L 91 Forslag til lov om ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer.

(Ophævelse af 18-års-grænsen i § 2 b).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 11-11-2004

Fremsat: 11-11-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l91_som_fremsat (html)

L 91 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer. (Ophævelse af 18-års-grænsen i § 2 b).

Fremsat den 11. november 2004 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om retsforholdet mellem
arbejdsgivere og funktionærer 1)

(ophævelse af 18 års grænsen i § 2b)

 

I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 8. september 2004, foretages følgende ændringer:

§ 1

1. Fodnoten til lovens titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser der gennemfører dele af Rådets direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået af EFS, UNICF og CEEP (EF-T 1999, nr. L 175, s. 43) og dele af Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000, nr. L 303, s. 16).«

2. I § 2b, stk. 1, udgår »der er fyldt 18 år, og«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Loven har virkning for afskedigelser, der foretages efter lovens ikrafttræden.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund for lovforslaget

Forslaget til ændring af funktionærloven udgør en del af gennemførelsen af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder i Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (beskæftigelsesdirektivet).

2. Beskæftigelsesdirektivet

Beskæftigelsesdirektivet er en del af Europa-Kommissionens anti-diskriminationspakke, der blev fremsat den 25. november 1999 med hjemmel i EF-traktatens artikel 13, hvorefter der kan træffes hensigtsmæssige foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling. Direktivet fastlægger rammen for forbuddet mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet og vedrører kriterierne religion, tro, alder, handicap og seksuel orientering.

For så vidt angår alderskriteriet er det direktivets udgangspunkt, at forskelsbehandling på grund af alder er forbudt. Direktivet beskytter således både unge og ældre mod diskrimination. Direktivet anerkender imidlertid også, at der kan være situationer, hvor det vil være lovligt at tillægge en lønmodtagers alder betydning. Direktivet indeholder derfor en særbestemmelse i artikel 6, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne kan bestemme, at ulige behandling på grund af alder ikke udgør forskelsbehandling, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne af den nationale ret, bl.a. legitime beskæftigelses-, arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis midlerne til at opfylde det pågældende mål er hensigtsmæssige og nødvendige. Det vil sige, at det absolutte udgangspunkt i direktivet, hvorefter direkte forskelsbehandling er ulovlig og ikke kan legitimeres, vil kunne fraviges for så vidt angår aldersdiskrimination, såfremt medlemsstaterne bestemmer dette, og såfremt denne fravigelse i øvrigt er sagligt og proportionalt begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne af den nationale ret.

3. Lovforslagets indhold

Som led i gennemførelsen af beskæftigelsesdirektivet foreslås det at fjerne 18 års grænsen i funktionærlovens § 2b, idet der for funktionærer under 18 år ikke er hjemmel til at tilkende godtgørelse for usaglig afskedigelse. 18 års grænsen i § 2 b, der blev indført ved funktionærlovsrevisionen i 1964 blev oprindeligt vedtaget med henblik på at sikre parallelitet med den udvikling, der havde fundet sted på de store overenskomstområder, hvor der var indgået aftaler om værn mod usaglige opsigelser. Oprindeligt var funktionærlovens aldersgrænse 20 år, men denne blev nedsat til 18 år ved en generel lovændring i 1976 om aldersgrænser, da myndighedsalderen blev nedsat fra 20 til 18 år. Det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget til funktionærloven, at nedsættelsen af aldersgrænsen var begrundet i, at aldersgrænsen på det overenskomstdækkede område var blevet nedsat fra 20 til 18 år. Aldersgrænsen i overenskomsterne er efterfølgende blevet ophævet i 1981.

Der ligger således hverken beskyttelses- eller beskæftigelseshensyn bag aldersgrænsen, og der er derfor ikke grundlag for at undtage denne form for ulige behandling på grund af alder i medfør af direktivets artikel 6. Da 18 års grænsen vurderes at være i strid med beskæftigelsesdirektivet, foreslås det derfor, at 18 års grænsen i funktionærloven ophæves.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget vurderes alene at have begrænsede økonomiske konsekvenser for den del af erhvervslivet, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst, jf. at der med forslaget genetableres parallelitet mellem overenskomsternes og funktionærlovens beskyttelse mod usaglig afskedigelse.

De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Ligestillingsmæssige konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have kønsligestillingsmæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget gennemfører dele af Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000 nr. L 303, s. 16).

Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har været sendt i høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Københavns og Frederiksberg kommuner, Centralorganisationernes Fællesudvalg og Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har forslaget været sendt i høring hos Personalestyrelsen, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Ældresagen, Ældremobiliseringen, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer og Center for Ligebehandling af Handicappede.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive
konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang)

Negative
konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Der forventes ingen merudgifter af betydning for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget gennemfører dele af Rådets direktiv

2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000 nr. L 303, s. 16).

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Med bestemmelsen ændres note 1 i loven, således at det fremgår, at loven gennemfører dele af direktivet om tidsbegrænset ansættelse og dele af beskæftigelsesdirektivet i dansk ret.

Til nr. 2

For at sikre en korrekt gennemførelse af beskæftigelsesdirektivets forbud mod forskelsbehandling på grund af alder foreslås det, at 18 års grænsen i § 2b fjernes. Forslaget indebærer, at det i sager om usaglig afskedigelse af funktionærer fremover vil være uden betydning om funktionæren er fyldt 18 år. Betingelsen for at kunne få tilkendt en godtgørelse for usaglig afskedigelse vil herefter være, om bestemmelsens anciennitetskrav er opfyldt.

Til § 2

Da implementeringsfristen for EF direktiv 2000/78/EF udløber den 2. december 2004, foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det foreslås, at loven får virkning for afskedigelser, der foretages efter lovens ikrafttræden.


1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000, nr. L 303, s.16).


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

1. Fodnoten til lovens titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået mellem EFS, UNICE og CEEP (EF-T 1999, nr. L 175, s. 43 og dele af Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000, nr. L 303, s. 16).«

§ 1. - - -

 

 

§ 2. - - -

 

 

§ 2 a. - - -

 

 

 

 

 

§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, der er fyldt 18 år, og som har været uafbrudt beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen, ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse. Denne fastsættes under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens øvrige omstændigheder, men kan ikke overstige funktionærens løn for en periode svarende til halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer den pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og 3. Er funktionæren ved opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelsen dog udgøre indtil 3 måneders løn.

 

2. I § 2b, stk. 1, udgår »der er fyldt 18 år, og«.