B 4 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og
et ansvarligt dansk bidrag til løsning af de globale
klimaproblemer.
Fremsat den 1. marts 2005 af
Svend Auken (S), Kirsten Brosbøl (S),
Mette Gjerskov (S), Torben Hansen (S),
Jens Christian Lund (S), Rasmus Prehn (S),
Arne Toft (S) og Jan Trøjborg (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en langsigtet strategi for udbygning af den
vedvarende energi og et
ansvarligt dansk bidrag til løsning af de globale
klimaproblemer
Folketinget opfordrer regeringen til at udarbejde
og iværksætte en strategi for dansk energi- og
klimapolitik frem mod 2015 med følgende elementer:
1) Danmark skal øge kapaciteten i ny
vindmølleenergi til havs med 3.000 MW ud over de 400 MW, der
allerede er besluttet i de kommende år. Der skal i samme
forbindelse udarbejdes en ny langsigtet plan for udbygningen af
havvindmøller.
2) Danmark skal nå op på at dække
40 pct. af sit elektricitetsforbrug med vedvarende energi.
3) Danmark skal leve op til ånden i
Kyotoaftalen ved at indfri 75 pct. af landets
reduktionsforpligtelser ved nationale foranstaltninger.
4) Danmark skal bruge 5 mia. kr. af de voksende
forskningsbudgetter til at understøtte erhvervslivets
forskning og produktudvikling, ny teknologi inden for vind- og
solenergi, biogas, biomasse, bølgeenergi, brintenergi og
brændselsceller og nye materialer. Der skal særlig
satses på at udvikle og formidle løsninger, der
imødekommer udviklingslandenes behov.
5) Danmark skal i EU arbejde aktivt for, at
EU€™s forskning, udvikling og investeringer i vedvarende
energikilder øges markant i de kommende år, så
EU€™s energiforsyningssikkerhed øges,
miljøet forbedres, og Lissabonprocessens
målsætninger om at kombinere ny teknologi og
økonomisk vækst med bæredygtighed og øget
beskæftigelse fremmes.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 103 fra folketingsåret 2004-05,
1. samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg
A side 4751 og 4755).
Baggrund for
beslutningsforslaget
Dansk energi- og klimapolitik står over for
afgørende valg i den nærmeste fremtid. På det
nordiske elmarked kan der ventes kapacitetsmangel og stigende
priser. Man må desuden vente stadigt strammere krav til
reduktion af forureningen med drivhusgasser. Samtidig
udtømmes olieressourcerne i Nordsøen gradvis. Dermed
vil Danmark med tiden igen blive afhængig af
energiforsyninger fra udlandet €" ganske som under de
økonomiske kriser i halvfjerdserne. For EU gør samme
problemstilling sig gældende. Og som klart påpeget af
Europa-Kommissionen er dette på længere sigt et
væsentligt problem, både økonomisk,
miljøpolitisk og sikkerhedspolitisk.
Også på globalt plan er der udsigt til
svindende forekomster af fossile brændsler og deraf
følgende prisstigninger, som udviklingen de seneste
måneder allerede har givet et varsel om. Det kan få
drastiske konsekvenser for den globale økonomi og
befolkningerne ikke mindst i verdens fattigste lande.
Endelig er de menneskeskabte klimaforandringer
€" og deres potentielle miljømæssige,
menneskelige og økonomiske skadevirkninger €"
efterhånden så veldokumenterede, at ingen længere
seriøst kan argumentere for, at verdenssamfundet ikke skal
forholde sig aktivt.
Tilsammen peger alle disse faktorer i retning af
et massivt behov for omstilling. Man kan naturligvis ikke udelukke,
at olien varer ved længere end forudset. Og modstanderne af
en ansvarlig global klimaindsats kan muligvis forhale processen mod
mere vidtrækkende reduktionskrav yderligere. Men alt tyder
på, at forandringerne kommer under alle omstændigheder
før eller senere €" i den ene eller den anden form. Og
når det sker, vil de mest velforberedte lande komme til at
høste store økonomiske fordele, mens de, der
tænker kortsigtet, løber en risiko for at
pådrage sig store omkostninger.
