L 102 (som fremsat): Forslag til lov om stipendier
til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser.
Fremsat den 23. februar 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om stipendier til visse udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser
§ 1. Staten
yder efter reglerne i denne lov stipendier, der omfatter friplads
og delvis dækning af leveomkostningerne, jf. dog stk. 4, til
visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser inden for Undervisningsministeriets
område, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Adgang til stipendier efter stk. 1
har højt kvalificerede udenlandske studerende fra udvalgte
lande med tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik
på midlertidigt ophold til uddannelse. Studerende har dog
ikke adgang til stipendier efter stk. 1, hvis de er udvekslet med
danske studerende efter aftale mellem institutionen og en
institution i udlandet, eller hvis de efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere for så vidt angår de økonomiske
vilkår for optagelsen på uddannelsen.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om, til hvilke uddannelser
eller dele af uddannelser studerende kan opnå stipendier og
om, hvilke landes statsborgere der kan opnå sådanne
stipendier.
Stk. 4. En studerende, der er berettiget
til at modtage stipendium efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte, kan ikke modtage stipendium til delvis
dækning af leveomkostninger, jf. stk. 1.
§ 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
administrationen af ordningen, herunder om
1) ansøgning, tildeling og udmåling
af stipendium,
2) ydelse af friplads,
3) udbetaling af stipendium til delvis
dækning af leveomkostninger,
4) tilbagekaldelse af stipendietilsagn, og
5) tilbagebetaling af for meget udbetalt
stipendium til delvis dækning af leveomkostninger, med regler
om forfaldstid, forrentning og inddrivelse m.v.
Stk. 2. Stipendium til delvis dækning
af leveomkostninger skal udgøre mindst et beløb, der
svarer til satsen for stipendium til udeboende studerende ved
videregående uddannelser efter reglerne i lov om statens
uddannelsesstøtte.
§ 3.
Undervisningsministeren kan bemyndige en styrelse under
Undervisningsministeriet eller en anden offentlig institution til
at varetage administrationen af stipendieordningen, ligesom
undervisningsministeren kan bemyndige en af disse eller de
uddannelsesinstitutioner, der udbyder de pågældende
uddannelser, til at træffe afgørelse om tildeling af
stipendiet i forbindelse med afgørelse om optagelse af den
studerende. Afgørelser, der træffes efter en
sådan bemyndigelse, kan indbringes for
undervisningsministeren efter nærmere af ministeren fastsatte
regler.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
endvidere efter udbud bemyndige en selvejende institution eller
privat virksomhed til at varetage administration af
stipendieordningen.
§ 4. Loven
træder i kraft den 1. marts 2006 og har virkning for
tildeling af stipendier til uddannelse, der begyndes den 1. august
2006 eller senere.
§ 5. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Undervisningsministeren fremsatte den 7. oktober
2004 forslag til lov om stipendier til visse udenlandske studerende
ved korte og mellemlange videregående uddannelser (L 22, jf.
Folketingstidende 2004-05, 1. samling, Tillæg A, side 636 og
side 646 og Folketingets Forhandlinger side 388). Lovforslaget
nåede ikke at blive færdigbehandlet, inden der den 18.
januar 2005 blev udskrevet folketingsvalg til afholdelse den 8.
februar 2005.
Nærværende lovforslag er en
genfremsættelse af ovennævnte lovforslag, idet
lovforslagets ikrafttræden dog er udskudt et år til 1.
marts 2006, da en fastholdelse af det oprindeligt foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt under disse omstændigheder
ville medfør, at ordningen ville blive indført med
tilbagevirkende kraft, hvilket ikke vil være
hensigtsmæssigt. Der er desuden foretaget enkelte
ændringer af ren redaktionel karakter. Samtidig er
bemærkningerne til lovforslaget konsekvensrettet på
baggrund af de nævnte rettelser.
Det danske samfunds fremtidige vækst,
velstand og udvikling er afhængig af højtuddannet
arbejdskraft. Regeringens målsætning om, at Danmark
skal være et af de førende, højteknologiske
samfund inden 2010 påvirkes af bl.a. uddannelsessystemets
evne til at tiltrække højt kvalificerede danske og
udenlandske unge til uddannelser i Danmark.
Uddannelsesinstitutionerne har som centrale videns- og
kulturbærende institutioner en stor international
berøringsflade, og omfattende samarbejde er en
væsentlig brik i udviklingen af Danmark til udfordringerne i
en global verden.
