L 117 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber,
lov om omsætning af fast ejendom og lov om ejerlejligheder.
(Oplysningspligt m.v. ved salg af andele i andelsboligforeninger
under stiftelse og straf for salg af andelsboliger til overpris
m.v.).
Fremsat den 2. marts 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, lov om omsætning af fast ejendom og
lov om ejerlejligheder
(Oplysningspligt m.v. ved salg af andele i
andelsboligforeninger under stiftelse og straf for salg af
andelsboliger til overpris m.v.)
§ 1
I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 652 af 2.
juli 2001, som ændret ved § 2 i lov nr. 137 af 20. marts
2002, § 3 i lov nr. 1219 af 27. december 2003, § 4 i lov
nr. 1235 af 27. december 2003 og lov nr. 204 af 29. marts 2004,
foretages følgende ændringer:
1. Efter § 1 a
indsættes:
»Kapitel I A
Oplysningspligt og fortrydelsesret ved
salg af andele i andelsboligforeninger under stiftelse
§ 1 b. Ved salg
af en andel i en andelsboligforening, som er under stiftelse, skal
sælgeren eller dennes repræsentant give erhververen
fyldestgørende oplysninger om økonomi,
hæftelsesforhold og øvrige væsentlige forhold,
som kan have betydning for erhververens beslutning om at
købe en andel i den pågældende
andelsboligforening under stiftelse. Sælgeren eller dennes
repræsentant har endvidere pligt til i fornødent
omfang at foretage undersøgelser samt indhente og
kontrollere oplysninger efter 1. pkt. Oplysningerne skal gives,
inden erhververen afgiver bindende købstilbud.
Stk. 2 Erhververen har ret til, inden for
en fortrydelsesfrist på 6 hverdage, der regnes fra det
tidspunkt, hvor der foreligger et bindende købstilbud, at
træde tilbage fra en aftale eller et bindende tilbud om
køb af en andel i en andelsboligforening, som er under
stiftelse (fortrydelsesret).
Stk. 3. Fortrydelsesretten er betinget
af,
1) at erhververen har givet skriftlig
underretning til sælgeren eller dennes repræsentant om,
at erhververen ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, og
2) at denne underretning er kommet frem inden
udløbet af fortrydelsesfristen.
Stk. 4. Erhververen skal i et
særskilt dokument have oplysning om fortrydelsesretten og om
fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varighed. Erhververen
skal desuden have oplysning om, til hvilken adresse underretning om
fortrydelse skal sendes. Oplysningerne skal gives senest samtidig
med de øvrige oplysninger, som skal gives efter stk. 1.
Stk. 5. Har erhververen betalt en del af
købesummen, skal sælgeren eller dennes
repræsentant straks tilbagebetale det modtagne.
Stk. 6. Stk. 1-5 gælder ikke ved
lejernes overtagelse af en udlejningsejendom.
Stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet af oplysnings- og undersøgelsespligten efter stk.
1.«
2. § 2,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. Bestemmelserne i stk. 1, 2
og stk. 6, gælder ikke for andelsboligforeninger, der er
omfattet af kapitel 11 b i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v.«
3. I § 3, stk.
2, ændres »6 uger« til: »10
uger«.
4. I § 5, stk.
2, litra c, ændres »§ 2 A« til:
»§ 3 A«.
5. § 5,
stk. 2, litra d , ophæves.
6. I § 5, stk.
4, udgår »og d«.
7. I § 15, stk.
1, stk. 3 og stk. 4, ændres
»hæfte« til: »fængsel indtil 4
måneder«.
8. I § 15
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Den, der overdrager en andel
i en andelsboligforening eller en aktie eller anpart omfattet af
kapitel III i strid med § 5, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
9. I § 15
indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5, som nye
stykker:
»Stk. 6. Den, der
erhvervsmæssigt sælger andele i andelsboligforeninger
under stiftelse, og undlader at give oplysning om fortrydelsesret
efter § 1 b, stk. 4, straffes med bøde.
Stk. 7. I forskrifter, der udstedes af
økonomi- og erhvervsministeren i medfør af § 1
b, stk. 7, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.«
Stk. 5, der bliver stk. 6, bliver herefter stk.
8.
§ 2
I lov om omsætning af fast ejendom,
jf. lovbekendtgørelse nr. 691 af 2. juli 2003, foretages
følgende ændring:
1. I § 1, stk.
6, nr. 3, indsættes efter
»andelsboligforening«: », som er stiftet eller er
under stiftelse«.
§ 3
I lov om ejerlejligheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 647 af 25. juli 1995, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 485 af 9. juni 2004 og § 1 i lov
nr. 488 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændring:
1. I § 10, stk.
2, indsættes som 4. pkt. : »1.-3. pkt.
gælder også for bygninger på ejendomme, der
tilhører private andelsboligforeninger, uanset bygningerne
er påbegyndt opført efter den 1. juli 1966.«
§ 4
Stk.
1.Loven træder i kraft den
1. september 2005.
Stk. 2. § 5, stk. 2, litra d, i lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, finder
fortsat anvendelse for andelsboligforeninger, hvor det
fremgår af det før den 1. september 2005 senest
aflagte årsregnskab, at andelenes værdi er opgjort
efter denne prisfastsættelsesmetode.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 95, som blev fremsat den 11. november 2004.
(Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 2759,
2775). Lovforslaget blev førstebehandlet den 2. december
2004 og derefter henvist til Boligudvalget (Folketingets
forhandlinger, s. 2307). Lovforslaget er uændret, bortset fra
en mindre teknisk ændring af lov om ejerlejligheder, jf.
lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil.
Regeringen arbejder på at skabe et mere
velfungerende boligmarked. Det har vist sig, at den del af
boligmarkedet, som udgøres af andelsboliger, på visse
punkter kunne fungere bedre.
Der tages derfor med dette lovforslag blandt
andet initiativ til at sikre, at erhververe af andele i
andelsboligforeninger under stiftelse får de oplysninger, der
bør foreligge, før erhververen beslutter sig for at
anskaffe en sådan bolig. Det har endvidere vist sig, at der
er behov for at øge mulighederne for at sikre, at de
maksimalpriser, som gælder ved salg af andelsboliger,
overholdes.
Erhvervelse af en andelsbolig kan være
et så omfattende økonomisk engagement, at det har
afgørende indflydelse på erhververens samlede
økonomiske situation. Der er endvidere en risiko for at
disponere forkert, fordi det for erhververen kan være
vanskeligt at danne sig et overblik over de fulde konsekvenser af
købet.
Hovedformålet med lovforslaget er
derfor at sikre erhververe, det vil sige private, som erhverver en
andel i en andelsboligforening under stiftelse, en rimelig og
tidssvarende beskyttelse i forbindelse med køb af en
sådan andel. Dermed skabes større gennemsigtighed og
sikkerhed på markedet for andelsboliger. Da de andele i
andelsboligforeninger under stiftelse, som udbydes til salg, typisk
er dyre boliger, som prismæssigt kan sammenlignes med
tilsvarende ejerboliger, er formålet også at give
erhververne af disse andelsboliger mulighed for at sammenligne
prisen m.v. med prisen for tilsvarende ejerboliger med henblik
på at give erhververne en reel valgmulighed.
Der foreslås derfor indført en
oplysningspligt, som skal sikre, at erhververne af de
pågældende andelsboliger får de oplysninger, som
er nødvendige for at kunne træffe en beslutning om
køb, f.eks. oplysninger om boligens kontantpris,
finansieringen af foreningens ejendom og hæftelsesforholdene
i foreningen. Samtidig er der fundet behov for at sikre, at
erhververe af andele i andelsboligforeninger under stiftelse
får mulighed for at fortryde købet af andelen.
