L 73 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af fiskerilov. (Opfølgning på lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
kontrol til søs m.v.).
Fremsat den 28. oktober 2004 af
fødevareminister (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af fiskerilov
(Opfølgning på lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, kontrol til søs, mv.)
§ 1
I fiskerilov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 828 af 31. juli 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 48
indsættes efter »amtsrådet«: »eller
Bornholms Kommunalbestyrelse«.
2. Efter § 117
indsættes:
Ȥ 117 a.
Uanset § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter kan
kontrolmyndigheden gennemføre kontrol af
fiskerfartøjer til søs, når
fartøjsføreren, fartøjsejeren eller ansatte om
bord med rimelig grund mistænkes for at have begået en
strafbar overtrædelse af fiskerilovgivningen.
Kontrolmyndigheden kan herunder kontrollere fangst, fangstredskaber
og dokumenter om bord på fartøjet.«
3. § 120,
stk. 1, affattes således:
»Kontrolmyndigheden kan meddele
påbud og forbud i det omfang, det er nødvendigt
1) for kontrollens udøvelse, herunder om
landingssteder, landingstider og kontrolmyndighedens
tilstedeværelse ved landing eller
2) for at sikre tilstedeværelsen af et
fiskerfartøj, fisketransportfartøj,
motorkøretøj, der transporterer fisk, fiskeredskab
samt fangst, indtil politiet kan komme til stede og foretage de
nødvendige tvangsindgreb efter retsplejelovens regler om
strafferetsplejen.«
4. I § 130
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. For overtrædelser af
§ 11, stk. 1, § 12, stk. 1, § 38, stk. 1, § 86,
stk. 1, § 87, § 119, § 121, stk. 1, og de i
medfør af § 10, stk. 1, trufne bestemmelser og de i
§ 10 nævnte forordninger og beslutninger samt
overtrædelser omfattet af stk. 1, nr. 2-5 og stk. 2, er
forældelsesfristen for strafansvar i intet tilfælde
mindre end 5 år, såfremt
overtrædelsen vedrører fiskeri, der kun må
udøves som erhvervsmæssigt fiskeri, jf. § 11,
stk. 1, nr.1, eller omsætning mv. af fisken, jf. § 3,
nr. 4.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring
af fiskerilovens kontrolbestemmelser som følge af lov nr.
442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Herudover foreslås indført
5-årig forældelse af strafansvaret for visse
overtrædelser i det erhvervsmæssige fiskeri.
I relation til hovedlovens vedtagelse (L 1999
281) henvises til Folketingstidende 1998-99 (1. og 2. samling): FF
sp.: 2269, 6097 og 6354, Tillæg A sp.: 2691 og 2763,
Tillæg B sp. : 633 og 732 og Tillæg C sp.: 551.
Vedrørende L 2002 145 henvises til Folketingstidende 2001-02
(2. samling) FF sp.: 2305, 3017 og 3621, Tillæg A: sp. 1904
og 1925, Tillæg B: sp.: 253 og 340, Tillæg C: sp.: 42.
Vedrørende L 2002 369 henvises til Folketingstidende 2001-02
(2. samling): FF sp.: 3272, 6424 og 6537. Tillæg A sp. : 3450
og 3462. Tillæg B sp.: 856. Tillæg C sp. : 441.
2. Lovforslagets baggrund
Baggrunden for forslaget er behovet for at
tilpasse fiskerilovens kontrolbestemmelser på enkelte punkter
som følge af lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, som træder i kraft den 1. januar 2005.
Som nævnt i forarbejderne til lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter foreslås hjemmel til, at
Fødevareministeriets fiskerikontrolskibe kan foretage
kontrol af fiskerfartøjer til søs uden at indhente
retskendelse eller overgive sagen til politiet med henblik på
foretagelse af tvangsindgreb efter retsplejelovens bestemmelser om
strafferetsplejen. Forslaget må ses på baggrund af, at
det ikke anses for realistisk, at politiet kan komme til stede ved
fiskerikontrol til søs.
