Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. maj 2005
Forslag
til
Skatteforvaltningsloven
Afsnit I
Forvaltningens organisation og
opgaver
Kapitel 1
Told- og skatteforvaltningen
§ 1. Told- og
skatteforvaltningen udøver forvaltningen af lovgivning om
skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme.
Kapitel 2
Skatterådet
§ 2.
Skatterådet bistår told- og skatteforvaltningen ved
forvaltningen af lov om vurdering af landets faste ejendomme og
lovgivning om skatter, bortset fra lovgivning om told.
Stk. 2. Skatterådet afgør
sager, som told- og skatteforvaltningen forelægger for
Skatterådet til afgørelse, jf. stk. 1.
Stk. 3. Skatterådet kan efter
indstilling fra told- og skatteforvaltningen ændre en
åbenbart ulovlig afgørelse, der er truffet af et
skatteankenævn eller et vurderingsankenævn.
Skatterådet har i den forbindelse ret til at indkalde
materialet i en sag fra et skatte- eller
vurderingsankenævn.
§ 3.
Skatterådet består af 19 medlemmer. Folketinget
vælger 6 medlemmer, og skatteministeren udnævner 13
medlemmer. Blandt de medlemmer, som skatteministeren
udnævner, skal 4 medlemmer være repræsentanter
for henholdsvis landbruget, industrien eller
håndværket, handelen og lønmodtagerne, og 4
medlemmer udnævnes efter indstilling fra KL (Kommunernes
Landsforening).
Stk. 2. Den ordinære
funktionsperiode er på 6 år. Den første
funktionsperiode begynder den 1. november 2005. Der gælder
ingen fast funktionsperiode for formanden eller en eventuel
næstformand.
Stk. 3. Er et medlem fraværende
fra Skatterådets møder i en sammenhængende
periode på over 6 måneder, ophører den
pågældende med at være medlem af rådet, og
der vælges eller udnævnes i så fald i
overensstemmelse med reglerne i stk. 1 et nyt medlem af
rådet for den resterende del af funktionsperioden. Det samme
gælder, hvis et medlem i øvrigt udtræder af
rådet.
Stk. 4. Formanden og en eventuel
næstformand for Skatterådet udpeges af skatteministeren
blandt rådets medlemmer.
§ 4. For at
Skatterådet kan træffe en afgørelse, skal mindst
halvdelen af medlemmerne, heriblandt formanden eller
næstformanden, deltage i afgørelsen.
Stk. 2. Reglerne for told- og
skatteforvaltningens sagsbehandling finder tilsvarende anvendelse
for Skatterådets sagsbehandling, medmindre andet er bestemt
ved lov eller efter stk. 4.
Stk. 3. Skatterådet kan i en
sag, der forelægges for rådet til afgørelse,
tillade, at der afholdes syn og skøn efter regler, der
svarer til § 47 om syn og skøn i
landsskatteretssager.
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for Skatterådet.
Stk. 5. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
Skatterådet.
Kapitel 3
Skatteankenævnene
§ 5.
Skatteankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser vedrørende fysiske
personer og dødsboer om:
1) Forskudsregistrering af indkomst.
2) Ansættelse af indkomstskat.
3) Bindende svar efter kapitel 8, for så
vidt angår spørgsmål som nævnt i nr. 1, 2
og 4-7.
4) Ansættelse af underskud eller tab, der
kun kan modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af samme art,
som underskuddet eller tabet vedrører.
5) Ansættelse af
ejendomsværdiskat.
6) Beregning af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a, der ikke vedrører
værdiansættelse efter boafgiftslovens
§ 12.
7) Beregning af passivposter efter
kildeskattelovens § 33 D.
Stk. 2. Afgørelser, som kan
påklages til skatteankenævnet efter stk. 1, nr.
2-7, kan efter klagerens valg i stedet påklages til
Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1.
§ 6.
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i
skatteankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte
skatteankenævn.
Stk. 2. Skatteministeren
udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for
hvert af disse medlemmer efter indstilling fra
kommunalbestyrelserne i de kommuner, som
skatteankenævnskredsen omfatter. Pladserne i nævnet
fordeles af skatteministeren mellem disse kommuner med udgangspunkt
i indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det
kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode
begynder. Hver kommunalbestyrelse skal indstille mindst to personer
til hver af kommunens pladser i nævnet og mindst to personer
til funktionen som suppleant herfor. Alene personer, der er
valgbare til kommunalbestyrelsen, kan indstilles. Indstillingen
skal være ledsaget af en angivelse af den
pågældendes kvalifikationer til at bestride
hvervet.
Stk. 3. Personer, der er indstillet af
en kommunalbestyrelse efter stk. 2, har pligt til at modtage
skatteministerens udnævnelse, medmindre de er afskåret
herfra efter § 15. Følgende personer kan dog
meddele skatteministeren, at de ikke ønsker at modtage
udnævnelsen:
1) Personer, der ved funktionsperiodens
begyndelse er fyldt 60 år.
2) Personer, der har været medlem af et
skatteankenævn i 2 hele sammenhængende
funktionsperioder.
3) Personer, der ikke har dansk
indfødsret.
4) Personer, der på grund af deres
helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv,
forretninger el.lign. har rimelig grund til at ønske sig
fritaget for hvervet.
Stk. 4. Den ordinære
funktionsperiode er på 4 år, således at
funktionsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den
kommunale valgperiode begynder.
Stk. 5. Et medlem, der mister sin
valgbarhed, skal udtræde af skatteankenævnet. Et
medlem, der har været fraværende fra nævnets
møder i en sammenhængende periode på over 6
måneder, skal udtræde af nævnet. Skatteministeren
kan efter anmodning tillade et medlem at udtræde af
nævnet, hvis medlemmet på grund af sin
helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv,
forretninger el.lign. har rimelig grund til at ønske sig
fritaget for hvervet. Når et medlem udtræder af
nævnet, udpeges der i overensstemmelse med reglerne i
stk. 2 et nyt medlem af nævnet for den resterende del af
funktionsperioden.
§ 7.
Skatteankenævnet vælger en formand og en eller to
næstformænd blandt nævnets medlemmer.
Stk. 2. Skatteankenævnet kan
ikke træffe en afgørelse, uden at formanden eller en
næstformand deltager i afgørelsen.
Stk. 3. For at det samlede
skatteankenævn kan træffe en afgørelse, skal
mindst halvdelen af nævnets medlemmer eller deres
stedfortrædere deltage i afgørelsen.
Stk. 4. Et skatteankenævn kan
vælge at opdele sig i besluttende led bestående af
mindst 3 medlemmer, hvoraf det ene skal være formanden eller
en næstformand. Ved en sådan opdeling skal de
besluttende led så vidt muligt sikres en alsidig
sammensætning. For at et besluttende led kan træffe en
afgørelse, skal mindst 3 medlemmer eller deres
stedfortrædere deltage i afgørelsen. Ethvert medlem af
skatteankenævnet kan kræve en sag forelagt for det
samlede skatteankenævn.
Stk. 5. Hvis et medlem er uenig i en
afgørelse, kan medlemmet kræve sine indvendinger mod
afgørelsen tilført beslutningsprotokollen og en kopi
af protokollatet indsendt til Skatterådet.
Stk. 6. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for
skatteankenævnene.
Stk. 7. Skatteministeren
fastsætter regler om vederlæggelse af
skatteankenævns formænd, næstformænd og
øvrige medlemmer.
Stk. 8. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
skatteankenævnet. Sekretariatet skal organisatorisk
være adskilt fra den øvrige told- og
skatteforvaltning.
Kapitel 4
Vurderingsankenævnene
§ 8.
Vurderingsankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser efter:
1) Lov om vurdering af landets faste
ejendomme.
2) Ejendomsavancebeskatningslovens § 8,
stk. 1, nr. 3.
§ 9.
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i
vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer af det
enkelte vurderingsankenævn.
Stk. 2. Skatteministeren
udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for
hvert af disse medlemmer efter indstilling fra
kommunalbestyrelserne i de kommuner, som
vurderingsankenævnskredsen omfatter. Pladserne i nævnet
fordeles af skatteministeren mellem disse kommuner med udgangspunkt
i indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det
kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode
begynder. Hver kommunalbestyrelse skal indstille mindst to personer
til hver af kommunens pladser i nævnet og mindst to personer
til funktionen som suppleant herfor. Alene personer, der er
valgbare til kommunalbestyrelsen, kan indstilles. Indstillingen
skal være ledsaget af en angivelse af den
pågældendes kvalifikationer til at bestride
hvervet.
Stk. 3. Personer, der er indstillet af
en kommunalbestyrelse efter stk. 2, har pligt til at modtage
skatteministerens udnævnelse, medmindre de er afskåret
herfra efter § 15. Følgende personer kan dog
meddele skatteministeren, at de ikke ønsker at modtage
udnævnelsen:
1) Personer, der ved funktionsperiodens
begyndelse er fyldt 60 år.
2) Personer, der har været medlem af et
vurderingsankenævn i 2 hele sammenhængende
funktionsperioder.
3) Personer, der ikke har dansk
indfødsret.
4) Personer, der på grund af deres
helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv,
forretninger el.lign. har rimelig grund til at ønske sig
fritaget for hvervet.
Stk. 4. Den ordinære
funktionsperiode er på 4 år, således at
funktionsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den
kommunale valgperiode begynder.
Stk. 5. Et medlem, der mister sin
valgbarhed, skal udtræde af vurderingsankenævnet. Et
medlem, der har været fraværende fra nævnets
møder i en sammenhængende periode på over 6
måneder, skal udtræde af nævnet. Skatteministeren
kan efter anmodning tillade et medlem at udtræde af
nævnet, hvis medlemmet på grund af sin
helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv,
forretninger el.lign. har rimelig grund til at ønske sig
fritaget for hvervet. Når et medlem udtræder af
nævnet, udpeges der i overensstemmelse med reglerne i
stk. 2 et nyt medlem af nævnet for den resterende del af
funktionsperioden.
§ 10.
Vurderingsankenævnet vælger en formand og en eller to
næstformænd blandt nævnets medlemmer.
