L 75 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Landsdækkende pasningsgaranti til
børn i dagtilbud).
Fremsat den 28. oktober 2004 af
ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Henriette Kjær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Landsdækkende pasningsgaranti til
børn i dagtilbud)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 15, stk. 1 , affattes
således:
Ȥ 15.
Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til
brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens
tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling
til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter
ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk.
4, 5 og 6.«
2. § 15,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ved optagelse i dagtilbud i
en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens
tilskud således, at det svarer til de gennemsnitlige
nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen
beregnet for den aldersgruppe, som barnet tilhører.
Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens
tilskudsprocent for aldersgruppen beregnet af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i
udførerkommunen, jf. dog stk. 5 og 6. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
dagtilbud som beregnet i udførerkommunen.«
3. I § 15, stk.
6 , ændres »Socialministeren« til:
»Familie- og forbrugerministeren«.
4. § 15
a affattes således:
» 15 a. Kommunen tilbyder
forældre pasningsgaranti i dagtilbud efter §§
9-11.
Stk. 2. Pasningsgarantien
indebærer, at kommunen har pligt til at anvise plads i et
dagtilbud, jf. §§ 9-11, til alle børn i
aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart.
Stk. 3. Hvis kommunen ikke kan anvise en
plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der
er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads, betragtes det
som brud på pasningsgarantien. Kommunen skal herefter med
virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til
rådighed, dække udgifterne til privat pasning efter
§ 26, dog maksimalt kommunens gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den
pågældende aldersgruppe eller bruttodriftsudgifterne
til en dagtilbudsplads efter §§ 9-11 i en anden kommune.
Tilskuddet til forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor
kommunen kan tilbyde en plads, og forældrene er frigjort fra
betaling for en anden plads. Kommunen har endvidere pligt til med
virkning fra den 1. i den følgende måned efter brud
på pasningsgarantien at hæve tilskuddet efter §
15, stk. 1, til mindst 70 pct.
Stk. 4. I ganske særlige og
enkeltstående tilfælde, hvor kommunen ikke kan tilbyde
en plads inden for fristerne, kan kommunen undlade at
forhøje tilskudsprocenten uanset bestemmelsen i stk. 3, 4.
pkt., hvis kommunen inden for yderligere én måned kan
anvise en plads til barnet.
Stk. 5. Familie- og forbrugerministeren
fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien,
herunder om frister for anvisning af plads og tilskud til
forældrene efter stk. 3.
Stk. 6. Kommuner, som ved denne lovs
ikrafttræden ikke har pasningsgaranti, jf. stk.1 og 2, skal
senest 1. juli 2005 tilbyde pasningsgaranti til alle børn i
aldersgruppen 9 måneder og indtil skolestart. Samtidig hermed
kan kommunen nedsætte kommunens tilskud for ophold i
dagtilbud til mindst 69 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Kommuner, som ved lovens
ikrafttræden ikke har pasningsgaranti efter § 15 a, skal
senest 1. juli 2006 etablere pasningsgaranti som affattet ved denne
lovs § 15 a, stk. 1 og 2. Indtil 1. juli 2005 finder §
15, stk. 1, som gældende indtil denne lovs
ikrafttræden, fortsat anvendelse for kommuner uden
pasningsgaranti.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i § 15,
stk. 7, kan kommunen i år 2005 fastsætte betalingen
efter § 15 senest med udgangen af april måned 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund for lovforslaget
Regeringen ønsker at forbedre
vilkårene for børnefamilierne, så de kan opleve
større kvalitet og sammenhæng i arbejdsliv og
familieliv.
Det er centralt for regeringen, at
børnefamilier i alle landets kommuner sikres et tilbud om
dagpasning, når barselorloven slutter eller senest 3
måneder efter forældrenes ansøgning om en
plads.
Pasningsgaranti er i dag en selvfølge i de
fleste kommuner. Der er imidlertid stadig kommuner, som ikke kan
sikre børnefamilierne et pasningstilbud fra det tidspunkt,
hvor barselorloven slutter. Usikkerheden om, hvordan barnet skal
blive passet, kan være en kilde til stor bekymring for
forældrene og skaber ofte en række praktiske problemer
for hele familien.
Baggrunden for pasningsgarantien er også,
at regeringen har indført et års fleksibel
barselorlov, som en stor forbedring for familierne. Familierne er
forskellige og har ikke samme behov. Derfor er reglerne om
barselorlov fleksible. Men hvis kommunen ikke kan tilbyde pasning
fra den ønskede dato, kan forældrene reelt ikke
udnytte mulighederne i de nye fleksible orlovsregler.
Pasningsgaranti i alle kommuner er en forudsætning for, at
familierne kan drage nytte af de nye orlovsregler.
Ventelisterne til dagtilbud er efterhånden
afskaffet i de fleste kommuner i takt med, at kommunerne har
indført pasningsgaranti enten efter bestemmelserne i
servicelovens § 15 a eller efter bestemmelser fastsat af den
enkelte kommune.
Ved budgetlægningen for 2004 var der 22
kommuner, som ikke havde pasningsgaranti pr. 1. januar 2004. En af
disse kommuner havde besluttet at etablere pasningsgaranti i
løbet af 2004, og en af kommunerne har etableret
pasningsgaranti pr. 1. januar 2004. Blandt de resterende 20
kommuner er der 9 kommuner, der ikke havde venteliste pr. oktober
2003. For de 11 kommuner uden pasningsgaranti pr. 1. januar 2004
eller i løbet af 2004, og som samtidig har børn
på akut venteliste, er der 1.579 0-2 årige børn
på akut venteliste i 10 kommuner og 18 3-5 årige
børn på venteliste i 5 kommuner.
Regeringen ønsker nu at sikre, at
kommunernes pligt til at sørge for det nødvendige
antal pladser i dagtilbud, jf. servicelovens § 7,
præciseres gennem en forpligtelse for alle kommuner til at
tilbyde pasningsgaranti.
En landsdækkende pasningsgaranti efter 6
måneder giver tryghed for familierne. Det vil give
forældrene et reelt frit valg mellem at anvende den fulde
barselorlov allerede i barnets første år eller at
vende tilbage til arbejdsmarkedet efter 6 måneders
barselorlov og udskyde en del af orloven til senere.
Gældende ret
Bestemmelserne om pasningsgaranti blev
indført med virkning fra 1. januar 2000 (lovforslag nr. L 56
1999-2000) som led i bestræbelserne på at afskaffe
ventelisterne. I kommuneaftalen for 2000-2002 var der således
enighed mellem parterne om, at regeringen skulle søge
tilslutning til gennemførelse af lovændringer med
henblik på indførelse af pasningsgaranti.
Kommuner, som efter den gældende
bestemmelse i § 15 a indfører pasningsgaranti i
dagtilbud efter §§ 9-11 for børn i alderen 6
måneder og indtil barnets skolestart, har mulighed for at
nedsætte det kommunale tilskud til ophold i dagtilbud til
minimum 67 pct. i stedet for minimum 70 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved dagtilbuddene. Muligheden for at
nedsætte kommunens tilskud betyder, at forældrenes
egenbetaling tilsvarende kan hæves med op til 3 pct. udover
de 30 pct., som forældrenes egenbetaling udgør efter
§ 15, stk. 1. Muligheden for at opkræve denne
særligt forhøjede forældrebetaling blev indfaset
med 1 procentpoint om året i perioden 2000-2002.
Tilbuddet om plads skal gives i et dagtilbud
efter §§ 9-11 i serviceloven. Det vil sige i en
daginstitution, i kommunal dagpleje eller i en puljeordning.
I Socialministeriets bekendtgørelse nr.
890 af 6. november 2003, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 16 af 5. marts 2004, om kommunens tilskud til brug for
dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og
fripladstilskud m.v. har socialministeren efter bemyndigelse i
§ 15 a, stk. 2, fastsat nærmere regler om
pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af plads og om
nedsættelse af tilskuddet fra kommunen.
I bekendtgørelsens § 6, stk. 4, er
det fastsat, at kommunens tilskud ikke kan nedsættes i
forhold til forældre, der har fået bevilget fuld eller
delvis økonomisk friplads, jf. bekendtgørelsens
kapitel 5.
Baggrunden herfor skal findes i den
såkaldte »pinsepakke«, det vil sige aftalen fra
foråret 1998 mellem regeringen, SF og Enhedslisten om
skattejusteringer m.v. Heri indgik, at aftrapningsintervallet for
tilskud til økonomisk friplads i dagtilbud skulle fordobles
fra 1. januar 1999, hvilket er sket. Det var samtidig en
forudsætning, at ingen forældre, der efter de
gældende regler om hel eller delvis økonomisk friplads
har nedsat betaling, må berøres af en eventuel
kommende forhøjelse af forældrebetaling som
følge af en ændring af reglerne. Det blev
således også i kommuneaftalen 2000-2002 forudsat, at
reglerne om økonomisk friplads i dagtilbud skulle justeres
for at friholde forældre med hel eller delvis
økonomisk friplads for en stigning i
forældrebetalingen som følge af muligheden for at
øge den samlede forældrebetaling fra 30 pct. til
maksimalt 33 pct.
I bekendtgørelsens § 7 er det
fastsat, at forældre, der søger om plads til et barn i
direkte forlængelse af barselorlov, og som søger inden
for de frister for ansøgning, som den enkelte kommune
fastsætter, skal være sikret en plads fra barnet er 30
uger, såfremt forældrene ønsker det, uanset om
forældrene afholder barsel. Overskrider forældrene
kommunens ansøgningsfrist, kan kommunen forlænge
perioden, inden for hvilken kommunen skal tilbyde en plads, med en
periode svarende til overskridelsen. Barnet skal dog være
sikret en plads senest 3 måneder efter afholdelse af
barselorlov, hvis forældrene har søgt under
barselsperioden.
Forældre, der søger plads i andre
situationer, herunder afholdelse af udskudt barselorlov, skal
være sikret en plads senest 3 måneder efter
ansøgningstidspunktet.
Kommunen skal give forældrene skriftlig
meddelelse om, hvilken dato deres barn senest er garanteret
optagelse i et dagtilbud (garantidatoen).
Endelig er det fastsat i bekendtgørelsens
§ 8, at kommunen ikke kan fortsætte med at yde nedsat
tilskud, hvis kommunen bryder pasningsgarantien ved ikke at kunne
tilbyde en plads fra garantidatoen. Nedsættelsen af
tilskuddet skal ophøre med virkning fra den 1. i
måneden efter brud på pasningsgarantien.
Kommunen har dog mulighed for i helt
ekstraordinære og enkeltstående tilfælde at
fortsætte med nedsat tilskud uansat brud på
pasningsgarantien, hvis kommunen inden for en måned efter
bruddet på pasningsgarantien kan anvise en plads til det
eller de børn, der ikke fik en plads fra garantidatoen, jf.
§ 8, stk. 3.
I bemærkningerne til lovforslag L 56 er
disse helt særlige tilfælde afgrænset til at
kunne være tilfældet i følgende situationer:
€" Hvis der sker et for kommunen uventet
fald i antallet af pladser, fx som følge af opsigelse fra
flere dagplejere på én gang. Små kommuner som
udelukkende eller i meget høj grad har pladser gennem
dagplejen vil være meget følsomme over for uventede
ændringer i antallet af dagplejere.
€" Hvis en institution må
evakueres/flyttes af miljømæssige grunde,
således at børnene skal overflyttes til andre
dagtilbud og herved forsinker muligheden for optagelse af nye
børn.
€" Hvis der opstår helt
ekstraordinære situationer, som har direkte sammenhæng
med administrationen af anvisningen af pladser, fx EDB-nedbrud
eller enkeltstående menneskelige fejl i forbindelse med
administrationen af kommunens pladsanvisning.
Følgende eksempler kan ikke begrunde, at
kommunen kan fortsætte med at opkræve særlig
forhøjet forældrebetaling efter at pasningsgarantien
er brudt, uanset at kommunen ikke kan forudse dette:
€" Vedtagelse af ny lovgivning.
