B 68 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af starthjælpen og forhøjelse af
introduktionsydelsen til kontanthjælpniveau.
Fremsat den 12. april 2005 af
Kamal Qureshi (SF), Anne-Marie Meldgaard (S), Elsebeth
Gerner Nielsen (RV) og Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af starthjælpen og
forhøjelse af introduktionsydelsen til
kontanthjælpsniveau
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af indeværende folketingsår at fremsætte
lovforslag, der indebærer, at den særlige
starthjælp til udlændinge, som har opholdt sig her i
landet under 7 år, afskaffes, således at disse personer
får ret til fuld kontanthjælp efter samme
retningslinjer, som gælder for øvrige borgere. Desuden
pålægges regeringen at hæve niveauet for
introduktionsydelsen til niveauet for kontanthjælp.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 105 fra folketingsåret 2002-03 (se
Folketingstidende 2002-03, forhandlingerne side 6839 og
tillæg A, side 4483 og 4485).
Med lov nr. 361 af 6. juni 2002 om ændring
af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven blev der bl.a.
gennemført en ny regel om såkaldt starthjælp til
personer, der ikke har boet i Danmark i sammenlagt 7 år af de
sidste 8 år. Introduktionsydelsen til udlændinge
omfattet af integrationsloven blev samtidig ændret
således, at den svarer til satserne for starthjælp. Der
henvises til lovforslag nr. L 126, folketingsåret 2001-02, 2.
samling, (se Folketingstidende 2001-02, 2. samling, forhandlingerne
side 3951, 7088 og 7850, tillæg A side 4092 og 4124,
tillæg B side 1358 og 1649 samt tillæg C side 668).
Reglerne er siden ændret med lov nr. 1040 af 17. december
2002, jf. lovforslag nr. L 89, folketingsåret 2002-03, (se
Folketingstidende 2002-03, forhandlingerne side 1449 og 2383 samt
tillæg A side 2019 og 2026).
Forslaget om afskaffelse af starthjælpen har
fået fornyet aktualitet med Integrationsministeriets egen
undersøgelse, som dokumenterer, at starthjælpen ikke
virker efter hensigten. Men på trods af undersøgelsen
fra sit eget ministerium fastholder integrationsminister Rikke
Hvilshøj, at starthjælpen virker. Samtidig viser nye
tal fra Danmarks Statistik, at kommunerne i meget høj grad
bedømmer, at starthjælpen ikke udgør et
tilstrækkeligt levegrundlag, idet 2/3 af modtagerne af
starthjælp modtager yderligere økonomisk hjælp
fra kommunen.
Starthjælpen har flere gange været
genstand for international kritik og beskyldninger om at være
konventionsstridig. Hver gang har regeringen afvist denne kritik
trods det eksplicitte løfte om at ville overholde alle
internationale konventioner. For et land, der historisk har spillet
en meget loyal og konstruktiv rolle i FN, og som nylig har
fået en plads i FN€™s sikkerhedsråd, er det
decideret pinligt ikke at ville leve op til de konventioner,
Danmark har tiltrådt, og at enhver form for kritik af den
danske praksis blankt afvises.
Starthjælp er i strid med
flygtningekonventionen . UNHCR har således
gjort det klart, at den danske starthjælp €" i lighed
med introduktionsydelsen, som var gældende under den forrige
regering €" er konventionsstridig. Danmark har selv, med
underskriften på flygtningekonventionen, bedt UNHCR om at
overvåge flygtninges rettigheder i Danmark. Derfor er
kritikken legitim og alvorlig. Den danske regering bør
følge den tidligere regerings eksempel og opgive sin
illegitime lovgivning, sådan som UNHCR allerede i sit
høringssvar til loven benævnte den.
For at loven ikke skulle være i strid med
flygtningekonventionen, måtte alle flygtninge få
arbejde. Det gør imidlertid kun ca. 10 pct. Den anden
mulighed er, at kommunerne gav flygtninge ekstra ydelser, så
de kom op på et niveau svarende til kontanthjælpen.
Flygtningekonventionens artikel 23 siger desuden:
»Med hensyn til offentlig hjælp og
understøttelse skal de kontraherende stater indrømme
flygtninge, der lovligt bor indenfor deres område, samme
behandling som deres egne statsborgere.« Flygtninge skal
således ligestilles med danske borgere. Der er derfor ingen
tvivl.