Stk. 2. For at et
vurderingsankenævn kan træffe en afgørelse, skal
mindst halvdelen af nævnets medlemmer eller deres
stedfortrædere deltage i afgørelsen. En
afgørelse kan ikke træffes, uden at formanden eller en
næstformand deltager i afgørelsen.
Stk. 3. Hvis et medlem er uenig i en
afgørelse, kan medlemmet kræve sine indvendinger mod
afgørelsen tilført beslutningsprotokollen og en kopi
af protokollatet indsendt til Skatterådet.
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for
vurderingsankenævnene.
Stk. 5. Skatteministeren
fastsætter regler om vederlæggelse af
vurderingsankenævns formænd, næstformænd og
øvrige medlemmer.
Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen
stiller sekretariatsbistand til rådighed for
vurderingsankenævnet. Sekretariatet skal organisatorisk
være adskilt fra den øvrige told- og
skatteforvaltning.
Kapitel 5
Landsskatteretten
§ 11.
Landsskatteretten afgør, medmindre andet er bestemt af
skatteministeren efter § 14, stk. 2, klager
over:
1) Told- og skatteforvaltningens
afgørelser, bortset fra afgørelser om
forskudsregistrering som nævnt i § 5, stk. 1,
nr. 1.
2) Skatterådets afgørelser.
3) Skatteankenævnenes afgørelser
efter § 5, stk. 1, nr. 2-7.
4) Vurderingsankenævnenes
afgørelser.
Stk. 2. Landsskatteretten afgør
sager, som skatteministeren har indbragt for Landsskatteretten
efter § 40, stk. 2.
Stk. 3. Landsskatteretten afgør
i øvrigt klager, der efter anden lovgivning er henlagt til
Landsskatteretten til afgørelse.
§ 12.
Landsskatteretten består af en retspræsident, et antal
retsformænd, 30 andre medlemmer og 2 særligt
motorsagkyndige medlemmer.
Stk. 2. Retspræsidenten og
retsformændene skal have bestået juridisk
kandidateksamen.
Stk. 3. Af de øvrige 30
retsmedlemmer vælger Folketinget 11, og skatteministeren
udnævner 19. Blandt de medlemmer, som skatteministeren
udnævner, skal der være mindst én
repræsentant for henholdsvis erhvervslivet og
lønmodtagerne. Endvidere skal mindst 11 af de medlemmer, som
skatteministeren udnævner, være dommere.
Stk. 4. Ud over de retsmedlemmer, der
er nævnt i stk. 3, udnævner skatteministeren 2
særligt motorsagkyndige retsmedlemmer. Af disse medlemmer
skal det ene repræsentere bilbranchen og det andet
Færdselsstyrelsen. Skatteministeren udnævner på
samme måde suppleanter for disse medlemmer.
Stk. 5. De ordinære
funktionsperioder for retsmedlemmer som nævnt i stk. 3
og 4 er på 6 år. Funktionsperioderne udmåles fra
den 1. juni 2004.
Stk. 6. Er et medlem fraværende
i en samlet periode på over 6 måneder, ophører
den pågældende med at være medlem af
Landsskatteretten, og der vælges eller udnævnes i
så fald i overensstemmelse med reglerne i stk. 3 og 4 et
nyt medlem af Landsskatteretten for den resterende del af
funktionsperioden. Det samme gælder, hvis et medlem i
øvrigt udtræder af Landsskatteretten.
§ 13. For at
Landsskatteretten kan træffe en afgørelse, skal mindst
3 retsmedlemmer deltage i afgørelsen. Heraf skal mindst
én være retspræsidenten eller en retsformand, og
mindst 2 skal være valgt af Folketinget eller udnævnt
af skatteministeren efter § 12, stk. 3. I
tilfælde af stemmelighed er retspræsidentens stemme
afgørende. Deltager retspræsidenten ikke, er
retsformandens eller, hvor flere retsformænd deltager, den
efter udnævnelse ældstes stemme afgørende. I
sager, som vedrører lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v., skal 3 retsmedlemmer deltage, og
heraf skal én være retspræsidenten eller en
retsformand, mens 2 skal være de særligt
motorsagkyndige medlemmer, der er udnævnt af skatteministeren
efter § 12, stk. 4.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan
retspræsidenten bestemme, at en kontorchef eller en
fuldmægtig i Landsskatteretten skal deltage i
afgørelsen af en klage. I sådanne tilfælde har
den pågældende samme beføjelser som en
retsformand. Er voteringen ikke enstemmig, overgår klagen dog
til behandling efter reglerne i stk. 1.
Stk. 3. Uanset stk. 1 kan
retspræsidenten fastsætte regler om, at klager over
visse nærmere angivne typer af afgørelser truffet af
told- og skatteforvaltningen skal afgøres uden medvirken af
retsmedlemmer som nævnt i § 12, stk. 3. Hvis
særlige omstændigheder ved en påklaget
afgørelse taler for, at klagen afgøres under
medvirken af retsmedlemmer efter stk. 1, kan
retspræsidenten bestemme en sådan behandling af klagen
uanset regler fastsat efter 1. pkt.
Stk. 4. Uanset stk. 1 kan
afgørelse vedrørende afvisning af en indkommet klage
eller afgørelse om genoptagelse efter § 46 af en
påkendt klage træffes af retspræsidenten, en
retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten.
Stk. 5. Skatteministeren
fastsætter en forretningsorden for Landsskatteretten.
Kapitel 6
Kompetence og tavshedspligt m.v.
Indbyrdes kompetence
§ 14. Der
gælder følgende kompetencebegrænsninger:
1) Skatteministeren kan ikke træffe
afgørelse om en ansættelse af skat eller om en
vurdering af fast ejendom, herunder om de med sådanne
ansættelser forbundne bevillinger eller dispensationer.
2) Told- og skatteforvaltningen kan ikke
træffe afgørelse i en sag, i det omfang
Skatterådet, Landsskatteretten, et skatteankenævn eller
et vurderingsankenævn har taget stilling til sagen, jf. dog
§ 27, stk. 3, og § 32, stk. 3.
3) Et skatteankenævn eller et
vurderingsankenævn kan ikke træffe afgørelse i
en sag, i det omfang Skatterådet eller Landsskatteretten har
taget stilling til sagen.
4) Skatterådet kan ikke træffe
afgørelse i en sag, i det omfang Landsskatteretten har taget
stilling til sagen.
Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte regler om retten til at klage over told- og
skatteforvaltningens afgørelser.
Habilitet
§ 15. En ansat
i told- og skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller
stedfortræder i et skatteankenævn, et
vurderingsankenævn eller Landsskatteretten.
Stk. 2. Ingen kan samtidig være
medlem af eller stedfortræder i et skatteankenævn, et
vurderingsankenævn, Skatterådet eller
Landsskatteretten.
Kommunalbestyrelser
§ 16.
Skatteministeren kan fastsætte regler, hvorefter landets
kommunalbestyrelser får elektronisk adgang til oplysninger,
der er registreret af told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal løse
opgaver, der har karakter af borgervejledning og lignende faktisk
forvaltningsvirksomhed, og som efter § 1 henhører
under told- og skatteforvaltningens opgaver.
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen
bestemmer, at opgaver, som skatteministeren har tillagt
kommunalbestyrelsen efter stk. 2, ikke skal udføres af
et borgerservicecenter, finder § 3, stk. 6, jf.
§ 3, stk. 1, 2 og 5, i lov om kommunale
borgerservicecentre tilsvarende anvendelse.
Tavshedspligt
§ 17.
Skattemyndighederne skal under ansvar efter §§ 152,
152 a og 152 c-152 f i straffeloven iagttage ubetinget tavshed over
for uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en
juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller
privatlivet tilhørende forhold, som de under varetagelsen af
deres arbejde bliver bekendt med. Forpligtelsen gælder
tillige for sagkyndige medhjælpere samt i øvrigt
enhver, der som følge af et i henhold til aftale med det
offentlige påtaget arbejde kommer til kundskab om
sådanne forhold. Er aftalen indgået med en virksomhed,
gælder forpligtelsen alle, der under deres arbejde i
virksomheden får kundskab om forhold som de
ovennævnte.
§ 18.
Ægtefæller og forhenværende
ægtefæller har hver især ret til ved henvendelse
til told- og skatteforvaltningen at få oplyst indholdet af
den anden ægtefælles selvangivelse og ansættelse
af indkomst- eller ejendomsværdiskat for indkomstår,
hvori de var ægtefæller og samlevende.
Afsnit II
Regler for sagsbehandling
Kapitel 7
Sagsfremstilling og agterskrivelse
Sagsfremstilling
§ 19. Forinden
told- og skatteforvaltningen træffer en afgørelse,
skal der udarbejdes en sagsfremstilling. Dette gælder dog
ikke, i det omfang afgørelsen træffes efter anmodning
fra sagens parter og told- og skatteforvaltningen fuldt ud kan
imødekomme anmodningen eller told- og skatteforvaltningen og
sagens parter i øvrigt er enige om afgørelsen.
Stk. 2. Sagsfremstillingen skal
indeholde en redegørelse for de oplysninger
vedrørende sagens faktiske forhold, der påtænkes
tillagt betydning ved afgørelsen. Der skal endvidere oplyses
om den afgørelse, som disse oplysninger efter forvaltningens
vurdering fører til, med en begrundelse, der opfylder de
krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der
følger af forvaltningsloven.
Stk. 3. Sagsfremstillingen skal sendes
til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden
parternes samtykke kan være på mindre end 15 dage
regnet fra høringsskrivelsens datering, medmindre en anden
frist er bestemt i lovgivningen. En part i sagen kan give afkald
på denne høring.
Stk. 4. Hvis der foretages
høring efter stk. 3, kan told- og skatteforvaltningen
meddele sagens parter, at afgørelsen vil blive truffet som
anført i sagsfremstillingen, medmindre den
pågældende over for told- og skatteforvaltningen
fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod
afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der
ikke uden den pågældendes samtykke kan være
på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering,
medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. Har parterne
ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen
træffes som varslet uden yderligere underretning.