Derfor har Danmark brug for en langsigtet og
visionær energi- og klimapolitik af hensyn til både
økonomi, beskæftigelse, miljø og
forsyningssikkerhed. Det er på høje tid, at vi
erkender mulighederne for at skabe en positiv sammenhæng
mellem disse hensyn. Fremadrettede energipolitiske initiativer er
ikke udtryk for idealistisk luksus, men derimod et helt centralt
instrument til overvindelse og forebyggelse af økonomiske
kriser.
En væsentlig del af forklaringen på
Danmarks nuværende overskud på statsbudgettet og
betalingsbalancen skyldes en fremsynet energipolitik. Den tidlige
danske satsning på vindkraft har skabt overvældende
resultater. I dag er hver anden vindmølle i verden bygget
med dansk teknologi. De danske producenter omsætter for ca.
20 mia. kr. årligt og beskæftiger ca. 20.000 mennesker
i Danmark. 90 pct. af omsætningen går til eksport og er
i dag et langt større økonomisk aktiv for Danmark end
baconeksporten, som tidligere var vores udenrigsøkonomiske
flagskib.
Hertil kommer den åbenbare fordel, der er
knyttet til at have sin »egen« energiforsyning til
stabile priser baseret på hjemlige energikilder. I takt med
at olien og gassen i Nordsøen slipper op, giver det god
mening at indfase stadigt større mængder af
VE-strøm.
Også for fremtiden vil der kunne skabes
mange tusind arbejdspladser, hvis vi udnytter Danmarks unikke
forudsætninger for at bidrage til løsningen af et
globalt nøgleproblem. De erhvervspolitiske perspektiver ved
en progressiv klimapolitik handler ikke bare om vindmøller.
Også store danske virksomheder som eksempelvis Danfoss,
Rockwool og Velux ville vinde ved en politik, der gør reelt
op med klimaproblemerne. Og der er klare muligheder for at gentage
»vindmølleeventyret« med andre endnu umodne
VE-teknologier som bølgekraft, solenergi, bioetanol, metanol
og biogas samt omstilling til anvendelse af mere energieffektive
brintteknologier.
For øjeblikket udnyttes disse muligheder
desværre slet ikke i fornødent omfang. Gennem
nærmest uafbrudte forhandlinger over et 2-årigt
forløb er det lykkedes Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne at bremse
de mest skadelige konsekvenser af regeringens energipolitik.
På visse punkter kunne skaderne fra regeringens første
år ligefrem repareres. Men der er brug for en langt mere
ambitiøs satsning.
Økonomi
Beslutningsforslagets målsætninger for
udbygning af den vedvarende energi bør realiseres med
initiativer, som finansieres på markedsøkonomiske
vilkår efter den fremgangsmåde, som nu bliver anvendt
til bygning af to nye havvindmølleparker i medfør af
den politiske aftale af 29. marts 2004.
Efter denne fremgangsmåde sikres grundlaget
for etablering af nye havvindmølleparker ved
gennemførelse af »udbud efter forhandling«. Det
betyder, at der i første omgang sker en
prækvalifikation af interesserede investorer, inden der i
anden omgang afgives bud. Derefter indgås aftale med den
tilbudsgiver, der afgiver det billigste bud på den enkelte
kontrakt. Som fastslået i aftalen af 29. marts 2004,
indhentes der bud med udgangspunkt, i at
netudbygningsomkostningerne afholdes af den nye statslige system-
og transmissionsvirksomhed Energinet Danmark. Der skabes adgang til
forsøg og forskning i alle havvindmølleparker. Der
fastsættes ikke noget afregningsloft, og der gives adgang til
realkreditfinansiering.
Den foreslåede udbygning vil således
ikke belaste de offentlige finanser. For elforbrugerne er der
udsigt til stærkt begrænsede omkostninger på kort
sigt €" og en økonomisk gevinst på længere
sigt. Samfundsøkonomisk er der udsigt til betydelige
gevinster med en yderligere udbygning af den vedvarende energi, som
det er konstateret af blandt andet Det Økonomiske Råds
formandskab.
Det er en ofte overset kendsgerning, at den
højere pris for vedvarende energi ikke først og
fremmest skyldes, at det er dyrere f. eks. at producere vindkraft,
end det er at producere på konventionelle anlæg. En
kilowattime produceret i effektive vindmølleparker koster i
omegnen af 38 øre. En kilowattime produceret på et
nybygget traditionelt kraftværk koster kun lidt mindre.
