L 93 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om sikkerhed til søs. (Det offentliges ansvar for
fejl begået af autoriserede virksomheder, hjemmel til
betaling for visse syn og kundgørelse af forskrifter i
medfør af loven m.v.).
Fremsat den 11. november 2004 af
økonomi- og erhvervsminister (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs
(Det offentliges ansvar for fejl begået
af autoriserede virksomheder, hjemmel til betaling for visse syn og
kundgørelse af forskrifter i medfør af loven mv.)
§ 1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1173 af 19. december 2003, ved lov
nr. 1231 af 27. december 2003 og ved § 23 i lov nr. 442 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1 , ændres
»og § 17, stk. 3« til: », § 17, stk. 3,
og kapitel 12«.
2. I § 4, stk. 3, nr. 2,
ændres »og« til: »,«.
3. I § 4, stk. 3, nr. 3,
ændres ».« til: »og«.
4. I § 4, stk. 3, efter nr. 3 indsættes som
nyt nummer:
»4) offentliggørelse af rapporter
om undersøgelserne, herunder om offentliggørelse af
oplysninger om personers helbredsmæssige forhold, hvor dette
sker for at forebygge fremtidige ulykker eller begrænse
disses konsekvenser.«
5. I § 17, stk. 5, udgår
2. pkt., og efter stk. 5 indsættes som nyt
stykke:
» Stk. 6. Ministeren
kan fastsætte regler om kundgørelsen af de i
medfør af loven udstedte forskrifter og kan bestemme, at
internationale vedtagelser inden for lovens område skal
være gældende, uanset at de ikke foreligger på
dansk. Ministeren kan endvidere bestemme, at skibe skal opfylde
forskrifter fastsat af anerkendte klassifikationsselskaber mv.,
uanset at de ikke foreligger på dansk.«
6. I § 22, stk. 1, udgår
»og med ansvar over for denne«.
7. I § 22, stk.
2 , udgår »med ansvar over for
Søfartsstyrelsen«.
8. I § 22 indsættes efter
stk. 2 som ny e
stykker:
» Stk.
3 . Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om anerkendelse af prøvninger og
godkendelser mv.
Stk. 4. Søfartsstyrelsen er ikke
erstatningsansvarlig for fejl begået af de i stk. 1 og 2
nævnte autoriserede virksomheder mv.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
9. I § 24, stk. 1, nr. 4 ,
udgår »eller«.
10. I § 24, stk. 1, nr.
5 , ændres ».« til: »,
eller«.
11. I § 24, stk.1, indsættes
som nr. 6:
»6) syn, fordi det ikke af
værftet, rederiet eller disses repræsentanter
fyldestgørende er oplyst, hvorledes tidligere konstaterede
fejl er udbedret.«
12. I § 24, stk. 2 ,
indsættes efter »loven« : », herunder
kontrolsyn«.
13. § 30, stk. 2 ,
ophæves .
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
1) Ændring af lovens bestemmelser om
autorisation af klassifikationsselskaber og andre virksomheder med
henblik på at fastsætte, at det offentlige ikke er
ansvarlig for fejl begået af disse virksomheder. Disse
ændringer, som er indeholdt i forslagets § 1, nr. 6
€" 8, er omtalt nedenfor i pkt. 2.1.
2) Justering af bestemmelserne om betaling for
syn af skibe. Bestemmelserne herom, som er indeholdt i
lovforslagets § 1, nr. 9 - 12, er omtalt nedenfor i pkt.
2.3.
3) En bestemmelsen om offentliggørelse af
søulykkesrapporter indeholdende personfølsomme
oplysninger. Bestemmelsen er indeholdt i forslagets § 1, nr.
4.
4) Ændringer af teknisk karakter, herunder
justering af hjemmelsgrundlaget bl.a. i forbindelse med
kundgørelse af regler udstedt i medfør af loven samt
ophævelse af bestemmelsen om strafansvar ved rømning,
som tiden er løbet fra.
Lov om sikkerhed til søs blev vedtaget i
1998, Lov nr. 900 af 16. december 1998, jf., FT 1998-99 s. 523,
Tillæg A s. 140, Tillæg B s. 16 og Tillæg C s.
13.
Bestemmelserne om betaling for syn blev
ændret ved Lov nr. 277 af 8. maj 2002, jf. FT 2001-02
Tillæg A s. 2363, Tillæg B s. 398 og Tillæg C s.
264.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Det offentliges ansvar for
fejl begået af autoriserede virksomheder mv.
Søfartsstyrelsen kan efter den
gældende lov autorisere klassifikationsselskaber,
virksomheder og enkeltpersoner til at foretage syn af skibe og
andet godkendelsesarbejde. Inden for de områder, som
dækkes af de internationale konventioner, sker autorisation i
henhold til EU direktiv 94/57/EF med senere ændringer om
fælles regler og standarder for organisationer, som
udfører syn af skibe og for søfartsmyndighedernes
aktiviteter i forbindelse hermed. Anerkendelse af
klassifikationsselskaber sker gennem en i henhold til direktivet
nedsat komité og har virkning i hele Fællesskabet, men
klassifikationsselskabet skal endvidere have en dansk autorisation,
før det kan foretage syn på danske skibe.
