I SF er vi som udgangspunkt positive over for en mærkningsordning, men jeg vil sige, som jeg også sagde til Venstres ordfører, at jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at det, man forestiller sig bliver effekten af denne mærkningsordning, kun er 4-6 GJ sparet energi i 2012. Det er jo særlig bemærkelsesværdigt i betragtning af, at ministeriet
i sit eget udkast til energisparehandlingsplan siger, at der inden for perioden fra nu og til 2015 er et sparepotentiale på godt og vel 40 pct. og vel at mærke privatøkonomisk rentabelt. Det er et meget stort potentiale, vi har, og derfor er det fantastisk vigtigt, at vi, når vi tager fat med nogle virkemidler, der som dette her jo bestemt ikke er gratis, også sikrer os, at vi drøfter det så godt, at vi er sikre på, at vi også får hentet det potentiale ind, som det faktisk er muligt at hente ind. Som hr. Auken sagde tidligere, da han var nede i salen og ikke oppe i formandsstolen, er det direktiv, forslaget implementerer, bygget op efter dansk lovgivning. Et af problemerne er måske så, at man ikke har prøvet at diskutere skavankerne ved den tidligere lovgivning, men har lagt sig meget tæt op ad den. Vi synes, det ville være hensigtsmæssigt, og hvis det overhovedet kan rummes inden for direktivet, synes vi, man skulle gøre det, at man laver en mærkningsordning i lighed med den, der anvendes, når man har sin bil til syn. Man skal have sin bolig, sin offentlige institution, også selv om den er under 1.000 m2, eller sin erhvervsejendom mærket, fuldstændig som ved bilsyn, og så kan den bruges som et aktiv. Med jeg har sagt, at jeg ikke tror, det er klogt, at man knytter den del af mærkningen, der handler om privatboliger, for tæt til salget af boligen. Vi ved jo godt, at det er nogle andre ting, folk meget typisk har fokus på, når de sælger og køber en bolig, og det er i hvert tilfælde synd, at der ikke engang er lagt op til, at mærkning skal indgå, når man laver en opstilling ved salg af en lejlighed eller et hus, så energiattesten også fremgår af ejendomsmæglerens salgsopstilling, og man kan se, hvad energiforbruget er, og hvor lavt det kunne være. Jeg ved ikke helt, om der er lagt op til at gøre energiplanen lidt mere ambitiøs, så man f.eks. siger, at der skal være den bedst tilgængelige teknologi i den type bygning, vi taler om her. Så fik man virkelig gjort det meget synligt for indehaveren og også for den, der køber, hvad man ville kunne opnå.
En anden ting, der mangler, er hele kæden fra mærkning til, at man rent faktisk får nogle tilbud, som er af en karakter, så man kan se: Aha, det her kan jeg få meget ud af, og det er faktisk relativt let for mig at gennemføre det.
Der mener vi så, at det ville være en god idé at koble det her med en varmesparefond, der sammen med andre udbydere på markedet kunne give tilbud, eller en varmesparefond, som kunne forhandle priser på det her område, sådan at man får nogle muskler bag ved den faktiske spareindsats. For en af skuffelserne ved den ordning, vi har haft hidtil, er jo, at den ikke har givet nok, og derfor er det lidt for tyndt for os, synes jeg, hvis vi laver en ordning, der ligner den meget, men hvor vi ikke samtidig sikrer os, at vi her virkelig får virkelig høstet potentialet på energispareområdet.
Så synes vi i øvrigt, at der i mange af de bemærkninger, der er kommet - og der er jo virkelig kommet mange bemærkninger i høringssvarene - er mange gode forslag.
Til sidst vil jeg blot sige, at jeg synes, ministeren hurtigst muligt skulle få gang i vores forhandlinger om energispareplanen og få det her koblet op på den forhandling, sådan at vi ikke først står over for at skulle beslutte et lovforslag, som dækker dele af det, uden at vi har fået drøftet sammenhængen til, hvordan vi så rent faktisk får incitamenter og andre virkemidler i gang.
Det gælder f.eks. også det register, der er lagt op til. Vi synes, det er godt at have sådan et centralt register. Men sådan som det er beskrevet i lovforslaget, er det lidt svært at se, hvordan man rigtig får aktiveret det, og hvordan man får tilstrækkelig nytte ud af, at man laver det her register.
Så vidt jeg kan se, er det ejerne og energikonsulenterne, der har adgang til det, men det er simpelt hen ikke tilstrækkeligt. Hvis man virkelig skal kunne udforme nogle tilbud, både til erhvervsvirksomheder, til offentlige institutioner og til private boligejere, hvor de ser det præsenteret på en måde, så de kan se, at det her kan jeg høste, og jeg kan få en tilbagebetaling i løbet af ganske få år, bør det efter vores mening også kobles med adgangen til tredjepartsfinansiering, sådan at der for den enkelte bruger er så lidt besvær som overhovedet muligt ved at høste potentialet for energibesparelser i hans eller hendes ejendom.