L 116 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsskadesikring. (Justeringer i forhold til
arbejdsskadereformen på erhvervssygdomsområdet,
justering af forsikringsselskabernes og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikrings adgang til at betale behandlingsudgifter og
af finansielle bestemmelser vedrørende Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring).
Fremsat den 2. marts 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring
(Justeringer i forhold til
arbejdsskadereformen på erhvervssygdomsområdet,
justering af forsikringsselskabernes og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikrings adgang til at betale behandlingsudgifter og
af finansielle bestemmelser vedrørende Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring)
§ 1
I lov nr. 422 af 10. juni 2003 om
arbejdsskadesikring, som ændret ved § 3 i lov nr.
365 af 19. maj 2004 og § 11 i lov nr. 1383 af 20.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 15 indsættes
efter stk. 5 som stk. 6:
» Stk. 6. Arbejdsskadestyrelsens direktør
fastsætterregler om , at forsikringsselskaberne og
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan tage stilling til krav
vedrørende dækning af udgifter omfattet af
stk. 1-4. «
2. I § 16, stk. 1,
udgår: »erstatning for fremtidige udgifter til
helbredelse, optræning og hjælpemidler efter
§ 15,«.
3. I § 63 a, stk. 7,
ændres »stk. 1, 2, 4 og 5« til:
»stk. 1, 2, 4, 5 og 6«.
4. I § 63 a indsættes
efter stk. 8 som nyt stk.:
» Stk. 9. Den ansvarshavende
aktuar kan forlange, at bestyrelsen indkaldes. Den ansvarshavende
aktuar har ret til at være til stede og udtale sig ved
bestyrelsesmøder, medmindre bestyrelsen i den enkelte sag
træffer anden beslutning. «
Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
5.§ 85 affattes
således:
» § 85. Loven
træder i kraft den 1. januar 2004, jf. dog stk. 4 og
5.
Stk. 2. Ved lovens ikrafttræden
reguleres beløbene i §§ 18 og 19 og
§ 24, stk. 3 og 4, i overensstemmelse med
§ 25 pr. 1. januar 2004.
Stk. 3. Loven anvendes på
1) arbejdsulykker, der indtræder den 1.
januar 2004 eller senere, og
2) erhvervssygdomme, der anmeldes den 1. januar
2004 eller senere, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4. I sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004 anvendes erhvervssygdomsbegrebet i § 10 i
lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000, i stedet for
§ 7 i denne lov med hensyn til vurderingen af, om den
anmeldte sygdom er omfattet af loven.
Stk. 5. I sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004 anvendes § 31, stk. 4, § 32
og § 43 i lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000, i stedet for § 17 og § 27 i denne lov med
hensyn til udbetaling af løbende erstatning og
kapitalerstatning.
Stk. 6. Er der tale om personer sikret
efter § 48, stk. 2, anvendes bestemmelserne i loven
kun for påvirkninger, der finder sted den 1. januar 2004
eller senere. Har tilskadekomne før denne dato været
sikret efter tidligere lovgivning, medregnes de perioder, hvor den
pågældende har været sikret. Det samme
gælder for medarbejdende ægtefæller, hvis der
før denne dato er indgået en lønaftale, jf.
§ 1, stk. 1, 3. pkt., i lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000.
Stk. 7. For ulykker, der
indtræder i perioden fra 1. januar 2004 til 30. juni 2004,
udgør kapitalbeløbet efter § 17,
stk. 7, 2. pkt., 2½ gange den årlige
løbende erstatning for personer, der er født i
perioden fra 1. januar 1939 til 30. juni 1939. «
6. Efter § 85
indsættes:
» § 85a. Lov om
sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000, ophæves
med virkning fra 1. januar 2004.
Stk. 2. Lov om sikring mod
følger af arbejdsskade anvendes fortsat på:
1) ulykkestilfælde, pludselige
løfteskader og kortvarige skadelige påvirkninger, der
er indtruffet før den 1. januar 2004, og
2) erhvervssygdomme anmeldt før den 1.
januar 2004. «
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
Stk. 2. § 1, nr. 1 og 2 har
virkning for afgørelser, der træffes på
ikrafttrædelsesdagen eller senere.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft i Grønland med de
ændringer, som følger af de særlige
grønlandske forhold.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Ved lov nr. 422 af 10. juni 2003 om
arbejdsskadesikring er der gennemført en arbejdsskadereform
(lovforslag L 216, Folketingstidende 2002-2003, forhandlingerne
side 8007, 9818 og 10.033, tillæg A side 6576 og 6633,
tillæg B side 1401 og tillæg C side 539).
