Skriftlig fremsættelse (5. november
2004)
Familie- og
forbrugerministeren (Henriette Kjær) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service og lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område (Private leverandører af dagtilbud
€" pengene følger barnet)
(Lovforslag nr. L 85).
Forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Private leverandører af dagtilbud,
frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v. -
pengene følger barnet) blev fremsat første gang den
31. marts 2004, Lovforslag nr. L 207 (FT 2003-2004, Tillæg A
sp. 7078 og 7084). Forslaget kom til 1. behandling den 20. april
2004 (FF 2003-2004, sp. 8839). Socialministeren trak forslaget
tilbage.
L 207 er nu delt op i to lovforslag "forslag til
lov om ændring af lov om social service (Frit valg af
klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over
kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse
for tilskud til private pasningsordninger)" og "forslag til lov om
ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Private
leverandører af dagtilbud - pengene følger
barnet)".
Det sidstnævnte lovforslag er i store
træk identisk med den del af lovforslag L 207, der
vedrører privatinstitutioner. Der er dog indført en
tilføjelse til formålsbestemmelsen i § 8 som stk.
6, og nye bestemmelser om administrationsbidrag til private
institutioner, jf. § 9 stk. 2 og 3, og § 11 a stk. 3.
Baggrunden for lovforslaget om private
leverandører af dagtilbud €" pengene følger
barnet er, at reglerne i lov om social service om kommunernes ret
og pligt til at organisere dagpasningsområdet kan virke som
en barriere i forhold til, at private leverandører kan
etablere sig og herunder tjene penge på børnepasning.
Dette medfører, at forældre ikke i tilstrækkelig
grad har mulighed for at vælge dagtilbud og andre
pasningsordninger i privat regi.
Lovforslaget indeholder to hovedelementer. Lettere
adgang for kvalificerede private leverandører til at oprette
og drive daginstitutioner som privatinstitutioner og mulighed for,
at privatinstitutionerne kan trække et eventuelt overskud ud
af driften. Kommunen godkender privatinstitutioner, hvis de lever
op til de centralt fastsatte krav til dagtilbud og kommunens krav
til dagtilbud. Kommunen kan ikke stille højere krav til
privatinstitutioner end til egne institutioner.
Forældre skal i højere grad end
tidligere have et frit valg, også i en periode hvor
børnetallet er faldende, og antallet af dagtilbud skal
reduceres. Fx får forældre i et landdistrikt bedre
mulighed for at vælge at oprette en privatinstitution, hvis
kommunen vælger at lukke den eneste daginstitution i
området.
Lovforslaget giver også mulighed for, at
virksomheder kan oprette virksomhedsbørnehaver og dermed
tilbyde forældre mere fleksibilitet fx i forhold til
åbningstider.
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre kommunale merudgifter på 11,9 mio. kr. i 2005,
23,8 mio. kr. i 2006, 16,2 mio. kr. i 2007 og 8,7 mio. kr. i 2008
(2005-prisniveau). Heraf vedrører de 2,7 mio. kr. i 2005 og
5,4 mio. kr. i de resterende år merudgifter til
administration af det frie valg. De 1,7 mio. kr. i 2005 og 3,3 mio.
kr. i 2006 og årene frem vedrører kommunale
merudgifter til administrationsbidrag til private
leverandører efter lovforslaget. Endelig vedrører 7,5
mio. kr. i 2005, 15,1 mio. kr. i 2006 og 7,5 mio. kr. i 2007
merudgifter til selvejende institutioners ret til at modtage
administrationsbidrag.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
Med disse bemærkninger indstiller jeg
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.