Søfartsstyrelsen skal endvidere i henhold til EU-regler,
bl.a. Rådets direktiv 96/98/EF af 20. december 1996 om udstyr
på skibe, godkende afprøvninger, som er udført
af organer, der af andre lande er bemyndiget hertil.
Formuleringen af den gældende lov
indebærer et erstatningsretligt ansvar for det offentlige for
fejl begået af klassifikationsselskaber og andre
virksomheder, der er autoriseret af Søfartsstyrelsen, som
ligger ud over, hvad der følger af EU-reguleringen. Efter
dansk rets almindelige erstatningsregler ville
Søfartsstyrelsen som hovedregel ikke være
erstatningsansvarlig for fejl begået af
klassifikationsselskaberne, i det omfang disse må anses som
selvstændigt virkende tredjemænd. Det kan dog give
anledning til tvivl, om det offentlige - henset til den enkelte
sags konkrete omstændigheder - vil kunne blive
erstatningsansvarlig for handlinger begået af
klassifikationsselskaberne mv. Det foreslås derfor, at der
etableres en klar retstilstand, hvor det offentlige ikke er
ansvarlig for fejl begået af klassifikationsselskaberne
mv.
2.2 Opfølgning på
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter
I sidste samling vedtog Folketinget forslag
til lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, Lov nr. 442 af 9. juni 2004
€" FT 2003/04 296, Tillæg A, s. 3041, Tillæg B s.
2142 og Tillæg C, s. 786.
Det var i bemærkningerne til forslaget
anført, at økonomi- og erhvervsministeren efter
drøftelse med justitsministeren ville overveje, om der kunne
være anledning til at foreslå ændringer i
søfartslovgivningen, som giver søfartsmyndighederne
mulighed for i visse tilfælde at foretage tvangsindgreb
på skibe, selvom de almindelige betingelser i lovforslagets
§ 9 ikke var opfyldte.
Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed
foretager undersøgelser af ulykker til søs.
Undersøgelserne har til formål at klarlægge de
årsager og det begivenhedsforløb, der har ført
frem til ulykken, med henblik på, at der af
Søfartsstyrelsen eller andre kan træffes
foranstaltninger for at reducere risikoen for gentagelser.
Undersøgelserne sigter ikke imod at tage stilling til de
strafferetlige aspekter. Opklaringsenhedens
søulykkesrapporter er offentligt tilgængelige, og i
praksis indgår resultaterne af enhedens undersøgelser
i politiets sagsbehandling, såfremt der efterfølgende
rejses straffesag.
Søfartsstyrelsen foretager en række
syn på skibe, herunder hovedsyn på skibe, før de
sættes i drift samt periodiske syn og kontrolsyn på
skibe i drift. Søfartsstyrelsen indgiver i en række
tilfælde politianmeldelser, når man ved kontrolsyn
på skibe har konstateret alvorlige fejl og mangler.
Det er ved justitsministerens
ændringsforslag til forslaget om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter og
ved en række besvarelser af folketingsspørgsmål
blevet præciseret, at retssikkerhedsloven ikke er til hinder
for, at en forvaltningsmyndighed med henblik på varetagelse
af sine tilsynsopgaver gennemfører kontrolbesøg mv.
også i tilfælde, hvor der foreligger rimelig grund til
mistanke om en strafbar overtrædelse af lovgivningen. Dette
gælder, selvom man er opmærksom på, at
undersøgelsesresultaterne vil skulle indgå i
efterfølgende straffesager.
Det er derfor i samråd med
Justitsministeriet vurderet, at § 9 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter ikke medfører nogen begrænsning i
Søfartsstyrelsens hidtidige synsvirksomhed eller i
Opklaringsenhedens hidtidige opgavevaretagelse.
Søfartsstyrelsen kan således i alle
tilfælde gennemføre kontrolbesøg og andre
undersøgelser på skibe, som er naturlige og saglige
led i styrelsens varetagelse af kontrol og tilsynsopgaver, der ikke
vedrører fastsættelse af straf. Dette gælder,
uanset om der er mistanke om strafbare overtrædelser, og
uanset at styrelsen samtidig er klar over, at de oplysninger, der
tilvejebringes under kontrolbesøget, også vil skulle
indgå i en eventuel efterfølgende straffesag. I lyset
heraf er der ikke fundet anledning til at medtage bestemmelser i
nærværende lovforslag, som fraviger § 9 i
retssikkerhedsloven.
Såfremt der foreligger en konkret mistanke
om begåede strafbare lovovertrædelser, følger
det af lovens § 10 om "selvinkrimineringsprincippet", at
bestemmelser i lovgivningen mv. om pligt til at meddele oplysninger
til offentlige myndigheder kun gælder, såfremt det kan
udelukkes, at de pågældende oplysninger har betydning
for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse. I
forhold til andre end den mistænkte suspenderes
oplysningspligter i lovgivningen dog kun, såfremt
oplysningerne søges tilvejebragt til brug for behandlingen
af spørgsmål vedrørende straf.
