L 124 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af fiskerilov. (Udvalg for muslingeproduktion, overdragelse af
rettigheder til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg, offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet).
Fremsat den 3. marts 2005 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af fiskerilov
(Udvalg for muslingeproduktion, overdragelse
af rettigheder til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg, offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet)
§ 1
I fiskerilov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004, som ændret
ved lov nr. 1428 af 22. december 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 4, stk.
1, indsættes som nr. 4:
»4) Udvalget for Muslingeproduktion, jf.
§ 6a.«
2. I § 5, stk.
2, indsættes efter »Forbrugerrådet«:
», Dansk Fisk«, og »Danmarks
Naturfredningsforening« ændres til:
»Verdensnaturfonden«.
3. I § 6, stk.
2, indsættes efter »Foreningen for Danmarks
Fiskemel - og Fiskeolieindustri«: », Dansk
Fisk«.
4. Efter § 6
indsættes :
Ȥ 6 a.
Udvalget for Muslingeproduktion rådgiver ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri om initiativer til fremme af
en bæredygtig erhvervsmæssig udvikling af fiskeri og
opdræt af muslinger, østers og andre toskallede
bløddyr, herunder om udarbejdelse af regler om fiskeri og
opdræt. Udvalget rådgiver endvidere andre myndigheder,
der udsteder og administrerer regler, som påvirker den
erhvervsmæssige udnyttelse af muslinger, østers og
andre toskallede bløddyr.
Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Dansk Fisk, Foreningen Dansk
Skaldyropdræt, Dansk Akvakultur, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsforening,
Verdensnaturfonden, Amtsrådsforeningen samt
repræsentation efter indstilling fra Miljøministeren
og fra Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender. Herudover
deltager repræsentanter fra de myndigheder, der på
lokalt niveau er ansvarlige for miljøspørgsmål.
Amtsrådsforeningens repræsentation ophører fra
den 1. januar 2007 og erstattes fra dette tidspunkt af
repræsentation fra KL.«
5. I § 7, stk.
2, ændres »De danske Landboforeninger/Dansk
Familiebrug« til: »Dansk Landbrug«.
6. I § 7, stk.
3, ændres »Dansk Dambrugerforening« til:
»Dansk Akvakultur.«
7. I Kapitel 13
ændres overskriften »Havbrug« til:
»Opdræt i saltvand«.
8. §
67 affattes således:
»
§ 67. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om tilladelse til
etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg samt
om, at en tilladelse forudsætter, at ansøgeren
opfylder krav til praktisk og teoretisk uddannelse. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at rettigheder ifølge
en tilladelse til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg kan overdrages.«
9. §
68 ophæves.
10. I § 69
ændres »havbrugsdrift« til:
»opdrætsvirksomhed« .
11. I § 70,
stk. 1, ændres »havbrugets« til:
»opdrætsanlæggets«, og
»havbrug« ændres til:
»opdrætsanlæg«.
12. § 70,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ministeren kan
tillade, at ejeren af et opdrætsanlæg og den, der i
øvrigt er ansvarlig for driften af anlægget, kan fange
undslupne fisk fra anlægget med nærmere angivne
fiskeredskaber.«
13. I § 75
ændres »havbrug« til:
»opdrætsanlæg.«
14. I § 112a,
stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan herunder fastsætte
regler om, at parterne skal indberette salgspris for en overdraget
kvoteandel.«
15. Efter § 112 a
indsættes i kapitel 20:
Ȥ 112 b.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om offentlig adgang til nærmere
angivne dele af Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet.«
16. I § 116,
nr. 8, udgår efter »jf. § 123, stk.
2,«: »og«.
17. I § 116,
nr. 9, ændres »§ 133.« til:
»§ 133 og«.
18. I §
116 indsættes som nr. 10:
»10) betaling for fjernelse af
redskaber, pæle mv., som er placeret i strid med regler
udstedt i medfør af § 82, stk. 1.«
19. I § 122,
stk. 3, ændres »i strid med« til:
»omfattet af«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring
af fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli
2004, som ændret ved lov nr. 1428 af 22. december 2004, med
henblik på nedsættelse af et rådgivende udvalg
for muslingeproduktion samt etablering af hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til at overdrage rettigheder til
etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg.
Endvidere foreslås indført hjemmel til at
fastsætte regler om offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre samt om pligt til at
indberette salgspris for en overdraget kvoteandel. Herudover
foreslås ophævelse af bestemmelsen om forbud med
etablering af havbrug i fjordområder. Endelig foreslås
en række mindre tilpasninger i loven.
I relation til hovedlovens vedtagelse (L 1999
281) henvises til Folketingstidende 1998-99: FF s. 2269, 6097 og
6354, Tillæg A: s. 2691 og 2763, Tillæg B: s. 633 og
732 og Tillæg C: s. 551. Vedrørende
ændringslovenes vedtagelse henvises til: L 2002 145:
Folketingstidende 2001-02 FF s. 2305, 3017 og 3621, Tillæg A:
s. 1904 og 1925, Tillæg B: s. 253 og 340, Tillæg C: s.
42, L 2002 369: FF s. 3272, 6424 og 6537. Tillæg A: s. 3450
og 3462. Tillæg B: s. 856. Tillæg C: s. 441, L 2004
1428: FF 915, 2506, Tillæg A: s. 2016 og 2027, Tillæg
C: s. 262.
2. Lovforslagets baggrund
Muslingeerhvervets forhold har været
genstand for grundige analyser og overvejelser i Udvalget
vedrørende Bæredygtig udnyttelse af Muslinger i Danske
Farvande (Muslingeudvalget), som afgav sine anbefalinger i april
2004. Udvalget anbefalede bl.a., at der blev nedsat et
rådgivende muslingeudvalg til rådgivning af myndigheder
samt til koordinering af den faglige ekspertise, at licenser
til opdræt blev overdragelige samt at uddannelseskrav
i forbindelse med tilladelse til opdræt undersøges.
Med lovforslaget følges op på disse anbefalinger.
Udvalgets øvrige anbefalinger, bl.a. om det fremtidige
tilladelsessystem, underkastes nøjere analyse med henblik
på evt. kommende lovændring.
Forslagets bestemmelser om tilpasninger i
sammensætningen af de øvrige rådgivende udvalg
er begrundet med ændringer i en række organisationer og
myndigheder.
Baggrunden for forslaget om at indføre
mulighed for at overdrage rettigheder til etablering, udnyttelse og
drift af opdrætsanlæg er, at der har vist sig behov
for, at en indehaver af en rettighed kan overdrage denne i en
situation, hvor indehaveren ikke længere er i stand til eller
ønsker at drive anlægget. Herved vil det være
muligt at sikre værdien af de investeringer på et
anlæg, som en rettighedshaver har foretaget, samtidig med at
muligheden for overdragelse vil give et øget incitament til,
at rettighedshavere foretager investeringer i deres
anlæg.
Den foreslåede bestemmelse om
ophævelse af forbud mod etablering af havbrug i
fjordområder har sammenhæng med, at havbrug, hvor der
fodres, er omfattet af miljøministerens kompetence. De
nødvendige forbud vil således kunne meddeles efter
Miljøministeriets lovgivning.
Efter forslaget kan der fastsættes regler
om, at der bliver offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet,
idet det er hensigten, at oplysningerne bliver umiddelbart
offentligt tilgængelige på ministeriets hjemmesider. I
første omgang er det hensigten at give offentlig adgang til
oplysninger i fartøjsregistret samt om evt. ledig kapacitet.
Forslaget er begrundet med et generelt ønske om at give
større gennemsigtighed på området, hvilket vil
være en fordel for fiskere og deres rådgivere i
forbindelse med overdragelse af fartøjer mv. I forvejen er
der positive erfaringer med, at Fødevareministeriets
edb-register over overdragelige kvoteandele er offentligt
tilgængeligt, idet fiskerne i vidt omfang benytter sig af den
elektroniske adgang til oplysningerne.
