L 86 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger).

Af: Familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (KF)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-11-2004

Fremsat: 05-11-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l86_som_fremsat (html)

L 86 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger).

Fremsat den 5. november 2004 af Ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Henriette Kjær)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 foretages følgende ændringer:

1. I § 21 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Alle større børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for klubtilbud.«

2. I § 21 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. En kommune kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler herom.«

3. I § 22 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud, således at det svarer til tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige driftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede driftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i udførerkommunen, jf. dog stk. 3. og 4. Opholdskommunen betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen. Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommunen og bruttodriftudgiften pr. plads i det benyttede dagtilbud som beregnet i udførerkommunen.

Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis forældre vælger et klubtilbud m.v. i anden kommune end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til udførerkommunen for enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til udførerkommunen.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 4.

4. I § 22, stk. 2, der bliver stk. 4, ændres »stk.1« til: »stk. 1-3«.

5. § 26, stk. 4, 3. pkt., affattes således:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (ex. støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen, dog højst 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.«

6. I § 26 indsættes som stk. 9:

» Stk. 9. Kommunen tilbyder at sørge for forældrenes administration af ordningen mod en reduktion i tilskuddet, svarende til kommunens udgifter hertil.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2005.

Stk. 2. For forældre, som har fået tilsagn fra kommunen om brug af klubtilbud i anden kommune, der er indgået inden lovens ikrafttræden, gælder de hidtidige bestemmelser i § 22 i serviceloven.

Bemærkninger til lovforslaget

Indledende bemærkninger

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. (Private leverandører af dagtilbud, frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v. €" pengene følger barnet) blev fremsat første gang den 31. marts 2004, Lovforslag nr. L 207 (FT 2003-2004, Tillæg A sp. 7078 og 7084). Forslaget kom til 1. behandling den 20. april 2004 (EF 2003-2004, sp. 8839). Socialministeren trak forslaget tilbage.

Almindelige bemærkninger

Baggrunden for lovforslaget

L 207 er nu delt op i to lovforslag »forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet)« og »forslag til lov om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger)«. Det sidstnævnte lovforslag er i det væsentlige identisk med den del af lovforslag L 207, der vedrører frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v.

Formålet med lovforslaget er at give forældre mulighed for at vælge et klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud efter serviceloven på tværs af kommunegrænser. Pr. 1. januar 2004 blev der indført frit valg af dagtilbud over kommunegrænserne. Efter disse regler har forældre ret til at vælge et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for dagtilbud. Endvidere medfører reglerne, at forældrene selv afholder eventuelle merudgifter ved brugen af dagtilbud over kommunegrænserne.

Lovforslaget om frit valg af klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser svarer til loven om frit valg af dagtilbud over kommunegrænserne.

I forbindelse med loven om frit valg af børnepasning over kommunegrænser blev det ligeledes indført, at kommunerne skulle tilbyde et økonomisk tilskud til privat pasning efter § 26 i lov om social service.

Lovforslagets indhold

Lovforslaget er opdelt i to punkter:

1) Indførelse af friere valg af klubtilbud mv. over kommunegrænser efter de samme regler, som gælder for dagtilbud.

2) Forbedringer af reglerne om tilskud til private pasningsordninger efter servicelovens § 26. Det foreslås, at der indføres en minimumsgrænse for tilskuddets størrelse samt en kommunal pligt til at sørge for forældrenes administration af pasningsordningen mod en reduktion i tilskuddet.

Frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænser

Det foreslås, at frit valg over kommunegrænser udvides til at gælde klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge efter serviceloven.

Forældre har i dag ikke ret til at vælge et klubtilbud eller andet socialpædagogisk fritidstilbud over kommunegrænserne. Bopælskommunen og udførerkommunen kan imidlertid indgå aftale herom.

I forbindelse med loven om frit valg af dagtilbud over kommunegrænser blev det vurderet, at der ikke var behov for frit valg af klubtilbud over kommunegrænser på dette område, idet det blev antaget, at større børn og unge ønskede et klubtilbud, der hvor de boede og havde deres skolekammerater. En del henvendelser har dog henledt opmærksomheden på det uhensigtsmæssige i, at børn ikke har kunnet beholde eller få en plads i et klubtilbud i en anden kommune, end opholdskommunen.