Virksomheder rekrutterer veluddannet arbejdskraft
fra hele verden, og flere og flere studerende søger
uddannelser uden for deres hjemlande. Både danske og
udenlandske studerende ønsker i stigende grad uddannelser,
der retter sig mod beskæftigelse på et globalt
arbejdsmarked.
Danmark skal også i fremtiden kunne tilbyde
en arbejdsstyrke med højtkvalificerede personer, hvis vi
skal kunne fastholde danske virksomheder og danske arbejdspladser,
etablere nye videnstunge virksomheder, og tiltrække
udenlandske virksomheder til Danmark. Endnu flere danske
veluddannede med et udenlandsk studieophold bag sig og endnu flere
udlændinge med en dansk uddannelse, vil bidrage til at
øge dels Danmarks konkurrencekraft, dels udviklingen af et
mere globalt orienteret dansk arbejdsmarked.
Regeringen afgav på denne baggrund den 21.
april 2004 en redegørelse til Folketinget om styrket
internationalisering af uddannelserne (R 14). Redegørelsen
er afgivet af undervisningsministeren og ministeren for Videnskab,
Teknologi og Udvikling i fællesskab og omfatter et
oplæg til en sammenhængende plan for styrket
internationalisering af uddannelserne.
Med dette lovforslag udmøntes
redegørelsens forslag om en stipendieordning inden for
Undervisningsministeriets område. Ministeren for Videnskab,
Teknologi og Udvikling etablerer en selvstændig
stipendieordning for sit område.
Redegørelsen betoner bl.a., at den
internationale dimension i uddannelserne skal styrkes til gavn for
den fortsatte udvikling af uddannelser og undervisning.
Indførelse af en stipendieordning på de
videregående uddannelser er et af initiativerne i
redegørelsen.
I et globalt perspektiv er der stigende behov for
højtuddannede med internationale kompetencer. Derfor er
mobiliteten blandt studerende og arbejdstagere af afgørende
betydning. Allerede nu studerer flere millioner verden over uden
for deres respektive hjemlande, og antallet ventes at stige i de
kommende år.
Det er et gode, når danske studerende
uddanner sig i udlandet og bringer internationale erfaringer med
hjem. På samme måde er det et gode, når
udlændinge uddanner sig i Danmark og bringer erfaringer fra
studieophold i Danmark med tilbage til hjemlandet eller et andet
land. Det er tillige en gevinst for samfundet, hvis de studerende
efter endt uddannelse får ansættelse i danske
virksomheder i Danmark eller i udlandet og på den måde
fungerer som ambassadører for Danmark. Bl.a. af disse grunde
fokuserer redegørelsen og dermed også lovforslaget
på mobilitet som et centralt element.
Endvidere er det til gavn for
studiemiljøerne i Danmark, og dermed for de danske
studerende her i landet, at der tilføres nye impulser og en
ny bredde i erfaringsgrundlaget, når udenlandske studerende
deltager i undervisningen. Det vil være kendetegnende for de
udenlandske studerende, der søger til Danmark €"
såvel de betalende som de, der opnår stipendium €"
at de er åbne over for fremmede kulturer, at de har et
højt fagligt niveau og en høj arbejdsmoral, og at de
tilfører sproglige kompetencer til
undervisningsmiljøet. Hertil kommer, at mangfoldighed blandt
studerende er en gevinst for det faglige og sociale
studiemiljø.
Stipendieordningen foreslås anvendt
både til hele uddannelser og dele af uddannelser, f.eks.
forløb, der afslutter en eksamen eller en grad.
2. Lovforslagets indhold
I internationaliseringsredegørelsen (R 14)
har regeringen stillet tre væsentlige forslag til
ændringer, der tilsammen skal danne grundlag for, at der kan
føres en målrettet offensiv og ekspansiv
uddannelsespolitik. De tre samtidige ændringer er bortfald af
taxametertilskud, indførelse af en betalingsordning
(studieafgift) og etablering af en stipendieordning (friplads og
delvis dækning af leveomkostninger).
Stipendieordningen skal ses i sammenhæng
med forslag til lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (afskæring af
statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske
studerende), der fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Ifølge det pågældende lovforslag vil de
berørte uddannelsesinstitutioner for fremtiden ikke
længere få taxametertilskud for de udenlandske
studerende, der hverken efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler m.v., som Danmark
har indgået, har krav på ligestilling i
økonomisk henseende med danske statsborgere. Til
gengæld udbydes uddannelserne til de pågældende
som indtægtsdækket virksomhed.
