L 91 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer.
(Ophævelse af 18-års-grænsen i § 2 b).
Fremsat den 11. november 2004 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsforholdet
mellem
arbejdsgivere og funktionærer 1)
(ophævelse af 18 års
grænsen i § 2b)
I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere
og funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 8.
september 2004, foretages følgende ændringer:
§ 1
1. Fodnoten til lovens
titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser
der gennemfører dele af Rådets direktiv 1999/70/EF af
28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, der er indgået af EFS, UNICF og CEEP (EF-T
1999, nr. L 175, s. 43) og dele af Rådets direktiv 2000/78/EF
af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T
2000, nr. L 303, s. 16).«
2. I § 2b, stk. 1,
udgår »der er fyldt 18 år, og«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning for
afskedigelser, der foretages efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund for
lovforslaget
Forslaget til ændring af
funktionærloven udgør en del af gennemførelsen
af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder i
Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv
(beskæftigelsesdirektivet).
2. Beskæftigelsesdirektivet
Beskæftigelsesdirektivet er en del af
Europa-Kommissionens anti-diskriminationspakke, der blev fremsat
den 25. november 1999 med hjemmel i EF-traktatens artikel 13,
hvorefter der kan træffes hensigtsmæssige
foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling.
Direktivet fastlægger rammen for forbuddet mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet og vedrører
kriterierne religion, tro, alder, handicap og seksuel
orientering.
For så vidt angår alderskriteriet
er det direktivets udgangspunkt, at forskelsbehandling på
grund af alder er forbudt. Direktivet beskytter således
både unge og ældre mod diskrimination. Direktivet
anerkender imidlertid også, at der kan være
situationer, hvor det vil være lovligt at tillægge en
lønmodtagers alder betydning. Direktivet indeholder derfor
en særbestemmelse i artikel 6, stk. 1, hvorefter
medlemsstaterne kan bestemme, at ulige behandling på grund af
alder ikke udgør forskelsbehandling, hvis den er objektivt
og rimeligt begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne
af den nationale ret, bl.a. legitime beskæftigelses-,
arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis
midlerne til at opfylde det pågældende mål er
hensigtsmæssige og nødvendige. Det vil sige, at det
absolutte udgangspunkt i direktivet, hvorefter direkte
forskelsbehandling er ulovlig og ikke kan legitimeres, vil kunne
fraviges for så vidt angår aldersdiskrimination,
såfremt medlemsstaterne bestemmer dette, og såfremt
denne fravigelse i øvrigt er sagligt og proportionalt
begrundet i et legitimt formål indenfor rammerne af den
nationale ret.
3. Lovforslagets indhold
Som led i gennemførelsen af
beskæftigelsesdirektivet foreslås det at fjerne 18
års grænsen i funktionærlovens § 2b,
idet der for funktionærer under 18 år ikke er hjemmel
til at tilkende godtgørelse for usaglig afskedigelse. 18
års grænsen i § 2 b, der blev indført ved
funktionærlovsrevisionen i 1964 blev oprindeligt vedtaget med
henblik på at sikre parallelitet med den udvikling, der havde
fundet sted på de store overenskomstområder, hvor der
var indgået aftaler om værn mod usaglige opsigelser.
Oprindeligt var funktionærlovens aldersgrænse 20
år, men denne blev nedsat til 18 år ved en generel
lovændring i 1976 om aldersgrænser, da
myndighedsalderen blev nedsat fra 20 til 18 år. Det
fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget
til funktionærloven, at nedsættelsen af
aldersgrænsen var begrundet i, at aldersgrænsen
på det overenskomstdækkede område var blevet
nedsat fra 20 til 18 år. Aldersgrænsen i
overenskomsterne er efterfølgende blevet ophævet i
1981.
Der ligger således hverken
beskyttelses- eller beskæftigelseshensyn bag
aldersgrænsen, og der er derfor ikke grundlag for at undtage
denne form for ulige behandling på grund af alder i
medfør af direktivets artikel 6. Da 18 års
grænsen vurderes at være i strid med
beskæftigelsesdirektivet, foreslås det derfor, at 18
års grænsen i funktionærloven ophæves.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes alene at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for den del af
erhvervslivet, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst,
jf. at der med forslaget genetableres parallelitet mellem
overenskomsternes og funktionærlovens beskyttelse mod usaglig
afskedigelse.
De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
kønsligestillingsmæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører dele af
Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T
2000 nr. L 303, s. 16).
Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Københavns og Frederiksberg kommuner,
Centralorganisationernes Fællesudvalg og Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har forslaget
været sendt i høring hos Personalestyrelsen,
Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Ældresagen, Ældremobiliseringen, Det Centrale
Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer og Center
for Ligebehandling af Handicappede.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive
konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative
konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der forventes ingen merudgifter af betydning
for erhvervslivet. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T
2000 nr. L 303, s. 16). |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen ændres note 1 i loven,
således at det fremgår, at loven gennemfører
dele af direktivet om tidsbegrænset ansættelse og dele
af beskæftigelsesdirektivet i dansk ret.
Til nr. 2
For at sikre en korrekt gennemførelse
af beskæftigelsesdirektivets forbud mod forskelsbehandling
på grund af alder foreslås det, at 18 års
grænsen i § 2b fjernes. Forslaget indebærer,
at det i sager om usaglig afskedigelse af funktionærer
fremover vil være uden betydning om funktionæren er
fyldt 18 år. Betingelsen for at kunne få tilkendt en
godtgørelse for usaglig afskedigelse vil herefter
være, om bestemmelsens anciennitetskrav er opfyldt.
Til § 2
Da implementeringsfristen for EF direktiv
2000/78/EF udløber den 2. december 2004, foreslås det,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Det foreslås, at loven får virkning for
afskedigelser, der foretages efter lovens ikrafttræden.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2000/78/EF af 27.
november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T 2000, nr. L 303,
s.16).
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | 1. Fodnoten til lovens
titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv 1999/70/EF af
28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, der er indgået mellem EFS, UNICE og CEEP
(EF-T 1999, nr. L 175, s. 43 og dele af Rådets direktiv
2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF-T
2000, nr. L 303, s. 16).« |
§ 1. - - - | | |
§ 2. - - - | | |
§ 2 a. - -
- | | |
| | |
§ 2 b.
Såfremt opsigelse af en funktionær, der er fyldt 18
år, og som har været uafbrudt beskæftiget i den
pågældende virksomhed i mindst 1 år før
opsigelsen, ikke kan anses for rimeligt begrundet i
funktionærens eller virksomhedens forhold, skal
arbejdsgiveren udrede en godtgørelse. Denne fastsættes
under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens
øvrige omstændigheder, men kan ikke overstige
funktionærens løn for en periode svarende til
halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer den
pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og
3. Er funktionæren ved opsigelsen fyldt 30 år, kan
godtgørelsen dog udgøre indtil 3 måneders
løn. | | 2. I § 2b, stk. 1,
udgår »der er fyldt 18 år, og«. |