B 55 (som fremsat): Forslag om folketingsbeslutning
om styrket indsats mod tvangsægteskaber.
Fremsat den 1. april 2005 af
Elsebeth Gerner Nielsen (RV),
Marianne Jelved (RV),
Morten Østergaard (RV),
Anne-Marie Meldgaard (S), Lotte Bendsgaard (S),
Karen J. Klint (S), Kamal Qureshi (SF) og
Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket indsats mod
tvangsægteskaber
Folketinget opfordrer regeringen til snarest
muligt at fremsætte de nødvendige lovforslag og
foretage de fornødne administrative ændringer med
henblik på at forstærke indsatsen mod
tvangsægteskaber.
Følgende elementer skal indgå:
Juridiske tiltag
1. Der indsættes en paragraf i straffeloven,
som tydeliggør, at det er ulovligt at tvinge eller på
anden måde presse andre til at indgå et ægteskab
mod deres vilje.
2. Danmark skal i EU, i samarbejde med alle andre
medlemslande, som allerede har eller overvejer en udtrykkelig
kriminalisering af tvangsægteskaber, arbejde for, at alle
andre EU-lande og ansøgerlande indfører en lignende
lovgivning.
Tiltag i forbindelse med
familiesammenføringer
3. På de relevante ambassader, bl.a. i
Pakistan og Tyrkiet, opbygges ressourceenheder med viden om
tvangsægteskaber og muligheder for at gribe ind.
Ressourceenhedernes opgave er at hjælpe danske statsborgere,
som står foran et tvangsægteskab/lever i et
tvangsægteskab.
4. De danske udlændingemyndigheder forpligtes
til at involvere politiet i alle sager, hvor der opstår
begrundet mistanke om tvangsægteskab. Formålet er at
få de skyldige bag tvangsægteskabet dømt.
Politiet informerer offeret om de reelle risici og om, hvorledes
myndighederne er i stand til at beskytte offeret. Herefter har
offeret stadig mulighed for at nægte at anmelde sin familie.
I så fald nægtes familiesammenføring fortsat, og
de sociale myndigheder og eventuelt ressourceenheden på den
relevante ambassade orienteres. Ved anmeldelse og efterforskning af
tvangsægteskaber skal offerets sikkerhed være i
højsædet.
Forskningsmæssige
tiltag
5. Et udredningsarbejde om tvangsægteskaber,
der skal søge at skabe overblik over omfanget af
tvangsægteskaber og over eksisterende og planlagte
initiativer til disse ægteskaber.
6. Et uafhængigt forskningsarbejde i
pardannelse blandt etniske minoriteter, herunder udviklingen i
antallet af tvangsægteskaber, samt i, hvilke mekanismer der
bidrager til, at unge presses ind i et uønsket
ægteskab af deres familie.
Sociale tiltag
7. Alle større kommuner skal forpligtes til
at etablere eller være tilknyttet et socialt beredskab, som
kan hjælpe enhver, der er offer for et
tvangsægteskab.
8. Der skal oprettes en task force hos Rigspolitiet
med speciale i at beskytte og hjælpe ofre eller potentielle
ofre for tvangsægteskab og (forsøg på)
æresdrab.
9. Som en del af lærer- og
pædagoguddannelsen skal der indføres obligatorisk
undervisning i de problemer, som unge med anden etnisk baggrund kan
stå med.
10. Der skal etableres en telefonisk
døgnrådgivning rettet mod unge fanget i
generationskonflikter.
11. Der skal opbygges det nødvendige antal
bosteder for unge med anden etnisk baggrund, som har brug for
beskyttelse i forhold til deres familie.
12. Der skal igangsættes en
oplysningskampagne med det formål at udbrede kendskabet til,
at tvangsægteskaber er ulovlige ifølge dansk lov, og
at ingen religiøse eller kulturelle traditioner kan
tilsidesætte dansk lov.
13. Det skal være en obligatorisk del af
folkeskolens undervisning at oplyse om de rettigheder, man har i
Danmark, til at modsætte sig alle former for seksuelle
overgreb, herunder tvangsægteskab.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 124 fra folketingsåret 2004-05.
(Se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 4833
og 4837).
Forslagsstillerne mener ikke, at den
nuværende udlændingelov i tilstrækkelig grad
forebygger, behandler og straffer tvangsægteskaber
indgået i Danmark eller i udlandet, hvor mindst den ene part
har permanent dansk opholdstilladelse eller dansk
statsborgerskab.
Det er et grundlæggende problem, at
antallet af tvangsægteskaber, hvori herboende unge
indgår, endnu ikke er afdækket fyldestgørende.