Reglerne vil blive udformet svarende til reglerne om frit valg af dagtilbud over kommunegrænser, som de er fastsat i kapitel 3 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003. Der er dog visse forskelle mellem dagtilbudsområdet, hvor der fx er regler om pasningsgaranti, og klubtilbudsområdet. Disse forhold vil der naturligvis skulle tages hensyn til ved udformningen.

Forslaget vedrører alene klubtilbud mv. efter serviceloven, da fx skolefritidsordninger efter folkeskoleloven er en del af den pågældende skole. Frit valg for skolefritidsordninger vil kunne betyde en risiko for, at skolens egne elever ikke vil kunne blive tilknyttet den pågældende skoles fritidsordningstilbud som følge af pladsmangel, hvilket må anses som uhensigtsmæssigt. Forskellige tilskudsformer, regler om forældrebetaling m.v. gør det ikke umiddelbart muligt at fastsætte regler på tværs af lovområder.

For så vidt angår det tyske mindretal i Sønderjylland vil der blive indført regler svarende til Socialministeriets bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 § 10 stk. 7.

Forbedring af reglerne om private pasningsordninger efter servicelovens § 26

Det foreslås, at der indføres en minimumsgrænse for det kommunale tilskud til § 26 ordninger på 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Reglen om, at tilskuddet højst kan være 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgift til den private pasningsordning fastholdes.

Det foreslås endvidere, at maksimumsgrænsen for det kommunale tilskud på 85 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen ophæves.

Det foreslås endelig, at kommunerne fremover skal tilbyde forældre at sørge for administrationen af en pasningsordning mod reduktion af tilskuddet svarende til kommunens omkostninger. Forslaget skal imødekomme ministergruppen om en mere borgernær offentlig sektors ønske om administrative lettelser for forældre, der selv arrangerer pasning af deres børn.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget om frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser skønnes samlet set at medføre helt minimale økonomiske konsekvenser for kommunerne.

Lovforslaget om indførsel af en minimumsgrænse i § 26 skønnes samlet set at medføre kommunale merudgifter på 3,2 mio. kr. i 2005 og 6,4 mio. kr. i hvert af årene 2006, 2007 og 2008 (2005-prisniveau), som kommunerne skal kompenseres for. Forslaget om, at kommunerne fremover har pligt til at til at sørge for forældrenes administration af pasning efter § 26 vil medføre en administrativ byrde, som kommunerne kompenseres for ved en reduktion af § 26-tilskuddet. Forslaget om frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser skønnes samlet set at medføre helt minimale administrative konsekvenser for kommunerne.

De økonomiske og administrative konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget om at kommunerne fremover skal tilbyde forældre at varetage administrationen af en pasningsordning mod betaling vil bevirke en administrativ lettelse for forældre, der selv arrangerer pasning af deres børn.

Forholdet til EU-retten

Idet klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud er en social fordel omfattet af Rådets forordning 1612/68 vil forslaget medføre, at personer, som er arbejdstagere i Danmark og har bopæl i en anden EU-medlemsstat eller EØS-stat kan få adgang til danske klubtilbud på tilsvarende vis som øvrige arbejdstagere.

Andre konsekvenser

Forslaget har ikke konsekvenser i forhold til det frivillige arbejde.

Høring

Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt til høring hos Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF), Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS), Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Landsforeningen af forældre til børn i daginstitutioner (FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund (SL), KL, Københavns og Frederiksberg Kommuner, Socialchefforeningen, Børne- og kulturchefforeningen, Amtsrådsforeningen i Danmark, Børnerådet, Det Centrale Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI).

