Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om
forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre
love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt
angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning m.v.)
(Lovforslag nr. L 108).
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Forslaget er således et led i udmøntningen af
regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en
strukturreform.
Det foreliggende lovforslag udmønter den
del af aftalen, der vedrører specialundervisning,
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning m.v.
Efter forslaget overtager kommunalbestyrelserne
amtsrådenes hidtidige ansvar for folkeskolens
vidtgående specialundervisning. Derved samles drifts-,
myndigheds- og finansieringsansvar for hele folkeskolens virksomhed
som udgangspunkt i kommunerne.
De mest specialiserede lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud overføres dog
til regionerne. Regionsrådene overtager således
ansvaret for disse undervisningstilbud for så vidt
angår drift og forsyningssikkerhed samt forpligtelsen til
fortsat udvikling af tilbuddene, medens kommunerne får
visitationskompetencen og det fulde finansieringsansvar.
Kommunerne får derved bedre
forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem
specialundervisningen og den almindelige undervisning. Der bliver
derfor bedre mulighed for at skabe øget rummelighed i den
almindelige undervisning.
Klageadgangen for forældrene til elever
på kommunale specialskoler og i kommunale specialklasser
udvides, således at disse forældre får adgang til
at klage til Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning. Forældre til elever på de
amtskommunale specialskoler m.v., der hidtil har haft adgang til at
klage til Klagenævnet, bevarer denne klageadgang. Tilsvarende
bevares klageadgangen for forældre til elever, hvis
deltagelse i folkeskolens undervisning kun kan gennemføres
med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.
Med forslaget samles drifts-, myndigheds- og
finansieringsansvaret for voksenspecialundervisningen som
udgangspunkt i kommunerne.
Tilbuddene på de mest specialiserede lands-
og landsdelsdækkende undervisningsinstitutioner,
overføres dog til regionerne. Regionsrådene overtager
desuden ansvaret for undervisningsinstitutioner
(kommunikationscentre) med specialundervisning og
specialpædagogisk bistand for personer med tale-,
høre- eller synsvanskeligheder. Regionsrådene
overtager således ansvaret for disse institutioner for
så vidt angår drift og forsyningssikkerhed samt
forpligtelsen til fortsat udvikling af tilbuddene, medens
kommunerne får visitationskompetencen og det fulde
finansieringsansvar.
Ansvaret for tilbuddet til ordblinde, der i dag
tilbydes af amtsrådene i henhold til lov om
specialundervisning for voksne, flyttes til lov om forberedende
voksenundervisning (FVU-loven).
Med forslaget forankres den forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisningen på de
eksisterende voksenuddannelsescentre, der omdannes til selvejende
institutioner. Drifts- og finansieringsansvaret overtages af
staten.
Visitationen til ordblindeundervisningen
henlægges til voksenuddannelsescentrene, der også
overtager adgangen til at indgå driftsoverenskomster med fx
oplysningsforbund om tilbud af ordblindeundervisning og
forberedende voksenundervisning.
Som følge af flytningen af folkeskolens
vidtgående specialundervisning fra amtskommunerne til
kommunerne indeholder forslaget desuden konsekvensændringer i
lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
Idet jeg henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i Det Høje Ting.