Stk. 5. Kravet efter stk. 1-3 om
udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring, før
der træffes en afgørelse, gælder dog ikke
følgende typer af afgørelser:
1) Afgørelser, der kan påklages til
skatteankenævn, jf. § 5.
2) Afgørelser, der kan påklages til
vurderingsankenævn, jf. § 8.
3) Afgørelser, hvis en klage herover efter
landsskatteretspræsidentens bestemmelse efter § 13,
stk. 3, 1. pkt., skal afgøres uden deltagelse af
læge retsmedlemmer.
4) Afgørelser, hvis en klage herover efter
skatteministerens bestemmelse efter § 14, stk. 2,
ikke afgøres af skatteankenævn,
vurderingsankenævn eller Landsskatteretten.
5) Afgørelser om bindende svar, jf.
§ 21, bortset fra bindende svar, der afgives af
Skatterådet efter § 21, stk. 4.
Agterskrivelse
§ 20. Agter
told- og skatteforvaltningen at træffe en afgørelse om
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat
på et andet grundlag end det, der er selvangivet, skal den
selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den
påtænkte afgørelse. Det samme gælder, i
det omfang en selvangivelsespligtig har undladt at selvangive og
ansættelsen som følge deraf skal ske
skønsmæssigt. Underretningen skal opfylde de krav til
begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger
af forvaltningsloven.
Stk. 2. Den selvangivelsespligtige
m.v. skal samtidig underrettes om, at afgørelsen vil blive
truffet som varslet, medmindre den pågældende over for
told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig
eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en
nærmere angivet frist, der ikke uden den
pågældendes samtykke kan være på mindre end
15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist
er bestemt i lovgivningen. Har den selvangivelsespligtige m.v. ikke
udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen
træffes som varslet uden yderligere underretning.
Stk. 3. Underretning som nævnt i
stk. 1 og 2 kan undlades, i det omfang afgørelsen
træffes efter anmodning fra sagens parter og told- og
skatteforvaltningen fuldt ud kan imødekomme anmodningen
eller told- og skatteforvaltningen og sagens parter i øvrigt
er enige om afgørelsen.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse, hvis told- og skatteforvaltningen
agter at ændre en ejendomsvurdering eller agter at foretage
en ejendomsvurdering, der med urette ikke er foretaget som led i
den almindelige vurdering. I sådanne tilfælde tilkommer
de rettigheder, der følger af stk. 1-3, ejendommens
ejer og andre, der har en væsentlig, direkte retlig interesse
i vurderingens resultat, jf. § 38, stk. 1.
Kapitel 8
Bindende svar
§ 21. Enhver
kan hos told- og skatteforvaltningen få et bindende svar
på spørgsmål om den skattemæssige virkning
for spørgeren af en disposition, når told- og
skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at
afgøre spørgsmålet, jf. dog stk. 3. Det
kan være om en disposition, som spørgeren har
foretaget eller påtænker at foretage.
Stk. 2. Enhver kan hos told- og
skatteforvaltningen få et bindende svar på
spørgsmål om virkningen af indkomstskat,
ejendomsværdiskat eller afgift efter pensionsbeskatningsloven
for andre end spørgeren af en disposition, som
spørgeren påtænker at foretage, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3. Bindende svar gives ikke
på spørgsmål om den skattemæssige virkning
af toldlovgivningen. Bindende svar gives heller ikke på
spørgsmål om bevillinger eller dispensationer
vedrørende påtænkte dispositioner.
Stk. 4. Told- og skatteforvaltningen
skal forelægge en anmodning om et bindende svar for
Skatterådet til afgørelse, jf. § 2,
stk. 2, hvis
1) svaret vil kunne få konsekvenser for et
større antal skattepligtige,
2) svaret vedrører større
økonomiske værdier,
3) svaret angår fortolkning af ny
lovgivning,
4) der ved besvarelsen skal tages stilling til et
EU-retligt spørgsmål af væsentlig
rækkevidde eller
5) sagen i øvrigt har påkaldt sig
eller skønnes at ville påkalde sig større
offentlig interesse.
§ 22. En
anmodning om et bindende svar, der har betydning for en
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat for et
indkomstår, skal indgives senest 1 måned efter
udløbet af det pågældende indkomstår. Er
spørgerens regnskabsår ikke sammenfaldende med
kalenderåret, regnes fristen fra udløbet af det
regnskabsår, som indkomståret træder i stedet
for. Anmodninger, der vedrører dødsboer, skal
indgives senest 1 måned efter skæringsdatoen.
Stk. 2. I følgende
tilfælde gives bindende svar om ansættelse af indkomst-
eller ejendomsværdiskat kun, i det omfang flere anmoder om
svaret, og fristen regnes i disse tilfælde fra udløbet
af det tidligste indkomstår:
1) Ved anmodning om et bindende svar om
opgørelsen af en afståelsessum eller fordelingen heraf
efter afskrivningslovens § 45, stk. 1 og 2, eller
ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 4 og 5,
skal hver af parterne i købsaftalen anmode om svaret.
2) Ved anmodning om et bindende svar om
ansættelsen af afgift af en gave skal såvel gavegiver
som gavemodtager anmode om svaret.
3) Ved anmodning om et bindende svar om
ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat af en
kontrolleret transaktion som beskrevet i ligningslovens
§ 2 eller om en transaktion mellem en hovedaktionær
og det af denne beherskede selskab skal hver af parterne i
transaktionen anmode om svaret. Ved afgørelsen af, om der er
tale om en hovedaktionær, finder definitionen i
aktieavancebeskatningslovens § 11, stk. 2 og 3,
anvendelse.
Stk. 3. Der kan anmodes om bindende
svar om afgifter, bortset fra gaveafgift og afgift efter
pensionsbeskatningsloven, for en periode på op til 12
måneder forud for starten af den afgiftsperiode, hvor told-
og skatteforvaltningen modtager anmodningen. Det bindende svar kan
ikke strække sig længere ud i fremtiden end 5 år
fra starten af den afgiftsperiode, hvor told- og
skatteforvaltningen modtager anmodningen. Gennemføres en
påtænkt disposition, inden svaret gives, kan
spørgeren få tilladelse til, at svarets bindende
virkning indtræder ved starten af den afgiftsperiode, hvor
dispositionen er foretaget.
§ 23. Samtidig
med indgivelse af en anmodning om et bindende svar skal der betales
et gebyr.
Stk. 2. Angår
spørgsmålet de skattemæssige virkninger for
spørgeren, jf. § 21, stk. 1, er gebyret
på 150 kr. pr. disposition, der ønskes vurderet i
svaret. Angår spørgsmålet de skattemæssige
virkninger for andre end spørgeren af en påtænkt
disposition, jf. § 21, stk. 2, er gebyret på
5.500 kr. pr. disposition.
Stk. 3. Gebyrernes størrelse,
der er angivet i 1987-niveau, reguleres efter § 20 i
personskatteloven.
Stk. 4. Gebyret betales tilbage, hvis
anmodningen afvises efter § 24, stk. 1 eller 2.
§ 24. En
anmodning om et bindende svar skal være skriftlig og
indeholde alle de oplysninger af betydning for svaret, som
står til rådighed for spørgeren. Skønner
told- og skatteforvaltningen respektive Skatterådet, at
spørgsmålet ikke er tilstrækkeligt oplyst, kan
spørgeren anmodes om yderligere oplysninger eller
dokumentation. Efterkommes anmodningen ikke inden for en rimelig
frist, kan spørgsmålet afvises eller svaret
begrænses til de forhold, der skønnes
tilstrækkeligt oplyst.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen
respektive Skatterådet kan i øvrigt i særlige
tilfælde afvise at give et bindende svar, hvis
spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke
kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler
afgørende imod en besvarelse.
Stk. 3. En afgørelse efter
stk. 1 eller 2 kan ikke påklages administrativt.
§ 25. Et
bindende svar er bindende for skattemyndighederne i forhold til
spørgeren eller andre som nævnt i § 21,
stk. 2, ved behandlingen af det beskrevne forhold i 5
år. Det kan dog i svaret bestemmes, at svaret kun skal
være bindende i en kortere periode.
Stk. 2. Et svar er ikke bindende, i
det omfang der er sket ændringer i forudsætninger, som
har været afgørende for indholdet af svaret, herunder
ændringer i love eller bekendtgørelser, der har ligget
til grund for svaret. Det samme gælder, i det omfang svaret
viser sig at være i strid med EU-retten.
Stk. 3. Et svar, der vedrører
fortolkningen af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er ikke
bindende, i det omfang en udenlandsk respektive en
færøsk eller en grønlandsk skattemyndighed
lægger en anden vurdering af det pågældende
spørgsmål til grund.
Stk. 4. En afgørelse, der
træffes efter § 245 i lov om finansiel virksomhed,
eller en afgørelse, der træffes af en tilsynsmyndighed
som nævnt i skattekontrollovens § 6 D om
størrelsen af hensatte beløb eller størrelsen
af lidte tab i et penge- eller realkreditinstitut m.v., er bindende
for skattemyndighederne ved behandlingen af det beskrevne forhold.
Bestemmelsen i stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.
Kapitel 9
Frister m.v. vedrørende
indkomst- og ejendomsværdiskat
Ordinær ansættelse
§ 26. Told- og
skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i
§ 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af
en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat
senere end den 1. maj i det fjerde år efter
indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages
senest den 1. august i det fjerde år efter
indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for
den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen.
Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage
sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen
forlænges, skal en anmodning om en rimelig
fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for
grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end
angivet i 1. og 2. pkt.
Stk. 2. En skattepligtig, der
ønsker at få ændret sin ansættelse af
indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i
det fjerde år efter indkomstårets udløb
fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der
kan begrunde ændringen.
Stk. 3. En ansættelse, der beror
på en ændret bedømmelse af et
afskrivningsgrundlag for et indkomstår, der ligger uden for
fristerne efter denne paragraf, kan foretages eller ændres
efter stk. 1, medmindre ansættelsen beror på et
skøn.
