B 89 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til en multinational sikringsstyrke i
Irak.
Fremsat den 11. maj 2005 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om fortsat dansk bidrag til en
multinational sikringsstyrke i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for en multinational sikringsstyrke i Irak, herunder at danske
militære styrker bidrager til træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker i det danske område og gennem
NATOs træningsindsats og til understøttelse af den
civile genopbygningsindsats samt fortsat stilles til rådighed
for beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder på grundlag
af FN resolution 1546 af 8. juni 2004 og efter anmodning fra den
midlertidige irakiske regering støtte til de politiske og
økonomiske reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed
i landet. Mandatet fra FNs Sikkerhedsråd udstikker endvidere
rammerne for den politiske proces. Valgene den 30. januar 2005 til
den irakiske nationalforsamling og dannelsen af et
præsidentråd og en overgangsregering har været
vigtige milepæle i denne proces. Næste skridt er
udarbejdelsen af en ny forfatning, på hvis grundlag der
planlægges afholdt demokratisk valg i december 2005.
Den danske styrke i Irak har ved
Folketingsbeslutning af 25. november 2004 mandat indtil den 2. juni
2005. Resolution 1546 indeholder en appel til FNs medlemsstater om
at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder med militære
styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for
stabilitet og sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning
samt støtte FNs tilstedeværelse i landet.
Det er regeringens mål at bidrage til at
udvikle et stabilt og forenet og demokratisk Irak, som lever i fred
med sine naboer, respekterer menneskerettighederne og
internationale aftaler samt er i stand til at sikre
økonomisk og social udvikling og fremskridt for landets
befolkning. Det er af afgørende betydning, at denne
udvikling skabes af irakerne selv, således at irakerne er
herrer i eget hus. Efter valgene i Irak i januar 2005 er der skabt
mulighed for i højere grad at fokusere den internationale
indsats i Irak på opbygning af en irakisk sikkerhedsstruktur
og støtte til civil genopbygning. Regeringen har efter
valgene den 30. januar 2005 drøftet den fremtidige danske
indsats i Irak med ledende personer i det irakiske politiske system
samt med vore partnere i den multinationale sikringsstyrke.
På denne baggrund foreslår regeringen,
at der træffes beslutning om forlængelse i 8
måneder af det danske militære bidrag til en
multinational sikringsstyrke i Irak. Den danske militære
indsats vil i stigende grad fokusere på træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt bidrage til NATOs
træningsindsats i Irak. De danske styrker vil samtidig i
højere grad skulle understøtte den civile
genopbygningsindsats, herunder understøttelse af FNs
aktiviteter i det sydlige Irak i takt med udvidelsen af FNs indsats
i området. Til dette formål oprettes bl.a. en
særlig støtteenhed under den danske bataljon. De
danske styrker stilles endvidere til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
forlænge bidraget yderligere, agter regeringen at
forelægge sagen for Folketinget.
II. Det folkeretlige grundlag for den multinationale
sikringsstyrke i Irak udgøres af FNs Sikkerhedsråds
resolution 1546 af 8. juni 2004 og de dertil hørende breve
fra den daværende irakiske premierminister Allawi og USAs
daværende udenrigsminister Powell til formanden for
Sikkerhedsrådet, hvor den daværende irakiske
premierminister har anmodet om den multilaterale sikringsstyrkes
fortsatte tilstedeværelse i Irak.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige
udenlandske tropper - være undergivet folkeretten, herunder
den humanitære folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes opgaver er
fastlagt i FNs Sikkerhedsråds resolution 1546 og de dertil
hørende breve fra den daværende irakiske
premierminister og USAs daværende udenrigsminister til
formanden for Sikkerhedsrådet. Resolution 1546 indeholder
bemyndigelse til at anvende alle nødvendige
foranstaltninger, herunder brug af væbnet magt, til at
bistå med opretholdelse af stabilitet og sikkerhed i landet,
herunder bekæmpelse af terrorisme, bl.a. med henblik på
at sikre, at FN er i stand til at udfylde en større rolle i
Irak og samtidig sikre, at den irakiske befolkning uden
intimidering kan implementere tidsplanen og programmet for den
politiske proces og kan drage nytte af fremskridt i genopbygningen
af landet.