Regeringen finder det som nævnt
endvidere uacceptabelt, at det forekommer, at der ved salg af
andelsboliger i eksisterende andelsboligforeninger forlanges
priser, som er højere, end dem, som lovligt kan
kræves.
Med henblik på at imødegå
dette problem og for dermed at skabe et mere velfungerende marked
for andelsboliger foreslås derfor indført mulighed for
at straffe den, som sælger en andel i strid med
maksimalprisbestemmelserne.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Oplysningspligt m.v. ved
salg af andele i andelsboligforeninger under stiftelse
Der findes regler i andelsboligloven,
hvorefter den, der overdrager en udlejningsejendom til lejerne som
overtagelse som andelsboligforening, inden aftalens indgåelse
skal give lejerne visse oplysninger. Endvidere skal den, som
sælger en andel i en andelsboligforening, afgive visse
oplysninger til erhververen. Endelig er der regler i lov om
omsætning af fast ejendom, som gælder for dem, som
erhvervsmæssigt udbyder andele i andelsboligforeninger til
salg, som pålægger udbyderen en vis oplysningspligt.
Herudover er der i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. fastsat regler om fortrydelsesret ved køb
af en andel i en eksisterende andelsboligforening.
Ingen af de nævnte regelsæt
omhandler imidlertid salg af andele i en andelsboligforening, som
er under stiftelse, og hvor der er tale om boliger, som endnu ikke
er påbegyndt, er under opførelse eller er
nyindrettede.
I stigende omfang udbydes private
andelsboliger, som tilvejebringes gennem nyopførelse af
byggeri eller gennem nyindretning af en ældre ejendom, f.eks.
en tidligere erhvervsejendom, til salg. Der er tale om boliger, som
prismæssigt ligger på niveau med tilsvarende
ejerboliger.
Finansrådet, Advokatrådet,
Realkreditrådet og Dansk Ejendomsmæglerforening har i
fællesskab taget initiativ til en gennemgang af
problemstillingerne på området. De fire organisationer
har belyst nogle af de aktuelle problemer, som erhververe af de
nybyggede andelsboliger står over for, og har givet deres bud
på, hvorledes problemstillingerne kan håndteres eller
reguleres og har på den baggrund opfordret regeringen til at
overveje behovet for lovgivning. Regeringen har med lovforslaget
valgt at følge opfordringen.
Det har således vist sig, at det
materiale, som de potentielle erhververe får udleveret til
brug for beslutning om køb af en andel i en
andelsboligforening under stiftelse, ikke altid udgør et
tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for erhververen. Nogle
projektbeskrivelser er meget udførlige, medens andre derimod
ikke altid giver erhververen mulighed for at overskue de fulde
økonomiske konsekvenser af købet.
Der savnes ofte oplysninger, som gør
det muligt prismæssigt at sammenligne køb af en
andelsboligen med køb af en tilsvarende ejerbolig. Der er
erhververe, som har betalt mere for boligen som andelsbolig, end
den ville have kostet som ejerbolig.
For at sikre, at erhververe af andele i
andelsboligforeninger, som endnu ikke er stiftet, får de
nødvendige oplysninger, tilsigter lovforslaget at
pålægge sælgere eller deres repræsentanter
at give erhververne fyldestgørende oplysninger om
købet af en sådan andel.
Lovforslaget har til formål at sikre,
at erhververen, inden denne afgiver et bindende købstilbud,
har fået de for beslutningen om køb nødvendige
oplysninger.
I lovforslaget foreslås fastsat, at
erhververen skal have fyldestgørende oplysninger. Selve
indholdet af oplysningspligten fastsættes ikke i loven, men
vil blive fastsat i en bekendtgørelse. Det er hensigten, at
omfanget af oplysningspligten så vidt muligt skal svare til
den, som allerede gælder ved salg af andelsboliger efter
bekendtgørelse om ejendomsformidling, jf.
bekendtgørelse nr. 48 af 20. januar 2000 om
ejendomsformidling, som er udstedt i medfør af lov om
omsætning af fast ejendom. Bekendtgørelsen omfatter
regler om salg af andele i andelsboligforeninger, som er
stiftet.
Konsekvenserne af køb af disse nye
andelsboliger kan €" i modsætning til hvad der normalt
har været tilfældet i forhold til køb af
eksisterende andelsboliger - være vanskelige at overskue.
Beregnes de samlede udgifter, er der prismæssigt typisk tale
om boliger, der er på niveau med ejerboliger. Derfor finder
regeringen behov for at sikre erhververne en vis fortrydelsesret.
En ikke-sagkyndig erhverver har som regel ikke reel mulighed for
på egen hånd hurtigt at opnå fuldt overblik over
de juridiske og økonomiske konsekvenser af et
køb.
På den baggrund foreslås, at
erhververne af de nye andelsboliger får ret til, inden for en
fortrydelsesfrist på 6 hverdage, at træde tilbage fra
en aftale eller et bindende tilbud om køb af en sådan
andel. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor der foreligger et
bindende tilbud om køb,
Med en frist på 6 hverdage bliver der
mulighed for uden pres fra sælger eller andre mulige
erhververe af andele og eventuelt sammen med en rådgiver at
overveje de nærmere konsekvenser af købet samt vurdere
de oplysninger, der er givet fra sælgerens side.
I forlængelse heraf er det vigtigt at
gøre opmærksom på, at den enkelte ved køb
af denne type andelsbolig altid særligt bør overveje
behovet for sagkyndig bistand til at gennemføre handlen. Det
hænger sammen med, at der som nævnt i mange
tilfælde er tale om boliger, som prismæssigt ligger
på niveau med tilsvarende ejerboliger, og at det på
visse punkter kan være mere vanskeligt at overskue
købet af en andelsbolig, hvor andelsboligforeningen
først stiftes på et senere tidspunkt.
Tilsidesættelse af oplysningspligten,
som den er fastsat ved bekendtgørelse, kan for den
erhvervsdrivende sælger medføre straf i form af
bøde, svarende til reglerne fastsat i medfør af lov
om omsætning af fast ejendom.
Tilsidesættelse af pligten til at
gøre opmærksom på erhververens adgang til at
fortryde købet foreslås endvidere straffet med
bøde, når der er tale om en erhvervsdrivende
sælger. Dette er på linje med, hvad der gælder
ved tilsidesættelse af oplysningspligten om muligheden for at
fortryde købet efter lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v.
Lovforslaget indeholder ud over
ændringer i andelsboligloven også en ændring i
lov om omsætning af fast ejendom. I denne lov foreslås
anvendelsesområdet udvidet til også at omfatte salg af
andele i andelsboligforeninger, som endnu ikke er stiftet.
De fleste af de problemer, som der peges
på som baggrund for lovforslaget ville kunne blive opfanget
alene af en udvidelse af anvendelsesområdet for lov om
omsætning af fast ejendom. Denne lov omfatter dog kun
erhvervsmæssigt salg af andele. Det er derfor
nødvendigt at lave tilsvarende ændringer i
andelsboligloven, så erhververe bliver stillet ens, uanset om
sælger er privat eller erhvervsmæssig udbyder. Derfor
vurderes der at være behov for at fastsætte generelle
regler om salg af andele i andelsboligforeninger under stiftelse i
andelsboligloven. Konsekvensen heraf er, at erhvervsmæssige
udbydere af andele i andelsboligforeninger under stiftelse,
både skal iagttage reglerne herom i lov om omsætning af
fast ejendom og i andelsboligloven. Dette vurderes imidlertid at
være til at håndtere, da det nærmere indhold af
oplysningspligten vil blive fastsat i én
bekendtgørelse, som har hjemmel i såvel lov om
omsætning af fast ejendom som andelsboligloven.