Loven er efterfølgende ændret
ved
1) § 3 i lov nr. 365 af 19. maj 2004
(lovforslag L 144, Folketingstidende 2003-2004, forhandlingerne
side 5724, 8980 og 9916, tillæg A side 5067 og 5277,
tillæg B side 1296 og 1371 og tillæg C 542) og ved
2) § 11 i lov nr. 1383 af 20. december
2004 (lovforslag L 64, Folketingstidende 2004-2005, forhandlingerne
side 878, tillæg A side 1677 og 1830 og tillæg C side
40).
Disse efterfølgende ændringer af
loven vedrører de finansielle bestemmelser vedrørende
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og har ikke betydning for
tilskadekomnes eller efterladtes rettigheder efter loven.
Hovedelementerne i arbejdsskadereformen er en
forenkling og justering af skadebegreberne i loven. De tidligere 4
skadebegreber er forenklet til 2 skadebegreber, nemlig ulykker og
erhvervssygdomme. De 2 nye skadebegreber er udvidet i forhold til
de tilsvarende tidligere skadebegreber. Samtidig er de 2 tidligere
skadebegreber pludselige løfteskader og kortvarige skadelige
påvirkninger indarbejdet i det nye ulykkesbegreb.
Arbejdsskadereformen trådte i kraft den
1. januar 2004. Det nye udvidede erhvervssygdomsbegreb
krævede et omfattede arbejde i Arbejdsskadestyrelsen og i
Erhvervssygdomsudvalget. Det var derfor forudsat ved den politiske
aftale, at det nye erhvervssygdomsbegreb først trådte
i kraft den 1. januar 2005, mens alle reformens øvrige
elementer trådte i kraft den 1. januar 2004, også
på erhvervssygdomsområdet.
Arbejdsskadestyrelsen har i overensstemmelse
med den politiske aftale lagt dette til grund ved administrationen
af arbejdsskadesikringsloven.
Ankestyrelsen har imidlertid i en principiel
afgørelse, der er offentliggjort som SM U 16-04, truffet den
afgørelse, at arbejdsskadereformen på
erhvervssygdomsområdet først er trådt i kraft
den 1. januar 2005. Det betyder, at sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004 er omfattet af tidligere lov om sikring mod
følger af arbejdsskade.
Lov nr. 422 af 10. juni 2003 om
arbejdsskadesikring udmøntede den politiske aftale om en
arbejdsskadereform af 14. marts 2003. Aftaleteksten er klar med
hensyn til arbejdsskadereformens ikrafttræden. Ankestyrelsens
afgørelse er baseret på en fortolkning af lovens
ikrafttrædelsesbestemmelse.
2. Konsekvenserne af Ankestyrelsens
fortolkning
Ankestyrelsens fortolkning har kun betydning
for sager om erhvervssygdomme anmeldt i 2004.
Ankestyrelsens afgørelse
indebærer, at reformens forbedringer for de tilskadekomne
ikke finder anvendelse i sager om erhvervssygdomme anmeldt i 2004.
Omvendt vil de pågældende have ret til erstatning m.v.
efter tidligere lov, herunder retten til
afløsningsbeløbet m.v. Ankestyrelsens
afgørelse medfører således merudgifter til
afløsningsbeløb for erhvervssygdomme anmeldt i
2004.
Ved arbejdsskadereformen blev det
skønnet, at afskaffelsen af afløsningsbeløbet
og de deraf følgende mindre kapitaliseringsfaktorer for
erstatning for tab af erhvervsevne vedrørende
erhvervssygdomme anmeldt i 2004 ville medføre en
mindreudgift på ca. 60,3 mio. kr. (2004 PL). Denne
mindreudgift forsvinder, når tilskadekomne, som har anmeldt
en erhvervssygdom i 2004, alligevel skal have
afløsningsbeløbet udbetalt. Merudgiften vil blive
påført arbejdsgiverne i form af forhøjede
bidragsbetalinger til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Af
de samlede merudgifter på 60,3 mio. kr. vedrører 24,1
mio. kr. de offentlige arbejdsgivere, mens 36,2 mio. kr.
vedrører det private erhvervsliv. De offentlige merudgifter
er fordelt med 4,8 mio. kr. til staten og 19,3 mio. kr. til
kommuner og amter.
