L 114 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om universiteter (universitetsloven). (Gennemførelse
af uddannelsesdele i udlandet, afholdelse af prøver og
eksaminer i udlandet, friplads- og stipendieordning og
opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende.
Fremsat den 23. februar 2005 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om universiteter
(universitetsloven)
(Gennemførelse af uddannelsesdele i
udlandet, afholdelse af prøver og eksaminer i udlandet,
friplads- og stipendieordning og opkrævning af betaling for
visse udenlandske studerende)
§ 1
I lov nr. 403 af 28. maj 2003 om
universiteter, som ændret ved § 8 i lov nr. 1156 af
19. december 2003, foretages følgende ændringer:
1. I § 3 indsættes som
» stk. 4-9 « :
» Stk. 4. Universitetets
uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i Danmark, jf. dog
stk. 5 og 6.
Stk. 5. Universitetet kan tilbyde
studerende, som et individuelt valg og som et alternativ til at
gennemføre en uddannelse i Danmark, at gennemføre
dele af uddannelsen ved et eller flere udenlandske universiteter
efter aftale mellem de pågældende universiteter om
gensidig udveksling.
Stk. 6. Ministeren kan i særlige
tilfælde godkende, at dele af en uddannelse ved et
universitet ikke kan gennemføres i Danmark, men skal
gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter
efter aftale mellem de pågældende universiteter om
gensidig udveksling.
Stk. 7. Studerende, der er under
uddannelse i medfør af stk. 5 og 6, følger, mens
de er indskrevet på det udenlandske universitet, reglerne for
det pågældende universitet og ikke reglerne fastsat i
medfør af denne lov.
Stk. 8. Ministeren kan som led i en
aftale om gensidig udveksling efter stk. 5 og 6 bestemme, at
det danske universitet kan udstede eksamensbevis til studerende,
der har gennemført dele af deres uddannelse ved
universitetet uden at have været optaget på den
pågældende uddannelse.
Stk. 9. Ministeren fastsætter
nærmere regler for gennemførelsen af uddannelsen efter
stk. 5 og 6 og for udstedelse af eksamensbevis efter
stk. 8 og kan i den forbindelse fravige bestemmelserne i
§ 17, stk. 4, § 18, stk. 5 og 6, og
§ 34, stk. 1.«
2. I § 8 indsættes som
» stk. 2 « :
» Stk. 2. Ministeren kan
bestemme, at danske prøver og eksaminer kan afholdes i
udlandet, eventuelt på særlige vilkår. Ministeren
kan fastsætte regler herom og kan i den forbindelse
fastsætte, at udgifterne ved afholdelsen helt eller delvis
påhviler det danske universitet eller den
studerende.«
3. I § 19 indsættes
som » stk. 6 og 7 « :
» Stk. 6. Universitetet kan
tildele fripladser med stipendium som støtte til at
dække leveomkostninger i Danmark til visse udenlandske
studerende, mens de gennemfører en kandidatuddannelse ved
universitetet. Antallet af fripladser med stipendium og stipendiets
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. Desuden kan universitetet anvende overskud optjent
efter § 26, stk. 2, til at tildele yderligere
fripladser eller fripladser med stipendium.
Stk. 7. Ministeren fastsætter
nærmere regler om administrationen af fripladser og
stipendier efter stk. 6, herunder om
1) hvilke udenlandske studerende der kan
opnå fripladser og stipendium,
2) ansøgning, tildeling og udmåling
af friplads og stipendium,
3) udbetaling af stipendium, og
4) ophør af friplads og stipendium som
følge af manglende studieaktivitet eller tilbagekaldelse af
tilsagn om friplads og stipendium som følge af, at tilsagnet
er givet på et urigtigt grundlag.«
4.§ 26, stk. 2,
affattes således:
»Universitetet skal opkræve fuld
betaling for deltagelse i undervisning og i prøver og anden
bedømmelse, der indgår i eksamen, under heltids- og
deltidsuddannelse, hvortil der ikke ydes tilskud eller ikke er
givet friplads, jf. § 19, stk. 1, 4 og 6, og
§ 20, stk. 1.«
5.§ 26, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4. Universitetet
udarbejder et beregningsgrundlag til brug ved fastsættelse af
deltagerbetaling efter stk. 1-3. Deltagerbetalingen efter
stk. 1 og 3 må sammen med et eventuelt tilskud ikke
overstige omkostningerne. Deltagerbetalingen efter stk. 2 skal
mindst svare til omkostningerne. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for udarbejdelse af
beregningsgrundlag.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. maj 2005.
Stk. 2. § 3, stk. 5, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, har virkning for studerende, der begynder på en
uddannelse den 1. august 2005 eller senere.
Stk. 3. § 3, stk. 6, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, har virkning for studerende, som begynder på en
kandidatuddannelse, master- eller anden deltidsuddannelse den 1.
februar 2006 eller senere eller på en bacheloruddannelse den
1. august 2006 eller senere.
Stk. 4. Loven har virkning for
tildeling af fripladser og stipendier til studerende, der begynder
på en kandidatuddannelse den 1. august 2006 eller senere.
Stk. 5. § 26, stk. 2, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 4, har virkning fra den 1. august 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for og formålet
med lovforslaget
Universitetsloven understreger behovet for
internationalisering af universiteternes uddannelser. Danske
universiteter har en lang tradition for internationalt samarbejde
om forskning og uddannelse. Udvekslingsaftaler mellem
universiteter, EU€™s udvekslingsprogrammer, som fx
Erasmus, og det nordiske Nordplusprogram har været rammen om
danske universitetsstuderendes ophold ved udenlandske universiteter
og udenlandske studerendes deltagelse i danske
universitetsuddannelser.
Internationalisering af uddannelse har
imidlertid ændret karakter. Med det store antal
universitetsstuderende i internationale mobilitetsprogrammer er der
behov for mere faste og gennemskuelige rammer for det samlede
uddannelsesforløb. Usikkerhed om merit for udlandsophold,
risiko for studietidsforlængelse m.v. kan hæmme den
internationale mobilitet.
En international bevægelse fra
udvekslingsprogrammer med vægt på individuel merit til
egentlige uddannelsessamarbejder mellem universiteter fra flere
lande i form af studieprogrammer som rammen for
studentermobiliteten kan iagttages. Universiteternes mulighed for
at indgå aftaler om egentlige studieprogrammer skaber
også bedre betingelser for at sikre en stærk faglig
sammenhæng, relevans og progression mellem den danske
uddannelse og studieforløbet i udlandet. Desuden kan det
medvirke til at reducere problemer om gensidig anerkendelse af
eksamensbeviser.
Danske studerendes hidtidige muligheder for
at erstatte dele af den danske uddannelse med fag fra et udenlandsk
universitet (merit) vil imidlertid fortsat være relevant for
studentermobiliteten og berøres ikke af dette
lovforslag.
Med forslaget er det hensigten yderligere at
fremme internationaliseringen af de danske universiteters
uddannelser til gavn for danske studerende i form af øget
international studiemobilitet. OECD anbefalede i sin evaluering af
det danske universitetssystem fra januar 2004, at flere danske
universitetsstuderende tager dele af deres uddannelse i
udlandet.
Studieophold ved udenlandske universiteter
udvikler danske studerendes faglige kompetencer samtidig med, at
det giver internationale og interkulturelle kompetencer, herunder
fremmedsprogskompetencer. Samtidig bringer studerende
internationale erfaringer med hjem og er på den måde
med til at fremme Danmarks internationale samarbejde.
Tilsvarende beriger udenlandske studerende de
danske studiemiljøer. De bidrager til bedre
studiemiljø, til pædagogisk nytænkning og til
udvikling af danske studerendes fremmedsprogskompetencer. Herudover
får udenlandske studerende kendskab til dansk kultur og det
danske sprog. Flere udenlandske studerende ved de danske
universiteter forudsætter, at der formuleres en aktiv
sprogpolitik. Det fremhæves både i regeringens
sprogpolitiske redegørelse til Folketinget fra december 2003
som led i vedligeholdelsen af det danske sprog og i
Rektorkollegiets rapport om internationalisering fra marts
2004.
Forslaget skal desuden give danske
universiteter bedre rammer i den internationale konkurrence om
forskningsbaseret uddannelse, sådan at universiteterne
€" udover at kunne tilbyde danske studerende uddannelser
på internationalt niveau €" også kan
tiltrække højt kvalificerede udenlandske studerende
til uddannelser i Danmark.
