B 95 Betænkning og indstilling vedrørende den af statsrevisorerne afgivne endelige betænkning over statsregnskabet for finansåret 2003.

Af: Finansudvalget (FIU)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Vedtaget

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 25-05-2005

Fremsat: 25-05-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20042_b95_som_fremsat (html)

B 95 (som fremsat): Betænkning og indstilling vedrørende den af statsrevisorerne afgivne endelige betænkning over statsregnskabet for finansåret 2003.

Betænkning afgivet af Finansudvalget den 25. maj 2005

Betænkning og indstilling

vedrørende

den af statsrevisorerne afgivne endelige betænkning over statsregnskabet for finansåret 2003

 

1. Udvalgsarbejdet

Statsrevisorerne afgav den 30. marts 2005 den endelige betænkning over statsregnskabet for finansåret 2003 og foretog i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, indstilling til Folketingets beslutning med hensyn til statsregnskabet for finansåret 2003. Statsrevisorerne indstillede i lighed med tidligere år, at statsregnskabet godkendes.

Møder

Finansudvalget påbegyndte behandlingen af endelig betænkning den 20. april 2005 og har behandlet betænkningen samt de af statsrevisorerne afgivne beretninger i en række møder.

Spørgsmål

Udvalget har løbende behandlet statsrevisorernes beretninger og de rigsrevisorrapporter, der ligger til grund for disse, efterhånden som de har foreligget, og har også i forbindelse hermed eller f.eks. i forbindelse med gennemgangen af de årlige bevillingslovforslag stillet spørgsmål til eller anmodet om samråd med ministre, hvor der har været anledning hertil.

2. Indstilling og politiske bemærkninger

For så vidt angår sS tatsrevisorernes beretning nr. 1/03 om Undervisningsministeriets tilsyn med Luftfartsskolen , bemærkes, at Finansudvalget i længere tid har fu lgt denne sag. Allerede i udvalgets betænkning og indstilling over statsregnskabet for 2001 omtaltes sagen, og Finansudvalget havde i de n ne anledning undervisningsministeren i samråd den 19. nov ember 2003. Ministerens talepapir til samrådet er optrykt som bilag til denne betænkning. Udvalget er enig i, at und ervisningsminist e ren har udvist passivitet og manglende konsekvens i det økonomiske tilsyn med Luftfartssko len og kan i denne forbindelse tilslut te sig s tatsrevisorernes o p fattelse af, at

at Folketingets Forretningsordens § 54 alene omfatter Folketingets interne arbejdsfordeling mellem Udvalget for Forretningsordenen og de øvrige udvalg,

at denne bestemmelse ikke vedrører en ministers forpligtelse til at svare statsrevisorerne, samt at

at bestemmelsen ikke afskærer statsrevisorerne fra at kritisere en minister for ikke at have levet op til sit ansvar.

Hvad angår s tatsrevisorernes beretning nr. 13/03 om Trafikm inisteriets koncernstyring , har s tat s revisorerne i bemær k ningerne til denne beretning bl.a. kritiseret

"» det utilstrækkelige tilsyn, som Trafikministeriet har ført med Banedanmark. Trafikministeriet har først meget sent fulgt op på Banedanmarks mangeårige problemer med økonomi- og produktionsstyring €" som stadig ikke er løst tilfredsstillende "«

Finansudvalg et er enig t i, at der knytter sig en række problemer til Banedanmarks virksomhed ,og har derfor bl.a. på baggrund af en række konkrete sager, som er forelagt for udvalget af trafikmin i steren (nu: transport- og energiministeren), anmodet statsrevisorerne om en revisionsmæssig unde r søgelse af Banedanmarks overtrædelser af gældende bevillingsregler, af Banedanmarks økonom i styring og af Tran s port- og Energiministeriets tilsyn. Finansudvalget vil følge denne sag nøje og vil herunder, når statsrevisorernes beretning om sagen foreligger , drøfte, om udvalget vil lade beretni n gen indgå i eller optrykke som bilag til en af Finan s udvalget afgiven beretning om sagen.

