L 109 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om produktionsskoler, lov om støtte til
folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde og daghøjskoler samt Folkeuniversitet
(folkeoplysningsloven) og forskellige andre love på
Undervisningsministeriets området. (Konsekvensændringer
som følge af kommunalreformen).
Fremsat af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler, lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven) og forskellige andre love på
Undervisningsministeriets område
(Konsekvensændringer som følge
af kommunalreformen)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, som ændret
ved lov nr. 1454 af 22. december 2004 og lov nr. 1458 af 22.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 4, stk.
1, 1. pkt. , udgår »eller det
amtsråd«.
2. § 4,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
3. I § 4, stk.
2 , udgår »eller amtsrådets«.
4. I § 4, stk.
4 , udgår »eller amtsrådet«.
5. I § 6, stk.
2, 2. pkt., udgår »og amtsråd« og i
3. pkt., indsættes efter »kommunale«:
», regionale«.
6. I § 6, stk.
13, udgår »og amtsråd«.
7. I § 7, 3.
pkt., udgår »eller amtskommune«.
8. I § 8 a
, stk. 2, nr. 1 , ændres
»Amtsrådsforeningen i Danmark« til:
»regionsrådene i forening«.
9. I § 8 a,
stk. 2, nr. 13 , ændres »Samrådet af
forstandere og viceforstandere ved den amtskommunale
specialundervisning for voksne« til: »forstandere og
viceforstandere for specialundervisningen for voksne«.
10. I § 9, stk.
1 , 1. pkt., stk. 2, 1. og 2. pkt., og
stk. 3, udgår »eller amtsråd«, i
stk. 2, 2. pkt., udgår »eller hvert
amtsråd,«, og i stk. 3 , udgår
»eller hvilket amtsråd«.
11. I § 9, stk.
6 og 7, udgår »og
amtsråd«.
12. § 18,
stk. 1, affattes således:
»Til de produktionsskoledeltagere, der
udløser statstilskud, yder undervisningsministeren tilskud
til udgifter til befordring mellem bopæl og skole. Tilskuddet
ydes af staten efter regler fastsat af
undervisningsministeren.«
13. § 18,
stk. 2, ophæves.
§ 2
I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af 14.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. 2 steder i §
2, stk. 3 , i § 3 , § 5, stk. 7 ,
§ 16, stk. 2, 1. pkt., overskriften til kapitel 6,
§ 22, stk. 5 , 2. pkt., § 33, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 4, og § 38, stk. 1 og
2, 1. pkt., udgår »offentlige«.
2. § 21,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Folkeoplysningsudvalget anviser i
prioriteret rækkefølge til den frie folkeoplysende
virksomhed følgende til formålet egnede ledige
lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt
udendørsanlæg, som tilhører kommunen eller er
beliggende i denne:
1) Kommunale lokaler m.v.
2) Lokaler m.v., der benyttes til udbud af
uddannelse med godkendelse efter lov om institutioner for
uddannelsen til studentereksamen (stx), lov om institutioner for
uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf), lov om
almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, samt lokaler
der benyttes til udbud af uddannelserne til sygeplejerske og
radiograf og til aktiviteter efter lov om centre for
undervisningsmidler. Dette gælder dog ikke lokaler m.v., der
tilhører private gymnasier, studenter- og hf-kurser.
3) Regionale lokaler m.v.
4) Statslige lokaler m.v.
Stk. 2. Den, der skal stille et af de i
stk. 1, nr. 2, nævnte lokaler til rådighed, kan dog
stille et andet tilsvarende egnet lokale til
rådighed.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I § 22, stk.
2, ændres »lokaler m.v., der tilhører
amtskommunen eller staten« til: »de i § 21, stk.
1, nr. 2-4, nævnte lokaler m.v.«
4. I § 22, stk.
6, § 23, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk.
3, og § 25, stk. 2, og 7, 2. pkt.,
udgår »offentligt«.
5. I § 43, stk.
3, udgår »og amtskommuner«.
6. Overskriften til Afsnit II
affattes således:
»Distriktsforeninger
m.v.«
7. §
45 affattes således:
» § 45.
Ved distriktsforeninger for børn og unge forstås
foreninger m.v. med lokalforeninger i flere kommuner, på
Bornholm dog med flere lokalforeninger i Bornholms Kommune, som er
medlemmer direkte eller gennem lokale sammenslutninger.
Kredsforeninger og lokalforeninger, der er medlemmer af en
distriktsforening, er ikke distriktsforeninger.
Stk. 2. Foreningen skal have almindelige
foreningsmæssige aktivitetstilbud for lokalforeningernes
medlemmer. Administrative sammenslutninger uden
foreningsaktiviteter betragtes ikke som distriktsforeninger.
Stk. 3. Det skal af foreningens
vedtægt fremgå, i hvilken kommune foreningen er
hjemmehørende, og i hvilke kommuner foreningsarbejdet finder
sted. Har de berørte kommunalbestyrelser ikke truffet aftale
om udpegning af en administrationskommune, er
administrationskommunen den, hvori foreningen er
hjemmehørende.
Stk. 4. Kommunalbestyrelserne i de
berørte kommuner, jf. stk. 3, træffer aftale med
kommunalbestyrelsen i administrationskommunen om anvisning af
lokaler og udendørsanlæg, om lokaletilskud, om
eventuelt tilskud til foreningsarbejdet og om fastsættelse af
regler om afregning af tilskud, herunder tilbagebetaling af
tilskud, jf. stk. 5-8.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, anviser de til formålet
egnede ledige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller
samt udendørsanlæg, til foreningsarbejdet for
børn og unge efter bestemmelserne i kapitel 6.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, yder lokaletilskud til
foreningsarbejdet for børn og unge efter bestemmelserne i
§§ 25-28.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, kan yde tilskud til
foreningsarbejdet for børn og unge.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, kan fastsætte regler om
afregning af tilskud, herunder om tilbagebetaling, til
foreningsarbejdet for børn og unge.
Stk. 9. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om foreningsarbejdet for
børn og unge inden for loven.«
8. I § 45 a,
stk. 1 og 3, udgår »og
amtsrådet«.
9. I § 45 a,
stk. 1, nr. 1 og 5, og i stk. 2, udgår
»eller et amtsråd«.
10. I § 45 a,
stk. 1, nr. 4, udgår »eller
amtsrådets«.
11. I § 45 a,
stk. 1, nr. 5, og stk. 2, udgår »eller
amtsrådet«.
§ 3
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 12. september 2000, som
ændret ved § 13 i lov nr. 246 af 6. april 2001, §
46 i lov nr. 343 af 16. maj 2001, § 4 i lov nr. 149 af 25.
marts 2002, § 9 i lov nr. 414 af 6. juni 2002, § 46 i lov
nr. 418 af 6. juni 2002, § 7 i lov nr. 297 af 30. april 2003,
§ 5 i lov nr. 401 af 28. maj 2003, § 4 i lov nr. 447 af
10. juni 2003 og § 8 i lov nr. 98 af 18. februar 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk.
1, 2. pkt., ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«.
2. I § 6, stk.
5, nr. 1, ændres »Amtsrådsforeningen i
Danmark« til: »regionsrådene i
forening«.
§ 4
I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages
følgende ændring:
1. I § 17
udgår », amtskommunale«.
§ 5
I lov nr. 446 af 10. juni 2003 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som ændret ved § 4 i lov
nr. 1228 af 27. december 2003, foretages følgende
ændring:
1. § 4,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»2 repræsentanter for de offentlige
arbejdsgivere efter indstilling fra finansministeren,
regionsrådene i forening og Kommunernes Landsforening i
fællesskab.«
§ 6
I lov nr. 488 af 31. maj 2000 om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, som senest ændret ved
lov nr. 447 af 10. juni 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 18, stk.
2, og i § 28 udgår »,
amtsråd«.
2. I § 24, stk.
2, 1. pkt., udgår »af amtsrådene«.
§ 7
I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., som
ændret ved lovbekendtgørelse nr. 833 af 8. oktober
2003 og lovbekendtgørelse nr. 864 af 23. oktober 2003,
foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk.
2, sidste pkt., ændres »amtskommunale
folkeskoler« til: »skoler på det
specialpædagogiske område under
regionsrådene«.
2. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Opgaver, som efter denne lov
påhviler skoler og uddannelsesinstitutioner, påhviler
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet for de uddannelser og
den undervisning, som udbydes på og varetages af kommunernes
henholdsvis regionernes skoler og
uddannelsesinstitutioner.«
§ 8
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 3, stk.
1, 2. pkt., ændres »amtskommunerne« til:
»regionsrådene i forening«.
§ 9
I lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 628 af 28. juni 2001, som ændret ved § 73 i lov nr.
145 af 25. marts 2002, foretages følgende
ændringer:
1. I § 1, stk.
1, 1. pkt., ændres »lov om
hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den
lokale og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet« til: »lov om
trafikselskaber«.
2. § 4,
stk. 1 og 2, affattes således:
»Det påhviler hvert
trafikselskab, Bornholms Regionskommune, DSB og
Ørestadsselskabet at yde rabat efter §§ 1 og
3.
Stk. 2. Hvert selskab og Bornholms
Regionskommune sørger for, at den i § 3 anførte
rabat indpasses i det takst- og billetteringssystem, der anvendes
af trafikselskabet eller Bornholms Regionskommune.«
§ 10
I lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 1, stk.