Forslaget om etablering af en friplads- og
stipendieordning for visse udenlandske studerende har til
formål at tiltrække de bedst kvalificerede studerende
fra tredjelande til danske kandidatuddannelser. Disse studerende
tildeles en friplads på kandidatuddannelsen og et stipendium
som støtte til at dække leveomkostninger i Danmark.
Denne ordning giver mulighed for en målrettet og strategisk
rekruttering af dygtige udenlandske studerende.
Ved at skabe mulighed for forpligtende
uddannelsessamarbejde og ved at etablere en friplads- og
stipendieordning for visse udenlandske studerende på danske
kandidatuddannelser forbedres danske universiteters muligheder for
at opbygge strategiske alliancer med udenlandske universiteter.
Ordningen er væsentlig for at fastholde danske universiteters
internationale konkurrenceposition, status
og kvalitetsniveau. Strategiske alliancer etableres ved, at det
enkelte universitet samarbejder med de lande og de universiteter,
som styrker det danske universitets profil og langsigtede
mål.
Da det er forudsat, at indførelse af
en ordning med fripladser og stipendier skal være
udgiftsneutral, indføres der samtidig fuld deltagerbetaling
for visse udenlandske studerende, som ikke tildeles fripladser og
stipendier. Det skal ses i sammenhæng med, at det er
hensigten at afskære taxametertilskuddet til universiteterne
for visse udenlandske studerende efter administrative regler
fastsat i medfør af universitetslovens § 19,
stk. 4.
Lovforslaget ligger i forlængelse af
regeringens generelle uddannelsespolitiske
målsætninger. I april 2004 præsenterede
regeringen en række konkrete initiativer i sin
redegørelse til Folketinget om styrket internationalisering
af uddannelse. Dette lovforslag udmønter
redegørelsens forslag om en friplads- og stipendieordning og
om indførelse af deltagerbetaling for visse udenlandske
studerende inden for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udviklings område. Redegørelsens forslag om
afskæring af taxametertilskud for visse udenlandske
studerende gennemføres efterfølgende ved udstedelse
af bekendtgørelse herom.
Undervisningsministeren fremsætter om
tilsvarende forhold inden for Undervisningsministeriets
område lovforslag om stipendier til visse udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser
og lovforslag om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Afskæring af
statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske
studerende). Den eksisterende lovgivning, herunder uddannelser,
struktur og finansiering, er forskellig på henholdsvis
undervisningsministerens og videnskabsministerens område, og
derfor er tilrettelæggelsen og udmøntningen efter
forslagene også forskellig.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gennemførelse af
uddannelsesdele i udlandet
I dag består det internationale
uddannelsessamarbejde inden for universitetsområdet i, at et
dansk universitet indgår en aftale med et eller flere
udenlandske universiteter om, at egne studerende kan læse ved
det eller de udenlandske universiteter, mod at udenlandske
studerende til gengæld får samme mulighed ved det
danske universitet. Udlandsopholdet varer normalt 1-2 semestre, og
de beståede uddannelseselementer fra det eller de udenlandske
universiteter kan efter det danske universitets afgørelse i
det enkelte tilfælde eller efter regler fastsat af
universitetet træde i stedet for uddannelseselementer i en
uddannelse ved universitetet (merit).
Forslaget indeholder hjemmel til, at
universitetet kan indgå aftale om, at dele af en dansk
uddannelse også kan gennemføres ved et universitet
eller flere universiteter i udlandet (såkaldte
»parallelforløb« ). Forslaget indeholder
endvidere hjemmel til, at dele af en dansk uddannelse, når
der foreligger særlige tilfælde og efter ministerens
godkendelse, skal gennemføres ved et eller flere
universiteter i udlandet (såkaldte
»fællesuddannelser« ).
Ved »parallelforløb«
forstås efter forslaget, at de studerende får mulighed
for efter eget valg at erstatte en del af den danske uddannelse med
et af universitetet planlagt uddannelsesforløb ved et eller
flere universiteter i udlandet. Hvert universitet udbyder sin egen
uddannelse i hjemlandet, men universiteterne har en aftale om
gensidig udveksling af studerende. De studerende kan altid
vælge at gennemføre hele uddannelsen i Danmark, og i
princippet er der tale om to ensartede
uddannelsesforløb.
For den studerende er der tale om én
samlet uddannelse, hvor de planlagte uddannelsesdele fra udlandet
ikke efterfølgende skal meritbedømmes. Baggrunden er,
at det parallelle uddannelsesforløb fra udlandet svarer til
(ækvivalerer) det uddannelsesforløb, der
gennemføres i Danmark.
Ud over parallelforløbet
foreslås det, at universitetet i særlige tilfælde
kan udbyde en uddannelse, hvor en del af uddannelsen skal
gennemføres i udlandet. Den studerende kan derfor kun
gennemføre den samlede danske uddannelse, hvis den
studerende gennemfører en del af uddannelsen ved et eller
flere universiteter i udlandet. Ved
»fællesuddannelse« forstås efter forslaget
således en uddannelse, hvor udbuddet af uddannelsen
foregår i Danmark, men hvor visse dele af uddannelsen kun kan
gennemføres i udlandet. Ministeren skal godkende aftaler
mellem danske og udenlandske universiteter i de tilfælde,
hvor en del af uddannelsen skal gennemføres i udlandet.
Uddannelser og dele af uddannelser, der
gennemføres ved et dansk universitet, følger reglerne
i universitetsloven og regler fastsat i medfør af denne lov.
Da danske regler ikke gælder i udlandet, præciseres
det, at de uddannelsesdele, der gennemføres ved udenlandske
universiteter, følger reglerne for det
pågældende universitet.
Det kan vise sig hensigtsmæssigt at
nedsætte fælles studienævn mellem det danske
universitet og det eller de udenlandske universiteter både
ved parallelforløb og fællesuddannelse. Ministeren
forventes at udnytte sin dispensationsadgang i lovens
§ 36 til at godkende, at der kan nedsættes
fælles studienævn ved det danske universitet,
sådan at studienævnet også sammensættes med
repræsentanter for det udenlandske videnskabelige personale
og de udenlandske studerende.
Det forventes, at ministeren i medfør
af bemyndigelsen i forslagets § 1, nr. 1, stk. 9,
for så vidt angår uddannelser efter forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 5 og 6, vil fastsætte, at
universitetet i aftalen med de udenlandske universiteter skal
sikre, at de uddannelsesdele, der gennemføres i udlandet,
lever op til de samme krav om kvalitet, faglig sammenhæng,
relevans og progression, som gælder for danske uddannelser.
Det forventes også, at ministeren vil fastsætte, at
universitetet skal sikre, at der lægges vægt på
de studerendes retssikkerhed. Det har særlig stor betydning i
de tilfælde, hvor de studerende ikke kan vælge at
gennemføre hele uddannelsen i Danmark.
Efter gældende regler udstedes samlet
bevis for en uddannelse (eksamensbevis) af det danske universitet
for de studerende, der er optaget og indskrevet til den
pågældende uddannelse ved universitetet, og
uddannelsens betegnelse på dansk og engelsk følger
reglerne for den danske uddannelse. Det vil fremgå af det
danske eksamensbevis, at dele af uddannelsen er foregået ved
et eller flere udenlandske universiteter. De studerende kan tillige
opnå en udenlandsk universitetsgrad for de dele, der er
foregået ved det udenlandske universitetet, hvis dette
universitets regler giver mulighed herfor. Det betyder, at disse
studerende i nogle tilfælde kan opnå en dobbelt grad
(double degree) i form af både en dansk og en udenlandsk
universitetsgrad. Er der flere end to universiteter fra forskellige
lande, som er parter i en aftale om gensidig udveksling, kan der
eventuelt tildeles flere nationale grader.
Efter forslaget kan ministeren bestemme, at
det danske universitet også kan tildele danske
universitetsgrader til studerende fra udenlandske universiteter,
der efter forslagets § 1, nr. 1, stk. 5 og 6, har
gennemført en del af deres uddannelse ved universitetet,
uden at de har været optaget på den
pågældende uddannelse ved universitetet.
Ministeren vil i medfør af forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 9, fastsætte, at
universitetets aftale med det eller de udenlandske universiteter
skal indeholde bestemmelser om gensidighed og balance i
studenterudvekslingen, sådan at det er muligt at opnå
en samlet økonomisk balance i studenterudvekslingen mellem
Danmark og udlandet. Ministeren vil følge udviklingen i
studenterudvekslingen med henblik på at vurdere, om der er en
rimelig balance.
