B 71 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om dansk deltagelse i en fredsbevarende FN-operation i Sudan
(UNMIS).
Fremsat den 12. april 2005 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk deltagelse i en FN-fredsbevarende
operation i Sudan
(UNMIS)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker stilles til rådighed for en
FN-fredsbevarende operation i Sudan.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. Fredsaftalen, der blev indgået d. 9.
januar 2005 mellem Sudans regering og oprørsbevægelsen
i det sydlige Sudan SPLM/A (Sudan People€™s Liberation
Movement/Army) afslutter formelt 21 års borgerkrig, hvor over
2 millioner mennesker er døde og 4 millioner flygtet og
fordrevet.
Konflikten har rod i en langvarig
økonomisk og politisk marginalisering af mindre udviklede
afrikanske områder, forstærket af store etniske,
religiøse og kulturelle forskelle og uligheder i Afrikas
geografisk største land.
Centralt i fredsaftalen står en mere
ligelig fordeling af økonomiske ressourcer og politisk magt.
Det sydlige Sudan får udstrakt selvstyre med egen
delstatsregering. Parterne har forpligtet sig til at arbejde for et
forenet Sudan, men syd får mulighed for en folkeafstemning om
selvstændighed efter en overgangsperiode på 6 år,
som starter ½ år efter fredsaftalens
underskrivelse.
En national samlingsregering skal lede landet
frem til uafhængige præsident- og parlamentsvalg, som
planlægges afholdt efter 4 år. Ikke-muslimer fritages
for Sharia love. Der etableres separate væbnede styrker for
henholdsvis nord og syd, samt en fælles styrke, som efter
overgangsperioden skal danne grundlag for en national styrke, hvis
en folkeafstemning i syd falder ud til fordel for et forenet Sudan.
Tiltag til demobilisering, afvæbning, reintegration og
forsoning iværksættes. De tre omstridte geografiske
områder på grænsen mellem nord og syd (Abyei,
Nuba/Sydlige Kordofan og Blå Nil) får
særstatus.
En meget vanskelig genopbygnings- og
omstillingsproces venter, hvor den virkelige fred skal vindes. En
af de første opgaver bliver at etablere en fælles
regering og administration, der kan lede gennemførelsen af
fredsaftalen samt bidrage til løsning af konflikter i andre
dele af landet, herunder Darfur, hvor en selvstændig konflikt
siden 2003 har udviklet sig til en meget alvorlig humanitær
krise.
II. I fredsaftalen anmoder parterne FN om at
indsætte en fredsbevarende operation til at overvåge og
verificere gennemførelsen af den samlede fredsaftale i
overensstemmelse med FN pagten.
FNs Sikkerhedsråd vedtog på denne
baggrund den 24 . marts 2005 resolution 1590, der
bemyndiger etableringen af en FN-fredsbevarende operation i Sudan
(United Nations Mission in the Sudan, UNMIS). UNMIS
efterfølger UNAMIS (United Nations Advance Mission in the
Sudan), som blev etableret i henhold til FNs
sikkerhedsrådsresolution 1547 af 11. juni 2004, der
bemyndigede oprettelse af en politisk mission til at forberede en
militær FN fredsbevarende mission.
Sikkerhedsrådet anerkender i resolution
1590, at international bistand til gennemførelsen af
fredsaftalen mellem nord og syd er afgørende for dens
muligheder for succes. Samtidig understreges det, at fremskridt i
løsning af krisen i Darfur vil virke fremmende på
donorlandenes vilje til at yde bistand. Regeringen har
øremærket 500 millioner kroner over fem år til
stabiliserings- og genopbygningsbistand til Sudan, afhængig
af udviklingen i fredsprocessen.
På baggrund af situationen i Darfur har
FN€™s Sikkerhedsråd endvidere vedtaget resolution
1591 af 29. marts 2005, der skærper FN€™s krav til
parterne i Darfur og indfører yderligere sanktioner
, samt resolution 1593 af 31. marts 2005, der
henviser retsforfølgelse af ansvarlige for
overtrædelser af menneskerettighederne og den
humanitære folkeret til Den Internationale Straffedomstol
(ICC).
Regeringen finder, at Danmark bør
bidrage til en FN-fredsbevarende operation i Sudan.
