B 44 Forslag til folketingsbeslutning om lukning af skattehuller og investeringer i Danmarks fremtid.

Udvalg: Det Politisk-Økonomiske Udvalg
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 29-03-2005

Fremsat: 29-03-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20042_b44_som_fremsat (html)

B 44 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om lukning af skattehuller og investeringer i Danmarks fremtid.

Fremsat den 29. marts 2005 af Frank Jensen (S), Thomas Adelskov (S), Pia Gjellerup (S), Ole Stavad (S), Marianne Jelved (RV), Poul Erik Christensen (RV), Morten Helveg Petersen (RV) og Margrethe Vestager (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om lukning af skattehuller og investeringer i Danmarks fremtid

 

Forslagsstillerne konstaterer med tilfredshed, at regeringen har valgt at lukke det skattehul, som de hidtidige regler for international sambeskatning af virksomheder har udgjort. Det provenu, som herved fremkommer, bør investeres i Danmarks fremtid. Derfor pålægger Folketinget regeringen:

1. At provenuet anvendes til at styrke Danmarks langsigtede konkurrenceevne, gavne miljøet og til at komme almindelige danskere til gode i form af lavere takster på kollektiv transport og lettelser i registreringsafgiften på miljøvenlige personbiler. Provenuet udmøntes som angivet i punkt 2-6.

2. At styrke uddannelse og forskning med 1,3 mia. kr. Regeringen taler meget om, at forskningsindsatsen skal øges. Trods de mange pæne ord om forskning er de statslige forskningsbevillinger ikke steget. På uddannelsesområdet er der gennemført omfattende grønthøsterbesparelser. Der er færre ressourcer pr. studerende. Hertil kommer, at regeringen har nedlagt uddannelser og begrænset antallet af kursister gennem øget brugerbetaling. At investere i forskning, uddannelse og regional erhvervsinnovation er det mest fremadrettede, som det danske samfund kan bruge sine ressourcer på.

3. At iværksætte et udviklingsprogram for den danske folkeskole i det 21. århundrede. Bevillingerne til folkeskolen styrkes med 600 mio. kr. årligt. Midlerne skal bruges til at styrke kvaliteten i undervisningen, bl.a. ved et markant løft i efteruddannelse af lærere, investeringer i undervisningsmaterialer og anvendelse af ny teknologi i undervisningen. Der skal også afsættes midler til målrettet at styrke de folkeskoler, der løfter store sociale og integrationsmæssige opgaver.

4. At styrke indsatsen i forbindelse med massefyringer med 100 mio. kr. Mange industriarbejdspladser flytter i disse år til udlandet. Det er positivt, at danske virksomheder også kan begå sig internationalt, men udflytninger skaber store problemer i mange af de lokalsamfund, hvor arbejdspladser nedlægges. Derfor er der brug for en langt mere aktiv statslig indsats i forbindelse med massefyringer. Det drejer sig om en styrket indsats i forhold til både de arbejdsløse og den regionale erhvervspolitik. Der skal være bedre muligheder for hurtig omskoling af lønmodtagere, som bliver ramt af udflytninger eller virksomhedslukninger.

5. At nedsætte taksterne på kollektiv trafik med 400 mio. kr. til gavn for personer, der pendler mellem hjem og arbejdsplads. Takstnedsættelsen målrettes pendlerkort, hvor prisen nedsættes med ca. 25 pct. Priserne på kollektiv trafik er nærmest eksploderet gennem de seneste år.

6. At nedsætte registreringsafgiften på biler med 400 mio. kr. Forslagsstillerne er åbne over for at diskutere metoden til at gøre de mindst forurenende biler med lavt brændstofforbrug billigere og mere konkurrencedygtige. Udgangspunktet er, at der gennemføres et nedslag i registreringsafgiften for biler med et lavt brændstofforbrug. Det tilstræbes, at de miljøvenlige biler i gennemsnit bliver ca. 10.000 kr. billigere.

 

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 73 fra folketingsåret 2004-05, 1. samling. Se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 4121 og 4122.

Både Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre har foreslået at ophæve de eksisterende regler om sambeskatning med udenlandske datterselskaber. Begge partier mener, at de nuværende regler kan misbruges, og at det i praksis er mere eller mindre umuligt at kontrollere, om gældende lovgivning bliver efterlevet. De danske regler er særegne og findes stort set ikke i de lande, der normalt sammenlignes med.

Derfor har begge partier i deres respektive finanslovudspil for 2005 indarbejdet et provenu fra en afskaffelse af den eksisterende sambeskatningsordning som en del af finansieringen af partiernes udgiftskrævende forslag. Regeringen skønner nu, at en anden sambeskatningsmodel vil medføre et merprovenu, der sætter den i stand til at sænke selskabsskatten med ca. 2,8 mia. kr.  Regeringen anfører selv, at der er tale om lukning af et skattehul.

Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre mener, at afskaffelsen af de nuværende regler for sambeskatning med udenlandske selskaber skaber en provenugevinst, som bør anvendes til at investere i forskning, udvikling og uddannelse samt til at få en tiltrængt nedsættelse af registreringsafgiften på biler og billetpriser i den kollektive trafik. Kun ved at investere i forskning, udvikling og uddannelse bliver det muligt at fremtidssikre det danske velfærdssamfund i en globaliseret verden.

Med finanslovaftalen for 2005 har regeringen brudt sit eget skattestop. Alligevel vil regeringen ikke anvende pengene fra lukning af skattehuller til en aktiv indsats for flere i arbejde og investeringer i fremtiden. I stedet foreslår regeringen at anvende provenuet til en generel nedsættelse af selskabsskatten med to procentpoint. Hermed prioriterer regeringen en skattelettelse, som ingen har efterspurgt, som ikke svarer til regeringens egne udtalte prioriteringer, og som ikke vil yde noget mærkbart bidrag til at nå de målsætninger, som Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre har for at fremtidssikre Danmark. Det bidrager heller ikke til at realisere de målsætninger, som statsministeren for nylig har tilkendegivet om Danmark som det mest konkurrencedygtige land i verden.

Det er en konsekvens af beslutningsforslaget, at den danske selskabsbeskatning fastholdes på 30 pct. Den danske selskabsskatteprocent er ikke noget væsentligt problem for Danmarks konkurrenceevne. Vi har en selskabsskatteprocent på niveau med de OECD-lande, der normalt sammenlignes med. Danmark hverken kan eller skal konkurrere på selskabsskatter. Alle undersøgelser og udtalelser viser, at danske virksomheder i langt højere grad ønsker en styrket forsknings- og uddannelsesindsats samt en lavere skat på arbejdsindkomst.

Skriftlig fremsættelse

Frank Jensen (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om lukning af skattehuller og investeringer i Danmarks fremtid.

(Beslutningsforslag nr. B 44).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.