€" Stigning i efterspørgslen som
følge af tilflytning til kommunen.
€" Højere fødselstal end
forventet eller lignende planlægningsmæssige
forudsætninger.
€" Svingende efterspørgsel hen over
året.
€" Forsinkelser af projekteret byggeri
eller lignende.
Efter de gældende bestemmelser er det
frivilligt for kommunerne at indføre pasningsgaranti.
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kommunerne nu forpligtes
til at tilbyde pasningsgaranti til børn i alderen 6
måneder og indtil barnets skolestart. Som efter de
gældende regler foreslås det, at pladsen skal tilbydes
i et dagtilbud efter servicelovens §§ 9-11, det vil sige
i en daginstitution, i kommunal dagpleje eller i en
puljeordning.
Som følge af landsdækkende
pasningsgaranti ændres § 15, stk. 1, således at
kommunens tilskud til brug for ophold i dagtilbud efter
§§ 9-11 svarer til mindst 67 pct. i stedet for 70 pct.,
og således at forældrenes egenbetaling svarer til
højst 33 pct. i stedet for 30 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud. Kommuner, som ved
lovens ikrafttræden ikke har pasningsgaranti, kan ikke
hæve forældrenes egenbetaling til over 30 pct.
før fra det tidspunkt, hvor kommunen indfører
pasningsgaranti.
Hvis en kommune mod forventning ikke kan opfylde
pasningsgarantien, det vil sige, at forældrene ikke kan
anvises en plads fra det tidspunkt, hvor pladsen skal være
til rådighed for forældrene efter frister fastsat efter
§ 15 a, stk. 2 og 5, foreslås det, at kommunen
forpligtes til at dække udgifterne, hvis forældrene
får tilbud om en plads i et dagtilbud i en anden kommune
eller indgår aftale om privat pasning efter § 26.
Ved plads i en anden kommune dækker
tilskuddet bruttodriftsudgifterne ved denne plads, så
forældrene ingen udgifter får ved denne.
Ved aftale om pasning efter § 26 kan
tilskuddet maksimalt udgøre, hvad der svarer til kommunens
gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads i et dagtilbud til
aldersgruppen.
Tilskuddet ydes indtil det tidspunkt, hvor
kommunen kan tilbyde en plads, og forældrene med rimeligt
opsigelsesvarsel kan frigøre sig fra betaling for en anden
plads eller aftale om privat pasning.
Med de foreslåede regler holdes
forældrene som udgangspunkt fri for betaling, og de
almindelige regler om tilskuddets størrelse og
forældrenes egenbetaling gælder således ikke ved
brud på pasningsgarantien.
Familie- og forbrugerministeren fastsætter
nærmere regler om kommunens dækning af
forældrenes udgifter, hvis kommunen bryder
pasningsgarantien.
Desuden foreslås det, at kommunen
forpligtes til med virkning fra den 1. i den følgende
måned efter brud på pasningsgarantien at hæve
tilskuddet efter § 15, stk. 1, til mindst 70 pct. af
bruttodriftsudgifterne. Det svarer til forpligtelsen efter de
gældende regler i § 15 a, stk. 3, om at ophøre
med at give nedsat tilskud, hvis kommunen ikke kan opfylde
pasningsgarantien.
Det foreslås endvidere, som efter den
gældende bestemmelse i § 15 a, stk. 4, at kommunen i
ganske særlige og enkeltstående tilfælde, hvor
kommunen ikke kan tilbyde en plads inden for fristen, kan undlade
at forhøje tilskuddet til forældrene, hvis kommunen
inden for yderligere én måned kan anvise en plads til
barnet.