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/
mindreudgifter

Negative konsekvenser/
merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Der er kommunale merudgifter på 3,2 mio. kr. i 2005 og 6,4 mio. kr. i hvert af årene 2006, 2007 og 2008.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Forslaget om, at kommunerne fremover har pligt til at til at sørge for forældrenes administration af pasning efter § 26 vil medføre en administrativ byrde, som kommunerne kompenseres for ved en reduktion af § 26-tilskuddet. Forslaget om frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser skønnes samlet set at medføre helt minimale administrative konsekvenser for kommunerne

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget om at kommunerne fremover skal tilbyde forældre at sørge for administrationen af en pasningsordning mod betaling vil bevirke en administrativ lettelse for forældre, der selv arrangerer pasning af deres børn.

Ingen

Forholdet til EU-retten

Personer som er arbejdstagere i Danmark og har bopæl i en anden EU-medlemsstat eller EØS-stat kan få adgang til danske klubtilbud på tilsvarende vis som øvrige arbejdstagere.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at der indføres frit valg af klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge over kommunegrænser. Det foreslås herefter, at der gives forældre ret til at tage et tilskud med til brug for klubtilbud m.v. efter serviceloven i en anden kommune end opholdskommunen jf. lov om frit valg af dagtilbud over kommunegrænserne.

Det foreslås, at ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender bemyndiges til at fastsætte regler om frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne efter principperne i reglerne om frit valg af dagtilbud over kommunegrænserne, jf. Socialministeriets bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003.

Til nr. 2

Det foreslås, at ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler om, hvornår udførerkommunen af hensyn til at kunne tilbyde kommunens egne større børn og unge ophold i klubtilbud kan afvise at optage børn fra andre kommuner af kapacitetsmæssige årsager. Muligheden for, at kommunen kan afvise skal sikre:

1) at kommuner ikke bliver tvunget til kraftig kapacitetsudbygning på grund af udefrakommende børn

2) familier i opholdskommuner ikke kommer til at vente væsentligt længere på en klubtilbudsplads ved tilgang af udefrakommende børn.

Til nr. 3

Det foreslås, at tilskuddet ved optagelse i klubtilbud i andre kommuner fastlægges ud fra opholdskommunens udgiftsniveau. Dette harmonerer med, at det også er serviceniveauet i opholdskommunen, som borgeren har betalt sin skat til. Beregningsmetoden tilgodeser for det første, at kommunerne kan fastsætte serviceniveauet på området, og for det andet giver det kommunerne budgetsikkerhed.

Hvis forældre vælger et klubtilbud i en anden kommune, der er dyrere end opholdskommunen, foreslås det, at forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommune og driftsudgifterne pr. plads ved det benyttede klubtilbud, som beregnet i udførerkommune.

Hvis forældre vælger et klubtilbud i en anden kommune, der er billigere end opholdskommunen, foreslås det, at tilskuddet fra opholdskommune fastsættes således, at det svarer til højest 70 pct. af de budgetterede driftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud, som beregnet i udførerkommune. Tilskuddet fra opholdskommune nedsættes således, hvis forældrene vælger relativt billigere klubtilbud i andre kommuner.

Til nr. 4

Ændringen er et konsekvensrettelse.

Til nr. 5

Det foreslås, at der indføres en minimumsgrænse for det kommunale tilskud til § 26 ordninger på 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift (ex støttepædagogudgifter) pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Reglen om, at tilskuddet højst kan være 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgift til den private pasningsordning fastholdes. Med den nye formulering af bestemmelsen ophæves samtidig maksimumsgrænsen for det kommunale tilskud på 85 pct. af den billigste nettoudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Det er herefter kommunen selv, der fastsætter det maksimale tilskud.

Til nr. 6

Det foreslås, at kommunerne fremover skal tilbyde at sørge for administrationen af forældrenes opgaver som arbejdsgiver i forhold til en privat børnepasser efter servicelovens § 26 mod en reduktion i tilskuddet svarende til omkostningerne ved opgaven. Forslaget skal imødekomme ministergruppen om en mere borgernær offentlig sektors ønske om administrative lettelser for forældre, der selv arrangerer pasning af deres børn.