Det fastslås i FNs Sikkerhedsråds
resolution 1546, at mandatet for den multinationale sikringsstyrke
skal evalueres på anmodning fra den irakiske regering eller
12 måneder fra vedtagelsen af resolution 1546, samt at dette
mandat udløber efter gennemførelsen af den politiske
proces opregnet i resolutionen, og at mandatet vil ophøre
tidligere, hvis den irakiske regering anmoder herom.
Sikringsstyrken er for nærværende opdelt
i divisioner og brigader, der geografisk dækker hver sit
område af Irak. USA har påtaget sig at varetage
ledelsen af tre divisioner, mens UK, Polen og Sydkorea hver
står i spidsen for en division.
Sikringsstyrken har p.t. deltagelse af
følgende lande udover Danmark: Albanien, Armenien,
Australien, Azerbajdjan, Bulgarien, El Salvador, Estland, Georgien,
Holland, Italien, Japan, Kasakhstan, Letland, Litauen, Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Mongoliet, Norge,
Polen, Rumænien, Slovakiet, Sydkorea, Tjekkiet, UK, Ukraine
og USA. Følgende lande udover Danmark bidrager til NATOs
træningsmission i Irak: Bulgarien, Estland, Holland, Island,
Italien, Litauen, Norge, Polen, Portugal, Slovakiet, Tjekkiet,
Tyrkiet, UK, Ungarn og USA. I en række af de anførte
lande pågår der for tiden overvejelser om
spørgsmålet om den militære
tilstedeværelse i Irak, ligesom nogle allerede har foretaget
betydelige reduktioner.
IV. Den midlertidige irakiske regering fremlagde i
oktober 2004 den første nationale udviklingsstrategi, der
siden har udgjort grundlaget for det videre samarbejde mellem de
irakiske myndigheder og de internationale donorer, herunder
Danmark. Den nationale udviklingsstrategi fremhæver behovene
for at bistå med skabelsen af arbejdspladser, herunder i
landbruget, opbygningen af et retssamfund og opbygningen af
kapacitet i den offentlige forvaltning.
Udover de 150 mio. kr. indeholdt på FFL for
2005-06 påtænker regeringen at stille yderligere 100
mio. kr. til rådighed for den civile indsats i Irak.
Gennemførelsesperioden for den samlede ekstra ramme på
250 mio. kr. vil blive udvidet til 2005-08 for at sikre en
hensigtsmæssig anvendelse af midlerne. I
tilrettelæggelsen af den styrkede danske civile indsats har
indgået en række centrale behov og ønsker, der
er blevet fremhævet i Iraks nationale udviklingsstrategi og
af de irakiske myndigheder. Den danske civile indsats vil
således fremover, i overensstemmelse hermed, fokusere
på områderne: menneskerettigheder og
retssektorreformer, herunder polititræning, demokratisering,
infrastruktur, landbrug samt humanitær bistand. På
landbrugsområdet vil der ske en væsentlig styrkelse af
den danske indsats, blandt andet for at imødekomme behovet
for produktion af fødevarer, skabelse af arbejdspladser og
stimulering af økonomien på lokalt niveau.
Aktiviteterne foregår på alle de danske
indsatsområder i tæt kontakt med de irakiske
myndigheder såvel i Basra-provinsen som i Bagdad. Med den
styrkede indsats vil de danske bistandsbevillinger til Irak
beløbe sig til i alt 600 mio. kr. for perioden
2003-2008.