Tilsvarende findes der ikke tilfredsstillende forskning om
mekanismerne bag tvangsægteskaber, herunder hvilke redskaber
forældre og andre familiemedlemmer bruger til at presse de
unge, hvilke unge der er mest sårbare over for dette pres, og
hvilke motiver der står bag tvangsægteskaberne hos
både herboende og udenlandske familiemedlemmer. Dette
betyder, at vi ikke ved, hvor stort det reelle problem er, og at vi
heller ikke har overblik over, hvorledes tvangsægteskaberne
bedst forebygges, eller hvilken effekt den gældende
lovgivning har haft. Derfor ønskes et udredningsarbejde
herom.
‰t tvangsægteskab er et for
meget. Af samme grund foreslår forslagsstillerne, at
tvangsægteskaber kriminaliseres i form af
en særlig paragraf i straffeloven. Selv om det kan
blive vanskeligt at rejse konkrete straffesager, kan et tydeligt
signal have en klar præventiv effekt. Det forudsætter
nødvendigvis en bred og intensiv oplysningsindsats i forhold
til det danske samfunds vilje til at straffe personer, som tvinger
andre ind i et ægteskab. Ligeledes foreslås et nyt
socialt beredskab, der er i stand til at hjælpe ulykkelige
unge, som henvender sig til de sociale myndigheder, fordi de lever
i et tvangsægteskab eller er på vej ind i et. Endelig
indebærer beslutningsforslaget, at der skal
iværksættes en international indsats med henblik
på at få andre lande til at kriminalisere
tvangsægteskaber.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1 og 2
En klar bestemmelse i straffeloven om
tvangsægteskaber skal være et tydeligt signal om, at
medvirken til tvangsægteskab er uacceptabelt i Danmark.
Forslagsstillerne ønsker ikke, at nogen borger i Danmark
skal leve i et fornedrende og uværdigt ægteskab, hvor
samlivet opleves som et overgreb mod den personlige frihed. Ud over
den nye bestemmelse i straffeloven skal personer, der allerede
lever i et tvangsægteskab, nemmere kunne få dette
ægteskab opløst ved henvisning til tvang.
Forslagsstillerne erkender, at tvangsægteskaber ikke
forsvinder ved, at der udformes en ny paragraf, men det vil
være et skridt på vejen til afskaffelse af
fænomenet i Danmark og skal ses i sammenhæng med en
bredere oplysningsindsats og ændring af forældede
kulturmønstre. En sådan bestemmelse kunne udformes
efter den model, som justitsministeren har anvendt i lovforslag nr.
L 183 fra folketingsåret 2002-03, om ændring af
straffeloven og udlændingeloven. (Kvindelig omskæring).
Der henvises til Folketingstidende 2002-03, tillæg A side
5521.
Forslagsstillerne finder det nødvendigt, at
en kriminalisering af tvangsægteskaber udvides til også
at gælde i vore nabolande. EU's regler om arbejdskraftens fri
bevægelighed gør det muligt for alle borgere med
permanent opholdstilladelse i et EU-land at tage ophold i andre
EU-lande. Dette vil kunne føre til, at selve
indgåelsen af tvangsægteskabet foretages i det EU-land,
som har de mest lempelige regler.
Forslagsstillerne henviser i øvrigt til de
nuværende planer i bl.a. England om en eksplicit
kriminalisering af tvangsægteskaber. Et samarbejde med
England €" hvor der udveksles erfaringer både om,
hvorledes disse regler bedst udformes og administreres, samt om,
hvorledes en indsats på EU-niveau kan gennemføres
€" anbefales.
Til nr. 3
De pågældende enheder skal samarbejde
med Rigspolitiet (se punkt 8). Disse skal ligeledes have et ansvar
for at hjælpe udenlandske kvinder, som »dumpes« i
hjemlandet af deres danske mand. Kvinderne skal hjælpes til
at komme tilbage til Danmark for at blive skilt.
Til nr. 4
Der skal være lighed for loven. Hvis en
dansk far medvirker til sin egen datters voldtægt, vil han
under alle omstændigheder komme for en domstol. Hvis en far
med anden etnisk baggrund gør det samme ved at tvinge sin
datter ind i et tvangsægteskab, sker der ingenting.
Integrationsministeren nægter nemlig at overgive sagerne til
politiet ud fra den betragtning, at det er synd for de unge.
Konsekvensen er, at der ingen konsekvens er for de familier, som
praktiserer et familiemønster og traditioner, som ikke kan
forenes med dansk lovgivning. Forslagsstillerne mener, at dette er
udtryk for en misforstået kulturel tolerance.
