Skriftlig fremsættelse (3. marts
2005)
Fødevareministeren
(Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
støtte til udvikling af landdistrikterne
(landdistriktsstøtteloven)
(Mulighed for flere støtteordninger,
ændring af støtteordningen for yngre jordbrugere,
ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansiering,
m.m.).
(Lovforslag nr. L 123).
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om støtte til udvikling af
landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven).
Baggrunden for lovforslaget er reformen af
EU's landbrugspolitik, der foruden ændringen af den direkte
støtte til landmændene også medfører en
udvidelse af landdistriktsforordningens
støttemuligheder.
Lovforslagets ene hovedelement er
således en udvidelse af fødevareministerens
bemyndigelse til at gennemføre foranstaltninger, som
nævnt i landdistriktsforordningen, til også at omfatte
de nye muligheder som følger af reformen. I lovforslaget
foreslås det derfor, at fødevareministeren får
hjemmel til at yde støtte til
€" opfyldelse af normer vedrørende
miljø, folke-, dyre- og plantesundhed, dyrevelfærd og
arbejdssikkerhed,
€" forbedring af dyrevelfærd og
€" forbedring af landbrugsprodukternes
kvalitet og salgsfremstød for disse produkter.
Lovforslagets andet hovedelement er et forslag
om afskaffelse pr. 1. januar 2006 af overgangsordningen for yngre
jordbrugere, den såkaldte § 6-YJ-ordning.
Lovforslagets tredje hovedelement er et
forslag om at yde et YJ-tillægslån til yngre
jordbrugere, der har indgivet ansøgning om YJ-lån
efter den 8. oktober 2004, hvor realkreditinstitutterne
indførte et fradrag ved vurderingen af landbrugsejendomme
svarende til en estimeret kapitaliseret værdi af
betalingsrettighederne, som tildeles landmændene personligt
efter enkeltbetalingsordningen.
Fradraget i vurderingen medfører lavere
realkreditlån, herunder YJ-lån.
YJ-tillægslånet neutraliserer helt eller delvis det
lavere YJ-lån og realkreditlån. Der kan maximalt ydes
et YJ-tillægslån på 1,6 mio. kr., således
at de samlede YJ-lån højst kan udgøre 4,5 mio.
kr. pr. ansøger.
Desuden foreslås en udvidelse af
hjemmelen til, at andre end Fødevareministeriet kan deltage
i finansieringen af landdistriktsprogrammets foranstaltninger,
således at amter, kommuner, offentlige fonde (f.eks.
landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde), og private
organisationer fremover har mulighed for at bidrage til den
nationale medfinansiering af foranstaltninger under
landdistriktsprogrammet.
Endvidere foreslås etablering af en
hjemmel til hos andre offentlige myndigheder at indhente de
oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere
overholdelsen af de relevante forordningsbestemmelser, loven, samt
de regler, der er udstedt i medfør af loven, bl.a. med
henblik på registersamkøring og sammenstilling af
oplysninger i kontroløjemed.
Endelig skabes lovhjemmel til, at
fødevareministeren får mulighed for at kunne delegere
sine beføjelser efter loven til en statslig institution uden
for Fødevareministeriets område.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagets bemærkninger, anbefaler jeg lovforslaget til
Folketingets hurtige og velvillige behandling.