1, udgår »eller amtskommunen«.
2. I § 1, stk.
2, 2. pkt., indsættes efter »ikke for«:
»ordblindeundervisning i henhold til lov om forberedende
voksenundervisning eller for«.
3. I § 2, stk.
1, indsættes efter 1. pkt.:
»For andre institutioner, der finansieres af
undervisningsministeren, beregner Undervisningsministeriet en takst
pr. årselev, der kan fastsættes på grundlag af de
faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen.«
4. § 2, stk.
2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
5. I § 2, stk.
3, der bliver stk. 2, udgår »og 2«.
6. I § 7
ændres »Undervisningsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og amtskommunerne« til:
»Undervisningsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet«.
7. § 7
a ophæves.
§ 11
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. For 2007 yder
Undervisningsministeriet tilskud til kommuner, hvori en
produktionsskole, hvortil amtsrådet har ydet grundtilskud i
2006, er beliggende. Tilskuddet udbetales med udgangspunkt i
grundtilskuddet for 2007 med et beløb pr. skole, som svarer
til amtskommunens andel af grundtilskuddet i 2006 til den
pågældende skole.
Stk. 3. Af vedtægten for en
produktionsskole, som amtsrådet pr. 1. januar 2006 yder helt
eller delvist grundtilskud til, jf. § 9 i lov om
produktionsskoler, skal det fremgå, hvilken
kommunalbestyrelse der fremover vil yde grundtilskuddet.
Vedtægtsændringen skal være godkendt af den
pågældende kommunalbestyrelse inden den 1. januar
2007.
Stk. 4. Lovens § 2 har virkning for
ansøgninger om tilskud og lokaleanvisning for
finansåret 2007 og senere.
Stk. 5. For 2007 yder
Undervisningsministeriet tilskud til kommuner, hvori en
daghøjskole, hvortil amtsrådet har ydet tilskud i
2006, er beliggende. Tilskuddet udbetales med et beløb, som
svarer til amtskommunens tilskud i 2006 opregnet til 2007 pris- og
lønniveau.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform. Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS
og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en
ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en række
forskellige mere tekniske ændringer i forskellige love
på Undervisningsministeriets område som følge af
amtskommunernes nedlæggelse og visse amtskommunale
institutioners overgang til statsligt regi. Det drejer sig f.eks.
om ændringer i bestyrelsessammensætninger,
ændringer i befordringsordning som følge af reformen
af den kollektive trafik, overførelse af de hidtidige
amtskommunale opgaver på folkeoplysningsområdet
m.v.
Som følge af kommunalreformen bortfalder
amtskommunernes ydelse af grundtilskud og kompetencer på
produktionsskoleområdet. Fremover er det alene kommunerne,
der yder grundtilskud til produktionsskolerne. Endvidere
foreslås, at amtsrådets repræsentation i
bestyrelsen bortfalder og overgår til regionsrådet som
følge af rådets koordinerende funktioner bl.a. vedr.
den geografiske placering af udbuddet af ungdomsuddannelser i
regionen. Endvidere foreslås den amtskommunale
repræsentation i Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse at overgå til regionsrådene i forening.
Finansieringen af befordringsordningen for produktionsskoleelever
foreslås at overgå til staten. Herudover
foreslås, at den amtskommunale besparelse i 2007 ved bortfald
af det amtskommunale grundtilskud til produktionsskoler
overføres til hjemstedskommunen.
På folkeoplysningsområdet er det
hensigten at opretholde status quo for kommunalbestyrelser og
folkeoplysende foreninger, så de lokaler m.v., der hidtil har
indgået i lokaleanvisningen, fortsat kan anvises til
folkeoplysende virksomhed efter loven, selv om lokalerne skifter
status, dvs. at der til de folkeoplysende foreningers virksomhed
kan anvises egnede ledige kommunale lokaler m.v. og lokaler m.v.
på voksenuddannelsescentre, social- og sundhedsskoler,
sygepleje- og radiografskoler samt centre for undervisningsmidler
og på offentlige selvejende gymnasier, hf-kurser, i regionale
institutioner og i statslige institutioner. Forslaget skal
herudover sikre, at foreningsarbejdet for børn og unge
på det hidtidige amtsplan videreføres i kommunalt
regi. Forslaget ophæver endvidere amtsrådenes
kompetence vedrørende daghøjskoler, så det
fremover alene bliver kommunalbestyrelserne, der kan træffe
beslutning om at yde tilskud m.v. til daghøjskoler.
Det følger af § 52 i Forslag til Lov
om revision af den kommunale inddeling, at der ikke afholdes
valg til kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår
i en sammenlægning, den 15. november 2005.
Funktionsperioden for disse kommunalbestyrelser, hvis
funktionsperiode regnes fra den 1. januar 2002, forlænges med
et år fra den 1. januar 2006 til den 31. december 2006. At
funktionsperioden for kommunalbestyrelserne forlænges
indebærer sammenholdt med folkeoplysningslovens § 35,
stk. 1, at funktionsperioden tilsvarende forlænges for
medlemmer af folkeoplysningsudvalg, hvorfor der ikke skal
foretages valg som normalt.
Det er ikke lovpligtigt at nedsætte
folkeoplysningsudvalg. Sammenlægningsudvalget vil derfor
som led i forberedelsen af den nye kommune skulle træffe
beslutning om nedsættelse af et folkeoplysningsudvalg i den
nye sammenlagte kommune. Hvis sammenlægningsudvalget
træffer beslutning om nedsættelse af et
folkeoplysningsudvalg, vil sammenlægningsudvalget
også skulle afholde valg hertil, så
folkeoplysningsudvalget kan nedsættes med virkning fra den 1.
januar 2007 og med en funktionsperiode frem til den 31.
december 2009. I lyset heraf findes det mest hensigtsmæssigt,
at sammenlægningsudvalget selv fastsætter
tidspunkterne herfor.
Med virkning fra kommunalvalget i 2009 vil
valgperioden og funktionsperioden som i landets øvrige
kommuner være 4 år, og beslutning om nedsættelse
af folkeoplysningsudvalg og valgprocedure vil være i
overensstemmelse med folkeoplysningslovens §§ 34 og
35.
Lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser foreslås ændret på
grund af strukturaftalens indhold om ændring af den
kollektive trafik. Det forudsættes, at rabatordningens
grundlæggende karakteristika i øvrigt bevares.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommune og regioner
De økonomiske konsekvenser drøftes
i øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det
Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil
kunne ske ændringer i de anførte skøn for de
økonomiske konsekvenser, efter at lovforslaget er fremsat
for Folketinget den 23. februar 2005.
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og at pengene følger
opgaverne.
Undervisningsministeriet udsendte på den
baggrund lovforslaget i DUT-høring den 27. oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske
konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for
2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår.
Formålet med drøftelserne har været at
kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser,
herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte
lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og
amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto
6).
Det er Undervisningsministeriets vurdering, at
der i forbindelse med lovforslaget overføres 5,3 mio. kr.
fra den amtskommunale sektor. Heraf overføres 4,7 mio. kr.
til primærkommunerne , 0 mio. kr. til regionerne og 0,6 mio.
kr. til staten. De anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge af
fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab
2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter
(hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.
Regeringen vil søge tilslutning til den
endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
3.1 Ændring af lov om
produktionsskoler
Forslaget indebærer, at amtskommunerne ikke
længere skal afholde udgifter til grundtilskud til
produktionsskolerne, og at disse udgifter i 2007 afholdes af
staten.
Udgangspunktet for opgørelsen af
overførslen mellem amtskommunerne og staten er de
amtskommunale regnskabsførte udgifter i 2003. De amtslige
udgifter til amtskommunale grundtilskud til produktionsskolerne
udgjorde i 2003 0,6 mio. kr. (i 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau). Amternes udgifter til befordring er opgjort
sammen med øvrige udgifter til befordring på
ungdomsuddannelsesområdet, jf. det samtidigt fremsatte
lovforslag om ændring af lov om institutioner for uddannelsen
til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre og forskellige andre love.
3.2 Ændring af
folkeoplysningsloven
Forslaget indebærer, at amtskommunerne ikke
længere skal afholde udgifter efter folkeoplysningsloven, og
at disse udgifter fremover afholdes af kommunerne.
Udgangspunktet for opgørelsen af
overførslen mellem amtskommunerne og kommunerne er de
amtskommunale regnskabsførte udgifter i 2003.
Amternes udgifter til
folkeoplysningsområdet udgør i amternes regnskab for
2003 4,7 mio. kr. (i 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau) inkl. et skønnet niveau for
København og Frederiksberg Kommuner og Bornholms
Regionskommunes amtskommunale andel.
3.3. Ændring af lov om
Danmarks Evalueringsinstitut
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser.
3.4 Ændring af lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Nedlæggelse af amterne vil betyde, at den
deltagerbetaling, som amterne som arbejdsgivere har betalt i
forbindelse med personalets efteruddannelse inden for åben
uddannelse, fremover vil skulle finansieres af de institutioner og
myndigheder, som det amtslige personale vil overgå til, dvs.
staten, kommunerne, regionerne og statsligt selvejende
institutioner. Udgifterne hertil vurderes at indgå i de
regnskabsførte udgifter for de respektive områder.
3.5 Ændring af lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.
