunne afskrives efter afskrivningslovens kapitel 3, en bygning
m.v., der skal benyttes erhvervsmæssigt, men som ikke vil
kunne afskrives, eller en bygning m.v., der skal anvendes til
private formål.
Bestemmelsen indebærer, at fortjeneste
ved afståelse af en entreprisekontrakt altid skal medregnes
ved opgørelsen af sælgerens (bygherrens)
skattepligtige indkomst for det år, hvor entreprisekontrakten
afstås eller opgives. Tab ved afståelse eller opgivelse
af en entreprisekontrakt vil efter forslaget kunne fradrages i
fortjeneste ved afståelse af entreprisekontrakter og/eller
faste ejendomme det samme år og eventuelt
efterfølgende år. Tilsvarende vil tab ved
afståelse af en fast ejendom kunne fradrages i fortjeneste
ved afståelse af entreprisekontrakter og/eller faste
ejendomme det samme år og eventuelt efterfølgende
år.
Til § 3
Om baggrunden for forslaget henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2 og 3.
Til nr. 1 og 2
Der kan ikke foretages fradrag for
afskrivninger på skibe og andre driftsmidler under
tonnageskatteordningen. Skibe og andre driftsmidler, der
indgår i tonnageskatteordningen, skal derfor i
afskrivningsmæssig forstand udskilles fra de af rederiets
aktiver, der indgår i anden virksomhed, og som fortsat kan
afskrives efter de almindelige regler.
For at sikre, at skibe og andre driftsmidler
under tonnageskatteordningen ikke kan afhændes uden
beskatning af eventuelle avancer skal der ved overgang til
tonnagebeskatning opgøres særlige overgangssaldi for
de skibe og de driftsmidler, der helt eller delvist bliver omfattet
af tonnageskatteordningen, jf. tonnageskattelovens § 16,
stk. 1.
Når et rederi efter overgang til
tonnagebeskatning erhverver skibe eller andre driftsmidler, skal
anskaffelsessummen for disse opføres på særlig
udligningssaldi, jf. tonnageskattelovens § 16,
stk. 2. Formålet hermed er, at der skal kunne foretages
en opdeling af skibe og andre driftsmidler, der er omfattet af
tonnageskatteordningen, således at de skibe og andre
driftsmidler, der er erhvervet før overgang til
tonnagebeskatning, kan holdes adskilt fra de skibe og andre
driftsmidler, der erhverves efter dette tidspunkt. Baggrunden
herfor er, at der kun har kunnet foretages skattemæssige
afskrivninger på de skibe og andre driftsmidler, der er
erhvervet før overgangen til tonnagebeskatning. De genvundne
afskrivninger, der vil kunne blive tale om at beskatte, vil
udelukkende vedrøre disse skibe og andre driftsmidler.
Hvis et skib eller et andet driftsmiddel
afhændes, fragår afståelsessummen den saldo, som
det pågældende aktiv er omfattet af, jf.
tonnageskattelovens § 16, stk. 3, 1. pkt. For skibes
vedkommende kan det beløb, der fragår overgangssaldo
eller udligningssaldo, dog højst udgøre det
pågældende skibs anskaffelsessum tillagt udgifter til
forbedringer, jf. § 16, stk. 3, 2. pkt. Begrundelsen
for dette er, at hvis salgssummen for et skib overstiger
anskaffelsessummen, og der således opstår en avance
på skibet, vil denne avance komme til beskatning efter de
almindelige regler, jf. tonnageskattelovens § 18. Hvis
avancen samtidig skulle fragå rederiets overgangs- eller
udligningssaldi, ville dette reducere rederiets muligheder for at
udligne negative overgangssaldi, og således føre til
en højere beskatning end tilsigtet.
De særlige overgangssaldi og de
særlige udligningssaldi nedskrives årligt efter
reglerne i tonnageskattelovens § 16, stk. 3, 3. og
4. pkt.
Hvis de foretagne nedskrivninger,
afhændelser eller overgang til anden anvendelse bevirker, at
de særlige overgangssaldi bliver negative, vil dette
beløb skulle medregnes ved rederiets skattepligtige
indkomst, medmindre de negative overgangssaldi modsvares af
positive udligningssaldi, jf. tonnageskattelovens § 16,
stk. 4. Modsvares negative overgangssaldi kun delvis af
positive udligningssaldi, kommer forskelsbeløbet til
beskatning.