Siden de nye regler om starthjælp
trådte i kraft den 1. juli 2002, har det €" efter
forslagsstillernes opfattelse ikke overraskende €" vist sig,
at de personer, der er henvist til at klare sig for
starthjælpen, har overordentlig svært ved det. Det
giver naturligvis først og fremmest store problemer for dem
selv, men det er heller ikke helt problemfrit for de kommuner, de
bor i. Dette har nu været diskuteret i Folketinget ved
adskillige lejligheder, herunder ved behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 110, folketingsåret 2003-04, 1.
samling, (se Folketingstidende 2003-04, 1. samling, forhandlingerne
side 6194 og tillæg A side 4853 og 4855) og
beslutningsforslag nr. B 31, folketingsåret 2003-04, 1.
samling, (se Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side 2706
og tillæg A side 1513 og 1517). Ikke desto mindre kan vi
konstatere, at problemerne med starthjælpen består:
Den skaffer ikke flygtninge/indvandrere i
arbejde, sådan som regeringen havde lovet, hvilket CASA har
dokumenteret.
Arbejdsløsheden er steget generelt i
Danmark under den siddende regering, og det er velkendt, at
arbejdsmarkedet »tager de bedste først«, hvilket
oven i købet er en sandhed med modifikationer, al den stund
at etniske minoriteter med højeste kvalifikationsniveau
alligevel ofte forbigås.
Gruppen på starthjælp
fattiggøres i stigende grad og hæmmes de facto i deres
integration, fordi selv almindelig social omgang effektivt
afskæres gennem de lave satser, hvilket Rådet for
Socialt Udsatte påpeger i deres årsrapporter.
Da de nye regler om starthjælp blev
indført, anførte regeringen, at formålet med
dem var at få flere i arbejde og færre på
offentlig forsørgelse. Eller sagt på en anden
måde: Ved at sætte starthjælpen så lavt, at
man dårligt kan leve for den, håbede regeringen, at
flere nytilkomne udlændinge ville finde et arbejde og dermed
blive integreret på arbejdsmarkedet og i det danske
samfund.
Den forhenværende integrationsminister har
dog tilsyneladende selv erkendt, at det er overordentlig
svært for de nytilkomne udlændinge at finde et arbejde.
Under førstebehandlingen af lovforslag nr. L 157 (Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven. (Reform af
aktiverings- og undervisningsindsatsen over for voksne
asylansøgere m.v. og af systemet vedrørende
udbetaling af kontante ydelser til asylansøgere m.v.)) sagde
ministeren bl.a. at, »hvis nu LO accepterer, at
asylsøgere kan komme ud og arbejde på almindelige
vilkår, om regeringen så vil gå med til det, er
svaret et klart nej. Det skyldes det usandsynlige besvær, vi
har i alle kommuner med at finde job til dem, der har fået
asyl. Det er en gigantisk opgave. Jeg var i går i en
sjællandsk kommune, hvor man har mellem 80 og 90 nyankomne.
Sidste år var kun seks af dem i arbejde, og nu er man kommet
op på 11. Det vidner lidt om opgavens omfang.« Der
henvises til lovforslag nr. L 157, folketingsåret 2002-03,
(se Folketingstidende 2002-03, forhandlingerne side 4720, 7797 og
7934, tillæg A side 3948 og 4010, tillæg B side 838,
samt tillæg C side 342).
Erfaringerne fra det halve år, loven har
virket, har da også vist, at udlændinge på
starthjælp bruger al deres energi på at overleve og
således ikke har psykiske ressourcer til også at
søge arbejde.
I Fyens Stiftstidende den 17. januar 2003 har
socialdirektøren i Faaborg Kommune svaret på
spørgsmål om, hvad satserne for starthjælp
konkret indebærer for en familie med to voksne og 6
børn. Regnestykket ser sådan ud: Efter skat har
familien en nettoydelse på 8.843 kr. pr. måned til
rådighed. Herfra skal trækkes 3.459 kr. til husleje,
som er en fast takst for indkvarteringsbolig, således at
rådighedsbeløbet netto bliver 5.384 kr. Dertil kommer
børnecheck på 5.016 kr., så familiens samlede
rådighedsbeløb bliver 10.400 kr., eller 43,33 kr. pr.
dag pr. person. Dette beløb skal dække mad,
beklædning, andre personlige fornødenheder,
fritidsinteresser, transport m.m.