Danmark medvirkede inden for rammerne af
Paris-klubben til en gældslettelse i oktober 2004, hvorefter
80% af gælden til denne kreditorgruppe vil blive eftergivet i
løbet af de kommende år. Med gældsaftalen med
Paris-klubben vurderes Iraks gæld at være nedbragt til
et bæredygtigt niveau. For Danmark vil aftalen indebære
eftergivelse af ca. 220 mio. kr. fordelt over fire år, mens
restgælden på godt 50 mio. kr. skal tilbagebetales over
23 år.
Opbygningen og uddannelsen af irakisk politi er
fortsat afgørende for udviklingen af et demokratisk Irak.
Det danske politiprojekt vil derfor blive fortsat. Det
undersøges samtidig med de irakiske myndigheder og
internationale donorer, hvordan den samle indsats på
politiområdet kan styrkes. Politiprojektet komplementeres af
EUs program til støtte af opbygningen af politi og
retssektor i Irak (EUJUST LEX).
Nærområdeindsatsen indgår som et
centralt element i den danske bistand til Irak og vil i den nye
fase i endnu højere grad blive koordineret med den danske
nationale flygtningeindsats. Gennem nærområdeindsatsen
er det målet at fortsætte og udvikle de aktiviteter i
Irak, som er rettet mod tilbagevendende irakere, internt fordrevne
samt de lokalsamfund, hvor de er bosat. Konkret er igangsat
aktiviteter under en Local Governance Fund administreret af de
civile danske rådgivere i Basra. Midlerne fra fonden kan
anvendes til blandt andet små infrastruktur- og
genopbygningsprojekter og tilrettelægges på en
måde, så de lokale råd i Basra-provinsen
inddrages og medvirker, og dermed får styrket deres rolle i
det nye, demokratiske Irak.
V. På grundlag af Folketingets vedtagelse af
beslutningsforslag nr. B 165 den 15. maj 2003 blev et dansk
styrkebidrag på ca. 380 personer i begyndelsen af juni 2003
indsat under den britisk-ledede division i det sydøstlige
Irak. Fra august 2003 har Danmark endvidere bidraget med op til 10
stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale division.
Efterfølgende forværredes
sikkerhedssituationen i Irak, herunder i det danske
ansvarsområde. Løsningen af de opgaver, der
påhviler det danske militære kontingent i Irak, har
på den baggrund vist sig at kræve en mere omfattende
indsats end oprindelig antaget. På denne baggrund besluttede
regeringen efter rådføring i Det Udenrigspolitiske
Nævn den 16. juli 2003 at forøge den danske styrke med
ca. 40 personer til i alt ca. 410 personer. På baggrund af en
yderligere forværring af sikkerhedssituationen, herunder et
akut behov for beskyttelse af personale og rådgivere ved
danske repræsentationer i Bagdad og Basra, vedtog Folketinget
den 10. oktober 2003 at styrke bidraget, jf. beslutningsforslag nr.
B 1. Styrkelsen indebar forøgelse af det danske bidrag til
sikringsstyrken med i alt ca. 90 personer. Derudover omfattede det
supplerende danske bidrag et mindre antal soldater, i første
omgang ca. 10, specielt uddannet i personbeskyttelse samt to
pansrede civile køretøjer m.h.p. beskyttelse af
personer knyttet til de danske repræsentationer i Bagdad og
Basra. Den 2. december 2003 og efterfølgende den 2. juni
2004 og den 25. november 2004 vedtog Folketinget henholdsvis ved
beslutningsforslag B 56, B 213 og B 42 at forlænge det danske
bidrag i yderligere 6 måneder. Efter rådføring
med Det Udenrigspolitiske Nævn den 2. juli 2004 besluttede
regeringen, at den danske styrkes ansvarsområde kunne udvides
til at omfatte hovedparten af Basra provinsen samt at flytte lejren
mod syd til den britiske base Shaiba Log Base. Udvidelsen blev
gennemført den 31. august 2004. I B 42 er anført, at
det danske styrkebidrag omfatter i alt ca. 525 personer, inklusive
et bidrag med op til 10 stabsofficerer til den polsk-ledede
multinationale division samt et mindre antal soldater, i
første omgang ca. 10, specielt uddannede i
personbeskyttelse. Der er derudover anført, at bidraget skal
omfatte et mindre antal personer til NATOs træningsmission
til uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker. Det aktuelle samlede
danske styrkebidrag, inklusiv bidraget med op til 7 stabsofficerer
til den polsk-ledede multinationale division og et dansk bidrag til
NATOs træningsmission, omfatter derfor i alt ca. 530
personer.