Arbejdsskadestyrelsen sikrer i sager, hvor
der indtil lovændringen er truffet afgørelse i
Arbejdsskadestyrelsen eller Ankestyrelsen, at de tilskadekomne
får den erstatning, de har krav på, ved
· at de
tilskadekomne, der har fået tilkendt erstatning for tab af
erhvervsevne efter de nye regler i 2004, får genoptaget
sagen, således at der kan tilkendes erstatning efter de
tidligere regler,
· at de
tilskadekomne, der har fået betalt udgifter for fremtidige
behandlingsudgifter i 2004, får ret til at beholde
beløbene, da de er modtaget i god tro.
Der er således ingen tilskadekomne, der
bliver stillet dårligere som følge af Ankestyrelsens
fortolkning af ikrafttrædelsesbestemmelsen.
3. Lovforslagets indhold
Hovedelementet i lovforslaget er en justering
af arbejdsskadesikringslovens ikrafttrædelsesbestemmelse i
overensstemmelse med Ankestyrelsens fortolkning samtidig med, at
intentionerne i den politiske aftale tilgodeses for så vidt
angår forbedringerne for tilskadekomne. Det betyder, at
personer, der har anmeldt en erhvervssygdom i 2004, har ret til at
få betalt udgifter til fremtidig behandling m.v. samtidig
med, at de bevarer retten til løbende erstatning og
kapitalerstatning, herunder afløsningsbeløbet, efter
den tidligere lov. Videre sikres, at selvstændige
erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller, der i
2004 har betalt bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring,
opnår den ønskede sikring. Lovforslaget sikrer hermed,
at ingen tilskadekomne stilles dårligere, end de ville
være stillet efter Ankestyrelsens fortolkning.
3.1. Selvstændige
erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller
Regeringen skønner, at der er behov
for et lovgivningsinitiativ, da en række selvstændige
erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller efter
§ 48 har betalt bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring i 2004 for at blive sikret mod følger
af erhvervssygdomme. Ved Ankestyrelsens fortolkning har de
pågældende ikke opnået den forventede
sikring.
Lovforslaget indebærer i § 1,
nr. 5, at disse personer opnår den forventede sikring i
overensstemmelse med den oprindelige aftale om en
arbejdsskadereform.
3.2. Betaling af udgifter til
fremtidig sygebehandling m.v.
Ankestyrelsens fortolkning indebærer,
at tilskadekomne, der har anmeldt en erhvervssygdom i 2004, ikke
har ret til at få betalt udgifter til fremtidige behandlinger
og hjælpemidler. Dette var en af forbedringerne for de
tilskadekomne ved arbejdsskadereformen.
Arbejdsskadestyrelsen har imidlertid i flere
sager truffet afgørelse om, at tilskadekomne har ret til at
få betalt udgifter til fremtidige behandlinger og
hjælpemidler.
Det foreslås ved § 1, nr. 5,
at personer, der har anmeldt en erhvervssygdom i 2004, får
ret til at få betalt udgifter til fremtidig sygebehandling og
hjælpemidler m.v. i overensstemmelse med intentionerne bag
arbejdsskadereformen. Herved sikres en ligestilling af
tilskadekomne, der har anmeldt en erhvervssygdom i 2004. Det vil
sige en ret til at få betalt udgifter til fremtidig
sygebehandling m.v., både når Arbejdsskadestyrelsen har
nået at træffe afgørelse herom, inden
Ankestyrelsens principielle afgørelse, og når sagen
fortsat er under behandling i Arbejdsskadestyrelsen.
Ved arbejdsskadereformen blev der i
§ 15, svarende til reglerne i erstatningsansvarsloven,
indført bestemmelser om, at tilskadekomne kan få
betalt udgifter til fremtidig sygebehandling og hjælpemidler
m.v. Det blev i § 16 besluttet, at Arbejdsskadestyrelsen
som led i den samlede afgørelse skulle tage stilling til
tilskadekomnes krav på betaling af udgifter til fremtidig
sygebehandling m.v.
De hidtidige erfaringer med administrationen
af sager om betaling af udgifter til fremtidig sygebehandling m.v.
viser, at det af administrative grunde vil være
hensigtsmæssigt at lade forsikringsselskaberne tage stilling
til tilskadekomnes krav. Det svarer til administrationen af sager
om udgifter til sygebehandling m.v. under sagens behandling.
Det foreslås derfor i § 1,
nr. 1 og 2, at give forsikringsselskaberne adgang til at tage
stilling til krav om udgifter til fremtidig sygebehandling og
hjælpemidler m.v.