Når dertil lægges en fuld ligestilling på
miljøområdet, kan VE-strømmen vise sig på
langt sigt at blive billigere end kulbrintestrøm. Yderligere
kan det noteres, at vindkraften ikke i samme grad som den
konventionelt producerede elektricitet er afhængig af kul- og
oliepriser. Med udsigterne for prisudviklingen på de fossile
brændsler er det givet, at f. eks. vindkraft på
længere sigt vil være fuldt ud konkurrencedygtig. Den
store prisforskel opstår altså ikke som følge af
valget mellem f.eks. vindkraft eller kulkraft, men er derimod
afhængig af valget mellem el fra nye eller gamle anlæg.
Da der på såvel europæisk som nordisk plan er
tale om en voksende underkapacitet, skal vi under alle
omstændigheder bygge nye anlæg med de deraf
følgende højere energipriser. Det samme skal
selvfølgelig ske i takt med nedslidningen af de gamle
anlæg. På lidt længere sigt er det derfor givet,
at udbygning med vindkraft vil give lavere elpriser. Med udvikling
af de øvrige varige energikilder er perspektiverne på
længere sigt de samme. Derfor er det en langsigtet
økonomisk fordel både at erstatte nedslidte
konventionelle anlæg og at udbygge ny kapacitet med varig
energi.
Med hensyn til de øgede bevillinger til
forskning og udvikling skal de foreslåede midler
afsættes fra rammen af voksende forskningsbevillinger, der
følger af den danske indfrielse af
»Barcelona-målsætningen«, som samler bred
politisk tilslutning.
Bemærkninger til
beslutningsforslagets enkelte punkter
Ad 1
Før regeringsskiftet i november 2001 var
der truffet beslutning om bygning af tre nye
havvindmølleparker. VK-regeringen aflyste udbygningen som en
af sine første handlinger efter regeringsskiftet. Man
slettede samtidig målsætningerne om udbygning af den
vedvarende energi fra Danmarks nationale plan for bæredygtig
udvikling. Som påpeget af vindmølleindustrien i
oplægget » Vind eller Forsvind« er det helt
afgørende, at Danmark nu satser massivt på at udnytte
sin styrkeposition på det globale marked for vindkraft. I
modsat fald risikerer vi, at vores nuværende
konkurrencefordel i løbet af ganske få år
sættes over styr.
Det er i denne forbindelse afgørende, at
der hurtigt udpeges områder, som er egnede til placeringen af
de nye vindmølleparker til havs, således at udbygning
hurtigt kan foretages, når der opstår mulighed herfor.
I særlig grad er der gode muligheder for placering af store
højtydende parker i et stort område syd for
Læsø, ligesom der er særlige perspektiver i
udbygning på Kriegers flak, der rummer området, hvor de
tyske, svenske og danske territorialgrænser mødes. I
dette område arbejdes der både i Sverige og Tyskland
med planer om store havvindmølleparker. Placering i dette
område har det særlige perspektiv, at det vil
være nærliggende at forbinde de nye parker med
både det danske, det svenske og det tyske elnet, hvorved
mulighederne for udveksling af energi i vindsvage perioder
følger med som en »gratis« sidegevinst. For den
danske vindmølleindustri og for danske
entreprenørvirksomheder er det endelig af stor betydning, at
der skabes et hjemmemarked for udvikling af både
møller og byggeteknik. Der tænkes her også
på ny teknik med hensyn til bygning af fundamenter på
større havdybder €" et område, hvor der arbejdes
med nye teknikker, som kan skabe nye markeder for danske
virksomheder, hvis der bliver mulighed for at hente erfaringer og
ekspertise gennem udbygning i de nævnte områder.