Det fremgår af lovens forarbejder, at
§ 10 skal omfatte alle tilfælde, hvor der i lovgivningen
eller i medfør af lovgivningen er fastsat pligt til at
meddele oplysninger til en forvaltningsmyndighed. Det gælder
således uanset, om en overtrædelse af oplysningspligten
kan sanktioneres med straf eller gennemtvinges ved f.eks.
tvangsbøder. Derimod omfatter lovbestemmelsen ikke
tilfælde, hvor oplysningspligten ikke kan gennemtvinges, men
hvor borgerens manglede medvirken til at oplyse en sag alene kan
få såkaldt processuel skadevirkning €" det vil
sige bevismæssig skadevirkning €" for vedkommende ved
sagens afgørelse.
Lov om sikkerhed til søs indeholder
bestemmelser om oplysningspligt, hvorefter undladelse af at give
oplysninger kan medføre straf, og som derfor omfattes af
bestemmelsen i § 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
I det lovudkast, som blev sendt i høring
hos organisationerne, var indeholdt en bestemmelse, som
præciserede, at retssikkerhedslovens § 10 ikke
indebærer nogen begrænsning i Søfartsstyrelsens
beføjelser til at tilbageholde skibe, såfremt
foreskrevne certifikater, dokumenter eller udstyr ikke forevises
på anmodning, eller såfremt rederen, føreren
eller nogen, som handler på dennes vegne, ved undladelse af
at meddele oplysninger lægger styrelsen hindringer i vejen
for en forsvarlig udøvelse af dens pligter. Bestemmelsen er
imidlertid fundet overflødig. Baggrunden herfor er, at
formålet med Søfartsstyrelsens tilbageholdelse af
skibe primært er at forebygge fare for de
ombordværendes sikkerhed og sundhed eller fare for
forurening. Af hensyn til disse formål kan
Søfartsstyrelsen i tilfælde, hvor styrelsen af
forskellige årsager mangler oplysninger til brug for sin
kontrol, være nødsaget til at handle på det
bedst mulige grundlag. Dette kan f.eks. være relevant, hvis
den pågældende uberettiget nægter at afgive
oplysninger eller medvirke til kontrollen, eller i tilfælde,
hvor oplysningerne mv. af undskyldelige årsager ikke
foreligger. Dette gælder dog også såfremt
oplysningerne mv. nægtes udleveret under henvisning til
§ 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter. I sådanne tilfælde
vil Søfartsstyrelsen kunne agere, som om certifikater og
oplysninger mv. mangler og gøre brug af de beføjelser
til at tilbageholde skibe mv., som findes i § 14 i lov om
sikkerhed til søs.
§ 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
begrænser således ikke Søfartsstyrelsens adgang
til at udnytte beføjelserne i lov om sikkerhed til
søs til at tilbageholde skibe mv. Dette gælder
også, selvom det er en mistænkt persons manglende
forevisning af dokumenter eller meddelelse af oplysninger i
øvrigt, som danner grundlag for tilbageholdelsen.
2.3 Justering af bestemmelserne
om betaling for syn af skibe
Lovforslaget indeholder i § 1, nr. 9 - 12,
en justering af bestemmelserne om betaling for syn af skibe.
Ændringen indebærer, at der - udgiftsneutralt for det
offentlige - i overensstemmelse med "noget for noget"-princippet
vil kunne ske en justering af tilsynsindsatsen, således at
kontrolsyn på skibe, hvorpå der er fundet fejl,
opprioriteres. Det er navnlig skibe, der ikke melder
tilfredsstillende tilbage om, hvorledes konstaterede fejl er
udbedret, som vil blive mødt med øgede
kontrolbesøg.
Der vil endvidere som noget nyt blive
indført en ordning, hvorefter Søfartsstyrelsen som
hovedregel selv foretager syn, som rederen skal betale for,
på danske skibe, som bliver tilbageholdt af andre landes
havnestatskontrolmyndigheder.
Tiltagene indføres bl.a. for at styrke den
danske handelsflådes konkurrenceevne. Når danske skibe
tilbageholdes, får Danmark en dårligere placering i de
internationale statistikker, hvilket indebærer risiko for, at
andre lande vil foretage ekstra kontrol af danske skibe, hvilket
også vil gå ud over skibe med orden i sagerne. Den
nærmere tilrettelæggelse af disse ordninger vil blive
drøftet med erhvervet.
Samtidig vil kontrollen på de skibe, hvor
de materielle forhold og sikkerhedskulturen er i orden, blive
lempet inden for de rammer, som følger af de internationale
konventioner.