Endvidere foreslås indført hjemmel
til at fastsætte regler om pligt til at indberette oplysning
om salgspris for en overdraget kvoteandel, således at disse
oplysninger også bliver offentligt tilgængelige. Med
forslaget tilsigtes størst mulig gennemsigtighed og
åbenhed omkring handelen med kvoteandele, hvilket vurderes at
kunne medvirke til øget tryghed omkring vilkårene for
omsætningen.
3. Lovforslagets indhold samt gældende
ret
3.1. Ændringer med
henblik på udvikling af muslingeerhvervet
3.1.1. Gældende
ordning
Rådgivning af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri på
muslingeområdet er hidtil sket i Erhvervsfiskeriudvalget, som
er nedsat i medfør af § 6 i fiskeriloven. Som en
foreløbig opfølgning på muslingeudvalgets
anbefalinger blev der i november 2004 nedsat en erfa-gruppe til
rådgivning på muslingeområdet. Gruppen
består af en række myndigheder samt erhvervs- og
interesseorganisationer. Natur- og miljøinteresser samt
erhvervs- og fødevareinteresser er repræsenterede.
3.1.2. Muslingeudvalgets
anbefalinger mv.
Lovforslagets bestemmelser på
muslingeområdet er baseret på anbefalinger, som i april
2004 er afgivet af Muslingeudvalget, hvor fokus har været
på at skabe de nødvendige rammer for at øge
muslingeproduktionen i Danmark på et bæredygtigt
grundlag.
Muslingeudvalget blev i 2003 nedsat af
fødevareministeren med repræsentation fra erhvervet,
dvs. fiskeri, forarbejdningsindustri, opdrættere samt SID.
Desuden deltog repræsentanter fra de myndigheder, der er
ansvarlige for miljøforvaltningen på landsplan og
lokalt, dvs. Miljøministeriet og Amtsrådsforeningen i
Danmark. Endelig deltog repræsentanter fra Danmarks
Naturfredningsforening og Verdensnaturfonden. Arbejdet i udvalget
blev understøttet af et udredningsarbejde fra Danmarks
Miljøundersøgelser og Danmarks
Fiskeriundersøgelser om muslingefiskeri.
Muslingeudvalgets undersøgelser og
anbefalinger viser, at der er et stort potentiale i udvikling af
muslingeerhvervet, ligesom der i udvalget har været en bred
opbakning til udvikling af erhvervet, herunder udvikling og
forskning i øgede muligheder for opdræt af muslinger
samt mere skånsomme fangstmetoder.
Udvalget har fremlagt en række anbefalinger
til fremme af produktionspotentialet i erhvervet inden for rammerne
af en ansvarlig natur- og miljøforvaltning. De
foreslåede ændringer af fiskeriloven på
muslingeområdet er baseret på en del af
Muslingeudvalgets anbefalinger. Dette gælder den
foreslåede bestemmelse om nedsættelse af et permanent
rådgivende muslingeudvalg, bestemmelsen om hjemmel til at
fastsætte regler om overdragelse af rettigheder ifølge
en tilladelse til etablering og drift af opdrætsanlæg
samt hjemmelen til at fastsætte krav til praktisk og
teoretisk uddannelse som forudsætning for meddelelse af
tilladelse til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg.
En anden anbefaling vedrører
indførelse af overdragelige fiskeritilladelser.
Opfølgning på denne anbefaling afventer en grundig
analyse af den bedste og mest afbalancerede model for forvaltningen
af fiskeriet og indgår derfor ikke i dette lovforslag.
Andre af Muslingeudvalgets anbefalinger
gennemføres, men kræver ikke lovændring. Dette
gælder f.eks. krav om, at østersfiskeri drives med
lette fangstredskaber.
3.1.3. Lovforslagets
bestemmelser på muslingeområdet
Muslingefiskeri og opdræt af muslinger
indeholder et betydeligt potentiale for erhvervsmæssig
udvikling. En sådan udvikling bør ske på en
bæredygtig måde, herunder med respekt af
miljømæssige hensyn. Der foreslås derfor visse
tilpasninger af fiskerilovens bestemmelser med udgangspunkt i
Muslingeudvalgets anbefalinger.
På denne baggrund foreslås nedsat et
permanent rådgivende muslingeudvalg, som bliver parallelt med
de eksisterende rådgivende udvalg på
fiskeriområdet, dvs. Det rådgivende EU- fiskeriudvalg,
Udvalget for Erhvervsfiskeri samt Udvalget for Rekreativt Fiskeri,
Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje. Produktion af muslinger omfattes
af regelsæt inden for flere myndigheders
ansvarsområder. Samtidig er der behov for en videre udvikling
af erhvervet med henblik på en fremtidig produktion, der er
bæredygtig i bred forstand, dvs. såvel natur- og
miljømæssigt som økonomisk. Det
rådgivende Muslingeudvalg vil derfor fungere som et permanent
forum for alle de berørte interesser, som kan rådgive
såvel Fødevareministeriet som andre berørte
myndigheder. Nedsættelse af et selvstændigt og
permanent rådgivende muslingeudvalg med en bred
repræsentation, som også vil kunne rådgive andre
offentlige myndigheder end Fødevareministeriet, vil
således betyde, at koordinationen og inddragelse af
sagkundskab på området bliver styrket.
Endvidere foreslås, at der bliver hjemmel
til at fastsætte regler om, at rettigheder ifølge en
tilladelse til etablering og drift af opdrætsanlæg kan
overdrages.
Endelig foreslås, at der indføres
hjemmel til at fastsætte krav om praktisk og teoretisk
uddannelse som forudsætning for, at der kan gives tilladelse
til etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg.
Disse bestemmelser vil dels kunne give et øget incitament
til at foretage investeringer i opdrætsanlæg, dels
højne det faglige niveau og dermed effektiviteten.
3.2. Offentlig adgang til dele
af Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet mv.
3.2.1. Gældende
ordning
Efter § 112 a i fiskeriloven er der i
Fødevareministeriet etableret et register over overdragelige
kvoteandele, jf. § 37, stk. 1, i fiskeriloven. Registret er
offentligt tilgængeligt via Fiskeridirektoratets hjemmeside.
§ 112 a blev indsat i fiskeriloven ved lovændringen i
2002, jf. L 2002 369, samtidig med, at der blev indført
mulighed for at overdrage tildelte kvoteandele. Offentlig adgang
til det nævnte register indebærer bl.a., at
interesserede fiskere har mulighed for at få overblik over
mulighederne for at omsætte kvoteandele. Den offentlige
adgang til registret er blevet modtaget positivt af
fiskerierhvervet, som i vidt omfang udnytter muligheden for hurtigt
og effektivt at skaffe sig relevante oplysninger fra ministeriets
hjemmeside. Der er ikke i dag offentlig adgang til andre dele af
Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet.
Efter den gældende ordning er det
frivilligt at indberette oplysninger om salgspriser i forbindelse
med indberetning af andre oplysninger om overdragelse af
kvoteandele. Kun i relativt få tilfælde indberettes
priser.
3.2.2. Lovforslagets
bestemmelser
Efter lovforslaget indføres hjemmel til at
fastsætte regler om offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet
med henblik på, at adgangen primært etableres via
ministeriets hjemmeside. Endvidere foreslås indført
hjemmel til at fastsætte regler om pligt til at oplyse
salgspris for en overdraget kvoteandel, således at
oplysningerne vil indgå i registret over overdragelige
kvoteandele og dermed bliver offentligt tilgængelige.
Reglerne vil blive udstedt efter forudgående høring af
relevante organisationer samt Datatilsynet.