Etablering af en stipendieordning for udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser
skal tiltrække højt kvalificerede studerende, der ikke
i forvejen har krav på ligestilling med danske studerende med
hensyn til optagelse på et studium, herunder f.eks.
højt kvalificerede studerende fra oversøiske lande,
der deltager i naturvidenskabelige, højteknologiske eller
merkantile uddannelser som f.eks. bioanalytikeruddannelsen,
diplomingeniøruddannelsen, uddannelsen til
professionsbachelor i karakteranimation (bl.a. tegnefilm og spil)
eller erhvervsakademiuddannelse (AK) inden for international handel
og markedsføring. Det er bl.a. forskning og uddannelse inden
for disse områder, der skal bidrage til vækst og
langsigtet udvikling af erhvervslivet i Danmark. Satsningen
på netop disse områder understøtter regeringens
målsætninger om at styrke de naturvidenskabelige,
højteknologiske og merkantile uddannelser bl.a. med henblik
på at tilgodese erhvervslivets efterspørgsel efter
netop disse kompetencer. Derfor vil det også være til
gavn for vækst og udvikling i Danmark, hvis nogle af de
udenlandske studerende efter afsluttet uddannelse får arbejde
her i landet inden for de fagområder, hvor antallet af danske
studerende ikke er tilstrækkeligt til at dække
efterspørgslen.
Forslagene indebærer udover etablering af
en stipendieordning, at uddannelsesinstitutionerne får frihed
til at drive kommercielle uddannelsesaktiviteter på det
globale uddannelsesmarked gennem opkrævning af betaling fra
visse udenlandske studerende, hvorved Danmark kan få del i
den betalingsdygtige del af udenlandske studerende. Optagelse af
udenlandske studerende omfattet af betalingsordningen
indebærer, at de ikke udløser statstilskud, men at
optagelsen sker som indtægtsdækket virksomhed.
Stipendieordningen vil i lighed med
betalingsordningen ikke omfatte de studerende, som 1) er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er
udvekslet med danske studerende efter aftale mellem en dansk
institution og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, særlige konventioner og
udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling med danske
statsborgere ved optagelse på de pågældende hele
eller dele af hele uddannelser. Familiesammenførte
udlændinge og udlændinge, der har fået asyl i
Danmark, vil således ikke blive omfattet af
stipendieordningen.
Lovforslaget vedrører en stipendieordning,
som består af et begrænset antal stipendier under
hensyn til en fast økonomisk ramme, der fastsættes
på de årlige finanslove. Stipendieordningen
består af delvis dækning af leveomkostninger og
tildeling af friplads. Tildeling af friplads indebærer, at
den udenlandske studerende fritages for betaling af studieafgift.
For så vidt angår den delvise dækning af
leveomkostninger kan undervisningsministeren udnytte sin hjemmel i
lovforslagets § 2 til f.eks. at bestemme, at støtten
skal udbetales på flere niveauer, jf. bemærkningerne
til § 2, stk. 2, samt til at fastsætte andre regler om,
hvorledes støtten beregnes. Der foreslås fastsat
regler om stipendier svarende til mindst det danske
SU-stipendie-niveau.
Skatteministeriet har om stipendieordningen
oplyst, at en ordning som den her foreslåede i lighed med
andre uddannelsesstipendier bør være omfattet af den
begrænsede skattepligt. Skatteministeriet vil derfor, inden
loven træder i kraft, tage initiativ til, at den
foreslåede stipendieordning bliver indarbejdet i
bekendtgørelsen om A-indkomst, hvor reglerne om
begrænset skattepligt hører til.
Det foreslås, at stipendieordningens
administration varetages af undervisningsministeren.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
administrationen af ordningen, herunder om ansøgning,
tildeling, udmåling, ydelse af friplads, udbetaling af
stipendium til delvis dækning af leveomkostninger, om
tilbagekaldelse af stipendietilsagn og om tilbagebetaling af for
meget udbetalt stipendium til delvis dækning af
leveomkostninger. Ministeren bemyndiges til at udpege
administratoren af ordningen. Det forventes, at CIRIUS €"
Center for information og rådgivning om internationale
uddannelses- og samarbejdsaktiviteter udpeges til at varetage den
centrale administration af ordningen.
