B 30 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en national handlingsplan for ældre medicinske
patienter.
Fremsat den 18. marts 2005 af
Lone Møller (S),
René Skau Björnsson (S),
Karen Hækkerup (S),
Rasmus Prehn (S) og Lise von Seelen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national handlingsplan for ældre
medicinske patienter
Folketinget opfordrer regeringen til senest den
1. januar 2006 at udarbejde en handlingsplan for ældre
medicinske patienter. Handlingsplanen skal sikre, at der er den
fornødne kapacitet, tid og sammenhæng i behandlingen
af de svageste patienter på sygehusene.
Handlingsplanen for ældre medicinske
patienter skal bl.a. omfatte følgende områder:
1. Udbygning af kapaciteten på de
medicinske afdelinger med henblik på at nedbringe de
lejlighedsvise overbelægninger og skabe bedre balance mellem
behov og kapacitet.
2. Forbedringer af personalerekrutteringen og
-fastholdelsen på de medicinske afdelinger med henblik
på at styrke kvaliteten i behandlingen og komme
underbemandingen til livs.
3. Strategi for rehabilitering af ældre
medicinske patienter med henblik på at sikre sammenhæng
i alle faser af behandlingen af ældre medicinske
patienter.
4. Udbygning af den sundhedsfremmende indsats i
ældreplejen med henblik på at aflaste sygehusene og
så vidt muligt behandle syge ældre i deres eget
hjem.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 59, idet dog
tidspunktet for regeringens udarbejdelse af en handlingsplan for
ældre medicinske patienter i henhold til beslutningsforslaget
er ændret til den 1. januar 2006. Der henvises til
Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 3893 og
3897 og forhandlingerne side 2962.
Ældre medicinske patienter udgør en
voksende gruppe af patienter i sundhedsvæsenet. Mere end
halvdelen af alle patienter, der indlægges på
sygehusenes medicinske afdelinger, er 65 år eller
ældre. Blandt dem indlægges størstedelen akut og
har brug for hurtig medicinsk behandling (jf. »Rapport om den
ældre medicinske patient«, Sundhedsministeriet, juni
2001).
Dertil kommer, at ældre medicinske
patienter udgør en af de mest udsatte patientgrupper i
sundhedsvæsenet. Ældre har typisk et kronisk
sygdomsbillede og skal behandles for flere forskellige symptomer.
Det gør dem svære at diagnosticere ved
indlæggelsen. Ældre patienter er længere tid om
at blive raske, og de oplever hyppigere genindlæggelser
på sygehusene end andre patientgrupper. Det er alt sammen med
til at tære på kræfterne.
De kommende år bliver der flere
ældre, og dermed stiger presset på de medicinske
afdelinger.
Uheldigvis har der længe manglet politisk
fokus på gruppen af ældre medicinske patienter. Selv om
medicinske patienter udgør 80 pct. af samtlige patienter
på sygehusene, er der de seneste år satset entydigt
på at nedbringe ventetiderne til de planlagte kirurgiske
operationer. Det er vigtigt at nedbringe ventetiderne, men det
bør ikke ske på bekostning af de mange ældre
medicinske patienter.
Svage og plejekrævende ældre som
eksempelvis lungepatienter og gigtramte har ingen særlig
pulje på finansloven, og de kan ikke opgøres i
ventelister. De ældre medicinske patienter har ingen
stærke patientforeninger i ryggen. Få taler i dag deres
sag.
De seneste års initiativer på
sundhedsområdet kommer ikke de adskillige tusinder af
ældre medicinske patienter til gode. Det udvidede frie valg
omfatter ikke den medicinske patient, fordi der ganske enkelt
mangler behandlingstilbud på de private klinikker og
hospitaler. Og for de mange ældre, der indlægges akut,
giver det heller ikke mening at tale om frit valg. Der er ikke tid
til den slags overvejelser, når patienten får en
blodprop, hjerneblødning eller andet, der kræver akut
indlæggelse.
I amterne oplever patientvejlederne derfor en
storm af protester fra medicinske patienter, der ikke
forstår, hvorfor de forbigås af den såkaldte
behandlingsgaranti. Antallet af henvendelser til patientvejledere
er således steget med mellem 25 og 300 pct. i syv danske
amter ifølge en artikel i Dagens Medicin i december 2003,
»Patientvejledere bestormes af usikre patienter«
(Dagens Medicin den 11. december 2003, 1. sektion, side 5).