Ad 2
Som påpeget af repræsentanter fra den
samlede energibranche på den såkaldte »Energy
Camp 04« er der behov for en ambitiøs
samfundsmæssig målstyring, hvis energisektoren
også i fremtiden skal bidrage til dansk eksport. Sektoren
samles derfor om endnu mere vidtrækkende
målsætninger for udbygningen af den vedvarende energi
frem mod 2025. Men uanset tidsperspektivet er tankegangen den
samme: Udviklingen må drives frem via ambitiøse
målsætninger, som skal fastsættes her og nu. I
så fald dokumenterer energisektorens eget oplæg, at der
er enorme perspektiver for udvikling og samarbejde blandt branchens
forskellige aktører. Eksempelvis forestiller man sig i 2025
at kunne femdoble eksporten af dansk energiteknologi og at kunne
dække 25 pct. af transportsektorens energiforbrug med
»venzin«, som er vindmøllestrøm omdannet
til brændstof til biler.
En vigtig forudsætning for i praksis at
nå målet €" 40 pct. af det danske forbrug af el i
form af varig energi €" er, at der sker en kraftig udvikling
af det overordnede transmissionsnet nationalt og internationalt,
således at det bliver muligt effektivt at udnytte samspillet
mellem de forskellige produktionsformer vindkraft, vandkraft, kraft
baseret på biobrændsel og på de mere
konventionelle brændsler alt efter vindforhold,
vandmængder i magasinerne osv.
Ad 3
Regeringens klimapolitik er i uoverensstemmelse
med Kyotoprotokollens krav om, at brugen af de såkaldte
fleksible mekanismer, hvor landene køber sig til indfrielse
af deres reduktionsforpligtelser i udlandet, alene måtte
være et »supplement« til den nationale indsats.
Regeringen stiller alene krav om, at indsatsen skal være
»omkostningseffektiv« på helt kort sigt €"
og i et helt snævert perspektiv. Konsekvensen er, at
indenlandske reduktionsinitiativer stort set er opgivet. De danske
udledninger af drivhusgasser vil ikke falde, men stige, og de
midler, der bruges på indsatsen, skaber ikke vækst og
beskæftigelse i Danmark. Både Rockwool Fonden og
Ingeniørforeningen har derfor også kritiseret
regeringens klimastrategi for at være alt for kortsigtet. Op
til aftalen om Kyotoprotokollen var det danske synspunkt, at alle
lande burde forpligtes til at klare 75 pct. af deres
reduktionsforpligtelser nationalt netop for at undgå den form
for manipulation, der i øjeblikket praktiseres fra
VK-regeringens side. Dengang vandt SR-regeringens synspunkt bred
tilslutning i Folketinget. Intet kan være mere naturligt end
at sikre en sammenhæng mellem ord og handling €" i det
mindste i Danmark.
Ad 4
I VK-regeringens første finanslov fjernede
man stort set samtlige bevillinger til forskning og udvikling
på energiområdet. Efterfølgende er der som
følge af langstrakte forhandlinger igen skabt
økonomisk grundlag for disse aktiviteter. Men der er
på ingen måde tale om en satsning af den
størrelsesorden, der ville være fornuftig og
fornøden, hvis Danmark for alvor skal bevare sin globale
førerposition inden for en sektor, som også andre
lande i stigende grad er nødt til at fokusere på.
Ad 5
Europas afhængighed af olie og gasimport
øges markant de kommende årtier. Europa skal
øge sin egen energiforsyningssikkerhed gennem øget
forskning, udvikling og investeringer i vedvarende energikilder.
Hermed kan man også fremme Lissabonprocessens
målsætninger om øget vækst på et
miljømæssigt bæredygtigt
grundlag og skabe nye arbejdspladser i Europa. EU 15
havde i 2001 en dækning af energiforsyningen på
6 pct. fra vedvarende energikilder. EU har sat som mål,
at vedvarende energi i 2010 skal udgøre 12 pct. af den
samlede energiforsyning og 22 pct. af elforsyningen.
Danmark skal i EU arbejde for, at der
afsættes flere midler til forskning og investeringer i
vedvarende energikilder, og for, at målet for brug af
vedvarende energikilder i EU øges til 25 pct. i 2010 af
den samlede energiforsyning. Danmark har med sin store erfaring
på VE-området gode forudsætninger for at spille
en aktiv rolle i at fremme og sikre, at disse mål
opfyldes.
Skriftlig fremsættelse
Svend Auken (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og
et
ansvarligt dansk bidrag til løsning af de globale
klimaproblemer.
(Beslutningsforslag nr. B 4).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.