Der er for de enkelte uddannelsesinstitutioner
begrænsede administrative udgifter forbundet med lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. Eventuelle
udgifter vil ikke kunne identificeres i de amtslige regnskaber og
vil være en del af de udgifter, der opgøres for de
enkelte amtslige uddannelsesområder.
3.6 Ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion
Nedlæggelsen af amterne vil betyde, at den
hidtidige bidragsbetaling for amterne til Arbejdsgivernes
Elevrefusion fremover vil blive opkrævet af de institutioner
og myndigheder, som det amtslige personale vil overgå til,
dvs. staten, kommunerne, regionerne og statsligt selvejende
institutioner. De amtslige udgifter hertil er en del af de
udgifter, der opgøres for de enkelte amtslige
driftsområder.
3.7 Ændring af lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser.
3.8 Ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, lov om betaling for
uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
Forslagene har ingen økonomiske
konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som har vurderet, at forslaget ikke indeholder økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er
derfor ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Som bilag 2 er optaget en oversigt over
ministerier, myndigheder, organisationer m.v., som er blevet
hørt over lovforslaget.
Lovforslaget er endvidere sendt til orientering
til Folketingets Kommunaludvalg.
Lovforslaget er fremlagt på
Undervisningsministeriets hjemmeside og på Indenrigs- og
Sundhedsministeriets hjemmeside.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Afhængig af den konkrete udformning af
den fremtidige rabatordning kan der være en mindre
administrativ belastning. Udgifterne hertil afholdes inden for
Undervisningsministeriets samlede rammer. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-4, 6-7 og 9-11
Det foreslås, at opgaverne i forhold til
produktionsskolerne fremover udelukkende varetages af
kommunalbestyrelserne. Det vil sige, at det er
kommunalbestyrelserne, der alene godkender produktionsskolernes
vedtægter, yder grundtilskud til produktionsskolerne,
fratager skolerne deres grundtilskud og er repræsenteret i
skolernes bestyrelser. Forslaget indebærer, at i de
tilfælde, hvor amtsrådet er repræsenteret i
bestyrelsen for en produktionsskole, skal kommunalbestyrelsen have
godkendt en ny vedtægt inden 1. januar 2007.
Til nr. 5 og 8
Regionerne skal efter aftalen om kommunalreformen
have koordinerende funktioner på uddannelsesområdet,
herunder vedrørende den geografiske placering af udbuddet i
regionen og kapaciteten med henblik på, at der er et
tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til alle. Det
vurderes at være hensigtsmæssigt, at
regionsrådene kan være repræsenteret i
produktionsskolernes bestyrelser, men kun hvis skolerne
ønsker dette, og at regionsrådene udpeger et medlem
til Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse.
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse består af en formand og 18 medlemmer, hvoraf et
medlem udpeges efter indstilling fra Amtsrådsforeningen i
Danmark. Denne plads bortfalder pr. 1. januar 2007. Det
foreslås, at der fremover udpeges et medlem fra
regionsrådene i forening.
Til nr. 12
Efter den gældende bestemmelse i
produktionsskolelovens § 18 yder amtsrådet tilskud til
befordring mellem bopæl og skole til de af
produktionsskolernes deltagere, der udløser statstilskud. De
nærmere regler herom er fastsat af undervisningsministeren i
bekendtgørelse nr. 3 af 4. januar 2000 om
befordringsgodtgørelse til deltagere på
produktionsskoler. Bekendtgørelsens regler svarer til de
regler, der gælder for en lang række ungdomsuddannelser
m.v. i medfør af § 28 i lov om institutioner for
uddannelsen til studentereksamen, jf. bekendtgørelse nr.
1136 af 14. december 1995.
Kommunalreformen indebærer, at amterne
nedlægges, og at de amtskommunale gymnasieskoler, studenter-
og hf-kurser, VUC€™er og social- og sundhedsskoler
samles i staten, hvor de overgår til at blive selvejende
institutioner.
På den baggrund foreslås det, at
tilskud til befordring fremover ydes af staten. De nærmere
regler herom vil som hidtil blive fastsat af
undervisningsministeren. Der henvises til det samtidig fremsatte
lovforslag om udmøntning af kommunalreformen, for så
vidt angår det almene gymnasium, hf, sosu-uddannelser m.v.
§ 1, nr. 46, og bemærkningerne hertil, og
befordringsordningen vil således også fremover svare
til ordningen for ungdomsuddannelserne.
Til nr. 13
Efter produktionsskolelovens § 18, stk. 2,
varetages amtsrådets opgaver vedrørende
befordringsordningen i Bornholms, Frederiksberg og
Københavns Kommuner af kommunalbestyrelsen.
Kommunalreformen indebærer, at de
nævnte kommuner ikke længere skal varetage opgaver
vedrørende befordringsordningen for produktionsskolernes
deltagere, og bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Til § 2
Til nr. 1 og 4
Forslagene er en konsekvens af ændringen
under nr. 2 om anvisning af lokaler og
udendørsanlæg.
Til nr. 2
Efter den gældende lovs kapitel 6 om
anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg
omhandler kommunernes lokaleanvisningsforpligtelse kun offentlige
lokaler og udendørsanlæg tilhørende kommunen,
amtskommunen eller staten. Amtskommunale og statslige lokaler skal
være beliggende i kommunen. Kommunale lokaler og
udendørsanlæg skal anvises før henholdsvis
amtskommunale og statslige. Kommunen afholder eventuelle udgifter
til el, varme og rengøring i forbindelse med benyttelse af
de amtskommunale og statslige lokaler og
udendørsanlæg.
Forslaget tilsigter i forbindelse med
amtskommunernes nedlæggelse at opretholde status quo for
både kommunerne og de folkeoplysende foreninger, så de
tidligere amtslige lokaler m.v., der hidtil har indgået i
lokaleanvisningen, også fortsat vil kunne anvises til
folkeoplysende virksomhed efter loven.
Efter forslaget vil folkeoplysningsudvalget
således i prioriteret rækkefølge kunne anvise
følgende lokaler og udendørsanlæg beliggende i
kommunen:
1) Kommunale lokaler, herunder
idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg,
som er beliggende i kommunen og tilhører denne. De
omhandlede lokaler m.v. må for at kunne indgå i
lokaleanvisningsforpligtelsen være fuldt ud ejet af kommunen,
eller kommunen må have hel eller delvis brugsret til
lokalerne for en nærmere angiven tid eller periode. Lokaler
m.v. i kommunale institutioner, der før den 1. januar 2007
er amtslige lokaler og er beliggende i kommunen, f.eks. lokaler i
specialundervisningsskoler og voksenundervisningsinstitutioner, vil
ligeledes blive omfattet af kommunens
lokaleanvisningsforpligtelse.
2) Lokaler, herunder idrætshaller og andre
haller samt udendørsanlæg, på gymnasier,
studenterkurser, hf-kurser og voksenuddannelsescentre (VUC), der
alle fra den 1. januar 2007 går fra at være amtslige
til statsligt selveje. Kommunalbestyrelsen vil hermed fra den 1.
januar 2007 få adgang til at anvise lokaler m.v. på
statsligt selvejende VUC, gymnasier (det almene gymnasium) og
hf-kurser. Tilsvarende vil kommunalbestyrelsen få adgang til
at anvise lokaler m.v. på social- og sundhedsskoler (SOSU),
på sygepleje- og radiografskoler samt på centre for
undervisningsmidler, som alle fra den 1. januar 2007 overgår
fra at være amtslige til at være selvejende
institutioner. Det svarer til de hidtil gældende
lokaleanvisningsregler, hvorefter folkeoplysningsudvalget anviser
lokaler og udendørsanlæg på de nævnte
amtskommunale institutioner, hvis der ikke er egnede ledige
kommunale lokaler m.v. Der sker således i princippet ingen
ændringer i forhold til den hidtidige ordning, idet de samme
lokaler og udendørsanlæg som hidtil er omfattet af
lokaleanvisningsforpligtelsen. Som hidtil afholder
kommunalbestyrelsen ligeledes eventuelle udgifter til el, varme og
rengøring i forbindelse med benyttelse af de nævnte
lokaler m.v. Pligten til at stille lokaler til rådighed
påvirkes ikke af en institutions sammenlægning med
anden uddannelsesinstitution. Forpligtelsen videreføres i
den sammenlagte institution, men forpligtelsen for den sammenlagte
institution er ikke bundet til anvisning af de oprindelige lokaler,
som institutionen førte med sig, men kan opfyldes ved, at
der stilles et andet eller andre tilsvarende lokaler til
rådighed. Selvejende institutioner i øvrigt, der enten
er fuldt ud offentligt finansierede, eller hvor det offentlige
giver underskudsgaranti for driften, er ikke omfattet af forslaget.
Øvrige selvejende institutioner under
Undervisningsministeriet disponerer ifølge lovgivningen
selvstændigt over egne bygninger. Undervisningsministeriet
har således ikke adgang til at disponere f.eks. over lokaler
tilhørende et privat gymnasium eller hf-kursus eller anden
privat institution, f.eks. en erhvervsskole, medmindre det sker
frivilligt og mod fuld betaling.
3) Lokaler m.v. i regionale institutioner, der
før den 1. januar 2007 er amtslige, f.eks. sygehuse.
4) Lokaler m.v. i statslige institutioner.