VI. Regeringen finder det vigtigt, at Danmark sammen
med den bredest mulige kreds af lande fortsat deltager i en
multinational sikringsstyrke i Irak. Regeringen lægger
vægt på, at sikringsstyrken er nødvendig for at
understøtte og sikre den internationale indsats i Irak,
således at den langsigtede genopbygning af landet kan finde
sted og den politiske transitionsproces kan gennemføres. Det
store antal væbnede anslag mod den internationale indsats, og
særligt mod den irakiske civilbefolkning, understreger kun
behovet for at videreføre en beslutsom international
indsats, herunder bred international deltagelse i den
multinationale sikringsstyrke. Den irakiske regerings
sikkerhedsstyrker er under opbygning og vil gradvis spille en
større rolle for varetagelsen af sikkerheden i landet og i
sidste ende overtage det fulde ansvar for opretholdelse af
sikkerhed og stabilitet i Irak. Sikringsstyrken vil fortsat
medvirke til at understøtte bestræbelserne på at
etablere et fredeligt og stabilt Irak til gavn for hele den
irakiske befolkning, herunder også tilbagevendende flygtninge
og internt fordrevne. Irak modtager i dag egne statsborgere,
når dette sker som led i frivillig tilbagevenden. Irak skal i
overensstemmelse med sine internationale forpligtelser bringes til
at modtage alle de irakiske statsborgere, som ikke har lovligt
ophold i Danmark. Regeringen arbejder for at udmønte dette
princip i en aftale mellem Irak og Danmark. Regeringen lægger
vægt på at fortsætte sin aktive medvirken til at
gennemføre den internationale støtte, på
grundlag af FNs Sikkerhedsråds resolutioner.
Et centralt element i den danske bistand til Irak
har været samtænkning mellem civile og militære
indsatser, der begge er koncentreret i den sydlige del af landet.
Samarbejdet er en udmøntning af regeringens initiativ
"Samtænkning af de civile og militære indsatser i
internationale operationer" fra marts 2004. Som udgangspunkt er
militærets kernekompetence at tilvejebringe den fysiske
sikkerhed, mens de civile aktører varetager støtten
til genopbygningen såvel som den humanitære bistand.
Den nuværende situation i Irak, hvor de civile aktører
kun i begrænset omfang er i stand til at operere, gør
det imidlertid nødvendigt for militæret i
højere grad at bistå med gennemførelsen af
bistandsaktiviteterne for at sikre en øget normalisering i
området til gavn for lokalbefolkningen.
Der er i det daglige etableret en tæt kontakt
mellem de civile og militære aktører, herunder gennem
udsendelse af en civil rådgiver fra Udenrigsministeriet til
den danske bataljon. Dennes rolle er at rådgive om de civile
aspekter af genopbygningen i Irak. Det inkluderer vurdering af
konkrete bistandsprojekter og de samlede bistandsaktiviteter i det
danske ansvarsområde. Rådgiveren bistår desuden
med koordination af de danske samtænkningsinitiativer i
forhold til de irakiske myndigheder, øvrige donorer,
internationale organisationer samt lokale og internationale
NGO€™er. Formålet er at sikre en mere fokuseret og
effektiv anvendelse af danske ressourcer i området.
Regeringen finder, at der er behov for et
stærkt internationalt engagement i støtten til den
politiske proces og genopbygningen i Irak. Det er derfor
opmuntrende, at både FN, EU og NATO har forstærket
deres indsats i Irak i det sidste halve år.
