L 80 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser).
Fremsat den 4. november 2004 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk.
2, 2. pkt., ændres »og 5« til: »og
4«.
2. I § 20, stk.
2, 1. pkt., indsættes efter »21, stk. 1«:
» og 2«.
3. I § 21, stk.
1, 1. pkt., indsættes efter
»Kommunalbestyrelsen«: », jf. dog stk.
2,«.
4. I § 21,
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Er barnet optaget i en skole
i en anden kommune end bopælskommunen i medfør af
§ 36, stk. 3, skal der foreligge tilslutning fra
bopælskommunen, før der kan ske henvisning i henhold
til stk. 1.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
5. § 36,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Forældre har krav
på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i
bopælskommunen eller i en anden kommune, under
forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i henhold til
§ 40, stk. 2. Det samme gælder, hvis forældrene
ønsker, at barnet skifter skole under skoleforløbet
herunder til distriktsskolen. Hvis det ikke er muligt at
imødekomme alle ønsker om optagelse i en anden skole
end distriktsskolen, sker optagelse efter retningslinjer fastsat af
kommunalbestyrelsen i skolekommunen for, hvilke børn der
skal optages først.«
6. § 36,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7. I § 36, stk.
5, der bliver stk. 4, affattes 2. pkt.
således:
»Dette gælder tillige elever, der
flytter til en anden bopæl under
skoleforløbet.«
8. § 36,
stk. 7, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter regler om bopælskommunens betaling til
skolekommunen, hvis forældrene benytter sig af valg af
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen, jf. stk. 3
og 4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke indgår
anden aftale herom.«
9. Efter § 36,
stk. 7 , der bliver stk. 6, indsættes som stk.
7 :
»Stk. 7. Forældrene har krav
på, at deres barn optages i en skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 4, ved den skole, hvor barnet er optaget, hvis der
er etableret en skolefritidsordning, og der er plads i denne.
Tilsvarende krav har forældre, hvis barn er optaget i
distriktsskolen efter stk. 2, eller hvis eleven forbliver i en
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis barnet
optages i en skolefritidsordning ved den valgte skole, jf. stk. 3
og 4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke indgår
anden aftale herom.«
10. § 50,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Vælger forældrene en folkeskole i en anden kommune end
bopælskommunen med tilhørende skolefritidsordning i
henhold til § 36, stk. 3 og 7, betaler forældrene til
skolekommunen dennes takst for skolefritidsordningen, dog betales
bopælskommunens takst, hvis denne er højest.
Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af søskendetilskud til familier med
mere end et barn i skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v.
Ministeriet for Familie- og Forbrugsanliggenders regler finder
ligeledes anvendelse, hvis en kommune beslutter at yde hel eller
delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.«
11. § 51,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og fripladstilskud i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.«
12. I § 51,
stk. 6, ændres »§ 21, stk. 2,« til:
»21, stk. 3,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2005, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven har virkning fra den 1.
januar 2005 for børn, der indskrives i folkeskolen med
henblik på enten at begynde skolegangen eller at skifte skole
i skoleåret 2005/06.
Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 641 af
28. juli 1993 om skolegang i en anden kommune end
bopælskommunen forbliver i kraft for de elever, der
før skoleåret 2005/06 er optaget eller forblevet i en
skole i medfør af disse regler.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2007/08.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Med dette lovforslag udvides forældrenes
ret til at vælge folkeskole for deres børn. Mere frit
valg af folkeskole giver forældrene bedre mulighed for at
påvirke og øve indflydelse på folkeskolen og
frit valg sikrer, at der er noget at vælge imellem €"
også i valget mellem folkeskole og en fri grundskole.
Øget frit valg af folkeskole kan dertil være med til
at lette hverdagen for en række børnefamilier.
