B 53 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af uafhængigt klagenævn for
familiesammenføringer.
Fremsat den 1. april 2005 af Elsebeth Gerner
Nielsen (RV), Marianne Jelved (RV), Morten Østergaard (RV),
Anne-Marie Meldgaard (S), Lotte Bundsgaard (S), Karen J. Klint (S),
Steen Gade (SF) og Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af uafhængigt
klagenævn for familiesammenføringer
Folketinget opfordrer regeringen til i
løbet af 2005 at etablere et uafhængigt
klagenævn, som kan behandle og afgøre klager over
afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen
vedrørende ansøgninger om
familiesammenføring.
Et uafhængigt klagenævn kan bidrage
til at sikre en større grad af gennemskuelighed og offentlig
indsigt i administrationen af udlændingelovgivningen €"
i modsætning til i dag, hvor klager over afslag på
familiesammenføring m.v. behandles af Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration.
Det nye nævn bør €" ligesom
Flygtningenævnet €" udgive en årlig
redegørelse om sin virksomhed, herunder grundlaget for
nævnets afgørelser. Det vil skabe åbenhed om
udviklingen af praksis og styrke retssikkerheden, og det vil frem
for alt give Folketinget bedre mulighed for at følge med i
og få indsigt i administrationen af lovgivningen.
Forslagsstillerne vil gerne positivt overveje en
model med et samlet nævn, der behandler alle klager over
afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen, som det er
kendt fra tilsvarende instanser i Sverige og Norge.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 90 fra folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A
side 4200 og 4202).
Forslagsstillerne ønsker, at der etableres
en større grad af gennemskuelighed og offentlig indsigt i
behandlingen af klager over afgørelser truffet af
Udlændingestyrelsen vedrørende ansøgninger om
familiesammenføring.
Udlændingelovgivningen er blevet
ændret næsten hvert år siden 1983, og med
få års mellemrum gennemføres der markante
ændringer. Samtidig er de forskellige bestemmelser vokset i
både antal og detaljeringsgrad. Mange borgere har svært
ved at overskue reglerne og forstår ikke myndighedernes
begrundelse, når der gives afslag på f.eks. en
ansøgning om familiesammenføring.
Presseomtale af enkeltsager, hvor der allerede var
givet afslag på familiesammenføring af både
Udlændingestyrelsen og Integrationsministeriet, har i flere
tilfælde ført til fornyet sagsbehandling. Det fremmer
ikke den enkelte borgers retssikkerhed, at tilfældig
presseomtale kan føre til en positiv tilladelse efter to
afslag, mens sager af lignende karakter uden presseomtale ikke
bliver genstand for yderligere sagsbehandling.
Hver uge bliver forslagsstillerne kontaktet af
borgere, som ikke forstår begrundelsen for et afslag på
familiesammenføring. Borgerne fortæller om meget
langvarig sagsbehandling først i Udlændingestyrelsen
og derefter i Integrationsministeriet og om kun meget ringe
muligheder for at komme i kontakt med de relevante myndigheder.
Forslagsstillerne mener, at klager over
afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen især
vedrørende familiesammenføring af
ægtefælle og mindreårige børn bør
behandles af en uafhængig instans for at sikre den enkelte
borger størst mulig grad af retssikkerhed. I dag er det kun
klager over afgørelser på flygtningeområdet, som
bliver behandlet af et uafhængigt klagenævn, nemlig
Flygtningenævnet.
Flygtningenævnet har siden 1983 behandlet og
afgjort sager, hvor udlændinge har klaget over
afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen i
forbindelse med asyl- og flygtningelovgivningen. Der er generelt
stor respekt om Flygtningenævnets arbejde og dets
uafhængige status. Nævnet udgiver hvert år en
redegørelse for sin virksomhed med en detaljeret
fremstilling af afgørelserne i de forskellige typer af
sager.
I Sverige har en uafhængig instans €"
Utlänningsnämnden (UN) €" siden 1992 behandlet alle
typer af klager over afgørelser truffet af
udlændingemyndighederne i første instans
(Migrationsverket). Denne uafhængige instans behandler f.eks.
klager over afslag på asyl og familiesammenføring.
På samme måde har det såkaldte
Utlendingsnemnda (UNE) i Norge siden den 1. januar 2001 behandlet
klager over afgørelser truffet af Utlendingsdirektoratet
(UDI).
I både Sverige og Norge bliver der redegjort
for afgørelserne i årlige publikationer.
En etablering af et uafhængigt
klagenævn for familiesammenføring kan i stort omfang
finansieres ved, at der overføres ressourcer fra
Integrationsministeriets departement, som i dag håndterer
behandlingen af klager.
Skriftlig fremsættelse
Elsebeth Gerner Nielsen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af uafhængigt klagenævn for
familiesammenføringer.
(Beslutningsforslag nr. B 53).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.