Endelig foreslås det, at den gældende
bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte
nærmere regler om pasningsgarantien, herunder om frister for
anvisning af plads og om nedsættelse af tilskud ændres
til en bemyndigelse for familie- og forbrugerministeren og
suppleres med en bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om tilskud til forældrene, hvis kommunen bryder
pasningsgarantien. Det foreslås, at familie- og
forbrugerministeren herunder viderefører bestemmelsen i
§ 6, stk. 4, i bekendtgørelse om kommunens tilskud til
brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling
og fripladstilskud m.v. om, at forældre, der er berettiget
til hel eller delvis økonomisk eller socialpædagogisk
friplads, friholdes fra at få nedsat tilskuddet fra kommunen
fra 70 pct. til 67 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter.
Kommuner, der har indført pasningsgaranti
eller har besluttet at indføre pasningsgaranti i
løbet af 2004, kan ikke ophæve pasningsgarantien efter
lovens ikrafttræden.
For at give kommuner, der ikke har
pasningsgaranti, mulighed for at imødekomme kravet om
pasningsgaranti foreslås det, at disse kommuner som en
overgangsordning senest fra 1. juli 2005 skal tilbyde
pasningsgaranti fra barnet er 9 måneder. Samtidig kan
kommunen fra det tidspunkt, hvor der tilbydes pasningsgaranti fra 9
måneder, nedsætte kommunens tilskud til 69 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter. Kommunerne kan
selvfølgelig indføre pasningsgaranti tidligere og
nedsætte kommunens tilskud i overensstemmelse hermed.
Alle kommuner skal have etableret pasningsgaranti
for børn i alderen 6 måneder og indtil skolestart
senest 1. juli 2006.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget om en landsdækkende
pasningsgaranti skønnes at kunne medføre merudgifter
i perioden 2005-2008 i størrelsesordenen i alt 400 mio. kr.,
når garantien er fuldt indfaset. Skønnet er baseret
på foreløbige beregninger. De samlede
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
afhænger af en række faktorer, bl.a. antallet af
børn på venteliste, antallet af børn i
dagtilbud, udviklingen i børnetallet og prisen på en
plads i dagtilbud. De foreløbige beregninger er baseret
på statistiske oplysninger, der er op til 1½ år
gamle og derfor vil skulle opdateres. De endelige beregninger vil
blive foretaget på grundlag af nyere statistiske oplysninger,
når de foreligger i løbet af vinteren 2005-2005.
Kommunerne vil blive kompenseret for
merudgifterne ved en landsdækkende pasningsgaranti over
bloktilskuddet.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at medføre
konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at medføre
konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF), Forbundet af
Offentligt Ansatte (FOA), Landsforeningen af Socialpædagoger
(LFS), Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner (FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund
(SL), KL, Københavns og Frederiksberg Kommuner,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Socialchefforeningen,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Det
Centrale Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer
(DSI).
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget skønnes at kunne
medføre merudgifter for kommunerne i perioden 2005-2008 i
størrelsesordenen i alt 400 mio. kr. Kommunerne kompenseres
over bloktilskuddet |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at tilskudsprocenten i
§ 15 til brug for dagtilbud efter §§ 9-11
ændres fra 70 pct. til mindst 67 pct. som følge af, at
der indføres landsdækkende pasningsgaranti. Med
bestemmelsen præciseres det, at alle kommuner yder tilskud
på mindst 67 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved
ophold i dagtilbuddet, men har mulighed for at yde højere
tilskud.
Ændringen af ordet driftsudgifter til
nettodriftsudgifter og bruttodriftsudgifter i § 15 sker alene
for at præcisere, at bruttodriftsudgifter er udgangspunktet
for beregning af tilskud og egenbetaling.
Til nr. 2
Ændringen er af teknisk karakter. Med
ændringen præciseres det, at det er den faktiske
tilskudsprocent for en plads i et dagtilbud i opholdskommunen, der
skal lægges til grund for beregningen af tilskuddet,
når forældre anvender tilskuddet til brug for en plads
i en anden kommune end opholdskommunen. I de tilfælde, hvor
dagtilbuddet i udførerkommunen er billigere end i
opholdskommunen, beregnes tilskuddet ud fra opholdskommunens
faktiske tilskudsprocent som en andel af udførerkommunens
budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede
dagtilbud.