Den såkaldte meraktivitetspulje, som i 2003
blot vedligeholdt niveauet fra før, kommer kun i
begrænset omfang de ældre medicinske patienter til
gode. (Meraktivitetspuljen indgår i »Aftaler om den
kommunale økonomi for 2004«). De medicinske afdelinger
kan dårligt planlægge meraktivitet, når
størstedelen af patienterne er akutte. Samtidig ligger det
uden for en meraktivitetspulje at yde bidrag til udviklingen af nye
og nødvendige behandlingsmetoder, f.eks. til udbygning af
sundhedsfremme og forebyggelse af sygdom eller
genoptræningsforløb i den ældres eget hjem.
Socialdemokratiet mener, at der er behov for en
samlet og langsigtet strategi for de ældre medicinske
patienter i Danmark. Nationale handlingsplaner for psykiatri-,
hjerte- og kræftområdet og senest for
diabetesområdet har tidligere vist sig nødvendige for
tilrettelæggelsen af en fokuseret indsats særlig for
disse patientgrupper. Det er nu blevet tid til at rette fokus mod
de ældre medicinske patienter, som har været overset
for længe, og som udgør de svageste patienter på
sygehusene.
Socialdemokratiet kan samtidig konstatere, at en
lang række af faglige organisationer, patientforeninger og
interesseorganisationer i oktober 2003 henvendte sig til indenrigs-
og sundhedsministeren med en appel om en national strategi for de
medicinske patienter. Der henvises til brev af 3. oktober 2003 med
overskriften »Opfordring til handlingsplan: strategi og
handlingsplan for den medicinske patient«, se
www.aeldresagen.dk/informationspage.
Socialdemokratiet opfordrer derfor regeringen til
at tage de nødvendige initiativer til at sikre, at der
iværksættes en handlingsplan for de ældre
medicinske patienter med henblik på at skabe mere overskud og
bedre kvalitet i deres behandling på sygehusene og ved
rehabiliteringen i eget hjem. Handlingsplanen skal føre til
reelle forbedringer på de medicinske afdelinger, som kan
mærkes i det daglige af de indlagte patienter. I
Socialdemokratiets finanslovforslag for 2005 er der derfor anvist
et finansieringsgrundlag på 200 mio. kr. årligt til en
oprustning af sygehusenes medicinske afdelinger, jf.
»Investering i fremtiden: forslag til finanslov 2005,
Socialdemokratiet, 2004«.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
1. Udbygning af kapaciteten
på de medicinske afdelinger
En udbygning af kapaciteten på de
medicinske afdelinger er nødvendig for at minimere risikoen
for overbelægning på afdelingerne. Socialdemokratiet
finder det uacceptabelt, når ældre patienter ender i
senge på sygehusenes gangarealer, fordi der er for få
disponible senge på stuerne.
På landets medicinske afdelinger er
problemer med overbelægning ikke desto mindre særdeles
velkendte. Ofte skal der ikke mere til end en influenzaepidemi,
før ældre patienter henvises til sengepladser på
gangene. Så sent som i januar 2004 måtte brandtilsynet
tilkaldes på de medicinske afdelinger på flere danske
sygehuse, fordi patienter spærrede for brandudgangene. (Se
bl.a. artikel i Jyllands-Posten den 21. januar 2004,
»Hospital må bruge brandvagter«).
Overbelægning begrænser sig dog
langtfra til enkelte årstider eller sygehuse. Tværtimod
viser belægningsdata fra amterne, at der hyppigt forekommer
overbelægning på landets medicinske afdelinger.
Eksempelvis ligger belægningstallene
på sygehusene i H:S i 2003 langt over de 85 pct., som
almindeligvis anbefales, hvis overbelægning skal
undgås, samtidig med at afdelingerne skal bevare en
høj produktivitet. Det gælder i særdeleshed for
afdelinger med mange ældre patienter. Reumatologiske
afdelinger (gigtbehandling m.v.) har således
belægningsprocenter mellem 95,65 og 105,12, mens geriatriske
afdelinger (behandling af alderdomsrelaterede sygdomme) har
belægningsprocenter på mellem 95,20 og 104,70. Det
siger sig selv, at med gennemsnitlige belægningsprocenter
omkring og over 100 er overbelægninger på sådanne
afdelinger mere reglen end undtagelsen.