2.4 Ændringer af
overvejende teknisk karakter
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lovteknisk karakter, herunder en justering af
hjemmelsgrundlaget for den eksisterende praksis, hvorefter visse
IMO kodeks mv. ikke offentliggøres i dansk
oversættelse. Hjemmelsgrundlaget for den hidtidige praksis,
hvorefter der sker offentliggørelse af Opklaringsenhedens
søulykkesrapporter uden angivelse af navnene på de
involverede personer, præciseres ligeledes. Endvidere
ophæves bestemmelsen i den gældende lov, hvorefter
søfolk, som udebliver fra tjenesten i visse tilfælde
kan straffes. Bestemmelsen har ikke været anvendt i nyere
tid.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Omlægningen af synsindsatsen og den dermed forbundne
ændring i gebyrreglerne vil være udgiftsneutral for det
offentlige. Der forventes merindtægter på 0,8 mio. kr.,
og merudgifter af tilsvarende størrelse for
Søfartsstyrelsen. Heraf vil 0,1 mio. kr. være
lønsum. En omlægning af erstatningsbestemmelserne vil
begrænse risikoen for, at staten gøres
erstatningsansvarlig for fejl begået af
klassifikationsselskaberne mv. Lovforslagets del om justering af
betalingsreglerne for syn sikrer, at der udgiftsneutralt for staten
gennem en omlægning kan ske en mere effektiv
opfølgning på styrelsens syn.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at indeholde
økonomiske konsekvenser af væsentlig betydning for
erhvervslivet. Redere, der undlader at give Søfartsstyrelsen
tilfredsstillende oplysninger om udbedringen af fejl og mangler,
vil få ekstraomkostninger til det efterfølgende syn.
Tilsvarende gælder for redere, hvis skibe tilbageholdes i
udlandet. De samlede udgifter skønnes at udgøre 0,8
mio. kr. Udgiften kan imidlertid helt undgås ved at sikre en
tilstrækkelig vedligeholdelse af skibet og ved at foretage
tilbagemeldingen inden for fristen.
Der har ikke hidtil været tilfælde,
hvor Søfartsstyrelsen har ydet erstatning i forbindelse med
fejl begået af autoriserede virksomheder. De ændrede
ansvarsregler forventes derfor ikke at få væsentlige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser af nævneværdig betydning for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som
har vurderet, at forslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet på samfundsniveau eller pr.
virksomhed i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et
af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
EU-kommissionen vil i overensstemmelse med
direktiv 95/46/EF blive underrettet om de nye regler om
offentliggørelse af søulykkesrapporter. Derudover
indeholder forslaget ikke EU-retlige aspekter.
7. Høring
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos Advokatrådet, Amtsrådsforeningen i
Danmark, Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danske Havne, Danske
Maritime, Dansk Sø-Restaurations Forening, Datatilsynet,
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Hjemmestyre,
Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark,
Maskinmestrenes Forening, Metal-Søfart,
Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 1895,
Rederiforeningen for mindre Skibe, RestaurationsBranchens Forbund,
Rigsombudsmanden i Grønland, Specialarbejderforbundet i
Danmark, Statsansattes Kartel, Statstjenestemændenes
Centralorganisation II, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere €" Dansk
Navigatørforening og Sømændenes Forbund.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslagets ændring i gebyrreglerne
forventes at beløbe sig til 0,8 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser af nævneværdig betydning for
erhvervslivet | Forslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser af nævneværdig betydning for
erhvervslivet |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Bestemmelser fastsat i medfør af
forslagets § 1, nr. 4, vil blive notificeret overfor
EU-kommissionen i henhold til direktiv 95/46/EF. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende lovs bestemmelser om, hvilke
regler der gælder for forsvarets skibe, indeholder ingen
henvisning til straffebestemmelserne i lovens kapitel 12. Forslaget
retter op herpå, hvilket indebærer, at det ikke vil
være nødvendigt at inddrage den militære
straffelovs bestemmelser om pligtforsømmelse i eventuelle
straffesager om sejladsforseelser på forsvarets skibe.
Til nr. 2 - 4
Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed
udarbejder søulykkesrapporter og redegørelser om
ulykker og dødsfald til søs med det sigte, at der kan
træffes foranstaltninger til forebyggelse af fremtidige
ulykker. Der er fastsat regler herom i bekendtgørelse nr. 31
af 14. januar 2003 om undersøgelse af ulykker til
søs, herunder om offentliggørelse af rapporterne.
Medmindre særlige forhold taler derimod,
offentliggøres rapporterne.
De offentliggjorte rapporter indeholder
identifikation af de involverede skibe, hvorimod navnene på
de involverede personer ikke offentliggøres. Da
søfartsverdenen er "lille", og da ulykker ofte omtales i
pressen eller drøftes på havnen, vil selv ganske
få oplysninger om de enkelte ulykker ofte være
tilstrækkelige til, at man i større eller mindre dele
af søfartsverdenen vil vide, hvilke skibe og i visse
tilfælde også hvilke personer, der er tale om. En mere
omfattende anonymisering vil derfor ikke hindre, at oplysninger i
dele af søfartsverdenen vil kunne henføres til et
konkret skib eller i visse tilfælde til en konkret
person.
Det er afgørende for at forebygge
fremtidige ulykker, at der sker en løbende
offentliggørelse af rapporterne, således at viden om
årsagerne til ulykkerne spredes til en vid kreds inden for
erhvervet, og det må derfor anses for en forudsætning
for at formålet med undersøgelserne opfyldes, at der
sker en offentliggørelse.
Det vil af søulykkesrapporterne i nogle
tilfælde kunne udledes, at involverede må have
begået strafbare forhold, f.eks. hvor det anføres, at
en kollision skyldes, at det ene skib ikke overholdt sin vigepligt.