Ifølge § 16, stk. 5,
sidestilles ved anvendelsen af stk. 4 indgåelse af
bindende kontrakt om levering af nybygget tonnage inden for
højst tre år med erhvervelse af skib. Det er en
betingelse, at kontrakt indgås senest ved udgangen af det
følgende indkomstår, og at den pågældende
tonnage anvendes i tonnageskatteordningen.
Det foreslås præciseret, at
indgåelse af bindende kontrakt om levering af et skib i
relation til bestemmelsen i § 16, stk. 2, anses som
køb af et skib, jf. ændringen under nr. 1, og at
afhændelse eller opgivelse af en sådan kontrakt i
relation til bestemmelsen i § 16, stk. 3, anses som
afhændelse af et skib.
Til nr. 3
Ændringerne er rent sproglige.
Til nr. 4
Skibe og driftsmidler, der er omfattet af
tonnageskatteordningen kan ikke afskrives efter reglerne i
afskrivningsloven. Tonnageskatteloven indeholder derfor regler i
§§ 16 og 18 om beskatning af fortjenester og
genvundne afskrivninger på skibe og driftsmidler omfattet af
tonnageskatteordningen, jf. ovenfor under nr. 1 og 2.
Ifølge tonnageskattelovens
§ 18 (stk. 1) medregnes fortjeneste på skibe,
som helt eller delvis omfattes af tonnageskatteordningen, i
rederiets skattepligtige indkomst efter de almindelige regler.
Fortjenesten opgøres for hvert enkelt skib som forskellen
mellem salgssummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer. Ved opgørelsen af den samlede fortjeneste, som
kommer til beskatning i et indkomstår, fragår tab
på skibe, der såvel erhverves som afhændes inden
for det samme indkomstår.
Efter forslaget indsættes nye
stk. 2 og 3 i § 18.
Til stk. 2
Det foreslås, at fortjeneste eller tab
ved afståelse eller opgivelse af retten i henhold til en
kontrakt om levering af et skib eller andet driftsmiddel, der helt
eller delvis skal omfattes af tonnageskatteordningen, skal
medregnes ved opgørelsen af rederiets skattepligtige
indkomst for det indkomstår, hvori salget sker.
Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem afståelsessummen for retten i henhold til
kontrakten og anskaffelsessummen for denne.
Til stk. 3
Det foreslås, at fortjeneste eller tab
ved afhændelse af et skib eller et driftsmiddel, der helt
eller delvis skal omfattes af tonnageskatteordningen, men som endnu
ikke er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i rederiets drift, skal medregnes ved opgørelsen
af rederiets skattepligtige indkomst for det indkomstår,
hvori salget sker.
Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem salgssummen og anskaffelsessummen tillagt
udgifter til forbedringer.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Forslaget medfører, at fortjeneste og
tab ved salg af kontrakter om levering af skibe og andre
driftsmidler (f.eks. fly og tog) og kontrakter om opførelse
af bygninger (entreprisekontrakter) og fortjeneste og tab ved salg
af skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke
færdige til at indgå i driften, skal medregnes i den
skattepligtige indkomst i det år, hvori salget finder
sted.
Efter gældende regler beskattes
fortjeneste på kontrakter ikke, og der gives ikke fradrag for
tab. Det gælder også for skibe og andre driftsmidler,
der er leveret, men endnu ikke færdige til at indgå i
driften.
I modsætning hertil beskattes
fortjeneste ved salg af aktiver, som indgår i driften, og der
gives fradrag for tab. Ligeledes beskattes €" når
bortses fra ejerboliger €" fortjeneste ved salg af fast
ejendom, og der gives fradrag for tab.
Det vil sige, at der med de gældende
regler er formel symmetrisk ikke-beskatning ved salg af kontrakter
og skibe og andre driftsmidler, der er leveret, men endnu ikke
færdige til at indgå i driften, og symmetrisk
beskatning af skibe og andre driftsmidler, der indgår i
driften, samt fast ejendom.
På denne baggrund vil der €" som
det er sket €" reelt kunne etableres asymmetrisk beskatning
ved f.eks. at sælge gevinstgivende kontrakter skattefrit, og
derefter eventuelt købe eller lease samme eller tilsvarende
aktiv, hvis selskabet stadig ønsker at anvende aktivet. For
tabsgivende kontrakter vil der kunne opnås fradrag for tab
ved at afvente et eventuelt salg til efter, at skibet eller
driftsmidlet indgår i driften.