Fødevareministeriet fører for tiden
en række registre på fiskeriområdet, hvoraf de
vigtigste i denne sammenhæng er følgende:
Fartøjsregistret indeholder
oplysninger om danske erhvervsfiskerfartøjers ejerforhold,
driftsforhold, fiskerikapacitet, motorkapacitet mv.
Logbogsregistret med logbogsdata fra
hver fangstrejse med oplysninger om fangster (bl.a. mængde,
art, fangsttidspunkt, fangststed, anvendte fangstredskaber) samt
øvrige oplysninger om fangstrejsen (især tidspunkter,
farvande).
Afregningsregistret indeholder alle data
om førstegangsomsætning af fisk, fanget af fiskere med
en dansk fiskeritilladelse. Registret indeholder bl.a. oplysninger
om art, mængde, pris samt fartøj, hvorfra fisken er
modtaget. Alle opkøbere og modtagere af fisk i første
omsætningsled har pligt til at indberette oplysninger om
købte og modtagne fisk til registret.
Individregistret indeholder data om alle
personer, selskaber og institutioner, som er involveret i fiskeri i
Danmark.
Licensregistret indeholder data om
udstedte fiskeritilladelser til danske fiskerfartøjer.
Stikprøveregistret indeholder
resultater og informationer om udtagne stikprøver i
industrifiskeriet.
Register over overdragelige kvoteandele
indeholder bl.a. oplysninger om overdragelige kvoteandeles ejere
samt tilhørsforhold til fartøjer.
Det er hensigten i første omgang at
fastsætte regler om offentlig adgang til dele af registret
over erhvervsfiskerfartøjer (Fartøjsregistret) med
henblik på at lette fiskernes og deres rådgiveres
mulighed for at få hurtig og sikker oplysning om
erhvervsfiskerfartøjers ejerforhold, den tildelte og
udnyttede kapacitet til at fiske mv. Sådanne oplysninger har
især betydning i forbindelse med overdragelse af
erhvervsfiskerfartøjer. Visse oplysninger og registre er dog
i dag i en sådan form, at de ikke umiddelbart kan
gøres offentligt tilgængelige. Det vil derfor
være nødvendigt at foretage for visse ændringer
i edb-systemer mv.
Oplysninger om bl.a. ejerforhold til
fiskerfartøjer har en sådan karakter, at de kan
udleveres efter konkret anmodning i henhold til loven om
offentlighed i forvaltningen. Ved at gøre oplysningerne
umiddelbart offentligt tilgængelige på Internettet
sikres borgerne en hurtig og mere effektiv adgang til
oplysningerne.
Endvidere vil der efter forslaget blive hjemmel
til at fastsætte regler om pligt til at indberette oplysning
om salgspris ved overdragelse af kvoteandele, således at
disse oplysninger bliver offentligt tilgængelige.
Oplysninger om priser for overdragne kvoteandele
vurderes at være af væsentlig betydning for vurdering
af det på forsøgsbasis etablerede system med
overdragelige kvoteandele. Herudover vil offentlighed omkring
priser generelt medvirke til, at handelen med kvoteandele
foregår på en rimelig og regulær måde, hvor
de involverede har mulighed for at fremskaffe alle relevante
oplysninger.
Den enkelte erhvervsfiskers interesse i - af
privatøkonomiske eller erhvervsøkonomiske grunde
€" at hemmeligholde oplysninger om prisen for en overdraget
kvoteandel, findes således at burde vige for hensynet til, at
handelen med kvoteandele generelt kan foregå på et
fuldt oplyst grundlag. Dette underbygges af, at en overdraget
kvoteandel er en del af en meget begrænset ressource, som
oprindeligt er tildelt den enkelte fisker af staten. Det må
således anses for væsentligt at sikre, at der ikke
opstår spekulationer og formodninger om priser mv., som det
ikke ville være muligt at verificere, og som i værste
fald kunne føre til et urealistisk højt
prisniveau.
Offentlig adgang til priser på overdragne
kvoteandele vil være i tråd med, at der også
på andre retsområder er offentlig adgang til
registrerede oplysninger om vilkår mv. ved overdragelse af
formuegoder. Det gælder f.eks. tinglysningsområdet,
hvor der er offentlig adgang til tingbogens oplysninger over
tinglyste adkomster og rettigheder over fast ejendom.
I forbindelse med udstedelse af
bekendtgørelser om offentlig adgang til dele af registrene
samt om pligt til at indberette salgspris for en overdraget
kvoteandel, som også vil være offentligt
tilgængelige, vil Fødevareministeriet i hver enkelt
situation foretage en vurdering og afvejning af det almene hensyn
til at gøre oplysninger offentligt tilgængelige over
for hensynet til den enkelte fiskers interesse i at hemmeligholde
visse oplysninger af privatøkonomisk eller
forretningsmæssig karakter. Vurderingen vil blive foretaget i
overensstemmelse med de bestemmelser og hensyn, der fremgår
af offentlighedsloven. Endvidere vil det blive vurderet, om
offentlig adgang til de pågældende oplysninger vil
være i overensstemmelse med loven om behandling af
personoplysninger.
Baseret på en udtalelse fra Folketingets
Ombudsmand (FOB 1990.67) er der fast praksis for, at der ikke efter
offentlighedsloven udleveres oplysninger fra logbøger om
fangststeder, idet sådanne oplysninger vurderes at have
karakter af forretningshemmeligheder. Sådanne oplysninger
vurderes derfor heller ikke at kunne blive omfattet af en evt.
fremtidig offentlig adgang til registrerede logbogsoplysninger
efter fiskeriloven.
Forud for udstedelse af bekendtgørelser om
offentlig adgang til dele af registrene vil berørte
organisationer og myndigheder, herunder Datatilsynet, blive
hørt.
3.3.
Opdrætsanlæg
3.3.1. Ændring af betegnelsen
"havbrug"
I den gældende lov anvendes betegnelsen
»havbrug« i overskriften til kapitel 13 om alle
opdrætsaktivteter på havet, det vil sige i saltvand.
Den sproglige forståelse af betegnelsen »havbrug«
vil ofte være, at der er tale om anlæg, hvor der
fordres, f.eks. lakseopdræt. Men det har været
meningen, at betegnelsen skulle omfatte alle typer af
opdrætsanlæg i saltvand, dvs. såvel anlæg,
hvor der fodres, som anlæg, hvor der ikke fodres. Dette er
baggrunden for forslaget om at klargøre overskriften i
kapitel 13, således at den ændres til
»Opdræt i saltvand«. I bestemmelserne i kapitlet
ændres betegnelsen »havbrug« i overensstemmelse
hermed.
3.3.2. Uddannelsesmæssige
krav
Ved meddelelse af tilladelse til etablering og
drift af havbrug efter den gældende lov, kan der i dag ikke
stilles uddannelsesmæssige krav. Det forventes, at der i
løbet af de nærmeste år vil blive etableret
uddannelsesforløb om bl.a. miljø- og
sundhedsmæssige forhold, som er målrettet personer, som
driver eller agter at drive opdrætsanlæg i
saltvand.
På denne baggrund, og da der fremover
forventes en stadig stigende interesse for at etablere
opdrætsanlæg, vurderes det at være
nødvendigt at kunne fastsætte uddannelseskrav på
dette område for at sikre, at udviklingen kan foregå
på en i alle henseender ansvarlig måde. Det
foreslås derfor, at fødevareministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at ansøgere
skal opfylder visse krav om praktisk og teoretisk uddannelse for at
kunne få tilladelse til etablering og drift af
opdrætsanlæg i saltvand. Forslaget følger op
på Muslingeudvalgets anbefalinger.
