L 118 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens byggevirksomhed m.v. (Indførelse af
mulighed for, at de statslige bygherrer indbetaler bidrag til en
selvstændig juridisk person, der har til formål at
styrke indsatsen for innovation samt bedre udnyttelse af viden i
byggeriet, og indførelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler for tilrettelæggelse og
gennemførelse af byggerier opført til brug for
staten).
Fremsat den 2. marts 2005 af
økonomi‑ og erhvervsminister (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
byggevirksomhed m.v.
(Indførelse af mulighed for, at de
statslige bygherrer indbetaler bidrag til en selvstændig
juridisk person, der har til formål at styrke indsatsen for
innovation samt bedre udnyttelse af viden i byggeriet, og
indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler for
tilrettelæggelse og gennemførelse af byggerier
opført til brug for staten)
§ 1
I lov nr. 228 af 19. maj 1971 om statens
byggevirksomhed m.v., som ændret ved § 3 i lov nr. 484
af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 1
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Den statslige bygherre kan
indbetale bidrag til en selvstændig juridisk person, der har
til formål at styrke indsatsen for innovation samt bedre
udnyttelse af viden i byggeriet.«
2. §
2 affattes således:
Ȥ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
for tilrettelæggelse og gennemførelse af statens
byggevirksomhed. Dette gælder tillige for opførelse,
om - og tilbygning af bygninger til brug for staten og anlæg
knyttet dertil.
Stk. 2. Finansministeren kan
fastsætte regler om statsfinansielle og
bevillingsmæssige forhold ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af statens byggevirksomhed. Dette gælder
tillige for opførelse, om - og tilbygning af bygninger til
brug for staten og anlæg knyttet dertil.«
3. § 7,
stk. 1, affattes således:
» § 7.
Til at rådgive om udøvelsen af de funktioner, som er
omtalt i denne lov, og til at bistå med udveksling af
tekniske, administrative og økonomiske erfaringer
nedsættes et udvalg med repræsentation for blandt andre
de statslige, statsstøttede og kommunale bygherrer, herunder
de særlige byggeadministrationer, der er nævnt i §
4, stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 1.
Stk. 2. § 1, nr. 2 og 3, træder
i kraft den 1. september 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en uændret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 96, som blev fremsat den
11. november 2004 (Folketingstidende 2004-05, 1. samling,
tillæg A, s. 2776). Lovforslaget blev førstebehandlet
den 2. december 2004 og derefter henvist til Boligudvalget
(Folketingets Forhandlinger, s. 2315).
Lovforslaget indfører hjemmel i
statsbyggeloven til statslige bygherrers frivillige bidrag til et
organ i form af en fond, et selskab eller anden juridisk person,
der har til formål at styrke indsatsen for innovation, og
lovforslaget bemyndiger ministeren til at fastsætte regler
for tilrettelæggelse og gennemførelse af byggerier
opført til brug for staten, f. eks. byggerier opført
i et offentlig-privat partnerskab (OPP). Der foretages herudover
konsekvensrettelser i loven som følge af den
ressortændring, der er sket ved kongelig resolution af 2.
august 2004.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
Baggrunden for lovforslaget er regeringens
ønske om en produktiv og effektiv byggesektor som en vigtig
bidragyder til samfundets vækst. En række analyser har
vist, at produktivitetsudviklingen i den danske byggesektor ikke er
på højde med udviklingen i samme sektor i andre lande
eller med andre erhverv i Danmark. Den ringe
produktivitetsudvikling må forventes at betyde, at der
betales for meget for byggeriet i Danmark, og at der med
produktivitetsudviklende initiativer kan reduceres i både
boligomkostningerne og erhvervslivets udgifter til husleje.
Regeringen ønsker derfor at gøre en indsats for at
øge produktiviteten i byggeriet, og regeringen lægger
vægt på, at staten deltager aktivt i dette arbejde.
