B 95 (som fremsat): Betænkning og indstilling
vedrørende den af statsrevisorerne afgivne endelige
betænkning over statsregnskabet for finansåret
2003.
Betænkning afgivet af Finansudvalget den
25. maj 2005
Betænkning og indstilling
vedrørende
den af statsrevisorerne afgivne endelige
betænkning over statsregnskabet for finansåret 2003
1. Udvalgsarbejdet
Statsrevisorerne afgav den 30. marts 2005 den
endelige betænkning over statsregnskabet for finansåret
2003 og foretog i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk.
3, indstilling til Folketingets beslutning med hensyn til
statsregnskabet for finansåret 2003. Statsrevisorerne
indstillede i lighed med tidligere år, at statsregnskabet
godkendes.
Møder
Finansudvalget påbegyndte behandlingen af
endelig betænkning den 20. april 2005 og har behandlet
betænkningen samt de af statsrevisorerne afgivne beretninger
i en række møder.
Spørgsmål
Udvalget har løbende behandlet
statsrevisorernes beretninger og de rigsrevisorrapporter, der
ligger til grund for disse, efterhånden som de har
foreligget, og har også i forbindelse hermed eller f.eks. i
forbindelse med gennemgangen af de årlige
bevillingslovforslag stillet spørgsmål til eller
anmodet om samråd med ministre, hvor der har været
anledning hertil.
2. Indstilling og politiske
bemærkninger
For så vidt angår sS
tatsrevisorernes beretning nr. 1/03 om Undervisningsministeriets
tilsyn med Luftfartsskolen , bemærkes, at Finansudvalget i
længere tid har fu lgt denne sag. Allerede i udvalgets
betænkning og indstilling over statsregnskabet for 2001
omtaltes sagen, og Finansudvalget havde i de n
ne anledning undervisningsministeren i samråd den 19. nov
ember 2003. Ministerens talepapir til samrådet er optrykt som
bilag til denne betænkning. Udvalget er enig i, at und
ervisningsminist e ren har udvist passivitet og manglende
konsekvens i det økonomiske tilsyn med Luftfartssko len og
kan i denne forbindelse tilslut te sig s tatsrevisorernes o p
fattelse af, at
at
at denne bestemmelse ikke vedrører
en ministers forpligtelse til at svare statsrevisorerne, samt at
at bestemmelsen ikke afskærer
statsrevisorerne fra at kritisere en minister for ikke at have
levet op til sit ansvar.
Hvad angår s tatsrevisorernes beretning
nr. 13/03 om Trafikm inisteriets koncernstyring , har
s tat s revisorerne i bemær k ningerne til denne beretning
bl.a. kritiseret
"» det utilstrækkelige
tilsyn, som Trafikministeriet har ført med Banedanmark.
Trafikministeriet har først meget sent fulgt op på
Banedanmarks mangeårige problemer med økonomi- og
produktionsstyring €" som stadig ikke er løst
tilfredsstillende € "«
Finansudvalg et er enig t i,
at der knytter sig en række problemer til Banedanmarks
virksomhed ,og har derfor bl.a. på baggrund af en
række konkrete sager, som er forelagt for udvalget af
trafikmin i steren (nu: transport- og energiministeren), anmodet
statsrevisorerne om en revisionsmæssig unde r søgelse
af Banedanmarks overtrædelser af gældende
bevillingsregler, af Banedanmarks økonom i styring og af
Tran s port- og Energiministeriets tilsyn. Finansudvalget vil
følge denne sag nøje og vil herunder, når
statsrevisorernes beretning om sagen foreligger ,
drøfte, om udvalget vil lade beretni n gen indgå i
eller optrykke som bilag til en af Finan s udvalget afgiven
beretning om sagen.
Udvalget forudsætter, at ovennævnte
bemærkninger og den i beretningerne samt i endelig
betænkning i øvrigt rejste kritik allerede har givet
de berørte ministerier og styrelser anledning til
dybtgående overvejelser om en forbedring på de punkter,
som omfattes af kritikken.
Udvalget indstiller herefter i
overensstemmelse med statsrevisorerne følgende:
Forslag til folketingsbeslutning
i henhold til grundlovens § 47 med
hensyn til
statsregnskabet for finansåret
2003
Statsregnskabet for finansåret 2003
godkendes.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit,
Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Christensen (V)
Svend Erik Hovmand (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd.
Troels Lund Poulsen (V)
Tina Nedergaard (V)
Kristian Thulesen Dahl (DF) fmd.
Karin Nødgaard (DF)
Christian Wedell‑Neergaard (KF)
Pia Christmas‑Møller (KF)
Jan Petersen (S) Lene Jensen (S)
Klaus Hækkerup (S)
Lissa Mathiasen (S)
Henrik Sass Larsen (S)
Morten Helveg Petersen (RV)
Ole Sohn (SF)
Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin ,Inuit Ataqatigiit, Siumut og
Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 52 | | Enhedslisten (EL) | 6 |
Socialdemokratiet (S) | 47 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Siumut (SIU) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 17 | | Fólkaflokkurin (FF) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 11 | | | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
xx9595
Bilagsnr. § 20 -€" bilag
8 (2003-04) FIU alm. del -€" bB ilag 48 (04-05 2.saml.) | Titel Undervisningsministerens talepapir fra
Finansudvalgets samråd den 19. november 2003 Ad gennemgang af statsrevisorernes endelige
betænkning over sS tatsregnskabet for finansåret
2003 |
Bilag 2
FolketingetsFinansudvalgChristiansborgI fortsættelse af min besvarelse den
19.november 2003 under samråd afudvalgetssamrådsspørgsmål A (§
20 €" bilag 1) fremsender jeg vedlagt dettalepapir, som jeg benyttede under
samrådet.Jeg har samtidig
hermed sendt talepapiret tilstatsrevisorerne til orientering.
Når jeg har
sendt min redegørelse om sagen tilstatsrevisorerne, vil jeg
somlovet under
samrådetsamtidig fremsende redegørelsen til udvalget
til detsorientering.Med venlig hilsenUlla
Tørnæs
TALE § 20 - bilag 1, sp.
A Dato: 19. november
2003Antal sider
forudendenne: 12 Tale:Folketingets
Finansudvalg udbeder sig et samråd
medmig,oprindeligt aftalt
til den 5. november 2003,
menefterfølgendeændret til den 19. november 2003 som følge
affinanslovsforhandlingerne,til drøftelse af
følgende spørgsmål. Spørgsmål A"Ad
statsrevisorernesberetning 1/03 omUndervisningsministeriets tilsyn med
LuftfartsskolenDer ønskes
enorientering om ministerens vurdering afberetningen samt om,hvilke initiativer ministeren
påtænker attage med henblik på atfølge op på
beretningens anbefalinger ogkonklusioner." SvarI henhold til
§ 18,stk. 2 i lov om revisionen af statens
regnskabermm. påhviler
detministeren inden fire måneder efterstatsrevisorernes fremsendelse af en beretning atafgive
enredegørelse
for de foranstaltninger ogovervejelser, somberetningen giver anledning
til.
2Jeg skal i henhold tillov om revision af statens
regnskaber mm.afgive min
redegørelsetil statsrevisorerne senest den 21.
februar2004.
