B 72 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om legalisering af hash.
Fremsat den 13. april 2005 af Line Barfod
(EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Majbrit Berlau (EL)
og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om legalisering af hash
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af 2005 at fremsætte lovforslag, der legaliserer
brugen af hash og dyrkning af cannabis, muliggør import af
og handel med hash samt udbygger den offentlige behandling af
misbrugere.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 14 fra folketingsåret 2003-04,
men med justerede bemærkninger. Der henvises til
Folketingstidende 2003-04, tillæg A side 1388 og 1389 og
forhandlingerne side 2667.
Det eksisterende forbud mod hash har ikke
begrænset forbruget og salget af hash i løbet af de
sidste 30 år. Forbuddet medfører kun, at der sker en
kriminalisering af den fjerdedel (jf. Gallupundersøgelse
refereret i Berlingske Tidende den 8. juli 2001) af Danmarks
befolkning, som bruger eller har prøvet hash. Det nedbryder
efter Enhedslistens opfattelse på en meget uheldig måde
respekten for anden lovgivning. Desuden virker
informationsmateriale om rusmidler og stoffer utroværdigt,
når borgere oplever hash som et blødt rusmiddel
på linje med alkohol. Dertil kommer, at det kriminelle
miljø høster store gevinster ved det enorme og i dag
ulovlige salg af hash. Ifølge oplysninger fra rigspolitiet
(DR TV, Indefra: skal hashen frigives?, 18. marts 2003, DR2)
omsættes i Danmark 25-30 tons hash om året. Prisen
på gadeplan ligger meget konstant, men varierer i forhold til
kvalitet og det købte kvantum. Det er ikke Enhedslisten
bekendt, hvorledes prisen fastsættes, men vi antager, at
profitten og risikotillægget ved den ulovlige import og
transport og det ulovlige salg ligger på omkring 30 kr. pr.
gram. Indtægten ved salg m.v. ville i stedet kunne komme
statskassen til gode. Ved hjælp af afgifter som f.eks.
på tobaksvarer kunne staten tjene op mod 1 mia. kr. om
året med en omsætning på det nuværende
niveau.
Det er muligt, at lukningen af Pusher Street
på Christiania i foråret 2004 har begrænset
salget af hash, idet det kan være vanskeligere for turister
og småforbrugere at finde de nye salgssteder. Til
gengæld foregår salget af hash nu sammen med
hårde stoffer, hvilket desværre kan friste hashbrugere
til at eksperimentere med andre og mere farlige stoffer. Desuden
sker salget nu i mere kriminelle miljøer, hvor politiet
også har fundet våben, hvilket naturligvis giver
anledning til ængstelse blandt beboere i nærheden af
hashklubberne. Enhedslisten finder derfor, at det er meget
påtrængende at finde en løsning på
problemerne omkring salget af hash.
Enhedslisten ønsker ikke, at en
legalisering af hash skal få forbruget til at stige €"
forbrug af selv bløde rusmidler bør altid ske med
måde. Men partiet ser gerne, at forbruget af hårde
stoffer erstattes af hash, og det er der en mulighed for, hvis
hashhandel gøres lovlig, og hash forhandles langt væk
fra de hårde stoffer. Salg af hash bør følge
aldersgrænsen for alkohol, det vil sige, at der ikke
bør sælges hash til unge under 16 år.
Enhedslisten mener, at danske apoteker vil
være egnede til at sælge hash, da apotekerne har
erfaring med at sælge og vejlede om produkter, som er farlige
ved overdosering, men »coffee shop-modellen«, som
kendes fra Holland, er også en mulighed. Cannabis skal kunne
dyrkes i private haver og kommercielt i Danmark på licens.
Derudover skal den danske stat eller en særlig
importvirksomhed med eneret importere fra lande, hvor produktion og
salg er lovligt og finder sted på fair trade-vilkår.
Prisen skal fastsættes i samarbejde med Konkurrencestyrelsen
og give plads for afgift og normal profit. Provenuet fra afgiften
bør bl.a. finansiere behandling af misbrug og en nuanceret
informationskampagne målrettet unge.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
legalisering af hash.
(Beslutningsforslag nr. B 72).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.