Staten bygger årligt for op imod 3 mia. kr. Samtidig viser
erfaringerne, at statslige initiativer på byggeriets
område har en bred indflydelse på byggesektoren
generelt. Regeringen mener derfor, at staten som bygherre spiller
en vigtig rolle i bestræbelserne på at udvikle
byggeriets produktivitet og kvalitet. Som det er nævnt i
rapporten "Staten som bygherre" (2003), har regeringen
iværksat en række initiativer, der samlet skal sikre
billigere byggeri af bedre kvalitet og højere produktivitet
i byggesektoren. Et af indsatsområderne i den statslige
byggepolitik vedrører øget samarbejde mellem
byggeriets parter og bl.a. forskningsinstitutioner med henblik
på mere og bedre brug af viden og innovation i byggeriet, et
andet indsatsområde vedrører øget brug af
offentlig-private partnerskaber. De foreslåede
ændringer i statsbyggeloven skal medvirke til at
udmønte regeringens initiativer inden for disse
indsatsområder. Formålet med lovforslaget er på
denne baggrund dels at styrke byggeforskningen og de private
investeringer i forskning og udvikling gennem de statslige
bygherrers frivillige bidrag til oprettelse af et innovationsorgan
i form af en fond, et selskab eller anden juridisk person, dels at
sikre, at der kan stilles krav til tilrettelæggelse og
gennemførelse af statsligt byggeri med hensyn til blandt
andet kvalitet og udvikling, uanset om staten selv lader
byggeopgaven udføre eller overlader denne opgave til andre.
Dette vil for eksempel være tilfældet, når staten
overlader byggeopgaven til en privat virksomhed med henblik
på at staten lejer sig ind i byggeriet (OPP). Lovforslaget
indeholder derfor en præcisering af statsbyggelovens
bemyndigelsesbestemmelse.
Formålet med lovforslaget er tillige at
bringe sammensætningen af Samordningsudvalget for den
Statslige Ejendomsforvaltning (SEF-udvalget) i overensstemmelse med
den ressortændring, der er sket ved kongelig resolution af 2.
august 2004.
3. Statslige bidrag til en
selvstændig juridisk person, der skal skærpe indsatsen
for innovation for byggeriet.
Et af midlerne til at øge produktiviteten
og kvaliteten i byggeriet er gennem forskning og udvikling at
øge innovationen i byggesektoren. Regeringen lægger
derfor vægt på at fremme byggeforskningen og de private
investeringer i forskning og udvikling på byggeriets
område. Byggesektoren består bl.a. af mange små
og mellemstore virksomheder, der finder det vanskeligt at
afsætte ressourcer til aktivt at deltage i forskning og
udvikling. Dette er baggrunden for, at kræfter i branchen
sammen med Økonomi- og Erhvervsministeriet og private fonde
ønsker at etablere et organ for innovation i byggeriet.
Innovationsorganet forventes oprettet som en selvstændig
juridisk person, men det er endnu ikke besluttet, hvilken juridisk
konstruktion organet skal antage, ligesom innovationsorganets navn
heller ikke ligger fast. Formentlig vil der blive tale om en fond,
et selskab eller en forening. Organet skal ikke selv udføre
forskning, men vil få til formål at styrke innovation
og udnyttelse af viden i byggeriet ved at samle indsatsen for
forskning og udvikling i en række innovationskonsortier, og
de midler, der tilvejebringes via innovationsorganet, vil komme
byggeriets innovation til gode. Dette vil betyde, at den enkelte
bygherre eller den enkelte virksomhed i byggeriet ikke skal
løfte denne opgave alene. Det er regeringens opfattelse, at
byggeriet selv må bidrage væsentligt til byggeriets
innovation og udvikling, og innovationsorganet forudsættes
primært at være privat finansieret. Samtidig er det dog
vigtigt, at staten bidrager og deltager i udvikling og innovation
til gavn for den samlede byggesektor. Det skal med lovforslaget
sikres, at de statslige bygherrer via bidrag til innovationsorganet
får mulighed for at deltage i finansieringen af konkrete
innovationsprojekter med henblik på udvikling af bedre og
billigere byggeri. Der vil blive tale om frivillige bidrag fra
statsbygherrerne inden for deres bevillingsmæssige
rammer.
4. Byggerier opført til
brug for staten.
Et af indsatsområderne til at øge
byggeriets produktivitet og kvalitet er øget brug af nye
samarbejdsformer. Regeringen ønsker, at staten i
højere grad overvejer, om der i konkrete byggesager kan
være fordele ved at opføre byggerierne i et
offentlig-privat partnerskab (OPP) i modsætning til, at
staten selv lader byggeriet opføre. Regeringen har derfor
stillet krav til de statslige bygherrer om, at de i store
byggesager foretager en konkret vurdering af, om staten bør
indgå et offentlig-privat partnerskab med henblik på
løsning af den konkrete opgave. I takt med at staten
således forventes at kunne varetage sit lokalebehov i f.eks.
