Skriftlig fremsættelse (4. november
2004)
Undervisningsministeren (Ulla
Tørnæs):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser).
(Lovforslag nr. L 80).
Lovforslaget indebærer en udvidelse af
forældrenes ret til at vælge folkeskole for deres
barn.
Mere frit valg af folkeskole giver
forældrene bedre mulighed for at påvirke og øve
indflydelse på folkeskolen, og frit valg sikrer, at der er
noget at vælge imellem €" også i valget mellem
folkeskole og en fri grundskole. Øget frit valg kan dertil
være med til at lette hverdagen for en række
børnefamilier, hvor valg af skole i f.eks. nabokommunen
eller en skole i den kommune, hvor forældrenes arbejdsplads
befinder sig, vil være den løsning, der passer bedst
til familiens og barnets behov.
Med forslaget får forældrene krav
på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i
bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis der er plads
på den ønskede skole. Forældrenes ret til at
få deres barn optaget i en folkeskole efter eget valg
gælder tilsvarende ved ønske om skoleskift under
skoleforløbet. Valg af skole i en anden kommune end
bopælskommunen indebærer ikke egenbetaling for
forældrene.
I forhold til de gældende bestemmelser
gøres frit valg obligatorisk for kommunerne, og retten til
valg af skole udvides til at omfatte valg af skole i en anden
kommune end bopælskommunen.
Den ønskede skole skal ikke længere
erklære sig villig til at optage barnet, og der kan alene
gives afslag på optagelse, hvis kommunalbestyrelsens rammer
for skolens kapacitet umuliggør optagelse. Den
gældende bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen i
skolekommunen fastsætter skolestrukturen, herunder antallet
af skoler og hver enkelt skoles omfang samt rammer for
klassedannelsen, opretholdes således uændret.
Ud over retten til frit skolevalg opretholdes
forældrenes ubetingede ret til barnets optagelse i
distriktsskolen og den eksisterende ret til at forblive i en
bestemt skole ved flytning inden for kommunen eller til en anden
kommune. For alt skolevalg gælder dog fortsat, at elevens
særlige behov, f.eks. for specialundervisning eller optagelse
i en modtagelsesklasse, betinger valget af skole.
Søger flere optagelse i en skole, end der
er plads, ud fra den kapacitet kommunalbestyrelsen har fastsat for
de enkelte skoler, sker optagelse ud fra retningslinjer fastsat af
kommunalbestyrelsen. Sådanne retningslinjer skal bygge
på objektive kriterier såsom afstands- eller
søskendekriterier.
Vælger forældrene en anden skole end
distriktsskolen inden for eller over kommunegrænsen,
får eleven med lovforslaget ret til at blive optaget i en
skolefritidsordning på den valgte skole, hvis en sådan
er etableret, og der er plads i denne. Med lovforslaget sikres det
også, at eleven kan fortsætte i en skolefritidsordning
i situationer, hvor forældrene har valgt at lade barnet
forblive i en skole ved flytning til en anden kommune.
Undervisningsministeren får med lovforslaget
hjemmel til at fastsætte regler om bopælskommunens
betaling til skolekommunen, hvis forældrene benytter sig af
valg af folkeskole i en anden kommune end bopælskommunen.
Lovens samlede virkninger følges
løbende med særlig fokus på sammenhængen
mellem frit valg og kommunernes integrationsarbejde samt indsatsen
mod ghettodannelse, og efter forslaget tages loven op til revision
senest i folketingsåret 2007/08.
Lovforslaget skønnes for kommunerne samlet
at kunne gennemføres udgiftsneutralt. Der er optaget
forhandlinger med de kommunale parter om en eventuel marginal
kommunal merudgift.
Loven foreslås at træde i kraft den 1.
august 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.