Det betyder, at forsikringsselskaberne kan
tage stilling til disse krav uden at sende sagen til
afgørelse i Arbejdsskadestyrelsen. Det gælder
både udgifter, der knytter sig til sygebehandling og
hjælpemidler, mens sagen er under behandling, og udgifter til
fremtidige behandlinger og hjælpemidler efter
§ 15.
Tilskadekomne har €" som hidtil €"
adgang til, i medfør af § 8 i
bekendtgørelse nr. 931 af 5. november 2003 om anmeldelse af
arbejdsulykker, ret til at få en afgørelse i
Arbejdsskadestyrelsen, hvis pågældende ikke er enig i
forsikringsselskabets vurdering af betalingsforpligtelsen.
Samtidig foreslås det i § 1,
nr. 1, at give Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring samme adgang
som forsikringsselskaberne til at tage stilling til betaling af
behandlingsudgifter. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
varetager på alle andre områder de samme opgaver som
forsikringsselskaberne i arbejdsskadesager, og det er derfor
hensigtsmæssigt at overlade denne opgave til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring.
3.3. Justering af lovens finansielle
bestemmelser om Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
Ved lov nr. 365 af 19. maj 2004 blev de
finansielle bestemmelser om Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
justeret i overensstemmelse med tilsvarende ændringer af lov
om finansiel virksomhed m.fl. love. Det finansielle tilsyn med
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring varetages af Finanstilsynet
under økonomi- og erhvervsministeren.
Lovforslaget gennemfører en yderligere
justering af disse bestemmelser efter anmodning fra
Finanstilsynet.
Denne justering har ikke sammenhæng med
arbejdsskadereformen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser m.v. af lovforslaget
4.1. Økonomiske
konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skyldes, at retten til erstatning for fremtidige
behandlingsudgifter skal gælde for erhvervssygdomssager
anmeldt i 2004.
Ved arbejdsskadereformen blev det
skønnet, at en udvidelse af betaling af fremtidige
behandlingsudgifter ville medføre en merudgift på 17,1
mio. kr. (2005 PL) for skader anmeldt i 2004. Heraf vedrører
3,6 mio. kr. (2005 PL) erhvervssygdommene. Efter Ankestyrelsens
afgørelse om reformens ikrafttræden skal retten til
dækning af fremtidige behandlingsudgifter for så vidt
angår erhvervssygdomme gælde fra 1. januar 2005.
Lovforslaget fastholder intentionerne i reformen, om at retten til
erstatning for fremtidige behandlingsudgifter også skal
gælde ved erhvervssygdomme fra 1. januar 2004. Dette
indebærer derfor merudgifter på 3,6 millioner kr.
Merudgiften ved denne del af lovforslaget vil blive opkrævet
som forhøjet bidrag til Arbejdsmarkeds
Erhvervssygdomssikring. Merudgiften vedrører
erhvervssygdomssager anmeldt i 2004, og er kun en merudgift for
denne årgang.
4.1.1. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Af den etårige merudgift på 3,6
mio. kr. til fremtidige behandlingsudgifter vedrører de 1,4
mio. kr. offentlige arbejdsgivere, heraf 1,1 mio. kr. til amter og
kommuner. De kommunale og amtslige merudgifter vil blive
DUT-forhandlet med de kommunale parter. Kommuner og amter er dog i
forbindelse med forhandlingerne om arbejdsskadereformen blevet
kompenseret for fremtidige behandlingsudgifter til
erhvervssygdomssager anmeldt i 2004. De omtalte merudgifter
opstår i forhold til den (nye) gældende retstilstand
efter Ankestyrelsens afgørelse. I praksis medfører
lovforslaget således ikke merudgifter for arbejdsgiverne
(herunder de kommunale) i forhold til det faktisk opkrævede
AES-bidrag vedrørende 2004, idet AES i den hidtidige
bidragsfastsættelse har henholdt sig til
Arbejdsskadestyrelsens tidligere fortolkning af
ikrafttrædelsestidspunktet.
4.1.2 Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Det private erhvervslivs andel af
merudgifterne er en et-årig merudgift på 2,2 mio. kr.
De omtalte merudgifter opstår i forhold til den (nye)
gældende retstilstand efter Ankestyrelsens afgørelse.
I praksis medfører lovforslaget ikke merudgifter for
arbejdsgiverne i forhold til det faktisk opkrævede AES-bidrag
vedrørende 2004, idet AES i den hidtidige
bidragsfastsættelse har henholdt sig til
Arbejdsskadestyrelsens tidligere fortolkning af
ikrafttrædelsestidspunktet.