offentlig-private partnerskaber, skal det sikres, at disse
byggerier ligestilles med øvrige statslige byggerier €"
f.eks. hvad angår statslige krav til kunstnerisk udsmykning,
kvalitet og udvikling. På denne baggrund præciseres det
i § 2, stk. 1, 2. pkt., at økonomi- og
erhvervsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler for
tilrettelæggelse og gennemførelse af byggerier, der
opføres til brug for staten, f.eks. OPP byggerier. I et OPP
forhold vil pligten til at sikre, at regler udstedt i medfør
af bemyndigelsen gælder for de nævnte byggerier,
påhvile den statslige part. Den statslige part vil kunne
opfylde forpligtelsen ved at indarbejde reglerne i
kontraktgrundlaget i OPP aftalen.
Bemyndigelsen angår blandt andet regler,
der vedrører den byggepolitiske indsats, jf. § 2, stk.
1 i den gældende lov, dvs. regler for byggeriets udvikling og
kvalitet, f.eks. regler om kunstnerisk udsmykning og anvendelse af
nøgletal. Det er ikke hensigten, at krav om f.eks.
totaløkonomi eller krav om anvendelse af byggesagsrapport
(skemacirkulæret) skal gælde for byggerier, der
opføres i et offentlig-privat partnerskab.
Der fastsættes i § 2, stk. 2, 2. pkt.
en tilsvarende bemyndigelse for finansministeren for så vidt
angår regler om statsfinansielle og bevillingsmæssige
forhold, jf. § 2, stk. 2 i den gældende lov.
5. Samordningsudvalget for den
Statslige Ejendomsforvaltning (SEF-udvalget).
Det foreslås, at også de
støttede og kommunale bygherrer repræsenteres i
Samordningsudvalget for den Statslige Ejendomsforvaltning
(SEF-udvalget). Formålet med bestemmelsen er at sikre en bred
repræsentation af bl.a. offentlige og offentligt
støttede bygherrer i SEF-udvalget, jf.
formålsbestemmelsen i den gældende statsbyggelovs
§ 1, og at sikre koordineringen og samordningen af
byggepolitiske initiativer blandt en bred kreds af statslige,
statsligt støttede og kommunale bygherrer. Herunder er
formålet at sikre udbredelsen af den statslige
byggepolitik.
Ændringerne skal ses i sammenhæng med
den kongelige resolution af 2. august 2004, hvorved ressortansvaret
for sager vedrørende støttet boligbyggeri og
byfornyelse er overført fra økonomi- og
erhvervsministeren til socialministeren. Som følge heraf vil
også Socialministeriet blive repræsenteret i udvalget,
ligesom et eller flere medlemmer vil blive udpeget efter
indstilling fra Socialministeriet.
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslagets skabes der hjemmel til, at de
statslige bygherrer frivilligt kan indbetale bidrag til et
innovationsorgan for byggeriet. Sådanne bidrag skal afholdes
inden for de statslige bygherrers eksisterende økonomiske
rammer og medfører derfor ikke merudgifter for staten.
Forslaget om, at økonomi- og
erhvervsministeren og finansministeren bemyndiges til at udstede
regler for byggeri, der opføres til brug for staten,
herunder om kunstnerisk udsmykning, indebærer som
nævnt, at f.eks. OPP-projekter sidestilles med traditionelle
statslige byggerier og medfører derfor ikke statslige
merudgifter.
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommuner og amter.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
De foreslåede ændringer i
statsbyggeloven skønnes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for stat,
kommuner eller amter.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
De foreslåede ændringer i
statsbyggeloven skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering. Det
er vurderingen, at forslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet på samfundsniveau eller pr.
virksomhed, der berettiger til at forelægge det et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslagets § 1, nr. 1, om statslige
bygherrers bidrag til en selvstændig juridisk person giver
anledning til spørgsmål i relation til EF-traktatens
statsstøttebestemmelser. Bestemmelser, der indebærer
statsstøtte, skal notificeres overfor Europa-Kommissionen og
kan først sættes i kraft efter Kommissionens
godkendelse. Det foreslås på den baggrund, at
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden fastsættes
af økonomi- og erhvervsministeren, således at
bestemmelsen i givet fald først træder i kraft,
når Kommissionens godkendelse foreligger.