Stk. 4. En ansættelse kan ikke
foretages eller ændres efter stk. 1, i det omfang
ansættelsen beror på en ændret bedømmelse
af et fremførselsberettiget underskud eller tab, der er
selvangivet i et indkomstår, der ligger uden for fristerne
efter denne bestemmelse. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse vedrørende opgørelserne efter
selskabsskattelovens § 13, stk. 8-14.
Stk. 5. Fristerne efter stk. 1 og
2 udløber først i det sjette år efter
indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af
§ 3 B i skattekontrolloven, for så vidt angår
de kontrollerede transaktioner.
Stk. 6. Er den skattepligtiges
indkomstår ikke sammenfaldende med kalenderåret, regnes
fristerne fra udløbet af det år, som
indkomståret træder i stedet for.
Stk. 7. Vedrører en
ansættelse efter stk. 1 eller 2 opgørelsen af en
balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret alene
foretages eller ændres, såfremt ansættelsen for
det foregående indkomstår ændres tilsvarende
vedrørende opgørelsen ultimo for dette
indkomstår.
Stk. 8. Bestemmelsen omfatter ikke
gaveafgift.
Ekstraordinær ansættelse
§ 27. Uanset
fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst-
eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter
anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og
skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
1) Der er indtrådt en ændring i det
privatretlige eller offentligretlige grundlag for
ansættelsen.
2) Ansættelsen er en direkte følge
af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et
andet indkomstår. Tilsvarende gælder, hvis
ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse
for det samme eller et andet indkomstår vedrørende den
skattepligtiges ægtefælle, med hvilken den
skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb,
jf. kildeskattelovens § 4, eller vedrørende et
selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet.
3) En ansættelse af overdragelsessummen for
et aktiv, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 4,
stk. 6, eller afskrivningslovens § 45, stk. 3,
vedrørende en anden skattepligtig er ændret.
4) En udenlandsk skattemyndighed har truffet en
afgørelse, der har betydning for beskatningen af den
skattepligtige. Det er en betingelse, at den danske skattemyndighed
anerkender afgørelsen.
5) Den skattepligtige eller nogen på dennes
vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at
skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et
urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
6) Skatterådet udnytter sin kompetence
efter § 2, stk. 3, til at ændre en
skatteankenævnsafgørelse. Det er dog en betingelse, at
den skattepligtige senest 3 måneder efter
skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at
afgørelsen er udtaget til ændring.
7) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en
dom, en landsskatteretskendelse eller skatteministerens beslutning
efter § 49, 2. pkt., eller en praksisændring er
offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan
genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og med
det indkomstår, der har været til prøvelse i den
første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis,
eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men
endnu ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af
praksis.
8) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning
fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af
ansættelsen som følge af, at der foreligger
særlige omstændigheder.
Stk. 2. En ansættelse kan kun
foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den
varsles af told- og skatteforvaltningen eller
genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige
senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen
henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det
forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.
Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den
skattepligtige dispensere fra fristen, hvis særlige
omstændigheder taler derfor.
Stk. 3. Et forhold i en
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kan,
hvis den skattepligtige ikke udtaler sig imod ansættelsen,
ændres af told- og skatteforvaltningen af de grunde, der er
nævnt i stk. 1, selv om skatteankenævnet,
Skatterådet eller Landsskatteretten tidligere har truffet
afgørelse om forholdet.
Stk. 4. Krav afledt af en
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat
foretaget efter stk. 1, nr. 4, 7 eller 8, er ikke undergivet
forældelse efter lov nr. 274 af 22. december 1908 om
forældelse af visse fordringer.
Stk. 5. Vedrører en
ansættelse efter stk. 1 opgørelsen af en
balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret kun
foretages eller ændres, hvis ansættelsen for det
foregående indkomstår ændres tilsvarende
vedrørende opgørelsen ultimo for dette
indkomstår.
Stk. 6. Bestemmelsen omfatter ikke
gaveafgift.
Kapitel 10
Omgørelse og lign.
vedrørende indkomst- og ejendomsværdiskat
Skatteforbehold
§ 28. Er en
privatretlig disposition betinget af, at dispositionen
tillægges nærmere angivne virkninger for
ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat
(skatteforbehold), tillægges skatteforbeholdet kun virkning
for en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat,
hvis forbeholdet er klart, skriftligt og oplyst over for told- og
skatteforvaltningen senest samtidig med, at told- og
skatteforvaltningen oplyses om dispositionens øvrige
indhold.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen
kan afvise at tillægge et skatteforbehold virkning for en
ansættelse, hvis de privatretlige virkninger af
skatteforbeholdet ikke er klare og overskuelige.
Omgørelse af privatretlige
dispositioner
§ 29. I det
omfang en ansættelse af indkomst- eller
ejendomsværdiskat hviler på en privatretlig
disposition, kan told- og skatteforvaltningen tillade, at en
efterfølgende ændring af dispositionen tillægges
virkning for ansættelsen af indkomst- eller
ejendomsværdiskat (omgørelse), hvis følgende
betingelser er opfyldt:
1) Dispositionen må ikke i overvejende grad
have været båret af hensyn til at spare eller udskyde
skatter.
2) Dispositionen skal utvivlsomt have haft
utilsigtede skattemæssige virkninger, der er
væsentlige.
3) Dispositionen skal have været lagt klart
frem for myndighederne.
4) De privatretlige virkninger af den
ændring af dispositionen, der ønskes tillagt
skattemæssig virkning, skal være enkle og
overskuelige.
5) Alle, der skatteretligt vil blive
berørt af en tilladelse til omgørelse, skal
tiltræde omgørelsesanmodningen.
Stk. 2. Skatterådet kan
fastsætte nærmere regler for told- og
skatteforvaltningens udøvelse af kompetencen efter
stk. 1.
Stk. 3. For at få behandlet en
anmodning om omgørelse skal der betales et gebyr på
1.100 kr. (i 1987-niveau). Gebyret skal betales samtidig med
indgivelse af anmodningen om omgørelse. Gebyret reguleres
efter personskattelovens § 20. Gebyret tilbagebetales,
hvis anmodningen trækkes tilbage.
Selvangivelsesomvalg
§ 30. Told- og
skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer
et valg i selvangivelsen, i det omfang skattemyndighederne har
foretaget en ansættelse af indkomst- eller
ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget
som følge heraf har fået utilsigtede
skattemæssige konsekvenser.
Stk. 2. Anmodning om tilladelse efter
stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6
måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab
om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Told- og
skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige
dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder
taler derfor.
Kapitel 11
Frister m.v. vedrørende
fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af
afgift
Ordinær fastsættelse af
afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift
§ 31. Told- og
skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse
eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter
angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om
ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere
end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst
kunne gøres gældende. Fastsættelsen af
afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages
senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1.
eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges
henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at
varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges,
skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse
imødekommes.
Stk. 2. En afgiftspligtig, der
ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år
efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger
af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker
godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det
tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne
gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk
eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af
afgiften.
Ekstraordinær fastsættelse
af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift
§ 32. Uanset
fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en
godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres
efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den
godtgørelsesberettigede eller efter told- og
skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
1) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en
dom, en landsskatteretskendelse eller skatteministerens beslutning
efter § 49, 2. pkt., eller en praksisændring er
offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan
genoptagelse foretages til gunst for den afgiftspligtige fra og med
den afgiftsperiode, der er helt eller delvis sammenfaldende med den
afgiftsperiode, der var til prøvelse i
den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis,
eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke
udløbet, 5 år forud for underkendelsen af praksis.
Tilsvarende kan genoptagelse ske til gunst for den
godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse
af afgift, der kunne være gjort gældende fra og med det
tidspunkt, der var til prøvelse i den første sag, der
resulterede i underkendelse af praksis, eller 5 år forud for
underkendelsen af praksis.
2) Ændringen er en direkte følge af
en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af
afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den
godtgørelsesberettigede for samme eller en anden
afgiftsperiode.
3) Den afgiftspligtige henholdsvis den
godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne
forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at
afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et
urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning
fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede
giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller
godtgørelsen som følge af, at der foreligger
særlige omstændigheder.
Stk. 2. En ændring af
afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun
foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og
skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige
henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes
senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen
henholdsvis den afgiftspligtige eller den
godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det
forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.
Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den
afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede
dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder
taler derfor.
Stk. 3. Et forhold i opgørelsen
af et afgiftstilsvar eller godtgørelsen af afgift kan, hvis
den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede
ikke udtaler sig imod ændringen, ændres af de grunde,
der er nævnt i stk. 1, af told- og skatteforvaltningen,
selv om Skatterådet eller Landsskatteretten tidligere har
truffet afgørelse om forholdet.
Stk. 4. Krav afledt af en
ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af
afgift efter stk. 1, nr. 1 eller 4, er ikke undergivet
forældelse efter lov nr. 274 af 22. december 1908 om
forældelse af visse fordringer.
Kapitel 12
Frister m.v. vedrørende
vurdering af fast ejendom
Ordinær og ekstraordinær
ejendomsvurdering
§ 33. Told- og
skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i
§ 20, stk. 1, jf. stk. 4, om foretagelse eller
ændring af en vurdering af en fast ejendom senere end den 1.
juli i det andet kalenderår efter vurderingsårets
udløb. En ændring skal være gennemført
senest den 1. oktober samme år.
Stk. 2. En klageberettiget, jf.
§ 38, stk. 1, der ønsker at få
genoptaget en ejendomsvurdering, skal senest den 1. maj i det
fjerde år efter vurderingsårets udløb
fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der
kan begrunde ændringen.
Stk. 3. Skatterådet kan efter
forelæggelse af told- og skatteforvaltningen, jf.
§ 2, stk. 2, foretage eller ændre en vurdering
af en fast ejendom efter udløbet af fristerne i stk. 1
og 2. Skatterådet kan bestemme, fra hvilket tidspunkt
ændringen skal følges ved beregningen af indkomstskat,
ejendomsværdiskat og kommunal indkomstskat.