2.2. Straf ved salg af
andelsboliger til overpris
I andelsboligloven er fastsat ufravigelige
regler om, hvilken pris en andelshaver højst kan beregne sig
ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening. Der
gælder således maksimalpriser ved salg af
andelsboliger.
Som følge af maksimalpriserne er
andelsboligen €" især boligerne i den ældre
boligmasse også kaldet traditionelle andelsboliger - generelt
set en relativt billig boligform set i forhold til ejerboligen.
Dette er i nogle tilfælde blevet udnyttet af sælgerne,
derved at de har betinget salget af boligen af, at erhververen
betaler en ulovlig overpris for andelen.
Efter de gældende regler er salg af en
andel i strid med prismaksimeringsbestemmelserne i andelsboligloven
ikke strafbart.
Har en erhverver af en andel i en
andelsboligforening betalt mere for andelen, end der lovligt kan
kræves, kan erhververen efter de gældende regler
hæve den indgåede aftale om køb eller
kræve prisen nedsat og det for meget betalte tilbagebetalt.
Kun mæglere eller rådgivere, der erhvervsmæssigt
medvirker som rådgiver ved overdragelse af andelen i strid
med maksimalprisen, kan efter de gældende regler i
andelsboligloven straffes med bøde eller hæfte.
Regeringen finder det imidlertid
uacceptabelt, at der betales €" ofte store beløb
€" i overpris i forbindelse med køb af en
andelsbolig.
Derfor foreslås indført straf
for den, der overdrager en andel i en andelsboligforening i strid
med andelsboliglovens prisfastsættelsesregler. Der er tale om
genindførelse af straf, da en lignende straffebestemmelse
tidligere har været i loven. Strafbestemmelsen blev i sin tid
ophævet, fordi man mente, at tilbagebetalingspligten ville
være tilstrækkelig effektiv. Det har imidlertid vist
sig ikke at være tilfældet.
Med indførelse af hjemmel til at
straffe den, som betinger sig en overpris for salg af en
andelsbolig, bringes lovgivningen i overensstemmelse med, hvad der
gælder efter lejelovgivningen. Den udlejer eller formidler,
som betinger sig et beløb (ulovlig dusør) for at leje
ud til lejeren, straffes med bøde eller hæfte, jf.
§ 6 i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10.
september 2004.
Det foreslås, at også
overdragelse af aktier eller anparter i boligaktie- eller
boliganpartsselskaber til overpris skal kunne straffes.
2.3. Øvrige
ændringer
Udover ovenstående indeholder
lovforslaget en række mindre ændringer, hovedsagelig af
regelforenklende og teknisk karakter, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2-9.
I lovforslagets § 3 er som noget nyt i
forhold til det tidligere fremsatte lovforslag nr. L 95 medtaget en
mindre ændring af ejerlejlighedsloven. Ændringen
knytter sig til de ændringer i ejerlejlighedsloven, som blev
gennemført ved lov nr. 488 af 9. juni 2004 (Etablering af
tagboliger og omdannelse af ledige erhvervslokaler til boliger).
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
3.
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for amter og kommuner. Lovforslaget vurderes ikke at
have økonomiske konsekvenser af betydning for staten.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for amter og kommuner. Lovforslaget vurderes ikke at
have administrative konsekvenser af betydning for staten.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som
har vurderet, at den nye oplysningspligt i forbindelse med salg af
andele i andelsboligforeninger under stiftelse vil medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet. De endelige krav til
oplysningerne kendes imidlertid ikke på nuværende
tidspunkt, men først når bekendtgørelsen er
udformet, hvorfor forslaget ikke bør vurderes i et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Samlet vurdering af konsekvenserne
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at den nye oplysningspligt vil
medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Konsekvenserne kan først vurderes, når de specifikke
krav til oplysningspligten er udformet i en
bekendtgørelse. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Høring
Følgende myndigheder og organisationer
er hørt over et udkast til lovforslaget:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Amtsrådsforeningen,
BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Danske Finansieringsselskabers Forening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Industri, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Finansministeriet, Finansrådet, Forbrugerrådet,
Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune,
HTS €" Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Jydske Grundejerforeninger, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Landsbyggefonden,
Lejernes Landsorganisation, Praktiserende Arkitekters Råd,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Præsidenterne for retterne i Århus,
Ålborg, Odense og Roskilde, Realkreditrådet,
Skatteministeriet og Socialministeriet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende andelsboliglov findes
regler, hvorefter den, der overdrager en ejendom til en
andelsboligforening inden aftalens indgåelse skal give
oplysninger om ejendommen, herunder ejendommens driftsudgifter,
lejeforhold og saldi på de forskellige konti, som ejeren skal
føre i henhold til lejelovgivningen. Bestemmelsen er
således rettet mod lejernes overtagelse af en
udlejningsejendom.
Der er endvidere i loven fastsat regler om
oplysningspligt for den, som overdrager en andel. Det fremgår
af loven, at den, der overdrager en andel i en andelsboligforening,
hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, inden aftalens
indgåelse til erhververen skal udlevere et eksemplar af
andelsboligforeningens vedtægter, andelsboligforeningens
seneste årsregnskab og budget samt en opstilling over,
hvorledes prisen beregnes.
Endelig er der i medfør af lov om
omsætning af fast ejendom, som gælder for den, som
erhvervsmæssigt udbyder andele i andelsboligforeninger, en
række regler om pligt til at oplyse visse faktiske og
økonomiske forhold i forbindelse med salget. Lov om
omsætning af fast ejendom gælder generelt for alle, der
erhvervsmæssigt sælger eller udbyder fast ejendom, jf.
lovens kapitel 1 og 2. I lovens kapitel 3 er stillet en række
skærpede krav om oplysning, når salget sker via en
formidler. Også denne lov omfatter kun salg af andele i
andelsboligforeninger, som er stiftet.
Hverken andelsboligloven eller lov om
omsætning af fast ejendom indeholder således regler om
den situation, hvor der udbydes andele i en andelsboligforening,
som endnu ikke er stiftet, og som ikke etableres ved lejernes
overtagelse af en udlejningsejendom, til salg.
Det foreslås, at der ved salg af andele i
en andelsboligforening, som er under stiftelse,
pålægges sælgeren eller dennes repræsentant
en oplysningspligt over for erhververen af andelen.
Forslaget omfatter både de såkaldte
ustøttede private andelsboliger omfattet af kapitel 11 b i
lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. og private andelsboliger, som opføres uden nogen form
for offentlig støtte.
Forslaget omfatter såvel nybyggede
andelsboliger som andelsboliger, som indrettes ved ombygning af en
eksisterende ejendom, f.eks. en tidligere erhvervsejendom. De
pågældende andelsboliger udbydes ofte til salg på
et tidspunkt, hvor der endnu ikke er stiftet en
andelsboligforening.
Ofte stiftes andelsboligforeningen først
efter det tidspunkt, hvor erhververne af de enkelte andele har
afgivet et bindende købstilbud. Foreningen stiftes typisk,
når der er afgivet bindende købstilbud for så
mange andele, at sælgers betingelser for at gennemføre
projektet er opfyldt. Sælger indkalder i så fald de
kommende andelshavere til stiftende generalforsamling for
andelsboligforeningen.
Forud for indgåelsen af et bindende
købstilbud får den enkelte erhverver udleveret diverse
projektmateriale, herunder oplysende materiale om byggeriet og de
økonomiske forhold omkring dette, og på den baggrund
beslutter erhververen, om denne vil tegne sig for en andel.
Hvis erhververen vil købe en andel i
andelsboligforeningen under stiftelse underskriver denne typisk en
tegningsaftale. Underskrivelse af en tegningsaftale indebærer
normalt, at erhververen forpligter sig til at købe en andel
i den pågældende andelsboligforening. Tegningsaftalen
vil typisk være grundlaget for erhververens bindende
købstilbud. Efter underskrivelsen af
tegningsaftalen/afgivelsen af købstilbud, er der i
princippet ikke mulighed for at ændre på indholdet af
aftalen.
