L 77 Forslag til lov om pligtaflevering af offentliggjort materiale.

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-11-2004

Fremsættelse: 04-11-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l77_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. november 2004)

 

 

Kulturministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om pligtaflevering

(Lovforslag nr. L 77).

Lovforslaget, der skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til ændring af ophavsretsloven, er baseret på anbefalingerne i "Udredning om bevaring af kulturarven" (Kulturministeriet, 2003) om udvidelse af pligtafleveringsordningen for så vidt angår den elektroniske kulturarv. I udredningen påpeges et behov for handling i relation til denne del af kulturarven, som hidtil kun er blevet indsamlet i begrænset omfang.

Lovforslaget rummer fire hovedområder: pligtaflevering af værker udgivet i eksemplarform, af materiale offentliggjort i elektroniske kommunikationsnet, af radio- og fjernsynsprogrammer og af film produceret med henblik på offentlig fremvisning. Det er et væsentligt formål med forslaget at skabe overenststemmelse med den teknologiske udvikling på kulturområdet og at samle lovgivningen om pligtaflevering i én lov.

For værker offentliggjort i eksemplarform , dvs. bøger, musikudgivelser m.v., indebærer forslaget ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til den gældende pligtafleveringsordning, der har fungeret tilfredsstillende med aflevering af værker til Det Kgl. Bibliotek og Statsbiblioteket.

Det er især vedrørende indsamling, bevaring og tilgængeliggørelse af materiale offentliggjort i elektroniske kommunikationsnet , at lovforslaget indeholder afgørende nyt. Udgangspunktet er, at alt offentliggjort, dansk materiale fra internettet fremover er afleveringspligtigt. På grund af materialets omfang og karakter vil der skulle ske en nærmere afgrænsning af, hvad der skal indsamles, og det foreslås, at dette sker administrativt i lys af den teknologiske udvikling. Afleveringspligten opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionen har adgang til at rekvirere eller fremstille kopier af materialet. Metoden vil primært være såkaldt høstning, som er en delvis automatiseret proces, der nedtager materiale fra internettet. Det er planen, at Det Kgl. Bibliotek og Statsbiblioteket i samarbejde skal virke som pligtafleveringsinstitution for internetmaterialet. Det indsamlede materiale vil kunne indeholde følsomme personoplysninger, og det forudsættes derfor, at tilgængeliggørelse kun sker til forskningsbrug.

I lovforslaget lægger vi op til en indsamlingsstrategi, der indebærer 4 årlige tværsnitshøstninger, ca. 80 selektive høstninger og endelig 2-3 begivenhedshøstninger. Tværsnitshøstningen indebærer, at man med mellemrum indsamler alt offentliggjort dansk materiale. De selektive høstninger supplerer tværsnitshøstningen ved, at de netsteder, der udvælges, tænkes høstet eksempelvis dagligt. Her er tale om netsteder af særlig interesse for offentligheden, som derfor anses for vigtige at arkivere så fuldstændigt og korrekt som muligt. Af eksempler kan nævnes de landsdækkende avisers og tv-stationers netsteder eller andre netsteder som fx Folketingets netsted. Endelig vil de 2-3 årlige begivenhedsorienterede høstninger rette sig mod indsamling af materiale knyttet til en bestemt begivenhed €" f.eks. et folketingsvalg - som vil give eftertiden mulighed for at følge selve begivenheden og reaktioner herpå.

Med forslaget etableres desuden et egentligt lovgrundlag for indsamling og bevaring af radio- og fjernsynsprogrammer , som hidtil er sket på baggrund af aftaler med DR og TV 2. I forslaget fastsættes principper for indsamling, og den nærmere afgrænsning foreslås at skulle ske administrativt i lys af medieudviklingen. Afleveringspligten opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionen har adgang til at optage programmerne. Det er planen, at Statens Mediesamling på Statsbiblioteket skal virke som pligtafleveringsinstitution på dette område. Hovedprincippet er, at de landsdækkende kanaler indsamles fuldt ud, mens der kun indsamles repræsentative udsnit af regionale og lokale tv-kanaler.

Endelig lægger vi med lovforslaget op til, at bestemmelserne om pligtaflevering på filmområdet, som i dag er en del af filmloven, gøres til en del af pligtafleveringsloven. Herudover foreslås der ingen ændringer i forhold til den gældende ordning. Det Danske Filminstitut vil fortsat være pligtafleveringsinstitution for film, og med lovforslaget sikres indsamling af alle danske spillefilm, kort- og dokumentarfilm samt reklamefilm.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg forslaget til Folketingets velvillige behandling.