Stk. 4. Skatterådet kan efter
indstilling fra told- og skatteforvaltningen i forbindelse med en
ændring efter stk. 3 bemyndige told- og
skatteforvaltningen til at genoptage vurderingerne af andre
ejendomme med samme forhold. Bestemmelsen i stk. 3, 2. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse. Det er dog en betingelse, at
ejendommens ejer senest 3 måneder efter, at Skatterådet
har bemyndiget told- og skatteforvaltningen til at genoptage
vurderingen, er underrettet om, at vurderingen er udtaget til
genoptagelse.
Afledt ejendomsvurdering
§ 34. Når
et vurderingsankenævn eller Landsskatteretten har
påkendt en vurdering, kan told- og skatteforvaltningen
genoptage nyere vurderinger af den pågældende ejendom,
i det omfang vurderingsankenævnets eller Landsskatterettens
afgørelse giver anledning til ændring heraf.
Kapitel 13
Digital kommunikation
§ 35.
Skatteministeren kan på sit sagsområde fastsætte
regler om anvendelse af digital kommunikation ved henvendelser fra
den offentlige forvaltning, herunder fravige formkrav i
lovgivningen, der hindrer anvendelsen af digital kommunikation.
Stk. 2. Skatteministeren kan på
sit sagsområde fastsætte regler om udstedelse af
dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet
underskrift eller på tilsvarende måde, således at
et sådant dokument i retlig henseende sidestilles med et
dokument med personlig underskrift.
Afsnit III
Klage og domstolsprøvelse samt
omkostningsgodtgørelse
Kapitel 14
Klage til skatteankenævnet
§ 36. En klage
til skatteankenævnet kan indgives af enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i den
afgørelse, der klages over.
Stk. 2. En klage til
skatteankenævnet skal indgives skriftligt og begrundet til
skatteankenævnet. Klagen skal være modtaget i
skatteankenævnet senest 3 måneder efter modtagelsen af
den afgørelse, der klages over. Klagen afvises, hvis den
indgives efter udløbet af fristen. Skatteankenævnet
kan dog se bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige
omstændigheder taler derfor.
Stk. 3. Forinden
skatteankenævnet afgør en klage, skal det indhente en
udtalelse om klagen fra told- og skatteforvaltningen. Udtalelsen
skal afgives inden 14 dage. Hvis told- og skatteforvaltningen
anmoder om det, og hvis omstændighederne ved den
påklagede afgørelse taler derfor, kan
skatteankenævnet dog give en længere frist.
Stk. 4. Hvis told- og
skatteforvaltningen på grundlag af klagen finder anledning
til at genoptage afgørelsen, kan told- og
skatteforvaltningen, hvis klageren er enig deri, genoptage
afgørelsen.
Stk. 5. Bestemmelserne i
§ 19, stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse ved
skatteankenævnets behandling af en klage.
Stk. 6. Ved høringen efter
stk. 5 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt
har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for
skatteankenævnet. Skatteankenævnet kan, hvis udtalelsen
ikke er afgivet inden for en rimelig tid, fastsætte en frist
for afgivelse af udtalelsen.
Stk. 7. Skatteankenævnet kan
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer.
Stk. 8. Ved klage over afslag på
en anmodning om genoptagelse efter § 26 eller
§ 27 kan skatteankenævnet vælge, hvis sagens
parter er enige deri, og genoptagelse findes berettiget, at
gennemføre genoptagelsen.
§ 37.
Skatteankenævnet kan efter anmodning fra en part genoptage en
sag, der er påkendt eller afvist af skatteankenævnet,
når der forelægges nævnet oplysninger, som ikke
tidligere har været fremme under sagen, og det
skønnes, at de nye oplysninger ville have medført et
væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis de
havde foreligget tidligere. De nye oplysninger skal
forelægges nævnet inden for en af følgende
frister:
1) Fristen efter § 26, stk. 2, jf.
§ 27, for fremsættelse af en anmodning om
genoptagelse.
2) Fristen efter § 42, stk. 1, for
indgivelse af klage over skatteankenævnets afgørelse
til Landsskatteretten, eller inden Landsskatterettens behandling af
sagen er afsluttet.
3) Fristen efter § 48, stk. 3, for
indbringelse af sagen for landsretten, eller inden landsrettens
behandling af sagen er afsluttet.
4) Fristen for indbringelse af landsrettens dom
for Højesteret, eller inden Højesterets behandling af
sagen er afsluttet.
Stk. 2. Skatteankenævnet kan
imødekomme en anmodning om genoptagelse, selv om
betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, hvis ganske
særlige omstændigheder taler derfor.
Kapitel 15
Klage til
vurderingsankenævnet
§ 38. En klage
til vurderingsankenævnet kan indgives af ejeren af den faste
ejendom og af andre, der har en væsentlig, direkte retlig
interesse i vurderingens resultat.
Stk. 2. Klagen skal indgives
skriftligt og begrundet til told- og skatteforvaltningen. Klagen
skal være modtaget i told- og skatteforvaltningen senest 3
måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages
over. Ved de almindelige vurderinger eller omvurderinger efter
vurderingslovens § 1 eller § 3 skal klagen dog
være modtaget senest den 1. juli i året efter
vurderingsåret, medmindre skatteministeren fastsætter
en længere frist. Klagen afvises, hvis den indgives efter
udløbet af fristen. Vurderingsankenævnet kan dog se
bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige
omstændigheder taler derfor.
Stk. 3. Hvis told- og
skatteforvaltningen på grundlag af klagen finder anledning
til at genoptage afgørelsen, kan told- og
skatteforvaltningen, hvis klageren er enig deri, genoptage
afgørelsen. I andre tilfælde videresender told- og
skatteforvaltningen klagen til vurderingsankenævnet sammen
med en udtalelse om klagen.
Stk. 4. Bestemmelserne i
§ 19, stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse ved
vurderingsankenævnets behandling af en klage.
Stk. 5. Ved høringen efter
stk. 4 skal der oplyses om, at sagens parter i øvrigt
har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for
vurderingsankenævnet. Vurderingsankenævnet kan, hvis
udtalelsen ikke er afgivet inden for en rimelig tid,
fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen.
Stk. 6. Vurderingsankenævnet kan
uanset klagens formulering foretage afledte ændringer.
Stk. 7. Hvis
vurderingsankenævnet vil ændre en ansættelse, for
hvilken der foreligger afgørelse eller fordeling efter
vurderingslovens § 33, skal vurderingsankenævnet
samtidig træffe bestemmelse om, hvilken indflydelse
ansættelsesændringen får på
afgørelsen eller fordelingen.
Stk. 8. Ved klage over afslag på
en anmodning om genoptagelse efter § 33, stk. 2, kan
vurderingsankenævnet vælge, hvis parterne er enige deri
og genoptagelse findes berettiget, at gennemføre
ændringen.
Stk. 9. Vurderingsankenævnet kan
foretage fornøden besigtigelse af en fast ejendom i
forbindelse med behandlingen af en klage over en vurdering af
ejendommen. Nævnet kan bemyndige told- og skatteforvaltningen
til som sekretariat for nævnet at foretage besigtigelsen
på nævnets vegne.
§ 39.
Vurderingsankenævnet kan efter anmodning fra en part
genoptage en sag, der er påkendt eller afvist af
vurderingsankenævnet, hvis der forelægges nævnet
oplysninger, som ikke tidligere har været fremme under sagen,
og det skønnes, at de nye oplysninger ville have
medført et væsentligt ændret udfald af
afgørelsen, hvis de havde foreligget tidligere. De nye
oplysninger skal forelægges nævnet inden for en af
følgende frister:
1) Fristen efter § 33, stk. 2, for
fremsættelse af anmodning om genoptagelse.
2) Fristen efter § 42, stk. 1, for
indgivelse af klage over vurderingsankenævnets
afgørelse til Landsskatteretten, eller inden
Landsskatterettens behandling af sagen er afsluttet.
3) Fristen efter § 48, stk. 3, for
indbringelse af sagen for landsretten, eller inden landsrettens
behandling af sagen er afsluttet.
4) Fristen for indbringelse af landsrettens dom
for Højesteret, eller inden Højesterets behandling af
sagen er afsluttet.
Stk. 2. Vurderingsankenævnet kan
imødekomme en anmodning om genoptagelse, selv om
betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, hvis ganske
særlige omstændigheder taler derfor.
Kapitel 16
Klage m.v. til Landsskatteretten
§ 40. En klage
til Landsskatteretten kan indgives af enhver, der har en
væsentlig, direkte og individuel retlig interesse i den
afgørelse, der klages over. En klage over en
afgørelse, der kan påklages til
vurderingsankenævn efter § 8, stk. 1, nr. 1,
kan indgives af de i § 38, stk. 1, nævnte.
Stk. 2. Skatteministeren kan indbringe
en afgørelse truffet af Skatterådet, der indeholder en
stillingtagen til et EU-retligt spørgsmål, for
Landsskatteretten til prøvelse. Bestemmelserne i
§ 13, stk. 1, § 42, stk. 1, 1. pkt.,
og stk. 2, samt §§ 43-47 finder tilsvarende
anvendelse. Den eller de, der har været part i sagen for
Skatterådet, stilles som en klager ved Landsskatterettens
behandling af en klage.
Stk. 3. Er der klaget over en
afgørelse som nævnt i § 8, stk. 1,
nr. 1, kan told- og skatteforvaltningen indbringe andre
afgørelser efter ejendomsvurderingsloven vedrørende
ejendommen, der er en følge af klagen, for
Landsskatteretten, der påkender disse afgørelser i
forbindelse med klagen.
§ 41. En
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kan
påklages, når den klageberettigede mener, at der
foreligger et eller flere af følgende forhold:
1) Den pågældende er ikke
skattepligtig.
2) Ansættelsen er ugyldig på grund af
formelle fejl.
3) Indkomsten eller ejendomsværdien er
ansat forkert.
4) Skatten er beregnet forkert, eller et til
skatteberegningen knyttet tillæg, gebyr el.lign. er beregnet
forkert eller pålagt med urette.
5) Ansættelsen er uvirksom, fordi det
afledte skattekrav var forældet på tidspunktet for
ansættelsens foretagelse.
