B 2 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ret til et værdigt liv for alle ældre.
Fremsat den 24. februar 2005 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Per Clausen
(EL), Rune Lund
(EL), Pernille Rosenkrantz‑Theil
(EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til et værdigt liv for alle
ældre
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af dette folketingsår at afsætte 35 mio. kr.
til igangsættelse af et 5-årigt projekt med det
mål at udvikle metoder til at sikre, at ældreplejen
tilrettelægges således, at alle ældre sikres ret
til et værdigt liv, hvor de selv kan træffe valg med
hensyn til bolig, mad, daglige rutiner m.v., i overensstemmelse med
de 10 rettigheder, der er udførligt beskrevet i
beslutningsforslagets bemærkninger.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 26, folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling forhandlingerne
side 811 og tillæg A side 1082 og 1086). Forslagsstillerne
mener, at der er et stort behov for at komme væk fra
minuttyranniet i ældreplejen og i stedet fokusere på,
hvordan ældre sikres et godt og værdigt liv.
Forslagsstillerne er meget inspirerede af det projekt, Forbundet af
Offentligt Ansatte (FOA) og Dansk Sygeplejeråd (DSR) satte i
værk for et par år siden, som blandt andet er i pjecen
»For meget forlangt €" i dialog om ældres
rettigheder«. Som et resultat af dette arbejde opstillede FOA
og DSR følgende ti rettigheder, som efter forslagsstillernes
opfattelse er en god indgangsvinkel til at ændre fokus og
metoder i ældreplejen:
At spise den mad, de kan lide.
At føle sig velklædte og
soignerede.
At bestemme egne tider og rutiner.
At komme ud, når de har lyst.
At træffe andre mennesker.
At købe tøj og ting efter egen
smag.
At komme i deres sædvanlige
dagligvarebutik.
At udvikles livet igennem.
At holde deres minder levende.
At vælge, hvordan de vil bo.
De ti rettigheder:
»Generelt ophører stort set alle vore
rettigheder, når vi bliver afhængige af andres
hjælp, og i en tid, hvor ældrepleje udliciteres, ser
man, at alt bliver skrevet ned, og der bliver sat tid på alle
ydelser. Eksempelvis »5 minutter til
toiletbesøg«. En farlig tendens, som
tingsliggør de mennesker, der har brug for hjælp.
Samtidig forsvinder individualiteten, og den
enkelte hjælper mister retten til selv at tænke,
vurdere og handle, og der er ikke længere nogen grund til at
spørge den gamle, hvad han eller hun ønsker, for man
må ikke overskride bevillingen. Man bruger alle de bedst
uddannede personaleressourcer på at dokumentere og
argumentere skriftligt/digitalt.« Således udtaler
plejehjemsassistent Henni Fihl Rasmussen i et brev til
Enhedslisten.
I det følgende konkretiseres intentioner
med hver enkelt af de ti rettigheder. Samtidig peges på
enkelte metoder, velvidende at det er borgeren og personalet, der
sammen skal udvikle metoder.
1. At spise den mad, de kan
lide
I pressen har det været fremme, at en
94-årig kvinde i Nyborg ønskede sig
øllebrød. Kommunens svar var, at der ikke kan laves
individuelle retter, da det er for dyrt.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der kan
udvikles metoder, så det bliver muligt at få
øllebrød, selv om man er blevet ældre, og selv
om man ikke kan tilberede den selv €" også uden at det
vælter kommunernes budgetter.
Projektet skal afdække metoder til at
nå målet, men en løsningsmodel kunne være,
at social- og sundhedshjælperen og den ældre kunne lave
mad sammen, eller der kunne gives madbilletter til den lokale kro
€" vel at mærke med en sikring af, at den ældre
hjælpes til at klare transporten, hvis det er
nødvendigt.
2. At føle sig
velklædte og soignerede
Når en ældre kvinde på 87
år har fået et bad, kan det ikke nytte, at den ansatte
i ældreplejen ikke har tid til at tørre tæer
eller hjælpe med at få sat frisuren. En mand på
89 år bør have ret til at have fuldskæg, men for
at være velsoigneret kræver det måske, at han
efter maden får hjælp til at vaske sit skæg, der
ellers vil blive fedtet og ulækkert.