Valg af den lokale skole vil fortsat være
det foretrukne valg for langt de fleste forældre, men
tilknytningen til den lokale skole og nærmiljøet er i
disse år under forandring. For nogle forældre vil valg
af skole i f.eks. nabokommunen eller en skole i den kommune, hvor
deres arbejdsplads befinder sig, være den løsning, der
bedst passer til familiens og barnets behov. Med lovforslaget
ønsker regeringen at imødekomme disse behov begrundet
i den enkelte families situation og ønsker.
Regeringen ønsker at udvide det enkelte
menneskes valgmuligheder, og frihed til selv at vælge er en
hjørnesten i regeringens moderniseringsprogram. Frit valg er
en imødekommelse af borgernes ønske om selv at kunne
påvirke deres levevilkår, og valgmuligheder i
folkeskolen giver større tilfredshed og fremmer engagement i
skolen hos forældrene. Et valg der kan understøttes
af, at skoler nu skal offentliggøre oplysninger om
uddannelsens indhold og kvalitet på internettet. Regeringen
har med lovgivningen taget skridt til at sikre en udbredelse af
frit valg på centrale velfærdsområder og nu
også i folkeskolen.
Regeringen og partierne bag folkeskoleforliget af
14. november 2002 (Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti) har indgået aftale
om, at forældrenes ret til at vælge folkeskole for
deres børn skal udvides. Der er i tilknytning hertil aftalt,
at dette lovforslag skal tages op til revision i
folketingsåret 2007-08 med henblik på at vurdere lovens
samlede virkninger, herunder med særligt fokus på
sammenhængen mellem frit valg og kommunernes
integrationsarbejde samt indsatsen mod ghettodannelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Frit valg af
folkeskole
Med lovforslaget får forældrene krav
på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i
bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis der er plads
på den ønskede skole. I forhold til de gældende
bestemmelser gøres frit valg obligatorisk for kommunerne og
retten til valg af skole udvides til at omfatte valg af folkeskole
i en anden kommune end bopælskommunen. Valg af den enkelte
skole kan ikke længere afvises ud fra en pædagogisk
vurdering af skolelederen på den ønskede skole.
Den ønskede skole skal således ikke
længere erklære sig villig til at optage barnet. Der
kan med lovforslaget alene gives afslag på optagelse, hvis
kommunalbestyrelsens rammer for skolens kapacitet umuliggør
optagelse. Den gældende bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen i skolekommunen fastsætter
skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles
omfang samt rammer for klassedannelsen, herunder den maksimale
klassestørrelse inden for det lovfæstede maksimum
på 28 elever med mulighed for udvidelse til 30 i
særlige tilfælde, opretholdes således
uændret.
Ved siden af retten til frit skolevalg
opretholdes forældrenes ubetingede ret til at barnet optages
i distriktsskolen, og kommunalbestyrelsen skal fastlægge en
kapacitet på distriktsskolen, så alle børn
bosiddende i distriktet kan optages i distriktets skole. For alt
skolevalg gælder dog fortsat uændret, at elevens
særlige behov, f.eks. for specialundervisning eller optagelse
i modtagelsesklasse, betinger valget af skole.
Retten til frit skolevalg indebærer ikke
egenbetaling for borgerne.
2.2. De nærmere
retningslinjer for optagelse
Den enkelte kommunalbestyrelse skal
fastsætte retningslinjer for, hvordan optagelsen skal
foregå, når der er flere ansøgere end pladser
inden for den skolekapacitet, kommunalbestyrelsen har fastsat for
de enkelte skoler. Sådanne retningslinier skal bygge på
objektive kriterier som f.eks. afstands- eller
søskendekriterier mv. Ud fra de af kommunalbestyrelsen
fastsatte retningslinier træffes afgørelse om, i
hvilken prioritet eleverne optages på den ønskede
skole. Kommunalbestyrelsens beslutninger om skolekapacitet og de
fastsatte retningslinier for optagelse skal fremgå af bilaget
til kommunens styrelsesvedtægt for skolevæsenet.
