L 9 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Revision af støtte- og
kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser).
Fremsat den 6. oktober 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Revision af støtte- og
kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I §
147 ændres »2004-05« til:
»2006-07«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Det fremgår af § 147 i lov om
social service, at der i folketingsåret 2004-05 skal
fremsættes forslag til revision af støtte- og
kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser, jf. lovens
§ 80.
Støtte- og kontaktpersonordningen for
personer med sindslidelser blev indført den 1. august 1996
ved § 68 c i lov om social bistand. Kommunerne fik hermed
mulighed for at tilbyde personer med sindslidelser en
støtte- og kontaktperson. Formålet var at skabe og
sikre en kontakt til personer med sindslidelser samt at yde
støtte og omsorg. Sigtet var på den måde at
skabe en bedre livssituation for personer med sindslidelser.
Med indførelsen af lov om social service
den 1. juli 1998 blev det en pligt og ikke længere kun en
mulighed for kommunerne at stille en støtte- og
kontaktperson til rådighed for de mest socialt udsatte og
isolerede grupper af personer med sindslidelser.
Den senest offentliggjorte sociale
ressourceopgørelse fra marts 2004 viser, at 5.095 personer
med sindslidelser i marts 2004 var omfattet af ordningen.
Ved lovrevisionen af støtte- og
kontaktpersonordningen i folketingsåret 2002-03 blev det
oplyst, at Socialministeriet ville tage initiativ til at
undersøge behovsdækningen for støtte- og
kontaktpersoner for personer med sindslidelser.
Behovsundersøgelsen er en del af regeringens
handlingsprogram »Det Fælles Ansvar« for de
svageste grupper, og baggrunden for ønsket om
undersøgelsen var at få belyst, hvordan støtte-
og kontaktpersonordningen er etableret og fungerer i landets mindre
kommuner. Samtidig skulle det belyses, i hvilket omfang behovet for
støtte- og kontaktpersoner til personer med anden etnisk
baggrund end dansk dækkes af den nuværende ordning.
Evalueringen af støtte- og
kontaktpersonordningen i de mindre kommuner, foretaget af Socialt
Udviklingscenter (SUS), tager udgangspunkt i 162 kommuner, som har
et indbyggertal på maksimalt 12.000. Essensen af
undersøgelsen er, at de mindre kommuner har etableret
støtte- og kontaktpersonordninger. Kun ganske få
kommuner er endnu ikke startet, men planlægger at
iværksætte ordningen. Overordnet vurderes det i
evalueringen, at ordningen er meget positiv, bl.a. fordi ordningen
har betydet, at brugerne i større omfang beholder deres egen
bolig og fordi »svingdørspatienter« ikke
længere eksisterer. Det konkluderes i undersøgelsen,
at der ikke er behov for indholdsmæssige
lovændringer.
Evalueringen af området sindslidende med
etnisk minoritetsbaggrund, udført af Røde Kors for
Videnscenter for Socialpsykiatri, viser, at der heller ikke her
peges på behov for indholdsmæssige ændringer af
loven. Evalueringen peger dog på, at der kan være et
behov for at gå i dialog med kommunerne om den
opsøgende indsats i forhold til denne gruppe og i forhold
til anvendelse af kvalificeret tolkebistand. Socialministeriet vil
følge op på dette.
Ved lovrevisionen af støtte- og
kontaktpersonordningen i folketingsåret 2002-03 blev det
endvidere foreslået at udsætte lovrevisionen til
folketingsåret 2004-05 for at gøre det muligt at
inddrage erfaringer fra igangværende forsøg med
støtte- og kontaktpersoner til hjemløse og til
personer med alkohol- og stofmisbrug.