Studerende, der optages og indskrives
på den pågældende uddannelse ved det danske
universitet, er berettigede til at oppebære Statens
Uddannelsesstøtte, herunder til uddannelsesdele der
gennemføres i udlandet, hvis den studerende opfylder
reglerne herom, jf. lov om statens uddannelsesstøtte
(lovbekendtgørelse nr. 789 af 11. september 2003). Der kan
tilsvarende gives voksenuddannelsesstøtte, hvis den
studerende opfylder betingelserne herfor, jf. lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) (lovbekendtgørelse nr.
654 af 6. juli 2003).
De studerende skal selv afholde rejseudgifter
til og fra udlandet. Det betyder, at studerende, som
gennemfører uddannelse i udlandet i medfør af
forslaget, og studerende, som selv tilrettelægger uddannelse
i udlandet og søger om meritoverførsel, bliver
behandlet ensartet i henseende til betaling af rejsen til og fra
udlandet. I visse tilfælde kan der gives rabat til de
studerende ved køb af abonnementskort til bus og tog i
forbindelse med uddannelsessamarbejde i udlandet, herunder i
Øresundsregionen, jf. lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser (lovbekendtgørelse nr.
628 af 28. juni 2001).
2.2. Prøver i udlandet
Det foreslås, at afholdelse af danske
prøver og eksaminer i udlandet, for så vidt
angår universitetsuddannelserne, som hidtil har været
forankret under undervisningsministerens ressort (lov nr. 247 af 6.
april 2001), får hjemmel i universitetsloven. Der er tale om
en teknisk inkorporering af de eksisterende regler.
2.3. Bortfald af taxametertilskud for
visse udenlandske studerende
Det har for udenlandske studerende hidtil
været gratis at tage en heltidsuddannelse ved et dansk
universitet, ligesom udenlandske studerende har kunnet tage en
deltidsuddannelse med delvis betaling. Med lovforslaget
ændres denne retstilstand, sådan at universitetet skal
opkræve fuld betaling for visse udenlandske studerende.
Hermed undgås, at tredjelande sender
uddannelsessøgende til danske universiteter med henblik
på, at den danske stat helt eller delvis betaler
uddannelsen.
Ændringen skal ses i sammenhæng
med, at det forudsættes, at ministeren samtidig udnytter den
gældende hjemmel i universitetslovens § 19,
stk. 4, til at bestemme, hvilke studerende der kan
udløse tilskud.
Ministeren vil med hjemmel i bestemmelsen
administrativt fastsætte, at udenlandske studerende kun kan
udløse taxametertilskud, hvis de efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller konventioner og internationale aftaler,
som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere, eller hvis de er udvekslet med danske
studerende efter aftale, herunder aftale efter forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 5 og 6, mellem et dansk universitet
og et eller flere udenlandske universiteter. Der vil ikke ske
ændringer for udenlandske studerende, der er på
studieophold i Danmark gennem Denmark€™s International
Study Program (DIS) eller Fulbright.
Ministeren vil endvidere med hjemmel i
bestemmelsen administrativt fastsætte, at udlændinge,
som er meddelt tidsubegrænset eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med henblik på varigt ophold i Danmark, vil
udløse taxametertilskud.
Afskæringen af tilskud for visse
udenlandske studerende vil omfatte tilskud til bacheloruddannelse,
kandidatuddannelse samt masteruddannelse og anden
deltidsuddannelse, mens ph.d.-uddannelse ikke berøres.
Endvidere får universiteterne efter
forslaget mulighed for at fastlægge deltagerbetaling for
visse udenlandske studerende, der ligger over de gennemsnitlige
omkostninger. Det betyder, at universiteterne kan agere kommercielt
og dermed få del i den betalingsdygtige del af de udenlandske
uddannelsessøgende på det globale
uddannelsesmarked.
2.4. Friplads- og
stipendieordning
2.4.1. Dansk friplads- og
stipendieordning
Med forslaget foreslås etableret en
friplads- og stipendieordning. Rammen for ordningen, herunder
antallet af fripladser og stipendier samt stipendiernes
størrelse, fastsættes på de årlige
finanslove.
Friplads- og stipendieordningen tager sigte
på at tiltrække de bedst kvalificerede udenlandske
studerende fra tredjelande, der har afsluttede uddannelser på
et niveau svarende til en dansk bacheloruddannelse, og som optages
på kandidatuddannelser, der fuldt ud gennemføres ved
danske universiteter. Der er således tale om studerende, der
rejser til Danmark med det formål at tage en
kandidatuddannelse her i landet som overbygning på deres
bacheloruddannelse eller anden uddannelse på samme
niveau.
Det enkelte universitets bestyrelse
fastlægger universitetets overordnede prioriteringer og
strategier. I forlængelse heraf er det naturligt, at
bestyrelsen fastsætter, inden for hvilke fagområder der
skal uddeles fripladser og stipendier. Valget af fagområder
forudsættes at ske under hensyntagen til
beskæftigelsessituationen.
Friplads- og stipendieordningen retter sig
mod udenlandske studerende, som hverken efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller konventioner og aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske studerende
med hensyn til adgang til gratis uddannelse. Hovedprincippet for
studerende, der er omfattet af EU-retten m.v., og som kommer til
Danmark for at tage en universitetsuddannelse, er, at de medbringer
forsørgelsesgrundlaget fra hjemlandet, og at de ikke kan
oppebære sociale ydelser, herunder SU, her i landet.
Ordningen omfatter ikke de udenlandske
studerende, der er udvekslet med danske studerende efter aftale
mellem universitetet og et eller flere universiteter i udlandet,
herunder aftaler efter forslagets § 1, nr. 1, stk. 5
og 6, idet disse aftaler forudsætter et gensidigt
gratisprincip.
Udbud og administration af fripladser og
stipendier varetages af universitetet. Det betyder, at
universitetet forestår udvælgelsen af de udenlandske
studerende, og universitetet har dermed ansvaret for at
udvælge de fagligt bedst kvalificerede. Universitetet
forestår endvidere udbetalingen af stipendier til de
udenlandske studerende.
Ved at henlægge forvaltningen af
friplads- og stipendieordningen til universiteterne får de
mulighed for at anvende fripladser og stipendier i forbindelse med
indgåelse af aftale med udenlandske universiteter om
strategiske alliancer med henblik på at fastholde og udbygge
universitetets internationale konkurrenceposition og høje
kvalitetsniveau.
Det foreslås, at ordningen får
virkning for studerende, der optages med virkning fra august 2006
eller senere. For tiden opholder den overvejende del af udenlandske
studerende sig på danske universiteter som led i
udvekslingsprogrammer, bilaterale statslige aftaler eller aftaler
mellem danske og udenlandske universiteter. Forholdene for disse
studerende vil ikke blive ændret som følge af
ordningen.
Ordningen finansieres ved afskæring af
taxametertilskud for visse udenlandske studerende.
Afskæringen af taxametertilskud sker efter administrative
regler fastsat i medfør af universitetslovens
§ 19, stk. 4. Ved afskæring af
taxametertilskud for visse udenlandske studerende bliver
universiteterne forpligtiget til at opkræve fuld
deltagerbetaling for de studerende, der ikke udløser
taxametertilskud, jf. de almindelige bemærkninger under pkt.
2.3.
Universiteterne får efter forslaget
også mulighed for at tildele fripladser og stipendier for
overskud optjent ved salg af uddannelser til visse udenlandske
studerende efter § 1, nr. 4. Universitetet kan enten
tildele både friplads og stipendium eller alene friplads.
Skatteministeriet har oplyst, at studerende,
der får tilbudt universitetets fripladser og stipendier, vil
være skattepligtige til Danmark heraf.
Personer, der kun opholder sig midlertidigt i
Danmark i højst 365 dage inden for 2 år med henblik
på uddannelse, og som fortsat er skattepligtige til
hjemlandet under opholdet i Danmark, er ikke fuldt skattepligtige
til Danmark, men kan være begrænset skattepligtige her
til landet. Da lovforslagets stipendier er nye, vil de ikke
være omfattet af de gældende regler om begrænset
skattepligt.
Skatteministeriet vil inden friplads- og
stipendieordningen får virkning i august 2006 tage initiativ
til, at fripladserne bliver fritaget for beskatning, og at den del
af stipendiet, der består af en løbende ydelse,
ligesom andre uddannelsesstipendier, bliver omfattet af den
begrænsede skattepligt.
2.4.2. Erasmus
Mundus-studiestipendier
I forlængelse af Bologna-processen har
EU etableret et program, jf. Europa-parlamentets og Rådets
afgørelse nr. 2317/2003/EF af 5. december 2003 (Erasmus
Mundus), som blandt andet omfatter en studiestipendieordning med
det formål at tiltrække tredjelandsstuderende til
uddannelser inden for EU og EØS. Studiestipendieordningen
indeholder både et beløb som støtte til at
dække leveomkostninger og et fast beløb til at
dække deltagerbetaling, undervisningsmaterialer m.v.