Forslagsstillerne gør endvidere
opmærksom på, at et afslag på
familiesammenføring til et tvangsægtet par ikke er
ensbetydende med, at ægteskabet opløses €" blot
at familielivet ikke kan praktiseres i Danmark. Det gør ikke
det kriminelle forhold mindre. Der er tale om en familie, som har
begået en kriminel handling.
Til nr. 5 og 6
Forskningen i tvangsægteskaber er meget
begrænset. Det betyder, at vidensgrundlagets omfang og
udvikling er yderst sparsomt. Der bør derfor sættes
tilstrækkeligt med forskningsmidler af til at få
belyst, dels hvor stort problemet reelt er i Danmark, dels hvilke
redskaber der virker i forbindelse med forebyggelse af
tvangsægteskaber.
Til nr. 7
Der henvises til erfaringerne i Københavns
Kommune. Vurderingen her er, at ca. 80 pct. af alle
tvangsægteskaber kan forhindres, hvis en tredje part
får mulighed for at gribe ind med rådgivning og
hjælp til konfliktløsning generationerne imellem.
Kontakten til de unge må skabes via det almindelige sociale
system, men også ved at oplyse lærere, pædagoger,
læger m.fl. om, at der er hjælp at få i kommunen.
Målet er, at ingen unge skal føle, at de kun har
én valgmulighed, nemlig at acceptere familiens krav,
også selv om disse er i strid med lovgivningen.
Til nr. 8
Det er nødvendigt i meget højere
grad at få politiet med, dels i forebyggelsen af
tvangsægteskaber, dels i arbejdet med at hjælpe unge ud
af et allerede indgået tvangsægteskab. Det kræver
særlig viden og kompetence, men også de
nødvendige ressourcer, f.eks. til at følge unge, som
tvinges på ferie i hjemlandet. Der henvises til erfaringerne
fra Sverige.
Til nr. 9
Både lærere og pædagoger har
brug for større viden om de særlige problemer og
traditioner, som unge med anden etnisk baggrund kan bære
på, herunder viden om, hvad den enkelte kan gøre for
at hjælpe disse unge. I et bredere perspektiv drejer det sig
om at fremme de unges forståelse af, at ligestilling og
personlig frihed er retskrav i Danmark.
Til nr. 10
Der henvises til satspuljeforliget, hvor der er
afsat ressourcer til en sådan rådgivning.
Til nr. 11
Der er allerede opbygget et bosted, men det er
forslagsstillernes opfattelse, at der er brug for yderligere et
bosted €" således at også Jylland og Fyn er
dækket og kan stille et sikkert opholdssted til
rådighed for unge med anden etnisk baggrund, som er i
konflikt med deres familie.
Til nr. 12
Oplysning om den danske lovgivning
vedrørende tvangsægteskaber er en forudsætning
for at nå de familier, som praktiserer tvangsægteskaber
og eventuelt andre former for undertrykkelse af den personlige
frihed. Den nye paragraf i straffeloven vedrørende
tvangsægteskaber skal oversættes til de relevante sprog
og formidles via internettet, foreninger, lægekonsultationer
m.v. Det samme skal informationer om, hvor man kan henvende sig for
at få hjælp.
Til nr. 13
Der henvises til punkt 9.
Til nr. 14
Forslagsstillerne ønsker at tilskynde film-
og tv-producere, forfattere og andre kunstnere til at sætte
fokus på den nye type af generationskonflikter, som familier
i Danmark udkæmper, men også via kunsten at bidrage til
diskussionen og belysningen af de kulturelle konflikter, som i
øjeblikket udkæmpes i Danmark og i resten af Europa.
Konflikter mellem »det moderne« og »det
traditionelle«, mellem »moderate« og
»fundamentalister«, mellem demokratiske og
ikkedemokratiske strømninger.
Kunsten kan og skal ikke styres. Derfor kan der
fra politisk side kun opfordres til, at f.eks. DR som public
service-institution bidrager til at fremme forståelsen af de
grundlæggende værdier i den danske lovgivning og
også til f.eks. at give generationskonflikterne i visse
indvandrerfamilier mæle i form af film og tv-serier a la
Matador og Familien Gregersen. Familier i dagens Danmark er ikke
alle »pæredanske«. Der er brug for at sætte
ord og billede på det fremmede med henblik på at fremme
dialogen på tværs af generationer og kulturer. Der er
brug for at højne oplysningsniveauet, så Danmark ikke
kvæles i myter og fordomme om »de andre«.
Skriftlig fremsættelse
Elsebeth Gerner Nielsen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om styrket
indsats mod tvangsægteskaber.
(Beslutningsforslag nr. B 55).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.