Medicinske afdelinger har generelt højere
belægning end kirurgiske afdelinger. Sundhedsstyrelsens
opgørelser viser, at på landsplan har de medicinske
afdelinger gennemsnitlige belægningsprocenter på 96,
mens de kirurgiske belægningsprocenter i gennemsnit er nede
på 86 (jf. »Virksomheden ved sygehuse 2001«,
Tabel A-5, Sundhedsstyrelsen 2003). Der skal således sikres
en betydelig styrkelse af kapaciteten på de medicinske
afdelinger, før de gennemsnitligt opnår en
bæredygtig belægning, der svarer til de kirurgiske
afdelingers.
Socialdemokratiet mener, at ældre med
gigt-, lunge- og hjerteproblemer eller andre alderdomsrelaterede
sygdomme skal garanteres en regulær sengeplads, når de
bliver indlagt på et af landets sygehuse. En
landsdækkende handlingsplan for ældre medicinske
patienter skal derfor omfatte en udbygning af kapaciteten på
sygehusenes medicinske afdelinger, så der sikres en bedre
balance mellem behov og kapacitet.
2. Forbedring af
personalerekruttering og -fastholdelse på medicinske
afdelinger
Den nationale handlingsplan skal komme med
initiativer til at forbedre rekrutteringen og fastholdelsen af
social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker og læger
på sygehusenes medicinske afdelinger. Socialdemokratiet
finder det uacceptabelt, at normerede sengepladser må lukkes
ned, og at ældre patienter må undvære basal pleje
på grund af problemer med at finde tilstrækkeligt med
personale.
Arbejdet på medicinske afdelinger er ofte
fysisk og psykisk slidsomt med mange plejekrævende
ældre og et uensartet arbejdspres. Et stort antal akutte
indlæggelser gør det svært at planlægge
arbejdet for de ansatte. Mange ledere er ansat alene på
baggrund af deres sundhedsfaglige uddannelse og ikke på
baggrund af en lederuddannelse eller ledelseskvalifikationer,
hvilket hindrer udnyttelse af alle personalegrupper.
Medicinske afdelinger står derfor over for
særlig store udfordringer med at rekruttere den
fornødne bemanding til at sikre patienterne en god pleje og
behandling. Mange afdelinger må ty til dyre vikarservicer for
at udfylde normeringerne. Ofte er det nyuddannede sygeplejersker,
som bemander de medicinske afdelinger på sygehusene.
Det betyder, at de medicinske afdelinger har en
uforholdsmæssig stor personaleudskiftning, hvilket i
høj grad går ud over patienterne. Internationale
undersøgelser viser, at afdelinger med stor udskiftning af
medarbejdere oplever en højere patientdødelighed og
længere indlæggelsestid end afdelinger, hvor der sker
en mere begrænset udskiftning af plejepersonalet (jf. Dansk
Sygeplejeråd 2003, »Bedre sygepleje på sygehusene
€" tre veje til mere sundhed for pengene«).
Sundhedsstyrelsens seneste stillings- og
vakancetælling fra 2002 dokumenterer samtidig, at der er
lægemangel på mange medicinske afdelinger og i alt 184
ubesatte stillinger på landsplan. Intet tyder på, at
udviklingen vender af sig selv. Tværtimod peger
Sundhedsstyrelsens lægeprognose på, at der de kommende
år vil blive behov for flere læger på det
medicinske område, bl.a. som et resultat af den ændrede
demografiske sammensætning med en stigende andel af
ældrebefolkning.
Stressende og uensartede arbejdsforhold på
medicinske afdelinger er ikke blot årsag til underbemanding
og rekrutteringsproblemer, men medfører samtidig, at der
mangler overskud i den daglige behandling og pleje af patienterne.
Dansk Sygeplejeråd har i 2003 påvist, at 70 pct. af
sygeplejerskerne var nødt til at udføre
ikkesygeplejefaglige opgaver på deres seneste vagt, f.eks.
bestilling af prøver og varer samt koordination eller
udførsel af hjælpefunktioner. Af samme rapport
fremgår det, at for hver time en sygeplejerske bruger
på patientpleje, bruger vedkommende 30-60 minutter på
det efterfølgende papirarbejde (jf. Dansk Sygeplejeråd
2003, »Bedre sygepleje på sygehusene €" tre veje
til mere sundhed for pengene«).