Til nr. 3
Efter den gældende lovs § 22, stk. 2,
afholder kommunalbestyrelsen eventuelle udgifter til el, varme og
rengøring i forbindelse med benyttelse af lokaler m.v.
beliggende i kommunen, der tilhører amtskommunen eller
staten.
I forbindelse med amtskommunernes
nedlæggelse tilsigtes med forslaget at videreføre
bestemmelsen, idet den heri indeholdte betalingsforpligtelse dog
ændres til også at gælde ved benyttelse af de
hidtidige amtslige lokaler m.v. beliggende i kommunen, der
overgår til at være selvejende institutioner
(gymnasiet, studenterkurser, hf eller voksenuddannelsescentret,
social- og sundhedsskolen, sygeplejerske- og radiografskolen samt
center for undervisningsmidler) eller til at tilhøre en
region, jf. i øvrigt bemærkningerne under nr. 2.
Til nr. 5
Forslaget er er en konsekvens af amtskommunernes
nedlæggelse.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af amtskommunernes
nedlæggelse. Fremover foreslås begrebet
distriktsforeninger m.v. anvendt i loven, da man allerede efter
gældende regler ved foreninger på amtsplan for
børn og unge forstår amts- eller distriktsforeninger
m.v. med lokalforeninger i flere kommuner, som er medlemmer enten
direkte eller gennem lokale sammenslutninger. Forslaget
indebærer ingen pligt for foreningen til at anvende
betegnelsen distriktsforening. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 7.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af amtskommunernes
nedlæggelse og skal sikre, at foreningsarbejdet på
amtsplan for børn og unge kan videreføres i kommunalt
regi.
Det er i den forbindelse fundet mest
hensigtsmæssigt at foreslå, at den gældende
bestemmelse i lovens § 45 sammenskrives i loven med reglerne i
folkeoplysningsbekendtgørelsens §§ 17 og 18.
Folkeoplysningslovens afsnit II om amtskommunale
opgaver indeholder en enkelt bestemmelse i § 45 om
foreningsarbejde på amtsplan for børn og unge.
Endvidere er der i folkeoplysningsbekendtgørelsens
§§ 17 og 18 (bekendtgørelse nr. 1164 af 16.
december 2002 med senere ændring) fastsat regler om
foreningsarbejde på amtsplan.
Ved foreningsarbejde på amtsplan for
børn og unge forstås efter disse regler amts- eller
distriktsforeninger m.v. med lokalforeninger i flere kommuner, som
skal have almindelige foreningsmæssige aktivitetstilbud for
lokalforeningernes medlemmer. En amtsforening er således ikke
en folkeoplysende forening, som den er defineret i lovens § 4,
men en benævnelse for lokale/regionale foreninger m.v., der
optager lokalforeninger som medlemmer, typisk foreninger m.v., der
har et folkeoplysende formål, f.eks. foreninger, kredse, frie
skoler, institutioner m.v.
Efter de gældende regler er
amtsrådene forpligtede til under hensyntagen til kommunernes
lokaleanvisningsforpligtelse at anvise lokaler og
udendørsanlæg til foreningsarbejde for børn og
unge på amtsplan efter bestemmelserne i lovens kapitel 6 og
til at yde lokaletilskud til foreningsarbejdet på amtsplan
for børn og unge, idet bestemmelserne i lovens §§
25-28 finder tilsvarende anvendelse på amtsforeninger, dog
så det er amtsrådet, der står for tilskuddet.
Amtsrådene kan herudover efter egen beslutning yde tilskud
til amtsforeningernes virksomhed. Amtsrådene kan endvidere
fastsætte regler om afregning af tilskud, herunder om
tilbagebetaling. Der vil kunne kræves tilbagebetaling, hvis
foreningerne ikke overholder de betingelser, som amtsrådet
har fastsat for modtagelse af tilskud.
ad § 45, stk. 1-3
Forslagene svarer stort set til de gældende
regler i folkeoplysningsbekendtgørelsens § 17, stk.
1-3, idet det dog af praktiske grunde pålægges
foreningerne i deres vedtægter at dokumentere, i hvilken
kommune de er hjemmehørende, og i hvilke kommuner
foreningsarbejdet finder sted. En amtsforenings vedtægt
indeholder allerede i dag oplysning om, hvor foreningen er
hjemmehørende, og den vil også ofte indeholde
oplysning om, hvilke kommuner dens aktivitetsområde
dækker. Dette vil være en forudsætning for, at de
involverede kommuner kan indgå de fornødne aftaler om
dette foreningsarbejde. Der lægges op til, at de involverede
kommuner selv finder en administrationskommune, der kan
påtage sig de administrative opgaver i relation til
foreningerne, så de som hidtil kun skal henvende sig
ét sted. Hvis der ikke kan opnås enighed om udpegning
af en administrationskommune, er administrationskommunen den
kommune, hvori foreningen er hjemmehørende.
Ad § 45, stk. 4
Bestemmelsen tilsigter, at forpligtelser i
gældende lovs § 45 for amtsrådene til at anvise
lokaler m.v. og til at yde lokaletilskud videreføres af
kommunalbestyrelserne. Tilskuddene til selve virksomheden
forudsættes fortsat ydet på frivillig basis. De
involverede kommuner forpligtes til at indgå nærmere
aftaler om lokaleanvisning og -tilskud samt om eventuelt at yde
frivillige tilskud til virksomheden og til at fastsætte
nærmere retningslinier for administrationskommunens
administration af ordningen, jf. bemærkningerne ad § 45,
stk. 1-3, om administrationskommuner.
Ad § 45, stk. 5-8
Forslagene svarer til de gældende
bestemmelser i lovens § 45, stk. 1-4, og
folkeoplysningsbekendtgørelsens § 18.
Ad § 45, stk. 9
Forslaget svarer til den gældende
bestemmelse i lovens § 45, stk. 5.
Til nr. 8 - 11
Forslaget er konsekvensændringer som
følge af amtskommunernes nedlæggelse.
Kommunalbestyrelsens kompetence vedrørende
daghøjskoler fortsætter uændret.
Til § 3
Ændringerne i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut er en konsekvens af, at amtsrådene
nedlægges.
Til nr. 1
Da regionsrådene overtager visse skoler
på det specialpædagogiske område, som
amtskommunerne har varetaget, foreslås det, at
regionsrådene selvstændigt skal kunne rekvirere
evaluering for disse områder.
Til nr. 2
Som en konsekvens af at regionsrådene skal
stå for driften af visse skoler på det
specialpædagogiske område, foreslås det, at
regionsrådene bør have sæde i det
repræsentantskab, som nedsættes af bestyrelsen for
Danmarks Evalueringsinstitut. Den plads i repræsentantskabet,
som Amtsrådsforeningen i Danmark har, bortfalder ved lovens
ikrafttræden.
Til § 4
Der foreslås en teknisk ændring i lov
om åben uddannelse som følge af amtskommunernes
nedlæggelse.
Til § 5
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
foreslås, for vidt angår Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse, at regionsrådene i forening skal
have mulighed for at deltage i udpegningen af repræsentanter
for de offentlige arbejdsgivere.
Til § 6
Der foreslås en række tekniske
ændringer i lov om åben uddannelse som følge af
amtskommunernes nedlæggelse.
Til § 7
Ændringerne er en konsekvens af, at
amtsrådene og Hovedstadens Sygehusfællesskab
foreslås nedlagt, og af at regionsrådene foreslås
at skulle stå for driften af visse skoler på det
specialpædagogiske område og derfor være
ansvarlige myndigheder for disse skoler.
Til § 8
Det foreslås, at amtskommunernes ene plads
i AERs bestyrelse efter kommunalreformen overtages af regionerne.
Amtskommunernes medlem af bestyrelsen repræsenterer
arbejdsgiverne, og det findes nærliggende, at regionerne
overtager denne plads for de offentlige arbejdsgivere.
Til § 9
Som led i kommunalreformen er der bl.a.
indgået aftale om kollektiv trafik, jf. kapitel 11 i aftalen,
hvorefter regionerne forestår oprettelse af trafikselskaber i
hele Danmark. Trafikselskaberne får ansvaret for den lokale
og regionale busdrift samt driften af de privatbaner, der ikke
overgår til statsligt niveau.
Aftalen om kollektiv trafik udmøntes i
trafikministerens samtidigt fremsatte forslag til lov om
trafikselskaber, der erstatter lov om hovedstadsområdets
kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet.
Ifølge forslag til lov om trafikselskaber
skal hver kommune deltage i ét trafikselskab.
Trafikselskaberne får det samlede ansvar for den regionale og
lokale busdrift samt driften af de amtsbaner, der ikke
overgår til statsligt niveau. På Bornholm varetager
Bornholms Regionskommune de opgaver, der ellers påhviler
trafikselskaberne.
Efter den gældende lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser har studerende
ret til rabat på befordring med bus, tog og metro i den
kollektive persontrafik, der er omfattet af lov om hovedstadens
kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet samt
med tog i den kollektive fjerntrafik.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens
af, at lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik og
lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet ophæves og erstattes af forslag til
lov om trafikselskaber.
Forslaget har ingen indholdsmæssige
konsekvenser for befordringsrabatordningen for studerende ved
videregående uddannelser.
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
skal fortsat administrere lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser i samarbejde med
trafikselskaberne, Bornholms Regionskommune, DSB og
Ørestadsselskabet.
