Skriftlig fremsættelse (11. maj
2005)
Udenrigsministeren (Per Stig
Møller):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fortsat
dansk bidrag til en multinational sikringsstyrke i Irak.
(Beslutningsforslag nr. B 89).
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker fortsat stilles til rådighed
for en multinational sikringsstyrke i Irak, herunder at danske
militære styrker bidrager til træning og uddannelse af
irakiske sikkerhedsstyrker i det danske område og gennem
NATOs træningsindsats og til understøttelse af den
civile genopbygningsindsats samt fortsat stilles til rådighed
for beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Det internationale samfund yder på
grundlag af FN resolution 1546 af 8. juni 2004 og efter anmodning
fra den midlertidige irakiske regering støtte til de
politiske og økonomiske reformer i Irak og til opretholdelse
af sikkerhed i landet. Mandatet fra FN€™s
Sikkerhedsråd udstikker endvidere rammerne for den politiske
proces. Valgene den 30. januar 2005 til den irakiske
nationalforsamling og dannelsen af et præsidentråd og
en overgangsregering har været vigtige milepæle i denne
proces. Næste skridt er udarbejdelsen af en ny forfatning,
på hvis grundlag der planlægges afholdt demokratisk
valg i december 2005.
Den danske styrke i Irak har ved
Folketingsbeslutning af 25. november 2004 mandat indtil den 2. juni
2005. Resolution 1546 indeholder en appel til FNs medlemsstater om
at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder med militære
styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for
stabilitet og sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning
samt støtte FNs tilstedeværelse i landet.
Det er regeringens mål at bidrage til at
udvikle et stabilt og forenet og demokratisk Irak, som lever i fred
med sine naboer, respekterer menneskerettighederne og
internationale aftaler samt er i stand til at sikre
økonomisk og social udvikling og fremskridt for landets
befolkning. Det er af afgørende betydning, at denne
udvikling skabes af irakerne selv, således at irakerne er
herrer i eget hus. Efter valgene i Irak i januar 2005 er der skabt
mulighed for i højere grad at fokusere den internationale
indsats i Irak på opbygning af en irakisk sikkerhedsstruktur
og støtte til civil genopbygning. Regeringen har efter
valgene den 30. januar 2005 drøftet den fremtidige danske
indsats i Irak med ledende personer i det irakiske politiske system
samt med vore partnere i den multinationale sikringsstyrke.
På denne baggrund foreslår
regeringen, at der træffes beslutning om forlængelse i
8 måneder af det danske militære bidrag til en
multinational sikringsstyrke i Irak. Den danske militære
indsats vil i stigende grad fokusere på træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt bidrage til
NATO€™s træningsindsats i Irak. De danske styrker
vil samtidig i højere grad skulle understøtte den
civile genopbygningsindsats, herunder understøttelse af FNs
aktiviteter i det sydlige Irak i takt med udvidelsen af FNs indsats
i området. Til dette formål oprettes bl.a. en
særlig støtteenhed under den danske bataljon. De
danske styrker stilles endvidere til rådighed for
beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
forlænge bidraget yderligere, agter regeringen at
forelægge sagen for Folketinget.
Det folkeretlige grundlag for den
multinationale sikringsstyrke i Irak udgøres af FNs
Sikkerhedsråds resolution 1546 af 8. juni 2004 og de dertil
hørende breve fra den daværende irakiske
premierminister Allawi og USA€™s daværende
udenrigsminister Powell til formanden for Sikkerhedsrådet,
hvor den daværende irakiske premierminister har anmodet om
den multilaterale sikringsstyrkes fortsatte tilstedeværelse i
Irak.
Det danske bidrag til den multinationale
sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige
udenlandske tropper - være undergivet folkeretten, herunder
den humanitære folkeret.
Regeringen finder det vigtigt, at Danmark
sammen med den bredest mulige kreds af lande fortsat deltager i en
multinational sikringsstyrke i Irak. Regeringen lægger
vægt på, at sikringsstyrken er nødvendig for at
understøtte og sikre den internationale indsats i Irak,
således at den langsigtede genopbygning af landet kan finde
sted og den politiske transitionsproces kan gennemføres. Det
store antal væbnede anslag mod den internationale indsats, og
særligt mod den irakiske civilbefolkning, understreger kun
behovet for at videreføre en beslutsom international
indsats, herunder bred international deltagelse i den
multinationale sikringsstyrke.
Regeringen finder, at der er behov for et
stærkt internationalt engagement i støtten til den
politiske proces og genopbygningen i Irak. Det er derfor
opmuntrende, at både FN, EU og NATO har forstærket
deres indsats i Irak i det sidste halve år.
Det danske militære bidrag vil indtil
videre blive opretholdt på det aktuelle niveau, idet fokus
for den danske styrke i stigende grad rettes mod træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker og støtte til den
civile genopbygningsindsats. Styrken vil fortsat skulle kunne
indsættes mod sikkerhedsmæssige trusler. Gradvis
reduktion i perioden kan komme på tale, såfremt der
sker en væsentlig forbedring af sikkerhedssituationen.
Træningsindsatsen vil bl.a. omfatte
rådgivning og monitering af en allerede opstillet irakisk
bataljon samt forberedelser til at støtte opstillingen og
uddannelsen af yderligere en bataljon. Denne træningsindsats
i det danske område ydes inden for rammen af og i samarbejde
med den britiske styrke, herunder kan der blive tale om
støtte til uddannelse af de irakiske brigade- og
divisionsstrukturer under britisk ledelse i hele det britiske
område. Det danske bidrag til NATO€™s
træningsmission i Irak bør i forbindelse med
udløbet af tjenesteperioden for den danske
næstkommanderende for missionen samt tilknyttet dansk stabs-
og beskyttelsespersonel, blive erstattet med dansk militært
træningspersonel i takt med, at der opstår behov herfor
ved træningsmissionen. I takt med udviklingen i
sikkerhedssituationen, og i de irakiske sikkerhedsstyrkes mulighed
for i højere grad at overtage sikkerhedsopgaver, kan fokus
yderlige rettes mod trænings- og genopbygningsindsatsen.
Regeringen vil løbende overveje, om der er grundlag for
yderligere at øge indsatsen.
Som led i regeringens initiativ om
samtænkning og for at styrke forsvarets rolle i
støtten til genopbygningsindsatsen oprettes en særlig
støtteenhed under den danske bataljon. Denne enhed vil
være en nydannelse i relation til forsvarets normale
kerneopgaver, idet enhedens primære opgaver bliver at
støtte den danske civile genopbygningsindsats i
området. Enheden vil tillige ved hjælp af kapaciteter
fra den danske bataljon, der situationsbestemt kan stilles til
rådighed fra den øvrige militære styrke,
støtte de civile rådgivere i Basra i
gennemførelsen af civile genopbygningsaktiviteter.
For at sikre en kommende FN-mission i det
danske område den nødvendige mobilitet, vil der
være behov for at bistå med transport og beskyttelse
efter anmodning fra FN. Den danske styrke vil i muligt omfang kunne
stille eskorte til rådighed for FN inden for det danske
område.
Henset til det planlagte irakiske
parlamentsvalg i december 2005 og den efterfølgende
beslutning i FNs Sikkerhedsråd om vilkårene for et evt.
fremtidigt mandat vil bidraget blive forlænget for en otte
måneders periode. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter
regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt
det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at
justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt,
eller såfremt der i øvrigt skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det
folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.