 

Udvalget forudsætter, at ovennævnte bemærkninger og den i beretningerne samt i endelig betænkning i øvrigt rejste kritik allerede har givet de berørte ministerier og styrelser anledning til dybtgående overvejelser om en forbedring på de punkter, som omfattes af kritikken.

Udvalget indstiller herefter i overensstemmelse med statsrevisorerne følgende:

Forslag til folketingsbeslutning

i henhold til grundlovens § 47 med hensyn til

statsregnskabet for finansåret 2003

Statsregnskabet for finansåret 2003 godkendes.

 

Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Peter Christensen (V)  Svend Erik Hovmand (V)  Flemming Damgaard Larsen (V)  nfmd. Troels Lund Poulsen (V)  Tina Nedergaard (V)  Kristian Thulesen Dahl (DF)  fmd. Karin Nødgaard (DF)  Christian Wedell‑Neergaard (KF)  Pia Christmas‑Møller (KF)  Jan Petersen (S)  Lene Jensen (S)  Klaus Hækkerup (S)  Lissa Mathiasen (S)  Henrik Sass Larsen (S)  Morten Helveg Petersen (RV)  Ole Sohn (SF)  Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) 

 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin ,Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

 

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Siumut (SIU)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

 

 


Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B xx9595

Bilagsnr.

§ 20 -€" bilag 8

(2003-04)

 

FIU alm. del -€"

bB ilag 48

(04-05 2.saml.)

Titel

Undervisningsministerens talepapir fra Finansudvalgets

samråd den 19. november 2003

 

Ad gennemgang af statsrevisorernes endelige betænkning over

sS tatsregnskabet for finansåret 2003

 

 

 

 

 

 


Bilag 2

FolketingetsFinansudvalgChristiansborgI fortsættelse af min besvarelse den 19.november 2003 under samråd afudvalgetssamrådsspørgsmål A (§ 20 €" bilag 1) fremsender jeg vedlagt dettalepapir, som jeg benyttede under samrådet.Jeg har samtidig hermed sendt talepapiret tilstatsrevisorerne til orientering.  Når jeg har sendt min redegørelse om sagen tilstatsrevisorerne, vil jeg somlovet under samrådetsamtidig fremsende redegørelsen til udvalget til detsorientering.Med venlig hilsenUlla Tørnæs

TALE § 20 - bilag 1, sp. A  Dato: 19. november 2003Antal sider forudendenne: 12  Tale:Folketingets Finansudvalg udbeder sig et samråd medmig,oprindeligt aftalt til den 5. november 2003, menefterfølgendeændret til den 19. november 2003 som følge affinanslovsforhandlingerne,til drøftelse af følgende spørgsmål. Spørgsmål A"Ad statsrevisorernesberetning 1/03 omUndervisningsministeriets tilsyn med LuftfartsskolenDer ønskes enorientering om ministerens vurdering afberetningen samt om,hvilke initiativer ministeren påtænker attage med henblik på atfølge op på beretningens anbefalinger ogkonklusioner." SvarI henhold til § 18,stk. 2 i lov om revisionen af statens regnskabermm. påhviler detministeren inden fire måneder efterstatsrevisorernes fremsendelse af en beretning atafgive enredegørelse for de foranstaltninger ogovervejelser, somberetningen giver anledning til.

2Jeg skal i henhold tillov om revision af statens regnskaber mm.afgive min redegørelsetil statsrevisorerne senest den 21. februar2004. Rigsrevisorsberetning og statsrevisorernes bemærkninger hertilhar allerede givet miganledning til at følge op internt i ministerieti forhold til noglevæsentlige forhold, som jeg har ment krævedeen hurtig reaktion framin side over for dels ministeriets øversteledelse, dels alle ministerietsmedarbejdere.Jeg har således umiddelbart efter modtagelsen afberetningenmed statsrevisorernes bemærkninger indskærpet ogunderstreget,at ministeriets øverste ledelse bør udvise denfornødne vilje til atreagere, så forholdene hurtigt kan afdækkes ogudbedres. På baggrund af bemærkningerne i rigsrevisors beretning ommanglendesagsdokumentaiton og journalisering er det samtidigpå min foranledning overfor samtlige medarbejdere i ministerietblevet præciseret, atskriftlig dokumentation i alle relevantesagsgange skaludarbejdes og journaliseres.Min redegørelse til statsrevisorerne er underudarbejdelse, og detkræver nogle meget grundige overvejelser €" sagensalvor taget ibetragtning.Jeg er derfor endnu ikkefærdig med mine overvejelser.  Når jeg er færdig medmine overvejelser, og min redegørelsesendes tilstatsrevisorerne, tilbyder jeg samtidig at sende den til