Forslagets § 1, nr. 1, om gennemførelse af
uddannelsesdele i udlandet gør det muligt for
universiteterne at indgå aftale med udenlandske universiteter
om uddannelser, der er omfattet af Erasmus Mundus, og som
udløser studiestipendier til tredjelandsstuderende. Erasmus
Mundus-studiestipendier er således et supplement til dette
lovforslags fripladser og stipendier.
Erasmus Mundus-masteruddannelserne har et
omfang på mellem 60 og 120 ECTS-point (European Credit
Transfer System). Med forslagets § 1, nr. 1, skabes der
med stk. 5 og 6 hjemmel til, at danske universiteter kan
indgå aftaler om at deltage i og udbyde Erasmus
Mundus-uddannelser. For at sikre, at universiteterne kan deltage i
Erasmus Mundus, vil ministeren udmønte sin bemyndigelse i
medfør af forslagets § 1, nr. 1, stk. 9,
sådan, at op til 2/3 af uddannelsens ECTS-point kan
gennemføres ved udenlandske universiteter.
2.5. Belysning af muligheder og
konsekvenser af udbud af statsanerkendte uddannelser i udlandet
I forbindelsen med høringen over
udkastet til ændringen af universitetsloven har alle
universiteter og andre høringsparter efterspurgt muligheden
for, at danske universiteter kan udbyde statsanerkendte danske
uddannelser i udlandet med fuld deltagerbetaling.
Regeringen ønsker at få
undersøgt, om kvaliteten på de danske universiteter
kan fremmes blandt andet ved at give universiteterne mulighed for
at konkurrere på universitetsområdet.
Der er i den forbindelse behov for en analyse
af det faglige, retlige og økonomiske grundlag for danske
universiteters mulighed for at udbyde danske statsanerkendte
uddannelser i udlandet på kommercielle vilkår.
Derfor igangsættes et analysearbejde
mellem Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og
repræsentanter fra universiteterne. Dette arbejde afsluttes i
løbet af første halvår af 2005. På dette
grundlag drøftes med forligspartierne rammerne for
universiteternes mulighed for at kunne udbyde statsanerkendte
danske uddannelser i udlandet med fuld deltagerbetaling, herunder
behovet for anden lovgivning.
3. Konsekvensvurderinger af
lovforslaget
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Det er vurderingen, at lovforslaget er
udgiftsneutralt for staten.
Aftaler mellem danske og udenlandske
universiteter om udveksling af studerende med henblik på
gennemførelse af uddannelsesdele forudsætter
gensidighed og økonomisk balance. For så vidt
angår aftaler om dele af en uddannelse, der kun kan
gennemføres i udlandet, skal universitetet i
ansøgningen til ministeren også dokumentere, at der er
økonomisk balance i udvekslingen.
Friplads- og stipendieordningen finansieres
ved afskæring af taxametertilskud for visse udenlandske
studerende og vil medføre en mindreudgift til
taxametertilskud til heltidsuddannelse i form af bachelor- og
kandidatuddannelse, og til deltidsuddannelse i form af
masteruddannelse og anden deltidsuddannelse.
Antallet af fripladser og stipendier og den
tilhørende udgiftsneutralitet er opgjort med udgangspunkt i
Rektorkollegiets opgørelse af 10. november 2004 af antallet
af udenlandske studerende ved danske universiteter i
studieåret 2003/2004. Det er en beregningsforudsætning,
at universiteterne i perioden frem til afskæringen af
taxametertilskud for visse udenlandske studerende ikke optager
flere udenlandske studerende end hidtil.
Rammen for ordningen, herunder
stipendiestørrelsen, fastsættes på de
årlige finanslove.
Friplads- og stipendieordningen
påbegyndes i 2006 med tildeling af mindst 70 fripladser. I
2008 forventes tildelt mindst 130 fripladser og i 2010 forventes
tildelt mindst 150 fripladser. Fripladserne er 2-årige,
hvilket betyder, at der i 2010 er mindst 300 udenlandske studerende
på ordningen. Til fripladserne vil der være tilknyttet
stipendier.
Da ordningen omfatter et begrænset
antal personer, skal den være enkel og let administrerbar.
Det vil således ikke være hensigtsmæssigt at
gøre stipendieydelsen afhængig af indkomst og formue,
der oftest ikke vil kunne verificeres og sammenlignes med danske
forhold. Det vil heller ikke være hensigtsmæssigt at
lade en del af ydelsen være lån, der senere skal
tilbagebetales, efter at modtageren er udrejst.
Det foreslås, at størrelsen af
det månedlige stipendium fastsættes på de
årlige finanslove. Det er en beregningsforudsætning, at
størrelsen svarer til det danske SU-stipendieniveau for
udeboende, inklusiv lån. Det betyder, at stipendiet vil
udgøre ca. 6.800 kr. pr. måned svarende til ca. 82.000
kr. pr. år. Efter skat vil nettoydelsen være lidt
mindre end, hvad en dansk studerende normalt vil have efter skat
med maksimal SU og lån, da hele ydelsen vil være
skattepligtig for den udenlandske studerende, mens kun
SU-stipendiet er skattepligtigt for den danske studerende.
Studerende, der tildeles friplads finansieret
via finansloven, vil fortsat udløse taxametertilskud til
universitetet.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommune r
Lovforslaget forventes ikke at få
nævneværdige administrative konsekvenser for staten.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for kommuner og
amtskommuner.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget er med til at understøtte
Bologna-processen og Europa-parlamentets og Rådets
afgørelse nr. 2317/2003/EF af 5. december 2003 om etablering
af et program, der skal øge kvaliteten af de
videregående uddannelser og fremme den mellemfolkelige
forståelse gennem samarbejde med tredjelande (Erasmus Mundus)
(2004-2008) (2003/ L3451/1).
Udkast til lovforslag har været sendt
til høring hos universiteterne og en række
institutioner, organisationer og myndigheder m.v., jf.
nedenstående fortegnelse. Udkastet har desuden været
offentliggjort på Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udviklings hjemmeside.
Høringsliste:
Universiteter:
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
Syddansk Universitet
Roskilde Universitetscenter
Aalborg Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole
Danmarks Farmaceutiske Universitetet
Handelshøjskolen i
København
Handelshøjskolen i Århus
Danmarks Pædagogiske Universitet
IT-Universitetet i København
IT-Vest
Andre:
Akademikernes Centralorganisation
CIRIUS
Civiløkonomerne
CVUU
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Metal
Danske Studerendes Fællesråd
Denmark€™s International Study
Program (DIS)
Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende, FHS
Foreningen til Unge Handelsmænds
Uddannelse
Fulbright Kommissionen
Landbrugsrådet
Rektorkollegiet
Rektorkollegiet for de kunstneriske
uddannelser
Rigsrevisionen
Sektorforskningens
Direktørkollegium
Studenterrådgivningen
SU-styrelsen
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Der vil være en mindreudgift ved
afskæring af taxametertilskud til visse udenlandske
studerende. | Der vil være en merudgift til
stipendier til delvis dækning af leveomkostninger til visse
udenlandske studerende på stipendieordningen. Det forventes,
at merudgiften vil svare til mindreudgiften. Samlet set er
lovforslaget udgiftsneutralt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Lovforslaget vil være omfattet af
lovovervågning.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til stk. 4
Forslaget præciserer, at universitetets
uddannelser godkendt af ministeren efter den gældende
bestemmelse i § 3, stk. 1, alene kan udbydes i
Danmark, jf. dog forslagets § 1, nr. 1, stk. 5 og 6,
med tilhørende bemærkninger. Det er alene bachelor- og
kandidatuddannelse samt master- og anden deltidsuddannelse, som
skal godkendes efter universitetslovens § 3, stk. 1.
Ph.d.-uddannelse er ikke omfattet af lovforslaget.
Ved »Danmark« forstås alene
Danmark og ikke hele Rigsfællesskabet, idet
videregående uddannelse på Færøerne og i
Grønland er et særanliggende. Der kan således
ikke ydes finanslovbevillinger til dette formål uden
særligt hjemmelsgrundlag.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at
ekskursioner, feltarbejde og lignende, der indgår som et
normalt led i universitetets uddannelser, som hidtil kan finde sted
uden for Danmark.