Socialdemokratiet mener, at ældre patienter
skal opleve, at personalet har overskud til deres pleje, omsorg og
rehabilitering. Derfor skal regeringen som et led i en national
handlingsplan udarbejde en strategi for forbedringer af
rekrutteringen og fastholdelsen af det fornødne personale.
Det bør som et minimum sikres, at bemandingen på
landets medicinske afdelinger svarer til normeringerne.
Yderligere bør det vurderes, hvorvidt en
målrettet kompetenceudvikling af medarbejderne på de
medicinske afdelinger, eksempelvis gennem oprettelsen af
gerontologiske specialuddannelser, kan medvirke til at fastholde
personalet længere. På det psykiatriske område
har det vist sig, at oprettelsen af en specialuddannelse i
psykiatrisk sengepleje har øget rekrutteringen og
fastholdelsen af medarbejderne betydeligt, ligesom uddannelsen
generelt har givet et prestigeløft til området.
Endelig skal der som et led i handlingsplanen
tages initiativer til at forbedre arbejdsforholdene på de
medicinske afdelinger, så det bliver mere attraktivt for
personalet at søge til og forblive på
afdelingerne.
3. Rehabilitering af ældre
medicinske patienter
En national handlingsplan for de ældre
medicinske patienter skal samtidig omfatte en strategi for
rehabiliteringen af patienterne. Det er et kendt problem, at mange
ældre udskrives fra sygehusene, før de er blevet
rigtig raske. Det nødvendiggør, at der er det
fornødne beredskab på sygehusene og i den
primærkommunale ældrepleje til at følge op
på behandlingen, så den ældre patient kommer sig
efter sin sygdom.
Ældre medicinske patienter har generelt et
stort behov for rehabilitering, når den egentlige behandling
er overstået. Ældre er væsentlig længere
tid om at blive friske igen efter sygdom, og de må oftere
akut genindlægges end yngre patienter. I gennemsnit
genindlægges 13,5 pct. af de medicinske patienter inden for
30 dage, og 5 pct. af patienterne genindlægges allerede inden
for en uge. Dertil kommer, at godt 1.800 medicinske patienter
bliver genindlagt ti eller flere gange (jf.
»Tværsnitsundersøgelser 2001/2002,
Planlægning under akut indlæggelse, Medicinering og
udskrivelse, Den Gode Medicinske Afdeling 2002«.). De
høje indlæggelsesfrekvenser skal ses i
sammenhæng med det komplicerede sygdomsmønster, som
kendetegner ældre medicinske patienter.
Det er et kendt problem, at patienter generelt
oplever problemer med sammenhængen i forløbet fra
før indlæggelsen, under indlæggelsen og til
genoptræningen efter indlæggelsen. Disse problemer
forstærkes, når vi har med den ældre medicinske
patient at gøre.
Den ældre medicinske patient er ikke kendt
for at stille krav eller råbe op, og ofte er der ikke
pårørende, der kan gøre det på patientens
vegne. Sammenholdes dette med, at sundheds- og socialvæsenets
muligheder ikke er lette at gennemskue for menigmand, så er
der store muligheder for, at den ældre medicinske patient
kommer til at opleve store brud i forløbene, hvis der ikke
kommer en tovholder på til at skabe sammenhæng og
kontinuitet.
Sammenhængen i pleje og behandling kan med
fordel varetages af social- og sundhedsassistenter, der med deres
uddannelsesmæssige baggrund har kompetencerne til at varetage
en tovholderrolle for den medicinske patient. De har samtidig de
pædagogiske evner, der giver patienter plads til også
at lære at leve et liv med sygdom. Da social- og
sundhedsassistenterne også er den største plejegruppe
i den primærkommunale sektor, vil det være oplagt, at
det er denne gruppe, som skal være tovholder med henblik
på at skabe kontinuitet og sammenhængende
forløb.
Problemerne forværres af, at der ikke
findes tilstrækkelige incitamenter på sygehusene til at
overvåge patienternes bedring, frem til de er blevet fuldt
funktionsdygtige. Takststyringssystemet belønner sygehusene
snævert for patientens behandling, men ikke for patientens
rehabilitering, efter at den egentlige behandling er
overstået.