6) Underskud og tab, der kun kan modregnes i
skattepligtig indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet
eller tabet vedrører, er ansat forkert.
§ 42. Klagen
skal være modtaget i Landsskatteretten senest 3 måneder
efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Klagen
afvises, hvis den indgives efter udløbet af fristen.
Landsskatteretten kan dog se bort fra en fristoverskridelse, hvis
særlige omstændigheder taler derfor.
Stk. 2. Klage til Landsskatteretten
skal ske skriftligt. Den afgørelse, der påklages, skal
følge med klageskrivelsen i original eller kopi. Er der
udarbejdet en sagsfremstilling til brug for afgørelsen, skal
også sagsfremstillingen følge med klageskrivelsen i
original eller kopi. Klagen skal angive, på hvilke punkter
afgørelsen anses for urigtig, og begrundelsen herfor.
Dokumenter, som ønskes anvendt som bevis, skal følge
med klageskrivelsen i original eller kopi.
Stk. 3. Hvis en klage er udformet
eller begrundet på en sådan måde, at den ikke kan
tjene som grundlag for sagens videre behandling, kan
Landsskatteretten give klageren en frist til at udbedre mangelen.
Det samme gælder, hvis den påklagede afgørelse
og en udarbejdet sagsfremstilling ikke følger med
klageskrivelsen. Hvis klageren ikke udbedrer mangelen inden
fristens udløb, afvises klagen.
Stk. 4. Ved fremsendelsen af klagen
betales et beløb på 400 kr. (i 1987-niveau).
Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Der skal dog ikke betales for klage over afgørelser, der
efter landsskatteretspræsidentens bestemmelse efter
§ 13, stk. 3, 1. pkt., skal træffes uden
medvirken af læge retsmedlemmer. Hvis beløbet ikke
følger med klagen og heller ikke indbetales inden en frist,
som Landsskatteretten fastsætter, betragtes klagen som
bortfaldet. Det indbetalte beløb tilbagebetales til
klageren, hvis denne får helt eller delvis medhold i klagen
af Landsskatteretten eller ved en efterfølgende
domstolsprøvelse af Landsskatterettens afgørelse.
Beløbet tilbagebetales ikke, hvis klagen afvises, hvis
klagen indbringes for domstolene efter § 48, stk. 2,
eller hvis klagen tilbagekaldes, medmindre tilbagekaldelsen sker i
forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den
påklagede afgørelse, genoptager sagen.
Stk. 5. Landsskatteretten kan,
forinden den afgør en klage af følgende typer, anmode
told- og skatteforvaltningen om at udarbejde en sagsfremstilling
under anvendelse af § 19, stk. 2, og stk. 3, 1.
pkt.:
1) Klager som nævnt i § 5,
stk. 2.
2) Klager, der efter bestemmelse af
landsskatteretspræsidenten efter § 13, stk. 3,
1. pkt., skal afgøres uden deltagelse af læge
retsmedlemmer.
3) Klager over bindende svar, jf. § 21,
stk. 1-3.
§ 43. Klageren
har adgang til at udtale sig ved en mundtlig forhandling.
Stk. 2. Landsskatteretten kan anmode
den myndighed, der har truffet den påklagede
afgørelse, om at være repræsenteret ved den
mundtlige forhandling.
Stk. 3. Landsskatteretten kan tilkalde
sagkyndige til at yde bistand ved afgørelsen af en klage
over en vurdering af fast ejendom.
§ 44. Klageren
kan anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for
retten under et retsmøde. Klageren kan dog ikke anmode om
retsmøde i sager, som efter § 13, stk. 3, 1.
pkt., skal afgøres uden deltagelse af læge
retsmedlemmer. Klageren kan på et hvilket som helst tidspunkt
frafalde en anmodning om retsmøde.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen
kan i den enkelte sag anmode om at få lejlighed til at udtale
sig mundtligt for retten under et retsmøde. Klageren
tilsiges til dette retsmøde.
Stk. 3. Landsskatteretten kan undlade
at imødekomme en anmodning om afholdelse af retsmøde,
hvor denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for
åbenbart overflødig.
§ 45.
Landsskatteretten kan uanset klagens formulering foretage afledte
ændringer.
Stk. 2. Det skal fremgå af
Landsskatterettens afgørelse, hvorvidt afgørelsen er
truffet med deltagelse af læge retsmedlemmer, jf.
§ 13. Har læge retsmedlemmer deltaget, skal
afgørelsen indeholde oplysninger om forskellige meninger
under afstemningen både vedrørende resultatet og
begrundelsen. Afgørelsen skal angive stemmetallet for hver
opfattelse, og det skal fremgå, om retsformanden har afgivet
dissens. Afgørelsen skal angive navn på den eller de
personer, der har truffet afgørelsen.
§ 46.
Landsskatteretten kan efter anmodning fra klageren genoptage en
sag, der er afgjort eller afvist af Landsskatteretten, når
der forelægges retten oplysninger, som ikke tidligere har
været fremme under sagen, uden at dette kan lægges
klageren til last, og det skønnes, at de nye oplysninger
kunne have medført et væsentligt andet udfald af
afgørelsen, hvis de havde foreligget tidligere.
Stk. 2. Landsskatteretten kan
imødekomme en anmodning om genoptagelse, selv om
betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, hvis retten
skønner, at ganske særlige omstændigheder taler
derfor.
Stk. 3. Reglerne om betaling i
§ 42, stk. 4, anvendes tilsvarende i disse
sager.
§ 47. Reglen i
retsplejelovens § 343 om adgang til at kræve syn og
skøn udmeldt ved de almindelige domstoles foranstaltning
finder tilsvarende anvendelse, når sagen er indbragt for
Landsskatteretten. Det gælder dog ikke i sager
vedrørende efterprøvelse af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a og i sager vedrørende
vurdering af fast ejendom.
Stk. 2. Landsskatteretten kan
fastsætte en frist, inden for hvilken klageren og den
myndighed, hvis afgørelse klagen vedrører, skal tage
stilling til, om der begæres syn og skøn i sagen.
Stk. 3. Hvis en part begærer syn
og skøn, udsætter Landsskatteretten behandlingen af
sagen, indtil klageren efter modtagelsen af
skønserklæringen meddeler Landsskatteretten, hvorvidt
klagen opretholdes. I samme periode er 6-måneders-fristen i
§ 48, stk. 2, suspenderet.
Stk. 4. Begæres syn og
skøn udmeldt, indtræder told- og skatteforvaltningen
som part i sagen.
Kapitel 17
Domstolsprøvelse
§ 48. Medmindre
andet er bestemt efter anden lovgivning, kan en afgørelse
truffet af en skattemyndighed først indbringes for
domstolene, når afgørelsen er blevet prøvet
eller afvist af den øverste administrative klageinstans
på området. Retten kan dog tillade, at et nyt
spørgsmål inddrages under retssagen, hvis det har en
klar sammenhæng med det spørgsmål, som har givet
grundlag for retssagen, og det må anses for undskyldeligt, at
spørgsmålet ikke har været inddraget tidligere,
eller der er grund til at antage, at en nægtelse af
tilladelse vil medføre et uforholdsmæssigt retstab for
parten.
Stk. 2. Er der forløbet mere
end 6 måneder efter den påklagede afgørelses
indbringelse for den endelige administrative instans, kan
afgørelsen dog indbringes for domstolene, selv om den
endelige administrative instans endnu ikke har truffet en
afgørelse.
Stk. 3. En endelig administrativ
afgørelse kan ikke indbringes for domstolene senere end 3
måneder efter, at afgørelsen er truffet. Har den
endelige administrative instans afvist at behandle sagen, kan
afvisningen ikke indbringes for domstolene senere end 3
måneder efter, at afvisningen er sket.
§ 49.
Spørgsmål, som er afgjort af Landsskatteretten, kan
skatteministeren indbringe for domstolene senest 3 måneder
efter, at Landsskatteretten har truffet afgørelse.
Skatteministeren kan ligeledes vedrørende et
spørgsmål, der er afgjort af Landsskatteretten,
træffe beslutning om, at sagen genoptages med henblik
på ændring af afgørelsen til fordel for den, der
ville være Skatteministeriets modpart under en eventuel
retssag, såfremt Skatteministeriet ikke kan forventes at
opnå medhold i sagen, hvis den indbringes for domstolene.
§ 50. En sag,
der indbringes for domstolene efter § 48 eller
§ 49, anlægges ved landsretten som 1. instans.
Stk. 2. Sagen anlægges ved den
landsret, i hvis kreds Skatteministeriets modpart har hjemting ved
sagens anlæg. Sager, der vedrører gaveafgift,
anlægges i den kreds, hvor gavegiveren har hjemting. Sager,
der vedrører dødsboer, anlægges i den kreds,
hvori den skifteret ligger, som boet henhører under. Sager,
der anlægges efter stempelafgiftsloven eller lov om afgift af
tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.,
anlægges ved den landsret, i hvis kreds tinglysning eller
registrering er sket. Retsplejelovens § 241 og
§ 245, stk. 1, anvendes dog tilsvarende.
Stk. 3. Har Skatteministeriets modpart
ikke hjemting her i landet, anlægges sagen ved Østre
Landsret, jf. dog retsplejelovens § 241 og
§ 245, stk. 1.
Kapitel 18
Henstand i forbindelse med klage
§ 51. Told- og
skatteforvaltningen kan efter ansøgning give henstand med
betaling af den del af en skat, som en klage over opgørelsen
vedrører. Det gælder dog ikke afgørelser efter
toldlovgivningen, jf. artikel 244 i Rådets forordning
(EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse
af en EF-toldkodeks.
Stk. 2. Det er en betingelse for
henstand, at det beløb, der søges henstand for,
opkræves særskilt. Der gives ikke henstand med
beløb, der efter kildeskattelovens § 61,
stk. 3, eller § 61 A overføres som tilsvar
for et efterfølgende år (indregnet restskat). Der
gives heller ikke henstand med betaling af registreringsafgift, i
det omfang der efter lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. skal stilles depositum for
registreringsafgiftens betaling.
