Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. maj 2005
Forslag
til
Lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Loven
gælder for opkrævning og inddrivelse af fordringer med
tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, der
opkræves eller inddrives af det offentlige.
Stk. 2. Reglerne i anden lovgivning om
opkrævning og inddrivelse af fordringer som nævnt i
stk. 1, herunder om udpantningsret, lønindeholdelse,
modregning, indtrædelsesret,
dækningsrækkefølge, renter, gebyrer og afgifter,
eftergivelse og henstand m.v., finder anvendelse.
Fremgangsmåden ved overdragelse af
fordringer til inddrivelse
§ 2.
Skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, er
restanceinddrivelsesmyndighed.
Stk. 2. Beregning og opgørelse
af fordringer og udsendelse af opkrævninger m.v.
forestås af fordringshaveren, eller den der på vegne af
fordringshaveren opkræver fordringen. Tilsvarende
gælder behandlingen af indsigelser om fordringen.
Stk. 3. Fordringer overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden, når betalingsfristen er
overskredet og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført. Fordringshaveren eller den, der på vegne
af fordringshaveren opkræver fordringen, kan dog på
skyldnerens anmodning tillade afdragsvis betaling eller henstand
med betalingen. Afgørelser om afdragsvis betaling eller
henstand med betalingen kan ikke indbringes for højere
administrativ myndighed. Såfremt forholdene i særlig
grad taler derfor, kan fordringer overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden på et tidligere tidspunkt end
nævnt i 1. pkt.
Stk. 4. Inden overdragelse af
fordringer m.v. til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
skal fordringshaveren eller den, der på vegne af
fordringshaveren opkræver fordringen, skriftligt underrette
skyldneren om overdragelsen.
Stk. 5. Fordringshaveren eller den,
der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen,
skal, såfremt denne bliver bekendt med væsentlige
ændringer i skyldnerens forhold efter overdragelsen af
fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden, underrette
restanceinddrivelsesmyndigheden herom og kan i den forbindelse
anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at intensivere
inddrivelsen eller at sende sagen tilbage til fordringshaveren med
henblik på, at fordringshaveren kan tillade afdragsvis
betaling eller henstand med betalingen. Fordringer, der er omfattet
af refusionsret fra statskassen, sendes ikke tilbage til
fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
har forestået opkrævningen.
Stk. 6. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
reglerne i stk. 1-5, herunder om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer skal ske
elektronisk.
Restanceinddrivelsesmyndigheden
§ 3. Ved
overdragelse af fordringer m.v. til inddrivelse i
restanceinddrivelsesmyndigheden overtager
restanceinddrivelsesmyndigheden kreditorbeføjelserne, jf.
§ 1, stk. 2.
Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan som led i inddrivelsen tillade
afdragsvis betaling eller henstand med betalingen. I det omfang der
i den øvrige lovgivning er fastsat nærmere regler om
afdragsvis betaling og henstand med betalingen, finder disse regler
fortsat anvendelse.
Stk. 3.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan hos andre offentlige
myndigheder og hos pengeinstitutter samt hos
Værdipapircentralen indhente oplysninger, der er
nødvendige for restanceinddrivelsesmyndighedens
opgavevaretagelse. Endvidere kan restanceinddrivelsesmyndigheden
fra registre, der føres af offentlige myndigheder,
kræve de oplysninger om skyldnerens forhold, som er af
betydning for inddrivelsen. Oplysningerne kan indhentes i
elektronisk form.
Stk. 4. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
reglerne i stk. 1-3. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler, hvorefter fordringshavere får
elektronisk adgang til oplysninger registreret af
restanceinddrivelsesmyndigheden om restancens størrelse i
forhold til vedkommende fordringshaver, og om der foreligger
restante fordringer i forhold til andre fordringshavere.
Klage
§ 4. Klager
over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om
inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for
Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen.
Klagen skal indgives skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden
og skal være modtaget senest 3 måneder efter
modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Der kan dog
ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige
omstændigheder taler derfor. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder
anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage
sagen. Kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke give fuldt medhold
i klagen, og klagen fastholdes, videresender
restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen
med en udtalelse om sagen.
Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler for klageadgangen efter
stk. 1.
Stk. 3. Indsigelser mod udlæg
foretaget af restanceinddrivelsesmyndigheden behandles af
fogedretten efter lovgivningens regler herom.
Ikrafttrædelses-, overgangs- og
delingsbestemmelser
§ 5. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende og har virkning fra den 1. november 2005, jf. dog
stk. 2-4 og §§ 6-14.
Stk. 2. Fordringer m.v., for hvilke
fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen, har iværksat inddrivelse,
overgår til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
den 1. november 2005, jf. dog § 14.
Stk. 3. Lovens regler om klage til
Landsskatteretten har virkning for klager over afgørelser om
inddrivelse, der er truffet af restanceinddrivelsesmyndigheden,
hvis klagen modtages den 1. november 2005 eller senere.
Stk. 4. Afgørelser om
inddrivelse omfattet af klagereglerne i § 4, stk. 1,
der inden den 1. november 2005 er påklaget til de hidtidige
administrative klageinstanser, overgår til behandling i
Landsskatteretten den 1. januar 2006, hvis de hidtidige
klageinstanser ikke har færdigbehandlet klagen inden denne
dato, jf. dog § 14.
§ 6.
Skatteministeriet overtager med virkning fra den 1. november 2005
de aktiver, der udelukkende er knyttet til den kommunale
varetagelse af inddrivelsesopgaven, jf. dog om fast ejendom stk. 2.
Skatteministeriet indtræder endvidere fra den 1. november
2005 i de rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til
den kommunale varetagelse af inddrivelsesopgaven.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1
finder ikke anvendelse vedrørende fast ejendom.
Skatteministeriet har ret til af den pågældende kommune
at leje fast ejendom eller dele heraf, som udelukkende er knyttet
til den kommunale varetagelse af inddrivelsesopgaven.
Skatteministeriet og den enkelte kommune kan indgå aftale om,
at Skatteministeriet umiddelbart overtager en fast ejendom, der
helt eller delvis er knyttet til den kommunale varetagelse af
inddrivelsesopgaven.
§ 7.
Skatteministeriet overtager fra den 1. november 2005 de kommunalt
ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er
beskæftiget med varetagelsen af inddrivelsesopgaven.
Stk. 2. Skatteministeriet overtager
herudover en forholdsmæssig del af de kommunalt ansatte, der
ikke er omfattet af stk. 1, og som ikke udelukkende eller helt
overvejende er beskæftiget med varetagelsen af opgaver, der
fortsat varetages af kommuner eller kommunale samarbejder.
§ 8. De pligter
og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomheds-overdragelse, finder tilsvarende
anvendelse for personale ansat i henhold til kollektiv
overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er
fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel
aftale, og som i forbindelse med overførslen efter
§ 7 ikke er omfattet af lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
§ 9.
Tjenestemænd, der overføres efter § 7,
overgår til ansættelse i staten på vilkår,
der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Stk. 2. Tjenestemænd omfattet af
stk. 1 får ved pensionering fra denne ansættelse
udbetalt den samlede tjenestemandspension af staten.
Stk. 3. Finansministeren
fastsætter efter forhandling med indenrigs- og
sundhedsministeren regler om beregning og eventuel fordeling mellem
den hidtidige og den nye ansættelsesmyndighed af
pensionsforpligtelsen for tjenestemænd, der overføres
efter § 7.
Stk. 4. Finansministeren kan efter
forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
regler om beregning, administration, refusion, revision m.v. af
pensionerne efter stk. 2 og 3.
Stk. 5. Finansministeren træffer
afgørelse om tvivlsspørgsmål i henhold til
stk. 3 og 4.
Stk. 6. Stk. 2-5 finder
tilsvarende anvendelse for ansatte med en pensionsordning, der i
det væsentlige giver samme rettigheder som
tjenestemændenes pensionsordninger.