4.2. Administrative konsekvenser
Adgangen til at tage stilling til fremtidige
behandlingsudgifter medfører en mindre, administrativ byrde
for forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. Det bemærkes, at
forsikringsselskaberne i forvejen tager stilling til betaling af
udgifter til sygebehandling m.v. under sagens behandling. Det
bliver derved enklere og hurtigere for tilskadekomne at få
erstatning for behandlingsudgifter.
4.3. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget indeholder ikke
miljømæssige konsekvenser.
4.4. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | 1,4 mio. kr. i 2004 fordelt med stat: 0, 3 mio. kr. kommuner/amter: 1,1 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | 2,2 mio. kr. i øgede bidrag |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1.
Det foreslås, at forsikringsselskaberne
og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring får adgang til at
tage stilling til krav efter § 15 (udgifter til fremtidig
sygebehandling og hjælpemidler m.v.) og at
Arbejdsskadestyrelsens direktør fastsætter regler
herom.
Det drejer sig som hidtil om de udgifter
efter § 15, der knytter sig til sygebehandling m.v., der
foretages, mens sagen er under behandling i forsikringsselskabet og
Arbejdsskadestyrelsen m.v., og som noget nyt, jf. forslaget til
§ 1, nr. 2, udgifter til fremtidig sygebehandling og
hjælpemidler m.v. Der henvises til punkt 3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
De hidtidige erfaringer med administrationen
af sager om betaling af udgifter til fremtidig sygebehandling m.v.
viser, at det af administrative grunde vil være
hensigtsmæssigt at lade forsikringsselskaberne tage stilling
til tilskadekomnes krav. Det svarer til administrationen af sager
om udgifter til sygebehandling m.v. under sagens behandling.
Det foreslås derfor i § 1,
nr. 1 og 2, at give forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring adgang til at tage stilling til krav om
udgifter til fremtidig sygebehandling og hjælpemidler
m.v.
Det bemærkes, at Arbejdsskadestyrelsen
bevarer afgørelseskompetencen i disse sager. Det betyder, at
tilskadekomne efter § 8 i bekendtgørelse nr. 931
af 5. november 2003 om anmeldelse af arbejdsulykker altid kan
anmode forsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring om at indbringe sagen for
Arbejdsskadestyrelsen til afgørelse. Tilskadekomne kan som
hidtil også selv indbringe sagen for Arbejdsskadestyrelsen,
ligesom forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring af egen drift kan indbringe
spørgsmålet for Arbejdsskadestyrelsen i sager, hvor
der er tvivl om betalingsforpligtelsen.
Til nr. 2.
Det foreslås, at Arbejdsskadestyrelsen
ikke længere skal træffe afgørelse om
tilskadekomnes ret til at få betalt udgifter til fremtidig
sygebehandling og hjælpemidler m.v. som led i den samlede
afgørelse efter § 16. I stedet kan
forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
tage stilling til disse udgifter. Der henvises til punkt 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes, at Arbejdsskadestyrelsen
bevarer afgørelseskompetencen i disse sager. Det betyder, at
tilskadekomne efter § 8 i bekendtgørelse nr. 931
af 5. november 2003 om anmeldelse af arbejdsulykker altid kan
anmode forsikringsselskabet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring om at indbringe sagen for
Arbejdsskadestyrelsen til afgørelse. Tilskadekomne kan som
hidtil også selv indbringe sagen for Arbejdsskadestyrelsen,
ligesom forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring af egen drift kan indbringe
spørgsmålet for Arbejdsskadestyrelsen i sager, hvor
der er tvivl om betalingsforpligtelsen.
Til nr. 3
Det foreslås i § 63a,
stk. 7 , at Finanstilsynets hjemmel til at
fastsætte nærmere regler udvides til også at
fastsætte nærmere regler om proceduren for den
ansvarshavende aktuars indsendelse af en beretning og
redegørelse for hensættelserne i Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring til Finanstilsynet.
Der henvises til punkt 3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås i § 63a,
stk. 9 , at den ansvarshavende aktuar kan forlange, at
bestyrelsen indkaldes, og at denne har ret til at være til
stede og udtale sig ved bestyrelsesmøder, medmindre
bestyrelsen i den enkelte sag træffer anden beslutning.