Høring:
Et udkast til dette lovforslag har været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Amtsrådsforeningen, Banedanmark,
BAT-kartellet, Boligselskabernes Landsforening, Byggefagenes
Kooperative Landssammenslutning, Byggematerialeindustrien,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Center
for Tilgængelighed, Danske Arkitekters Landsforbund, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finansministeriet, Fonden
Realdania, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Forsvarets Bygningstjeneste, Frederiksberg Kommune,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Konstruktørforeningen,
Kulturarvstyrelsen, Kulturministeriet, Københavns Kommune,
Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Praktiserende Arkitekters Råd, Rigspolitichefen,
Rigsrevisionen, Tekniq, Samordningsudvalget for den Statslige
Ejendomsforvaltning (SEF-udvalget), Statens
Byggeforskningsinstitut, Statens Forsknings- og
Uddannelsesbygninger, Slots- og Ejendomsstyrelsen,
Socialministeriet.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter og
kommuner | Ingen | ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslagets § 1, nr. 1, om statslige
bygherrers bidrag til en selvstændig juridisk person giver
anledning til spørgsmål i relation til EF-traktatens
statsstøttebestemmelser. Bestemmelser, der indebærer
statsstøtte, skal notificeres overfor Europa-Kommissionen og
kan først sættes i kraft efter Kommissionens
godkendelse. Det foreslås på den baggrund, at
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden fastsættes
af økonomi- og erhvervsministeren, således at
bestemmelsen i givet fald først træder i kraft,
når Kommissionens godkendelse foreligger. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen skaber hjemmel til at den statslige
bygherre frivilligt kan indbetale bidrag til en selvstændig
juridisk person, der vil få til formål at skærpe
indsatsen for innovation i byggeriet, jf. de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse for
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte regler
for tilrettelæggelse og gennemførelse af statens
byggevirksomhed. Herunder bemyndiges ministeren til at
fastsætte regler for byggerier, der opføres til brug
for staten, men hvor staten lader andre opføre byggeriet for
sig, f.eks. i et offentlig-privat partnerskab (OPP), jf. de
almindelige bemærkninger. Bestemmelsen indeholder en
tilsvarende bemyndigelse for finansministeren for så vidt
angår statsfinansielle og bevillingsmæssige
forhold.
Til nr. 3
Bestemmelsen bringer sammensætningen af
SEF-udvalget i overensstemmelse med den ressortdeling, der ved
kongelig resolution af 2. august 2004 er sket på
området, jf. de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at ministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 1, jf. bemærkningerne under "Forholdet til
EU-retten".
Det foreslås, at § 1, nr. 2 og 3,
træder i kraft den 1. september 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov nr. 228 af 19. maj 1971 om
statens byggevirksomhed m.v., som ændret ved § 3 i lov
nr. 484 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer: |
| | 1. I § 1
indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Den statslige bygherre kan
indbetale bidrag til en selvstændig juridisk person, der har
til formål at styrke indsatsen for innovation samt bedre
udnyttelse af viden i byggeriet.« |
§ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
for tilrettelæggelse og gennemførelse af statens
byggevirksomhed. | | 2. §
2 affattes således: » § 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
for tilrettelæggelse og gennemførelse af statens
byggevirksomhed. Dette gælder tillige for opførelse,
om - og tilbygning af bygninger til brug for staten og anlæg
knyttet dertil. |
Stk. 2. Finansministeren kan
fastsætte regler om statsfinansielle og
bevillingsmæssige forhold ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af statens byggevirksomhed. | | Stk. 2. Finansministeren kan
fastsætte regler om statsfinansielle og
bevillingsmæssige forhold ved tilrettelæggelse og
gennemførelse af statens byggevirksomhed. Dette gælder
tillige for opførelse, om - og tilbygning af bygninger til
brug for staten og anlæg knyttet dertil.« |
§ 7. Til at
rådgive om udøvelsen af de funktioner, som er omtalt i
denne lov, og til at bistå med udveksling af tekniske,
administrative og økonomiske erfaringer nedsættes et
udvalg med repræsentation for bl.a. de i § 4, stk. 1,
nævnte særlige byggeadministrationer. | | 3. § 7,
stk. 1, affattes således: »§ 7. Til at
rådgive om udøvelsen af de funktioner, som er omtalt i
denne lov, og til at bistå med udveksling af tekniske,
administrative og økonomiske erfaringer nedsættes et
udvalg med repræsentation for blandt andre de statslige,
statsstøttede og kommunale bygherrer, herunder de
særlige byggeadministrationer, der er nævnt i § 4,
stk. 1.« |
| | Stk. 1. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 1. Stk. 2. § 1, nr. 2 og 3,
træder i kraft den 1. september 2005. |
| | |