Der blev i 2001 iværksat et 2-årigt
forsøg med støtte- og kontaktpersoner til
hjemløse. Forsøget er blevet forlænget til
udgangen af 2004. Forsøget er evalueret af
Konsulentkompagniet. Evalueringen viser, at hjemløse i
høj grad har gavn af ordningen. Hovedparten af brugerne har
opnået at kunne håndtere deres hverdagsliv mere
konstruktivt og har netop haft udbytte af, at tilbuddet er
opsøgende, frivilligt, omfattende, langvarigt og personligt
ansporende.
Der er ligeledes igangsat et 2-årigt
forsøg med støtte- og kontaktpersoner til personer
med stofmisbrugsproblemer. Forsøget udløber med
udgangen af 2004. Endelig er der i marts 2003 igangsat
forsøg med støtte- og kontaktpersoner til personer
med alkoholmisbrugsproblemer. Forsøget løber i 4
år. De første erfaringer på både alkohol-
og stofmisbrugsområdet, indhentet af Videns- og
Formidlingscenter for Socialt Udsatte, tyder på, at der er en
gruppe meget udsatte og isolerede misbrugere, der har gavn af et
støtte- og kontaktpersontilbud. Forsøgene på
misbrugsområdet, især alkoholområdet, er dog ikke
endeligt evalueret.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at støtte- og
kontaktpersonordningen for personer med sindslidelser i
servicelovens § 80 fortsætter uændret, og at
revision af bestemmelsen udskydes til folketingsåret
2006-07.
Forslaget om udsættelse af revisionen skal
ses i forhold til, at forsøgene på
misbrugsområdet ikke er afsluttede. Det gælder
især alkoholmisbrugsområdet, hvor forsøget har
forløbet i under halvdelen af forsøgsperioden. Det
endelige resultat af disse forsøg bør afventes,
før der tages endelig stilling til, om støtte- og
kontaktpersonordningen bør udvides til også at omfatte
hjemløse samt personer med alkohol- og
stofmisbrugsproblemer. Ved at udsætte revisionen til
folketingsåret 2006-07 vil der samtidig kunne ske et
tidsmæssigt sammenfald mellem en eventuel udvidelse af
ordningen og regeringens planlagte strukturelle ændringer i
kommunerne, således at en eventuel udvidelse vil blive
indført i de forventede større kommuner.
Socialministeriet vil i forbindelse med
finanslovsforhandlingerne for 2005 søge at finde midler til
en fortsat finansiering frem til den foreslåede revision i
folketingsåret 2006-07 af de igangværende forsøg
til hjemløse og personer med misbrugsproblemer, der
udløber med udgangen af 2004. På denne måde
sikres en kontinuitet i indsatsen overfor de socialt udsatte, som
på nuværende tidspunkt har stor gavn af
forsøgsordningerne.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Videreførelse af støtte- og
kontaktpersonordningen skønnes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige
konsekvenser.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen, Styrelsen
for Social Service, Videns- og Formidlingscentret for Socialt
Udsatte, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Socialchefforeningen, Dansk Psykologforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes
Landsforbund, Landsforeningen for Socialpædagoger, Forbundet
af Offentligt Ansatte, Landsforeningen Sind, Landsforeningen Bedre
Psykiatri, Den Danske Pårørendeforening af 1998,
Landsforeningen af tidligere og nuværende Psykiatribrugere
€" LAP, Videnscenter for Socialpsykiatri, Rådet for
Socialt Udsatte.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stats,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
En udsættelse af revisionen til
folketingsåret 2006-07 gør det muligt at afvente det
endelige resultat af forsøget med støtte- og
kontaktpersoner til personer med misbrugsproblemer, især
forsøget overfor personer med alkoholmisbrug. Dette
forsøg har på nuværende tidspunkt været i
gang i under halvdelen af den planlagte forsøgsperiode og er
således ikke endeligt evalueret.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 147. Forslag
om revision af § 80 fremsættes for Folketinget
senest ved folketingsåret 2004-05. | | 1. I
§ 147 ændres »2004-05« til:
»2006-07«. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |