L 85 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

(Private leverandører af dagtilbud - pengene følger barnet).

Af: Familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (KF)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-11-2004

Fremsættelse: 05-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l85_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. november 2004)

 

 

Familie- og forbrugerministeren (Henriette Kjær) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet)

(Lovforslag nr. L 85).

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud, frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v. - pengene følger barnet) blev fremsat første gang den 31. marts 2004, Lovforslag nr. L 207 (FT 2003-2004, Tillæg A sp. 7078 og 7084). Forslaget kom til 1. behandling den 20. april 2004 (FF 2003-2004, sp. 8839). Socialministeren trak forslaget tilbage.

L 207 er nu delt op i to lovforslag "forslag til lov om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger)" og "forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud - pengene følger barnet)".

Det sidstnævnte lovforslag er i store træk identisk med den del af lovforslag L 207, der vedrører privatinstitutioner. Der er dog indført en tilføjelse til formålsbestemmelsen i § 8 som stk. 6, og nye bestemmelser om administrationsbidrag til private institutioner, jf. § 9 stk. 2 og 3, og § 11 a stk. 3.

Baggrunden for lovforslaget om private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet er, at reglerne i lov om social service om kommunernes ret og pligt til at organisere dagpasningsområdet kan virke som en barriere i forhold til, at private leverandører kan etablere sig og herunder tjene penge på børnepasning. Dette medfører, at forældre ikke i tilstrækkelig grad har mulighed for at vælge dagtilbud og andre pasningsordninger i privat regi.

Lovforslaget indeholder to hovedelementer. Lettere adgang for kvalificerede private leverandører til at oprette og drive daginstitutioner som privatinstitutioner og mulighed for, at privatinstitutionerne kan trække et eventuelt overskud ud af driften. Kommunen godkender privatinstitutioner, hvis de lever op til de centralt fastsatte krav til dagtilbud og kommunens krav til dagtilbud. Kommunen kan ikke stille højere krav til privatinstitutioner end til egne institutioner.

Forældre skal i højere grad end tidligere have et frit valg, også i en periode hvor børnetallet er faldende, og antallet af dagtilbud skal reduceres. Fx får forældre i et landdistrikt bedre mulighed for at vælge at oprette en privatinstitution, hvis kommunen vælger at lukke den eneste daginstitution i området.

Lovforslaget giver også mulighed for, at virksomheder kan oprette virksomhedsbørnehaver og dermed tilbyde forældre mere fleksibilitet fx i forhold til åbningstider.

Lovforslaget skønnes samlet set at medføre kommunale merudgifter på 11,9 mio. kr. i 2005, 23,8 mio. kr. i 2006, 16,2 mio. kr. i 2007 og 8,7 mio. kr. i 2008 (2005-prisniveau). Heraf vedrører de 2,7 mio. kr. i 2005 og 5,4 mio. kr. i de resterende år merudgifter til administration af det frie valg. De 1,7 mio. kr. i 2005 og 3,3 mio. kr. i 2006 og årene frem vedrører kommunale merudgifter til administrationsbidrag til private leverandører efter lovforslaget. Endelig vedrører 7,5 mio. kr. i 2005, 15,1 mio. kr. i 2006 og 7,5 mio. kr. i 2007 merudgifter til selvejende institutioners ret til at modtage administrationsbidrag.

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.