Tegningsaftalen angiver rettigheder og
forpligtelser for erhververen og sælgeren. Erhververen bliver
som nævnt bundet ved sin underskrift og efterfølgende
afgivelse af tilbuddet til sælgeren. Erhververen kan
således i en længere periode forud for stiftelsen af
andelsboligforeningen være bundet af på et senere
tidspunkt at købe en andel i andelsboligforeningen. Normalt
indgås først en egentlig købsaftale på et
senere tidspunkt, f.eks. umiddelbart inden andelsboligforeningen
stiftes. Det er oftest kun erhververen, som bindes på et
tidligt tidspunkt i forløbet.
Sælgeren eller dennes repræsentant
bliver typisk først forpligtet på et senere tidspunkt,
hvilket oftest vil være, når der er
tilstrækkeligt mange, som har afgivet bindende tilbud
vedrørende køb af en andel. Det er ikke
usædvanligt, at sælgeren forbeholder sig f.eks. 6
måneder til at gennemføre det nødvendige salg
af andele. Der er ingen lovregler om, hvor mange andele der som
minimum skal være solgt, for at projektet er
bæredygtigt. Dette vil normalt være omfattet af
parternes aftale. Er der tale om salg af andele i en såkaldt
ustøttet andelsboligforening under stiftelse, er der dog i
medfør af § 11 b i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v., som vilkår for
kommunalbestyrelsens tilsagn om garanti, stillet krav om, at der
skal foreligge bindende købstilbud for mindst 75 procent af
andelene.
I den foreslåede bestemmelse anvendes
udtrykket "erhververen", da købere af andele i
andelsboligforeninger generelt i andelsboligloven omtales som
"erhververe".
Da erhververen som nævnt normalt forpligtes
fra det tidspunkt, hvor denne afgiver et bindende
købstilbud, foreslås, at de oplysninger, som
sælgeren eller dennes repræsentant skal afgive, skal
gives inden erhververen afgiver det bindende købstilbud.
Dette vil som nævnt typisk være det samme tidspunkt som
tidspunktet for indgåelsen af en tegningsaftale.
I den foreslåede bestemmelse er ikke
angivet det nærmere indhold af oplysningspligten. Det
foreslås, at de nærmere regler herom fastsættes i
en bekendtgørelse. Oplysningspligten vil omfatte faktiske og
retlige forhold af betydning for handlen. Det drejer sig især
om oplysninger om ejendommen og dens finansiering. Der vil blive
fastsat regler om, at salgsaftalen som minimum skal indeholde
oplysning om kontantprisen for henholdsvis andelen og ejendommen
som sådan, og om den foreslåede finansiering af
ejendommen. Der vil endvidere blive fastsat regler, hvorefter der
skal oplyses om de kommende driftsudgifter og på den baggrund
skal udarbejdes en oversigt over beregningen af det første
års boligafgift. Det skal fremgå af oversigten, om der
løbende henlægges til vedligeholdelse og i givet fald
med hvilke beløb.
Oplysningspligten omfatter også
hæftelsesforholdene i foreningen, herunder hæftelsen
for eventuelle usolgte andele. I det omfang belåningen af
ejendommen allerede er fastlagt på det tidspunkt, hvor
erhververen afgiver et bindende købstilbud, vil der allerede
være fastlagt nogle hæftelsesforhold, som der ikke
umiddelbart er mulighed for at ændre på
efterfølgende. Det er endvidere af væsentlig betydning
for erhververen at få oplyst, hvem der i givet fald
hæfter for usolgte andele.
I lighed med hvad der gælder efter lov om
omsætning af fast ejendom foreslås i § 1 b, stk.
1, 2. pkt. endvidere en undersøgelsespligt for
sælgeren eller dennes repræsentant. I
undersøgelsespligten ligger en pligt til at foretage
undersøgelser samt indhente og kontrollere oplysninger, der
er nødvendige for udarbejdelse af købsaftalen.
Før der afgives et bindende købstilbud, bør
sælgeren eller dennes repræsentant have afklaret og
bragt alle forhold i orden.
I lov om omsætning af fast ejendom er der
fastsat regler, som gælder for erhvervsmæssigt udbud og
salg af fast ejendom. Som erhvervsmæssige udbydere betragtes
f.eks. entreprenører, håndværksmestre og
ejendomsformidlere. Ved fast ejendom efter lov om omsætning
af fast ejendom forstås blandt andet en andel i en
andelsboligforening. Med ændringen i lovforslagets § 2
udvides anvendelsesområdet for lov om omsætning af fast
ejendom til også at omfatte salg af andele i
andelsboligforeninger under stiftelse.
Ved erhvervsmæssige salg i lov om
omsætning af fast ejendom forstås enhver indsats, der
udøves med indtjening for øje, når
erhvervsudøveren må betragtes som professionel
på det pågældende område. Loven omfatter
imidlertid ikke salg, som forestås af private.
De fleste salg af andele i andelsboligforeninger
under stiftelse er erhvervsmæssige og vil derfor være
omfattet af lov om omsætning af fast ejendom. Der vil
imidlertid kunne forekomme salgssituationer, som vil falde uden for
begrebet erhvervsmæssig i medfør af lov om
omsætning af fast ejendom. Indgår nogle få
personer eksempelvis aftale med en entreprenør om
opførelse af et større byggeri, som de selv
ønsker at stå for udbuddet af, så vil salget af
sådanne andele i en andelsboligforening under stiftelse ikke
være omfattet af lov om omsætning af fast ejendom.
Det samme er tilfældet for en privat
person, der har købt en andel i en andelsboligforening under
stiftelse, hvis personen sælger andelen videre, inden
foreningen stiftes. Der findes ingen regler om sælgerens
oplysningspligt i forbindelse med salget.
Derfor foreslås der €" udover
udvidelsen af anvendelsesområdet for lov om omsætning
af fast ejendom €" indsat regler om salg af sådanne
andele i andelsboligloven. Erhvervsmæssige salg vil herefter
være omfattet af både de foreslåede regler i
andelsboligloven og reglerne i lov om omsætning af fast
ejendom, jf. nedenfor.
I den foreslåede § 1 b, stk. 1, jf.
stk. 7, i andelsboligloven er der en bred hjemmel til at
fastsætte regler i en bekendtgørelse om salg af andele
i andelsboligforeninger under stiftelse. Hermed sikres blandt andet
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om oplysninger
om hæftelsesforhold, herunder hæftelsen for usolgte
andele. Da der vurderes at være behov for at sikre, at
sådanne oplysninger også skal gives, når salget
forestås af en erhvervsmæssig udbyder, er bestemmelsen
i andelsboligloven formuleret således, at den udover private
salg også omfatter erhvervsmæssige salg.
For erhvervsmæssige udbydere vil de
nærmere regler om oplysningspligt blive fastsat i én
og samme bekendtgørelse, som udstedes med hjemmel i
såvel andelsboligloven som lov om omsætning af fast
ejendom. Der vil blive taget udgangspunkt i de regler, som allerede
er fastsat i medfør af lov om omsætning af fast
ejendom m.v., som gælder ved erhvervsmæssigt udbud af
andele i andelsboligforeninger, men der vil kunne være behov
for særlige regler som følge af de forskelle, der er i
salgssituationen, alt efter om foreningen er stiftet eller ej.
For erhvervsmæssige udbydere
indebærer reguleringen i andelsboligloven ud over
ovenstående, at erhververne af de pågældende
andele får fortrydelsesret, hvilket det påhviler
sælgeren m.v. at oplyse nærmere om, jf. § 1 b,
stk. 4.