Sådanne oplysninger vil kunne anses som oplysninger om rent
private forhold, som efter persondatalovens § 8 kun kan
videregives uden samtykke, når dette er nødvendigt for
udførelsen af en myndigheds virksomhed eller sker til
varetagelse af offentlige interesser, som klart overstiger hensynet
til de interesser, som begrunder hemmeligholdelse. Der vil blive
foretaget en vurdering af, om det muligt strafbare forhold er
relevant i forhold til den hændelse som Opklaringsenheden er
ved at afdække årsagerne til, og om omtalen af
forholdet i søulykkesrapporten således er
nødvendig for enhedens virksomhed. Persondatalovens
betingelser for videregivelse af sådanne oplysninger vil
derfor være opfyldt.
Såfremt Opklaringsenheden bliver
opmærksom på, at forholdene på et skib ikke har
levet op til gældende regler, uden at dette har nogen
tilknytning til den ulykke, som enheden undersøger, vil
dette ikke blive omtalt i søulykkesrapporten, som
offentliggøres. Opklaringsenheden vil i stedet underrette de
relevante enheder i Søfartsstyrelsen med henblik på,
at disse kan følge op herpå. Såfremt forholdet
er af en sådan karakter, at der er fare for de
ombordværendes sikkerhed og sundhed eller fare for
forurening, vil Opklaringsenheden endvidere tilbageholde det
pågældende skib.
Oplysninger om de involveredes helbredsforhold
offentliggøres normalt ikke i søulykkesrapporterne.
Rapporterne indeholder dog i begrænset omfang oplysninger om,
hvorledes de involverede er kommet til skade; det kan f.eks.
være anført, at en søfarende har fået
læderet en hånd eller amputeret et ben, som er kommet i
klemme.
I enkelte tilfælde er oplysninger om de
involveredes forudgående helbredstilstand dog af
væsentlig betydning for beskrivelsen af det
hændelsesforløb, som har ledt frem til ulykken.
Sådanne oplysninger vil dog kun indgå i rapporterne i
tilfælde, hvor helbredsoplysningen direkte har haft
indvirkning på den hændelse, der beskrives. Som
eksempel kan nævnes et tilfælde, hvor en person under
overførsel fra et skib til et andet faldt i vandet i
forbindelse med, at han fik hjertestop. Opklaringsenheden udviser
stor tilbageholdenhed med offentliggørelse af oplysninger,
som involverer enkeltpersoners helbredsforhold, og vil, hvor det er
muligt, søge at indhente samtykke fra de
pågældende.
Væsentlige samfundsmæssige hensyn
taler for, at søulykkesrapporter fortsat
offentliggøres, selvom der i meget begrænset omfang
indgår helbredsoplysninger heri. I den forbindelse vil det
blive fastsat, at det alene er helbredsoplysninger, der er
nødvendige for at give et retvisende billede af den enkelte
ulykke, der offentliggøres, og derved medvirke til at
fremtidige ulykker forebygges, eller disses konsekvenser
begrænses.
§ 7 i lov om behandling af
personoplysninger og det bagved liggende direktiv (direktiv
95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger, offentliggjort i EF-tidende 1995, L 281,
s 31) indeholder et almindeligt forbud imod offentliggørelse
af helbredsoplysninger. Direktivet åbner imidlertid mulighed
for, at der af hensyn til beskyttelse af vigtige
samfundsmæssige interesser kan ske undtagelse fra det
almindelige forbud imod videregivelse af sådanne oplysninger,
såfremt der etableres tilstrækkelige garantier. Det er
bl.a. en forudsætning herfor, at Kommissionen underrettes
herom. Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at
der vil blive fastsat nye bestemmelser, der fraviger det
almindelige forbud imod videregivelse af helbredsoplysninger,
således at oplysninger af denne karakter forsat vil kunne
indgå i de søulykkesrapporter, som
offentliggøres. Det kan nævnes, at andre
europæiske landes myndigheder, som forestår opklaring
af søulykker, følger en praksis svarende til den
danske.
Efter databehandlingsdirektivet
forudsætter en fravigelse af det almindelige forbud imod
videregivelse af helbredsoplysninger, at der etableres
"tilstrækkelige garantier". Lov om behandling af
personoplysninger indeholder en række bestemmelser om
oplysningspligt mv., som skal iagttages i forbindelse med
behandling af personoplysninger. Henset til, at det er en offentlig
myndighed, som efter en konkret vurdering tager stilling til, om
medtagelse af de nævnte oplysninger i
søulykkesrapporterne er nødvendig med henblik
på at forebygge fremtidige ulykker, samt at dette som
nævnt ovenfor kun sker i meget begrænset omfang, er det
vurderet, at kravet om "tilstrækkelige garantier" ikke
nødvendiggør særlige supplerende
beskyttelsesforanstaltninger om oplysningspligt,
sletningsfrister eller lignende, som ligger ud over hvad der i
øvrigt følger af lov om behandling af
personoplysninger.
Til nr. 5
De tekniske forskrifter, som
Søfartsstyrelsen udsteder i medfør af lov om
sikkerhed til søs, kundgøres efter den gældende
§ 17, stk. 5, i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen, der
dels udgives løbende, dels udgives som særtryk med
samlede regelværk for de enkelte skibstyper. Efter
lovtidendeloven kan der ved kongelig anordning ske undtagelse fra
den almindelige ordning, hvorefter forskrifter, som er bindende for
borgerne, offentliggøres i deres fulde ordlyd i Lovtidende.
