L 122 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige hjemmelsbestemmelser om delegation til andre
statslige myndigheder m.v. på Fødevareministeriets og
Familie- og Forbrugerministeriets områder.
Fremsat den 3. marts 2005 af
fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige
hjemmelsbestemmelser om delegation til andre statslige myndigheder
m.v. på Fødevareministeriets og Familie- og
Forbrugerministeriets områder
§ 1
I lov om biavl, jf.
lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret
ved § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 3 indsættes:
» § 3 a.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
2. § 15, stk. 3, affattes
således:
» Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
I lov om planteskadegørere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996, foretages
følgende ændringer:
1. § 12 affattes
således:
Ȥ 12.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
2. § 13, stk. 4, affattes
således:
» Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 3
I lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000, som
ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer:
1. § 3 a affattes
således:
» § 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme,
at prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser kan undersøges med andet formål,
uanset om det er en myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, der har udtaget
prøverne.
Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme,
at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte
undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset om
det er en myndighed under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret
analyserne.«
2. I § 5 indsættes som
stk. 2 :
»Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
§ 4
I lov om frø, kartofler og
planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999,
som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001,
foretages følgende ændringer:
1.§ 3, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Henlægger ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser
efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en
anden administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.«
2. I § 3 indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
§ 5
I lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af
25. september 1996, foretages følgende ændringer:
1. § 4 affattes
således:
» § 4.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
2. § 5, stk. 3, affattes
således:
» Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 6
I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal
over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til
udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages
følgende ændringer:
1. § 4 affattes
således:
» § 4.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
2. § 5, stk. 4, affattes
således:
» Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 7
I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 26, stk. 3, affattes
således:
» Stk. 3.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
2. I § 26 indsættes som
stk. 4:
» Stk. 4. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
§ 8
I lov nr. 118 af 3. marts 1999,
Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af
25. april 2001, foretages følgende ændring:
1.§ 9 affattes
således:
» § 9.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
eller kommunale organisation henlægge sine beføjelser
efter loven til en anden statslig myndighed, statslig institution
eller kommunal organisation. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders, institutioners eller organisationers
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
§ 9
I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning
m.v. af genetisk modificerede afgrøder foretages
følgende ændring:
1.I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke:
»Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 10
I lov om ophørsstøtte til
jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august
1995, foretages følgende ændringer:
1. § 16 affattes
således:
Ȥ 16.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
2. § 20, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
§ 11
I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere foretages
følgende ændring:
1.§ 9affattes således:
Ȥ 9.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.«
§ 12
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr foretages følgende ændring:
1. § 62 affattes
således:
» § 62.
Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender kan træffe
bestemmelse eller fastsætte regler om, at prøver
udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan
anvendes med andet formål end det, hvortil de er udtaget, og
uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, der har udtaget eller påbudt
prøverne udtaget.
Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme
eller fastsætte regler om, at analyseresultater opnået
i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til
andre formål, uanset om det er en myndighed under Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der i henhold til
bemyndigelse har rekvireret analyserne.«
§ 13
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en konsekvens af den
ressortfordeling, der ved oprettelsen af Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggender blev fastlagt mellem
Fødevareministeriet og det ny ministerium. Lovforslaget
indeholder således de ændringer af
Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders lovgivning, der er nødvendige som
følge af ressortomlægningen.
Det foreslås endvidere, at der
foretages en sproglig justering af reglerne om strafansvar for
juridiske personer i visse af lovene, således at
formuleringen lever op til de krav, der følger af
ændringerne af straffeloven fra 1996.
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af følgende love:
Lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse
nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved § 11 i lov nr.
1082 af 20. december 1995. Om behandlingen af lov nr. 115 af 31.
marts 1982 henvises til Folketingstidende 1981-1982 s. 84, s. 440,
s. 3639 og s. 4090, A s. 205, B s. 285 samt C s. 145. Om
behandlingen af lov nr. 267 af 6. maj 1993 henvises til
Folketingstidende 1992-1993 s. 5207, s. 5548, s. 8481 og s. 9016,
A, s. 6889, B s. 1101 samt C s. 1141. Om behandling af lov nr. 211
af 29 marts 1995 henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 1541,
s. 2095 s. 3988 og s. 4219, A s. 1132, B s. 271 samt. C s. 280.
Lov om planteskadegørere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996. Om behandling af
lov nr. 190 af 9. maj 1984 henvises til Folketingstidende
1983-1985, s. 151, s. 489, s. 3933 og s. 4479, A s. 1019, B s. 269
samt C s. 161. Om behandlingen af lov nr. 110 af 22. december 1993
henvises til Folketingstidende 1993-1994 s. 1755, s. 2362, s. 3692
og s. 4369, A s. 1129, B s. 215 samt C s. 375. Om behandlingen af
lov nr. 300 af 24. april 1996 henvises til Folketingstidende
1995-1996 s. 3011, s. 3319, s. 5472 og s. 5606, A s. 3725, B s. 485
og C s. 415.
Lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000, som
ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003. Om behandlingen af
lov nr. 282 af 8. maj 1991 om foderstoffer henvises til
Folketingstidende 1990-1991, s. 815, s. 1733, s. 4523, A s. 1403, B
s. 307 og C s. 283. Om behandlingen af lov nr. 225 af 27. marts
1996 henvises til Folketingstidende 1995-1996 s. 1433, s. 1850, s.
4784, s. 4765, A s. 2337, B s. 363, s. 380 og C s. 325. Om
behandling af lov nr. 937 af 20. december 1999 henvises til
Folketingstidende 1999-2000, s. 244, s. 2236, s. 2504, A s. 110 og
s. 110, B s. 96 og C s. 134. Om behandling af lov nr. 376 af 28.
maj 2003, henvises til Folketingstidende 2002-2003, s. 7142, s.
9553, s. 9815, A s. 5503 og 5520, B s. 1097 samt C s. 456.
Lov om frø, kartofler og planter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999, som
ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om
ændring af fødevareloven m.fl. Om behandlingen af lov
nr. 834 af 18. december 199 henvises til Folketingstidende
1991-1992, s. 464, s. 868, s. 3589 og s. 4108; A s. 975 og B s.
105. Om behandlingen af lov nr. 1012 af 23. december 1998 henvises
til Folketingstidende 1998-1999, s. 778, s. 2423 og s. 2636, A s.
103 samt B s. 141 og s. 298. Om behandling af lov nr. 279 af 25.
april 2001 henvises til folketingstidende 2000-2001, s. 259, s.
6076 og s. 6405, A s. 3021 og s. 3003, B s. 815 samt C. s. 489.
Lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af
25. september 1996. Om behandling af lov nr. 131 af 26. februar
1992 henvises til Folketingstidende 1991-1992, s. 1186, s. 1546, s.
5824 og s. 6246, A s. 1803, B s. 569 samt C s. 369. Om behandling
af lov nr. 400 af 14. juni 1995 henvises til Folketingstidende
1994-1995 s. 3648, s. 4061 s. 5782 og s. 5948, A s. 2412, B s. 571
samt C s. 427.
Lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over
brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til
udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Om behandling
af loven henvises til Folketingstidende 1992-1993, s. 5206, s.
5542, s. 8878 og s. 9015, A s. 6881, B s. 1199 samt C s. 1137.
Lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004. Om behandlingen
af lov nr. 472 af 1. juli 1998 henvises til Folketingstidende
1997-1998, s. 879, s. 2143, s. 2561, A s. 1516 og s. 1553, B s. 434
og s. 714, samt C s. 494. Om behandlingen af lov nr. 455 af 7. juni
2001 henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 8609, s. 8951, s.
9229, A s. 7337, B s. 1754 samt C s. 1112. Om behandling af lov nr.
1085 af 19. december 2001 henvises til Folketingstidende 2001-2002
(2. samling), s. 116, s. 319, s. 358, A s. 156 og s. 160, B s. 24,
samt C s. 6. Om behandling af lov nr. 370 af 6. juni 2002 henvises
til Folketingstidende 2001-2002 (2. samling), s. 3265, s. 6424, s.
6537, A s. 3463 og s. 3481, B s. 863, samt C s. 443. Om
behandlingen af lov nr. 203 af 25. marts 2003 henvises til
Folketingstidende 2002-2003, s. 3453, s. 5803, s. 6346, A s. 2562
og s. 2584, B s. 585, samt C s. 260. Om behandling af lov nr. 437.
af 9. juni 2004 henvises til Folketingstidende 2003-2004 s. 10294,
s. 11332, s. 11709, A s. 8460 og s. 8438, B s. 2124 samt C s.
986.
Lov nr. 118 af 3. marts 1999,
Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af
25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl.: Om
behandlingen af lov nr. 118 af 3. marts 1999 henvises til
Folketingstidende 1998-1999, s. 1326, s. 3961 og s. 4087, A s. 1990
samt B s. 338. Om behandlingen af lov nr. 279 af 25. april 2001
henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 259, s. 6076 og s.
6405, A s. 3021 og 3003, B s. 815 samt C s.489.
Lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v.
af genetisk modificerede afgrøder. Om behandling af loven
henvises til Folketingstidende 2003-2004, s. 6801, s. 11314 og s.
11709, A s. 6137 og 6114, B s. 2017 samt C s. 793.
Lov om ophørsstøtte til
jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august
1995. Om behandlingen af lov nr. 1106 af 22. december 1993 henvises
til Folketingstidende 1993-1994 s. 449, s. 963, s. 3688 og s. 4366,
A s. 397, B s. 174. Om behandlingen af lov nr. 396 af 14. juni 1995
henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 2537, s. 2918, s. 5706
og s. 5759, A, s. 1932, B s. 487.
Lov nr. 1081 af 22. december 1993 om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere. Om behandlingen af
loven henvises til Folketingstidende 1993-1994 s. 451, s. 977, s.
3685 og s. 4369, A s. 429, B s. 183.
Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr.
Om behandling af loven henvises til Folketingstidende 2003-2004 s.
2940, s. 10471 og s. 10974, A s. 3366, B s. 1140 samt C s. 661.
2. Baggrund for
lovforslaget
Ved kongelig resolution af 2. august 2004
blev det besluttet at oprette et Ministerium for Familie- og
Forbrugeranliggender. Det nyoprettede ministerium fik ved den
nævnte kongelige resolution samt ved en supplerende kongelig
resolution af 9. august 2004 bl.a. tilført en række
sagsområder fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og i den forbindelse blev Fødevarestyrelsen
(tidligere Fødevaredirektoratet), hvorunder
fødevareregionerne henhører, overført til det
nye ministerium.
Fødevarestyrelsen og
Plantedirektoratet var indtil 2004 to direktorater under
Fødevareministeriet, som havde flere organisatoriske
lighedspunkter. Begge direktorater var således organiseret
med en central administrativ enhed i Storkøbenhavn og en
række regionale, kontroludførende enheder, i
Fødevarestyrelsen benævnt fødevareregioner, i
Plantedirektoratet benævnt (kontrol-)distrikter.
Der var på denne baggrund anledning til
at søge at opnå langsigtede rationaliseringsgevinster
inden for det samlede ministerområde ved at foretage en
forenkling af denne regionale organisationsstruktur. En sådan
forenkling kunne dermed ses som et bidrag til en overordnet
effektivisering inden for det offentlige og som et bidrag til
etablering af servicefællesskaber på tværs af
institutioner og myndigheder.
Fødevareministeren havde derfor med
virkning fra 1. juli 2004 besluttet at iværksætte et
pilotprojekt bestående i at sammenlægge to af
Plantedirektoratets distrikter med henholdsvis
fødevareregion Viborg og fødevareregion Fyn.
I et nærmere afgrænset
område skulle de to fødevareregioner således som
regionale myndigheder under Plantedirektoratet varetage kontrol og
tilsynsopgaver inden for direktoratets ressort. Opgaverne og
omfanget af regionernes beføjelser til at træffe
afgørelser i enkeltsager skulle fastlægges af
Plantedirektoratet.
Ved at sammenlægge regionale enheder er
det muligt at løse flere opgaver samlet og dermed
gøre kontrollen mere effektiv. Samtidig skabes der mulighed
for en bedre service, idet borgere og virksomheder kun skal
henvende sig et sted. Denne proces forudsatte bl.a. delegation af
kompetence mellem de to direktorater, hvilket alene gav anledning
til administrative foranstaltninger, så længe
både direktorat og styrelse henhørte under samme
ministerområde.
Sammenlægning mellem 2
fødevareregioner og 2 lokale kontroldistrikter i
Plantedirektoratet var således iværksat inden
etableringen af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
Da sammenlægningen af fødevareregionerne og
plantedistrikterne var etableret inden den kongelige resolution af
2. august 2004 udgør denne således en
tilstrækkelig hjemmel for den nuværende
opgavefordeling.
Ressortomlægningen har betydet, at
Fødevarestyrelsen og dermed de sammenlagte regionale
myndigheder hører under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender.
Det er hensigten at fastholde
sammenlægningen af de regionale myndigheder også efter
ressortomlægningen, og i lyset af erfaringerne eventuelt
udlægge yderligere opgaver fra Plantedirektoratet til
fødevareregionerne. Da det kræver særskilt
lovhjemmel, hvis delegationen skal ske til offentlige myndigheder
uden for ministerens eget forretningsområde eller til andre
statslige institutioner, foreslås det, at der skabes den
fornødne lovhjemmel hertil. Fødevareministeren vil
bevare sine beføjelser, herunder
instruktionsbeføjelsen, over regionerne på de
områder, der delegeres til regionerne, da regionerne på
disse områder funktionelt vil høre under
fødevareministeren.
3. Lovforslagets indhold
Efter de af lovforslaget omfattede love er
der i dag alene hjemmel til delegation inden for
fødevareministerens ressort.
Med forslaget skabes der hjemmel til, at
fødevareministeren kan delegere sine beføjelser efter
loven til en statslig institution uden for ministerområdet.
En lignende bestemmelse findes i bemyndigelseslovens § 22,
stk. 2, (jf. bekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004 af lov
om administration af Det Europæiske Fællesskabs
forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.).
Delegationshjemlen foreslås udformet som en generel
bemyndigelsesbestemmelse, uanset at det på nuværende
tidspunkt alene er tanken at skabe hjemmel til at kunne delegere
yderligere opgaver til fødevareregionerne.
Hjemlen tænkes i første omgang
anvendt i forbindelse med eventuel udlægning af flere opgaver
og den deraf følgende kontrol- og
afgørelseskompetence til fødevareregionerne, eller
hvis det i lyset af erfaringerne med pilotprojektet må
vurderes, at det er hensigtsmæssigt at sammenlægge
yderligere distrikter og fødevareregioner. Hjemlen til
uddelegering af kompetence til andre statslige myndigheder samt
kompetencen til regeludstedelse har ikke på nuværende
tidspunkt noget konkret anvendelsesområde.
Samtidig foreslås det, at der i de af
forslaget omfattede love, der ikke allerede indeholder hjemmel
hertil, indsættes bestemmelser om remonstration, dvs. at en
sag kan genoptages af den myndighed, der har truffet
afgørelse i sagen. Endvidere foreslås der indsat
hjemmel for ministeren til at fastsætte regler om klageadgang
i forbindelse med delegation og til at fastsætte regler om
afskæring af klageadgang.
Myndigheden vil således kunne
træffe en ny realitetsafgørelse, som giver klageren
helt eller delvist medhold, uden at sagen skal forelægges
rekursinstansen. Denne nye afgørelse kan også
påklages til rekursinstansen. Det må derfor betragtes
som en administrativ lettelse både for myndighederne og for
borgerne, at en myndighed har hjemmel til remonstration.
Folketingets Ombudsmand har givet udtryk for,
at remonstration i tilfælde, hvor der er indgivet klage,
kræver udtrykkelig hjemmel. Denne udtrykkelige hjemmel
foreslås indført.
For så vidt angår klageadgang,
foreslås det, at der gives mulighed for helt eller delvist at
afskære klageadgangen. Som alt overvejende hovedregel vil
2-instansprincippet ikke blive fraveget og klageadgangen
tænkes udelukkende afskåret i de situationer, hvor der
er 3-instanser. Hvis adgangen ikke afskæres, kan indsendelsen
og behandlingen af klager reguleres. Der vil eksempelvis kunne
fastsættes en frist for udnyttelse af rekursmuligheden, krav
til klagens form og indhold eller regler om klagens
indsendelse.
Klageadgangen vil være åben for
den, som afgørelsen direkte vedrører. De mere
generelle hensyn, som organisationer og foreninger varetager,
tilgodeses gennem høring i forbindelse med udstedelse af
regler, administrationsvejledninger m.v. samt i visse
tilfælde også høring omkring mere konkrete
forhold, inden der træffes afgørelse i første
instans af forvaltningen.
Det foreslås at de eksisterende
bestemmelser i henholdsvis lov om foderstoffer og i lov om hold af
dyr, hvorefter prøver udtaget af én myndighed under
ministeriet kan undersøges med et andet formål af en
anden myndighed under ministeriet ændres, således at
der tages højde for den omstændighed, at de
myndigheder, der har behov for at benytte hinandens prøver
nu tilhører hvert sit ministerområde. Der er med
forslaget ikke tilsigtet nogen realitetsændring.
Endelig foreslås det, at der i visse af
de af lovforslaget omfattede love foretages en ændring af
bestemmelserne om juridiske personers strafansvar således, at
formuleringen bringes i overensstemmelse med straffelovens
almindelige regler og dermed svarer til Justitsministeriets
anbefalinger.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke umiddelbart
at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke umiddelbart
at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget alene indeholder
ændringer som følge af ressortomlægningen.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering. Efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
opfattelse ændrer lovforslaget ikke vilkår for
virksomheder, da forslaget alene indeholder ændringer som
følge af ressortomlægning. Lovforslaget forventes ikke
at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og centret anbefaler på den
baggrund, at forslaget ikke forelægges et
virksomhedspanel.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været til
høring hos Advokatsamfundet, Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, DAKOFO, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugs Grovvareselskab, Dansk Skovforening, Danske Biavleres
Landsforening, Danske Frøavlere, Danske Slagterier,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet, Frie Bønder €"
Levende Land, Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Landbrugsraadet og Økologisk Landsforening.
9. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse
nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved § 11 i lov nr.
1082 af 20. december 1995, foreslås der som § 3a indsat
hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til
en anden statslig institution uden for ministerområdet.
Hjemlen tænkes i første omgang
anvendt i forbindelse med eventuel udlægning af flere opgaver
og den deraf følgende kontrol- og
afgørelseskompetence til fødevareregionerne, eller
hvis det i lyset af erfaringerne med pilotprojektet må
vurderes, at det er hensigtsmæssigt at sammenlægge
yderligere distrikter og fødevareregioner. Hjemlen til
uddelegering af kompetence til andre statslige myndigheder samt
kompetencen til regeludstedelse har ikke på nuværende
tidspunkt noget konkret anvendelsesområde.
Der gives med forslaget hjemmel til
remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en
afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og
eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er
indgivet klage. For så vidt angår klageadgang,
foreslås det, at der gives mulighed for helt eller delvist at
afskære klageadgangen. Som alt overvejende hovedregel vil
2-instansprincippet ikke blive fraveget og klageadgange
tænkes udelukkende afskåret i de situationer, hvor der
er 3-instanser. Hvis adgangen ikke afskæres, kan indsendelsen
og behandlingen af klager reguleres. Der henvises i øvrigt
til det under de almindelige bemærkninger under punkt 3
anførte.
Til nr. 2
Den ændrede ordlyd af § 15, stk.
3, er en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12.
juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt
angår strafansvar for juridiske personer.
Til § 2
Til nr. 1
Den i lov om planteskadegørere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996, foreslåede
ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor
der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til nr. 2
Den ændrede ordlyd af § 13, stk.
4, er en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12.
juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt
angår strafansvar for juridiske personer.
Til § 3
Til nr. 1
I lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000, som
ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003, foreslås det,
at bestemmelsen i § 3 a tilpasses således, at
formålet med bestemmelsen kan opretholdes også efter
ressortomlægningen i forbindelse med etablering af
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
I forbindelse med ændring af
foderstofloven i 2003 blev den gældende § 3 a indsat. Af
bemærkningerne til lovforslaget fremgik bl.a.:
»Bestemmelsen er ny og giver med
henblik på kontrol med foderstoflovgivningen mulighed for, at
prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser, kan undersøges med et andet
formål, uanset hvilken myndighed under
Fødevareministeriet, der har udtaget prøven.
Tilsvarende bestemmelse fremgår af lov
om dyrlægegerning m.v.
Bestemmelsen påtænkes bl.a.
anvendt til, at prøver udtaget af
Fødevaredirektoratets kontrol kan anvendes i forbindelse med
Plantedirektoratets foderstofkontrol.
Bestemmelsen giver endvidere mulighed for
genbrug af analyseresultater i det tilfælde, hvor den fysiske
prøve, der er blevet analyseret, ikke længere findes
og dermed ikke kan gøres til genstand for en ny analyse.
Det er hensigten, at der i forbindelse med
den fremtidige prøveudtagning vil blive givet en
standardmeddelelse til den, hos hvem prøven er udtaget, om
at såvel prøver som analyseresultater vil kunne
anvendes til nærmere angivne formål og af andre
myndigheder inden for Fødevareministeriet.
Anvendes eller videregives prøven i
anden sammenhæng, vil den pågældende blive
orienteret herom.«
Der henvises i øvrigt til Folketingets
behandling af L 182, 2003.
Der er med den nu foreslåede
formulering af bestemmelsen ikke tilsigtet nogen
realitetsændring heri, idet der alene er søgt taget
højde for den omstændighed, at de myndigheder, der har
behov for at benytte hinandens prøver eller
analyseresultater, nu tilhører hver sit
ministerområde.
Til nr. 2
Den til § 5 foreslåede
ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor
der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Den i lov om frø, kartofler og
planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999,
som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001,
foreslåede ændring svarer til ændringen i §
1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Til § 5
Til nr. 1
Den i lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af
25. september 1996, foreslåede ændring svarer til
ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til nr. 2
Den ændrede ordlyd af § 5, stk. 3,
er en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12.
juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt
angår strafansvar for juridiske personer.
Til § 6
Til nr. 1
Den i lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal
over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til
udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget
foreslåede ændring svarer til ændringen i §
1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Til nr. 2
Den ændrede ordlyd af § 5, stk. 3,
er en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12.
juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt
angår strafansvar for juridiske personer.
Til § 7
Til nr. 1 og 2
Den i lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foreslåede
ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor
der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 8
Den i lov nr. 118 af 3. marts 1999,
Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af
25. april 2001, foreslåede ændring svarer til
ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 9
Den i lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning
m.v. af genetisk modificerede afgrøder foreslåede
ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor
der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 10
Til nr. 1
Den i lov om ophørsstøtte til
jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august
1995, foreslåede ændring svarer til ændringen i
§ 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til
denne bestemmelse.
Til nr. 2
Den ændrede ordlyd af § 20, stk. 6, er
en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12. juni
1996 om ændring af straffeloven, for så vidt
angår strafansvar for juridiske personer.
Til § 11
Den i lov nr. 1081 af 22. december 1993 om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere foreslåede
ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor
der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 12
Det foreslås, at bestemmelsen i § 62 i
lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr tilpasses således,
at formålet med bestemmelsen opretholdes også efter
ressortomlægningen i forbindelse med etableringen af
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
Den gældende bestemmelse i § 62 i lov
om hold af dyr er overført fra § 7 d i lov om
dyrlægegerning, hvor den blev indsat ved lov nr. 965 af 2.
december 2002.
Det anføres bl.a. i bemærkningerne
til § 62 i lov om hold af dyr, at "bestemmelsen
påtænkes anvendt til at lade prøver udtaget ved
Plantedirektoratets foderstofkontrol indgå i
Fødevaredirektoratets (nu Fødevarestyrelsens) kontrol
med anvendelse af antibiotika. Bestemmelsen giver tillige mulighed
for genbrug af analyseresultater i det tilfælde, hvor den
fysiske prøve, der er blevet analyseret, ikke længere
findes og dermed ikke kan gøres til genstand for en ny
analyse. Det er hensigten, at der i forbindelse med den fremtidige
prøveudtagning vil blive givet en standardmæssig
meddelelse til den, hos hvem prøven er udtaget om, at
såvel prøven som analyseresultatet vil kunne anvendes
til andre formål og af andre myndigheder inden for
Fødevareministeriet."
Der er med den foreslåede formulering af
bestemmelsen ikke tilsigtet nogen realitetsændring heri, idet
der alene er søgt taget højde for den
omstændighed, at de myndigheder, der har behov for at benytte
hinandens prøver eller analyseresultater, nu tilhører
hver sit ministerområde.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 3.
Til § 13
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Af hensyn til fødevareministerens mulighed
for at udlægge yderligere opgaver til
fødevareregionerne er det hensigtsmæssigt med en
hurtig ikrafttræden af loven.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om biavl, jf.
lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret
ved § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 3 indsættes: |
| | » § 3 a.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
§ 15. ---- | | 2.§ 15, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3. For overtrædelser, der
begås af aktieselskaber, anpartsselskaber, andelsselskaber
el. lign., kan virksomheden som sådan pålægges
bødeansvar. | | » Stk. 3. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. |
| | |
| | § 2 I lov om planteskadegørere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 12 affattes
således: |
§ 12. Overlader
landbrugs- og fiskeriministeren sine beføjelser efter denne
lov til en myndighed under ministeriet, kan ministeren
fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over denne
myndigheds afgørelser, herunder om, at afgørelser
ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. | | »§ 12.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
§ 13. --- | | 2.§ 13, stk. 4, affattes
således: |
Stk. 4. Er overtrædelsen begået
af et selskab, en forening, en selvejende institution, en fond
eller lignende, kan der pålægges den juridiske person
som sådan bødeansvar. Er overtrædelsen
begået af staten, en kommune eller et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan
der pålægges staten, kommunen eller det kommunale
fællesskab bødeansvar. | | » Stk. 4. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. |
| | |
| | § 3 I lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000, som
ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer: |
| | 1.§ 3 a affattes
således: |
§ 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme,
at prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser kan undersøges med andet formål,
uanset hvilken myndighed under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri der har udtaget prøven. Ministeren kan
endvidere bestemme, at analyseresultater opnået i forbindelse
med bestemte undersøgelser kan anvendes til andre
formål, uanset hvilken myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri der har rekvireret
analysen. | | » § 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme,
at prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser kan undersøges med andet formål,
uanset om det er en myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, der har udtaget
prøverne. Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme,
at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte
undersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset om
det er en myndighed under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret
analyserne.« |
| | |
| | 2. I § 5 indsættes som
stk. 2 : |
| | »Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | |
| | § 4 I lov om frø, kartofler og
planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999,
som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001,
foretages følgende ændringer: |
§ 3.----- | | 1.§ 3, stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2. Henlægger ministeren sine
beføjelser efter denne lov til et under ministeriet oprettet
direktorat eller andet administrativt organ, kan ministeren
fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over
afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om
at afgørelser ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. | | »Stk. 2. Henlægger ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser
efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en
anden administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« |
| | 2. I § 3 indsættes som
stk. 3 : |
| | »Stk. 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | |
| | § 5 I lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af
25. september 1996, foretages følgende ændringer: |
| | 1.§ 4 affattes
således: |
§ 4. Henlægger
landbrugs- og fiskeriministeren sine beføjelser efter denne
lov til et direktorat eller andet administrativt organ oprettet
under ministeriet, kan ministeren fastsætte bestemmelser om
adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til
bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes
for højere administrativ myndighed. | | » § 4.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
§ 5.
--- - | | 2.§ 5, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3. Er overtrædelsen begået
af et aktieselskab, anpartsselskab, andelsselskab eller lignende,
kan der pålægges selskabet som sådant
bødeansvar. Er overtrædelsen begået af en
kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om
kommunernes styrelse, kan der pålægges kommunen eller
det kommunale fællesskab bødeansvar. | | » Stk. 3. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«. |
| | |
| | § 6 I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om
journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr
til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages
følgende ændringer: |
| | 1.§ 4 affattes
således: |
§ 4.