I medfør af den foreslåede § 1,
stk. 7, vil der også blive udstedt særlige regler om
privates udbud af andele i andelsboligforeninger under stiftelse.
Det er hensigten, at disse regler vil indgå i den
bekendtgørelse, som omfatter erhvervsmæssigt
udbud.
Opfylder udbyderen eller dennes
repræsentant ikke sin oplysningspligt, afgøres
udbyderens eventuelle erstatningsansvar efter dansk rets
almindelige regler. Såfremt ansvarsgrundlaget er til stede,
kan der kræves erstatning for den eventuelle
økonomiske skade, der er en påregnelig følge
af, at oplysningspligten ikke opfyldes.
I lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. er der fastsat regler om fortrydelsesret.
Reglerne finder anvendelse ved køb af fast ejendom, herunder
køb af andele i andelsboligforeninger, som er stiftet. Efter
denne lov er der blandt andet givet mulighed for, at køberen
kan fortryde købet 6 hverdage efter, at der er indgået
aftale om køb. Hvis sælgeren er en privat person, er
fortrydelsesretten betinget af, at køberen betaler en
godtgørelse på 1 pct. af købesummen til
sælgeren. Er sælgeren en erhvervsdrivende, skal der
imidlertid ikke betales godtgørelse for udnyttelse af
fortrydelsesretten.
Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. omfatter imidlertid ikke salg af andele i en
andelsboligforening, som endnu ikke er stiftet.
Som der er peget på ovenfor, er der ved
salg af andele i andelsboligboligforeninger under stiftelse ofte
tale om boliger, der prismæssigt kan sammenlignes med
tilsvarende ejerboliger, og det kan være særdeles
vanskeligt for den enkelte erhverver at overskue de undertiden
ganske komplicerede juridiske og økonomiske forhold, som et
køb indebærer. Ofte er der som følge af en stor
efterspørgsel ikke tid til at overveje købet
nærmere.
Regeringen ønsker på den baggrund at
indføre mulighed for at fortryde købet af en andel i
en andelsboligforening under stiftelse.
Herved sikres erhververne mulighed for eventuelt
sammen med en eller flere sagkyndige at gennemgå
projektmaterialet. Der kan eksempelvis være behov for at
drøfte de nærmere vilkår med en advokat eller et
pengeinstitut.
Der foreslås derfor indført en
bestemmelse i andelsboligloven, hvorefter erhververen af en andel i
en andelsboligforening under stiftelse har ret til, inden for en
fortrydelsesfrist på 6 hverdage, at træde tilbage fra
en aftale eller et bindende tilbud om køb af en andel, jf.
den foreslåede § 1 b, stk. 2. Fristen på 6
hverdage regnes fra det tidspunkt, hvor der foreligger et bindende
købstilbud. Det vil sige fra det tidspunkt, hvor
købstilbuddet er kommet til sælgerens eller dennes
repræsentants kundskab.
Efter forslaget kan erhververen fortryde
både sit bindende købstilbud og en eventuel
efterfølgende købsaftale. I begge tilfælde er
fortrydelsesretten betinget af, at denne udnyttes inden for en
periode på 6 hverdage, der regnes fra det tidspunkt, hvor der
foreligger et bindende købstilbud. En købsaftale vil
således kun kunne fortrydes, hvis den er indgået inden
for 6-dages fristen. Det er således ikke muligt at fortryde
en købsaftale, der bygger på et bindende
købstilbud, men som antages af sælgeren efter 6-dages
fristen.
Stk. 2 om fortrydelsesret gælder ved siden
af aftalelovens § 7, hvorefter et tilbud, der ikke er kommet
til sælgerens kundskab, kan tilbagekaldes. Efter stk. 2
løber fristen for at gøre brug af fortrydelsesretten
fra det tidspunkt, hvor erhververen efter nævnte
aftaleretlige regel ikke længere kan tilbagekalde tilbudet,
det vil sige, når det er kommet til sælgerens eller
dennes repræsentants kundskab.
Med de 6 hverdage sikres, at erhververen altid
har en hel weekend til rådighed til at overveje købet.
Lørdag regnes ikke for en hverdag.
Endvidere foreslås i stk. 4, at erhververen
skal have oplysning om fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og
varighed. Erhververen skal desuden have oplysning om, til hvilken
adresse underretning om fortrydelse skal sendes. Oplysning skal
gives skriftligt, og senest sammen med de øvrige
oplysninger, som skal gives erhververen efter § 1 b, stk. 1.
For at tydeliggøre retten til at fortryde købet over
for erhververen foreslås, at oplysningerne skal gives
på et særskilt dokument.
I de fleste tilfælde vil erhververen ikke
have betalt en del af købesummen på det tidspunkt,
hvor denne i givet fald benytter sig af retten til at fortryde
købet. Hvis erhververen skulle have betalt en del af
købesummen, foreslås dog fastsat i stk. 5, at
sælgeren eller dennes repræsentant straks skal betale
det modtagne tilbage.
Oplyser en erhvervsdrivende sælger eller
dennes repræsentant ikke om fortrydelsesretten, vil de kunne
straffes med bøde.
I medfør af lov om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom m.v. skal den erhvervsdrivende
sælger ligeledes give erhververen oplysning om
fortrydelsesretten. Selv om sælgeren ikke giver de
påkrævede oplysninger om fortrydelsesretten, begynder
fristen for fortrydelsesretten alligevel at løbe. Dette
skyldes et hensyn til ejeren af den ejendom, som sælges.
I lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. er fortrydelsesretten som nævnt ovenfor
endvidere betinget af, at køberen betaler en
godtgørelse på 1 pct. af købesummen til
sælgeren, medmindre der er tale om en erhvervsdrivende
sælger, der har opført ejendommen med salg for
øje, eller hvis hovederhverv er at sælge fast ejendom,
når sælgeren har handlet som led i dette erhverv. I
så fald skal der ikke betales godtgørelse.
Da der med de foreslåede regler
tilstræbes opnået så høj grad af
parallelitet med de gældende regler i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. som
muligt, foreslås ikke indført en pligt for erhververen
til at betale godtgørelse for udnyttelse af
fortrydelsesretten. De sælgere m.v., som udbyder andele i
andelsboligforeninger under stiftelse til salg, vil typisk
være erhvervsdrivende. Hertil kommer, at der ikke vurderes at
være et hensyn til de øvrige erhververe, som har
forpligtet sig til at købe en andel i den kommende
andelsboligforening, som kan begrunde, at der skal betales en
godtgørelse. Det tidspunkt, hvor fortrydelsesretten vil
kunne påberåbes, vil ofte ligge så langt forud
for, at der stiftes en andelsboligforening, så der typisk vil
være mulighed for at finde andre erhververe til de
pågældende andele.
De andelsboligforeninger, som er under stiftelse,
og hvor lejerne overtager en udlejningsejendom, er ikke omfattet af
forslagene om oplysningspligt og fortrydelsesret, jf. den
foreslåede § 1 b, stk. 6.
I § 1 b, stk. 7, foreslås, at
økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om indholdet af undersøgelses- og
oplysningspligten efter stk. 1. I den gældende
bekendtgørelse om ejendomsformidling, som er udstedt i
medfør af lov om omsætning af fast ejendom, er fastsat
regler om formidling af enkelte andelsboliger. Det er hensigten, at
oplysningspligten efter andelsboligloven som minimum skal omfatte
de samme forhold, som er angivet i denne bekendtgørelse. Det
er hensigten, at økonomi- og erhvervsministeren delegerer
kompetencen til at udstede de nærmere regler til Erhvervs- og
Byggestyrelsen.