Rigsrevisorsberetning og statsrevisorernes bemærkninger
hertilhar allerede givet
miganledning til at følge op internt i
ministerieti forhold til
noglevæsentlige forhold, som jeg har ment
krævedeen hurtig reaktion
framin side over for dels ministeriets
øversteledelse, dels alle
ministerietsmedarbejdere.Jeg har således umiddelbart efter modtagelsen
afberetningenmed statsrevisorernes
bemærkninger indskærpet
ogunderstreget,at ministeriets
øverste ledelse bør udvise denfornødne vilje
til atreagere, så
forholdene hurtigt kan afdækkes ogudbedres. På baggrund
af bemærkningerne i rigsrevisors beretning
ommanglendesagsdokumentaiton og journalisering er det
samtidigpå min
foranledning overfor samtlige medarbejdere i
ministerietblevet
præciseret, atskriftlig dokumentation i alle
relevantesagsgange
skaludarbejdes og journaliseres.Min redegørelse til statsrevisorerne er
underudarbejdelse, og detkræver nogle meget grundige overvejelser €"
sagensalvor taget ibetragtning.Jeg er derfor endnu ikkefærdig med mine
overvejelser. Når jeg er
færdig medmine overvejelser, og min
redegørelsesendes
tilstatsrevisorerne, tilbyder jeg samtidig at sende den
til
3Finansudvalget tilorientering. På nuværende
tidspunkt kan jeg derfor alene orientereFinansudvalget om minforeløbige vurdering af
beretning (1/03)om
Undervisningsministerietstilsyn med Luftfartsskolen. Jeg vil i dag
også redegøre for de initiativer, derer taget inden
forde sidste knap to
år for at forbedre ministerietsøkonomiske
tilsynmed
uddannelsesinstitutionerne.Nu først min vurderingaf beretningen. Det er min
umiddelbarevurdering,
atberetningen er både grundig og
systematisk.Luftfartskolensvirksomhed og økonomi beskrives
udførligt forperioden
1997-2002.Beretningen
belysersåledes relevante problemer i forhold
tilskolens budget-
ogøkonomistyring, løn- og
ansættelsesforhold,indkøb ogleasingaftaler, leje og køb af
DC 10-flysimu-lator,omkostningsfordelingmellem ordinær og
indtægtsdæk-ketvirksomhed, samt Luftfartsskolens daværende
ledelseogbestyrelse.
Beretningen indeholder også i punkterne66 €" 70 en
beskrivelseaf Luftfartsskolens
og - efter fusionen - TEC€™s deltagelsei
den5-årige aftale
om uddannelse af piloter vedLuftfartsskolen.Aftalen blev godkendt af Finansudvalget ved Akt 307af
21. juni2000. Ophøret
i år af tilskuddet efter aftalen erogså beskrevet
iberetningen. Endelig
er spørgsmålet om overvejelsernei
TEC€™s
4bestyrelse om pilotuddannelsensfremtid beskrevet. Jeg
har også bemærket, at det af beretningen fremgår,
at dengældende
lovgivninggiver passende reaktionsmuligheder til,
atministeriet ved
detløbende tilsyn kan reagere over for skoler,
derkommer i
økonomiskevanskeligheder og/eller
overtrædergældende
regelsæt. Afgørende herfor er naturligvis,at
ministeriet i tide reagerer overfor de institutioner, der ikke følger
reglerne.Jeg vil derfor
ogsåorientere om de initiativer, der er taget
oggennemført
inden for deseneste knap to år. Initiativer, der
harmedført et
mærkbart løfti kvaliteten af ministeriets
økonomisketilsyn.
Rigsrevisorsberetning indeholder da også en beskrivelse
afsådanne
initiativer.For det
førstebesluttede ministeriets ledelse i 2002 at
forankreansvaret for at
styrkeministeriets samlede tilsyn entydigt. [Det nye tilsyn skal
sikre:at
tilsynsindsatsenmålrettes ud fra risiko-
ogvæsentlighedskriterierat der anlægges etsektorperspektiv at der er en
klar og hensigtsmæssigopgavefordeling itilsynet, herunder
mellemministeriet og
revisorerat tilsynet
gøresanalytisk og
udviklingsorienteret
5med henblik på at gøreinstitutionerne
selvhjulpneat der sker en
professionalisering af de enkeltetilsynsfunktioner iministeriet.]For det andet har ministeriet i 2002 medvirkning
fragennemgangen af
institutionernes regnskaber for2001 indført
enny
screeningsprocedure. Denne procedure sikrer, atministeriet så
hurtigt som muligt fåroverblik overinstitutionernes økonomiske
stilling, og atministeriet på
denbaggrund kan prioritere varetagelsen afministeriets økonomisketilsyn således, at