3.3.3. Ophævelse af
forbud mod etablering af opdrætsanlæg i
fjordområder
Det gældende forbud mod etablering af nye
opdrætsanlæg i saltvand (efter den gældende lov:
havbrug) i fjordområder forslås ophævet.
Forbuddet har i det væsentlige været rettet mod
opdrætsanlæg, hvor der fodres, og været begrundet
i miljømæssige forhold.
Opdrætsanlæg, hvor der ikke fodres,
er især anlæg til opdræt af muslinger, og disse
vil normalt skulle etableres i mere beskyttede områder, som
typisk vil være fjordområder. Det er ikke tanken, at
der skal være et generelt forbud mod
opdrætsanlæg, hvor der ikke fodres, idet sådanne
anlæg, som især vil være muslingeopdræt,
ikke har en negativ virkning på miljøet, men
tværtimod kan have positive effekter.
Etablering af opdrætsanlæg i
saltvand, hvor der fodres, kan kun ske efter en konkret tilladelse,
hvor flere myndigheder er involveret. Således meddeles
tilladelse i henhold til fiskeriloven kun, hvis der samtidig
meddeles tilladelse i henhold til regler, der er fastsat i
medfør af lov om miljøbeskyttelse. Efter denne lov
vil der i en tilladelse blive fastsat en række vilkår,
bl.a. om foderforbrug. Disse vilkår vil fremgå af den
samlede tilladelse, som udstedes af Fødevareministeriet.
Nødvendige bestemmelser om forbud mod
etablering i fjordområder af opdrætsanlæg, hvor
der fodres, vurderes hensigtsmæssigt at kunne indgå i
bekendtgørelser på de to ministerområder. Men
selv uden særlig bestemmelse, vil der ikke være en
risiko for, at nye havbrug etableres uhensigtsmæssigt, da
etablering altid kræver tilladelse i hvert enkelt
tilfælde.
3.3.4. Mulighed for at
overdrage rettigheder ifølge en tilladelse til etablering og
drift af opdrætsanlæg
Efter hidtidig praksis har fiskerimyndighederne i
særlige tilfælde accepteret, at en ny ejer har kunnet
få tilladelse til at drive et anlæg i en situation,
hvor en tidligere ejer ikke har kunnet videreføre driften.
Muslingeudvalget vurderede i sin rapport, at kravet i udvalgets
kommissorium om, at der bør kunne foretages lønsomme
investeringer samt være mulighed for ejerskifte, bedst sikres
gennem indførelse af overdragelige rettigheder med krav om
udnyttelse.
Dette er baggrunden for forslaget om, at
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at rettigheder ifølge en tilladelse til etablering,
udnyttelse og drift af opdrætsanlæg kan overdrages. Med
fastsættelse af regler herom vil der kunne skabes klarhed
over mulighederne for at tillade overdragelse af disse
rettigheder.
Ved meddelelse af tilladelse til etablering,
udnyttelse og drift af opdrætsanlæg lægges
afgørende vægt på hensyn til fødevare- og
dyresundhed, hensynet til at mindske påvirkning af den
øvrige vilde fiskebestand samt miljøet, ligesom der
lægges vægt på sikkerhedsmæssige forhold i
relation til skibsfarten.
Det er hensigten, at det i reglerne vil blive
fastsat, at den, der overtager en rettighed til etablering,
udnyttelse og drift af et eksisterende opdrætsanlæg,
skal opfylde samme betingelser, som gælder ved
ansøgning om etablering, udnyttelse og drift af et nyt
anlæg.
Vedrørende de EU-retlige aspekter henvises
til afsnit 8.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Sekretariatsbetjening af Det Rådgivende
Udvalg for Muslingeproduktion skønnes at medføre en
årlig udgift på ca. 100.000 kr., hvoraf ca. ¾
vil være lønsum, svarende til ca. 1/4
årsværk. Endvidere vil der være
éngangsudgifter på ca. 600.000 kr. - men ikke
lønsum - til etablering af direkte offentlig adgang til dele
af registrene på fiskeriområdet, herunder til de
registrerede oplysninger om fartøjer, fiskerirettigheder mv.
Udgifterne afholdes inden for Fødevareministeriets
bevillingsrammer.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslagets bestemmelser om offentlig adgang
til dele af Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet forventes at få positiv
erhvervsøkonomisk effekt for udøverne af de
berørte erhverv. Kravet om pligt til at indberette priser
ved overdragelse af overdragelige kvoteandele vil betyde en meget
begrænset forøgelse af de administrative byrder, som
vil blive opvejet af fordelene ved øget gennemsigtighed
på området.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som har vurderet, at forslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt
et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslagets bestemmelser om offentlig adgang
til dele af Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet vil bl.a. betyde, at borgerne kan få en
hurtigere og bedre service, bl.a. når de har behov for at
få oplysninger om erhvervsfiskerfartøjer mv.
Lovforslaget vurderes ikke at indebære øgede
administrative byrder for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslagets bestemmelse om nedsættelse af et
bredt sammensat rådgivende udvalg for muslingeproduktion,
hvor også miljømyndighederne er repræsenteret,
forventes at medføre positive miljømæssige
konsekvenser. Endvidere vil udvalget også efter anmodning
kunne rådgive andre myndigheder, som har opgaver med
administration af miljølovgivning, der kan berøre
muslingerhvervet. Samlet vurderes dette at medføre
øget opmærksomhed på miljømæssige
aspekter af muslingefiskeriet og dermed forbedring af de
miljømæssige forhold på området.
Lovforslagets bestemmelse om ophævelse af
forbuddet mod etablering af nye havbrug (nu
opdrætsanlæg i saltvand) i fjordområder vurderes
ikke at få miljømæssige konsekvenser, idet de
nødvendige begrænsninger for etablering og drift af
nye opdrætsanlæg, herunder udstedelse af forbud mod
etablering i fjordområder af opdrætsanlæg, hvor
der fodres, henhører under Miljøministerens
kompetence efter miljøbeskyttelsesloven. Hertil kommer, at
etablering af opdrætsanlæg i saltvand altid
kræver en konkret tilladelse. Etablering af
opdrætsanlæg vil således ikke blive tilladt, hvor
dette kan medføre miljømæssige,
sundhedsmæssige eller sikkerhedsmæssige problemer.
8. Forholdet til EU-retten
En statsborger i et andet EU-medlemsland skal
opfylde samme betingelser som danske statsborgere for at opnå
tilladelse til etablering, udnyttelse og drift af et
opdrætsanlæg. Dette vil også gælde ved
meddelelse af tilladelse til overtagelse af en rettighed til
udnyttelse og drift af et opdrætsanlæg fra en tidligere
indehaver. Sådanne regler vil kunne udstedes i henhold til
den foreslåede nye affattelse af § 67 i fiskeriloven,
jf. pkt. 8 i forslaget.
Ifølge EU-domstolens praksis kræves
efter EF-traktatens regler om etableringsret, at nationale
foranstaltninger, der kan hæmme udøvelsen af de ved
traktaten grundlæggende friheder eller gøre
udøvelsen heraf mindre tiltrækkende, opfylder
følgende fire betingelser. Reglerne skal: a.) anvendes uden
forskelsbehandling, b) være begrundet i tvingende
samfundsmæssige hensyn, c) være egnede til at sikre
virkeliggørelsen af de formål, de forfølger, og
d) ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at
opnå formålet.
Ved udstedelse af regler om overdragelse af
rettigheder til udnyttelse og drift af opdrætsanlæg vil
det blive sikret, at disse krav overholdes.