Til nr. 2
Den gældende § 2, stk. 7,
fastslår, at lovens bestemmelser om stiftelse af en
andelsboligforening ved lejernes overtagelse af en
udlejningsejendom ikke gælder for andelsboligforeninger, der
er omfattet af kapitel 10 i lov om boligbyggeri eller kapitlerne 11
a eller 11 b i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., hvilket vil sige støttede og
ustøttede private andelsboliger.
Det foreslås, at bestemmelsens henvisninger
til boligbyggeriloven og til kapitel 11 a i almenboligloven
udgår. Det skyldes, at der ikke længere kan etableres
private andelsboligforeninger efter boligbyggerilovens kapitel 10,
og at ordningen vedrørende offentlig støtte til
etablering af private andelsboliger efter kapitel 11 a
ophører med udgangen af 2004. Der er dermed ikke
længere behov for de pågældende henvisninger.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af en ændring af
lov om leje, jf. lov nr. 378 af 6. juni 1991, hvorefter
6-ugersfristen blev ændret til en frist på 10 uger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 5, stk. 2, litra
c, kan værdien af foreningens ejendom ansættes til den
senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer
efter § 2 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme.
Som følge af at lov om vurdering af
landets faste ejendomme er ændret, jf. lov nr. 378 af 18. maj
1994, foreslås henvisningen til § 2 A ændret til
§ 3 A. Denne ændring er alene af redaktionel art.
Det skal endvidere bemærkes, at lov om
vurdering af landets faste ejendomme senere blandt andet er blevet
ændret i 2002, jf. lov nr. 292 af 15. maj 2002. Som
følge af denne lovændring får
andelsboligforeningerne kun tilsendt en vurdering hvert andet
år i modsætning til før lovændringen, hvor
foreningerne hvert år fik tilsendt oplysning om den
årlige vurdering.
Der foretages imidlertid en årsregulering i
de år, hvor der ikke foretages en egentlig vurdering.
Årsreguleringen foretages af Told og Skat på grundlag
af nogle reguleringssatser, som fastsættes under hensyn til
den ændring af prisforholdene, der er sket siden den seneste
almindelige vurdering.
På den baggrund er der fundet behov for at
præcisere, at andelsboligforeningerne selv på baggrund
af reguleringssatserne bør foretage opskrivningen af
værdien af ejendommen hvert andet år, eller med andre
ord i de år, hvor de ikke får tilsendt en meddelelse om
den almindelige vurdering. Satserne findes på Told og Skats
hjemmeside www.toldskat.dk
.
Til nr. 5
Efter den gældende § 5, stk. 2, litra
d, kan værdien af foreningens ejendom ansættes til det
beløb, hvortil Vurderingsrådet ved 17. almindelige
vurdering pr. 1. april 1981 har ansat ejendommen til
ejendomsværdi inden omregning efter dagældende § 6
A i lov om vurdering af landets faste ejendomme
(ejendomsværdien ved sædvanlig prioritering).
Beløbet kan forhøjes med indtil 22 pct. Denne
opgørelsesmetode kan ikke anvendes for ejendomme
opført efter 31. december 1980.
Det foreslås, at
prisfastsættelsesmetode d udgår af loven, da der ikke
længere vurderes at være behov for bestemmelsen.
Forslaget udspringer af regeringens ønske om at foretage
regelforenkling, hvor det skønnes muligt.
Lovens § 5, stk. 2, litra d bygger på
vurderingen pr. 1. januar 1981 med tillæg af 22 pct.
Ejendomsværdierne i dag ligger betydeligt over dette
niveau.
Der haves endvidere ikke kendskab til
andelsboligforeninger, hvor prisfastsættelsen sker efter den
nævnte bestemmelse. Der findes således ingen centralt
tilgængelige oplysninger om omfanget af anvendelsen af de
fire prisfastsættelsesmetoder i lovens § 5.
I år 2001 foretog det daværende By-
og Boligministerium i forbindelse med arbejdet omkring pant og
udlæg i andelsboliger en gennemgang af regnskaberne for
omkring 700 andelsboligforeninger. Gennemgangen blev blandt andet
foretaget særligt med henblik på en afdækning af
foreningernes anvendelse af prisfastsættelsesreglerne. Ingen
af disse foreninger anvendte metode d.
Da der vurderes ikke at være behov for at
ansætte værdien af foreningens ejendom efter denne
bestemmelse, og da bestemmelsen formentlig kun anvendes i yderst
begrænset omfang, hvis den overhovedet anvendes, findes det
ubetænkeligt at foreslå bestemmelsen ophævet.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af forslagets §
1, nr. 5, hvor prisfastsættelsesmetode d foreslås
ophævet.
Til nr. 7
Efter den gældende bestemmelse om straf
m.v. i loven straffes de fleste overtrædelser af loven med
bøde eller hæfte.
Dette kan imidlertid ikke læses ud af den
gældende bekendtgørelse af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 652 af 2. juli 2001, idet
hæftestraffen heri er ændret til fængselsstraf.
Dette skyldes en fejl, da der ikke er foretaget en
lovændring, som ændrer hæfte til
fængsel.
I år 2000 blev hæftestraffen
imidlertid afskaffet, jf. lov nr. 433 af 31. maj 2000.
Det fremgik blandt andet af forarbejderne til den
pågældende ændringslov, at man fandt det
nærliggende at lade et maksimum på 4 måneders
fængsel træde i stedet for hæftestraffens
maksimum på 6 måneder i de strafferammer, der hidtil
har haft hæfte som højeste straf.
Det foreslås på den baggrund, at
bestemmelserne om hæfte i lovens § 15 ændres til
fængsel indtil 4 måneder.
Til nr. 8
Efter de gældende regler er salg af andele
i andelsboligforeninger i strid med prismaksimeringsbestemmelserne
ikke strafsanktionet.
Kun den, der som mægler eller
rådgiver erhvervsmæssigt medvirker ved overdragelse i
strid med maksimalpriserne, kan efter de gældende regler
straffes.
Hvis en erhverver af en andel i en
andelsboligforening har betalt mere for andelen, end der lovligt
kan kræves, kan erhververen vælge enten at hæve
den indgåede aftale om køb eller kræve prisen
nedsat og det for meget betalte tilbagebetalt.
Det har tidligere været muligt at straffe
den, som sælger en andel i en andelsboligforening i strid med
maksimalprisbestemmelserne. Sådanne regler blev
indført i 1967 men udgik på ny af loven i 1979.
Baggrunden herfor var, at man fandt, at den sanktion, der ligger i
tilbagebetaling, skønnedes at være tilstrækkelig
effektiv.
Det foreslås, at den, som overdrager en
andel i en andelsboligforening, til en pris, som er højere
end den, som lovligt kan forlanges, skal kunne straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Strafferammen foreslås herved sat til det samme, som
gælder ved overtrædelser af lovens øvrige
straffebestemmelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Det er formålet med strafbestemmelsen at
bidrage til at stoppe den angiveligt stigende tendens, der har vist
sig, hvorefter sælgere af andelsboliger tager en
højere pris for andelen, end den der lovligt kan tages efter
lovens § 5 og eventuelle vedtægtsbestemmelser derom.
På linje med, hvad der i øvrigt
gælder ved overtrædelser af bestemmelser i
andelsboligloven, er såvel forsætlige som uagtsomme
overtrædelser omfattet af bestemmelsen. En forudsætning
for at kunne straffe efter bestemmelsen er således, at de
almindelige subjektive betingelser er til stede.
Hvis der omvendt ikke er noget at bebrejde den
pågældende, f.eks. i det tilfælde hvor overprisen
skyldes bestyrelsens fejlagtige opgørelse af prisen for
andelen, vil betingelserne for at pålægge
sælgeren strafansvar ikke være til stede.