3Finansudvalget tilorientering. På nuværende tidspunkt kan jeg derfor alene orientereFinansudvalget om minforeløbige vurdering af beretning (1/03)om Undervisningsministerietstilsyn med Luftfartsskolen. Jeg vil i dag også redegøre for de initiativer, derer taget inden forde sidste knap to år for at forbedre ministerietsøkonomiske tilsynmed uddannelsesinstitutionerne.Nu først min vurderingaf beretningen. Det er min umiddelbarevurdering, atberetningen er både grundig og systematisk.Luftfartskolensvirksomhed og økonomi beskrives udførligt forperioden 1997-2002.Beretningen belysersåledes relevante problemer i forhold tilskolens budget- ogøkonomistyring, løn- og ansættelsesforhold,indkøb ogleasingaftaler, leje og køb af DC 10-flysimu-lator,omkostningsfordelingmellem ordinær og indtægtsdæk-ketvirksomhed, samt Luftfartsskolens daværende ledelseogbestyrelse. Beretningen indeholder også i punkterne66 €" 70 en beskrivelseaf Luftfartsskolens og - efter fusionen - TEC€™s deltagelsei den5-årige aftale om uddannelse af piloter vedLuftfartsskolen.Aftalen blev godkendt af Finansudvalget ved Akt 307af 21. juni2000. Ophøret i år af tilskuddet efter aftalen erogså beskrevet iberetningen. Endelig er spørgsmålet om overvejelsernei TEC€™s

4bestyrelse om pilotuddannelsensfremtid beskrevet. Jeg har også bemærket, at det af beretningen fremgår, at dengældende lovgivninggiver passende reaktionsmuligheder til, atministeriet ved detløbende tilsyn kan reagere over for skoler, derkommer i økonomiskevanskeligheder og/eller overtrædergældende regelsæt. Afgørende herfor er naturligvis,at ministeriet i tide reagerer overfor de institutioner, der ikke følger reglerne.Jeg vil derfor ogsåorientere om de initiativer, der er taget oggennemført inden for deseneste knap to år. Initiativer, der harmedført et mærkbart løfti kvaliteten af ministeriets økonomisketilsyn. Rigsrevisorsberetning indeholder da også en beskrivelse afsådanne initiativer.For det førstebesluttede ministeriets ledelse i 2002 at forankreansvaret for at styrkeministeriets samlede tilsyn entydigt. [Det nye tilsyn skal sikre:at tilsynsindsatsenmålrettes ud fra risiko- ogvæsentlighedskriterierat der anlægges etsektorperspektiv at der er en klar og hensigtsmæssigopgavefordeling itilsynet, herunder mellemministeriet og revisorerat tilsynet gøresanalytisk og udviklingsorienteret

5med henblik på at gøreinstitutionerne selvhjulpneat der sker en professionalisering af de enkeltetilsynsfunktioner iministeriet.]For det andet har ministeriet i 2002 medvirkning fragennemgangen af institutionernes regnskaber for2001 indført enny screeningsprocedure. Denne procedure sikrer, atministeriet så hurtigt som muligt fåroverblik overinstitutionernes økonomiske stilling, og atministeriet på denbaggrund kan prioritere varetagelsen afministeriets økonomisketilsyn således, at der i tide kan reageresover for institutioner,der har økonomiske vanskeligheder.For det tredje er der i ministeriet udarbejdetretningslinjer forbehandling af økonomisk nødlidende institutionermed detformål at sikre en ensartet, systematisk ogveldokumenteretsagsbehandling. Endelig vil jeg for detfjerde pege på, at der i de sidste knap to årer sket en megetvæsentlig forbedring af ministeriets øknomisketilsyn i forbindelse medsammenlægninger eller fusioner afuddannelsesinstitutioner.I lyset af denaktuelle sag med Luftfartsskolen er disseforbedringer efter minopfattelse af særlig betydning.Der er således på baggrund af lov nr. 418 af 6.juni 2002 ominstitutioner for erhvervsrettet uddannelseudarbejdet