2.3 Retten til at
forsætte skolegang og retten til skoleskift
Den eksisterende ret til at forblive i en bestemt
skole ved flytning inden for kommunen eller til en anden kommune
fortsætter uændret.
Forældrenes ret til at få deres barn
optaget i en folkeskole efter eget valg gælder tilsvarende
ved ønske om skoleskift under skoleforløbet.
2.4 Befordring
Vælger forældrene en anden skole end
distriktsskolen i bopælskommunen eller en skole i en anden
kommune, får valget den betydning, at bopælskommunen
henholdsvis skolekommunen ikke er forpligtet til at yde fri
befordring i henhold til reglerne herom.
Kommunalbestyrelsen kan dog, bl.a. hvis den
ønsker at fremme et frit valg eller et særligt
søgemønster, yde helt eller delvis fri befordring
efter egen beslutning herom.
2.5 Skolefritidsordning
Folkeskolen kan tilbyde børn optagelse i
en skolefritidsordning, hvis børnene er optaget i skolen
eller har nået den alder, hvor de tidligst vil kunne optages
i børnehaveklassen. En skolefritidsordning er en del af en
folkeskole og modtager normalt børn fra skolens yngste
klasser som alternativ til et dagtilbud i henhold til
serviceloven.
Vælger forældrene en anden folkeskole
end distriktsskolen inden for kommunens grænser eller en
folkeskole i en anden kommune, får eleven med lovforslaget
ret til at blive optaget i en skolefritidsordning på den
valgte skole, hvis der i tilknytning til skolen er etableret en
skolefritidsordning, og der er ledig kapacitet. Med lovforslaget
sikres det også, at elever kan fortsætte i et
skolefritidsordningstilbud i situationer, hvor forældrene har
valgt at lade barnet forblive i en folkeskole efter flytning til en
anden kommune.
3. Henvisning til relevante numre af
Folketingstidende
Der henvises til lov nr. 435 af 13. juni 1990
(lovforslag L 203) om ændring af lov om folkeskolen, jf.
Folketingstidende 1989-90. Folketingets Forhandlinger spalte
7189-7191, 7928-7858, 10567, 11209, Tillæg A spalte 5183,
Tillæg B 1609 og Tillæg C spalte 1015 samt lov nr. 509
af 30. juni 1993 om folkeskolen (lovforslag L 270), jf.
Folketingstidende 1992-93, Folketingets Forhandlinger spalte 8590,
9038, 11184, 11475, Tillæg A spalte 8905, Tillæg B
spalte 1955 og Tillæg C spalte 1547.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget skønnes for kommunerne samlet at
kunne gennemføres udgiftsneutralt, da en kommune kan afvise
et ønske om frit skolevalg med henvisning til
kapacitetsmangel. De øgede krav til den kommunale skole- og
kapacitetsplanlægning, der evt. vil kunne være en
konsekvens af et øget frit valg, vil være marginale og
kan sidestilles med, at en ikke ubetydelig del af de
skolesøgende børn i dag optages i en fri grundskole.
De af ministeren nærmere fastsatte regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis
forældrene benytter sig af valg af folkeskole i en anden
kommune end bopælskommunen, vil have som udgangspunkt, at
kommunerne frivilligt indgår aftaler om afregningen hinanden
imellem. I det omfang kommunerne ikke kan blive enige om en aftale
herom, vil bopælskommunens betaling til skolekommunen for
almindelig undervisning svare til den nugældende ordning om
betaling ved skolegang i en anden kommune end bopælskommunen,
jf. § 1, nr. 8. Der er indledt forhandlinger med de kommunale
organisationer om forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser, herunder om en marginal administrativ belastning.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har været sendt
til høring hos følgende: Amtsrådsforeningen,
Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL),
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Skolelederforening, Danmarks
Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri, Danske Skoleelever, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd,
Frie Grundskolers Lærerforening, Grundskolerådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Kommune,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og
behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark, Rådet for
Etniske Minoriteter, Skole- og Samfund, Ungdomsringen,
Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget skønnes ikke at
indebære økonomiske konsekvenser | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner
og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af ændringerne i § 36.