Generalsekretær Kofi Annans særlige repræsentant,
Ashraf Qazi, er en vigtig rådgiver og samtalepartner for de
irakiske aktører i den politiske proces. FNs mission til
Irak bidrager aktivt til at koordinere den internationale bistand
og yder selv bistand på en række centrale
områder. Op til valgene den 30. januar 2005 koordinerede FN
valgbistanden til Irak og rådgav Den Uafhængige
Irakiske Valgkommission i Bagdad. FN havde tillige etableret en
valgfond, hvorigennem det internationale samfunds bidrag blev
kanaliseret. Danmark bidrog med 25 mio. kr. hertil. Der er udbredt
anerkendelse af FNs indsats i den forbindelse. Den irakiske
præsident, Jalal Talabani, har anmodet Generalsekretær,
Kofi Annan, om at FN ligeledes spiller en central rolle i
forbindelse med udarbejdelsen af forfatningen og folkeafstemningen
herom. FN har udpeget den tidligere rådgiver for Nelson
Mandela, Nicholas Fink Haysom, som leder af FNs indsats vedr.
forfatningsprocessen. FN har tillige truffet en lang række
praktiske forberedelser €" i afventning af en formel anmodning
fra den irakiske overgangsregering. FN har bl.a. oprettet en
database over eksperter, som Danmark har bidraget til. EU har
påbegyndt gennemførelsen af sin pakke af
bistandsaktiviteter, som blev præsenteret for daværende
premierminister Ayad Allawi på mødet i Det
Europæiske Råd den 5. november 2004. EU bidrager til
den politiske proces og til genopbygningen på en lang
række områder. EU støtter således
optagelsen af Irak i WTO med henblik på at integrere Irak i
både den regionale og globale økonomi. EU-Kommissionen
har ydet i alt euro 520 mio i perioden 2003-2005 i bistand til
Irak. Af særlig betydning er EUs integrerede civile mission
(EUJUST LEX) under EUs forsvars- og sikkerhedspolitik, ESDP, som
EUs Ministerråd vedtog den 21. februar 2005. Missionen har
til formål at forbedre samspillet mellem dommere, politifolk
og ledelsen i fængsler i overensstemmelse med respekten for
retsstatsprincipper og de grundlæggende menneskerettigheder.
Midlet er at træne over 770 embedsmænd fra politiet,
domstolene og fængslerne på højt niveau.
Træningen vil €" på grund af sikkerhedssituationen
€" i første omgang foregå i EUs medlemslande
eller i et land i regionen. På sigt vil træningen kunne
flyttes til Irak i takt med, at sikkerhedssituationen forbedres.
Danmark har givet tilsagn om at kunne træne 80-120 irakiske
embedsmænd, og Rigspolitiet har sekunderet to politiledere
til hhv. EU-koordinationsenheden i Bryssel og til
EU-forbindelsesenheden i Bagdad.
På NATO-topmødet i Istanbul besluttedes
det, at NATO skulle tilbyde NATOs assistance til den irakiske
overgangsregering med træning og uddannelse af irakiske
sikkerhedsstyrker. Efterfølgende har den irakiske
premierminister anmodet NATO om hjælp vedrørende
træning. En sådan NATO-indsats er nu iværksat.
Regeringen støtter, at NATO fortsat bidrager til
genopbygning af myndighedsstrukturen i Irak gennem træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker. Danmark bidrager for
nærværende med ca. 17 mand til NATOs
træningsmission, herunder missionens næstkommanderende
og et beskyttelseshold.
VII. Det danske militære bidrag vil indtil
videre blive opretholdt på det aktuelle niveau, idet fokus
for den danske styrke i stigende grad rettes mod træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker og støtte til den
civile genopbygningsindsats. Styrken vil fortsat skulle kunne
indsættes mod sikkerhedsmæssige trusler. Gradvis
reduktion i perioden kan komme på tale, såfremt der
sker en væsentlig forbedring af sikkerhedssituationen.