§ 10. Aftale om
overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte
efter §§ 6 og 7, herunder leje af fast ejendom eller
lokaler eller overførsel af fast ejendom efter
§ 6, stk. 2, skal indgås mellem
Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den
15. august 2005 have indgået aftale eller være
nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter
denne dato.
§ 11.
Skatteministeren kan nedsætte et nævn, der kan
træffe beslutning om overførsel af aktiver,
rettigheder og pligter samt ansatte efter §§ 6 og 7,
herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel
af fast ejendom efter § 6, stk. 2, hvorom der ikke
er indgået eller er opnået enighed om indgåelse
af aftale senest den 15. august 2005, jf. § 10.
Stk. 2. Nævnet består af 4
medlemmer, der udpeges af skatteministeren. 1 medlem, der tillige
er formand, indstilles af finansministeren, og 2 medlemmer
indstilles af Kommunernes Landsforening.
Stk. 3. Nævnet træffer
beslutning ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende. Nævnets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter de nærmere regler for nævnets
virksomhed.
§ 12.
Bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6 finder ikke
anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse og beslutninger
efter §§ 10 og 11.
§ 13. Den
myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal, for så
vidt angår overførslen af ansatte, orientere
repræsentanter for de ansatte om udkast til aftale efter
§ 10, jf. § 7, forhandlingernes forløb
og udkast til beslutninger efter § 11, jf.
§ 7.
Stk. 2. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, skal forud for indgåelsen af aftale
efter § 10, jf. § 7, gøre den ansatte bekendt med
den del af aftaleudkastet, der vedrører den
pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker
fuldt ud imødekommes, gøre den ansatte bekendt med de
oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder,
der er af væsentlig betydning for aftaleudkastet
vedrørende den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages
at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af.
Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til
at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en
frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter 2. pkt.
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis
udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for
indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse
af aftale efter § 10, eller hvis den ansatte ikke har ret til
aktindsigt efter reglerne i stk. 9 med hensyn til de
pågældende oplysninger.
Stk. 4. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, og den myndighed eller de myndigheder,
hvis ansatte berøres af overførslerne, skal så
hurtigt som muligt orientere repræsentanter for de ansatte om
aftalen, jf. § 10, eller beslutningen, jf.
§ 11.
Stk. 5. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, og den eller de myndigheder, hvis ansatte
berøres af overførslerne, skal orientere
repræsentanter for de ansatte og med disse drøfte
fremgangsmåden for orienteringen af de ansatte om
aftaleudkast, forhandlingernes forløb, indgåelse af
aftale eller nævnsbeslutning.
Stk. 6. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, skal så hurtigt som muligt
skriftligt orientere de ansatte, der overføres efter
§ 7, om indgåelse af aftale efter § 10
eller nævnsbeslutning efter § 11 om
overførslen til Skatteministeriet.
Stk. 7. Repræsentanterne for de
ansatte har tavshedspligt vedrørende den orientering, der er
givet i medfør af stk. 1. Oplysninger om
overførsel af en ansat kan dog videregives til den ansatte,
som oplysningen vedrører.
Stk. 8. En ansat, der overføres
efter § 7, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud
imødekommes, forlange at få en skriftlig begrundelse
for overførslen til Skatteministeriet. Begrundelsen skal
gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i
overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En
begæring herom skal fremsættes inden 14 dage efter, at
den ansatte har modtaget skriftlig orientering om
overførslen. Begæringen skal behandles i
overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk.
2.
Stk. 9. En ansat, der overføres
efter § 7, har, når den ansatte har modtaget skriftlig
orientering om overførslen, ret til aktindsigt efter
reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10
og 12-16 i oplysningerne om overførslen.
§ 14.
Skatteministeren kan fastsætte regler for
gennemførelsen af den flytning af opgaver og ansatte fra
kommuner, respektive kommunale samarbejder, der er oprettet efter
lov nr. 52 af 31. januar 2001 om kommunalt samarbejde om
opkrævning og inddrivelse, til staten, der er en følge
af denne lov.
§ 15. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.