Til nr. 2
Efter den gældende lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser påhviler
det bl.a. hvert amtsråd og DSB at yde rabat ved befordring
med bus og tog i den kollektive persontrafik.
Ifølge forslag til lov om trafikselskaber
har trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune ansvaret for den
lokale og regionale kollektive trafik. Med forslaget påhviler
det de transportansvarlige i henhold til forslaget om lov om
trafikselskaber at yde rabat. For så vidt angår tog i
den kollektive fjerntrafik, påhviler det fortsat DSB at yde
rabat. Det påhviler endvidere Ørestadsselskabet at yde
rabat til metroen.
Efter den foreslåede bestemmelse i §
4, stk. 2, pålægges det trafikselskaberne og Bornholms
Regionskommune at sørge for, at rabatten indpasses i takst-
og billetteringssystemet.
Til § 10
Til nr. 1, 4, 5 - 7
Forslagene stilles som tekniske konsekvenser af
forslaget om amtskommunernes nedlæggelse med udgangen af 2006
som led i kommunalreformen.
Til nr. 2
Ifølge lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. gælder loven ikke for
specialundervisning for voksne i henhold til lov om
specialundervisning for voksne, og hermed ikke for
ordblindeundervisning for voksne. Forslaget stilles for at sikre,
at ordblindeundervisningen efter den foreslåede
overførsel til FVU-loven fortsat vil være undtaget fra
betalingsordningen i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen.
Til nr. 3
Efter gældende bestemmelser beregner
amtskommunen for uddannelser, der finansieres af amtskommunen, en
takst pr. årselev på grundlag af de faktiske udgifter,
der er forbundet med ordningen. Prisen varierer således fra
amtskommune til amtskommune og kan inden for et amt variere fra
institution til institution. Gymnasier, hf-kurser, studenterkurser,
voksenuddannelsescentre, social- og sundhedsskoler samt sygepleje-
og radiografskoler vil den 1. januar 2007 overgå til selveje
i forbindelse med amtskommunernes samtidige nedlæggelse.
Efter en overgangsperiode vil de pågældende
institutioner overgå til taxameterfinansiering. Med forslaget
gives der undervisningsministeren bemyndigelse til i
overgangsperioden at fastsætte priserne for aktivering
på de pågældende institutioner, herunder på
grundlag af de faktiske udgifter ved ordningen.
Til § 11
Til stk. 1
Efter forslaget skal loven træde i kraft
den 1. januar 2007, da forslaget udmønter regeringens aftale
fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den
efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september
2004.
Til stk. 2
Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, så
det fortsat er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvorvidt der
skal ydes grundtilskud til en produktionsskole eller ej. For at
øge udsigten til at de få produktionsskoler med
amtskommunal støtte vil blive kompenseret for bortfaldet af
det amtskommunale tilskud gennem forøgelse af det kommunale
tilskud, foreslås en overgangsordning udelukkende for 2007,
hvorefter staten udbetaler tilskud til de kommuner, hvor de
pågældende produktionsskoler med det amtslige tilskud
er beliggende. Tilskuddet ydes med samme beløb, hvormed
amtskommunerne i 2006 har ydet tilskud til produktionsskolerne.
Tilskuddet er ikke øremærket. Fra og med 2008 sker
udbetalingen efter principperne for det generelle bloktilskud.
Til stk. 3
Det foreslås desuden, at de skoler, der i
dag modtager helt eller delvis grundtilskud fra et amtsråd,
skal have nye vedtægter, så det fremgår af disse,
hvilken kommunalbestyrelse der fremover yder grundtilskud til
skolen. Der er i 2004 tale om to skoler €" Stenderup
Produktionshøjskole, hvor Sønderjyllands Amt yder
fuldt grundtilskud, og Den Økologiske
Produktionshøjskole Mimers Brønd, hvor Århus
Amt yder halvt grundtilskud. Den anden halvdel ydes af Randers
Kommune, hvor skolen er beliggende.
Til stk. 4
Efter forslaget skal loven have virkning for
ansøgning om tilskud til lokaleanvisning fra
finansåret 2007 og senere. Forslaget indebærer
således, at kommunalbestyrelsen i efteråret 2006 kan
behandle ansøgninger om tilskud og lokaler for
finansåret 2007 efter de nye bestemmelser.
Til stk. 5
For at øge udsigten til at de få
daghøjskoler med amtskommunal støtte vil blive
kompenseret for bortfaldet af det amtskommunale tilskud gennem
forøgelse af det kommunale tilskud, foreslås en
overgangsordning for 2007, hvorefter staten udbetaler tilskud til
de kommuner, hvor de pågældende daghøjskoler med
det amtslige tilskud er beliggende. Tilskuddet ydes med samme
beløb, hvormed amtskommunerne i 2006 har ydet tilskud til
daghøjskolerne opregnet til 2007 pris- og lønniveau.
Tilskuddet er ikke øremærket. Fra og med 2008 sker
udbetalingen efter principperne for det generelle bloktilskud.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, som ændret
ved lov nr. 1454 af 22. december 2004 og lov nr. 1458 af 22.
december 2004, foretages følgende ændringer: |
§ 4.
Produktionsskoler etableres som selvejende institutioner med
vedtægter, der godkendes af den kommunalbestyrelse eller det
amtsråd, der helt eller delvis yder grundtilskud til skolen,
jf. § 9, stk. 1. Hvor grundtilskud ydes af et amtsråd,
skal skolens oprettelse godkendes af kommunalbestyrelsen for den
kommune, hvor skolen oprettes. | | 1. I § 4, stk.
1, 1. pkt. , udgår »eller det
amtsråd«. 2. § 4,
stk. 1, 2. pkt., ophæves. |
Stk. 2. Vedtægterne skal
indeholde bestemmelser om, hvad der skal foretages ved skolens
ophør, herunder at eventuelle overskydende midler skal
anvendes til beslægtede formål efter
kommunalbestyrelsens eller amtsrådets godkendelse. € | | 3. I § 4, stk.
2 , udgår »eller amtsrådets«. |
Stk. 4. Ved godkendelse af
vedtægterne skal kommunalbestyrelsen eller amtsrådet
påse, at skolen råder over egnede lokaler, jf. §
2, stk. 7, og kan påbegynde sin virksomhed på et
realistisk økonomisk grundlag. € | | 4. I § 4, stk.
4 , udgår »eller amtsrådet«. |
§ 6. € Stk. 2. Bestyrelsen sammensættes af
et ulige antal medlemmer på mindst 5. De lokale
arbejdsmarkedsorganisationer skal være repræsenteret,
og der kan endvidere være repræsentanter for den eller
de kommunalbestyrelser og amtsråd, der yder grundtilskud til
skolen, jf. § 9, stk. 1. Antallet af kommunale eller andre
offentligt udpegede repræsentanter må dog ikke
være så stort, at det udgør et flertal i
bestyrelsen. € € | | 5. I § 6, stk.
2, 2. pkt., udgår »og amtsråd«, og i
3. pkt., indsættes efter »kommunale«:
», regionale«. |
Stk. 13. Bestyrelsen skal straks
give Undervisningsministeriet og grundtilskudsydende
kommunalbestyrelser og amtsråd meddelelse, hvis skolen
ophører, standser sine betalinger, begæres
erklæret konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at
skolens virksomhed må indstilles. € | | 6. I § 6, stk.
13, udgår »og amtsråd«. |
§ 7. € Lederen
kan ikke samtidig være leder for en anden produktionsskole,
undervisnings- eller kursusinstitution eller være ansat i en
kommune eller amtskommune, der yder grundtilskud til skolen. | | 7. I § 7, 3.
pkt., udgår »eller amtskommune«. |
§ 8 a. € Stk. 2. Rådet består af en
formand og 18 medlemmer. Undervisningsministeren udpeger formanden.
Rådets øvrige medlemmer udpeges således: 1) 1 medlem efter indstilling fra
Amtsrådsforeningen i Danmark. € | | 8. I § 8 a
, stk. 2, nr. 1 , ændres
»Amtsrådsforeningen i Danmark« til: »regionsrådene i forening.« |
13)1 medlem efter indstilling fra
Samrådet af forstandere og viceforstandere ved den
amtskommunale specialundervisning for voksne. | | 9. I § 8 a,
stk. 2, nr. 13 , ændres »Samrådet af
forstandere og viceforstandere ved den amtskommunale
specialundervisning for voksne« til: »forstandere og
viceforstandere for specialundervisningen for voksne«. |
§ 9. En eller flere
kommunalbestyrelser eller amtsråd kan yde grundtilskud til
produktionsskoler med et samlet beløb pr. skole, der for
1999 udgør 345.000 kr. € Stk. 2. Hvis grundtilskud ydes af to eller
flere kommunalbestyrelser eller amtsråd i fællesskab,
kan den enkelte andel af grundtilskuddet ikke udgøre mindre
end 1/3 af det fulde grundtilskud. Ydes grundtilskud af flere end
tre kommunalbestyrelser eller amtsråd i fællesskab,
forhøjes grundtilskuddet, så det for hver
kommunalbestyrelse eller hvert amtsråd udgør 1/3 af
det i stk. 1 fastsatte grundtilskud. € Stk. 3. Hvor grundtilskud ydes af flere
kommunalbestyrelser eller amtsråd i fællesskab,
træffer de aftale om, hvilken kommunalbestyrelse eller
hvilket amtsråd der godkender skolens vedtægter. € | | 10. I § 9, stk.