Da andelsboliglovens § 5,
maksimalprisbestemmelsen, også gælder ved overdragelse
af aktier i boligaktieselskaber og anparter i
boliganpartsselskaber, foreslås der tilsvarende fastsat
mulighed for at straffe den, der ved salg af en aktie eller anpart
omfattet af lovens kapitel III om boligaktieselskaber o.lign.,
beregner sig en ulovlig overpris.
Til nr. 9
Det foreslås i et nyt stk. 6, at den, der
erhvervsmæssigt sælger andele i andelsboligforeninger
under stiftelse, og ikke giver oplysning om fortrydelsesretten
efter den foreslåede § 1 b, stk. 4, kan straffes med
bøde.
Det foreslås endvidere, at der i
forskrifter, der udstedes af økonomi- og erhvervsministeren
i medfør af lovens § 1 b, stk. 7, kan fastsættes
straf af bøde for overtrædelser af bestemmelserne i
forskrifterne.
I den under lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede § 1 b, stk. 7, er økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler om indholdet af den oplysnings- og
undersøgelsespligt, som foreslås indført for
sælgere eller deres repræsentanter i forbindelse med
salg af andele i andelsboligforeninger under stiftelse.
Det er formålet med strafbestemmelsen at
kunne sanktionere tilsidesættelse af de forpligtelser, som
erhvervsmæssige sælgere eller deres
repræsentanter får efter bekendtgørelsen med
hensyn til at give oplysninger om økonomi,
hæftelsesforhold, øvrige væsentlige forhold og
efter loven om fortrydelsesret.
Straffen foreslås at være
bødestraf. Dette er i modsætning til, hvad der ellers
gælder efter loven, hvor overtrædelser som udgangspunkt
også kan straffes med fængsel indtil 4
måneder.
Hermed sanktioneres disse overtrædelser
på samme måde, som overtrædelser af reglerne i
lov om omsætning af fast ejendom samt den i medfør
heraf udstedte bekendtgørelse om ejendomsformidling.
Til § 2
Den gældende § 1, stk. 6, i lov om
omsætning af fast ejendom definerer begrebet fast ejendom.
Efter § 1, stk. 6, nr. 3, definerer loven begrebet fast
ejendom således, at også en andel i en
andelsboligforening er omfattet. Andele i en andelsboligforening,
som er under stiftelse, er derimod ikke omfattet af loven.
Da der imidlertid vurderes at være behov
for regler, som sikrer erhververe af andele i andelsboligforeninger
under stiftelse fyldestgørende oplysninger om købet,
foreslås det, at begrebet fast ejendom udvides til også
at omfatte andele i andelsboligforeninger under stiftelse. Om
baggrunden for forslaget henvises til det i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget anførte. De
andelsboligforeninger, som stiftes ved lejernes overtagelse af en
udlejningsejendom, vil ikke være omfattet af udvidelsen af
lovens anvendelsesområde.
Lov om omsætning af fast ejendom
gælder generelt for alle, der erhvervsmæssigt
sælger eller udbyder fast ejendom, jf. lovens kapitel 1 og 2.
I kapitel 3 er endvidere nogle yderligere regler, som gælder
for ejendomsformidlingsvirksomhed, som kan drives af
ejendomsmæglere, advokater, forsikringsselskaber,
realkreditinstitutter og pengeinstitutter. Reglerne for disse er
mere omfattende end de regler, som gælder for andre, som
erhvervsmæssigt udbyder fast ejendom til salg.
Ved at udvide definitionen på en fast
ejendom opnås, at de regler, som allerede gælder ved
erhvervsmæssigt udbud af fast ejendom, udvides til også
at gælde ved erhvervsmæssigt salg af andele i
andelsboligforeninger under stiftelse. Det kan f.eks. være de
særlige krav, som efter loven stilles til
ejendomsformidlere.
Til § 3
Den gældende bestemmelse i § 10, stk.
2, blev indsat i ejerlejlighedsloven ved lov nr. 488 af 9. juni
2004. Efter bestemmelsen kan bygninger, der ejes af private
udlejere eller af private andelsboligforeninger, opdeles i
ejerlejligheder, såfremt der efter den 1. juli 2004
tilføres én eller flere beboelseslejligheder i
bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager.
Det er efter bestemmelsen en betingelse for opdeling i
ejerlejligheder, at de eksisterende boliger og eventuelle lokaler
til andet end beboelse i bygningen pr. 1. juli 2004, efter
opdelingen i ejerlejligheder udgør én
ejerlejlighed.
Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd kun
bygninger, der er påbegyndt opført den 1. juli 1966
eller tidligere.
Med bestemmelsen er der gjort en undtagelse fra
ejerlejlighedslovens generelle forbud mod, at ejendomme med
bygninger, der tilhører private andelsboligforeninger, kan
opdeles i ejerlejligheder.
Formålet med bestemmelsen er at skabe
yderligere incitament til indretning af tagboliger.
Private udlejningsejendomme, som er
påbegyndt opført efter den 1. juli 1966, har hele
tiden €" dvs. også før lovændringen -
kunnet opdeles i ejerlejligheder, jf. ejerlejlighedslovens §
10, stk. 1, nr. 1. En bygning på en ejendom, der
tilhører en privat andelsboligforening, og som er
påbegyndt opført efter den 1. juli 1966, kan
imidlertid som følge af ovennævnte forbud ikke opdeles
i ejerlejligheder.
Som følge af, at private
udlejningsejendomme, som er påbegyndt opført efter den
1. juli 1966, allerede kunne opdeles i ejerlejligheder, blev i den
nye § 10, stk. 2, indsat som en forudsætning for
anvendelse af bestemmelsen, at bygningen er påbegyndt
opført den 1. juli 1966 eller tidligere.
Det har imidlertid med denne afgrænsning
ikke været tilsigtet at afskære private
andelsboligforeninger fra at benytte sig af de nye muligheder for
at etablere tagboliger som ejerlejligheder i de tilfælde,
hvor bygningen er påbegyndt opført efter den 1. juli
1966.
Det foreslås derfor, at kravet i 1. pkt. i
§ 10, stk. 2, om, at bygningen skal være påbegyndt
opført den 1. juli 1966 eller tidligere, ikke skal
gælde for bygninger på ejendomme, der tilhører
private andelsboligforeninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. september 2005. De nye regler om oplysningspligt vil
således få virkning for andele i andelsboligforeninger
under stiftelse, der udbydes til salg efter den 31. august
2005.
I stk. 2 foreslås, at de foreninger, som
fastsætter prisen på andelene i foreningen efter
prisfastsættelsesmetode d, fortsat kan gøre dette, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, hvor bestemmelsen foreslås
ophævet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 652 af 2.
juli 2001, som ændret ved § 2 i lov nr. 137 af 20. marts
2002, § 3 i lov nr. 1219 af 27. december 2003, § 4 i lov
nr. 1235 af 27. december 2003 og lov nr. 204 af 29. marts 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 1 a
indsættes: |
| | »Kapitel I A |
| | Oplysningspligt og fortrydelsesret ved
salg af andele i andelsboligforeninger under stiftelse |
| | § 1 b. Ved salg
af en andel i en andelsboligforening, som er under stiftelse, skal
sælgeren eller dennes repræsentant give erhververen
fyldestgørende oplysninger om økonomi,
hæftelsesforhold og øvrige væsentlige forhold,
som kan have betydning for erhververens beslutning om at
købe en andel i den pågældende
andelsboligforening under stiftelse. Sælgeren eller dennes
repræsentant har endvidere pligt til i fornødent
omfang at foretage undersøgelser samt indhente og
kontrollere oplysninger efter 1. pkt. Oplysningerne skal gives,
inden erhververen afgiver bindende købstilbud. |
| | Stk. 2 Erhververen har ret til, inden for
en fortrydelsesfrist på 6 hverdage, der regnes fra det
tidspunkt, hvor der foreligger et bindende købstilbud, at
træde tilbage fra en aftale eller et bindende tilbud om
køb af en andel i en andelsboligforening, som er under
stiftelse (fortrydelsesret). |
| | Stk.3. Fortrydelsesretten er betinget
af, 1) at erhververen har givet skriftlig
underretning til sælgeren eller dennes repræsentant om,
at erhververen ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, og 2) at denne underretning er kommet frem inden
udløbet af fortrydelsesfristen. |
§ 2 € | | Stk. 4. Erhververen skal i et
særskilt dokument have oplysning om fortrydelsesretten og om
fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt og varighed. Erhververen
skal desuden have oplysning om, til hvilken adresse underretning om
fortrydelse skal sendes. Oplysningerne skal gives senest samtidig
med de øvrige oplysninger, som skal gives efter stk. 1. |
| | Stk. 5. Har erhververen betalt en del af
købesummen, skal sælgeren eller dennes
repræsentant straks tilbagebetale det modtagne. |
| | Stk. 6. Stk. 1-5 gælder ikke ved
lejernes overtagelse af en udlejningsejendom. |
| | Stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet af oplysnings- og undersøgelsespligten efter stk.