Til nr. 2-4
Forslagene tydeliggør, at der er tale om
en undtagelse fra hovedreglen i stk. 1 om, at skolekommunen
foretager henvisning til vidtgående specialundervisning.
Den foreslåede nye § 21, stk. 2,
medfører, at når forældrene i henhold til §
36, stk. 3, har foretaget et valg af en folkeskole i en anden
kommune end i bopælskommunen, skal der foreligge tilslutning
fra bopælskommunen til skolekommunens beslutning om
henvisning af barnet til vidtgående specialundervisning.
Forældrene vil som i dag kunne klage til Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning over afgørelsen
eller over, at der ikke træffes en afgørelse.
Til nr. 5 og 6
Forslaget medfører, at forældrene
får frit valg af folkeskole, hvis der er ledig kapacitet
på skolen. Forslaget rummer følgende:
Hvis eleven skal modtage specialundervisning i en
specialklasse mv. eller skal optages i en modtagelsesklasse,
begrænses det frie valg af, om der er et sådant
relevant tilbud på den ønskede skole, og om der er
plads i ordningen.
Kommunalbestyrelsens ret til at fastsætte
regler for skolestrukturen, herunder antallet af skoler, og hver
enkelt skoles omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning
og rammer for klassedannelsen mv., jf. folkeskolelovens § 40,
stk. 2, ændres ikke af forældrenes frie valg af
folkeskole. Et ønske om valg af anden skole end
distriktsskolen kan således afslås, i det omfang
skolekapaciteten og de nærmere retningslinjer for optagelse
ikke muliggør optagelse.
Hvis forældre ønsker at foretage et
nyt skolevalg - et skoleskift - for deres barn, vil de også
være omfattet af reglerne om frit valg til at vælge ny
skole under forudsætning af, at der er plads på den
ønskede skole.
Hvis forældrene har valgt en anden skole
end distriktsskolen, herunder en fri grundskole eller efterskole,
og efterfølgende ønsker at barnet optages i
distriktsskolen, har barnet ikke ubetinget ret til at blive optaget
på distriktsskolen. Optagelsen vil i lighed med reglerne om
frit valg afhænge af de nærmere retningslinjer og
skolens kapacitet.
Bestemmelsen medfører, at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for,
hvordan optagelse skal finde sted, hvis der er flere
ansøgere, end der er ledige pladser. Retningslinjerne skal
bygge på objektive kriterier. Det betyder f.eks., at
skolekommunen vil kunne reservere enkelte pladser til tilflyttere
til skoledistrikter.
Andre objektive kriterier, der vil kunne
anvendes, når børn bosiddende i distriktet er optaget,
er f.eks.:
a) Kommunens egne borgere går forud for
borgere fra andre kommuner.
b) Søskende til elever på skolen
går forud for andre./eller
c) Nærmereboende går forud for
fjernereboende.
d) Lodtrækning i det omfang, objektive
hensyn ikke fører til en prioritetsorden.
Som følge af de nye bestemmelser
ophæves bestemmelsen om, at skolen skal erklære sig
villig til at optage en elev, hvis der ønskes en anden skole
end distriktsskolen, eller hvis eleven ønsker at skifte
skole under skoleforløbet.
Den enkelte skole kan ikke ud fra
pædagogiske hensyn give et afslag til en elev, hvis der er
plads i den ønskede skole inden for de rammer, der er
fastsat af kommunalbestyrelsen.
Til nr. 7.
Med ændringen lovfæstes, at alle
elever har ret til at fortsætte skolegangen i den skole, hvor
de er optaget, uanset om eleven skifter bopæl inden for
kommunen eller flytter til en anden kommune. Retten til at forblive
i en folkeskole ved flytning til anden kommune er i dag reguleret i
bekendtgørelse nr. 641 af 28. juli 1993 om skolegang i en
anden kommune end bopælskommunen, der bortfalder.