1 , 1. pkt., stk. 2, 1. og 2. pkt., og
stk. 3, udgår »eller amtsråd«, i
stk. 2, 2. pkt. udgår »eller hvert
amtsråd,«, og i stk. 3, udgår »eller
hvilket amtsråd«. |
Stk. 6. Kommunalbestyrelser og
amtsråd kan yde tilskud til produktionsskoler ud over
grundtilskud i henhold til stk. 1. Stk. 7. Kommunalbestyrelser og
amtsråd kan overdrage fast ejendom til en
produktionsskole. | | 11. I § 9, stk.
6 og 7, udgår »og
amtsråd«. |
| | 12. § 18,
stk. 1, affattes således: |
§ 18. Til de af
produktionsskolernes deltagere, der udløser statstilskud,
ydes tilskud til udgifter til befordring mellem bopæl og
skole. Tilskuddet ydes af amtsrådet efter regler fastsat af
undervisningsministeren. | | »Til de produktionsskoledeltagere,
der udløser statstilskud, yder undervisningsministeren
tilskud til udgifter til befordring mellem bopæl og skole.
Tilskuddet ydes af staten efter regler fastsat af
undervisningsministeren.« |
Stk. 2. I Bornholms,
Frederiksberg og Københavns Kommuner varetages
amtsrådets opgaver efter stk. 1 af kommunalbestyrelsen. | | 13. § 18,
stk. 2, ophæves. |
| | § 2 I lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af 14.
juni 2004, foretages følgende ændringer: |
§ 2. € Stk. 3. Kommunalbestyrelsen stiller
offentlige lokaler til rådighed, jf. kapitel 6 om anvisning
af offentlige lokaler og udendørsanlæg. € | | 1. 2 steder i §
2, stk. 3 , i § 3 , § 5, stk. 7 ,
§ 16, stk. 2, 1. pkt., overskriften til kapitel 6,
§ 22, stk. 5 , 2. pkt., § 33, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 4, og § 38, stk. 1 og
2, 1. pkt., udgår »offentlige«. |
§ 3. Den frie
folkeoplysende virksomhed skal være etableret af en
folkeoplysende forening med vedtægt, jf. §§ 4 og 5,
for at være tilskudsberettigende eller kunne få anvist
offentlige lokaler. € | | |
§ 5. € Stk. 7. Kommunalbestyrelsen kan i
særlige tilfælde yde tilskud og anvise ledige
offentlige lokaler til en forening, der ikke er
hjemmehørende i kommunen. € | | |
§ 16. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
anviser offentlige lokaler, jf. kapitel 6, til aktiviteter inden
for idræt samt idébestemt og samfundsengagerende
foreningsarbejde. € | | |
Kapitel 6 Anvisning af offentlige lokaler og
udendørsanlæg | | |
§ 22. € Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter gebyrets størrelse, jf. stk. 4. Det samlede
opkrævede beløb fra hvert område, jf. stk. 4,
må ikke overstige den samlede udgift til de frivillige
supplerende lokaletilskud på hvert område i kommunen,
og det må ikke overstige udgiften ved kommunalbestyrelsens
drift af de anviste offentlige lokaler. € | | |
§ 33. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der ydes
tilskud efter objektive kriterier, der giver lige
tilskudsvilkår og vilkår for anvisning af offentlige
lokaler til virksomhed med samme funktion og indhold. Der skal dog
tages særlige hensyn til aktiviteter for børn og unge
og til undervisning m.v. for voksne med særlige behov i
relation til undervisningens tilrettelæggelse. € | | |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen fastsætter
nærmere regler om tilskud til virksomhed inden for lovens
område og om anvisning af offentlige lokaler og
udendørsanlæg. Er der i henhold til § 34 nedsat
et folkeoplysningsudvalg, skal udvalget høres, inden
beslutningen træffes. € | | |
§ 38.
Folkeoplysningsudvalget anviser offentlige lokaler m.v. og fordeler
tilskud til de enkelte ansøgere, jf. kapitlerne 4, 5 og 7,
efter loven og de i medfør heraf fastsatte regler, herunder
de af kommunalbestyrelsen fastsatte regler, jf. § 33, stk.
4. Stk. 2. Folkeoplysningsudvalget har
ansvaret for offentliggørelsen af de af kommunalbestyrelsen
fastsatte regler for at opnå tilskud m.v. til folkeoplysende
virksomhed i kommunen, herunder oversigter over offentlige lokaler
m.v. € | | |
| | 2. § 21, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes: |
§ 21.
Folkeoplysningsudvalget anviser til den frie folkeoplysende
virksomhed de til formålet egnede ledige offentlige lokaler,
herunder idrætshaller og andre haller samt
udendørsanlæg, der er beliggende i kommunen og
tilhører 1) kommunen 2) amtskommunen eller 3) staten. | | »Folkeoplysningsudvalget anviser i
prioriteret rækkefølge til den frie folkeoplysende
virksomhed følgende til formålet egnede ledige
lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt
udendørsanlæg, som tilhører kommunen eller er
beliggende i denne: 1) Kommunale lokaler m.v. 2) Lokaler m.v., der benyttes til udbud af
uddannelse med godkendelse efter lov om institutioner for
uddannelsen til studentereksamen (stx), lov om institutioner for
uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf), lov om
almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, samt lokaler
der benyttes til udbud af uddannelserne til sygeplejerske og
radiograf og til aktiviteter efter lov om centre for
undervisningsmidler. Dette gælder dog ikke lokaler m.v., der
tilhører private gymnasier, studenter- og hf-kurser. 3) Regionale lokaler m.v. 4) Statslige lokaler m.v. Stk. 2. Den, der skal stille et af de i
stk. 1, nr. 2, nævnte lokaler til rådighed, kan dog
stille et andet tilsvarende egnet lokale til
rådighed.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. |
§ 22. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen afholder
eventuelle udgifter til el, varme og rengøring i forbindelse
med benyttelse af lokaler m.v., der tilhører amtskommunen
eller staten. € | | 3. I § 22, stk.
2, ændres »lokaler m.v., der tilhører
amtskommunen eller staten« til: »de i § 21, stk.
1, nr. 2-4, nævnte lokaler m.v.« |
Stk. 6. Undervisningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om anvisning af lokaler og
udendørsanlæg, herunder hvad der forstås ved et
egnet offentligt lokale samt om opkrævning af gebyr. | | 4. I § 22, stk.
6, § 23, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk.
3, og § 25, stk. 2, og 7, 2. pkt.,
udgår »offentligt«. |
§ 23.
€Kommunalbestyrelsen kan undlade at yde lokaletilskud, hvis
folkeoplysningsudvalget kan anvise et egnet offentligt lokale. Stk. 2. € Kommunalbestyrelsen kan
undlade at yde lokaletilskud, hvis folkeoplysningsudvalget kan
anvise et egnet offentligt lokale. Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvad der forstås ved
et egnet offentligt lokale, og om tilskud til driftsudgifter til
almindelige lokaler og kan herunder fastsætte et maksimum for
driftsudgifterne, til hvilke kommunalbestyrelsen er forpligtet at
yde tilskud. € | | |
§ 25. € Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan undlade at
imødekomme nye ansøgninger om lokaletilskud, hvis
folkeoplysningsudvalget kan anvise et egnet offentligt lokale. € Stk. 7. € Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvad der forstås ved
lokaler, herunder haller samt lejrpladser, og hvad der
forstås ved et egnet offentligt lokale. € | | |
§ 43. € Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve
betaling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning og
studiekredse efter kapitel 4 for personer, der er tilmeldt
folkeregistret i kommunen, men som ved beregning af kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner
indgår i folketallet i den anden kommune. € | | 5. I § 43, stk.
3, udgår »og amtskommuner«. |
| | 6. Overskriften til
Afsnit II affattes således: |
Amtskommunale opgaver | | »Distriktsforeninger
m.v.« |
| | 7. § 45 affattes
således: |
§ 45.
Amtsrådet anviser de til formålet egnede ledige
offentlige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller
samt udendørsanlæg, til foreningsarbejde på
amtsplan for børn og unge efter bestemmelserne i kapitel
6. Stk. 2. Amtsrådet yder lokaletilskud
til foreningsarbejde på amtsplan for børn og unge
efter bestemmelserne i §§ 25-28. Stk. 3. Amtsrådet kan yde tilskud til
foreningsarbejde på amtsplan for børn og unge. Stk. 4. Amtsrådet kan fastsætte
regler om tilbagebetaling af tilskud. Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om foreningsarbejde på
amtsplan for børn og unge inden for loven. | | »§ 45. Ved
distriktsforeninger for børn og unge forstås
foreninger m.v. med lokalforeninger i flere kommuner, på
Bornholm dog med flere lokalforeninger i Bornholms Kommune, som er
medlemmer direkte eller gennem lokale sammenslutninger.