Stipendieordningen er henvendt til den enkelte
studerende, og tildeling vil foregå på baggrund af
individuel ansøgning. Ansvaret for visitering og
udvælgelse af de konkrete studerende, herunder vurdering af
om de pågældende er højt kvalificerede,
forventes at skulle ligge hos de uddannelsesinstitutioner, der
udbyder de pågældende uddannelser.
Ministeren fastsætter regler om, til hvilke
uddannelser og lande, stipendieordningen skal henvendes. Det
påtænkes lejlighedsvis at sammensætte et
rådgivende panel med repræsentanter for
uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet, som kan bistå
ministeren med forberedelse af disse tilbagevendende
prioriteringer. Ved udvælgelse af uddannelser og lande vil
der blive lagt saglige kriterier til grund, således at der
bl.a. ikke sker forskelsbehandling efter nationalitet uden en
saglig begrundelse. Udvælgelsen af lande vil være
baseret på kendskabet til, hvilke lande der har teknologiske
eller naturvidenskabelige innovative miljøer på et
internationalt anerkendt niveau inden for de fagområder, der
efterspørges i Danmark. Udvælgelsen af højt
kvalificerede studerende vil være baseret på de
kvalifikationer, der normalt ligger til grund for vurdering af
adgangsgivende eksamen især på de fagområder, der
indgår i de udvalgte uddannelser (f.eks. gode karakterer i
naturvidenskabelige fag).
Finansieringen af stipendieordningen skal ses i
sammenhæng med betalingsordningen, idet udgiften til
stipendieordningen er forudsat afholdt af den mindreudgift til
taxametertilskud, der følger af betalingsordningen.
Ordningen foreslås at få virkning fra
og med studieåret 2006/07.
For tiden opholder den overvejende del af
udenlandske studerende sig i Danmark som led i
udvekslingsprogrammer, bilaterale statslige aftaler eller aftaler
mellem danske og udenlandske uddannelsesinstitutioner. Forholdene
for disse studerende vil ikke blive ændret som følge
af stipendieordningen. Det samme gælder allerede optagne
studerende, idet disse heller ikke omfattes af det samtidig hermed
fremsatte lovforslag om afskæring af statstilskud og
opkrævning af betaling. Disse studerende vil ikke blive
berørt af nærværende lovforslag i relation til
det igangværende studie.
3. Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget forventes at medføre en
udgift på ca. 15 mio. kr. årligt ved fuld indfasning,
svarende til udgifter til friplads og stipendium til en årlig
bestand på ca. 120 studerende - forbundet med et årligt
optag i størrelsesorden 35 studerende - samt udgifter til
administration af ordningen. Ordningen foreslås administreret
som en fast rammebevilling. Antallet af studerende, der
årligt kan tildeles friplads og stipendium vil afhænge
af de udvalgte uddannelser og den fastsatte størrelse af det
stipendium, der ydes til delvis dækning af leveomkostninger.
Ordningen vil kunne omfatte såvel hele uddannelser som
kortere uddannelsesforløb og vil medføre en stigende
udgiftsprofil i indfasningsperioden. Stipendium til delvis
dækning af leveomkostninger er forudsat udbetalt
løbende. Der forventes afsat 1 mio. kr. i 2006, 10 mio. kr.
i 2007 og 15 mio. kr. årligt herefter som en samlet ramme for
tildeling af friplads og studieafgift samt afholdelse af udgifter
til administration. Udgiften i 2007 og frem er forudsat finansieret
af mindreudgiften til taxametertilskud som følge af det
samtidigt fremsatte forslag om afskæring af statstilskud og
opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende.
Udgiften i 2006 finansieres af øvrige midler inden for
Undervisningsministeriets ramme.
4. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget medfører, at der skal etableres
en administration af stipendieordningen, herunder til behandling af
ansøgninger og tildeling af stipendier m.v. Ansvaret for
ordningens administration påhviler Undervisningsministeriet,
men det forventes, at opgaven i et vist omfang skal varetages af
CIRIUS efter bemyndigelse. Ordningen vurderes ikke at have
øvrige administrative konsekvenser for stat, amtskommuner og
kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Studerende, der efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, har krav på ligestilling med danske
statsborgere, bliver ikke omfattet af nærværende
lovforslag, idet de efter afgrænsningen i det samtidig
fremsatte lovforslag om afskæring af statstilskud og
opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende
indgår ved beregningen af taxametertilskud og således
ikke kan optages som betalende heltidsstuderende. Lovforslaget
indeholder således ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt
til høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Amtsrådsforeningen, KL, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte, Danmarks Evalueringsinstitut,
Rektorkollegiet, CVU-rektorkollegiet, Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved
tekniske skoler, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen
af landbrugsskoler, Rådet for de grundlæggende
erhvervsrettede uddannelser, Danmarks Erhvervsskoleforening,
Handelsskolernes Lærerforening, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Akademikernes Centralorganisation,
Lærernes Centralorganisation, Rådet for Mellemlange
Videregående Uddannelser, Erhvervsakademirådet,
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
CIRIUS, Rigsrevisionen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Danske Studerendes
Fællesråd, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danmarks Landboungdom, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landsråd,
Konkurrencestyrelsen, Landbrugsuddannelsesudvalget, Foreningen af
frie Samarbejdende MVU-Institutioner, Lærerseminariernes
Rektorforsamling, Pædagogernes Rektorforsamling og
Sundhedsstyrelsen.
Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
9. Vurdering af konsekvenser
for lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der forventes en udgift på ca. 1 mio.
kr. i 2006, ca. 10 mio. kr. i 2007 og ca. 15 mio. kr. årligt
herefter. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Det foreslås, at der etableres en
stipendieordning for visse udenlandske studerende i korte og
mellemlange videregående uddannelser i Danmark.
Stipendieordningen skal anvendes til at
tiltrække udenlandske studerende inden for områder, der
har særlig dansk bevågenhed eller interesse, f.eks. i
form af, at danske virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft
på området, eller at Danmark har prioriteret
området ved investeringer eller lignende. Forslaget tager
derfor sigte på at tiltrække højt kvalificerede
udenlandske studerende fra udvalgte lande til deltagelse i visse
korte og mellemlange videregående uddannelser inden for
Undervisningsministeriets område, herunder f.eks. højt
kvalificerede studerende, der deltager i naturvidenskabelige,
højteknologiske eller merkantile uddannelser som f.eks.
bioanalytikeruddannelsen, diplomingeniøruddannelsen,
uddannelsen til professionsbachelor i karakteranimation (bl.a.
tegnefilm og spil) eller erhvervsakademiuddannelse (AK) inden for
international handel og markedsføring.
Til stk. 2
Udvælgelsen af højt kvalificerede
studerende vil være baseret på de kvalifikationer, der
normalt ligger til grund for vurdering af adgangsgivende eksamen
især på de fagområder, der indgår i de
udvalgte uddannelser, f.eks. gode karakterer i naturvidenskabelige
fag.
Satsningen på netop disse områder
understøtter regeringens målsætninger om at
styrke de naturvidenskabelige, og højteknologiske eller
merkantile uddannelser. Det er bl.a. forskning og uddannelse inden
for disse områder, der skal bidrage til vækst og
langsigtet udvikling af erhvervslivet i Danmark.
Ordningen omfatter studerende med
tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på
midlertidigt ophold til uddannelse i visse korte og mellemlange
videregående uddannelser. Det medfører, at en
udlænding, der er meddelt tidsbegrænset
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold på
andet grundlag end uddannelse, skal søge om ny
opholdstilladelse med henblik på uddannelse, hvis
pågældende ønsker at studere i Danmark.
Ordningen omfatter alene udenlandske studerende, der har uddannelse
som opholdsgrundlag, og som ikke har krav på ligestilling med
danske studerende. Ordningen omfatter således ikke
studerende, der er udvekslet med danske studerende efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet ( hvis
institutionen får tilskud til studiepladsen efter de
almindelige tilskudsregler). Ligeledes omfatter ordningen ikke
studerende som på andet grundlag lovligt har ophold i Danmark
af mindst et års varighed med henblik på varigt ophold.
Det vil sige familiesammenførte udlændinge og
udlændinge, der har fået asyl i Danmark.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det
samtidig fremsatte forslag om afskæring af statstilskud og
opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende, der
indebærer, at de berørte uddannelsesinstitutioner for
fremtiden ikke længere får taxametertilskud for de
udenlandske studerende, der hverken efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller efter internationale aftaler, som Danmark
har indgået, har krav på ligestilling i så
henseende med danske statsborgere. Til gengæld udbydes
uddannelserne til de pågældende som
indtægtsdækket virksomhed.
