Skriftlig fremsættelse (2. marts
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af
selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen)
(Lovforslag nr. L 121).
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag L 153, forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af
selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen).
Forslaget blev fremsat den 15. december 2004, men nåede ikke
at blive behandlet i Folketinget, inden der blev udskrevet
valg.
Lovforslaget har samme formål som L 153
€" et hul i sambeskatningsreglerne skal lukkes. Der skabes
samtidigt en mere sammenhængende koncernbeskatningsordning og
selskabsskattesatsen samt den foreløbige
virksomhedsskattesats nedsættes fra 30 pct. til 28 pct.
Det nuværende regelsæt giver
udenlandske koncerner mulighed for at reducere beskatningen af
deres danske aktiviteter. Det skyldes, at en af værnsreglerne
i skattelovgivningen (ligningslovens § 5 H) ikke fungerer
efter hensigten. Koncernen kan undgå dansk beskatning ved at
placere deres underskudsgivende aktiviteter i datterselskaber, som
derefter indplaceres i den danske sambeskatning. Regeringen
ønsker effektivt at lukke dette hul.
Hullet lukkes ved at fjerne muligheden for, at
koncerner kun inddrager selskaber med underskud under
sambeskatningen, mens overskudsgivende selskaber i koncernen
udelades. Denne mulighed i de gældende sambeskatningsregler
indebærer også, at nogle koncerner kommer til at betale
mindre skat end deres skatteevne.
Regeringen vil fortsat arbejde på at
lukke skattehuller. Regeringen vil uden tøven slå ned
på eventuelle skattehuller, så snart myndighederne
bliver opmærksomme på dem.
Regeringen foreslår, at der
indføres et globalpulje-princip i sambeskatningsreglerne.
Globalpulje-princippet medfører, at hvis der vælges
international sambeskatning, skal denne fremover omfatte
alle koncernforbundne udenlandske selskaber (såvel
underliggende selskaber som overliggende selskaber og såvel
underskudsgivende som overskudsgivende) og alle
udenlandske filialer. Samtidig foreslås en bindingsperiode,
således at international sambeskatning som udgangspunkt
vælges for en periode på 10 år.
Fravælges international sambeskatning,
begrænses dansk selskabsbeskatning som udgangspunkt til
beskatning af aktiviteter i Danmark (territorialbeskatning). I
så fald sambeskattes kun de koncernforbundne selskabers
aktiviteter i Danmark. Overskud eller underskud ved
erhvervsvirksomhed i udlandet (fast driftssted) medregnes ikke ved
opgørelsen af selskabers skattepligtige indkomst i Danmark.
Danmark beskatter fortsat selskaber af indkomst fra udlandet, som
ikke er optjent i en udenlandsk erhvervsvirksomhed.
Indførelse af et globalpulje-princip i
sambeskatningen kombineret med reglerne om en bindingsperiode giver
mulighed for at lempe reglerne om genbeskatning af tidligere
fratrukne underskud, således at omstruktureringer internt i
en koncern ikke udløser genbeskatning. Derved er
genbeskatningsreglerne ikke til hinder for i øvrigt
hensigtsmæssige omstruktureringer af en koncern.
Derudover foreslås en række mindre
justeringer af sambeskatningsreglerne €" herunder
ændringer, der forbedrer skattemyndighedernes
kontrolmuligheder.
Lovforslaget er ændret på nogle
tekniske punkter i forhold til det tidligere fremsatte L 153,
bl.a.:
€ Definitionen af koncernbundne selskaber er
ændret, således at definitionen nu svarer til de
selskaber, der skal medtages i koncernregnskabet efter de
regnskabsretlige regler. Derved opnås bl.a. den fordel, at
sambeskatningen omfatter selskaber, der i forvejen skal udveksle
oplysninger af hensyn til regnskabskonsolideringen. De omfattede
selskaber vil således i forvejen udveksle en stor del af de
oplysninger, der er nødvendige for opgørelsen af
koncernens sambeskatningsindkomst.
€ I L 153 indgik indkomsten i sambeskattede
selskaber kun i sambeskatningsindkomsten i forhold til koncernens
ejerandel. I det nye lovforslag indgår indkomsten i et
koncernforbundet selskab fuldt ud, selv om koncernen ikke ejer
selskabet fuldt ud. Derved skabes i forhold til L 153 en betydelig
forenkling af både reglerne om indkomstopgørelsen og
genbeskatningsreglerne.
€ I L 153 hæftede alle sambeskattede
selskaber solidarisk for skatten af sambeskatningsindkomsten.
Hæftelsen er modificeret i nærværende forslag,
således at kun administrationsselskabet €" og i den
internationale sambeskatning det ultimative moderselskab -
hæfter (solidarisk) for hele skatten, mens hvert enkelt
sambeskattet selskab kun hæfter for sin del af skatten.
Derved fjernes usikkerhed om hæftelsens økonomiske
påvirkning af de sambeskattede selskaber.
Hele statens provenugevinst ved
indførelse af globalpulje-princippet, der skønnes i
størrelsesordenen 2 mia. kr., anvendes til at nedsætte
selskabs- og virksomhedsskattesatsen. Forslaget skønnes
samlet set provenuneutralt.
Ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringerne af sambeskatningsreglerne er €" i
overensstemmelse med regeringens udmelding, da valget blev
udskrevet og L 153 bortfaldt €" det samme som i L 153. Det vil
sige, at ændringerne af sambeskatningsreglerne
tillægges virkning for selskaber, hvis indkomstår 2005
påbegyndes den 15. december 2004 eller senere.
Nedsættelsen af selskabs- og virksomhedsskatten
tillægges - ligeledes som i L 153 - virkning fra og med
indkomståret 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.