Til nr. 8
Med bestemmelsen gives der hjemmel til, at
undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen ved frit valg over
kommunegrænsen. Reglerne finder anvendelse, hvis der ikke
indgås en aftale mellem kommunerne om betalingen.
De nærmere regler vil blive udformet efter
forhandling med de kommunale organisationer og vil tage
udgangspunkt i de gældende regler om betaling ved skolegang i
en anden kommune end bopælskommunen.
Indgås der ikke anden aftale mellem
kommunerne vil de nærmere regler fastslå, hvad
angår den almindelige undervisning, at bopælskommunens
betaling til skolekommunen udgør bopælskommunens
gennemsnitlige udgift pr. folkeskoleelev, dog højest et
beløb svarende til skolekommunens tilsvarende udgifter. De
nærmere regler vil blive udformet tilsvarende, hvad
angår den mellemkommunale afregning for børn optaget i
en skolefritidsordning.
Ved almindelig specialundervisning i
specialklasser og lign. vil bopælskommunens betaling til
skolekommunen udgøre den faktiske udgift forbundet med
elevens undervisning, og det vil blive forudsat, at der
indgås en nærmere konkret aftale herom kommunerne
imellem. De kommunale parter har tilkendegivet, at man hvad
angår denne undervisning foretrækker en afregning med
udgangspunkt i de faktiske udgifter, og at en sådan model vil
kunne fungere i praksis. Såfremt den påtænkte
model for mellemkommunal afregning for almindelig
specialundervisning giver anledning til betalingstvister mellem de
involverede kommuner til skade for barnets skolegang og
undervisning vil undervisningsministeren ændre reglerne,
så betaling fra bopælskommunen til skolekommunen sker
efter en centralt fastsat tilbagefaldssats.
Ved vidtgående specialundervisning i
henhold til § 21, stk. 2, vil de nærmere regler
fastslå, at bopælskommunen betaler det kommunale
takstbeløb for vidtgående specialundervisning til
amtskommunen.
Til nr. 9
Forældre får krav på, at deres
barn optages i en skolefritidsordning ved den folkeskole, hvor det
bliver optaget, hvis der er plads i denne. Eleven får tillige
ret til at forblive i skolefritidsordningen ved sin folkeskole,
hvis familien flytter til en anden kommune. De nærmere regler
for mellemkommunal afregning vil blive udformet efter forhandlinger
med de kommunale organisationer.
Til nr. 10 og 11
Bestemmelserne er omskrevet på grund af
ændrede betalingstermer i Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders bekendtgørelse med hjemmel i lov om
social service. Forældrene betaler SFO-taksten som hidtil til
skolekommunen. Dog betales bopælskommunens SFO-takst til
skolekommunen, hvis denne er højere end skolekommunens. Det
er skolekommunens forpligtelse at sikre en korrekt
opkrævning.
Til nr. 12
Den omhandlede ændringer er en
konsekvens af, at forældrene i henhold til den nye § 21,
stk. 2, får mulighed for at indklage afgørelsen/den
manglende afgørelse til Klagenævnet for
specialundervisning. Se bemærkningerne til nr. 2-4.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. august 2005,
men har virkning fra 1. januar 2005 for den kommunale indskrivning
til folkeskolen med henblik på at begynde eller skifte skole
fra 1. august 2005. Bekendtgørelse nr. 641 af 28. juli 1993
om skolegang i en anden kommune end bopælskommunen forbliver
i kraft for de elever, der før 1. august 2005 er optaget
eller forblevet i en skole i medfør af disse regler.
Bekendtgørelsen bortfalder den 1. august 2015.
Lovforslaget underkastes lovovervågning.
Med henblik på at vurdere lovens samlede virkninger, herunder
særligt tilbagefaldsreglerne for mellemkommunal afregning og
reglerne for specialundervisning, skal undervisningsministeren
fremsætte forslag til revision af loven senest i
folketingsåret 2007/08.
