L 9 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Revision af støtte- og kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2004

Fremsat: 06-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l9_som_fremsat (html)

L 9 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Revision af støtte- og kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser).

Fremsat den 6. oktober 2004 af socialministeren (Eva Kjer Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Revision af støtte- og kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser)

§ 1

 

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I §  147 ændres »2004-05« til: »2006-07«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Baggrund for lovforslaget

Det fremgår af § 147 i lov om social service, at der i folketingsåret 2004-05 skal fremsættes forslag til revision af støtte- og kontaktpersonordningen til personer med sindslidelser, jf. lovens § 80.

Støtte- og kontaktpersonordningen for personer med sindslidelser blev indført den 1. august 1996 ved § 68 c i lov om social bistand. Kommunerne fik hermed mulighed for at tilbyde personer med sindslidelser en støtte- og kontaktperson. Formålet var at skabe og sikre en kontakt til personer med sindslidelser samt at yde støtte og omsorg. Sigtet var på den måde at skabe en bedre livssituation for personer med sindslidelser.

Med indførelsen af lov om social service den 1. juli 1998 blev det en pligt og ikke længere kun en mulighed for kommunerne at stille en støtte- og kontaktperson til rådighed for de mest socialt udsatte og isolerede grupper af personer med sindslidelser.

Den senest offentliggjorte sociale ressourceopgørelse fra marts 2004 viser, at 5.095 personer med sindslidelser i marts 2004 var omfattet af ordningen.

Ved lovrevisionen af støtte- og kontaktpersonordningen i folketingsåret 2002-03 blev det oplyst, at Socialministeriet ville tage initiativ til at undersøge behovsdækningen for støtte- og kontaktpersoner for personer med sindslidelser. Behovsundersøgelsen er en del af regeringens handlingsprogram »Det Fælles Ansvar« for de svageste grupper, og baggrunden for ønsket om undersøgelsen var at få belyst, hvordan støtte- og kontaktpersonordningen er etableret og fungerer i landets mindre kommuner. Samtidig skulle det belyses, i hvilket omfang behovet for støtte- og kontaktpersoner til personer med anden etnisk baggrund end dansk dækkes af den nuværende ordning.

Evalueringen af støtte- og kontaktpersonordningen i de mindre kommuner, foretaget af Socialt Udviklingscenter (SUS), tager udgangspunkt i 162 kommuner, som har et indbyggertal på maksimalt 12.000. Essensen af undersøgelsen er, at de mindre kommuner har etableret støtte- og kontaktpersonordninger. Kun ganske få kommuner er endnu ikke startet, men planlægger at iværksætte ordningen. Overordnet vurderes det i evalueringen, at ordningen er meget positiv, bl.a. fordi ordningen har betydet, at brugerne i større omfang beholder deres egen bolig og fordi »svingdørspatienter« ikke længere eksisterer. Det konkluderes i undersøgelsen, at der ikke er behov for indholdsmæssige lovændringer.

Evalueringen af området sindslidende med etnisk minoritetsbaggrund, udført af Røde Kors for Videnscenter for Socialpsykiatri, viser, at der heller ikke her peges på behov for indholdsmæssige ændringer af loven. Evalueringen peger dog på, at der kan være et behov for at gå i dialog med kommunerne om den opsøgende indsats i forhold til denne gruppe og i forhold til anvendelse af kvalificeret tolkebistand. Socialministeriet vil følge op på dette.

Ved lovrevisionen af støtte- og kontaktpersonordningen i folketingsåret 2002-03 blev det endvidere foreslået at udsætte lovrevisionen til folketingsåret 2004-05 for at gøre det muligt at inddrage erfaringer fra igangværende forsøg med støtte- og kontaktpersoner til hjemløse og til personer med alkohol- og stofmisbrug.

Der blev i 2001 iværksat et 2-årigt forsøg med støtte- og kontaktpersoner til hjemløse. Forsøget er blevet forlænget til udgangen af 2004. Forsøget er evalueret af Konsulentkompagniet. Evalueringen viser, at hjemløse i høj grad har gavn af ordningen. Hovedparten af brugerne har opnået at kunne håndtere deres hverdagsliv mere konstruktivt og har netop haft udbytte af, at tilbuddet er opsøgende, frivilligt, omfattende, langvarigt og personligt ansporende.

Der er ligeledes igangsat et 2-årigt forsøg med støtte- og kontaktpersoner til personer med stofmisbrugsproblemer. Forsøget udløber med udgangen af 2004. Endelig er der i marts 2003 igangsat forsøg med støtte- og kontaktpersoner til personer med alkoholmisbrugsproblemer. Forsøget løber i 4 år. De første erfaringer på både alkohol- og stofmisbrugsområdet, indhentet af Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, tyder på, at der er en gruppe meget udsatte og isolerede misbrugere, der har gavn af et støtte- og kontaktpersontilbud. Forsøgene på misbrugsområdet, især alkoholområdet, er dog ikke endeligt evalueret.

Lovforslagets indhold

Det foreslås, at støtte- og kontaktpersonordningen for personer med sindslidelser i servicelovens § 80 fortsætter uændret, og at revision af bestemmelsen udskydes til folketingsåret 2006-07.

Forslaget om udsættelse af revisionen skal ses i forhold til, at forsøgene på misbrugsområdet ikke er afsluttede. Det gælder især alkoholmisbrugsområdet, hvor forsøget har forløbet i under halvdelen af forsøgsperioden. Det endelige resultat af disse forsøg bør afventes, før der tages endelig stilling til, om støtte- og kontaktpersonordningen bør udvides til også at omfatte hjemløse samt personer med alkohol- og stofmisbrugsproblemer. Ved at udsætte revisionen til folketingsåret 2006-07 vil der samtidig kunne ske et tidsmæssigt sammenfald mellem en eventuel udvidelse af ordningen og regeringens planlagte strukturelle ændringer i kommunerne, således at en eventuel udvidelse vil blive indført i de forventede større kommuner.

Socialministeriet vil i forbindelse med finanslovsforhandlingerne for 2005 søge at finde midler til en fortsat finansiering frem til den foreslåede revision i folketingsåret 2006-07 af de igangværende forsøg til hjemløse og personer med misbrugsproblemer, der udløber med udgangen af 2004. På denne måde sikres en kontinuitet i indsatsen overfor de socialt udsatte, som på nuværende tidspunkt har stor gavn af forsøgsordningerne.

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Videreførelse af støtte- og kontaktpersonordningen skønnes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.

De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige konsekvenser.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Hørte myndigheder og organisationer

Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen, Styrelsen for Social Service, Videns- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Socialchefforeningen, Dansk Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for Socialpædagoger, Forbundet af Offentligt Ansatte, Landsforeningen Sind, Landsforeningen Bedre Psykiatri, Den Danske Pårørendeforening af 1998, Landsforeningen af tidligere og nuværende Psykiatribrugere €" LAP, Videnscenter for Socialpsykiatri, Rådet for Socialt Udsatte.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/

Mindreudgifter

Negative konsekvenser/

Merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stats, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

En udsættelse af revisionen til folketingsåret 2006-07 gør det muligt at afvente det endelige resultat af forsøget med støtte- og kontaktpersoner til personer med misbrugsproblemer, især forsøget overfor personer med alkoholmisbrug. Dette forsøg har på nuværende tidspunkt været i gang i under halvdelen af den planlagte forsøgsperiode og er således ikke endeligt evalueret.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2005.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende ret

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 147. Forslag om revision af § 80 fremsættes for Folketinget senest ved folketingsåret 2004-05.

 

1. I § 147 ændres »2004-05« til: »2006-07«.

 

 

 

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2005.