Til stk. 3
Det foreslås, at ministeren
fastsætter nærmere regler om, hvilke uddannelser der
omfattes, og fra hvilke lande, de begunstigede studerende kan
komme. Det er hensigten, at udvælgelsen af uddannelser skal
ske inden for naturvidenskabelige, højteknologiske eller
merkantile uddannelser som f.eks. erhvervsakademiuddannelse (AK)
inden for visse tekniske uddannelser, bioanalytikeruddannelsen,
diplomingeniøruddannelsen, uddannelsen til
professionsbachelor i karakteranimation (bl.a. tegnefilm og spil)
eller erhvervsakademiuddannelse (AK) inden for international handel
og markedsføring.
Bemyndigelsen i loven, hvorefter
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke landes statsborgere, der kan få mulighed for at
opnå stipendier efter loven, forudsættes anvendt
således, at der sker en prioritering af lande, hvor
uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet har erfaring for, at det
faglige niveau på de prioriterede uddannelser er højt,
samt af lande, hvorfra de studerende kan bibringe de danske
uddannelser og institutioner inspiration til attraktive
tilrettelæggelsesformer, pædagogiske metoder og
øvrige studieforhold. Reglerne tænkes at skulle
afspejle de ændrede prioriteringer, som udviklingen i
erhvervslivet og på det globaliserede marked kan
begrunde.
Generelt vil sådanne lande for tiden kunne
lokaliseres især i Nordamerika, Australien og
Sydøstasien. Endvidere vil andre lande uden for
EU/EØS, som Danmark har særlige uddannelsesfaglige,
forskningsmæssige, politiske, kulturelle eller
erhvervsmæssige forbindelser med, kunne forventes at blive
prioriterede.
Da prioriteringen forudsættes at omfatte et
begrænset antal lande i hvert studieår, foreslås
i lovforslaget, at der løbende og med en frekvens på
ca. fire år skal foretages en revision af listen over
prioriterede lande.
Det påtænkes at sammensætte
et rådgivende panel med repræsentanter for
uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet, som kan bistå
ministeren med forberedelse af disse tilbagevendende
prioriteringer. Ved udvælgelsen vil der blive lagt saglige
kriterier til grund, således at der ikke sker
forskelsbehandling efter nationalitet uden en saglig
begrundelse.
Udvælgelsen vil som udgangspunkt skulle
ske for en 4-årig periode ad gangen.
Til stk. 4
Ordningen består dels af tildeling af
friplads, der indebærer, at den studerende ikke skal betale
studieafgift, dels af delvis dækning af leveomkostninger
mindst svarende til det danske SU-stipendie-niveau, som dog ikke
kan tildeles, hvis den pågældende er berettiget til
stipendium efter lov om statens uddannelsesstøtte. De
nærmere regler om stipendier fastsættes efter §
2.
Der gives efter forslaget ikke mulighed for at
studerende, der allerede har ret til at oppebære
uddannelsesstøtte efter lov om statens
uddannelsesstøtte, kan opnå stipendier til
dækning af leveomkostninger efter forslaget. Lovforslaget
udelukker derimod ikke, at udlændinge, der måtte have
ret til uddannelsesstøtte efter lov om statens
uddannelsesstøtte, kan opnået stipendium til friplads
efter forslaget. Der er således tale om en undtagelse fra
hovedreglen i § 1, stk. 1, om, at stipendierne omfatter
både friplads og dækning af leveomkostninger. Det
forventes kun sjældent at blive aktuelt, at en udenlandsk
studerende, som er omfattet af § 1, stk. 2, og som
således bl.a. hverken er familiesammenført
eller flygtning eller efter EU-retten etc. har ret til
ligestilling med danske statsborgere m.h.t. betaling for
uddannelsen, opfylder betingelserne for opnåelse af
uddannelsesstøtte. I sådanne tilfælde vil §
1, stk. 4, medføre, at tildeling af stipendium efter §
1, stk. 1, alene udløser friplads, og i tilfælde af,
at betingelserne for opnåelse af uddannelsesstøtte
først opfyldes fra et senere tidspunkt, vil retten til
stipendium efter denne lov bortfalde ved opnåelsen af retten
til uddannelsesstøtte.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at ministeren bl.a. kan
fastsætte regler om principper og procedurer for tildeling af
stipendium herunder friplads, beregning af stipendiets
størrelse og udbetalingsform, betingelser og procedure for
tilbagekaldelse af stipendietilsagn samt regler om tilbagebetaling
af for meget udbetalt stipendium til delvis dækning af
leveomkostninger. Reglerne kan f.eks. omfatte krav til form og
fremgangsmåde ved indgivelse af ansøgning og krav til
institutioners og myndigheders behandling af ansøgningerne
m.v. Hvis der er tale om et flerårigt studieophold, forventes
et stipendietilsagn genbevilget inden for den årlige ramme,
hvis den studerendes studieaktivitet mv. kan begrunde det.