Bestemmelsen i § 17, stk. 5, er en lovbestemt undtagelse fra
den almindelige ordning om offentliggørelse i
Lovtidende.
Søfartsstyrelsen har i en række
tilfælde fastsat regler, som indebærer, at de af
FN€™s internationale søfartsorganisation, IMO,
vedtagne internationale resolutioner og kodekser skal
følges. Eksempler herpå er IMO€™s kodeks
for konstruktion og udrustning af mobile offshore bore enheder (den
såkaldte MODU-kodeks), kodeks for transport af farligt gods i
pakket form (IMDG-kodeks), samt kodeks for transport af
bulkladninger i fast form (BC-kodeksen). I sådanne
tilfælde oversættes IMO kodekserne i almindelighed ikke
til dansk. Der foreligger endvidere en række ISO standarder,
f.eks. vedrørende tekniske krav til skibsudstyr, som ikke er
oversat.
Baggrunden for ikke at oversætte reglerne
er dels, at oversættelser i praksis ikke efterspørges
af søfartserhvervet, dels ressourcemæssige hensyn. En
oversættelse vil endvidere indebære en forsinkelse af
den løbende danske regeltilpasning og risiko for fejl.
De af IMO vedtagne resolutioner og kodekser kan
erhverves mod betaling, som hovedregel såvel i papirudgaver
som på CD-rom. IMO, hvis udgifter udover bidrag fra
medlemsstaterne delvist finansieres ved salg af publikationer, har
som led i en forsøgsordning lagt enkelte af vedtagelserne
på internettet, således at det er muligt vederlagsfrit
at downloade disse. Hovedparten af de vedtagne koder mv. kan
imidlertid alene erhverves imod betaling. Herudover vil de ligge
til gennemsyn på Søfartsstyrelsens hoved- og
regionalkontorer.
På en række betydningsfulde
områder, f.eks. skibes stabilitet, brandsikring og
sikkerheds-, navigations- og kommunikationsudstyr samt
forureningsforebyggelse, foreligger detaljerede forskrifter i de
internationale IMO-konventioner. På en række andre
områder, navnlig vedrørende skibenes skrog, maskineri
samt elinstallationer og kontrolsystemer, fremgår de
detaljerede krav ikke af IMO-konventionerne eller af
Søfartsstyrelsens regler. De detaljerede krav på disse
områder er derimod indeholdt i klassifikationsselskabernes
egne regler. Det følger af EU direktiv 94/57/EF 22. november
1994 om fælles regler og standarder for organisationer, der
udfører inspektion og syn af skibe, og for
søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed (jf.
EF-Tidende 1995, nr. L 038 af 18/02/1995) med senere
ændringer, at medlemsstaterne skal sikre, at et skib, der
fører dens flag, er bygget og vedligeholdt i
overensstemmelse med de krav til skrog, maskineri samt
elinstallationer og kontrolsystemer, der stilles af en anerkendt
organisation. Direktivbestemmelsen er gennemført i dansk ret
ved administrative forskrifter udstedt i medfør af loven.
Der er ikke foretaget oversættelse af de enkelte
klassifikationsselskabers detaljerede krav, som kan erhverves imod
betaling hos selskaberne. Baggrunden herfor er dels
ressourcemæssige hensyn, dels at oversættelser af
klassifikationsselskabernes forskrifter ikke efterspørges i
erhvervet, ligesom det ville medføre risiko for fejl,
såfremt kravene oversættes.
Reglerne, der ikke oversættes til dansk,
retter sig primært imod den internationalt orienterede del af
søfartsbranchen og de tilknyttede erhverv, f.eks.
værfter, klassifikationsselskaber, skibsmæglere,
speditører og afskibere. Reglerne retter sig således
kun i meget begrænset omfang imod enkeltpersoner og andre
uden for professionelle, internationalt orienterede kredse. Hvor de
undtagelsesvis omfatter personer uden for de erhvervskredse, som
må forudsættes at være bekendt med engelsk, vil
det forhold, at reglerne ikke foreligger på dansk, kunne
få betydning for, om manglende overholdelse af reglerne
f.eks. bør medføre straf.
Hjemmelsgrundlaget for den ovennævnte
praksis lovfæstes med det foreslåede nye stk. 6.
Det er endvidere hensigten, at den
foreslåede hjemmelsbestemmelse vil blive anvendt til at
åbne mulighed for, at kundgørelse af visse tekniske
forskrifter om skibes konstruktion og udrustning mv., som alene
henvender sig til en meget begrænset, professionel
brugerkreds, kan ske på elektroniske medier.
Til nr. 6 - 8
Den gældende lovs § 22
indebærer, at Søfartsstyrelsen kan blive ansvarlig
over for en skadelidt, såfremt et klassifikationsselskab
eller anden af styrelsen autoriseret virksomhed pådrager sig
ansvar ved handlinger eller undladelser i forbindelse med
udførelse af de opgaver, som autorisationen omfatter.