Ved administration af forældrenes arbejdsgiverforpligtelser kan der opstå spørgsmål om ansvar i forbindelse med f.eks. udstedelse af ansættelsesbevis m.v. Derfor foreslås det, at kommunen alene skal sørge for, at forældrene får tilbud om, at administrationen af ordningen varetages af andre mod reduktion i tilskuddet. Kommunen kan herved vælge at lade private varetage administrationen for forældrene. Med formuleringen gives der mulighed for, at kommunen ikke nødvendigvis selv skal tilbyde at administrere ordningen, men kan overlade opgaven til private.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2005. Ændringerne i § 22 har virkning for de forældre, som efter lovens ikrafttræden ønsker klubtilbud i en anden kommune end opholdskommunen. Forældre, der allerede har eller får et barn optaget i en anden kommune end opholdskommunen inden lovens ikrafttræden, følger de gældende regler, så længe tilsagnet om klubtilbuddet i udførerkommunen gælder. I disse situationer kan forældrene således ikke komme til at betale for tilbuddet efter de foreslåede regler.


Bilag 1

Lovforslag sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 21. Kommunen træffer afgørelse om optagelse i og udmeldelse af klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

 

 

Stk. 2. Kommunen kan for selvejende institutioner og private klubordninger efter § 20 bestemme, at lederen af den enkelte ordning træffer afgørelse om optagelse og udmeldelse efter retningslinier fastsat af kommunen.

 

 

 

 

1. I § 21 indsættes som stk. 3:

» Stk. 3. Alle større børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for klubtilbud.«

 

 

 

 

 

2. I § 21 indsættes som stk. 4:

» Stk. 4. En kommune kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler herom.«

§ 22. Kommunen fastsætter tilskud og egenbetaling for deltagelse i klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud og kan beslutte at yde 100 pct. tilskud til deltagelse i enkelte tilbud eller typer af tilbud. Tilskuddet skal mindst udgøre 80 pct. af udgifterne ved driften af det enkelte tilbud eller af de gennemsnitlige udgifter ved driften af samme type af tilbud i kommunen, som disse opgøres efter § 15, stk. 1. For private klubordninger, jf. § 20, 2. pkt., beregnes tilskud og egenbetaling på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte ordning.

 

 

Stk. 2. Socialministeren fastsætter nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og kan bestemme, at der kan opkræves særskilt egenbetaling for materialeforbrug og forplejning. Socialministeren kan endvidere fastsætte, at tilskuddet skal forhøjes under hensyn til forældrenes økonomiske forhold og barnets eller den unges særlige behov for deltagelse i tilbuddet.

 

3. I § 22 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

» Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud således, at det svarer til tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige driftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i udførerkommunen, jf dog stk. 3. og 4. Opholdskommunen betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen. Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommunen og bruttodriftudgiften pr. plads i det benyttede dagtilbud som beregnet i udførerkommunen.

 

 

Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis forældre vælger et klubtilbud m.v. i anden kommune end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til udførerkommunen for enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til udførerkommunen.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 4.

 

 

 

 

 

4. I § 22, stk. 2, der bliver stk 4, ændres »stk. 1« til »stk. 1-3«.

 

 

 

Stk. 4. Kommunen fastsætter størrelsen af tilskuddet efter stk. 1. Tilskuddet fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskuddet kan højst udgøre 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning, dog maksimalt 85 pct. af den billigste nettoudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen.

Stk. 5

Stk. 6

Stk. 7...

 

5.§ 26, stk. 4, 3. pkt ., affattes således:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (ex. støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen., dog højst 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.«

Stk. 8. Kommunen godkender aftalen mellem forældrene og den private pasningsordning og fører løbende tilsyn med ordningen.

 

 

 

 

 

 

 

6. I § 26 indsættes som stk. 9:

» Stk. 9. Kommunen tilbyder at sørge for forældrenes administration af ordningen mod en reduktion i tilskuddet svarende til udgifterne hertil.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft den 1. juli 2005.

 

 

Stk. 2 . For forældre, som er omfattet af aftaler om brug af klubtilbud i andre kommuner, der er indgået inden lovens ikrafttræden, gælder de hidtidige bestemmelser i § 22 i serviceloven.