6retningslinjer forministeriets behandling af fusioner, hvor to ellerflere institutionerbliver sammenlagt.Ministeriet foretager som led i en ansøgning omfusion enkonkret vurdering af de enkelte fusionspartneresøkonomi og afden samlede økonomi i den fortsættende institution.Dette sker med udgangspunkt i ansøgningsmateriale, der består afensammenlægningsredegørelse, regnskabsoplysninger,resultatopgørelse mv. ogud fra en analyse af institutionernesseneste årsregnskaber. Sammenlægningsredegørelsen skal indeholde enbeskrivelse afsammenlægningens perspektiver for opgavevaretagelseni den nyeinstitution samt institutionernes økonomi ogadministration samtet udkast til en vedtægt for den fortsættendeinstitution. Regnskabsoplysninger består af en revideret fællesregnskabsopstilling,indeholdende samtlige aktiver og passiver iden sammenlagteinstitution, og et udkast til åbningsbalance forden fortsættendeinstitution. Endvidere af en revideret en revideret resultatopgørelse,anlægsoversigt ogbalance for hver af de fusionerede institutionerfor den resterende delaf regnskabsåret frem til datoen foråbningsbalancen.  Endelig skal revisorafgive en erklæring om, hvorvidt kreditorernei de fusioneredeinstitutioner antages at være tilstrækkeligt sikrede

7efter sammenlægningen.I de tilfælde hvorøkonomisk nødlidende institutioner indgår ifusionen vilministeriets behandling endvidere fx omfatte andrerelevante oplysningersom dokumenter fra behandling aflåneansøgningen (fx gældsbreve og lånevilkår) og dekvartalsvisebudgetopfølgninger, som institutioner, der har fåetet lån somnødlidende, skal indsende til ministeriet.  Denne procedure erindført i efteråret 2002.  De nærmere regler for godkendelse afsammenlægninger erfastsat i bekendtgørelse nr. 929 af 19. november2002 omsammenlægning og spaltning af visse uddannelsesinstitutioner.Der er på den baggrundnu etableret et grundlag for at behandlefusioner efter noglenøje fastlagte retningslinjer. Endelig kan jeg nævne, at det fremgår af regeringenslovprogramfor dette folketingsår, at jeg i januar måned vilfremsætte etforslag om ændring af en række love om selvejendeuddannelsesinstitutioner.I den forbindelse overvejes eventueltnye regler forgennemførelse af tilsyn og iværksættelse afsanktioner. Jeg har i etsamråd med Uddannelsesudvalget dog oplyst, at det ermuligt at jeg vilfremsætte et sådant forslag i en andensammenhæng. Her vilRigsrevisionens anbefalinger omsanktionspolitik indgå.

8I min redegørelsetil statsrevisorerne vil jeg naturligvis forholdemig til beretningenskonklusioner og anbefalinger, herunder omspørgsmålet omopfølgning dels i forhold til den daværendebestyrelse vedLuftfartsskolen, dels internt i ministeriet. Hvis det måtte blive relevant, viljeg i min redegørelse tilstatsrevisorerne også berøre spørgsmålet om TEC€™sbestyrelsesbeslutning om pilotuddannelsens fremtid og eteventuelt behovfor opfølgning herpå.Jeg har som nævnt endnuikke afsluttet mine overvejelser, somjeg - på baggrund afrigsrevisors beretning i denne sag ogstatsrevisorernesbemærkninger hertil - skal foretage med henblikpå at afgive minredegørelse til statsrevisorerne.Jeg kan derfor ikke i dag sige noget nærmere om minstillingtagentil disse vigtige spørgsmål.

 

 

  jeg synes ikke de pinde ser rigtige ud - har de den rigtige kode?