Formuleringen i stk. 1 og stk. 2 i lovbestemmelsen, hvorefter de
bemyndigede udfører kontrol og godkendelsesarbejdet mv. "med
ansvar over for Søfartsstyrelsen" indebærer -
sammenholdt med bestemmelsens forarbejder - at styrelsen vil
hæfte for erstatningsansvar, som den pågældende
autoriserede pådrager sig ved udførelse af
godkendelsesarbejdet mv., også selvom styrelsen ikke har
begået nogen fejl i forbindelse med udstedelse eller
fornyelse af autorisationen til den pågældende. Efter
dansk rets almindelige erstatningsregler ville
Søfartsstyrelsen som hovedregel ikke være
erstatningsansvarlig for fejl begået af
klassifikationsselskaberne, i det omfang disse må anses som
selvstændigt virkende tredjemænd. Det kan dog give
anledning til tvivl, om det offentlige - henset til den enkelte
sags konkrete omstændigheder - vil kunne blive
erstatningsansvarlig for handlinger begået af
klassifikationsselskaberne mv.
Efter den gældende formulering af lov om
sikkerhed til søs påhviler der således
Søfartsstyrelsen et ganske vidtgående ansvar set i
forhold til dansk rets almindelige regler om ansvar for
selvstændigt virkende trediemænd. Dette skal endvidere
sammenholdes med, at det står den enkelte reder frit at
vælge, hvilket af de autoriserede klassifikationsselskaber
der ønskes benyttet. Søfartsstyrelsen er endvidere i
henhold til bl.a. Rådets direktiv 96/98/EF af 20. december
1996 om udstyr på skibe med senere ændringer,
forpligtet til uprøvet at anerkende teknisk udstyr i skibe,
som er godkendt af et i henhold til direktivet bemyndiget
organ.
Med ændringsbestemmelsen tilsigtes at
skabe en klar retstilstand, hvor det offentlige ikke er ansvarlig
for fejl begået af klassifikationsselskaberne mv.
Såfremt Søfartsstyrelsen derimod selv begår fejl
i forbindelse med udstedelse og fornyelse mv. af autorisationerne,
vil styrelsen blive erstatningsansvarlig efter dansk rets
almindelige erstatningsregler. Samtidig er det fundet
hensigtsmæssigt at præcisere hjemmelsgrundlaget for de
bestemmelser vedrørende anerkendelse af afprøvninger,
som er nødvendige bl.a. i henhold til det ovennævnte
direktiv 96/98/EF.
Til nr. 9 - 12
Efter den gældende lovs § 24 kan
økonomi- og erhvervsministeren generelt fastsætte
regler om betaling for syn af skibe, som er foreskrevet i
medfør af loven; for fiskeskibe er det dog kun særlige
typer af syn, jf. bestemmelsens stk. 1, der kan kræves
betaling for. Der er endvidere i bestemmelsen til
gennemførelse af EU-forpligtelser en særregel om
opkrævning af betaling, når der ved en
havnestatskontrol af et udenlandsk skib er konstateret fejl, som
gør tilbageholdelse af skibet berettiget. Bestemmelsen
sigter mod kontrol af udenlandske skibe, som foretages i henhold
til EU's havnestatskontroldirektiv (Rådets direktiv 95/21EF
af 19. juni 1995 af havnestatskontrol af skibsfart med senere
ændringer). Lovens almindelige hjemmelsbestemmelser om
betaling omfatter øvrige syn af udenlandske skibe, som er
foreskrevet i medfør af loven.
Ved indførelsen af bestemmelsen var det
forudsat, at begrebet "syn som er foreskrevet i medfør af
loven" ikke omfattede de kontrolsyn, som Søfartsstyrelsen
gennemfører på stikprøvevis eller ved konkrete
mistanker om, at forholdene ikke er i orden. Lovændringen
åbner mulighed for, at der kan fastsættes regler om
opkrævning af betaling også for sådanne syn. Det
er navnlig skibe, der ikke melder tilfredsstillende tilbage om,
hvorledes konstaterede fejl er udbedret, som vil blive mødt
med øgede kontrolbesøg, og som der vil skulle betales
for.
Til nr. 13
Bestemmelsen i § 30, stk. 2, om straf for
rømning, der tidligere fandtes i sømandsloven, blev i
1999 overført til lov om sikkerhed til søs. Hverken
den nugældende bestemmelse eller dens forgænger i
sømandsloven har været anvendt i nyere tid. Tiden er
løbet fra bestemmelsen, der foreslås ophævet som
overflødig. Det bemærkes, at straffeloven indeholder
regler om straf for den, der - uanset at det er ham muligt uden
særlig fare eller opofrelse - undlader at afværge
søskade eller lignende ulykker, der medfører fare for
menneskeliv. Med ophævelsen af bestemmelsen tilsigtes ingen
ændring af de erstatningsretlige eller
ansættelsesretlige forhold, der kan være en
følge af en søfarendes rømning eller anden
udeblivelse fra tjenesten.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 1. Loven finder
anvendelse på danske skibe. For krigsskibe og
troppetransportskibe finder dog alene kapitel 3 og § 17, stk.
3, anvendelse. | | 1. I § 1, stk.
