L 108 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love.

(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l108_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)

(Lovforslag nr. L 108).

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform.

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører specialundervisning, forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning m.v.

Efter forslaget overtager kommunalbestyrelserne amtsrådenes hidtidige ansvar for folkeskolens vidtgående specialundervisning. Derved samles drifts-, myndigheds- og finansieringsansvar for hele folkeskolens virksomhed som udgangspunkt i kommunerne.

De mest specialiserede lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud overføres dog til regionerne. Regionsrådene overtager således ansvaret for disse undervisningstilbud for så vidt angår drift og forsyningssikkerhed samt forpligtelsen til fortsat udvikling af tilbuddene, medens kommunerne får visitationskompetencen og det fulde finansieringsansvar.

Kommunerne får derved bedre forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige undervisning. Der bliver derfor bedre mulighed for at skabe øget rummelighed i den almindelige undervisning.

Klageadgangen for forældrene til elever på kommunale specialskoler og i kommunale specialklasser udvides, således at disse forældre får adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Forældre til elever på de amtskommunale specialskoler m.v., der hidtil har haft adgang til at klage til Klagenævnet, bevarer denne klageadgang. Tilsvarende bevares klageadgangen for forældre til elever, hvis deltagelse i folkeskolens undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.

Med forslaget samles drifts-, myndigheds- og finansieringsansvaret for voksenspecialundervisningen som udgangspunkt i kommunerne.

Tilbuddene på de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningsinstitutioner, overføres dog til regionerne. Regionsrådene overtager desuden ansvaret for undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder. Regionsrådene overtager således ansvaret for disse institutioner for så vidt angår drift og forsyningssikkerhed samt forpligtelsen til fortsat udvikling af tilbuddene, medens kommunerne får visitationskompetencen og det fulde finansieringsansvar.

Ansvaret for tilbuddet til ordblinde, der i dag tilbydes af amtsrådene i henhold til lov om specialundervisning for voksne, flyttes til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven).

Med forslaget forankres den forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisningen på de eksisterende voksenuddannelsescentre, der omdannes til selvejende institutioner. Drifts- og finansieringsansvaret overtages af staten.

Visitationen til ordblindeundervisningen henlægges til voksenuddannelsescentrene, der også overtager adgangen til at indgå driftsoverenskomster med fx oplysningsforbund om tilbud af ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning.

Som følge af flytningen af folkeskolens vidtgående specialundervisning fra amtskommunerne til kommunerne indeholder forslaget desuden konsekvensændringer i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og lov om friskoler og private grundskoler m.v.

Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i Det Høje Ting.