Universitetets hidtidige muligheder for uden
taxametertilskud at udbyde uddannelsesaktiviteter, der ikke er
omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse, og
tilrettelægge disse efter aftale med modtagerne af disse
uddannelsesydelser er ikke omfattet af bestemmelsen. Universitetet
kan derfor udbyde sådanne uddannelsesforløb uden for
Danmark på almindelige kommercielle vilkår. Det
kræver dog særlig bevillingsmæssig hjemmel at
anvende universitetets midler til uddannelsesaktiviteter i
udlandet. Der henvises endvidere til de almindelige
bemærkninger under pkt. 2.5.
Til stk. 5
Bestemmelsen giver mulighed for, at
universitetet kan indgå aftale med et udenlandsk universitet
om, at dets studerende kan gennemføre et parallelt
forløb til dele af en uddannelse ved universitetet.
Efter forslaget kan aftalen indgås
mellem universitetet og et eller flere udenlandske universiteter,
men skal vedrøre en specifik uddannelse, som er godkendt af
ministeren til at blive udbudt i Danmark efter den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 3, stk. 1.
Det forventes, at ministeren i medfør
af forslagets § 1, nr. 1, stk. 9, vil
fastsætte, at parallelforløbet skal
tilrettelægges sådan, at den studerende kan
gennemføre dette på normeret tid og sådan, at
den studerende i øvrigt ikke bliver tvunget til at
forlænge sin studietid på de øvrige dele af
uddannelsen, der gennemføres ved det danske universitet.
Ministeren vil fastsætte regler om, at det skal fremgå
af studieordningen, at dele af uddannelsen kan gennemføres i
udlandet. Ministeren vil også fastsætte, at det skal
fremgå af studieordningen, hvordan de studerende
udvælges til parallelforløbet. Det kan eksempelvis
få betydning, hvis der ikke efter den gensidige aftale er
pladser nok til alle studerende, eller hvis det udenlandske
universitet stiller adgangskrav til de studerende.
Den studerende bliver i medfør af
gældende regler optaget og indskrevet til den
pågældende uddannelse ved det danske universitet, der
også har det endelige ansvar for den samlede uddannelse.
Eksamensbevis udstedes af det danske universitet, og uddannelsens
betegnelse på dansk og engelsk følger reglerne for den
danske uddannelse. Af eksamensbeviset skal tillige fremgå de
uddannelsesdele, som er foregået ved det eller de udenlandske
universiteter.
Under uddannelsesforløbet ved det
eller de udenlandske universiteter er den studerende omfattet af de
regler, der gælder for uddannelse ved disse universiteter,
jf. forslagets § 1, nr. 1, stk. 7. Det
forudsættes, at ministeren vil fastsætte, at
universitetet kun kan indgå aftale med udenlandske
universiteter om parallelforløb til en dansk uddannelse,
hvis reglerne tager højde for de studerendes
retssikkerhed.
Efter forslaget er det den studerendes eget
valg, om en del af uddannelsen gennemføres i udlandet.
Når en studerende gennemfører et aftalt
uddannelsesforløb i udlandet, indgår dette automatisk
som en del af den studerendes danske uddannelse. Derfor skal den
studerende ikke ansøge universitetet om at få
forhåndsgodkendt udlandsopholdet og ej heller
efterfølgende ansøge om at få det endeligt
meritgodkendt.
Ministeren vil i medfør af
bemyndigelsen fastsætte, at universitetets aftale med de
udenlandske universiteter skal sikre, at der er gensidighed og
økonomisk balance i udvekslingen. Ministeren vil videre
fastsætte, at universitetet i sin aftale skal sikre, at
danske studerende ikke pålægges studieafgifter for
uddannelsesdele, der gennemføres i udlandet.
Hvis universitetet ikke har truffet aftale
med et udenlandsk universitet om et parallelforløb til dele
af en uddannelse, vil den studerende som hidtil selv kunne
træffe en sådan aftale og ansøge universitetet
om, at de beståede uddannelseselementer fra det udenlandske
universitet træder i stedet for uddannelseselementer i den
pågældende danske universitetsuddannelse (merit).
Ministerens bemyndigelse efter forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 9, tænkes udmøntet
sådan, at parallelforløbet ved det udenlandske
universitet højst kan udgøre 2/3 af uddannelsens
ECTS-point. Ministerens bemyndigelse tænkes også
udmøntet sådan, at det er universitetets ansvar at
sikre, at det er et forskningsbaseret uddannelsesforløb
på samme uddannelsesniveau som den danske uddannelse og med
faglig sammenhæng og relevans for denne.
Efter forslaget er der ikke noget til hinder
for, at et bachelorprojekt eller et kandidatspeciale kan
indgå i parallelforløbet. I overensstemmelse med de
gældende regler skal bachelorprojektet dog være
placeret på uddannelsens tredje år, og
kandidatspecialet skal afslutte uddannelsen. Efter de
gældende regler skal det danske universitet også
godkende emneafgrænsningen og fastsætte en
afleveringsfrist for bachelorprojektet og kandidatspecialet,
sådan at det sikres, at projektet og specialet bliver
udarbejdet inden for den normerede studietid.
Til stk. 6
Bestemmelsen giver mulighed for, at
universitetet i særlige tilfælde kan indgå i
samarbejde med udenlandske universiteter om at gennemføre
dele af en uddannelse i udlandet, hvilket vil sige, at uddannelsen
ikke i sin helhed udbydes i Danmark.
Ministerens godkendelse af aftalen
foreslås kun givet i særlige tilfælde. Det
forventes, at ministeren i medfør af forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 9, vil fastsætte, hvad der
forstås ved særlige tilfælde. Det kan være,
hvor et dansk universitet ikke selv råder over den
fornødne faglige kompetence, hvor der ikke er et
tilstrækkeligt samfundsmæssigt behov for et samlet
dansk udbud af den pågældende uddannelse, eller hvor
der er økonomiske grunde herfor. Hvis der er tale om en ny
uddannelse på universitetet, skal ministeren tillige godkende
uddannelsen efter den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 3, stk. 1.
Det forudsættes, at ministeren i
medfør af bemyndigelsen vil fastsætte, at det er en
betingelse for ministerens godkendelse, at der i universitetets
aftale med det eller de udenlandske universiteter er lagt
vægt på de studerendes retssikkerhed i form af sikring
af en kvalificeret og pålidelig bedømmelse ved
eksamen, herunder muligheden for flere eksamensforsøg til at
bestå en prøve. Ministeren vil også lægge
vægt på størrelsen af de studerendes ekstra
udgifter til rejse og ophold i udlandet.
Ministeren vil tillige fastsætte, at
det er en betingelse, at den studerende kan gennemføre den
udenlandske uddannelsesdel inden for den normerede studietid, og at
gennemførelsen ikke pålægger den studerende
studieafgifter, samt at tilrettelæggelsen af
uddannelsesprogrammet i øvrigt skal sikre, at den studerende
kan gennemføre hele uddannelsen inden for den samlede
normerede studietid.
I ministerens vurdering af, hvorvidt aftalen
kan godkendes, vil også indgå en samlet
økonomivurdering. Ministeren vil fastsætte, at
universitetet i sin ansøgning skal godtgøre, at der
er økonomisk balance i udvekslingen.
Det er det danske universitet, der
ansøger om ministerens godkendelse af aftalen. Når en
aftale er godkendt, udarbejder universitetet efter gældende
regler en studieordning for uddannelsen. Ministeren vil i
medfør af bemyndigelsen fastsætte, at det skal
fremgå af studieordningen, at dele af uddannelsen
foregår i udlandet efter studie- og eksamensregler på
det eller de udenlandske universiteter.
Universitetet har ingen beføjelser i
forhold til de dele af uddannelsen, der foregår i udlandet,
udover hvad der er aftalt mellem universitetet og det eller de
udenlandske universiteter. Imidlertid er det afgørende for
disse uddannelsessamarbejder, at der er en klar ansvarsfordeling
mellem de enkelte universiteter med hensyn til afviklingen af
uddannelsen, og at kvaliteten løbende udvikles og
dokumenteres. Ministeren vil om nødvendigt kunne
tilbagekalde udbuddet af uddannelsen efter den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 3, stk. 2, og
hermed indirekte godkendelsen af aftalen.
For den enkelte studerende er
uddannelsesforløbet én samlet uddannelse, hvis
enkeltdele foregår i forskellige lande. Den studerende
optages og indskrives til den pågældende uddannelse ved
det danske universitet, der også har det endelige ansvar for
den samlede uddannelse, mens ansvaret for de udenlandske dele af
uddannelsen varetages af det eller de udenlandske
universiteter.