Til nr. 3
Ændringen er af teknisk karakter. Som
følge af ressortomlægningen, jf. kongelig resolution
af 2. august 2004, er dagtilbudsområdet flyttet fra
Socialministeriet til Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender. Bemyndigelsen gives derfor til ministeren for
familie- og forbrugeranliggender i stedet for til
socialministeren.
Til nr. 4
§ 15 a ændres som følge af
indførelse af landsdækkende pasningsgaranti.
I stk. 1 foreslås det, at
pasningsgarantien skal tilbydes i et dagtilbud efter §§
9-11. Det vil sige i en daginstitution, i kommunal dagpleje eller i
en puljeordning. Kommunen kan således ikke opfylde
pasningsgarantien ved at tilbyde forældrene et tilskud til
privat pasning efter § 26 eller et tilskud til brug for
pasning af egne børn efter § 26 a, hvis
forældrene ønsker en plads i et dagtilbud.
Stk. 2 svarer til den gældende
bestemmelse i § 15 a, stk. 2, med undtagelse af, at
bemyndigelsesbestemmelsen er flyttet til stk. 5.
I stk. 3 foreslås det, at kommunen,
hvis den bryder pasningsgarantien, forpligtes til at dække
udgifterne, hvis forældrene får tilbud om en plads i et
dagtilbud i en anden kommune eller indgår aftale om privat
pasning efter § 26. Ved plads i en anden kommune dækker
tilskuddet bruttodriftsudgifterne ved denne plads, så
forældrene ingen udgifter får ved denne. Ved aftale om
pasning efter § 26 kan tilskuddet maksimalt udgøre,
hvad der svarer til kommunens gennemsnitlige bruttodriftsudgifter
pr. plads i et dagtilbud til aldersgruppen. Tilskuddet ydes indtil
det tidspunkt, hvor kommunen kan tilbyde en plads, og
forældrene med rimeligt opsigelsesvarsel kan frigøre
sig fra betaling for en anden plads eller aftale om privat
pasning.
Med de foreslåede regler holdes
forældrene som udgangspunkt fri for betaling, og de
almindelige regler om tilskuddets størrelse og
forældrenes egenbetaling gælder således ikke ved
brud på pasningsgarantien.
Ministeren fastsætter nærmere
regler om kommunens dækning af forældrenes udgifter,
hvis kommunen bryder pasningsgarantien.
Det foreslås endvidere at opretholde
bestemmelsen om, at kommunens tilskud til brug for en plads i
dagtilbud skal udgøre mindst 70 pct. af
bruttodriftsudgifterne, hvis kommunen ikke kan tilbyde
forældrene en plads fra det tidspunkt, hvor de efter de
fastsatte frister skal have anvist en plads i et dagtilbud. Denne
bestemmelse gælder ikke kun i forhold til det eller de
børn, der ikke kan få en plads fra garantidatoen, men
for fastsættelse af tilskud til plads i alle dagtilbud, der
er omfattet af pasningsgarantien.
I stk. 4 foreslås det, som efter den
gældende bestemmelse i § 15 a, stk. 4, at kommunen i
ganske særlige og enkeltstående tilfælde kan
undlade at forhøje tilskuddet, hvis kommunen inden
yderligere én måned efter det tidspunkt, hvor barnet
skulle have anvist en plads efter de fastsatte frister, kan anvise
barnet en plads. Der henvises i øvrigt til "Gældende
ret" under de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 5, at familie- og
forbrugerministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af
plads og om tilskud til forældrene, hvis kommunen ikke kan
opfylde pasningsgarantien.
Det foreslås i stk. 6, at kommuner, som
ved lovens ikrafttræden ikke har pasningsgaranti efter lovens
bestemmelser, som en overgangsordning senest 1. juli 2005 skal
tilbyde pasningsgaranti fra 9 måneders alderen, hvis kommunen
ikke fra denne dato indfører pasningsgaranti fra 6
måneders alderen. Kommuner, som benytter overgangsordningen,
kan samtidig nedsætte kommunens tilskud til dagtilbud til
mindst 69 pct. af de budgetterede driftsudgifter.