Afgørelsen vedr. den begunstigedes uddannelse og hjemland
tænkes således ikke genoptaget.
Stipendieordningen henvender sig efter
lovforslaget til den enkelte studerende, og tildeling af stipendier
vil skulle foretages på baggrund af individuelle
ansøgninger.
Det forventes, at institutioner med
videregående uddannelser i kraft af deres internationale
samarbejdsrelationer aktivt vil fremkalde ansøgninger fra
højt kvalificerede studerende fra de prioriterede lande.
Da der er tale om forholdsvis mange institutioner
for korte og mellemlange videregående uddannelser sammenholdt
med antallet af stipendier €" som i udgangspunktet vil
udgøre ca. 35 på årsbasis - , vil det være
nødvendigt at foretage en centralt styret prioritering af
ansøgningerne på baggrund af indstillinger fra
institutioner med de prioriterede uddannelser og de fornødne
faglige, herunder undervisningssproglige kompetencer.
Den centrale myndighed vil også skulle
varetage den nærmere juridiske og økonomiske
administration af ordningen.
Det forventes, at opgaven indtil videre vil blive
henlagt til CIRIUS - Center for information og rådgivning om
internationale uddannelses- og samarbejdsaktiviteter, der er en
institution under Undervisningsministeriet.
Den skitserede administrationsmodel bygger
på kendte rutiner, som både CIRIUS og institutionerne
har erfaring med fra EU's Erasmus-programmer. Med denne model
påføres uddannelsesinstitutionerne ansvaret for
identifikation af udenlandske samarbejdspartnere samt
tiltrækning, visitering og udvælgelse af studerende,
der kan opnå stipendium hos uddannelsesinstitutionerne.
Uddannelsesinstitutionerne vil på denne måde kunne
anvende stipendieordningen som et aktiv ved tiltrækningen af
betalende udenlandske studerende.
Danske institutioner eller netværk af
institutioner, der udbyder den type af uddannelser, der
optræder på listen over prioriterede uddannelser, vil
kunne benytte de samarbejdsaftaler, som de allerede har i de
prioriterede lande. Hvis institutionerne har udvekslingsaftaler,
der indebærer at danske og udenlandske studerende kan
udveksles, er disse studerende dog ikke omfattet af loven.
Administrationen tænkes tilrettelagt
således, at institutionerne inden en vis årlig frist
indsender ansøgning til CIRIUS med angivelse af udenlandske
ansøgere om optagelse, der efter institutionens opfattelse
bør være berettiget til stipendium i det kommende
studieår. På baggrund af listen over prioriterede
uddannelser, prioriterede lande og den indsendte dokumentation fra
uddannelsesinstitutionen tildeler CIRIUS institutionen et eller
flere stipendier til de indstillede udlændinge. Institutionen
bekræfter over for den studerende, at personen dels kan
optages på uddannelsen og dels kan optages med stipendium,
der omfatter friplads og delvis dækning af leveomkostninger i
Danmark. Med disse dokumenter kan den studerende hos
Udlændingestyrelsen søge opholdstilladelse til
studieformål i Danmark. Opholdstilladelsen til studier giver
tillige adgang til efter ansøgning at få
begrænset arbejdstilladelse, normalt svarende til maksimalt
15 timers ugentligt arbejde.
Tiltrækning af individuelle studerende, der
ikke allerede er indskrevet på eller i øvrigt er
tilknyttet en uddannelsesinstitution i hjemlandet vil evt. kunne
foregå ved medvirken af de danske ambassader i udlandet.
Ordningens nærmere administration
fastsættes efter vedtagelse af lovforslaget. Det overvejes at
fastsætte, at de studerende evt. via uddannelsesinstitutionen
skal indsende ansøgning til CIRIUS, som den myndighed, der
varetager administrationen af stipendieordningen. Ansvaret for
visitering og udvælgelse af de konkrete studerende forventes
herefter at skulle ligge hos de uddannelsesinstitutioner, der
udbyder de pågældende uddannelser.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler efter
§ 2, stk. 1.