Det er regeringens hensigt at bidrage til
FN-operationens indledende fase med ca. 45 soldater inden for
rammen af Stand-by Forces High Readiness Brigade (SHIRBRIG), der
udsendes for en periode på ca. 6 måneder, hvorefter
SHIRBRIG-bidraget vil blive afløst af FN-styrker. Herudover
vil der kunne blive behov for at udsende dansk
støttepersonel i mindre omfang.
III. Det folkeretlige grundlag for
FN€™s fredsbevarende operation i Sudan udgøres af
FN€™s Sikkerhedsråds-resolution 1590 af 24. marts
2005.
IV. UNMIS skal i henhold til
Sikkerhedsrådsresolution 1590 bidrage til
gennemførelsen af fredsaftalen af 9. januar 2005, herunder
medvirke til etablering af nye militære og civile strukturer
samt overvågning af overholdelse af våbenhvilen under
aftalen.
Opgaven for FN€™s mission i Sudan
vil være at verificere og overvåge at fredsaftalen
mellem regeringen i Sudan og oprørsbevægelsen i syd
gennemføres. Herunder skal missionen skabe accept af
fredsaftalen, kontrollere at kamphandlingerne afbrydes og at
redeployering af parternes væbnede styrker og oprettelse af
fælles enheder (Joint Integrated Units), der kan danne
grundlag for et forenet sudanesisk forsvar, gennemføres.
Endvidere skal styrken støtte demobilisering,
afvæbning og reintegration af de væbnede styrker.
Missionen skal støtte parterne i at
fremme forståelsen for fredsprocessen i befolkningen og til
at sikre inddragelse af alle grupper, herunder kvinder, i freds- og
forsoningsprocessen. Missionen skal i koordination med bilaterale
og multilaterale programmer støtte parternes omstrukturering
af politiet i Sudan i overensstemmelse med demokratiske
principper.
Missionen skal i muligt omfang støtte
og koordinere frivillig tilbagevenden af flygtninge og internt
fordrevne, samt humanitær bistand. Missionen skal
støtte parterne i at fremme retsstatsprincipper, herunder et
uafhængigt retssystem, samt fremme og beskytte overholdelse
af menneskerettigheder for hele befolkningen, for herigennem af
skabe grundlaget for en varig fred. Missionen skal endvidere sammen
med andre internationale aktører bidrage til forberedelse og
afholdelse af valg og folkeafstemningen om uafhængighed i
syd. Resolutionen sikrer på dansk foranledning, at FNs
fredsbevarende operation tager hensyn til kvinders rettigheder og
ligestillingsaspekter.
UNMIS har et hovedkvarter med en civil og en
militær del, der oprettes i hovedstaden Khartoum. Den
militære indsats ledes af styrkehovedkvarteret, der
støttes af hovedkvarterskompagniet, hvori den danske
stabsdeling indgår. Styrkehovedkvarteret vil udsende et
element til Juba, den lokale hovedstad i det sydlige Sudan, ca.
2.500 kilometer syd for Khartoum.
Foruden et hovedkvarter i Khartoum, der skal
koordinere parternes redeployering fra konfrontationsområdet,
etableres seks FN-sektorer, hvor FN-styrkerne får ansvaret
for at udføre missionens opgaver. Hver sektor består
af operative enheder i form af et bataljonshovedkvarter, en
observatørgruppe og en beskyttelsesenhed samt
støttetropper i form af et transportkompagni, et
ingeniørkompagni, et minerydningskompagni, et
helikopterelement samt et sanitetskompagni. Det militære
hovedkvarter råder herudover over en række enheder, der
kan indsættes i hele UNMIS ansvarsområde. Disse tropper
omfatter bl.a. en reserve, militærpoliti, transport-,
kommunikations-, vandborings- og broslagningsenheder, jordbaserede
støtteenheder til lastning og losning af fly samt
forsyninger.
FN€™s militære styrke i
Sudan vil, når hele styrken er på plads, omfatte op til
10.000 soldater. Heraf vil ca. 750 være observatører.
Hovedkvarteret vil have ca. 150 stabsofficerer, de operative
enheder vil omfatte ca. 4.000 soldater og endelig vil der
være ca. 5.000 støttetropper. Herudover vil der
være en civil komponent, herunder op til 715 civilt politi
personel.
Den vestlige Darfur-region er ikke direkte
omfattet af fredsaftalen. UNMIS har ikke mandat til direkte at
gribe ind i Darfur, hvor den Afrikanske Union (AU) med
Sikkerhedsrådets støtte har udsendt en fredsbevarende
mission (AMIS). Sikkerhedsrådsresolution 1590
pålægger UNMIS at arbejde tæt sammen med og
støtte AU med henblik på at styrke
fredsbestræbelserne i Darfur, herunder støtte til de
AU-ledede fredsforhandlinger i Abuja, Nigeria, og til
AU€™s mission i Darfur. Generalsekretæren anmodes
i resolution 1590 om inden 30 dage at fremlægge forslag for
Sikkerhedsrådet til, hvordan samarbejdet konkret kan
udmøntes.
V. Danmark har været blandt
initiativtagerne til etableringen af den multinationale brigade
på højt beredskab, Stand-by Forces High Readiness
Brigade (SHIRBRIG). SHIRBRIG er beregnet på udsendelse i
første del af en FN fredsbevarende operation. Den kan
indsættes med 15-30 dages varsel og udsendes i en
seks-måneders periode, hvorefter styrken forudsættes
afløst af andre fredsbevarende styrker fra FN€™s
medlemslande.
SHIRBRIG-landekredsen omfatter for
indeværende Argentina, Canada, Danmark, Finland, Holland,
Italien, Irland, Litauen, Norge, Polen, Rumænien, Slovenien,
Sverige, Spanien, Østrig der alle er fulde medlemmer af
samarbejdet samt Ungarn, der er i færd med at ratificere
medlemskabet. Chile, Jordan, Kroatien, Portugal, Senegal, Tjekkiet
og Ungarn deltager som observatører i samarbejdet.
SHIRBRIG er af FN blevet anmodet om at
bidrage til FN missionen med et hovedkvarterskompagni og dele af
FN€™s militære stab. I resolution 1590 udtrykker
Sikkerhedsrådet anerkendelse af SHIRBRIG€™s
deltagelse i planlægning og forberedelse af missionen.
SHIRBRIG€™s hovedkvarterskompagni
vil bestå af ca. 200 soldater. Danmark vil bidrage med en
stabsdeling, Italien vil opstille sikringsenheden på ca. 150
soldater til kompagniet, og Canada vil bidrage med enkelte personer
til kompagniledelsen. Norge vil bidrage med en sanitetsenhed
på ca. 10 soldater. Derudover forventes Østrig,
Canada, Italien, Norge, Polen, Rumænien, Spanien, Finland,
Irland, Litauen, Slovakiet og Sverige, ligesom Danmark, at bidrage
til FN€™s styrkehovedkvarter med stabsofficerer, der er
tilmeldt SHIRBRIG. Hovedkvarterskompagniets opgave vil være
at støtte det militære FN-hovedkvarter med
stabspersonel, kommunikation, transport og sikring. Inkluderet i
disse opgaver er ligeledes administrativ støtte og
løsning af opgaver af logistisk karakter for
FN€™s fremskudte hovedkvarter i Juba.
Den danske stabsdeling vil støtte det
militære hovedkvarter med stabshjælpere og
sekretærbistand omfattende blandt andet etablering og
vedligeholdelse af en central registrering, udarbejdelse af
operationsordrer og operationsplaner. Enheden vil endvidere
støtte med stabshjælpere 24 timer i døgnet i
operationsrummet og give teknisk hjælp til staben
vedrørende kommunikation. Bidraget vil primært
være indsat i Khartoum, men et mindre element vil blive
indsat ved det fremskudte hovedkvarter i Juba. Udover stabsdelingen
omfatter det danske bidrag stabsofficerer til hovedkvarteret.
Henset til at indkvarteringsforholdene for styrkebidraget endnu
ikke er endeligt fastlagt, vil der kunne blive behov for at udsende
dansk støttepersonel i mindre omfang. Enkelte personer kan
midlertidigt blive udsendt til andre dele af Sudan.
Det aktuelle danske bidrag inden for rammerne
af SHIRBRIG understøtter den høje danske profil i
SHIRBRIG samarbejdet og sikrer, at SHIRBRIG bidrager aktivt i
FN€™s fredsbevarende indsats.
De øvrige styrker til FN€™s
mission tilvejebringes af en række andre lande, hvor
foreløbig Indien, Bangladesh, Malaysia, Ægypten,
Jordan, Pakistan, Kenya, Kina og Nigeria har tilmeldt styrker.
Chefen for styrken forventes at blive en
generalmajor fra Bangladesh med den canadiske chef for SHIRBRIG som
næstkommanderende.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste har
afgivet følgende vurdering af truslen i Sudan:
"På jorden vurderes truslen mod en FN
styrke at være lav fra fredsaftalens parter. Truslen fra
øvrige oprørsgrupper/militser vurderes generelt at
være middel. I det sydligste Sudan er truslen imidlertid
høj i visse områder.