Til § 2
Til nr. 1
Loven foreslås at træde i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Kommuner, som har
indført pasningsgaranti efter § 15 a ved lovens
ikrafttræden, kan således ikke ophæve
pasningsgarantien.
Til nr. 2
Det foreslås, at pasningsgarantien, som
fastsat i § 15 a, stk. 1 og 2, skal være indført
i alle kommuner senest 1. juli 2006. Der er intet til hinder for,
at kommunen indfører pasningsgaranti tidligere og med
mulighed for at nedsætte tilskuddet. Indtil 1. juli 2005
finder § 15, som gældende indtil denne lovs
ikrafttræden, fortsat anvendelse for kommuner uden
pasningsgaranti.
Til nr. 3
Efter de gældende regler skal kommunen
fastsætte forældrenes egenbetaling for et
regnskabsår ad gangen på grundlag af dagtilbuddenes
budgetter. Kommunen skal desuden give forældrene meddelelse
om betalingens størrelse senest én måned
før en ændring af egenbetalingen, det vil sige senest
med udgangen af november måned, jf. § 22 i
Socialministeriets bekendtgørelse nr. 890 af 6. november
2003 om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v.
For at give kommuner, der ikke har
pasningsgaranti ved lovens ikrafttræden, mulighed for at
vedtage budgetterne for overgangsordningen efter § 15 a, stk.
6, senest med virkning fra 1. juli 2005 eller pasningsgaranti fra 6
måneders alderen foreslås det, at kommunerne i 2005 kan
fastsætte egenbetalingen efter §§ 15 og 15 a senest
med udgangen af april måned 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 15, stk. 1 , affattes
således: |
§ 15.
Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til
brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens
tilskud svarer til 70 pct. og forældrenes egenbetaling til 30
pct. af de budgetterede udgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4, 5 og 6. | | Ȥ 15.
Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til
brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens
tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling
til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter
ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk.
4, 5 og 6.« |
Stk. 2. Ved optagelse i daginstitution i
opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af udgifterne
ved driften af den enkelte daginstitution eller på grundlag
af de gennemsnitlige udgifter ved driften af daginstitutioner af
samme type i kommunen. Tilskud for ophold i ordninger efter
§ 11 beregnes dog på grundlag af udgifterne ved
driften af den enkelte ordning, jf. § 144, stk. 3. | | |
Stk. 3. Ved optagelse i kommunal dagpleje i
opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af de
gennemsnitlige udgifter ved ophold i den kommunale dagpleje. | | |
| | 2. § 15,
stk. 4, affattes således: |
Stk. 4. Ved optagelse i dagtilbud i en
anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud
således, at det svarer til 70 pct. af de gennemsnitlige
driftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen beregnet
for den aldersgruppe, som barnet tilhører. Tilskuddet kan
dog højst udgøre 70 pct. af de budgetterede
driftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud som beregnet af
udførerkommunen, jf. dog stk. 5 og 6. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og driftsudgiften pr. plads i det benyttede
dagtilbud som beregnet i udførerkommunen. | | »Stk. 4. Ved optagelse i dagtilbud i
en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens
tilskud således, at det svarer til de gennemsnitlige
nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen
beregnet for den aldersgruppe, som barnet tilhører.
Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens
tilskudsprocent for aldersgruppen beregnet af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i
udførerkommunen, jf. dog stk. 5 og 6. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
dagtilbud som beregnet i udførerkommunen.« |
Stk. 5. Opholdskommunen kan, hvis
forældre vælger et dagtilbud i en anden kommune end
opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til
udførerkommunen for enten at reducere
udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller
begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til
udførerkommunen. | | |
Stk. 6. Socialministeren fastsætter
nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og 4
samt § 26 og kan herunder bestemme, at tilskuddet skal
forhøjes under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold og børnenes særlige behov
for ophold i dagtilbud. | | 3. I § 15, stk.
6 , ændres »Socialministeren« til:
»Familie- og forbrugerministeren«. |
Stk. 7. Tilskud og egenbetaling efter stk.