Stk. 3. Henstand kan ikke gives for et
tidsrum over 4 år. Henstand kan forlænges efter fornyet
ansøgning. Henstand gives i øvrigt for det tidsrum,
hvor klagesagen er under behandling i det administrative
klagesystem. Indbringes en administrativ afgørelse for
domstolene, eller ankes en dom, skal der indgives ny
ansøgning om henstand.
Stk. 4. Henstand kan gøres
betinget af sikkerhedsstillelse for henstandsbeløbet, hvis
det skønnes, at meddelelse af henstand vil indebære,
at muligheden for senere at inddrive kravet forringes.
Stk. 5. Der kan i henstandsbevillingen
tages forbehold for modregning i henstandsbeløbet for krav,
som klageren måtte få mod det offentlige.
Stk. 6. Henstand betinges af, at
henstandsbeløbet forrentes med rentesatsen i den
pågældende lov fra de i samme lov definerede
forfaldstidspunkter. Henstand omfatter også rente samt
eventuelt allerede påløbne renter.
Kapitel 19
Omkostningsgodtgørelse
§ 52. Der ydes
en godtgørelse på 50 pct. af de udgifter, som en
person omfattet af § 53 ifølge regning skal betale
eller har betalt til sagkyndig bistand m.v. som nævnt i
§ 54 i de sager, der er nævnt i § 55. Dog
ydes en godtgørelse på 100 pct., hvis den
pågældende person i sagen har fået fuldt medhold
eller medhold i overvejende grad.
Stk. 2. Godtgørelsen er
på 100 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter,
hvis udgifterne ifølge regning skal betales eller er betalt
i anledning af, at told- og skatteforvaltningen forelægger en
afgørelse truffet af et skatteankenævn for
Skatterådet til ændring, jf. § 2,
stk. 3, eller skatteministeren indbringer en
skatterådsafgørelse for Landsskatteretten, jf.
§ 40, stk. 2, eller Skatteministeriet indbringer en
landsskatteretsafgørelse for landsretten eller
Skatteministeriet anker en landsretsdom til Højesteret.
Godtgørelsen efter 1. pkt. ydes kun til dækning af de
godtgørelsesberettigede udgifter, som afholdes til sagens
behandling ved henholdsvis Skatterådet, Landsskatteretten,
landsretten og Højesteret.
Stk. 3. Landsskatteretten kan
bestemme, at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og
skøn i en landsskatteretssag, jf. § 47, skal
godtgøres fuldt ud. Tilsvarende kan Skatterådet
bestemme, at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og
skøn i en sag, der afgøres af Skatterådet, skal
godtgøres fuldt ud, jf. § 4, stk. 3.
Stk. 4. Der ydes ikke
omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over
afgørelser efter lov om opkrævning og inddrivelse af
visse fordringer.
Stk. 5. Krav på
godtgørelse efter stk. 1-3 kan ikke sælges,
pantsættes eller på anden måde overdrages. Kravet
kan dog overdrages, herunder pantsættes, til den sagkyndige.
Kravet kan i øvrigt ikke gøres til genstand for
retsforfølgning eller modregning.
§ 53. Den
godtgørelsesberettigede er, uanset om denne er en fysisk
eller en juridisk person, herunder et dødsbo:
1) Den, der ifølge lovgivningen er
berettiget til at klage over en afgørelse i en sag, som er
nævnt i § 55, eller kan indbringe en sådan
afgørelse for domstolene.
2) Den, som i øvrigt må anerkendes
som part i en sag, som er nævnt i § 55.
3) Den, som en myndighed inddrager i en sag
omfattet af § 55, fordi myndigheden skønner, at
den pågældende har en direkte retlig interesse i sagens
udfald.
§ 54.
Godtgørelsesberettigede er følgende udgifter,
når de ifølge regning skal betales eller er
betalt:
1) Udgifter til sagkyndig bistand, medmindre den
sagkyndige er ansat hos den godtgørelsesberettigede.
2) Retsafgifter bortset fra beløbet til
Landsskatteretten som nævnt i § 42,
stk. 4.
3) Udgifter til syn og skøn.
4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og
andet bevismateriale, i det omfang der ikke er tale om
dokumentation for kontrollerede transaktioner efter
skattekontrollovens § 3 B.
5) Pålagte sagsomkostninger.
6) Udgifter til en sagkyndigs udtalelse om,
hvorvidt en afgørelse i en klage- eller retssag bør
påklages eller prøves ved domstolene.
Stk. 2. De
godtgørelsesberettigede udgifter reduceres med:
1) Tilkendte sagsomkostninger.
2) Offentlig retshjælp.
3) Afgiftstilsvar, der kan fradrages som
indgående moms efter lov om merværdiafgift
(momsloven).
§ 55.
Godtgørelse ydes i følgende tilfælde:
1) Ved klage til skatteankenævnet eller til
Landsskatteretten.
2) Ved Landsskatterettens behandling af en sag,
som skatteministeren har indbragt efter § 40,
stk. 2.
3) Ved en anmodning til skatteankenævnet
eller Landsskatteretten om genoptagelse af vedkommende myndigheds
egen tidligere afgørelse.
4) I en sag vedrørende skatter for
EF-Domstolen, hvor den godtgørelsesberettigede er part.
5) I en klagesag, hvor den
godtgørelsesberettigede er part, om ophævelse af
dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne
foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen).
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1,
nr. 1, gælder dog ikke sager, der påklages til
Landsskatteretten vedrørende told, afgifter eller
arbejdsgiverkontrol, bortset fra hæftelsessager, når
sagen efter retspræsidentens bestemmelse efter
§ 13, stk. 3, 1. pkt., skal afgøres uden
deltagelse af læge retsmedlemmer.
Stk. 3. Godtgørelse ydes
endvidere ved domstolsprøvelse af sager, som er
godtgørelsesberettigede efter stk. 1, nr. 1-3, og ved
domstolsprøvelse af afgørelser i sager som
nævnt i stk. 2.
§ 56. I sager,
der afgøres administrativt, afgiver den instans, der
træffer afgørelse i den godtgørelsesberettigede
sag, samtidig med afgørelsen i sagen en begrundet udtalelse
om, i hvilket omfang den godtgørelsesberettigede har
fået medhold i det eller de godtgørelsesberettigede
spørgsmål, som er forelagt den. Denne udtalelse
indgår i vurderingen af størrelsen af den
godtgørelse, den godtgørelsesberettigede er
berettiget til. Udtalelsen er dog ikke bindende for
afgørelsen af spørgsmålet om
godtgørelsens størrelse.
Stk. 2. Afgøres sagen af
Skatterådet, et skatteankenævn eller Landsskatteretten,
kan udtalelsen efter stk. 1 afgives af told- og
skatteforvaltningen som sekretariat for Skatterådet eller
skatteankenævnet eller af en kontorchef i
Landsskatteretten.
Stk. 3. I sager om kontrollerede
transaktioner, jf. skattekontrollovens § 3 B,
afgiver den administrative klageinstans en udtalelse om, i hvilket
omfang udgifter til sagkyndig bistand skønnes at være
medgået til udarbejdelse af dokumentation i forbindelse med
klagesagen, jf. § 54, stk. 1, nr. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende
anvendelse.
§ 57. Giver en
ansøgning om omkostningsgodtgørelse anledning til
nærmere at undersøge, i hvilket omfang den
godtgørelsesberettigede har fået medhold i sin sag,
udbetales forskudsvis 50 pct. af det ansøgte
godtgørelsesbeløb.
Stk. 2. Er
godtgørelsesbeløbet større end det
beløb, som efter stk. 1 er udbetalt forskudsvis,
udbetales restbeløbet med en rente. Renten beregnes med
rentesatsen i kildeskattelovens § 62, stk. 3, pr.
påbegyndt måned regnet fra dagen for modtagelsen af
ansøgningen om omkostningsgodtgørelse.
Stk. 3. Giver en ansøgning om
omkostningsgodtgørelse alene anledning til nærmere at
undersøge størrelsen af udgifterne til behandling af
sagen, herunder den sagkyndiges honorar, udbetales
godtgørelsen ifølge ansøgningen med forbehold
for eventuel tilbagebetaling.
Stk. 4. Er
godtgørelsesbeløbet mindre end det beløb, som
efter stk. 3 er udbetalt med forbehold, skal den
godtgørelsesberettigede tilbagebetale det for meget
udbetalte godtgørelsesbeløb. Den
godtgørelsesberettigede har ret til henstand, hvis
afgørelsen om godtgørelsens tilbagebetaling
påklages eller indbringes for domstolene.
Stk. 5. Har den
godtgørelsesberettigede tilbagebetalt
godtgørelsesbeløbet efter stk. 4, 1. pkt., og
findes dette beløb senere at være blevet tilbagebetalt
med urette, udbetales beløbet med en rente. Renten beregnes
med rentesatsen i kildeskattelovens § 62, stk. 3,
pr. påbegyndt måned regnet fra dagen for indbetaling af
det opkrævede godtgørelsesbeløb.
§ 58.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om,
hvilke oplysninger der skal følge en ansøgning om
omkostningsgodtgørelse.
§ 59.
Skatteministeren afgiver årligt en redegørelse til
Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager,
hvortil der kan ydes omkostningsgodtgørelse.
§ 60. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der forsætligt eller groft uagtsomt
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger til brug for beregningen af
omkostningsgodtgørelse.
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 61.
Skønnes en overtrædelse ikke at ville medføre
højere straf end bøde, kan told- og
skatteforvaltningen tilkendegive den pågældende, at
sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, hvis
denne erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter
anmodning kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen
angivet bøde.
Stk. 2. Med hensyn til den i
stk. 1 nævnte tilkendegivelse finder bestemmelserne i
retsplejeloven om indholdet af et anklageskrift i politisager
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Betales bøden i rette
tid, eller bliver den efter vedtagelse inddrevet eller afsonet,
bortfalder videre forfølgning. Skattekontrollovens
§ 23 A om opkrævning og inddrivelse finder
tilsvarende anvendelse.
Afsnit IV
Ikrafttrædelses-, overgangs- og
delingsbestemmelser
Kapitel 20
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 62. Loven
træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning fra den 1.
november 2005 med de undtagelser, der følger af
stk. 6-9, 11 og 12.
