Skriftlig fremsættelse (2. marts
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og
tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og
dokumentationspligten vedrørende transfer pricing)
(Lovforslag nr. L 120).
Der er med enkelte ændringer tale om en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 140 om ændring af
skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven
(Ændring af oplysnings- og dokumentationspligten
vedrørende transfer pricing), folketingssamlingen 2004-05
(1. samling).
Regeringen mener at alle €" private
såvel som selskaber €" skal betale den skat, de er
forpligtet til i Danmark, hverken mere eller mindre. Set i lyset af
den stigende internationalisering vokser muligheden for at flytte
overskud fra Danmark til (lavere) beskatning i andre lande gennem
fejlagtige interne afregningspriser €" transfer pricing.
Regeringen har siden sin tiltrædelse i
2001 løbende gennemført en række initiativer
for at sikre korrekt anvendelse af interne afregningspriser og
dermed en korrekt skattebetaling i Danmark. Med lovforslaget
fortsætter regeringen konsekvent denne linie.
Lovforslaget har to hovedformål. For det
først at sikre, at reglerne om oplysnings- og
dokumentationspligt vedrørende koncerninterne transaktioner
(transfer pricing) er i overensstemmelse med EU-retten. For det
andet at skabe yderligere incitamenter til at udarbejde
dokumentationen, og at gøre dette i den ønskede
kvalitet og til rette tid.
På baggrund af udviklingen i
EF-domstolens praksis, jf. bl.a. EF-domstolens dom af 12. december
2002 i sagen C-324/00, Lankhorst-Hohorst, og for at sikre, at
reglerne utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten,
foreslås det, at reglerne om oplysnings- og
dokumentationspligt udvides til også at finde anvendelse i
forhold til indenlandske koncerninterne transaktioner - i dag
omfatter reglerne kun grænseoverskridende koncerninterne
transaktioner.
I lyset af denne udvidelse af
anvendelsesområdet foreslås samtidig to undtagelser.
For det første foreslås en lempeligere
dokumentationspligt for små og mellemstore virksomheder.
Disse virksomheder skal efter forslaget alene udarbejde
dokumentation for grænseoverskridende koncerninterne
transaktioner med selskaber m.m., der er beliggende i lande uden
for EU, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med.
For det andet foreslås det, at tonnagebeskattede selskaber
undtages fra oplysnings- og dokumentationspligten i forhold til
grænseoverskridende koncerninterne transaktioner, hvor den
indkomst, der oppebæres ved transaktionen, skal
henføres til den tonnagebeskattede indkomst.
Endvidere indeholder lovforslaget en
række ændringer, som fremsættes ud fra en
vurdering af, at der er behov for yderligere incitamenter for at
sikre, at kravene til den skriftlige dokumentation efterleves.
Baggrunden herfor er primært Told- og Skattestyrelsens
undersøgelse fra 2003 af den transfer pricing dokumentation,
som selskaber med grænseoverskridende transaktioner med
forbundne parter havde pligt til at udarbejde. Undersøgelsen
viste, at kun lidt over halvdelen af selskaberne havde udarbejdet
en dokumentation, som var "ikke åbenlyst mangelfuld".
Undersøgelsen er indeholdt i Redegørelse af 7.
oktober 2003 til Folketinget om multinationale selskaber og
transfer pricing (R4).
For at få højnet kvaliteten
foreslås det, at der gennem fastsættelse af nye regler
for indholdet af den skriftlige dokumentation, lægges nogle
fastere rammer herfor. Samtidig foreslås det, at
databaseundersøgelser kun skal udarbejdes, hvis
skattemyndighederne beder herom. Det er ud fra en
proportionalitetsbetragtning vurderet, at det er rimeligt, at
virksomhederne alene pålægges at udarbejde
sådanne ressourcekrævende analyser, hvis de
efterspørges specifikt af skattemyndighederne.
Endvidere foreslås det, at der
indføres bøder ved manglende opfyldelse af
dokumentationspligten, og at adgangen til at få
omkostningsgodtgørelse for dokumentation, der først
udarbejdes under en klagesag, afskaffes. Kravet for at kunne
pålægge bøder er, at der foreligger forsæt
eller grov uagtsomhed fra den skattepligtiges side. Med afskaffelse
af adgangen til omkostningsgodtgørelse sikres det, at der
ikke kan spekuleres i at vente med at udarbejde dokumentationen og
på den måde opnå en dækning på 50
eller 100 pct. af udgiften €" afhængig af sagens udfald
€" mod den almindelige fradragsværdi svarende til
selskabsskatteprocenten ved rettidig udarbejdelse.
Lovforslaget vil som udgangspunkt ikke have
provenumæssige konsekvenser. Ændringerne
vedrørende oplysnings- og dokumentationspligten skal efter
forslaget have virkning for indkomstår, der påbegyndes
den 1. januar 2005 eller senere, mens ændringen
vedrørende omkostningsgodtgørelsen skal have virkning
i forhold til klagesager, der indledes efter fremsættelsen af
nærværende lovforslag. For så vidt angår
den foreslåede bestemmelse om tonnagebeskattede selskabers
undtagelse fra oplysnings- og dokumentationspligten i forhold til
visse grænseoverskridende kontrollerede transaktioner, skal
ikrafttræden heraf fastsættes ved
bekendtgørelse. Dette skyldes, at bestemmelsen skal
notificeres over for Europa-Kommissionen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne i lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.