Ministeren påtænker at
fastsætte, at det skal indgå i aftalen mellem det
danske universitet og det eller de udenlandske universiteter, at
den studerende samtidig med optagelsen og indskrivningen ved den
pågældende uddannelse ved det danske universitet
også forhåndsindskrives ved det eller de udenlandske
universiteter for så vidt angår de uddannelsesdele, som
skal gennemføres ved disse universiteter.
Eksamensbevis udstedes efter gældende
regler af det danske universitet for de studerende, der er optaget
og indskrevet til uddannelsen ved dette universitet, og
uddannelsens betegnelse på dansk og engelsk følger
reglerne for den danske uddannelse. Af eksamensbeviset skal tillige
fremgå de uddannelsesdele, som er foregået ved de
udenlandske universiteter.
Ministerens bemyndigelse efter forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 9, tænkes udmøntet
sådan, at de dele af uddannelsen, der gennemføres ved
udenlandske universiteter, højst kan udgøre 2/3 af
uddannelsens ECTS-point, at alle uddannelsens forskellige dele skal
være forskningsbaserede uddannelsesforløb på
samme uddannelsesniveau, at uddannelsen sammensættes og
tilrettelægges på en måde, så den faglige
sammenhæng, relevans og progression sikres, og at
kandidatuddannelsen skal indeholde et speciale på mindst 30
ECTS-point. Ved vægtningen af, hvor meget af uddannelsen der
skal gennemføres i udlandet, vil der blive lagt vægt
på den bedst mulige kvalitet af uddannelsen sammenholdt med
de studerendes eventuelle merudgifter ved ophold i udlandet.
Til stk. 7
For den del af uddannelsen, der
gennemføres i udlandet, finder de regler, der er fastsat for
universitetsuddannelser, der udbydes i Danmark, fx reglerne om
eksamen og censur, kvalitetsudvikling samt om klageadgang, ikke
anvendelse. Det er det pågældende universitets,
herunder det pågældende lands, regler på
området, der gælder for den udenlandske del.
Adgang og optag til en uddannelse, der
gennemføres efter forslagets § 1, nr. 1,
stk. 5 og 6, følger reglerne for de danske uddannelser,
herunder optagelse til bacheloruddannelser gennem Den Koordinerede
Tilmelding (KOT). Ministeren kan i medfør af forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 9, fastsætte, at det skal
fremgå af ansøgningsskemaer til disse uddannelser,
hvorvidt dele af uddannelsen kan eller skal gennemføres uden
for Danmark.
Til stk. 8
Studerende ved et udenlandsk universitet, der
som led i en aftale efter forslagets § 1, nr. 1,
stk. 5 og 6, tager en del af sin uddannelse ved et dansk
universitet, optages til den pågældende uddannelse ved
det udenlandske universitet. Under uddannelsesforløbet i
Danmark indskrives den studerende alene til de
pågældende uddannelsesdele som
gæstestuderende.
Det foreslås, at ministeren kan
bestemme, at studerende optaget ved et universitet i udlandet kan
opnå en dansk grad, hvis de har fulgt dele af deres
uddannelse i Danmark som led i en aftale om gensidig
udveksling.
Herved kan de studerende få flere
nationale eksamensbeviser, hvilket kan få betydning for
adgangen til arbejdsmarkedet i de enkelte lande og den gensidige
anerkendelse af eksamensbeviser. Hvis aftalen bliver indgået
mellem to universiteter, er der mulighed for, at den studerende kan
opnå en national grad fra hvert sit land (double degree). Er
flere universiteter parter i aftalen, vil den studerende eventuelt
kunne opnå en national grad fra flere end to lande.
Hvis der skal tildeles en dansk grad som
følge af, at en del af en udenlandsk uddannelse er
gennemført i Danmark, forventes det, at ministeren i
medfør af forslagets § 1, nr. 1, stk. 9, vil
fastsætte, at det er en betingelse, at den udenlandske
uddannelse er forskningsbaseret og lever op til tilsvarende krav om
kvalitet, sammenhæng, relevans og faglig progression, som
gælder for danske uddannelser. Det vil sige, at den
udenlandske uddannelse i sin helhed har et tilsvarende
kvalitetsniveau som den danske uddannelse. Hvis det ikke er
tilfældet, kan der ikke tildeles en dansk grad. Herudover vil
ministeren fastsætte, at det er det enkelte danske
universitet, som beslutter, om det er fagligt forsvarligt at
tildele studerende, som alene har taget en del af sin uddannelse i
Danmark, en dansk grad.
Tildelingen af en dansk grad vil yderligere
kræve, at et vist omfang af uddannelsens ECTS-point er
gennemført ved det danske universitet. Det forventes, at
ministeren vil fastsætte, at mindst 1/3 af den samlede
uddannelses ECTS-point skal være gennemført ved en
uddannelse på et dansk universitet. Ministeren vil tillige
fastsætte, at der normalt kun kan tildeles en dansk grad til
studerende fra et udenlandsk universitet, hvis studerende fra et
dansk universitetet tilsvarende får mulighed for at
opnå en grad fra det udenlandske universitet.
Til stk. 9
For de dele af en dansk uddannelse, der
foregår ved et udenlandsk universitetet, gælder
reglerne for det pågældende universitet, jf. forslagets
§ 1, nr. 1, stk. 7. Derfor vil de opgaver, der er
pålagt institutlederen, studielederen og studienævnet,
for så vidt angår tilrettelæggelse og
kvalitetssikring af uddannelsen og undervisningen, efter
universitetslovens § 17, stk. 4, § 18,
stk. 5 og 6, ikke fuldt ud kunne bringes i anvendelse for
disse danske uddannelser. Tilsvarende kan det være vanskeligt
for ministeriet at behandle klager over retlige
spørgsmål efter universitetslovens § 34,
stk. 1, for de uddannelsesdele, der foregår ved et
udenlandsk universitet.
Det er tanken at fravige visse regler om
uddannelse i de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel
i universitetsloven, fx regler om, at mindst 1/3 af en uddannelse
skal dokumenteres ved eksterne prøver (ekstern censur), og
at karakterer gives efter 13-skalaen.
Der henvises tillige til bemærkningerne
til forslagets § 1, nr. 1, stk. 5 og 6.
Det er tanken at udstede reglerne efter
drøftelse med relevante parter, herunder andre ministerier
og myndigheder.
Til nr. 2
Til stk. 2
Det foreslås, at afholdelse af danske
prøver og eksaminer i udlandet, for så vidt
angår universitetsuddannelserne, som hidtil har været
forankret under undervisningsministerens ressort (lov nr. 247 af 6.
april 2001), får hjemmel i universitetsloven. Der er tale om
en teknisk inkorporering af de eksisterende regler.
Efter loven om afholdelse af danske
prøver og eksaminer i udlandet har undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at prøver og
eksaminer kan afholdes i udlandet. Samtidig har
undervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om brugerbetaling fra private, der har begæret den
pågældende prøve eller eksamen afholdt i
udlandet.
Forslaget indebærer, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling i medfør af
universitetsloven får en tilsvarende bemyndigelse til at
fastsætte regler om afholdelse af danske prøver og
eksaminer i udlandet, for så vidt angår de udannelser,
der er omfattet af universitetsloven. Samtidig er der efter
forslaget hjemmel til, at reglerne kan omfatte brugerbetaling fra
studerende, der ønsker den pågældende
prøve eller eksamen afholdt i udlandet.
For så vidt angår formuleringen
»eventuelt på særlige vilkår«,
henvises til lov om afholdelse af danske prøver og eksaminer
i udlandet, jf. § 1, stk. 1, 1. pkt., og
lovbemærkningerne hertil.
Der er parallelitet mellem den bemyndigelse,
som undervisningsministeren har, og den bemyndigelse som ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling får efter
forslaget.
I dag er der fælles regler om
afholdelse af prøver i udlandet for en række
videregående uddannelser i bekendtgørelse om eksamen
ved visse videregående uddannelser under
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, jf. § 11 a og 11 b i bekendtgørelse nr.
537 af 28. juni 2002.
Af reglerne i § 11 a følger
blandt andet, at et universitet kan afholde prøver på
en dansk repræsentation i udlandet, når den studerende
og vedkommende repræsentation er indforstået hermed, og
når det er begrundet i, at den studerende af praktiske eller
økonomiske grunde ikke kan deltage i universitetets
prøver i Danmark.
