B 54 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om voldsramte udenlandske kvinder.
Fremsat den 1. april 2005 af Elsebeth Gerner
Nielsen (RV), Marianne Jelved (RV), Morten Østergaard (RV),
Anne-Marie Meldgaard (S), Lotte Bundsgaard (S), Karen J. Klint (S),
Steen Gade (SF) og Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om voldsramte udenlandske kvinder
Regeringen opfordres til snarest muligt at sikre
følgende:
1) Retningslinjerne for meddelelse af en fornyet
opholdstilladelse til kvinder, som har forladt et voldeligt
ægteskab med en dansk ægtefælle, og som
følge deraf mister opholdsgrundlag i Danmark,
præciseres i lovgivningen.
2) Herboende udenlandske kvinder, som kan
dokumentere, at de har været udsat for vold, som hovedregel
bevarer deres opholdstilladelse. Har kvinden opholdt sig i Danmark
i under 18 måneder, skal der ske en individuel vurdering og
en samlet afvejning af, hvorvidt hun skal have forlænget sin
opholdstilladelse. Har kvinden opholdt sig i Danmark i over 18
måneder, skal det forhold, at hun har været udsat for
overgreb, der har ført til ophævelse af samlivet, i
sig selv medføre, at opholdstilladelsen forlænges.
3) Kvindens sikkerhed ved tilbagevenden til
hjemlandet indgår generelt som et moment ved vurderingen af
ansøgninger om opholdstilladelser og forlængelse af
opholdstilladelser, herunder eksempelvis oplysninger om
privatretlige trusler.
4) Beviser i voldssager forældes ikke i
relation til afgørelse af opholdstilladelsen i disse sager,
og offentlige myndigheder forpligtes til at bevare muligt
bevismateriale, selv om en voldsramt kvinde trækker en
anmeldelse tilbage eller eventuelt nægter at anmelde
voldsmanden.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 123 fra folketingsåret 2004-05,
1. samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg
A side 4830 og 4832).
Begrundelse for forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at Danmark
har en forpligtelse til at beskytte udenlandske kvinder mod vold. I
dag tvinger staten mange udenlandske kvinder til at leve med
volden, da konsekvenserne af at måtte flytte fra manden (og i
visse tilfælde børnene) er €" om muligt €"
værre.
Forslagsstillerne mener endvidere, at udvisningen
af ovennævnte kvinder er et retspolitisk problem, idet det
må antages, at de pågældende kvinder ikke
tør anmelde deres ægtefælle for kriminelle
forhold, når kvinderne risikerer at miste deres
opholdstilladelse, hvis de anmelder deres
ægtefælle.
Der henvises i øvrigt til rapporten fra
Landsorganisation af Kvindekrisecentre, LOKK, vedrørende
dokumentation for problemets omfang: »Når drømme
og håb forvandles til mareridt €" en rapport om danske
mænds vold mod udenlandske kvinder og børn«,
november 2003.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der
ikke findes tilstrækkelig præcise retningslinjer for,
hvilken retlig status voldsramte og voldstruede udenlandske kvinder
har i Danmark. En præcisering af retningslinjerne for
meddelelse af fornyet opholdstilladelse har flere fordele. For det
første vil det betyde en mærkbar forbedring af
retssikkerheden. For det andet vil det sende et meget klart signal
til både myndigheder og danske mænd og udenlandske
kvinder om, at vold i hjemmet hverken er lovligt eller acceptabelt
i Danmark. Endelig vil det betyde, at kvinder, som er udsat for
vold i hjemmet, og som derfor befinder sig i en yderst sårbar
situation, bliver klar over, at de danske myndigheder er en
ubetinget støtte i deres ønske om at bryde ud af
disse voldelige forhold.
Til nr. 2
I dag er det sådan, at udenlandske kvinder
uden permanent opholdstilladelse i vidt omfang risikerer udvisning
af Danmark, hvis de må flytte fra deres voldelige
ægtefælle. Konsekvensen er, at mange kvinder aldrig
melder deres ægtefælle/samlever for vold. Dette
skyldes, at det for mange udenlandske kvinder er forbundet med
både fare og store sociale omkostninger at vende tilbage til
deres hjemland. Det gælder ikke mindst i de tilfælde,
hvor kvinderne kommer fra en kultur, hvor kvinden opfattes som
værende underordnet manden.
Til nr. 3
Set i lyset af den generelle store interesse for
at standse tvangsægteskaber finder forslagsstillerne det
rimeligt, at Danmark også tager i betragtning, om en
udvisning af eller et afslag på opholdstilladelse i Danmark
bidrager yderligere til truslen mod kvindens liv og levned,
herunder trusler om tvangsægteskab. Kvindens sikkerhed ved
tilbagevenden til hjemlandet skal således indgå som et
moment ved vurderingen af kvindens ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark. Myndighederne skal bl.a. vurdere, om
kvinden kan forvente tilstrækkelig beskyttelse fra de lokale
myndigheder.
Til nr. 4
Kvinder skal have bedre mulighed for at
dokumentere, at de har været udsat for vold i
ægteskabet. Dette betyder dels, at dokumentationen for volden
ikke nødvendigvis skal kunne føre til en
domfældelse af voldsmanden, dels at dokumentationen ikke skal
kunne forældes.
Det er klart, at det ikke er nok at hævde,
at man har været udsat for et voldeligt overgreb, for at
kunne opretholde opholdstilladelse i Danmark efter at være
brudt ud af det ægteskab, som ellers udgjorde
opholdsgrundlaget. Kvinderne skal dokumentere volden, bl.a. ved at
henvise til lægeerklæringer, besøg fra politiet
i forbindelse med f.eks. husspektakler, psykologerklæringer
m.v. Det kan kræve mod, modenhed og planlægning at
bryde ud af et ægteskab på de vilkår, som disse
kvinder lever under. Derfor skal offentlige myndigheder, herunder
politi, sociale myndigheder og læger/sundhedsmyndigheder,
forpligtes til at notere mistanke om voldelige forhold, uanset om
kvinden umiddelbart nægter, at ægteskabet er
præget af vold. Disse notater skal siden hen kunne bruges af
kvinden som bevismateriale.
Skriftlig fremsættelse
Elsebeth Gerner Nielsen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
voldsramte udenlandske kvinder.
(Beslutningsforslag nr. B 54).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.