Der er således fortsat behov for, at
ældres patientforløb tilrettelægges på en
bedre og mere sammenhængende måde i et samarbejde
mellem sundhedssektoren og ældreplejen. Blandt andet skal det
sikres, at der i patientforløbets begyndelse bliver lagt
relevante planer for den ældre medicinske patients
behandling, genoptræning og anvisning af medicin.
Samtidig bør det i forbindelse med en
national handlingsplan for de ældre medicinske patienter
vurderes, hvorvidt der er behov for at udbygge de
primærkommunale rehabiliteringstilbud til de ældre, som
kræver kvalificeret pleje og behandling efter udskrivning fra
sygehuset.
Socialdemokratiet mener, at patienter har ret til
kvalitet og sammenhæng i alle dele af deres behandling fra
forundersøgelsen, over indlæggelsen og frem til
genoptræningen i eget hjem. Regeringen opfordres derfor til
at udarbejde en strategi for rehabiliteringen af de ældre
medicinske patienter med henblik på at sikre dem et
veltilrettelagt og sammenhængende patientforløb.
4. Udbygning af den
sundhedsfremmende indsats
Endelig skal den nationale handlingsplan omfatte
initiativer til udbygning af den sundhedsfremmende indsats over for
ældre med medicinske lidelser. Forebyggende
hjemmebesøg kan spare mange ældre for
indlæggelser og genindlæggelser på sygehusene og
generelt medvirke til at aflaste sundhedsvæsenets medicinske
afdelinger.
Forsøg i kommunerne har tidligere
dokumenteret, at det er muligt at forebygge og behandle selv meget
gamle og svage ældre, så de får en bedre
tilværelse. Ved at integrere sundhedsfremmende tiltag i de
kommunale pleje- og omsorgstilbud kan flere ældre behandles
for mindre alvorlige medicinske lidelser i deres eget hjem.
Allerede i 1980€™erne dokumenterede
det såkaldte Rødovreprojekt, at fire årlige
hjemmebesøg af sygeplejerske og læge styrkede de
ældres sundhed, idet det medførte godt 25 pct.
færre dødsfald og 50 pct. færre besøg af
vagtlægen. Det har siden 1998 været lovbestemt, at
ældre, fra de er 75 år, skal modtage forebyggende
hjemmebesøg mindst to gange årligt.
Meget peger imidlertid på, at der er brug
for en styrkelse af den opsøgende og sundhedsfremmende
indsats over for de ældre i deres eget hjem. Blandt andet kan
der være forebyggende gevinster at hente ved at udvide
målgruppen til ældre under 75 år, fordi den
sundhedsfremmende indsats bliver mere effektiv, jo tidligere den
sættes ind. Yderligere kan der foretages en mere effektiv
udnyttelse af ressourcerne til forebyggende hjemmebesøg ved
i højere grad at målrette indsatsen over for svage
ældre, hvor det vurderes, at behovet for rådgivning og
støtte til den ældre er størst.
Forebyggende hjemmebesøg har samtidig en
vigtig funktion, når der de kommende år bliver flere
ældre med svage eller ingen sociale netværk. For
sådanne ældre er ensomheden ofte med til at
forstærke angsten, når de får smerter, har
åndedrætsbesvær, føler svimmelhed eller
lignende.
Den ressource, som social- og
sundhedshjælperne udgør, bliver dog desværre
heller ikke udnyttet godt nok i dag i den sundhedsfremmende
indsats. Projekter med tidlig opsporing i Vallensbæk og Greve
Kommuner vedrørende type 2-diabetes viser, at social- og
sundhedshjælperne kan klædes på til at observere
og reagere på de relevante tegn på, at der skal gribes
tidligt ind.
Regeringen pålægges derfor, som et
sidste led i en national handlingsplan for ældre medicinske
patienter, at sikre en kompetent geriatrisk hjemmepleje til
ældre i hele landet. Herunder bør det vurderes,
hvorvidt en udbygning af kompetencerne hos de tværfaglige
team, der arbejder med ældre, kan forbedre den
sygdomsforebyggende indsats.
Skriftlig fremsættelse
Lone Møller (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national handlingsplan for ældre medicinske
patienter.
(Beslutningsforslag nr. B 30).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.