Skriftlig fremsættelse (3. marts
2005)
Fødevareministeren
(Hans Chr. Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af fiskerilov
(Udvalg for muslingeproduktion, overdragelse af rettigheder til
etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg,
offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre
på fiskeriområdet)
(Lovforslag nr. L 124).
Formålet med lovforslaget er at forbedre
vilkårene for en bæredygtig erhvervsmæssig
udvikling inden for opdræt og fiskeri af muslinger,
østers og andre bløddyr samt at indføre
lettere adgang til oplysninger i Fødevareministeriets
registre på fiskeriområdet ved at etablere offentlig
adgang til dele af registrene.
Lovforslagets bestemmelser på
muslingeområdet er en opfølgning på dele af
Muslingeudvalgets anbefalinger af april 2004 med henblik på
at øge den danske produktion og eksport af
muslingeprodukter. I sine anbefalinger fokuserer Muslingeudvalget
på at fremme udnyttelsen af muslingeerhvervets potentiale for
en betydelig erhvervsmæssig og bæredygtig
udvikling.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
€ Der nedsættes et permanent
rådgivende udvalg for muslingeproduktion med
repræsentanter for relevante organisationer, myndigheder og
sagkundskab. Sammensætningen vil sikre en stor faglighed og
indsigt i muslingeerhvervet. Udvalget vil få en central
koordinerende funktion og skal rådgive
fødevareministeren om initiativer til fremme af
erhvervsmæssig udvikling på muslingeområdet,
herunder om regler om fiskeri og opdræt. Udvalget kan
også rådgive andre myndigheder om regler af betydning
for den erhvervsmæssige udvikling i muslingeerhvervet.
€ Det bliver muligt at fastsætte
regler om, at rettigheder til at drive opdrætsanlæg i
saltvand kan overdrages. Formålet er at skabe en
større sikkerhed for, at en rettighedshaver ikke mister
værdien af sine investeringer, når han ikke
længere kan eller ønsker at fortsætte driften.
Dette vil øge incitament til at foretage investeringer i
opdrætsanlæg.
€ Der kan fastsættes regler om, at
praktisk og teoretisk uddannelse skal være en
forudsætning for, at der kan gives tilladelse til at
etablere, udnytte og drive opdrætsanlæg. Formålet
er at sikre det faglige niveau, herunder blandt andet
vedrørende regler om fødevaresikkerhed og
miljøforhold, samt styrke effektiviteten generelt. Det
forventes, at der i løbet af de nærmeste år vil
blive etableret uddannelsesforløb om bl.a. miljø- og
sundhedsmæssige forhold, som er målrettet personer, som
driver eller ønsker at drive opdrætsanlæg.
Udstedelse af regler vil først være aktuelt, når
der foreligger en model for et uddannelsesforløb.
€ Ophævelse af det generelle forbud
mod etablering af opdrætsanlæg i fjordområder.
Der er primært tale om en regelforenkling, idet der i
forvejen kan udstedes regler om forbud efter såvel
miljøbeskyttelsesloven som fiskeriloven. Endvidere skal der
i alle tilfælde foretages en konkret vurdering af, om der kan
gives tilladelse til etablering af opdrætsanlæg.
Forbuddet har primært haft sigte på
opdrætsanlæg, hvor der fodres, idet det er disse
anlæg, som kan frembyde miljømæssige problemer.
Dette område reguleres af miljøbeskyttelsesloven.
Opdrætsanlæg, hvor der ikke fodres, er f.eks.
anlæg med muslingeopdræt. Her er der ikke behov for et
generelt forbud i fjordområder, idet sådanne
anlæg normalt ikke påvirker miljøet i negativ
retning.
€ Det bliver muligt at fastsætte
regler om offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets
registre på fiskeriområdet samt at fastsætte
regler om pligt til at indberette priser på overdragne
kvoteandele, således at disse oplysninger bliver offentligt
tilgængelige. Formålet er at lette fiskernes og deres
rådgiveres adgang til oplysninger, som har betydning for
fiskernes dispositioner, f.eks. om ejerforhold til
fiskerfartøjer mv. Endvidere tilsigtes at skabe
større gennemsigtighed og åbenhed inden for handel med
overdragelige kvoteandele.
Adgangen til oplysningerne forudsættes at
skulle ske via ministeriets hjemmeside, ikke mindst på
baggrund af, at der i dag er positive erfaringer med, at fiskerne
på denne måde siden 2003 har haft direkte adgang til
oplysninger i registre over overdragelige kvoteandele.
Regler om offentlig adgang til oplysninger vil
først blive udstedt efter en nøje vurdering og
afvejning af modstående hensyn i overensstemmelse med
offentlighedsloven og persondataloven samt efter en
høringsprocedure, hvor bl.a. Datatilsynet vil blive
hørt.
Herudover indeholder lovforslaget ændringer
i sammensætningen af de rådgivende udvalg som
følge af ændringer i struktur mv. i de
repræsenterede organisationer.
Endelig indeholder lovforslaget en række
mindre ændringer, til dels af redaktionel karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale det til det
Høje Tings velvillige behandling.