der i tide kan reageresover for institutioner,der har økonomiske
vanskeligheder.For det
tredje er der i ministeriet udarbejdetretningslinjer
forbehandling af
økonomisk nødlidende institutionermed
detformål at sikre
en ensartet, systematisk ogveldokumenteretsagsbehandling. Endelig vil jeg for detfjerde pege
på, at der i de sidste knap to årer sket en megetvæsentlig forbedring af
ministeriets øknomisketilsyn i forbindelse medsammenlægninger eller
fusioner afuddannelsesinstitutioner.I lyset af denaktuelle sag med Luftfartsskolen er
disseforbedringer efter
minopfattelse af særlig betydning.Der er således på baggrund af lov nr. 418
af 6.juni 2002 ominstitutioner for
erhvervsrettet
uddannelseudarbejdet
6retningslinjer forministeriets behandling af fusioner,
hvor to ellerflere
institutionerbliver sammenlagt.Ministeriet foretager som led i en ansøgning
omfusion enkonkret vurdering af
de enkelte fusionspartneresøkonomi og afden samlede økonomi i den fortsættende
institution.Dette sker med udgangspunkt i
ansøgningsmateriale, der består afensammenlægningsredegørelse,
regnskabsoplysninger,resultatopgørelse mv. ogud fra en analyse af
institutionernesseneste
årsregnskaber. Sammenlægningsredegørelsen skal indeholde
enbeskrivelse afsammenlægningens perspektiver for
opgavevaretagelseni den nyeinstitution samt institutionernes økonomi
ogadministration samtet udkast til en vedtægt for den
fortsættendeinstitution. Regnskabsoplysninger består af
en revideret fællesregnskabsopstilling,indeholdende samtlige aktiver og
passiver iden
sammenlagteinstitution, og et udkast til åbningsbalance
forden
fortsættendeinstitution. Endvidere af en revideret en
revideret resultatopgørelse,anlægsoversigt ogbalance for hver af de
fusionerede institutionerfor den resterende delaf regnskabsåret frem til
datoen foråbningsbalancen. Endelig skal revisorafgive en erklæring om,
hvorvidt kreditorernei de fusioneredeinstitutioner antages at
være tilstrækkeligt
sikrede
7efter sammenlægningen.I de tilfælde hvorøkonomisk
nødlidende institutioner indgår ifusionen vilministeriets behandling endvidere fx
omfatte andrerelevante
oplysningersom dokumenter fra behandling aflåneansøgningen (fx gældsbreve og
lånevilkår) og dekvartalsvisebudgetopfølgninger, som institutioner, der har
fåetet lån somnødlidende, skal indsende til ministeriet.
Denne procedure
erindført i efteråret 2002. De nærmere regler for godkendelse
afsammenlægninger erfastsat i bekendtgørelse nr. 929 af 19.
november2002 omsammenlægning
og spaltning af visse uddannelsesinstitutioner.Der er på den baggrundnu etableret et grundlag
for at behandlefusioner efter
noglenøje fastlagte retningslinjer. Endelig kan jeg
nævne, at det fremgår af
regeringenslovprogramfor dette folketingsår, at jeg i januar
måned vilfremsætte etforslag om ændring af en række love om
selvejendeuddannelsesinstitutioner.I den forbindelse overvejes
eventueltnye regler
forgennemførelse af tilsyn og iværksættelse
afsanktioner. Jeg har i
etsamråd med Uddannelsesudvalget dog oplyst, at det
ermuligt at jeg
vilfremsætte et sådant forslag i en
andensammenhæng. Her
vilRigsrevisionens anbefalinger omsanktionspolitik
indgå.
8I min redegørelsetil statsrevisorerne vil
jeg naturligvis forholdemig til beretningenskonklusioner og anbefalinger,
herunder omspørgsmålet omopfølgning dels i
forhold til den daværendebestyrelse vedLuftfartsskolen, dels internt i
ministeriet. Hvis det måtte blive relevant, viljeg i min
redegørelse tilstatsrevisorerne også berøre
spørgsmålet om
TEC€™sbestyrelsesbeslutning om pilotuddannelsens fremtid og eteventuelt
behovfor opfølgning
herpå.Jeg har som
nævnt endnuikke afsluttet mine overvejelser,
somjeg - på
baggrund afrigsrevisors beretning i denne sag
ogstatsrevisorernesbemærkninger hertil - skal
foretage med henblikpå at afgive
minredegørelse til statsrevisorerne.Jeg kan derfor ikke i dag sige noget nærmere om
minstillingtagentil disse vigtige
spørgsmål.