B 83 Forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe.

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-04-2005

Fremsættelse: 27-04-2005

Fremsættelsestale af beslutningsforslag

20042_b83_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. april 2005)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe.

(Beslutningsforslag nr. B 83).

Formålet med fremsættelse af forslaget til folketingsbeslutning er efter grundlovens § 19, stk. 1, at opnå Folketingets samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne medvirker til Rådet for Den Europæiske Unions vedtagelse af et udkast til rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe.

Udkastet til rammeafgørelse supplerer et forslag til direktiv om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser. På grund af den indbyrdes sammenhæng mellem de to forslag skal disse vedtages samtidigt. Efter artikel 251 i Traktaten om Det Europæiske Fællesskab gælder der visse tidsfrister for vedtagelsen af direktivforslaget.

Da de to forslag som nævnt skal vedtages samtidigt, får tidsfristen for vedtagelse af direktivforslaget også betydning for vedtagelsen af udkastet til rammeafgørelse. På den baggrund sigter det luxembourgske formandskab mod, at udkastet til rammeafgørelse og forslaget til direktiv vedtages samtidigt under Luxembourgs formandskab, senest på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27. €" 28. juni 2005.

Formålet med beslutningsforslaget er således at gøre det muligt for Danmark €" senest den 27. €" 28. juni 2005 - at medvirke til vedtagelsen af rammeafgørelsen.

Målsætningen for forslaget til direktiv om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser er blandt andet at fastlægge en præcis definition af, hvornår der foreligger forurening af havmiljøet.

Målsætningen for udkastet til rammeafgørelse er at sikre, at forurening af havmiljøet som defineret i forslaget til direktiv, udgør en strafbar handling i alle EU's medlemslande, og at fastlægge en nedre grænse for strafferammernes maksimum i den nationale lovgivning. I sammenhæng hermed sikres det ved rammeafgørelsen, at alle medlemslande kan straffe for medvirken til overtrædelse af reglerne, og at også juridiske personer kan straffes.

Derudover indeholder rammeafgørelsen bestemmelser om straffemyndighed (jurisdiktion) og om udveksling af oplysninger, herunder i form af et varslingssystem vedrørende havforurening.

Udkastet til rammeafgørelse har alene i begrænset omfang lovgivningsmæssige konsekvenser. Maksimum for strafferammen i straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet skal hæves fra fængsel indtil 4 år til fængsel indtil 6 år. Derudover skal det i lovgivningen sikres, at det vil være muligt at idømme indtil 2 års fængsel, hvis forureningen er sket inden for rammerne af en kriminel organisation, uanset forureningens omfang.

En ensartet definition af det strafbare område for havforurening fra skibe i EU og et minimumsniveau for effektive sanktioner findes at bidrage væsentligt til en øget agtpågivenhed hos de parter, der er involveret i transport af potentielt forurenende stoffer ad søvejen og dermed bidrage til at mindste risikoen for havforurening fra skibe.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.