Bestemmelsen svarer til, hvad der gælder i lov om finansiel
virksomhed og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Der henvises til punkt 3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det foreslås at præcisere
bestemmelsen vedrørende arbejdsskadereformens
ikrafttræden. Der henvises til punkt 1, 2 og 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ved forslaget til stk. 1
præciseres, at arbejdsskadereformen er trådt i kraft
den 1. januar 2004. Det indebærer, at de tilskadekomne og
efterladte er omfattet af de forbedringer, der er indført
ved arbejdsskadereformen, herunder retten til at få betalt
udgifter til fremtidige behandlinger og hjælpemidler. Det
indebærer videre, at de nye regler om sagsbehandling,
herunder fristerne i §§ 16 og 39, også
gælder. Samtidig indebærer bestemmelsen, at
selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende
ægtefæller har haft ret til frivillig sikring fra 1.
januar 2004. Bestemmelsen er således i overensstemmelse med
den politiske aftale om arbejdsskadereformen.
Stk. 2 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 2.
Stk. 3 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 3, dog med den
ændring, at det nu fremgår, at reformen gælder
for alle arbejdsskadesager fra 1. januar 2004.
Stk. 4 indeholder en
særregel for behandlingen af sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004.
Det foreslås, at
erhvervssygdomsbegrebet efter § 10 i lov om sikring mod
følger af arbejdsskade skal anvendes ved behandlingen af
disse sager ved vurderingen af, om en anmeldt sygdom er omfattet af
loven. Det skyldes, som det fremgår af punkt 1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at
Arbejdsskadestyrelsen og Erhvervssygdomsudvalget skulle bruge 2004
på at forberede det nye erhvervssygdomsbegreb. Det nye
erhvervssygdomsbegreb i § 7 i lov nr. 422 af 10. juni
2003 skal således først anvendes i sager om
erhvervssygdomme, der anmeldes den 1. januar 2005 eller senere.
Ved arbejdsskadereformen blev der
indført et nyt erhvervssygdomsbegreb. Det nye
erhvervssygdomsbegreb tilsigter at lempe betingelserne for, at
sygdomme kan optages i fortegnelsen over erhvervssygdomme. Det nye
erhvervssygdomsbegreb giver således mulighed for at anerkende
flere sygdomme end tidligere.
Tilsvarende indeholder stk. 5
en særregel med hensyn til udbetaling af erstatning
både som løbende erstatning og som kapitalerstatning i
sager om erhvervssygdomme anmeldt i 2004.
Ved den principielle afgørelse, der er
omtalt i punkt 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
har Ankestyrelsen fastslået, at den gældende
ikrafttrædelsesbestemmelse indebærer, at
arbejdsskadereformen ikke er trådt i kraft for så vidt
angår erhvervssygdomme før 1. januar 2005. Det
indebærer, at sager om erhvervssygdomme anmeldt i 2004 skal
behandles efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
og at tilskadekomne og efterladte har ret til erstatning og
godtgørelse efter denne lov.
Det betyder, at løbende erstatning for
tab af erhvervsevne og tab af forsørger skal udbetales til
modtageren opnår ret til folkepension som henholdsvis 65-
eller 67-årig, hvor den løbende erstatning skal
afløses af et afløsningsbeløb på
henholdsvis fire og to gange den årlige løbende
ydelse. Det betyder ligeledes, at de tidligere
kapitaliseringsfaktorer skal anvendes ved omsætning af
løbende erstatning til kapitalerstatning.
Efter arbejdsskadereformen udbetales
løbende erstatning for tab af erhvervsevne fortsat, indtil
modtageren fylder 65 år og opnår ret til folkepension,
men i modsætning til tidligere udbetales der ikke et
afløsningsbeløb. Hvis den tilskadekomne er fyldt 63
år på tidspunktet for arbejdsskaden, udbetales
erstatning altid som et engangsbeløb på to gange den
årlige løbende ydelse. Det betyder, at
kapitaliseringsfaktorerne for modtagere af løbende
erstatninger er lavere efter ny lov end efter tidligere lov.
Det foreslås derfor i lovforslaget at
skabe en særregel herom i overensstemmelse med Ankestyrelsens
principielle afgørelse.
Forslaget til stk. 6 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 4.
Forslaget til stk. 7 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 5, idet det dog
bemærkes, at anvendelsesområdet nu kun er sager om
arbejdsulykker. Det skyldes, at sager om erhvervssygdomme anmeldt i
2004 skal behandles efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade for så vidt angår omsætning til
kapitalerstatning.
Til nr. 6
Stk. 1 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 6. Bestemmelsen
indebærer, at tidligere lov ophæves.
Stk. 2 svarer til
gældende lovs § 85, stk. 7. Det
præciseres, at tidligere lov fortsat finder anvendelse
på arbejdsskader før 1. januar 2004. Bestemmelsen er
således omformuleret med hensyn til erhvervssygdomme i
konsekvens af forslaget i § 1, nr. 5.