Hvis det konkret vurderes, at regler om
overdragelse af rettigheder til at drive opdrætsanlæg
mv. kan indebære spørgsmål i relation til EU-
traktatens statsstøtteregler, vil spørgsmålet
om overensstemmelse med traktatens statsstøtteregler blive
forelagt for EU-kommissionen, før der udstedes regler om
overdragelighed. Et muligt statsstøtteelement kan være
knyttet til den omstændighed, at overdrageren ved
overdragelse af en opdrætsrettighed vil kunne opnå en
fortjeneste, som overstiger værdien af evt. foretagne
investeringer. Dette vil kunne ske, såfremt den forventede
positive erhvervsudvikling realiseres, således at
efterspørgselen efter tilladelser overstiger det antal, der
vil kunne udstedes.
Forslaget indeholder ikke øvrige
EU-retlige aspekter.
9. Lovovervågning
Lovforslaget foreslås at blive omfattet af
lovovervågning. Det er hensigten, at lovovervågningen
skal fokusere på, om de tilsigtede positive effekter af
offentlig adgang til dele af Fiskeridirektoratets registre er
blevet opfyldt. Efter at loven om offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet
har været gennemført ved bekendtgørelse og
været i kraft i tre år, er det hensigten at udarbejde
en rapport, som vil blive udsendt i høring til de
myndigheder og organisationer, der er hørt i forbindelse med
lovforslagets udarbejdelse. I rapporten vil blive fokuseret
på den konstaterede udnyttelse og brugertilfredshed med
offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre.
Rapporten vil sammen med høringssvarene blive fremsendt til
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
10. Høring
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende organisationer mv.:
AkvakulturErhvervets Leverandørforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Amtsrådsforeningen, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Danske Fiskeres Producentorganisation,
Dansk Eksportforening, Dansk Fisk, Dansk Fritidsfiskerforbund,
Dansk Kystfiskerforening, Dansk Landbrug, Dansk
Åleeksportør Forening, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Finansrådet, Foreningen af Danske Ral- og
Sandsugere, Foreningen af Fiskeauktionsmestre i Danmark, Thorsminde
Fiskeauktion, Foreningen Dansk Skaldyropdræt,
Friluftsrådet, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening,
Kvindeligt Arbejderforbund, Landsforbundet Danske Lystfiskere,
Landsforeningen for Fiskesorteringer, Landsforeningen Levende Hav,
Sammenslutningen af Danske Ørredeksportører, 3F
Hanstholm, 3F€"Transportgruppen, København, Skagen
Fiskernes Producent Organisation, Verdensnaturfonden WWF, Viborg
Amt, Nordjyllands Amt, Ringkøbing Amt.
11. Skema over
konsekvenserne
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Sekretariatsbetjening af Udvalget for
Muslingeproduktion medfører en udgift på ca.100.000
kr., hvoraf ca. ¾ er lønsum, svarende til ¼
årsværk. Etablering af offentlig adgang til dele af
Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet
medfører engangsudgift på ca. 0,6 mio. kr., men ikke
udgifter til årsværk. Udgifterne afholdes inden for
Fødevareministeriets bevillingsrammer. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | En mindre regelforenkling ved bortfald af
forbud mod etablering af havbrug i fjordområder, idet
området i forvejen reguleres ved bekendtgørelser
på Miljøministerens og Fødevareministerens
områder. | I mindre omfang. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | En vis positiv effekt, idet der vil
være lettere adgang til relevante registrerede oplysninger
samt øget gennemsigtighed ved omsætning af
overdragelige kvoteandele. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Miljømyndighedernes deltagelse i Det
Rådgivende Udvalg for Muslingeproduktion forventes at
medføre forbedring af de miljømæssige forhold
på muslingeområdet. | Ingen, idet bortfald af forbud mod
etablering af nye opdrætsanlæg i fjordområder
må ses i sammenhæng med, at området i forvejen
reguleres i henhold til miljøbeskyttelsesloven og
fiskeriloven. |
Administrative konsekvenser for borgerne | En vis positiv effekt på grund af
lettere adgang til relevante oplysninger i registre. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Ved udstedelse af regler om, at rettigheder
til etablering og drift af opdrætsanlæg kan overdrages,
vil det blive sikret, at der er overensstemmelse med EF- traktatens
bestemmelser om etableringsretten. Hvis det konkret vurderes, at
reglerne kan indebære spørgsmål i relation til
traktatens statsstøtteregler, vil spørgsmålet
blive forelagt for Kommissionen, før udstedelse af regler.
Forslaget indeholder i øvrigt ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovens §§ 4-9 er der nedsat en
række permanente rådgivende udvalg til rådgivning
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Det drejer
sig om: EU-fiskeriudvalget, Udvalget for Erhvervsfiskeri og
Udvalget for Rekreativt Fiskeri.
Det foreslås, at fødevareministeren
nedsætter et nyt permanent udvalg til at rådgive inden
for den erhvervsmæssige produktion af muslinger,
østers og andre toskallede bløddyr (muslinger).
Hermed følges op på en anbefaling fra Udvalget vedr.
Bæredygtig udnyttelse af Muslinger i Danske Farvande
(Muslingeudvalget), som fødevareministeren nedsatte i
2003.
Muslingeudvalget havde en bred
sammensætning fra fiskeri- og muslingeerhvervene,
organisationer, der repræsenterede naturinteresser, samt
relevante offentlige myndigheder og forskningsinstitutioner.
Udvalget afsluttede sit arbejde i april 2004 med afgivelse af en
række anbefalinger til fremme af en bæredygtig
erhvervsmæssig udvikling af såvel fiskeri som
opdræt af muslinger i Danmark.
Muslingeerhvervet er i dag inde i en udvikling,
hvor der især på opdrætssiden er et stort
udviklingspotentiale. Også inden for fiskeriet af muslinger
er der behov for en udvikling, der sikrer en i miljø- og
naturmæssig sammenhæng bæredygtig produktion.
Denne udvikling kan yderligere
understøttes, bl.a. ved en styrket forsknings- og
udviklingsindsats, herunder i skånsomme fangstmetoder for
fiskeriet samt ved en hensigtsmæssig strukturstøtte i
henhold til Forordning (EF) 2792/1999 om de nærmere regler og
betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for
fiskeriet (FIUF). Det vil være nødvendigt, at
forsknings- og udviklingsindsatsen samt strukturstøtten
inden for muslingeområdet retter sig mod både en
erhvervsudvikling og en udvikling, der kan sikre en fortsat
produktionsbæredygtighed under nye krav.
Muslingeerhvervets udvikling skal bl.a. ske i
overensstemmelse med de nationale regelsæt, der
gennemfører EU´s fuglebeskyttelses-, habitat- og
vandrammedirektiver. De nationale regler, herunder lovgivningen om
miljømål, som henhører under
Miljøministeren, vil således være en vigtig del
af det regelgrundlag, som fastsætter rammerne for
muslingeproduktionen, hvad enten der er tale om opdræt eller
fiskeri.
På denne baggrund anbefalede udvalget, at
der nedsættes et permanent muslingeudvalg med en
sammensætning, der dækker de forskellige myndigheder
med ansvar på området, de interesserede parter samt den
relevante sagkundskab.
Til nr. 2
Forslaget om ændring i
sammensætningen af Det rådgivende EU-fiskeriudvalg er
en konsekvens af, at Danmarks Naturfredningsforening har
ønsket at udtræde, således at Verdensnaturfonden
i stedet repræsenterer naturinteresserne.
Samtidig foreslås en udvidelse af
EU-fiskeriudvalget, idet organisationen Dansk Fisk også vil
blive repræsenteret fast i udvalget. Dansk Fisk
repræsenterer en række forarbejdningsvirksomheder og er
tilsluttet Dansk Industri. Efter lovens § 9, stk. 3, kan
ministeren bestemme, at udvalgene udvides med andre organisationer
end de, der er nævnt i bestemmelsen om det enkelte udvalg.