Træningsindsatsen vil bl.a. omfatte
rådgivning og monitering af en allerede opstillet irakisk
bataljon samt forberedelser til at støtte opstillingen og
uddannelsen af yderligere en bataljon. Denne træningsindsats
i det danske område ydes inden for rammen af og i samarbejde
med den britiske styrke, herunder kan der blive tale om
støtte til uddannelse af de irakiske brigade- og
divisionsstrukturer under britisk ledelse i hele det britiske
område. Det danske bidrag til NATOs træningsmission i
Irak bør i forbindelse med udløbet af
tjenesteperioden for den danske næstkommanderende for
missionen samt tilknyttet dansk stabs- og beskyttelsespersonel,
blive erstattet med dansk militært træningspersonel i
takt med, at der opstår behov herfor ved
træningsmissionen. I takt med udviklingen i
sikkerhedssituationen, og i de irakiske sikkerhedsstyrkes mulighed
for i højere grad at overtage sikkerhedsopgaver, kan fokus
yderlige rettes mod trænings- og genopbygningsindsatsen.
Regeringen vil løbende overveje, om der er grundlag for
yderligere at øge indsatsen.
Som led i regeringens initiativ om samtænkning
og for at styrke forsvarets rolle i støtten til
genopbygningsindsatsen oprettes en særlig støtteenhed
under den danske bataljon. Denne enhed vil være en nydannelse
i relation til forsvarets normale kerneopgaver, idet enhedens
primære opgaver bliver at støtte den danske civile
genopbygningsindsats i området. Enheden vil tillige ved
hjælp af kapaciteter fra den danske bataljon, der
situationsbestemt kan stilles til rådighed fra den
øvrige militære styrke, støtte de civile
rådgivere i Basra i gennemførelsen af civile
genopbygningsaktiviteter.
For at sikre en kommende FN-mission i det danske
område den nødvendige mobilitet, vil der være
behov for at bistå med transport og beskyttelse efter
anmodning fra FN. Den danske styrke vil i muligt omfang kunne
stille eskorte til rådighed for FN inden for det danske
område.
Det nuværende bidrag er sammensat af
følgende enheder: et panserinfanterikompagni, en let
opklaringseskadron, et stabs- og logistikkompagni, et
ingeniørdetachement, et militærpolitidetachement, en
sanitetsdeling, en støtteenhed vedrørende
militær støtte til genopbygningsindsatsen, et
nationalt støtteelement, stab og stabsofficerer, herunder op
til 7 stabsofficerer tilknyttet den polsk-ledede multinationale
division samt et mindre antal soldater, p.t. ca. 10, specielt
uddannede i personbeskyttelse m.h.p. beskyttelse af personer
knyttet til den danske repræsentation i Bagdad Forsvaret vil
desuden bidrage med den nødvendige beskyttelse af den danske
styringsenhed i Basra. I takt med udviklingen i situationen kan der
vise sig behov for at justere det militære personel og
materiel til beskyttelse af civilt udsendte tilknyttet
repræsentationerne. Forsvarsmyndighederne vil forberede
udsendelse af militært personel til at varetage disse opgaver
i takt med at behovet måtte opstå. I forbindelse med
udsendelse af danske politifolk til det sydlige Irak for at
bistå med træning af det nye irakiske politi samt i
takt med udsendelse af civile rådgivere til støtte for
genopbygningsindsatsen vil støtte, herunder indkvartering,
logistik og beskyttelse, blive koordineret med det danske
styrkebidrag. Derudover vil, afhængig af behovet ved den
britiske division, et mindre antal personer kunne bidrage til
træningen af de irakiske sikkerhedsstyrkers brigade- og
divisionsstabe i den britiske divisions område.
Et bidrag fra Litauen på ca. 55 personer
ventes fortsat tilknyttet de danske bidrag til sikringsstyrken.