§ 2
Det foreslås, at loven træder
i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
Det foreslås videre, at forslagets
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning for afgørelser, der
træffes på ikrafttrædelsesdagen eller senere. Det
indebærer, at forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring får adgang til også at tage
stilling til krav om betaling af udgifter til sygebehandling og
hjælpemidler m.v. i sager, der er under behandling.
§ 3
Bestemmelsen svarer til gældende
lovs § 90.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 422 af 10. juni 2003 om
arbejdsskadesikring, som ændret ved § 3 i lov nr.
365 af 19. maj 2004 og § 11 i lov nr. 1383 af 20.
december 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 15. Under sagens
behandling kan udgifter til sygebehandling eller optræning
betales, hvis det er nødvendigt for at opnå bedst
mulig helbredelse, når udgifterne ikke kan afholdes efter lov
om offentlig sygesikring eller som led i behandlingen på
offentligt sygehus. Optræningen skal foretages som
efterbehandling under lægelig kontrol i umiddelbar
tilknytning til sygebehandlingen. | | 1. I § 15 indsættes
efter stk. 5 som stk. 6: » Stk. 6.Arbejdsskadestyrelsens direktør
fastsætterregler om , at forsikringsselskaberne og
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan tage stilling til krav
efter stk. 1-4. «. |
Stk. 2. Under sagens behandling kan
udgifter til anskaffelse af proteser, briller og lignende
hjælpemidler samt kørestole betales, når det er
nødvendigt for at sikre sygebehandlingens eller
genoptræningens resultater, for at formindske arbejdsskadens
følger eller for nøjere at kunne bestemme omfanget af
erhvervsevnetabet og graden af varigt mén. | | |
Stk. 3. Erstatning for fremtidige
udgifter til helbredelse, optræning og hjælpemidler som
følge af arbejdsskaden fastsættes til et
engangsbeløb. Ved permanente udgifter udgør
beløbet den forventede, gennemsnitlige årlige udgift
ganget med den kapitaliseringsfaktor, der er fastsat i
medfør af § 27, stk. 4, for tab af
erhvervsevne. | | |
Stk. 4. Er et hjælpemiddel som
nævnt i stk. 2 anvendt under arbejde, og er
hjælpemidlet blevet beskadiget som følge af arbejdet
eller de forhold, hvorunder det foregår, kan udgifterne til
reparation, eventuelt fornyelse, af hjælpemidlet betales. | | |
Stk. 5. Arbejdsskadestyrelsens
direktør fastsætter regler om, i hvilket omfang
udgifter efter stk. 1-4 kan dækkes, herunder udgifter
afholdt, inden sagen er anmeldt. | | |
| | |
§ 16. Når
der efter sygebehandling, optræning eller revalidering er
grundlag for at skønne over den tilskadekomnes fremtidige
helbredstilstand og erhvervsmuligheder, afgør
Arbejdsskadestyrelsen, om den tilskadekomne er berettiget til
erstatning for fremtidige udgifter til helbredelse, optræning
og hjælpemidler efter § 15, erstatning for tab af
erhvervsevne efter § 17 og godtgørelse for varigt
mén efter § 18. Afgørelse træffes
inden 1 år efter arbejdsskadens anmeldelse. For
erhvervssygdomme omfattet af § 7, stk. 1, nr. 2, og
stk. 2, der skal forelægges Erhvervssygdomsudvalget, er
fristen 2 år. Stk. 2
. € | | 2. I § 16, stk. 1,
udgår: »erstatning for fremtidige udgifter til
helbredelse, optræning og hjælpemidler efter
§ 15,«. |
| | |
Aktuarmæssige forhold | | |
| | |
§ 63 a.