Det følger af reglerne i
§ 11 b, at universitetet kan lade den studerende helt
eller delvist betale de udgifter, som universitetet har afholdt i
forbindelse med prøvens afholdelse i udlandet. Det er dog en
betingelse, at den studerende forud skriftligt har erklæret
sig villig til at betale de pågældende udgifter
på baggrund af et af universitetet meddelt skøn over
beløbets forventede størrelse. Universitetet kan
betinge prøvens afholdelse af, at beløbet
forudbetales.
Den foreslåede bestemmelse omhandler
danske prøver. Det vil sige, at bestemmelsen ikke omfatter
de prøver, som den studerende tager under uddannelse
på et udenlandsk universitet, jf. forslagets § 1,
nr. 1. Da universitetsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, behandles disse dele af
Rigsfællesskabet som udland.
Det forventes, at de gældende regler
videreføres i den eksamensbekendtgørelse, som
gælder for universitetsområdet. Forslaget giver dog
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling mulighed for at
tilpasse reglerne direkte til universitetsområdet, hvis der
eventuelt skulle opstå særlige problemstillinger, som
alene har betydning for universiteterne.
Til nr. 3
Til stk. 6
Det foreslås, at der for
universitetsområdet etableres en friplads- og
stipendieordning for visse udenlandske studerende. Formålet
med ordningen er at tiltrække højt kvalificerede
udenlandske studerende, der har en afsluttet uddannelse svarende
til en dansk bacheloruddannelse, til universiteternes
kandidatuddannelser. Rammen for ordningen fastsættes på
de årlige finanslove, herunder størrelsen af
stipendiet.
Ordningen foreslås administreret
decentralt inden for centralt fastsatte rammer. Universitetet kan
ved sin tilrettelæggelse af ordningen herved få optimal
mulighed for at anvende fripladserne og stipendierne til at skabe
mulighed for at opbygge strategiske alliancer med udenlandske
universiteter og herved fastholde universitetets internationale
konkurrenceposition og høje kvalitetsniveau.
Universitetet tildeler fripladser og
stipendier til de fagligt bedst kvalificerede udenlandske
ansøgere til kandidatuddannelser inden for universitetets
fagområder. Det er universitetets bestyrelse, der
fastlægger, inden for hvilke fagområder der skal
tildeles fripladser og stipendier. Ministeren vil i medfør
af bemyndigelsen i forslagets § 1, nr. 3, stk. 7,
fastsætte nærmere regler om universitetets tildeling af
fripladser og stipendier og bestemme, at universitetets tildeling
sker til de fagligt bedst kvalificerede udenlandske studerende.
Endvidere vil ministeren fastsætte, at
stipendier alene kan tildeles udenlandske studerende, der hverken
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller konventioner og
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske studerende, for så vidt angår
adgang til gratis uddannelse. Ligesom ministeren vil bestemme, at
stipendier ikke kan tildeles udenlandske studerende, der er
udvekslet med danske studerende efter aftale mellem universitetet
og et eller flere universiteter i udlandet, herunder aftaler efter
forslagets § 1, nr. 1, stk. 5 og 6, eller som er
meddelt tidsubegrænset eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med henblik på varigt ophold i Danmark.
Ministeren vil tilsvarende bestemme, at stipendier ikke kan
tildeles til udenlandske studerende, der har fået tildelt et
Erasmus Mundus-studiestipendium.
Det er en forudsætning, at de
udenlandske studerende under ordningen opfylder adgangs- og
optagelseskravene til den pågældende
kandidatuddannelse. Efter optagelsen på universitetet
følger de udenlandske studerende universitetslovens regler
og de bekendtgørelser, som er fastsat i medfør heraf
samt universitetets egne regler. Disse studerende har således
samme rettigheder, herunder klageadgang, som andre studerende, der
er optaget og indskrevet på universitetsuddannelser efter de
almindelige regler herom.
Universitetet kan alene eller i samarbejde
med andre universiteter markedsføre friplads- og
stipendieordningen.
Til stk. 7
Det foreslås, at ministeren kan
fastsætte regler blandt andet om principper og procedurer for
universitetets tildeling af fripladser og stipendier,
udbetalingsform, betingelser og procedure for ophør af
friplads og stipendium og tilbagekaldelse af tilsagn om friplads og
stipendium. Reglerne kan fx omfatte krav til form og
fremgangsmåde ved indgivelse af ansøgning og krav til
universitetets behandling af ansøgningerne m.v.
Reglerne vil også omfatte bestemmelser
om udvælgelseskriterier for at sikre, at universitetet
vælger de fagligt bedst kvalificerede udenlandske studerende
til fripladser og stipendier, jf. bemærkningerne til
forslagets § 1, nr. 3, stk. 6.
Ophør af friplads og stipendium vil
kunne ske, hvis den studerende ikke længere er studieaktiv.
For så vidt angår kravet til studieaktivitet, vil det
svare til det, der gælder, herunder om ophør af
indskrivning, for danske studerende. Tilbagekaldelse af et tilsagn
om friplads og stipendium vil alene kunne ske, hvis tilsagnet er
givet på urigtigt grundlag.
Reglerne om udmåling foreslås
fastsat sådan, at tildeling af friplads og stipendium normalt
vil være for den normerede studietid, ligesom det i reglerne
om udbetaling foreslås fastsat, at stipendiet skal gives med
et beløb pr. kalendermåned til
stipendiemodtageren.
Endvidere vil ministeren fastsætte
regler om, at studerende, der er berettiget til at modtage
stipendium efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte, ikke kan modtage stipendium efter dette
forslags friplads- og stipendieordning.
Ministeren vil tage højde for, at
friplads- og stipendieordningen skal være enkel og let at
administrere for universiteterne.
Til nr. 4
Med forslaget præciseres det, at
universitetet skal opkræve fuld deltagerbetaling for
studerende, der ikke udløser taxametertilskud efter regler
fastsat i medfør af § 19, stk. 4, i
universitetsloven, eller som ikke har fået tildelt en
friplads efter forslagets § 1, nr. 3, stk. 6, 3.
pkt., jf. de almindelige bemærkninger under pkt. 2.3. Den
fulde deltagerbetaling skal således ikke opkræves for
studerende, der har fået tildelt fripladser, uanset om der er
tale om bachelor-, kandidat- eller master- og anden
deltidsuddannelse. Formålet hermed er at sikre, at
universiteterne ikke anvender deres ordinære midler
(forskning, bygning og uddannelse) til at dække udgiften for
studerende, der optages, men som ikke udløser
taxametertilskud.
Det er hensigten at afskære
taxametertilskuddet for visse udenlandske studerende, som begynder
på en uddannelse den 1. august 2006 eller senere. Det
betyder, at universitetet ikke modtager tilskud for disse
studerende, og at universitetet skal opkræve fuld
deltagerbetaling. Udenlandske studerende, der er begyndt på
en bachelor-, kandidat- eller master- og anden deltidsuddannelse
eller dele af denne ved et dansk universitet før den 1.
august 2006, vil ikke blive berørt af afskæringen og
vil således fortsat udløse taxametertilskud til
universitetet til færdiggørelse af den uddannelse, de
er indskrevet på.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse
viderefører den hidtidige bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte nærmere regler om beregningsgrundlaget.
Bestemmelsen opretholder endvidere gældende ret om, at
deltagerbetaling sammen med et eventuelt tilskud i forbindelse med
deltidsuddannelse ikke må overstige omkostningerne. Ligesom
gældende ret opretholdes, for så vidt angår
selvstuderendes deltagerbetaling.
Som noget nyt forslås det, at
universitetet får mulighed for at fastsætte en
deltagerbetaling, der ligger over de gennemsnitlige omkostninger
for studerende, som ikke udløser taxametertilskud. Dette vil
give universitetet den fornødne frihed til at drive
kommercielle uddannelsesaktiviteter på det globale
uddannelsesmarked i form af salg af uddannelser til udenlandske
studerende. Det optjente overskud ved disse aktiviteter kan
anvendes til at finansiere egne fripladser og stipendier, jf.
forslagets § 1, nr. 3, stk. 6, 3. pkt.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2005.
Til stk. 3
For så vidt angår uddannelser,
hvor en del af uddannelsen kun kan gennemføres i udlandet,
skal de studerende optages til bacheloruddannelser gennem Den
Koordinerede Tilmelding, hvorfor loven tidligst kan få
virkning for studerende, der begynder på en
bacheloruddannelse den 1. august 2006 eller senere. De studerende
skal optages til kandidatuddannelser samt masteruddannelser og
anden deltidsuddannelse gennem det enkelte universitets
annoncering, hvorfor loven kan få virkning for studerende,
der begynder på en af disse uddannelser den 1. februar 2006
eller senere.