Truslen mod flytrafikken varierer
afhængig af flyvehøjde og område. Truslen kommer
fra de oprørsgrupper, der ikke er omfattet af fredsaftalen.
Ved flyvning i lav højde er truslen middel, mens truslen
derover er lav.
De mange års borgerkrig har efterladt
store mængder af ueksploderet ammunition og miner i
området. I det sydlige, sydøstlige og vestlige Sudan,
området ved Nubabjergene samt grænsen til Eritrea
vurderes minefaren og faren fra ueksploderet ammunition som middel.
I resten af landet vurderes minefaren og faren fra ueksploderet
ammunition som lav.
Under borgerkrigen er meget af den i forvejen
spinkle infrastruktur forfaldet eller ødelagt. Det er
således kun muligt at nå store dele af det sydlige
Sudan med lufttransport, særligt i regntiden.
Sudan har tidligere givet husly til
udenlandske terrorgrupper. Således var Sudan hovedbase for al
Qaida i perioden 1991-96, hvor Osama bin Laden havde tætte
forbindelser til regeringen. Efter 11. september 2001 har Sudan dog
ændret kurs og deltager i terrorbekæmpelsen. Men
situationen i Sudan giver mulighed for, at terrornetværk kan
operere i landet. Truslen fra terrorgrupper vurderes som
middel.
Sudans nabolande har alle strategiske,
politiske, økonomiske eller etniske interesser i Sudan. De
fleste naboer har aftaler med regeringen i Khartoum og/eller
oprørsbevægelserne om eksempelvis politiske,
økonomiske og militære forhold. Derudover har et antal
fremmede lande og private firmaer væsentlige interesser i
olieudvindingen i Sudan. Interesserne sikres blandt andet gennem en
omfattende indhentning af oplysninger primært om
sikkerhedsmæssige forhold og informationer til støtte
for olieudvindingen. Truslen fra spionage vurderes som
høj.
Truslen fra organiseret kriminalitet, der
udover berigelse, også kan omfatte vold og brug af
håndvåben, vurderes som middel. Truslen fra anvendelse
af kemiske eller biologiske kampstoffer vurderes som lav. Truslen
fra civil uro vurderes som lav.
I hele Sudan er der en lang række
fremmedartede og alvorlige sygdomme, det kun i et vist omfang er
muligt at vaccinere for eller træffe andre forholdsregler
mod."
VII. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der ikke kan udelukkes at blive tale
om anvendelse af militære magtmidler. På den baggrund
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2 med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker stilles til rådighed for en FN-fredsbevarende
operation i Sudan. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar,
vil styrken have adgang til at anvende magt til at udføre
visse beskyttelsesopgaver, jf. FN€™s
sikkerhedsrådsresolution 1590 af 24. marts 2005, para.
16.
For så vidt angår
UNMIS-personellets retlige status under ophold i
missionsområdet, anmoder sikkerhedsrådsresolution 1590
af 24. marts 2005 FN€™s Generalsekretær og Sudans
regering om, at få en endelig statusaftale mellem FN og Sudan
på plads inden 30 dage efter vedtagelsen af resolutionen. Den
sudanesiske regering pålægges at konsultere SPLM i den
forbindelse. Indtil endelig vedtagelse af statusaftalen reguleres
personellets retlige status af FN€™s standard
statusaftale.
Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere bidraget væsentligt, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
grundlaget for eller karakteren af bidraget, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VIII. Merudgiften til udsendelse af det
danske militære bidrag på ca. 45 soldater til den
indledende fase af FN-operationen i Sudan vurderes at udgøre
ca. 20 mio. kr. for en seks måneders periode. Såfremt
der skulle vise sig behov for at udsende dansk
støttepersonel og/eller materiel, vil dette kunne
medføre yderligere merudgifter i mindre omfang. Merudgiften
er ikke fraregnet refusioner fra FN. Refusionens størrelse
vil afhænge af FN€™s fastlæggelse af
bidragets refusionsmæssige status. De samlede merudgifter vil
kunne afholdes inden for den ramme, der er afsat til forsvarets
internationale aktiviteter på finanslovens
§ 35.11.26 (Reserve til merudgifter forbundet med
forsvarets og politiets internationale operationer).