Kredsforeninger og lokalforeninger, der er medlemmer af en
distriktsforening, er ikke distriktsforeninger. Stk. 2. Foreningen skal have almindelige
foreningsmæssige aktivitetstilbud for lokalforeningernes
medlemmer. Administrative sammenslutninger uden
foreningsaktiviteter betragtes ikke som distriktsforeninger. Stk. 3. Det skal af foreningens
vedtægt fremgå, i hvilken kommune foreningen er
hjemmehørende, og i hvilke kommuner foreningsarbejdet finder
sted. Har de berørte kommunalbestyrelser ikke truffet aftale
om udpegning af en administrationskommune, er
administrationskommunen den, hvori foreningen er
hjemmehørende. Stk. 4. Kommunalbestyrelserne i de
berørte kommuner, jf. stk. 3, træffer aftale med
kommunalbestyrelsen i administrationskommunen om anvisning af
lokaler og udendørsanlæg, om lokaletilskud, om
eventuelt tilskud til foreningsarbejdet og om fastsættelse af
regler om afregning af tilskud, herunder tilbagebetaling af
tilskud, jf. stk. 5-8. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, anviser de til formålet
egnede ledige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller
samt udendørsanlæg, til foreningsarbejdet for
børn og unge efter bestemmelserne i kapitel 6. Stk. 6. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, yder lokaletilskud til
foreningsarbejdet for børn og unge efter bestemmelserne i
§§ 25-28. Stk. 7. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, kan yde tilskud til
foreningsarbejdet for børn og unge. Stk. 8. Kommunalbestyrelsen i
administrationskommunen, jf. stk. 3, kan fastsætte regler om
afregning af tilskud, herunder om tilbagebetaling, til
foreningsarbejdet for børn og unge. Stk. 9. Under visningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om foreningsarbejdet for
børn og unge inden for loven.« |
§ 45 a.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet kan træffe beslutning
om at yde tilskud til en daghøjskole, hvis følgende
betingelser er opfyldt: 1) Daghøjskolen er en uafhængig,
selvejende institution med vedtægter, der er godkendt af en
kommunalbestyrelse eller et amtsråd, og med en bestyrelse,
hvis medlemmer opfylder betingelserne i § 5, stk. 4 og 6. 2) Daghøjskolens formål er at
tilbyde undervisning med folkeoplysende eller
beskæftigelsesfremmende sigte tilrettelagt for voksne. 3) Tilskuddet anvendes alene til
daghøjskolens folkeoplysende eller
beskæftigelsesfremmende virksomhed. 4) Ved daghøjskolens ophør skal
eventuelle overskydende midler anvendes til folkeoplysende eller
beskæftigelsesfremmende formål efter
kommunalbestyrelsens eller amtsrådets godkendelse. 5) En kommunalbestyrelse eller et amtsråd
fører tilsyn med, om daghøjskolen opfylder
tilskudsbetingelserne, og kommunalbestyrelsen eller amtsrådet
kan af skolen forlange de nødvendige oplysninger
meddelt. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen eller
amtsrådet kan som vilkår for at yde tilskud
kræve, at der for ansatte ved daghøjskolen
følges regler om løn- og
ansættelsesvilkår, herunder om pensionsvilkår,
som er fastsat af eller aftalt med en kommunalbestyrelse eller et
amtsråd. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen og
amtsrådet kan fastsætte yderligere betingelser for at
yde tilskud, herunder om tilbagebetaling af tilskud, hvis
tilskudsbetingelserne ikke er opfyldt. Stk. 4. € | | 8. I § 45 a,
stk. 1 og 3, udgår »og
amtsrådet«. 9. I § 45 a,
stk. 1, nr. 1 og 5, og i stk. 2, udgår
»eller et amtsråd«. 10. I § 45 a,
stk. 1, nr. 4, udgår »eller
amtsrådets«. 11. I § 45 a,
stk. 1, nr. 5, og stk. 2, udgår »eller
amtsrådet«. |
| | § 3 I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 12. september 2000, som
ændret ved § 13 i lov nr. 246 af 6. april 2001, §
46 i lov nr. 343 af 16. maj 2001, § 4 i lov nr. 149 af 25.
marts 2002, § 9 i lov nr. 414 af 6. juni 2002, § 46 i lov
nr. 418 af 6. juni 2002, § 7 i lov nr. 297 af 30. april 2003,
§ 5 i lov nr. 401 af 28. maj 2003, § 4 i lov nr. 447 af
10. juni 2003 og § 8 i lov nr. 98 af 18. februar 2004,
foretages følgende ændringer: |
§ 3.
Evalueringsinstituttet kan endvidere gennemføre evalueringer
efter anmodning. Evalueringer kan rekvireres af
Undervisningsministeriet, andre ministerier, overordnede
uddannelsesråd, amtsråd, kommunalbestyrelser,
€ | | 1. I § 3, stk.
1, 2. pkt., ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«. |
§ 6. € Stk. 5. Repræsentantskabet, der
består af 27 medlemmer, sammensættes på
følgende måde: 1) 7 medlemmer efter indstilling fra sektoren for
skoleejere, bestyrelsesforeninger og arbejdsgivere, således
at der er 1 repræsentant for Kommunernes Landsforening, 1
repræsentant for Københavns og Frederiksberg Kommuner
i fællesskab, 1 repræsentant for
Amtsrådsforeningen i Danmark, € | | 2. I § 6, stk.
5, nr. 1, ændres »Amtsrådsforeningen i
Danmark« til: »regionsrådene i
forening«. |
| | § 4 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages
følgende ændring: |
§ 17.
Undervisningsministeren kan fra private, kommunale og amtskommunale
og selvejende uddannelsesinstitutioner, der udbyder åben
uddannelse, indhente regnskabsmæssige oplysninger, der er
attesteret af institutionens revisor. | | 1. I § 17 udgår
», amtskommunale«. |
| | § 5 I lov nr. 446 af 10. juni 2003 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som ændret ved § 4 i lov
nr. 1228 af 27. december 2003, foretages følgende
ændring: |
§ 4. € 5) 2 repræsentanter for de offentlige
arbejdsgivere efter indstilling fra finansministeren, Kommunernes
Landsforening og Amtsrådsforeningen i fællesskab. € | | 1. § 4,
stk. 1, nr. 5, affattes således: »2 repræsentanter for de offentlige
arbejdsgivere efter indstilling fra finansministeren,
regionsrådene i forening og Kommunernes Landsforening i
fællesskab.« |
| | § 6 I lov nr. 488 af 31. maj 2000 om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, som senest ændret ved
lov nr. 447 af 10. juni 2003, foretages følgende
ændringer: |
§ 18. € Stk. 2. I fleksible forløb kan der
tillige indgå uddannelseselementer, herunder
uddannelseselementer, der allerede er gennemført, fra
eksisterende uddannelser, der hører under andre ministre,
amtsråd eller kommunalbestyrelser, samt private
uddannelseselementer. € | | 1. I § 18, stk. 2, og
i § 28 udgår », amtsråd«. |
§ 28.
Uddannelseselementer i fleksible forløb, der hører
under andre ministre, amtsråd eller kommunalbestyrelser, samt
private uddannelseselementer og uddannelseselementer fra
udenlandske uddannelsesinstitutioner finansieres efter de
vilkår, som gælder for den enkelte uddannelse.
€ | | |
§ 24. ... Stk. 2. Enkeltfag inden for almen
voksenuddannelse og studieforberedende enkeltfagsundervisning for
voksne, der efter uddannelsesplanen indgår i en
grunduddannelse for voksne efter reglerne om merit i den
tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse, finansieres af
amtsrådene efter lov om almen voksenundervisning og efter lov
om kursus til højere forberedelseseksamen og om
studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v€. | | 2. I § 24, stk. 2, 1.
pkt., udgår »af amtsrådene«. |
| | § 7 I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., som
ændret ved lovbekendtgørelse nr. 833 af 8. oktober
2003 og ved lovbekendtgørelse nr. 864 af 23. oktober 2003,
foretages følgende ændringer: |
§ 2. € Stk. 2. € Gennemsnit eller
procentdel skal ikke angives for grupper med mindre end 3 deltagere
eller for elever i amtskommunale folkeskoler eller tilsvarende
specialklasser. | | 1. I § 2, stk.
2, sidste pkt., ændres »amtskommunale
folkeskoler« til: »skoler på det
specialpædagogiske område under
regionsrådene«. |
| | 2. § 3,
stk. 1, affattes således: |
§ 3. Opgaver, som
efter denne lov påhviler skoler og uddannelsesinstitutioner,
påhviler kommunalbestyrelsen, amtsrådet eller
bestyrelsen for Hovedstadens Sygehusfællesskab for de
uddannelser og den undervisning, som udbydes på og varetages
af kommunernes, henholdsvis amtskommunernes eller Hovedstadens
Sygehusfællesskabs skoler og uddannelsesinstitutioner. | | »Opgaver, som efter denne lov
påhviler skoler og uddannelsesinstitutioner, påhviler
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet for de uddannelser og
den undervisning, som udbydes på og varetages af kommunernes
henholdsvis regionernes skoler og
uddannelsesinstitutioner.« |
| | § 8 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages
følgende ændring: |
§ 3. Arbejdsgivernes
Elevrefusion ledes af en bestyrelse, der består af en formand
og 16 andre medlemmer. Heraf udpeger Dansk Arbejdsgiverforening 4,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening 1,
Landsorganisationen i Danmark 5, staten 1, kommunerne 1,
amtskommunerne 1, ... | | 1. I § 3, stk. 1, 2.
pkt., ændres »amtskommunerne« til:
»regionsrådene i forening«. |
| | § 9 I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
628 af 28. juni 2001, som ændret ved § 73 i lov nr. 145
af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer: |
§ 1. Studerende ved
videregående uddannelser har ret til rabat ved køb af
abonnementskort til befordring med bus og tog i den kollektive
persontrafik, der er omfattet af lov om hovedstadsområdets
kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet samt
med tog i den kollektive fjerntrafik. € | | 1. I § 1, stk.