€ Stk. 7. Finanstilsynet kan
fastsætte nærmere regler om de i stk. 1, 2, 4 og 5
nævnte forhold, herunder om de krav, en person skal opfylde
for at kunne blive ansat som ansvarshavende aktuar. Finanstilsynet
kan fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden
for anmeldelsen af sikringsplanen, jf. stk. 3, herunder om og
i hvilket omfang anmeldelserne skal være offentligt
tilgængelige. Stk. 8
. € | | 3. I § 63 a, stk. 7,
ændres »stk. 1, 2, 4 og 5« til:
»stk. 1, 2, 4, 5 og 6«. 4. I § 63 a indsættes
efter stk. 8 som nyt stk.: »Stk. 9. Den ansvarshavende aktuar kan forlange, at
bestyrelsen indkaldes. Den ansvarshavende aktuar har ret til at
være til stede og udtale sig ved bestyrelsesmøder,
medmindre bestyrelsen i den enkelte sag træffer anden
beslutning. « Stk. 9 bliver herefter stk. 10. |
| | |
| | 5.§ 85 affattes
således: |
§ 85. Loven træder
i kraft den 1. januar 2004. Ændringen af
erhvervssygdomsbegrebet i § 7 træder dog
først i kraft den 1. januar 2005. | | » § 85. Loven
træder i kraft den 1. januar 2004, jf. dog stk. 4 og
5. |
Stk. 2. Ved lovens ikrafttræden
reguleres beløbene i §§ 18 og 19 og
§ 24, stk. 3 og 4, i overensstemmelse med
§ 25 pr. 1. januar 2004. | | Stk. 2. Ved lovens ikrafttræden
reguleres beløbene i §§ 18 og 19 og
§ 24, stk. 3 og 4, i overensstemmelse med
§ 25 pr. 1. januar 2004. |
Stk. 3. Loven anvendes på | | Stk. 3. Loven anvendes på |
1) arbejdsulykker, der indtræder den 1.
januar 2004 eller senere, og | | 1) arbejdsulykker, der indtræder den 1.
januar 2004 eller senere, og |
2) erhvervssygdomme, der anmeldes den 1. januar
2005 eller senere. | | 2) erhvervssygdomme, der anmeldes den 1. januar
2004 eller senere, jf. dog stk. 4 og 5. |
Stk. 4. Er der tale om personer sikret
efter § 48, stk. 2, anvendes bestemmelserne i loven
kun for påvirkninger, der finder sted den 1. januar 2004
eller senere. Har tilskadekomne før denne dato været
sikret efter tidligere lovgivning, medregnes de perioder, hvor den
pågældende har været sikret. Det samme
gælder for medarbejdende ægtefæller, hvis der
før denne dato er indgået en lønaftale, jf.
§ 1, stk. 1, 3. pkt., i lov nr. 390 af 20. maj
1992 om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000. | | Stk. 4. I sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004 anvendes erhvervssygdomsbegrebet i § 10 i
lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000, i stedet for
§ 7 i denne lov med hensyn til vurderingen af, om den
anmeldte sygdom er omfattet af loven. |
Stk. 5. For skader, der
indtræder i perioden fra 1. januar 2004 til 30. juni 2004,
udgør kapitalbeløbet efter § 17,
stk. 7, 2. pkt., 2½ gange den årlige
løbende erstatning for personer, der er født i
perioden fra 1. januar 1939 til 30. juni 1939. | | Stk. 5. I sager om erhvervssygdomme
anmeldt i 2004 anvendes § 31, stk. 4, § 32
og § 43 i lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000, i stedet for § 17 og § 27 i denne lov med
hensyn til udbetaling af løbende erstatning og
kapitalerstatning. |
Stk. 6. Samtidig ophæves lov om
sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000. | | Stk. 6. Er der tale om personer sikret
efter § 48, stk. 2, anvendes bestemmelserne i loven
kun for påvirkninger, der finder sted den 1. januar 2004
eller senere. Har tilskadekomne før denne dato været
sikret efter tidligere lovgivning, medregnes de perioder, hvor den
pågældende har været sikret. Det samme
gælder for medarbejdende ægtefæller, hvis der
før denne dato er indgået en lønaftale, jf.
§ 1, stk. 1, 3. pkt., i lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000. |
Stk. 7. Lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. stk. 6, anvendes fortsat
på 1) ulykkestilfælde, pludselige
løfteskader og kortvarige skadelige påvirkninger, der
er indtruffet før den 1. januar 2004, og 2) erhvervssygdomme anmeldt før den 1.
januar 2005. | | Stk. 7. For ulykker, der
indtræder i perioden fra 1. januar 2004 til 30. juni 2004,
udgør kapitalbeløbet efter § 17,
stk. 7, 2. pkt., 2½ gange den årlige
løbende erstatning for personer, der er født i
perioden fra 1. januar 1939 til 30. juni 1939. « . |
| | |
| | 6. Efter § 85
indsættes: |
| | » § 85a. Lov om
sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 ophæves
med virkning fra 1. januar 2004. |
| | Stk. 2. Lov om sikring mod
følger af arbejdsskade anvendes fortsat på: |
| | 1) ulykkestilfælde, pludselige
løfteskader og kortvarige skadelige påvirkninger, der
er indtruffet før den 1. januar 2004, og |
| | 2) erhvervssygdomme anmeldt før den 1.
januar 2004. « |