Til Politiken den 13. januar 2003 har
integrationschefen i Hedensted og Juelsminde Kommuner udtalt, at
ingen af de familier, som de to kommuner siden den 1. juli 2002 har
modtaget, har kunnet klare sig på denne lave ydelse.
»Samtlige familier har vi måttet give ekstra
hjælp. De får boligtillæg, og derudover må
vi give dem penge til buskort, så de kan komme på
sprogskole. De har også fået penge til vintertøj
til børnene og til medicin. Starthjælpen er så
lav, at ingen kan klare en ekstra udgift«, udtaler
integrationschefen til avisen.
I samme artikel udtaler borgmesteren i Faaborg
Kommune: »Siden 1. juli har vi modtaget 27 flygtninge og
indvandrere €" ingen har arbejde. Vi gør alt, hvad vi
kan, men det er svært, når man kun har været i
byen i få måneder og ikke taler dansk ... De fleste bor
uden for byen og skal til sprogundervisning. Deres ydelse
rækker ikke til busbilletter, og derfor får de gratis
buskort, foreløbig indtil sommerferien. Derudover
hjælper vi med enkeltydelser.«
Som bekendt indeholdt den oprindelige
integrationslov fra 1998 også en integrationsydelse, der var
lavere end kontanthjælpen (jf. lov nr. 474 af 1. juli 1998,
lovforslag nr. L 60, folketingsåret 1997-98, 2. samling,
Folketingstidende 1997-98, 2 samling, forhandlingerne side 977,
2420 og 2586, tillæg A side 1650 og 1720, tillæg B side
628 og 763 og tillæg C side 511).
Den daværende regering måtte dog
indse, at det ikke var en heldig beslutning, og fremsatte derfor i
december 1999 et lovforslag, der rettede op på situationen
(jf. lov nr. 57 af 25. januar 2000, lovforslag nr. L 148,
folketingsåret 1999-2000, Folketingstidende 1999-2000,
forhandlingerne side 2343, 3230 og 3340, tillæg A side 3927
og 3957, tillæg B side 330 og 338 og tillæg C side
334). I bemærkningerne til dette lovforslag står der
bl.a.:
»I forbindelse med integrationslovens
ikrafttræden iværksatte regeringen en evaluering af
loven. Handlingsplanen for evalueringen blev fremsendt til
Folketingets Retsudvalg den 26. marts 1999. I overensstemmelse med
denne handlingsplan er der som en del af evalueringen foretaget en
spørgeskemaundersøgelse, hvori 34 af landets kommuner
har deltaget. Undersøgelsen belyser blandt andet
spørgsmål om boligplaceringen af flygtninge,
kommunernes udarbejdelse af handlingsplaner samt
udlændingenes beskæftigelsesforhold og samlede
økonomiske situation.
De foreløbige resultater af denne
undersøgelse har vist, at det i vidt omfang er lykkedes for
kommunerne at skaffe boliger til flygtningene og at udarbejde
handlingsplaner og tilbyde danskundervisning inden for de i loven
fastsatte frister. Samtidig har undersøgelsen vist, at kun
få af udlændingene er kommet i arbejde, og at
udlændingene i vidt omfang har modtaget hjælp efter
reglerne om hjælp i særlige tilfælde.
Udlændingene kan som følge heraf have vanskeligere ved
at deltage i det almindelige sociale samfundsliv. Det hæmmer
integrationsindsatsen i kommunerne og kan modvirke en positiv
effekt af introduktionsprogrammet.
Med henblik på at give landets kommuner og
nyankomne udlændinge de bedst mulige forudsætninger for
det videre integrationsarbejde finder regeringen det
nødvendigt at foreslå, at blandt andet reglerne om
introduktionsydelsens størrelse afpasses reglerne i lov om
aktiv socialpolitik.«
Skriftlig fremsættelse
Kamal Qurechi (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af starthjælpen og forhøjelse af
introduktionsydelsen til kontanthjælpsniveau.
(Beslutningsforslag nr. B 68).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.