L 124 Forslag til lov om ændring af fiskeriloven.

(Udvalg for muslingeproduktion, overdragelse af rettigheder til etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg, offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-03-2005

Fremsættelse: 03-03-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l124_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (3. marts 2005)

 

 

Fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af fiskerilov (Udvalg for muslingeproduktion, overdragelse af rettigheder til etablering, udnyttelse og drift af opdrætsanlæg, offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet)

(Lovforslag nr. L 124).

Formålet med lovforslaget er at forbedre vilkårene for en bæredygtig erhvervsmæssig udvikling inden for opdræt og fiskeri af muslinger, østers og andre bløddyr samt at indføre lettere adgang til oplysninger i Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet ved at etablere offentlig adgang til dele af registrene.

Lovforslagets bestemmelser på muslingeområdet er en opfølgning på dele af Muslingeudvalgets anbefalinger af april 2004 med henblik på at øge den danske produktion og eksport af muslingeprodukter. I sine anbefalinger fokuserer Muslingeudvalget på at fremme udnyttelsen af muslingeerhvervets potentiale for en betydelig erhvervsmæssig og bæredygtig udvikling.

Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:

€ Der nedsættes et permanent rådgivende udvalg for muslingeproduktion med repræsentanter for relevante organisationer, myndigheder og sagkundskab. Sammensætningen vil sikre en stor faglighed og indsigt i muslingeerhvervet. Udvalget vil få en central koordinerende funktion og skal rådgive fødevareministeren om initiativer til fremme af erhvervsmæssig udvikling på muslingeområdet, herunder om regler om fiskeri og opdræt. Udvalget kan også rådgive andre myndigheder om regler af betydning for den erhvervsmæssige udvikling i muslingeerhvervet.

€ Det bliver muligt at fastsætte regler om, at rettigheder til at drive opdrætsanlæg i saltvand kan overdrages. Formålet er at skabe en større sikkerhed for, at en rettighedshaver ikke mister værdien af sine investeringer, når han ikke længere kan eller ønsker at fortsætte driften. Dette vil øge incitament til at foretage investeringer i opdrætsanlæg.

€ Der kan fastsættes regler om, at praktisk og teoretisk uddannelse skal være en forudsætning for, at der kan gives tilladelse til at etablere, udnytte og drive opdrætsanlæg. Formålet er at sikre det faglige niveau, herunder blandt andet vedrørende regler om fødevaresikkerhed og miljøforhold, samt styrke effektiviteten generelt. Det forventes, at der i løbet af de nærmeste år vil blive etableret uddannelsesforløb om bl.a. miljø- og sundhedsmæssige forhold, som er målrettet personer, som driver eller ønsker at drive opdrætsanlæg. Udstedelse af regler vil først være aktuelt, når der foreligger en model for et uddannelsesforløb.

€ Ophævelse af det generelle forbud mod etablering af opdrætsanlæg i fjordområder. Der er primært tale om en regelforenkling, idet der i forvejen kan udstedes regler om forbud efter såvel miljøbeskyttelsesloven som fiskeriloven. Endvidere skal der i alle tilfælde foretages en konkret vurdering af, om der kan gives tilladelse til etablering af opdrætsanlæg. Forbuddet har primært haft sigte på opdrætsanlæg, hvor der fodres, idet det er disse anlæg, som kan frembyde miljømæssige problemer. Dette område reguleres af miljøbeskyttelsesloven. Opdrætsanlæg, hvor der ikke fodres, er f.eks. anlæg med muslingeopdræt. Her er der ikke behov for et generelt forbud i fjordområder, idet sådanne anlæg normalt ikke påvirker miljøet i negativ retning.

€ Det bliver muligt at fastsætte regler om offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet samt at fastsætte regler om pligt til at indberette priser på overdragne kvoteandele, således at disse oplysninger bliver offentligt tilgængelige. Formålet er at lette fiskernes og deres rådgiveres adgang til oplysninger, som har betydning for fiskernes dispositioner, f.eks. om ejerforhold til fiskerfartøjer mv. Endvidere tilsigtes at skabe større gennemsigtighed og åbenhed inden for handel med overdragelige kvoteandele.

Adgangen til oplysningerne forudsættes at skulle ske via ministeriets hjemmeside, ikke mindst på baggrund af, at der i dag er positive erfaringer med, at fiskerne på denne måde siden 2003 har haft direkte adgang til oplysninger i registre over overdragelige kvoteandele.

Regler om offentlig adgang til oplysninger vil først blive udstedt efter en nøje vurdering og afvejning af modstående hensyn i overensstemmelse med offentlighedsloven og persondataloven samt efter en høringsprocedure, hvor bl.a. Datatilsynet vil blive hørt.

Herudover indeholder lovforslaget ændringer i sammensætningen af de rådgivende udvalg som følge af ændringer i struktur mv. i de repræsenterede organisationer.

Endelig indeholder lovforslaget en række mindre ændringer, til dels af redaktionel karakter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale det til det Høje Tings velvillige behandling.