På baggrund af denne bestemmelse har Dansk Fisk indgået
som medlem af EU-fiskeriudvalget, siden organisationen blev
oprettet. Da Dansk Fisks repræsentation i det
rådgivende udvalg bør være af permanent
karakter, foreslås ændring af lovteksten, således
at organisationen udtrykkeligt nævnes som medlem.
Til nr. 3
På samme måde som i det
rådgivende EU-fiskeriudvalg indgår Dansk Fisk allerede
nu som medlem af Det rådgivende Erhvervsfiskeriudvalg og vil
efter lovforslaget være fast medlem af dette udvalg. Der
henvises i øvrigt til det i bemærkningerne til nr. 2
anførte.
Til nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
i stk. 1 opgaver og sammensætning for det nye permanente
rådgivende muslingeudvalg for muslingeproduktion. Baggrunden
for etablering af udvalget er beskrevet i afsnit 3.1. i de
almindelige bemærkninger samt i bemærkningerne til nr.
1.
Efter § 9, stk. 3, kan ministeren bestemme,
at de rådgivende udvalg i §§ 5-7 kan udvides med
repræsentanter for andre organisationer end de i §§
5-7 nævnte samt med personer med særlig sagkundskab.
Med hjemmel i denne bestemmelse er det hensigten at udvide
repræsentationen i Det Rådgivende Udvalg for
Muslingeproduktion med personer og institutioner med sagkundskab
inden for forskning og udvikling på
muslingeområdet.
Udvalgets opgaver vil bestå i
rådgivning af fødevareministeren om udarbejdelse af
regler og andre initiativer til fremme af en bæredygtig
erhvervsmæssig udvikling af fiskeri og opdræt af
muslinger, østers og andre toskallede bløddyr.
Herudover vil udvalget efter anmodning kunne rådgive andre
myndigheder, som udsteder og administrerer regler, der har
betydning for den erhvervsmæssige udnyttelse af muslinger,
østers og andre toskallede bløddyr. Forslaget om
udvalgets nedsættelse har baggrund i anbefalinger fra
Muslingeudvalget, hvor der netop lægges vægt på
en koordineret indsats på området med inddragelse af
alle relevante myndigheder og sagkyndige, som kan medvirke til at
fremme muslingeerhvervets udvikling.
Den brede vifte af myndigheder, der træffer
afgørelser og varetager planlægning af betydning for
muslingeerhvervet, vil i udvalget blive knyttet tættere
sammen med de berørte erhvervs- og miljøinteresser.
Med forslaget til udvalgets sammensætning, der dækker
de forskellige ansvarlige myndigheder, de interesserede parter samt
den relevante sagkundskab, er det hensigten, at udvalget skal have
en central rolle med hensyn til at sikre en koordineret indsats og
rådgivning for udviklingen af muslingeerhvervet.
De enkelte myndigheders kompetence til at udstede
regler og træffe afgørelser ændres ikke ved
forslaget. F.eks. vil det være vanddistriktsmyndighederne,
jf. lov om miljømål, der administrerer regler, der
gennemfører EU´s vandramme- fuglebeskyttelses- og
habitatdirektiver. Det vil også stadig være
Fødevareministeriet, der i henhold til fiskeriloven
fastsætter regler om f.eks. fangstområder, fiskeri- og
opdrætstilladelser, medens Ministeren for Familie- og
Forbrugeranliggender træffer afgørelse i relation til,
om de sundhedsmæssige betingelser for muslingefiskeri i
konkrete farvande er opfyldt.
Rådgivningen fra det nye rådgivende
muslingeudvalg skal sikre, at de berørte myndigheder er
opmærksomme på alle relevante hensyn af
miljømæssig og erhvervsmæssig karakter.
På fiskeriområdet vil denne
rådgivning i vidt omfang afløse den hidtidige
rådgivning om muslingefiskeri fra Erhvervsfiskeriudvalget,
jf. lovens § 6. Udvalget vil blive indkaldt i forbindelse med
regeludarbejdelse, som påvirker muslingeerhvervet, men
også løbende med henblik på at følge og
påvirke udviklingen for erhvervet.
Efter bestemmelsens stk. 2, vil der i udvalget -
som ovenfor nævnt - være repræsentation for
erhvervets interesseorganisationer og organisationer, der varetager
natur- og miljøinteresser, samt repræsentanter for
myndigheder, der har kompetence på området, herunder
miljømyndighederne. Endvidere udpeger
fødevareministeren repræsentanter for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til det rådgivende
udvalg, jf. den generelle bestemmelse herom i lovens § 9, stk.
1.
Som ved de øvrige bestemmelser om
rådgivende udvalg i fiskeriloven er det ikke angivet, hvor
mange repræsentanter, den enkelte organisation kan have i
udvalget. Dette fastlægges i udvalgenes forretningsorden, jf.
lovens § 9, stk. 2. Hidtil har antallet af medlemmer
været fastlagt for det enkelte udvalg på en måde,
så det har været arbejdsdygtigt samtidig med, at de
berørte organisationer og interesser har kunnet anse sig for
tilstrækkeligt repræsenteret. Dette forventes
også fremover at ville være tilfældet.
Til nr. 5
Efter bestemmelsen foreslås det, at Dansk
Landbrug indgår i Udvalget for Rekreativt Fiskeri i stedet
for De danske Landboforeninger/Dansk Familielandbrug.
Ændringen er en følge af, at de to sidstnævnte
foreninger nu er fusioneret til Dansk Landbrug.
Til nr. 6
Dansk Dambrugerforening indgik i 2004 i dannelsen
af Dansk Akvakultur, som samler den danske akvakulturbranche i
én forening. Det foreslås derfor, at det fremover
bliver Dansk Akvakultur, som kan tiltræde Udvalget for
Rekreativt Fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje ved
rådgivning om regler for passageforhold for fisk ved dambrug
og andre forhold af betydning for dambrugsforhold.
Til nr. 7
Ændring af overskriften til kapitel 13 fra
»Havbrug« til »Opdræt i saltvand« er
begrundet med et ønske om at tydeliggøre, at alle
bestemmelserne i regelsættet gælder både for
havbrug, hvor fisken fodres, og for opdrætsanlæg for
muslinger, østers og andre toskallede bløddyr, hvor
der ikke fodres. Kapitel 13 omfatter som hidtil alene opdræt
i saltvand. Opdræt i saltvand omfatter både
anlæg, hvor yngel og små fisk udsættes, samt
tilfælde, hvor yngelen selv sætter sig på de
anlæg, der udsættes i vandet. Endvidere omfattes de
tilfælde, hvor der gives tilladelse til udlægning
direkte på havbunden med henblik på senere
genoptagning. Der vil blive fastsat regler i medfør af
§ 67 for disse aktiviteter. I det omfang det drejer sig om
muslinger, østers og toskallede bløddyr, vil det nye
rådgivende udvalg for muslingeproduktion blive inddraget, jf.
pkt. 4 i forslaget.
Til nr. 8
Forslaget om indføjelse af begrebet
»opdrætsanlæg« i stedet for »
havbrug« i lovens § 67 er en konsekvens af forslagets
§ 1, pkt. 7, jf. det i bemærkningerne Til nr. 7
anførte.
Som en opfølgning på en anbefaling
fra Muslingeudvalget foreslås, at ministeren ved udstedelse
af regler for tilladelse til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg kan fastsætte krav om teoretisk og
praktisk uddannelse. Det vurderes bl.a. at kunne være
hensigtsmæssigt, at den, der driver et
opdrætsanlæg, har grundig indsigt i de
sundhedsmæssige og miljømæssige aspekter og
krav. På nuværende tidspunkt findes der ikke godkendte
uddannelsesforløb på området, men
efterhånden som erhvervet udvikles, er det naturligt at
fastlægge, hvilke kompetencer, der bør kræves.