Det danske bidrag, der i øjeblikket har
underlagt britiske enheder, vil fortsat være indsat i den
sydøstlige del af Irak inden for rammerne af den
britisk-ledede multinationale division. Endvidere vil et mindre
antal danske stabs- og forbindelsesofficerer fortsat være
placeret ved militære hovedkvarterer i Irak uden for det
egentlige danske operationsområde. Som hidtil vil der
også fremover i mindre omfang kunne blive tale om
indsættelse af personel i andre dele af Irak.
Det danske styrkebidrag vil som den øvrige
sikringsstyrke have bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige foranstaltninger, herunder om nødvendigt
væbnet magt. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar
vil der således være adgang til i fornødent
omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte
opgaver.
Indsættelsen af de danske militære
bidrag i Irak er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet bl.a. følgende vurdering
af situationen i Irak:
"Truslen for angreb mod danske styrker, herunder
terrortruslen vurderes som høj i det sydlige Irak og meget
høj i det centrale Irak. Truslen fra civile uroligheder og
sabotage mod danske styrker vurderes som middel. Den
landmilitære minefare og faren fra ueksploderet ammunition
vurderes som middel til høj alt efter område. Truslen
mod lufttransport af danske styrker i irakisk luftrum varierer fra
lav til høj, afhængig af flyvehøjde og
område. Modstandsgrupper angriber hyppigt med improviserede
sprængladninger fortrinsvis i form af vejsidebomber. Truslen
fra denne type angreb vil fortsætte og er ligesom for
øvrige angreb høj i det sydlige Irak og meget
høj i det centrale Irak.
Der foregår en omfattende spionage mod den
multinationale styrke, herunder den danske styrke i
Basra-provinsen. Truslen fra spionage vurderes derfor som
høj. Spionagen foretages bl.a. af irakiske modstandsgrupper,
kriminelle organisationer og visse militser og stammer samt
udenlandske efterretningstjenester. Truslen fra biologiske og
kemiske kampstoffer vurderes som lav, mens truslen fra
terrorgruppers egenfremstillede biologiske og kemiske giftstoffer
vurderes som middel. Truslen mod danske enheder i form af
organiseret kriminalitet, der også kan omfatte gidseltagning,
vold og brug af håndvåben, vurderes at være
middel."
Det danske styrkebidrag består dels af
fastansat personel, dels af kontraktansat personel, herunder
personel på reaktionsstyrkekontrakt. Personellets uddannelse,
erfaring og motivation er på højt niveau.
Styrkebidragene råder over fuldt moderne udrustning, herunder
personlig udrustning. Med personellets uddannelse og træning,
materiellets beskaffenhed samt iagttagelsen af nødvendige
procedurer vil der blive taget de bedst mulige forholdsregler over
for mulige faremomenter.
Forsvarets personel vil under udsendelsen være
omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning. Forsvarets personel vil under
udsendelsen være omfattet af den reviderede Coalition
Provisional Authority Order nr. 17 af 27. juni 2004
vedrørende statusforhold.
VIII. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2 med
anmodning om, at Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske
militære styrker fortsat stilles til rådighed for en
multinational sikringsstyrke i Irak, herunder at danske
militære styrker bidrager til træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker i det danske område og gennem
NATOs træningsindsats og til understøttelse af den
civile genopbygningsindsats samt fortsat stilles til rådighed
for beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
IX. Henset til det planlagte irakiske parlamentsvalg
i december 2005 og den efterfølgende beslutning i FNs
Sikkerhedsråd om vilkårene for et evt. fremtidigt
mandat vil bidraget blive forlænget for en otte
måneders periode. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt
det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at
justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt,
eller såfremt der i øvrigt skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
X. Merudgiften ved fortsat udsendelse af det danske
militære bidrag til Irak vurderes samlet at udgøre ca.
280 mio. kr. for en otte måneders periode. Heraf afholdes ca.
272 mio. kr. over finanslovens § 35.11.26.10., reserve til
merudgifter forbundet med forsvarets internationale operationer,
mens merudgifter på ca. 8 mio. kr. til danske trænere
til NATOs træningsmission i Irak finansieres inden for
forsvarets ramme til sikkerhedssamarbejde.