For ikke at forspilde formålet med
forslaget er det nødvendigt, at der så hurtigt som
muligt foretages en harmonisering af beskatningen således, at
den beskrevne asymmetriske beskatning ikke længere kan
etableres.
Det foreslås derfor, at loven have
virkning for afståelse eller opgivelse af retten i henhold
til kontrakt om levering af skibe eller andre driftsmidler og
entreprisekontrakter, der foretages på
fremsættelsesdagen eller senere. Ligeledes skal loven have
virkning for afståelse af skibe og andre driftsmidler, som
endnu ikke er færdiggjort i et sådant omfang, at de kan
indgå i virksomhedens drift, der foretages på
fremsættelsesdagen eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om skattemæssige
afskrivninger (afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
976 af 21. september 2004, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1376 af 20. december 2004, § 1 i lov nr. 1386 af 20.
december 2004 og § 1 i lov nr. 1389 af 20. december 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Før Kapitel 6
indsættes: |
| | »Kapitel 5 a |
| | Salg af kontrakter m.v. |
| | § 44 C.
Sælges eller opgives retten i henhold til en kontrakt om
levering af et skib eller et andet driftsmiddel, der udelukkende
eller delvis skal benyttes erhvervsmæssigt, og hvorpå
der, når betingelserne for afskrivning er opfyldt, kan
afskrives efter kapitel 2, medregnes fortjeneste eller tab herved
ved opgørelsen af sælgerens skattepligtige indkomst
for det indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for denne.
Fortjeneste eller tab opgøres uden hensyn til eventuel
forskudsafskrivning på skibet eller driftsmidlet. |
| | Stk. 2. Sælges et skib eller et
andet driftsmiddel, der udelukkende eller delvis skal benyttes
erhvervsmæssigt, og hvorpå der, når betingelserne
for afskrivning er opfyldt, kan afskrives efter kapitel 2, men som
endnu ikke er færdiggjort i et sådant omfang, at det
kan indgå i driften af sælgerens virksomhed, medregnes
fortjeneste eller tab ved opgørelsen af sælgerens
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer. Fortjeneste eller tab opgøres uden hensyn til
eventuel forskudsafskrivning på skibet eller
driftsmidlet.« |
| | § 2 |
| | I lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendom (Ejendomsavancebeskatningsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 21. september 2004, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1386 af 20. december 2004,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter § 1
indsættes: |
| | Ȥ 1 A.
Afståelse eller opgivelse af retten i henhold til kontrakt om
opførelse af en bygning m.v. (entreprisekontrakt)
sidestilles ved anvendelse af reglerne i denne lov med
afståelse af fast ejendom. Fortjeneste eller tab ved
afståelse eller opgivelse af en entreprisekontrakt
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne.« |
| | § 3 |
| | I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 2.
august 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 16. - - - Stk. 5. Ved anvendelsen af stk. 4
sidestilles indgåelse af bindende kontrakt om levering af
nybygget tonnage inden for højst tre år med
erhvervelse af skib. Det er en betingelse, at kontrakt indgås
senest ved udgangen af det følgende indkomstår, og at
den pågældende tonnage anvendes i
tonnageskatteordningen. | | 1. I § 16, stk. 5, 1.
pkt., ændres »stk. 4« til:
»stk. 2 og 4«. 2. I § 16, stk. 5,
indsættes som 3. pkt.: »Ved anvendelsen af stk. 3 sidestilles
afhændelse eller opgivelse af retten i henhold til en
kontrakt om levering af nybygget tonnage, jf. 1. og 2. pkt., med
afhændelse af skib.« |
| | |
§ 18. Avancer
ved afhændelse af skibe, der helt eller delvis omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes i rederiets skattepligtige
indkomst. Avancen opgøres for hvert enkelt skib som
forskellen mellem salgssummen og anskaffelsessummen tillagt
udgifter til forbedringer. Ved opgørelsen af den samlede
avance, som kommer til beskatning i et indkomstår,
fragår tab på skibe, der såvel erhverves som
afhændes inden for det samme indkomstår. | | 3. I § 18 ændres
»Avancer« til: »Fortjenester«,
»Avancen« til: »Fortjenesten« og
»avance« til: »fortjeneste«. |
| | |
| | 4. I § 18 indsættes
som stk. 2 og 3: |
| | »Stk. 2. Afhændes eller
opgives retten i henhold til en kontrakt om levering af et skib
eller et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes fortjeneste eller tab herved ved
opgørelsen af rederiets skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne. |
| | Stk. 3. Afhændes et skib eller
et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer.« |