Lovens samlede virkninger følges
løbende med særlig fokus på sammenhængen
mellem frit valg og kommunernes integrationsarbejde samt indsatsen
mod ghettodannelse. Der ses bl.a. på skolernes
elevsammensætning, elevansøgninger, og der fokuseres
på kommuner med mange tosprogede.
Som et særligt initiativ indsamles
erfaringer fra skoler med tosprogede elever, der har gode
resultater, og der iværksættes en indsats for at
udbrede kendskabet til sådanne skoler, og den praksis de
udøver.
Der nedsættes i Undervisningsministeriet et
udvalg med repræsentanter for bl.a. de kommunale parter og
Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration. Udvalget
analyserer udviklingen og kan løbende afgive udtalelser.
Udvalget udtaler sig forud for den foreslåede revision af
loven senest i folketingsåret 2007/08.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3 , stk. 2, 2.
pkt. Undervisningsministeren fastsætter
regler herom og kan i den forbindelse fravige §§ 5, 7, 8,
13, 14, 16, 28, stk. 1, 29 og § 36, stk. 2 og 5. | | 1. I § 3, stk. 2,
2. pkt. , ændres »og 5« til: »og
4«. |
| | |
§ 20 Stk. 2. Uden for Bornholms,
Frederiksberg og Københavns Kommuner påhviler det dog
amtskommunen at indrette og sørge for specialundervisning af
børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig i
amtskommunen, og som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til
amtskommunens foranstaltning, jf. § 21, stk. 1. Det
samme€.. Stk. 3 € | | 2. I § 20, stk. 2,
1. pkt., indsættes efter »21, stk. 1« :
»og 2«. |
| | |
§ 21 Kommunalbestyrelsen foretager henvisning af
børn og unge til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand ved amtsrådets
foranstaltning, jf. § 20, stk. 2, når
kommunalbestyrelsen finder, at de pågældendes udvikling
stiller krav om en særlig vidtgående hensyntagen eller
støtte, der bedst kan imødekommes ved en amtskommunal
foranstaltning. Bestemmelsen€. | | 3. I § 21, stk. 1,
1. pkt., indsættes efter
»Kommunalbestyrelsen« : », jf. dog stk.
2,« |
| | |
| | 4. I § 21,
indsættes efter stk.1 som nyt stykke: » Stk. 2. Er barnet optaget i
en skole i en anden kommune end bopælskommunen i
medfør af § 36, stk. 3, skal der foreligge tilslutning
fra bopælskommunen, før der kan ske henvisning i
henhold til stk. 1.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 36 Stk. 3. Forældrene har krav
på, at deres barn optages i en skole i kommunen uden for
distriktet, hvis skolen erklærer sig villig hertil, og det
kan ske inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat i
henhold til § 40, stk. 2. Det samme gælder, hvis
forældrene fremsætter ønske om skoleskift under
skoleforløbet. Hvis det ikke er muligt at imødekomme
alle ønsker om optagelse på en anden skole end
distriktsskolen, kan kommunalbestyrelsen fastsætte
retningslinjer for, hvilke børn der skal optages
først. | | 5. § 36, stk.
3, affattes således: » Stk. 3. Forældre har
krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget
valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, under
forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer,
kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat i henhold til
§ 40, stk. 2. Det samme gælder, hvis forældrene
ønsker, at barnet skifter skole under skoleforløbet
herunder til distriktsskolen. Hvis det ikke er muligt at
imødekomme alle ønsker om optagelse i en anden skole
end distriktsskolen, sker optagelse efter retningslinjer fastsat af
kommunalbestyrelsen i skolekommunen for, hvilke børn der
skal optages først.« |
| | |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om, at forældrene frit kan
vælge mellem distriktsskolen og andre skoler i kommunen. Hvis
det ikke er muligt at opfylde alle ønsker om optagelse
på en bestemt skole, fastsætter kommunalbestyrelsen
retningslinjer for, hvilke børn der skal optages
først. | | 6. § 36, stk.