1, 1. pkt., ændres »lov om
hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den
lokale og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet« til: »lov om
trafikselskaber«. |
| | 2. § 4,
stk. 1 og 2, affattes således: |
§ 4. Det
påhviler hvert amtsråd og hver kommunalbestyrelse uden
for hovedstadsområdet eller udvalget for en
fælleskommunal trafikvirksomhed samt DSB og
Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) at yde rabat efter
§§ 1 og 3. Stk. 2. Hvert amtsråd eller hvert
udvalg for en fælleskommunal trafikvirksomhed uden for
hovedstadsområdet sørger for, at den i § 3
anførte rabat indpasses i det takst- og billetteringssystem,
der anvendes i amtskommunen. I Bornholms Kommune varetages opgaven
af kommunalbestyrelsen. € | | »Det påhviler hvert
trafikselskab, Bornholms Regionskommune, DSB og
Ørestadsselskabet at yde rabat efter §§ 1 og
3. Stk. 2. Hvert selskab og Bornholms
Regionskommune sørger for, at den i § 3 anførte
rabat indpasses i det takst- og billetteringssystem, der anvendes
af trafikselskabet eller Bornholms Regionskommune.« |
| | § 10 I lov om betaling for uddannelse i forbindelse
med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003,
foretages følgende ændringer: |
§ 1.
Arbejdsformidlingen og kommunerne afholder efter bestemmelserne i
denne lov udgifter til uddannelse af personer omfattet af stk. 2
på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til
Undervisningsministeriets lovgivning er berettiget til at modtage
tilskud eller bevilling fra Undervisningsministeriet eller
amtskommunen. | | 1. I § 1, stk.
1, udgår »eller amtskommunen«. |
Stk. 2. € Loven gælder
dog ikke for specialundervisning for voksne i henhold til lov om
specialundervisning for voksne. | | 2. I § 1, stk.
2, 2. pkt., indsættes efter »ikke for«:
»ordblindeundervisning i henhold til lov om forberedende
voksenundervisning eller for«. |
§ 2. De
uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettiget til at modtage
tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og
opkræver betalingen hos arbejdsformidlingen og kommunerne
på grundlag af antal årselever og
studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter
de takster, der er fastsat i finansloven for de
pågældende uddannelser i det pågældende
år for de pågældende institutioner.
Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler efter takster inklusive
tilskud til udgifter til betalingen af afgifter i henhold til
momsloven, € | | 3. I § 2, stk.
1, indsættes efter 1. pkt., : »For andre institutioner, der
finansieres af undervisningsministeren, beregner
Undervisningsministeriet en takst pr. årselev, der kan
fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er
forbundet med ordningen.« |
Stk. 2. For
uddannelsesinstitutioner, der finansieres af amtskommunen, beregner
amtskommunen en takst pr. årselev på grundlag af de
faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen. | | 4. § 2, stk.
2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3. |
Stk. 3. Undervisningsministeren
kan efter aftale med beskæftigelsesministeren fastsætte
regler om administration af ordningen, herunder om tilmelding,
beregning og opkrævning af betaling samt om
offentliggørelse af taksterne jf. stk. 1 og 2. € | | 5. I § 2, stk. 3,
der bliver stk. 2, udgår »og 2«. |
§ 7.
Kommunalbestyrelsen og uddannelsesinstitutionerne har pligt til at
give Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og
amtskommunerne alle oplysninger, der er nødvendige for
administrationen af ordningen. | | 6. I § 7 ændres
»Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og
amtskommunerne« til: »Undervisningsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet«. |
§ 7 a.
Bestemmelserne om amtskommuner i denne lov gælder tilsvarende
for Bornholms, Frederiksberg og Københavns Kommuner. | | 7. § 7 a
ophæves. |
Bilag 2
Oversigt over ministerier, myndigheder
og organisationer m.v., der er blevet hørt over
lovforslaget
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,
Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet,
Trafikministeriet, Udenrigsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Særlige myndigheder
Domstolsstyrelsen
Datatilsynet
Rigsrevisionen
SUstyrelsen
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
DSB
Ørestadsselskabet
Danmarks Evalueringsinstitut
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion
Kommuner/kommunale organisationer:
Kommunernes Landsforening
Amtsrådsforeningen
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Hovedstadens Sygehusfællesskab
Hovedstadens Udviklingsråd
Bornholms Regionskommune
Rektorforsamlinger, skolelederforsamlinger og
ledersammenslutninger
CVU-Rektorkollegiet
Gymnasieskolernes Rektorforening
Lærerseminariernes
Rektorforsamling
Frie Samarbejdende MVU-institutioner
Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI)
Handelsskolernes Bestyrelsesforening
Foreningen af Skoleledere ved tekniske
skoler
Danmarks Erhvervsskoleforening
Foreningen af private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser
Foreningen af studenterkursusrektorer
Forstanderforeningen for VUC
Foreningen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler
Forstanderkredsen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler
Danmarks Handelsskoleforening
Rektorkollegiet
Sammenslutningen for ledere ved skolerne
for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
Pædagogseminariernes
Rektorforsamling
Institutioner uden rektor- eller
forstanderforsamling
Ankerhus Seminarium
Suhr€™s Seminarium
Bestyrelsesforeninger
CVU-Samrådet
Lærerseminariernes
Bestyrelsesforening
Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening
Rådgivende organer
Rådet for Mellemlange
Videregående Uddannelser
Erhvervsakademirådet
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser
Voksenuddannelsesrådet
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse
Rådet for de gymnasiale
uddannelser
Studenterorganisationer
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
(DGS)
Gymnasieelevernes Landsorganisation
(GLO)
Landssammenslutningen af
Kursusstuderende
Erhvervsskolernes Elevorganisation
Danske Studerendes
Fællesråd
Social- og Sundhedsuddannelsernes
Landselevbestyrelse
Pædagogstuderendes
Landsråd
Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationer:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Byggeri
Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske
Erhvervschefers Fællesråd)
Dansk Handel og Service (DHS)
Dansk Industri
Dansk Transport og Logistik
Handel, Transport og Serviceerhvervevene
(HTS)
Håndværksrådet
Landbrugsrådet
Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgivere
Lønmodtagerorganisationer:
Akademikernes Centralorganisation (AC)
Danmarks Jurist- og Økonomforbund
(DJØF)
Dansk Metal
Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA)
Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)
HK/Kommunal
HK/Stat
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Ledernes Hovedorganisation
Specialarbejderforbundet i Danmark
(SID)
Dansk Magisterforening
Gymnasieskolernes Lærerforening
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforening (BUPL)
Landsforeningen af
Socialpædagoger
Danmarks Lærerforening
Danske Produktionsskolers
Lærerforening
Handelsskolernes Lærerforening
HK/Privat
Dansk Sygeplejeråd
Dansk Teknisk Lærerforbund
Karteller, forhandlingsfællesskaber
m.v.:
Centralorganisationernes
FællesUdvalg (CFU)
Centralorganisationen af industriansatte i
Danmark (CO-Industri)
Det Kommunale Kartel
Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO)
Statsansattes Kartel
Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab
Sundhedskartellet
Øvrige:
Det Danske Advokatsamfund
Landsforeningen Af Landsbysamfund
Landdistrikternes
Fællesråd
Sammenslutning af Danske
Småøer
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer
Foreningen af Registrerede Revisorer
De Samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Dansk Center for
Undervisningsmiljø
Center for Ligebehandling af
Handicappede
Dansk Blindesamfund
Amatørernes Kunst & Kultur
Samråd
AOF Danmark
Børne- og Ungdomsorganisationernes
Samråd
Danmarks Idræts-Forbund
Dansk Amatørkor Union
Dansk Amatør-Musik Union
Dansk Amatør Teater Samvirke
Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger
Danske Orkesterdirigenter
Dansk Firmaidrætsforbund
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Oplysnings Forbund (DOF)
Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF)
De Danske Skytteforeninger
Folkeligt Oplysnings Forbund (FOF)
Folkeuniversitetet
Folkevirke
Foreningen af Daghøjskoler i
Danmark
Foreningen af Heltidsledere inde for
Folkeoplysningen
Fritid & Samfund
Fritidssamrådet i Danmark
Kulturelle Samråd i Danmark
Liberalt Oplysnings Forbund (LOF)
LVU Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere
Manuelle Fags Samråd
Musisk Oplysningsforbund
NETOP- netværk for oplysning
Oplysningsforbundenes
Fællesråd
Socialistisk Oplysningsforbund og
Ungdomsringen
Danmarks Landboungdom
Dansk Landbrug
Danske Landbrugsskoler
Landssammenslutningen af ledere for
SOSU-uddannelserne
Landsforeningen af
Socialpædagoger
Samtlige lovforslag fremsendes endvidere
til orientering til:
Folketingets Kommunaludvalg
Lovforslagene gøres endvidere
tilgængelige på internettet. Ressortministerierne
foranlediger, at egne lovforslag er tilgængelige på
ministeriets hjemmeside. På Indenrigs- og
Sundhedsministeriets hjemmeside lægges en oversigt over
samtlige lovforslag, så det er muligt at danne sig et samlet
overblik over lovpakken.