3. At bestemme egne tider og
rutiner
Det er alarmerende forkert, når en
75-årig kvinde, der er et såkaldt B-menneske, bliver
lagt i seng kl. 20.30, fordi det passer bedst på
hjemmehjælpens rute.
4. At komme ud, når de
har lyst
En 78-årig mand, der hele sit liv som
gartner har været vant til at være ude, skal ikke miste
sin ret til et aktivt udeliv. Han skal kunne gå ud, når
han ønsker det, også selv om han har brug for
støtte. Det kunne f.eks. løses med fleksibilitet i
arbejdstidstilrettelæggelsen blandt de ansatte i
ældreplejen, udvidede ledsageordninger, eller hvad projektet
måtte vise nødvendigt.
5. At træffe andre
mennesker
For at opretholde en venne- og bekendtskabskreds
er det nødvendigt, at man selv kan være udfarende, og
det kan betyde, at man har brug for hjælp fra en ledsager. En
91-årig mand, der ikke møder andre, forværrer
sit fysiske og psykiske velvære.
6. At købe tøj og
ting efter egen smag
En 83-årig kvinde, der i hele sit liv har
købt møbler ud fra sin særlige livsstil, skal
ikke tvinges til at ændre smag, bare fordi hun er blevet
ældre, og fordi hjemmet bliver omdannet til en arbejdsplads
for de ansatte i ældreplejen. Tid til dialog om også
dette emne mellem den ældre og den ansatte kan være
udviklende for begge parter.
7. At komme i deres
sædvanlige dagligvarebutik
En 77-årig, der ikke længere magter at
bære indkøbskurven, skal have hjælp. Men hun
skal ikke fratages muligheden for selv at vælge, hvilke varer
der kommer i køleskabet. Ej heller skal hun tvinges til at
handle i den dyre kiosk nede på hjørnet.
Det kan godt være, at det tager lidt
længere tid at gå til den vanlige butik, men der ligger
også en stor social gevinst i at gå på
indkøb der, hvor man kender de ansatte og de andre
handlende.
8. At udvikles livet
igennem
»At leve er at lære«, mener
nogle. Det stopper ikke, bare fordi man er en 74-årig
svagtsynet kvinde. Kunst, musik, bøger, uddannelse eller
udstillinger bør være tilgængeligt for alle. Man
kunne f.eks. tænke sig ledsagehjælp til ældres
aktiviteter. Det kunne også være vigtigt for den
ældre at få læst højt fra sin avis.
9. At holde deres minder
levende
En 93-årig enkemand, der har været
vant til samtale og til at fortælle historier, og som har
levet et begivenhedsrigt liv, har brug for fortsat at
fortælle om det. Men hvis venner og pårørende er
væk og den ansatte i ældreplejen ikke har fået
tildelt tid til dette, så sygner minderne og den ældre
væk. Der skal være tid til også at have
hjemmehjælperen som samtaleven.
10. At vælge bolig
En 86-årig kvinde vil gerne bevare minderne
gennem sine ting, men har måske ikke længere
kræfter til at passe sit hjem med de tunge møbler. Det
bliver et problem, hvis der ikke tildeles den nødvendige tid
til rengøring, der jo vil tage længere tid hos denne
ældre.
Beskrivelse af
metodeudviklingsprojektet
Formålet er, at der udvikles metoder,
så ældre kan få opfyldt deres behov og
ønsker med udgangspunkt i de rettigheder, som er formuleret
af Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA) og Dansk
Sygeplejeråd (DSR).
Borgere og ansatte i ældreplejen skal i
fællesskab udvikle metoderne, der skal sikre kvalitet i
mødet mellem borger og ansat. Det er ofte mennesker
tæt på problemerne, som også er tæt
på løsningerne.
Af samme grund kan der ikke på forhånd
peges på, præcis hvilke metoder der skal
afprøves, eller præcis, hvilke konkrete mål der
skal arbejdes efter. De vil i sagens natur være forskellige
fra den ene borger til den anden og fra kommune til kommune. Det er
netop forskelligheden og mangfoldigheden, som skal hjælpes
frem af de metoder, som borgeren og personalet peger på.
Mødet mellem borger og ansat er i centrum
€" et møde, hvor det faglige skøn og borgerens
behov sættes højere end minuttyranni og manglende
fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.