4, ophæves. Stk. 5 - 7 bliver herefter stk. 4- 6. |
| | |
Stk. 5. En elev, der er optaget i
en skole, har ret til at fortsætte skolegangen i denne skole,
jf. dog § 3, stk. 2, § 5, stk. 7, og § 22, medmindre
der gennemføres ændringer i kommunens skolestruktur,
eller eleven overflyttes til en anden skole i medfør af
§ 52. Dette gælder tillige elever, der flytter til en
anden bopæl uden for distriktet. | | 7. I § 36, stk.
5 , der bliver stk. 4, affattes 2. pkt.
således: »Dette gælder tillige elever,
der flytter til en anden bopæl under
skoleforløbet.« |
| | |
Stk. 7. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at en elev i særlige
tilfælde kan optages eller forblive i en skole i en anden
kommune end bopælskommunen, herunder regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen. | | 8. § 36, stk.
7 , der bliver stk. 6, affattes således: » Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis
forældrene benytter sig af valg af folkeskole i en anden
kommune end bopælskommunen, jf. stk. 3 og 4. Reglerne finder
anvendelse, hvis kommunerne ikke indgår anden aftale
herom.« |
| | |
| | 9. Efter § 36,
stk. 7 , er bliver stk. 6, indsættes som stk. 7
: » Stk. 7. Forældre har
krav på, at deres barn optages i en skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 4, ved den skole, hvor barnet er optaget, hvis der
er etableret en skolefritidsordning, og der plads i denne.
Tilsvarende krav har forældre, hvis barnet optages i
distriktsskolen efter stk. 2, eller hvis eleven forbliver i sin
folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
bopælskommunens betaling til skolekommunen, hvis barnet
optages i skolefritidsordningen ved den valgte skole jf. stk. 3 og
4. Reglerne finder anvendelse, hvis kommunerne ikke indgår
anden aftale herom.« |
| | |
§ 50 Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Socialministeriets regler om betaling for ophold i dagtilbud for
børn og unge finder anvendelse ved ydelse af
søskendemoderation til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v., og i tilfælde
af, at en kommune beslutter at yde hel eller delvis friplads under
hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor
sociale eller pædagogiske forhold gør sig
gældende. | | 10. § 50, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Vælger forældrene en folkeskole i en anden kommune end
bopælskommunen med tilhørende skolefritidsordning i
henhold til § 36, stk. 3 og 7, betaler forældrene til
skolekommunens dennes takst for skolefritidsordningen, dog betales
bopælskommunens takst, hvis denne er højest.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af søskendetilskud til familier med
mere end et barn i skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler finder
ligeledes anvendelse hvis en kommune beslutter at yde hel eller
delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.« |
| | |
§ 51 Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendemoderation og om fripladser i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for Det Sociale
Ankenævn efter Socialministeriets bekendtgørelse om
betaling for ophold i dagtilbud for børn. | | 11. § 51,
stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og om fripladstilskud i
henhold til § 50, stk. 2, kan indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.« |
| | |
Stk. 6. Amtsrådets
afgørelser i henhold til § 21, stk. 2, kan inden 4 uger
fra afgørelsen meddelelse af forældrene, jf. §
54, stk. 1, indbringes for Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning, jf. § 51 a. | | 12. I § 51, stk.
6, ændres »§ 21, stk. 2« til:
»§ 21, stk. 3,«. |
| | |
| | § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft
den 1. august 2005, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Loven har virkning fra den
1. januar 2005 for børn, der indskrives i folkeskolen med
henblik på enten at begynde skolegangen eller at skifte skole
i skoleåret 2005/06. Stk. 3. Bekendtgørelse nr.
641 af 28. juli 1993 om skolegang i en anden kommune end
bopælskommunen forbliver i kraft for de elever, der
før skoleåret 2005/06 er optaget eller forblevet i en
skole i medfør af disse regler. Stk. 4. Undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2007/08. |