Stk. 3. Lov om skattemyndighedernes
organisation og opgaver m.v. (skattestyrelsesloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophæves
fra den 1. november 2005.
Stk. 4. Ligningsrådet
nedlægges med udgangen af oktober måned 2005. De
på dette tidspunkt igangværende sager i
Ligningsrådet, herunder modtagne klager til
Ligningsrådet, overgår til behandling i
Skatterådet, i Landsskatteretten eller i told- og
skatteforvaltningen, alt for så vidt sagerne i øvrigt
ligger inden for disse forvaltningsorganers kompetence pr. 1.
november 2005.
Stk. 5. De pr. 1. november 2005
igangværende klagesager i Told og Skat overgår til
behandling i Landsskatteretten, hvis klagens afgørelse
ligger inden for Landsskatterettens kompetence pr. 1. november
2005.
Stk. 6. Bestemmelsen i § 3
finder anvendelse ved udnævnelse af medlemmer af
Skatterådet pr. 1. november 2005.
Stk. 7. Den ordinære
funktionsperiode for medlemmer af skatteankenævn pr. 31.
oktober 2005 forlænges til den 1. juli 2006. I perioden fra
den 1. november 2005 til den 1. juli 2006 finder de hidtidige
regler i §§ 6-9 i skattestyrelsesloven fortsat
anvendelse for medlemmer af skatteankenævn og suppleanter
herfor.
Stk. 8. Forbuddet i § 15,
stk. 1, hvorefter ansatte i told- og skatteforvaltningen ikke
kan være medlemmer af bl.a. skatte- eller
vurderingsankenævn, finder først anvendelse på
medlemmer af skatte- eller vurderingsankenævn fra den 1. juli
2006.
Stk. 9. Hvis en kommune indgår i
en kommunesammenlægning og der oprettes et
sammenlægningsudvalg til at forberede etableringen af den nye
kommune, foretages indstillingen af medlemmer og suppleanter til
det skatteankenævn eller det vurderingsankenævn, der
udnævnes pr. 1. juli 2006, af
sammenlægningsudvalget.
Stk. 10. De kontrakter, der er
indgået mellem Told og Skat og kommuner, respektive kommunale
fællesskaber, der er oprettet efter § 60 i lov om
kommunernes styrelse, om udførelse af selskabsligning,
sekretariatsbetjening af skatteankenævn og
Grænsegængercenteret i Øresundsområdet,
bortfalder den 1. november 2005.
Stk. 11. I sager som nævnt i
skattestyrelseslovens § 14, stk. 4, 2. pkt., gives
der fortsat omkostningsgodtgørelse efter
skattestyrelseslovens § 33 A, stk. 2, hvis sagen
verserer i Told og Skat pr. 1. november 2005.
Stk. 12
. Bestemmelserne i kapitel 21 har virkning samtidig med
ikrafttrædelsestidspunktet efter stk. 1.
§ 63.
Bestemmelserne i kapitel 19 tages op til revision senest i
folketingsåret 2006-07.
§ 64.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for
lovens gennemførelse.
§ 65. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Kapitel 21
Delingsbestemmelser
§ 66.
Skatteministeriet overtager med virkning fra den 1. november 2005
de aktiver, der udelukkende er knyttet til den kommunale
varetagelse af skatteopgaven, jf. dog om fast ejendom stk. 2.
Skatteministeriet indtræder endvidere fra den 1. november
2005 i de rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til
den kommunale varetagelse af skatteopgaven.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 finder
ikke anvendelse vedrørende fast ejendom. Skatteministeriet
har ret til af den pågældende kommune at leje fast
ejendom eller dele heraf, som udelukkende er knyttet til den
kommunale varetagelse af skatteopgaven. Skatteministeriet og den
enkelte kommune kan indgå aftale om, at Skatteministeriet
umiddelbart overtager en fast ejendom, der helt eller delvis er
knyttet til den kommunale varetagelse af skatteopgaven.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1
og 2 finder tilsvarende anvendelse på aktiver samt
rettigheder og pligter, der er knyttet til varetagelsen af
skatteopgaver, der udføres af kommuner eller kommunale
fællesskaber efter kontrakt med ToldSkat som nævnt i
§ 62, stk. 10.
§ 67.
Skatteministeriet overtager fra den 1. november 2005 de kommunalt
ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er
beskæftiget med varetagelsen af skatteopgaven.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på kommunalt ansatte, der
udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med
varetagelsen af skatteopgaver, der udføres af kommuner eller
kommunale fællesskaber efter kontrakt med Told og Skat som
nævnt i § 62, stk. 10.
Stk. 3. Skatteministeriet overtager
herudover en forholdsmæssig del af de kommunalt ansatte, der
ikke er omfattet af stk. 1 og 2, og som ikke udelukkende eller
helt overvejende er beskæftiget med varetagelsen af opgaver,
der fortsat varetages af kommuner eller kommunale
fællesskaber.
§ 68. De
pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
finder tilsvarende anvendelse for personale, der er ansat i henhold
til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og
arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig
myndighed, eller individuel aftale, og som i forbindelse med
overførslen efter § 67 ikke er omfattet af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
§ 69.
Tjenestemænd, der overføres efter § 67,
overgår til ansættelse i staten på vilkår,
der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Stk. 2. Tjenestemænd omfattet af
stk. 1 får ved pensionering fra denne ansættelse
udbetalt den samlede tjenestemandspension af staten.
Stk. 3. Finansministeren
fastsætter efter forhandling med indenrigs- og
sundhedsministeren regler om beregning og eventuel fordeling mellem
den hidtidige og den nye ansættelsesmyndighed af
pensionsforpligtelsen for tjenestemænd, der overføres
efter § 67.
Stk. 4. Finansministeren kan efter
forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte
regler om beregning, administration, refusion, revision m.v. af
pensionerne efter stk. 2 og 3.
Stk. 5. Finansministeren træffer
afgørelse om tvivlsspørgsmål i henhold til
stk. 3 og 4.
Stk. 6. Stk. 2-5 finder
tilsvarende anvendelse for ansatte med en pensionsordning, der i
det væsentlige giver samme rettigheder som
tjenestemændenes pensionsordninger.
§ 70. Aftale om
overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte
efter § 66 og § 67, herunder leje af fast
ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter
§ 66, stk. 2, skal indgås mellem
Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den
15. august 2005 have indgået aftale eller være
nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter
denne dato.
§ 71.
Skatteministeren kan nedsætte et nævn, der kan
træffe beslutning om fordelingen af aktiver, rettigheder og
pligter samt ansatte, der overføres efter § 66 og
§ 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller
overførsel af fast ejendom efter § 66,
stk. 2, hvorom der ikke er indgået eller er opnået
enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005,
jf. § 70.
Stk. 2. Nævnet består af 4
medlemmer, der udpeges af skatteministeren. 1 medlem, der tillige
er formand, indstilles af finansministeren, og 2 medlemmer
indstilles af Kommunernes Landsforening.
Stk. 3. Nævnet træffer
beslutning ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende. Nævnets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter de nærmere regler for nævnets
virksomhed.
§ 72.
Bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6 finder ikke
anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse og beslutninger
efter dette kapitel.
§ 73. Den
myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal for så
vidt angår overførslen af ansatte orientere
repræsentanter for de ansatte om udkast til aftale efter
§ 70, jf. § 67, forhandlingernes forløb
og udkast til beslutninger efter § 71, jf.
§ 67.
Stk. 2. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, skal forud for indgåelsen af aftale
efter § 70, jf. § 67, gøre den ansatte
bekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører den
pågældende, og medmindre den ansattes ønsker
fuldt ud imødekommes, gør den ansatte bekendt med de
oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder,
der er af væsentlig betydning for aftaleudkastet
vedrørende den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages
at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af.
Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til
at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en
frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter
2. pkt.
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis
udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for
indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse
af aftale efter § 70, eller hvis den ansatte ikke har ret
til aktindsigt efter reglerne i stk. 9 med hensyn til de
pågældende oplysninger.
Stk. 4. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, og den myndighed eller de myndigheder,
hvis ansatte berøres af overførslerne, skal så
hurtigt som muligt orientere repræsentanter for de ansatte om
aftalen, jf. § 70, eller beslutningen, jf.
§ 71.
Stk. 5. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, og den eller de myndigheder, hvis ansatte
berøres af overførslerne, skal orientere
repræsentanter for de ansatte og med disse drøfte
fremgangsmåden for orienteringen af de ansatte inden for
lovgivningens rammer om aftaleudkast, forhandlingernes
forløb, indgåelse af aftale eller
nævnsbeslutning.
Stk. 6. Den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, skal så hurtigt som muligt
skriftligt orientere de ansatte, der overføres efter
§ 67, om indgåelse af aftale efter § 70
eller nævnsbeslutning efter § 71 om
overførslen til Skatteministeriet.
Stk. 7. Repræsentanterne for de
ansatte har tavshedspligt vedrørende den orientering, der er
givet i medfør af stk. 1. Oplysninger om
overførslen af en ansat kan dog videregives til den ansatte,
som oplysningen vedrører.
Stk. 8. En ansat, der overføres
efter § 67, kan, medmindre den ansattes ønsker
fuldt ud imødekommes, forlange at få en skriftlig
begrundelse for overførslen til Skatteministeriet.
Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der
overføres ansatte, i overensstemmelse med reglerne i
forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal
fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget
skriftlig orientering om overførslen. Begæringen skal
behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens
§ 23, stk. 2.
Stk. 9.
En ansat, der overføres efter § 67, har, når
den ansatte har modtaget skriftlig orientering om
overførslen, ret til aktindsigt efter reglerne om
partsaktindsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10 og
12-16 i oplysningerne om overførslen.
§ 74.
Skatteministeren kan fastsætte regler for
gennemførelsen af den flytning af opgaver og ansatte fra
kommuner, respektive kommunale fællesskaber, der er oprettet
efter § 60 i lov om kommunernes styrelse, til staten, der
er en følge af denne lov