1, ændres »og § 17, stk. 3« til:
», § 17, stk. 3, og kapitel 12«. |
§ 4. € Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter regler om undersøgelse
af ulykker til søs, der vedrører danske skibe, samt
ulykker til søs med anden tilknytning til Danmark, herunder
om 1) meldepligt og fjernelse af vragdele i
forbindelse med søulykker med henblik på at sikre
undersøgelsesmulighederne, 2) samarbejde med udenlandske myndigheder og 3) begrænsning i adgangen til aktindsigt,
indtil undersøgelsen er afsluttet. | | 2. I § 4, stk.
3, nr. 2, ændres »og« til:
»,«. 3. I § 4, stk.
3, nr. 3, ændres ».« til:
»og«. 4. I § 4, stk.
3, efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »4) offentliggørelse af
rapporter om undersøgelserne, herunder om
offentliggørelse af oplysninger om personers
helbredsmæssige forhold, hvor dette sker for at forebygge af
fremtidige ulykker eller begrænse disses
konsekvenser.« |
§ 17. € Stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren kan bemyndige Søfartsstyrelsen til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
økonomi- og erhvervsministeren. Tekniske forskrifter, som
Søfartsstyrelsen udsteder i henhold til sådan
bemyndigelse, kundgøres i Meddelelser fra
Søfartsstyrelsen. | | 5. I § 17, stk.
5, udgår 2. pkt. , og efter stk. 5
indsættes som nyt stykke: » Stk. 6. Ministeren
kan fastsætte regler om kundgørelsen af de i
medfør af loven udstedte forskrifter og kan bestemme, at
internationale vedtagelser indenfor lovens område skal
være gældende, uanset at de ikke foreligger på
dansk. |
§ 22.
Økonomi- og erhvervsministeren kan på nærmere
angivne vilkår autorisere klassifikationsselskaber, andre
virksomheder eller enkeltpersoner til på
Søfartsstyrelsens vegne og med ansvar over for denne at
foretage syn af skibe, herunder at foretage beregninger,
undersøgelser og opmålinger af skibe, samt at udstede
certifikater. | | 6. I § 22, stk.
1, udgår: »og med ansvar over for
denne«. |
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan på nærmere angivne vilkår
autorisere virksomheder eller enkeltpersoner til med ansvar over
for Søfartsstyrelsen at foretage godkendelsesarbejde samt
undersøgelser af og prøver med skibe, skibsudstyr og
andre produkter, der skal være godkendt af
Søfartsstyrelsen. | | 7. I § 22, stk.
2, udgår: »med ansvar over for
Søfartsstyrelsen«. |
Stk. 3. Søfartsstyrelsen er ikke
forpligtet til selv at udføre syn og foretage godkendelser,
der er omfattet af en autorisation, som er udstedt i medfør
af stk. 1 eller 2. Stk. 4. Når der udstedes autorisation
i medfør af stk. 1 eller 2, kan Søfartsstyrelsen,
såfremt den, der autoriseres, ønsker det, indgå
aftale om begrænsning af den autoriseredes ansvar for skader,
der indtræffer på grund af simpel uagtsomhed under
udførelse af de opgaver, som autorisationen omfatter. | | 8. I § 22
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: » Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om anerkendelse af
prøvninger og godkendelser mv. Stk. 4. Søfartsstyrelsen er ikke
erstatningsansvarlig for fejl begået af de i stk. 1 og 2
nævnte autoriserede virksomheder mv.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6. |
§ 24.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
betaling for syn af fiskeskibe, hvor Søfartsstyrelsen
foretager 1) syn og godkendelser m.v. efter anmodning, selv
om de er omfattet af en autorisation meddelt i henhold til §
22, 2) syn, hvor der er givet fritagelse fra regler
fastsat i medfør af § 23 om optagelse i
klassifikationsselskabers registre, 3) syn, der efter anmodning udføres uden
for sædvanlig arbejdstid, 4) første hovedsyn i udlandet eller
på Færøerne samt andre syn, der efter anmodning
foretages i udlandet eller på Færøerne,
eller 5) aftalte syn, der ikke har kunnet
påbegyndes, må afbrydes eller ikke har kunnet afsluttes
inden for en af økonomi- og erhvervsministeren fastsat
normtid på grund af værftets, rederiets eller disses
repræsentanters forhold. | | 9. I § 24, stk.
1, nr. 4 , udgår »eller«. 10. I § 24,
stk. 1, nr. 5, ændres ».« til: »,
eller«. 11. I § 24,
stk.1, indsættes som nr. 6 : »6) syn, fordi det ikke af
værftet, rederiet eller disses repræsentanter
fyldestgørende er oplyst, hvorledes tidligere konstaterede
fejl er udbedret.« |
Stk. 2. For andre end de i stk. 1
nævnte skibe kan økonomi- og erhvervsministeren
fastsætte regler om betaling for Søfartsstyrelsens
udførelse af syn, som er foreskrevet i medfør af
loven. | | 12. I § 24, stk. 2,
indsættes efter »loven«: », herunder
kontrolsyn«. |
§30. € Stk. 2. Den, der med forsæt til at
unddrage sig tjenesten, undlader at indfinde sig om bord i rette
tid eller forlader skibet, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder, hvis vedkommende
indså eller burde indse, at rømning ville
medføre fare for menneskeliv eller skibet. | | 13. § 30,
stk. 2, ophæves . |