Målet er
at den ældre oplever kvalitet, indflydelse
og plads til selv at prioritere blandt sine »ti
rettigheder«
at den ansatte oplever større
arbejdsglæde og finder det fagligt udfordrende at være
ansat i hjemmeplejen
at den udviklede viden løbende integreres
i de relevante uddannelser
at lokalpolitikerne i projektkommunerne oplever
sammenhæng mellem kommunens ældrepolitik, værdier
og mål og de faktisk producerede ydelser
at der tilvejebringes komparativ forskning, der
kan konkludere, hvilken betydning det forskellige metodevalg har
for kvaliteten i ældreplejen.
Forslagsstillerne finder det afgørende, at
der oprettes to forskningsenheder til støtte for
projektet.
Forskningsenhed 1 skal varetage projektstyringen,
med alt hvad dette indebærer, hvilket er yderligere beskrevet
i afsnittet om økonomi og ansvar. Særlig
vigtigt er, at forskningsenhed 1 sikrer, at den
erhvervede viden løbende integreres i undervisningen af
sygeplejersker, social- og sundhedshjælpere og -assistenter,
ergoterapeuter og andre relevante faggrupper i forhold
til ældreplejen. Derfor er det nødvendigt, at
enhed 1 er tilknyttet en uddannelsesinstitution.
Forskningsenhed 2, der skal varetage den
komparative forskning, er den del af projektet, som skal finde
andre kommuner, der ikke selv har søgt om projektdeltagelse,
og som kan deltage med henblik på at lade sig sammenligne med
forsøgskommunerne.
Styregruppen
Der nedsættes en styregruppe, som skal
udvælge forsøgskommunerne. Styregruppen udvælger
forskningsenhederne.
Landets kommuner kan byde på projektet, og
to kommuner vil blive valgt blandt ansøgerne.
Forskningsenheden, der varetager den komparative
forskning, ansøger i samarbejde med styregruppen relevante
kommuner om deres deltagelse.
Styregruppen sammensættes af i alt 5
medlemmer:
En tillidsvalgt repræsentant for hver af to
forskellige relevante ældreorganisationer.
En tillidsvalgt repræsentant for Forbundet
af Offentligt Ansatte, FOA
En tillidsvalgt repræsentant for Dansk
Sygeplejeråd, DSR .
Et tillidsvalgt medlem fra Kommunernes
Landsforening.
Formanden vælges blandt styregruppens
medlemmer.
Styregruppen har det overordnede ansvar for
projektet, f.eks. i forbindelse med den årlige journalistiske
afrapportering. Uoverensstemmelser i styregruppen afgøres
ved flertalsafstemning.
Økonomi og ansvar
Der afsættes 35 mio. kr., som skal
dække udgifterne henholdsvis i kommunerne, til
forskningsenheden tilknyttet en uddannelsesinstitution samt til
forskning med speciale i komparativ forskning i de 5 år, som
projektet løber.
Kommunerne vil få midler til
ansættelse af projektmedarbejdere
efteruddannelse af det eksisterende personale
og
sikring af, at det er borgerens behov og
ønsker, der er i fokus.
Forskningsenhed 1 vil få midler til og
ansvar for
- den overordnede projektstyring
- at arrangere konference for alle implicerede
parter, både borgere, ansatte og de relevante politikere og
den tilknyttede uddannelsesinstitution
- en gang årligt at lave journalistisk
afrapportering, der har fokus på de metoder og
ændringer, som borgerne og personalet foreslår
- sikre den nødvendige støtte til, at
personalet kan bevare et fokus på borgerens behov og
ønsker, samt støtte til, at borgerne får
mulighed for at fremsætte deres ønsker og behov
- tilrettelæggelse af efteruddannelse i
samarbejde med den tilknyttede uddannelsesinstitution
- sikre implementering af den genererede viden i
uddannelsesinstitutioner.
Forskningsenhed 2 med speciale i komparative
studier:
På baggrund af resultaterne af den
komparative forskning skal de udarbejde anbefalinger til de
politiske niveauer med henblik på at støtte
sammenhængen mellem de politiske mål og de faktisk
producerede ydelser.
Forslagsstillerne er naturligvis åbne over
for en forhandling om det foreslåede projekt med de partier,
der måtte støtte beslutningsforslaget, så der
kan opnås de bedste forudsætninger for projektet.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret til
et værdigt liv for alle ældre.
(Beslutningsforslag nr. B 2).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.