Ved udtrykkeligt at nævne uddannelseskrav i selve lovteksten
som et muligt krav, vil det være klart for udøverne af
erhvervet, at dette krav vil kunne stilles.
Efter den foreslåede bestemmelse vil der
tillige kunne fastsættes regler om overdragelse af
rettigheder ifølge en tilladelse til etablering, udnyttelse
og drift af opdrætsanlæg. Efter hidtidig praksis har
fiskerimyndighederne i særlige tilfælde accepteret, at
en ny ejer har kunnet få tilladelse til at drive et
anlæg i en situation, hvor den tidligere ejer ikke har kunnet
videreføre driften. Med fastsættelse af regler herom
vil der kunne skabes klarhed over mulighederne for at tillade
overdragelse af disse rettigheder.
Det er hensigten at fastsætte regler om
rammerne for etablering, udnyttelse og drift af alle former for
opdrætsanlæg. For muslingebrug vil dette ske under
hensyn til, at der i samarbejde med de berørte
organisationer og de myndigheder, der er ansvarlige for
miljøet, skabes bæredygtige rammer for det fremtidige
opdræt af muslinger og andre bløddyr.
Vedrørende de EU-retlige aspekter henvises
til afsnit 8 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter § 67 i fiskeriloven kan ministeren
fastsætte regler om udstedelse af tilladelse til etablering
og drift af havbrug. Dette er sket ved Fødevareministeriets
bekendtgørelse 803/1998, hvor det bl.a. er fastsat, at
etablering og drift af havbrug kun må finde sted med
ministeriets tilladelse. »Havbrug« er i
bekendtgørelsen defineret som:
»Opdrætsanlæg bestående af netbure,
trådkasser eller lignende, placeret i marine
vandområder, og hvis drift forudsætter anvendelse af
foder«.
Endvidere har miljøministeren i
medfør af lov om miljøbeskyttelse udstedt
bekendtgørelse 640/1990 om saltvandsbaseret
fiskeopdræt. Ansøgninger om tilladelse til etablering
af nye havbrug og om udvidelse og forlængelse af eksisterende
tilladelser indsendes til amtsrådet, som sender kopi af
ansøgningen til Fødevareministeriet.
De gældende bestemmelser i lovens § 68
om, at der ikke kan etableres nye havbrug i fjordområder og
om, at der kan udstedes regler om, at havbrug ikke må
etableres i en vis afstand fra fiskeredskaber, anses for
overflødig og foreslås derfor ophævet.
Dette er begrundet med, at nødvendige
begrænsninger og betingelser for etablering af nye
opdrætsanlæg efter forslaget vil kunne fastsættes
ved bekendtgørelse, som kan udstedes med hjemmel i lovens
§ 67. Endvidere kan forbud mod oprettelse af nye havbrug, hvor
der fodres, i bestemte områder fastsættes i regler, der
udstedes af Miljøministeriet i henhold til
miljøbeskyttelsesloven.
Forslaget om ophævelse af fiskerilovens
forbud mod etablering af nye havbrug i fjordområder vurderes
at have karakter af en lovmæssig forenkling, idet regulering
af opdrætsanlæg, hvor der fodres, hører under
Miljøministerens kompetence.
Da der kræves tilladelser fra
Fødevareministeriet, Miljøministeriet samt evt.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender til etablering af
opdrætsanlæg i hvert enkelt tilfælde, vil
konkrete ansøgninger om oprettelse af
opdrætsanlæg i fjordområder ikke blive
imødekommet, hvis miljømæssige,
sundhedsmæssige eller sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger
det. Det samme gælder, hvis hensynet til det øvrige
fiskeri taler imod en tilladelse.
Til nr. 10, 11, 12 og 13
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af den i bemærkningerne Til nr. 7 beskrevne
ændring med indførelse af begreberne
»opdrætsvirksomhed« og
»opdrætsanlæg« i stedet for
»havbrug«. Den i nr. 12 foreslåede ændring
indebærer tillige en præcisering, idet
»havbrugeren« ændres til: »ejeren af et
opdrætsanlæg eller den, der i øvrigt er
ansvarlig for driften«. Der er ikke tale om
realitetsændringer.
Til nr. 14
Efter fiskerilovens § 112 a, stk. 1, er der
i Fødevareministeriet etableret et edb-register over
overdragelige kvoteandele, som er offentligt tilgængeligt.
Endvidere er der i medfør af § 112 a, stk. 2, fastsat
regler om anmeldelse og registrering af overdragelige kvoteandele.
§ 112 a blev indsat i fiskeriloven ved ændringen i 2002,
jf. L 2002 369, samtidig med, at der i fiskerilovens § 37,
stk. 1, 2. pkt., blev indført hjemmel til at fastsætte
regler om betingelser og vilkår for godkendelse af
overdragelse af kvoteandele ifølge en tilladelse.
Efter forslaget vil ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri blive bemyndiget til at
fastsætte regler om, at parterne skal indberette salgspris i
forbindelse med overdragelse af en kvoteandel.
Oplysningerne vil blive offentligt
tilgængelige i medfør af fiskerilovens § 112 a,
stk. 1. Baggrunden for forslaget er, at det af hensyn til
gennemsigtigheden på området vurderes at kunne
være nødvendigt at etablere en samlet oversigt over
salgspriser, som er offentligt tilgængelig.
Datatilsynet vil blive hørt før
udstedelse af regler om pligt til at indberette oplysninger om
salgspriser.
Der henvises i øvrigt il de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2
Til nr. 15
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at der kan fastsættes regler om offentlig adgang til
nærmere angivne dele af Fødevareministeriets registre
på fiskeriområdet. Reglerne herom vil blive fastsat
efter forudgående høring af Datatilsynet samt
relevante organisationer.
Bestemmelsen agtes i første omgang
benyttet til at fastsætte regler om offentlig adgang til dele
af registret over erhvervsfiskerfartøjer med henblik
på at lette fiskernes mulighed for at få hurtig og
sikker information om registrerede erhvervsfiskerfartøjer,
herunder ejerforhold, kapacitet mv. Adgangen til registret agtes
etableret via ministeriets hjemmesider. Muligheden for at give
offentlig adgang til oplysninger om fartøjer og disponible
kapacitetsrettigheder vil lette fiskernes og deres rådgiveres
adgang til sådanne informationer, som kan have betydning for
fiskernes dispositioner, ligesom der generelt åbnes for
større gennemsigtighed.
I lyset af den forventede store interesse for
opdrætsvirksomhed kan det også være
hensigtsmæssigt at fastsætte regler om offentlig adgang
til oplysninger om gyldighedsperioder mv. for
opdrætstilladelser.
Etablering af offentlig adgang til dele af
registrene på fiskeriområdet vil kun ske, hvis der er
et reelt behov herfor og da kun efter forudgående
høring af relevante parter, herunder fiskeriets
organisationer og Datatilsynet. Ved udarbejdelse af
bekendtgørelse vil der altid blive foretaget en vurdering
af, om offentlig adgang til den omhandlede type af oplysninger er i
overensstemmelse persondataloven og offentlighedsloven. Endvidere
vil blive foretaget en afvejning af på den ene side hensynet
til offentlighedens interesse i at få adgang til
oplysningerne og på den anden side hensynet til de
registreredes interesser i at undgå
offentliggørelse.
I det omfang oplysningerne i de
pågældende registre måtte være omfattet af
loven om aktindsigt i miljøoplysninger, jf. lov nr. 292 af
27. april 1994, vil en anmodning om aktindsigt i disse oplysninger
skulle behandles efter denne lov.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 16 og 17
De foreslåede bestemmelser er alene af
redaktionel karakter.