Landbrugsministeren kan bemyndige et direktorat oprettet under
ministeriet til at udøve de beføjelser, der er
tillagt ministeren i denne lov. Stk. 2. Henlægger
landbrugs-ministeren sine beføjelser efter denne lov til et
direktorat oprettet under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om adgang til at klage over
afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om
at afgørelser ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. | | » § 4.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
§ 5. --- | | 2.§ 5, stk. 4, affattes
således: |
Stk. 4. Er overtrædelsen
begået af et selskab, en forening, en selvejende institution,
en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske
person som sådan bødeansvar. Er overtrædelsen
begået af staten, en kommune eller et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan
der pålægges staten, kommunen eller det kommunale
fællesskab bødeansvar. | | » Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« |
| | |
| | § 7 I lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foretages
følgende ændringer: |
§ 26. --- | | 1.§ 26, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3. Ministeren kan
henlægge sine beføjelser efter loven til en
institution under ministeriet. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over denne
myndigheds afgørelser, herunder om, at klage ikke skal kunne
indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens
adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. | | » Stk. 3.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | 2. I § 26 indsættes som
stk. 4: |
| | »Stk. 4. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999,
Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af
25. april 2001, foretages følgende ændring: |
| | 1.§ 9 affattes
således: |
§ 9. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine
beføjelser efter loven til institutioner under Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgang til at klage
over myndighedernes afgørelser, herunder om, at
afgørelser ikke skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at
genvurdere en sag efter, at der er indgivet klage. Stk. 2. Efter forhandling med vedkommende
minister eller vedkommende kommunale organisation kan ministeren
fastsætte regler om andre myndigheders eller institutioners
medvirken ved varetagelse af opgaver efter loven. Stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse. | | » § 9.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
eller kommunale organisation henlægge sine beføjelser
efter loven til en anden statslig myndighed, statslig institution
eller kommunal organisation. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders, institutioners eller organisationers
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | |
| | § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om
dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder foretages
følgende ændring: |
| | 1.I§ 16indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: |
| | »Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister henlægge sine beføjelser efter
loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over disse myndigheders eller institutioners
afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage.« |
| | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | § 10 I lov om ophørsstøtte
til jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august
1995, foretages følgende ændringer: |
| | 1. § 16
affattes således: |
§ 16. Landbrugs- og
fiskeriministeren kan bemyndige et direktorat under ministeren til
at udøve sine beføjelser efter loven. Stk. 2. Landbrugs- og fiskeriministeren kan
fastsætte regler om adgang til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelser truffet af et direktorat
under ministeren ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. | | Ȥ 16.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
§ 20. --- | | 2. § 20, stk. 6
, affattes således: |
Stk. 6. Er en overtrædelse
begået af et selskab, en forening, en selvejende institution,
en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske
person som sådan bødeansvar. Er overtrædelsen
begået af staten, en kommune eller et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan
der pålægges staten, kommunen eller det kommunale
fællesskab bødeansvar. | | »Stk. 6. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.« |
| | |
| | § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere foretages
følgende ændring: |
| | 1.§ 9affattes således: |
§ 9.
Fiskeriministeren kan efter aftale med landbrugsministeren
henlægge administrationen af loven til Jordbrugsdirektoratet
og kan bemyndige dette til at udøve de beføjelser,
der i loven er henlagt til fiskeriministeren. Stk. 2. Fiskeriministeren kan
fastsætte regler om adgang til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse i stk.
1, herunder at disse afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed | | Ȥ 9.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage
ikke kan indbringes for en anden administrativ myndighed, og om
myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister
henlægge sine beføjelser efter loven til en anden
statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om at
klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage.« |
| | |
| | § 12 I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af
dyr foretages følgende ændring: |
| | 1.§ 62 affattes
således: |
§ 62.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe bestemmelse eller fastsætte regler om, at
prøver udtaget med henblik på bestemte
undersøgelser kan undersøges med andet formål
end det, hvortil de er udtaget, og uanset hvilken myndighed under
Fødevareministeriet, der har udtaget eller påbudt
prøven udtaget. Ministeren kan endvidere træffe
bestemmelse eller fastsætte regler om, at analyseresultater
opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan
anvendes til andre formål, uanset hvilken myndighed under
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har
rekvireret analysen. | | » § 62.
Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender kan træffe
bestemmelse eller fastsætte regler om, at prøver
udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan
anvendes med andet formål end det, hvortil de er udtaget, og
uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, der har udtaget eller påbudt
prøverne udtaget. Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme
eller fastsætte regler om, at analyseresultater opnået
i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til
andre formål, uanset om det er en myndighed under Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der i henhold til
bemyndigelse har rekvireret analyserne.« |
| | |