1 fastsættes for et regnskabsår ad gangen på
grundlag af dagtilbuddenes budgetter. Dette gælder dog ikke
for puljeordninger, jf. § 11. | | |
| | |
| | 4. § 15
a affattes således: |
§ 15 a.
Kommuner, som tilbyder en pasningsgaranti i dagtilbud efter
§§ 9-11, kan nedsætte tilskuddet for ophold
dagtilbud til minimum 67 pct. af de budgetterede udgifter, jf.
§ 15, stk. 1 og 4. | | » 15 a. Kommunen
tilbyder forældre pasningsgaranti i dagtilbud efter
§§ 9-11. |
Stk. 2. Pasningsgarantien indebærer,
at kommunen har pligt til at anvise plads i et dagtilbud, jf.
§§ 9-11, til alle børn i aldersgruppen over 26
uger og indtil barnets skolestart. Socialministeren
fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien,
herunder frister for anvisning af plads og om nedsættelse af
tilskuddet. | | Stk. 2. Pasningsgarantien
indebærer, at kommunen har pligt til at anvise plads i et
dagtilbud, jf. §§ 9-11, til alle børn i
aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart. |
Stk. 3. Hvis kommunen ikke kan anvise en
plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der
er fastsat efter stk. 2, skal anvises en plads, betragtes det som
brud på pasningsgarantien. Kommunen har herefter pligt til
med virkning fra den 1. i den følgende måned at
ophøre med at give nedsat tilskud efter stk. 1. | | Stk. 3. Hvis kommunen ikke kan anvise en
plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der
er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads, betragtes det
som brud på pasningsgarantien. Kommunen skal herefter med
virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til
rådighed, dække udgifterne til privat pasning efter
§ 26, dog maksimalt kommunens gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den
pågældende aldersgruppe eller bruttodriftsudgifterne
til en dagtilbudsplads efter §§ 9-11 i en anden kommune.
Tilskuddet til forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor
kommunen kan tilbyde en plads, og forældrene er frigjort fra
betaling for en anden plads. Kommunen har endvidere pligt til med
virkning fra den 1. i den følgende måned efter brud
på pasningsgarantien at hæve tilskuddet efter §
15, stk. 1, til mindst 70 pct. |
Stk. 4. I ganske særlige og
enkeltstående tilfælde, hvor kommunen ikke kan tilbyde
en plads inden for fristerne, kan kommunen uanset stk. 3 fortsat
give nedsat tilskud, hvis kommunen inden for yderligere 1
måned kan anvise en plads til barnet. | | Stk. 4. I ganske særlige og
enkeltstående tilfælde, hvor kommunen ikke kan tilbyde
en plads inden for fristerne, kan kommunen undlade at
forhøje tilskudsprocenten uanset bestemmelsen i stk. 3, 4.
pkt., hvis kommunen inden for yderligere én måned kan
anvise en plads til barnet. |
| | Stk. 5. Familie- og forbrugerministeren
fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien,
herunder om frister for anvisning af plads og tilskud til
forældrene efter stk. 3. |
| | Stk. 6. Kommuner, som ved denne lovs
ikrafttræden ikke har pasningsgaranti, jf. stk.1 og 2, skal
senest 1. juli 2005 tilbyde pasningsgaranti til alle børn i
aldersgruppen 9 måneder og indtil skolestart. Samtidig hermed
kan kommunen nedsætte kommunens tilskud for ophold i
dagtilbud til mindst 69 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3. |
| | Stk. 2. Kommuner, som ved lovens
ikrafttræden ikke har pasningsgaranti efter § 15 a, skal
senest 1. juli 2006 etablere pasningsgaranti som affattet ved denne
lovs § 15 a, stk. 1 og 2. Indtil 1. juli 2005 finder §
15, stk. 1, som gældende indtil denne lovs
ikrafttræden, fortsat anvendelse for kommuner uden
pasningsgaranti. |
| | Stk. 3. Uanset bestemmelsen i § 15,
stk. 7, kan kommunen i år 2005 fastsætte betalingen
efter § 15 senest med udgangen af april måned 2005. |