1.« |
| | 2. § 2,
stk. 7, affattes således: |
Stk. 7. Bestemmelserne i stk. 1-2 og stk.
6, gælder ikke for andelsboligforeninger, der er omfattet af
kapitel 10 i lov om boligbyggeri eller kapitel 11 a eller kapitel
11 b i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. | | »Stk. 7. Bestemmelserne i stk. 1, 2
og stk. 6, gælder ikke for andelsboligforeninger, der er
omfattet af kapitel 11 b i lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v.« |
Stk. 2. Sker overdragelsen efter reglerne
om tilbudspligt i lov om leje, skal oplysningerne gives senest
samtidig med tilbudet. Den i lejelovens § 103, stk. 1,
nævnte acceptfrist på mindst 6 uger løber fra
det tidspunkt, hvor lejerne har modtaget oplysningerne. | | 3. I § 3, stk.
2, ændres »6 uger« til: »10
uger«. |
§ 5€ | | |
Stk. 2. Ved opgørelsen af
foreningens formue ansættes ejendommen til en af
følgende værdier, der ikke må overskrides ved
opgørelsen af værdien af andelen i foreningens
formue: a) € b) € | | |
c) Den senest ansatte ejendomsværdi med
eventuelle reguleringer efter § 2 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme. | | 4. I § 5, stk.
2, litra c, ændres »§ 2 A« til:
»§ 3 A«. |
d) Det beløb, hvortil vurderingsrådet
ved 17. almindelige vurdering pr. 1. april 1981 har ansat
ejendommen til ejendomsværdi inden omregning efter
dagældende § 6 A i lov om vurdering af landets faste
ejendomme (ejendomsværdien ved sædvanlig prioritering).
Beløbet kan forhøjes med indtil 22 pct. Denne
opgørelsesmetode kan ikke anvendes for ejendomme
opført efter 31. december 1980. | | 5. § 5, stk. 2,
litra d, ophæves. |
Stk. 4. Ved opgørelse af foreningens
formue efter stk. 2, litra a og d, fratrækkes
prioritetsgæld i foreningens ejendom opgjort til
pantebrevsrestgælden. Ved opgørelsen efter litra b og
c fratrækkes prioritetsgælden opgjort til
kursværdi, for realkreditlån kursværdien af
obligationsrestgælden, for indekslån kursværdien
af den indeksregulerede obligationsrestgæld. | | 6. I § 5, stk.
4, udgår »og d«. |
§ 15.
Overtrædelse af reglerne i § 2, stk. 3, stk. 4 eller
stk. 5, straffes med bøde eller hæfte. | | 7. I § 15, stk.
1, stk. 3 og stk. 4, ændres
»hæfte« til: »fængsel indtil 4
måneder« |
Stk. 2. Det samme gælder den, der
overdrager en aktie eller anpart i strid med reglerne i § 10,
den, der overdrager en fast ejendom eller en anpart af en ejendom i
strid med § 13, eller den, der overdrager en fast ejendom
eller en andel i et boligfællesskab i strid med § 14
a. | | |
Stk. 3. Med bøde eller hæfte
straffes endvidere den, der overdrager sin andel i strid med
kommunalbestyrelsens anvisningsret i henhold til § 160 b i lov
om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.
eller § 79, stk. 3, i lov om byfornyelse. Det samme
gælder den, der i en andelsboligforening omfattet af §
160 b i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. eller § 79, stk. 3, i lov om byfornyelse
tilsidesætter den pligt, der gælder for
andelsboligforeninger efter § 7 h. | | 8. I § 15
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Den, der overdrager en andel
i en andelsboligforening eller en aktie eller anpart omfattet af
kapitel III i strid med § 5, straffes med bøde eller
fængsel i 4 måneder.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. |
Stk. 4. Den, der som mægler eller
rådgiver erhvervsmæssigt medvirker ved overdragelse i
strid med §§ 5, 10, 11, 13 og 14 a, straffes med
bøde eller hæfte. | | 9. I § 15
indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5, som nye
stykker: » Stk.
6 . Den, der erhvervsmæssigt sælger andele i
andelsboligforeninger under stiftelse, og undlader at give
oplysning om fortrydelsesret efter § 1 b, stk. 4, straffes med
bøde. Stk. 7 . I
forskrifter, der udstedes af økonomi- og erhvervsministeren
i medfør af § 1 b, stk. 7, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.« |
Stk. 5. Er overtrædelsen begået
af et aktieselskab, anpartsselskab, andelsselskab eller lignende,
kan bødeansvar pålægges selskabet som
sådant. | | Stk. 5, der bliver stk. 6, bliver herefter stk.
8. |
| | § 2 |
| | I lov om omsætning af fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 691 af 2. juli 2003, foretages
følgende ændring: |
§ 1€ | | |
Stk. 6. Ved fast ejendom forstås i
denne lov 1) en fast ejendom eller en del af en fast
ejendom, 2) en ideel anpart af en fast ejendom, 3) en andel i en andelsboligforening og 4) en aktie eller andet adkomstdokument med
tilknyttet brugsret til en bolig. Stk. 7. | | 1. I § 1, stk.
6, nr. 3, indsættes efter
»andelsboligforening«: », som er stiftet eller er
under stiftelse«. |
| | § 3 |
| | I lov om ejerlejligheder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 647 af 25. juli 1995, som ændret
ved § 2 i lov nr. 485 af 9. juni 2004 og § 1 i lov nr.
488 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: |
§ 10€ | | |
Stk. 2. Bygninger, der er påbegyndt
opført den 1. juli 1966 eller tidligere, kan opdeles i
ejerlejligheder, såfremt der efter den 1. juli 2004 er blevet
tilført én eller flere beboelseslejligheder i
bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager.
Alle beboelseslejligheder i bygningen skal benyttes til
helårsbeboelse. De eksisterende boliger og eventuelle lokaler
til andet end beboelse i bygningen pr. 1. juli 2004 skal efter
opdelingen udgøre én ejerlejlighed, der ikke kan
videreopdeles, medmindre bygningen er omfattet af stk. 1, nr. 2
eller 3. | | 1. I § 10, stk. 2,
indsættes som 4. pkt.: »1.-3. pkt. gælder
også for bygninger på ejendomme, der tilhører
private andelsboligforeninger, uanset bygningerne er
påbegyndt opført efter den 1. juli 1966.« |
| | § 4 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
september 2005. |
| | Stk. 2. § 5, stk. 2, litra d, finder
fortsat anvendelse for andelsboligforeninger, hvor det
fremgår af det før den 1. september 2005 senest
aflagte årsregnskab, at andelenes værdi er opgjort
efter denne prisfastsættelsesmetode |