Til nr. 18
Baggrunden for den foreslåede ændring
er, at man er blevet opmærksom på, at det har
været overset, at Fødevareministeriets udgifter til
fjernelse af redskaber, pæle mv., som har været
placeret i strid med regler udstedt i medfør af lovens
§ 82, stk. 1, ikke har været tillagt udpantningsret.
Denne type af krav er ikke omfattet af udpantningsretten
ifølge udpantningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
774 af 18. november 1986.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at der
vil være udpantningsret for ministeriets udgifter ved
fjernelse af ulovligt placerede fiskeredskaber i alle
tilfælde, hvor der er hjemmel til at fjerne redskaberne.
Til nr. 19.
Ændringen har karakter af en sproglig
præcisering og medfører ikke ændringer i
bestemmelsens indhold.
Til § 2
Efter forslaget træder loven i
kraft den 1. juli 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 4. Til
rådgivning om gennemførelse af lovens bestemmelser
nedsætter ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri følgende udvalg: 1) EU-fiskeriudvalget, jf. § 5. 2) Udvalget for Erhvervsfiskeri, jf.
§ 6. 3) Udvalget for Rekreativt Fiskeri,
Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje, jf. § 7. Stk. 2. - - - | | 1. I § 4, stk.
1, indsættes som nr. 4: »4) Udvalget for
Muslingeproduktion, jf. § 6a.« |
| | |
§ 5. - - - Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening,
producentorganisationerne inden for fiskerisektoren, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Forbrugerrådet og Danmarks Naturfredningsforening. | | 2. I § 5, stk.
2, indsættes efter »Forbrugerrådet«:
», Dansk Fisk«, og »Danmarks
Naturfredningsforening« ændres til:
»Verdensnaturfonden«. |
| | |
§ 6. --- Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening,
producentorganisationerne inden for fiskerisektoren, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri og Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd. Stk. 3. --- | | 3. I § 6, stk.
2, indsættes efter »Foreningen for Danmarks
Fiskemel - og Fiskeolieindustri«: », Dansk
Fisk«. |
| | 4. Efter § 6
indsættes: »§ 6
a. Udvalget for Muslingeproduktion rådgiver
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri om initiativer
til fremme af en bæredygtig erhvervsmæssig udvikling af
fiskeri og opdræt af muslinger, østers og andre
toskallede bløddyr, herunder om udarbejdelse af regler om
fiskeri og opdræt. Udvalget rådgiver endvidere andre
myndigheder, der udsteder og administrerer regler, som
påvirker den erhvervsmæssige udnyttelse af muslinger,
østers og andre toskallede bløddyr. Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Dansk Fisk, Foreningen for Dansk
Skaldyrsopdræt, Dansk Akvakultur, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsforening,
Verdensnaturfonden, Amtsrådsforeningen samt
repræsentation efter indstilling fra Miljøministeren
og fra Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender.
Amtsrådsforeningens repræsentation ophører fra
den 1. januar 2007 og erstattes fra dette tidspunkt af
repræsentation fra KL.« |
| | |
§ 7. - - - Stk. 2. Udvalget består af
repræsentation for Danmarks Fiskeriforening, Dansk
Kystfiskerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Fritidsfiskerforbund,
Amtsrådsforeningen i Danmark, De danske
Landboforeninger/Dansk Familielandbrug og Danmarks
Naturfredningsforening. Herudover kan miljøministeren
indstille repræsentation til udvalget. | | 5. I § 7, stk.
2, ændres »De danske Landboforeninger/Dansk
Familiebrug« til: »Dansk Landbrug«. |
Stk. 3. Ved rådgivning om
regler ompassageforhold for fisk ved dambrug og andre forhold af
betydning for dambrugsdrift tiltrædes udvalget af
repræsentation for Dansk Dambrugerforening. | | 6. I § 7, stk.
3, ændres »Dansk Dambrugerforening« til:
»Dansk Akvakultur«. |
| | |
Kapitel 13 Havbrug | | 7. I Kapitel 13
ændres overskriften »Havbrug« til:
»Opdræt i saltvand«. |
| | |
§ 67. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
udstedelse af tilladelser til etablering og drift af havbrug. | | 8. §
67 affattes således: » § 67.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om udstedelse af tilladelser til etablering,
udnyttelse og drift af opdrætsanlæg, herunder om krav
til praktisk og teoretisk uddannelse. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at rettigheder ifølge en
tilladelse til etablering, udnyttelse og drift af
opdrætsanlæg kan overdrages.« |
| | |
§ 68. Der kan ikke
meddeles tilladelse til etablering af nye havbrug i
fjordområder. Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan udstede regler om, at
havbrug ikke må etableres i en vis afstand fra
fiskeredskaber. | | 9. § 68
ophæves. |
| | |
§ 69. Der må ikke
lægges hindringer i vejen for lovlig havbrugsdrift | | 10. I § 69
ændres »havbrugsdrift« til:
»opdrætsvirksomhed« . |
| | |
§ 70. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan udstede regler om helt
eller delvist forbud mod fiskeri på havbrugets område
og i en nærmere angiven afstand fra havbrug. | | 11. I § 70,
stk. 1, ændres »havbrugets« til:
»opdrætsanlæggets«, og
»havbrug« ændres til:
»opdrætsanlæg«. |
Stk. 2. Ministeren kan tillade
havbrugeren at fange undslupne fisk fra havbruget med nærmere
angivne fiskeredskaber. | | 12. § 70,
stk. 2, affattes således: »Stk.2. Ministeren kan
tillade, at ejeren af et opdrætsanlæg og den, der i
øvrigt er ansvarlig for driften af anlægget, kan fange
undslupne fisk fra anlægget med nærmere angivne
fiskeredskaber.« |
| | |
§ 75. Forvoldes der
under fiskeri skade på lovligt udsatte og forsvarligt
afmærkede fiskeredskaber eller havbrug, uden at forholdet er
omfattet af § 83, skal skaden erstattes af den, der
udøver fiskeriet eller lader det udøve, medmindre
skadevolderen godtgør, at skaden ikke kunne være
afværget ved sædvanlig agtpågivenhed. | | 13. I § 75
ændres: »havbrug« til:
»opdrætsanlæg«. |
| | |
§ 112a. - - - Stk. 2. Ministeren fastsætter
regler om anmeldelse og registrering af overdragelige kvoteandele,
jf. stk. 1. | | 14. I § 112a, stk.
2, indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan herunder
fastsætter regler om, at parterne skal indberette salgspris
for en overdraget kvoteandel.«« |
| | |
| | 15. Efter § 112 a
indsættes i kapitel 20: »§ 112
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om offentlig adgang til nærmere
angivne dele af Fødevareministeriets registre på
fiskeriområdet.« |
| | |
§ 116. Der
er udpantningsret for 1)-7) --- 8) betaling for optagning af redskaber og
pæle, jf. § 123, stk. 2, og 9) vedtagne bøder og
konfiskations- beløb, jf. § 133. | | 16. I § 116, nr.
8, udgår efter »jf. § 123, stk. 2,«:
»og«. 17. I § 116, nr.
9, ændres »§ 133.« til: »§
133 og«. |
| | 18. I §
116 indsættes som nr. 10: »10) betaling for fjernelse af
redskaber, pæle mv., som er placeret i strid med regler
udstedt i medfør af § 82, stk. 1.« |
| | |
§ 122. - - - Stk. 2. - - - Stk. 3. I et parti af fisk, hvor en
del af indholdet er i strid med § 121, stk. 1, er
hele partiet ulovligt, medmindre frasortering af den ulovlige del
finder sted under overværelse af kontrolmyndigheden eller
prøveudtagning foretages for at fastslå den ulovlige
dels omfang. Stk. 4. ---- | | 19. I § 122, stk.
3, ændres »i strid med« til: »omfattet
af«. |