Til stk. 2
Det præciseres, at stipendiet til delvis
dækning af leveomkostninger i Danmark skal udgøre
mindst et beløb, der svarer til stipendiesatsen for
udeboende studerende ved videregående uddannelser efter
reglerne i lov om statens uddannelsesstøtte.
Mindstebeløbet forudsættes herefter at svare til den
til enhver tid gældende sats for det månedlige
stipendium for udeboende uddannelsessøgende ved
videregående uddannelser. De nærmere regler
fastsættes i medfør af bestemmelsen i stk. 1, hvor der
påtænkes indført mulighed for at udmåle et
stipendium til et højere beløb, hvor særlige
forhold gør sig gældende, f.eks. at den studerende som
følge af et handicap har særlige økonomiske
behov, som man ønsker at tilgodese.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås, at ministeren kan bemyndige
en styrelse under Undervisningsministeriet eller en anden offentlig
institution til at varetage administrationen af stipendieordningen.
Som udgangspunkt forventes det, at CIRIUS får en sådan
bemyndigelse. Ansvaret for, at administrationen udføres
efter loven, vil påhvile ministeren, også hvis
bemyndigelsen anvendes.
Det foreslås endvidere, at ministeren kan
bemyndige en styrelse under Undervisningsministeriet, en anden
offentlig institution eller de uddannelsesinstitutioner, herunder
selvejende institutioner, der udbyder de pågældende
uddannelser, til i forbindelse med afgørelse om optagelse at
træffe afgørelse om tildeling af stipendiet.
Det foreslås, at afgørelser truffet
efter bemyndigelse kan indbringes for Undervisningsministeriet
efter nærmere af ministeren fastsatte regler. Ministeren kan
eventuelt fastsætte regler om, at klager over
afgørelser truffet efter denne bemyndigelse kun kan
indbringes for så vidt angår retlige
spørgsmål. Baggrunden herfor er bl.a., at en
rekursadgang vil kunne være vanskelig at fastholde, fordi
afgørelsen af tildeling af stipendium indgår i
sammenhæng med andre afgørelser, bl.a. om optagelse og
opholdstilladelse til de pågældende studerende.
Forslagets bestemmelse om mulighed for begrænsning af
rekursadgang til ministeriet er således analog med
klagebestemmelserne efter lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Afgørelser om tilbagekaldelse af stipendietilsagn og om
tilbagebetaling af for meget udbetalt stipendium, jf. § 2,
stk. 1, nr. 4 og 5, forudsættes dog at blive omfattet af
klageadgang til Undervisningsministeriet som følge af disse
afgørelsers særligt indgribende karakter.
Da de nævnte selvejende institutioner ikke
er en del af den offentlige forvaltning, vil det i givet fald blive
fastsat i forbindelse med en bemyndigelse, at forvaltningsloven
finder anvendelse for afgørelser, der træffes efter
bemyndigelsen.
Til stk. 2.
Der foreslås en hjemmel for ministeren til
efter udbud at bemyndige en selvejende institution eller en privat
virksomhed til at varetage administration af stipendieordningen.
Der er ikke herved taget stilling til udbudets form. Bemyndigelsen
forudsættes i givet fald anvendt på en sådan
måde, at de studerendes retsstilling ikke bliver ringere end
efter bestemmelserne i stk. 1. Det indebærer bl.a., at
forvaltningsloven vil finde anvendelse for afgørelser, der
træffes efter bemyndigelsen, og at der bliver klageadgang til
Undervisningsministeriet over negative afgørelser
vedrørende stipendier.
Til § 4
Det foreslås, at lovforslaget skal
træde i kraft den 1. marts 2006 med virkning for tildeling af
stipendier til studerende, der begynder på uddannelsen den 1.
august 2006 eller senere. Det vil således ikke være
muligt at give stipendier til uddannelsesforløb, som er
påbegyndt forinden lovens ikrafttræden.
Det forudsættes, at bemyndigelserne til
nærmere regelfastsættelse m.v. anvendes således,
at der kan ydes stipendier med virkning fra den 1. august 2006.
Tilsvarende forudsættes det, at der indhentes
ansøgninger og træffes afgørelser om tildeling
af stipendier så betids, at stipendierne kan komme til
udbetaling til studerende, der optages til begyndelse af deres
studie fra starten af studieåret, der begynder efter den 1.
august 2006.
Til § 5
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Dette indebærer, at
stipendieordningen ikke kommer til at omfatte
uddannelsesforløb på en institution på
Færøerne eller i Grønland.