Til stk. 4 og 5
Af hensyn til universiteternes
planlægning foreslås det, at lovforslaget først
får virkning for tildeling af fripladser og stipendier til
studerende, der begynder på en kandidatuddannelse den 1.
august 2006 eller senere, ligesom fuld deltagerbetaling
først vil få virkning for studerende, der begynder
på en uddannelse den 1. august 2006 eller senere.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 403 af 28. maj 2003 om
universiteter, som ændret ved § 8 i lov nr. 1156 af
19. december 2003, foretages følgende ændringer: |
§ 3.
Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det
vil udbyde inden for sine fagområder. Universitetets udbud
efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5,
stk. 1, skal godkendes af ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling. | | |
Stk. 2. Ministeren kan tilbagekalde
godkendelse af udbud givet efter stk. 1, hvis der ikke
længere er behov for, at uddannelsen udbydes af
universitetet, eller hvis uddannelsen ikke længere lever op
til de til enhver tid gældende kvalitetskrav for
forskningsbaseret uddannelse. | | |
Stk. 3. Ministeren kan i særlige
tilfælde igangsætte en evaluering af en eller flere
uddannelser. | | |
| | |
| | 1. I
§ 3 indsættes som »
stk. 4-9 « : » Stk. 4. Universitetets
uddannelser efter stk. 1 kan alene udbydes i Danmark, jf. dog
stk. 5 og 6. |
| | Stk. 5. Universitetet kan tilbyde
studerende, som et individuelt valg og som et alternativ til at
gennemføre en uddannelse i Danmark, at gennemføre
dele af uddannelsen ved et eller flere udenlandske universiteter
efter aftale mellem de pågældende universiteter om
gensidig udveksling. |
| | Stk. 6. Ministeren kan i særlige
tilfælde godkende, at dele af en uddannelse ved et
universitet ikke kan gennemføres i Danmark, men skal
gennemføres ved et eller flere udenlandske universiteter
efter aftale mellem de pågældende universiteter om
gensidig udveksling. |
| | Stk. 7. Studerende, der er under
uddannelse i medfør af stk. 5 og 6, følger, mens
de er indskrevet på det udenlandske universitet, reglerne for
det pågældende universitet og ikke reglerne fastsat i
medfør af denne lov. |
| | Stk. 8. Ministeren kan som led i en
aftale om gensidig udveksling efter stk. 5 og 6 bestemme, at
det danske universitet kan udstede eksamensbevis til studerende,
der har gennemført dele af deres uddannelse ved
universitetet uden at have været optaget på den
pågældende uddannelse. |
| | Stk. 9. Ministeren fastsætter
nærmere regler for gennemførelsen af uddannelsen efter
stk. 5 og 6 og for udstedelse af eksamensbevis efter
stk. 8 og kan i den forbindelse fravige bestemmelserne i
§ 17, stk. 4, § 18, stk. 5 og 6, og
§ 34, stk. 1.« |
§ 8. Ministeren
fastsætter generelle regler om uddannelse, herunder censur og
kvalitetsudvikling, jf. §§ 4 og 5, om titler, som er
knyttet til uddannelse, jf. § 6, og om adgang til
uddannelse. | | |
| | |
| | 2. I
§ 8 indsættes som »
stk. 2 « : » Stk. 2. Ministeren kan
bestemme, at danske prøver og eksaminer kan afholdes i
udlandet, eventuelt på særlige vilkår. Ministeren
kan fastsætte regler herom og kan i den forbindelse
fastsætte, at udgifterne ved afholdelsen helt eller delvis
påhviler det danske universitet eller den
studerende.« |
§ 19. Ministeren yder
tilskud til universitetets undervisnings-, forsknings- og
formidlingsvirksomhed og andre opgaver, som er henlagt til
universitetet. Tilskud til undervisningsvirksomhed ydes ud fra
takster fastsat på de årlige finanslove og antal
årsstuderende samt eventuelt afsluttede studieforløb.
Rammer for tilskud til forsknings- og formidlingsvirksomhed og
andre opgaver, som er henlagt til universitetet, fastlægges
på de årlige finanslove. | | |
Stk. 2. Tilskud til universitetets
opgaver efter stk. 1 indeholder tillige et bidrag til
dækning af indirekte omkostninger ved universitetet, herunder
ledelse, administration og bygninger m.v. | | |
Stk. 3. Ministeren kan efter
forhandling med finansministeren fastsætte nærmere
regler for tilskud til universiteternes virksomhed efter
stk. 1 og 2 om udbetaling af tilskud, herunder forskudsvis
udbetaling, til universiteterne og om universiteternes budget- og
bevillingsmæssige forhold. | | |
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte
regler for, hvilke studerende der kan udløse tilskud efter
stk. 1, samt for opgørelse af antal
årsstuderende. | | |
Stk. 5. Ministeren kan indhente
oplysninger fra universitetet til budgetterings- og statistiske
formål og fastsætte krav til studieadministrative
systemer. | | |
| | |
| | 3. I
§ 19 indsættes som » stk. 6
og 7 « : » Stk. 6. Universitetet kan
tildele fripladser med stipendium som støtte til at
dække leveomkostninger i Danmark til visse udenlandske
studerende, mens de gennemfører en kandidatuddannelse ved
universitetet. Antallet af fripladser med stipendium og stipendiets
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. Desuden kan universitetet anvende overskud optjent
efter § 26, stk. 2, til at tildele yderligere
fripladser eller fripladser med stipendium. |
| | Stk. 7. Ministeren fastsætter
nærmere regler om administrationen af stipendier og
fripladser efter stk. 6, herunder om 1) hvilke udenlandske studerende der kan
opnå fripladser og stipendium, 2) ansøgning, tildeling og udmåling
af friplads og stipendium, 3) udbetaling af stipendium, og 4) ophør af friplads og stipendium som
følge af manglende studieaktivitet eller tilbagekaldelse af
tilsagn om friplads og stipendium som følge af, at tilsagnet
er givet på et urigtigt grundlag.« |
§ 26.
Universitetet opkræver delvis betaling for deltagelse i
undervisning og i prøver og anden bedømmelse, der
indgår i eksamen, under deltidsuddannelse, hvortil der ydes
delvis tilskud efter § 19, stk. 1, og
§ 20, stk. 1. | | |
Stk. 2. Universitetet kan
opkræve fuld betaling for deltagelse i undervisning og i
prøver og anden bedømmelse, der indgår i
eksamen, under heltids- og deltidsuddannelse, hvortil der ikke ydes
tilskud, jf. § 19, stk. 1 og 4, og § 20,
stk. 1. | | 4. § 26, stk. 2 ,
affattes således: »Universitetet skal opkræve fuld
betaling for deltagelse i undervisning og i prøver og anden
bedømmelse, der indgår i eksamen, under heltids- og
deltidsuddannelse, hvortil der ikke ydes tilskud eller ikke er
givet friplads, jf. § 19, stk. 1, 4 og 6, og
§ 20, stk. 1.« |
Stk. 3. Universitetet opkræver
fuld betaling fra selvstuderende for deltagelse i prøver og
anden bedømmelse, der indgår i eksamen. | | |
Stk. 4. Universitetet udarbejder et
beregningsgrundlag til brug ved fastsættelse af
deltagerbetaling. Deltagerbetalingen må sammen med et
eventuelt tilskud ikke overstige omkostningerne. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udarbejdelse af
beregningsgrundlag. | | 5. § 26, stk. 4 ,
affattes således: » Stk. 4. Universitetet
udarbejder et beregningsgrundlag til brug ved fastsættelse af
deltagerbetaling efter stk. 1-3. Deltagerbetalingen efter
stk. 1 og 3 må sammen med et eventuelt tilskud ikke
overstige omkostningerne. Deltagerbetalingen efter stk. 2 skal
mindst svare til omkostningerne. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for udarbejdelse af
beregningsgrundlag.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. maj 2005. |
| | Stk. 2. § 3, stk. 5, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, har virkning for studerende, der begynder på en
uddannelse den 1. august 2005 eller senere. |
| | Stk. 3. § 3, stk. 6, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, har virkning for studerende, som begynder på en
kandidatuddannelse, master- eller anden deltidsuddannelse den 1.
februar 2006 eller senere eller på en bacheloruddannelse den
1. august 2006 eller senere. |
| | Stk. 4. Loven har virkning for
tildeling af fripladser og stipendier til studerende, der begynder
på en kandidatuddannelse den 1. august 2006 eller senere. |
| | Stk. 5. § 26, stk. 2, i
lov om universiteter, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 4, har virkning fra den 1. august 2006. |