Endvidere foreslås indført hjemmel
til, at kontrolmyndigheden ved kontrol i havn eller ved
øvrig landbaseret kontrol kan meddele påbud eller
forbud i det omfang, det er nødvendigt for at sikre
tilstedeværelsen af et fiskerfartøj,
fisketransportfartøj, motorkøretøj med last af
fisk, fiskeredskaber samt fangst, indtil politiet kan komme til
stede og foretage de nødvendige tvangsindgreb efter
retsplejelovens bestemmelser om strafferetsplejen. Dette kan blive
aktuelt i tilfælde, hvor der ved landbaseret kontrol
foreligger rimelig grund til mistanke mod en person for at have
begået en strafbar overtrædelse af fiskerilovgivningen,
som vil blive retsforfulgt med henblik på
straffastsættelse. Forslaget er begrundet med, at der
vurderes at være behov for at sikre, at ulovlig fangst af
fisk mv. ikke fjernes i ventetiden, indtil politiet kan komme til
stede og foretage tvangsindgreb efter retsplejelovens bestemmelser
om strafferetsplejen.
Lovforslaget indeholder tillige en bestemmelse om
5-årig forældelse af strafansvaret for visse
overtrædelser i det erhvervsmæssige fiskeri.
Bestemmelsen forudsættes især anvendt ved
overtrædelser, der afdækkes ved gennemgang af
regnskaber. Sådanne overtrædelser vil typisk være
grove og systematisk planlagte. Da selve tidspunktet for opdagelse
af sådanne overtrædelser ofte vil ligge ca. 1½
år efter, at overtrædelsen er foregået, vil
efterforskning og forberedelse af sagen med henblik på
tiltalerejsning i praksis normalt ikke kunne afsluttes, før
udløbet af den 2-årige forældelsesfrist, jf.
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 2. Det betyder, at
overtrædelserne med den nuværende 2-årige
forældelsesregel ofte ikke vil kunne straffes.
3. Lovforslagets indhold samt
gældende ret
3.1. Ændringer og
overvejelser som følge af lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligt
3.1.1. Kontrol af
fiskerfartøjer mv. i relation til lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
I sidste samling vedtog Folketinget lov nr. 442
af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter. I pkt. 3.6.3. i de almindelige
bemærkninger til det lovforslag, der ligger til grund for
denne lov, (L 96 FT 2003/04) er anført, at det i praksis
ofte ikke vil være muligt for politiet at foretage
tvangsindgreb efter reglerne i retsplejeloven på skibe, der
befinder sig til søs. Det anføres endvidere, at der
kan gøre sig særlige forhold gældende for
fiskerimyndighederne, samt at fødevareministeren efter
drøftelse med justitsministeren vil overveje, om der kan
være anledning til at foreslå ændringer i
fiskerilovgivningen, som giver fiskerikontrollen mulighed for i
visse tilfælde at foretage tvangsindgreb på skibe, selv
om betingelserne i lovforslagets § 9 ikke er opfyldt.
Det vurderes, at sædvanlig fiskerikontrol,
som den gennemføres i dag, stort set vil kunne
videreføres med baggrund i de eksisterende hjemler i kapitel
22 i fiskeriloven og i overensstemmelse med §§ 9 og 10 i
lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. i
øvrigt nedenfor pkt. 3.3.
Der vil dog kunne opstå
mistankesituationer, som er omfattet af § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsmidler og
oplysningspligter, og hvor yderligere tvangsindgreb derfor skal
foretages af politiet efter retsplejelovens bestemmelser om
strafferetsplejen.
I de formentlig relativt få situationer,
hvor dette vil være tilfældet, og den ansvarlige for
fiskerfartøjet ikke ønsker at meddele samtykke til,
at kontrolmyndigheden kan foretage tvangsindgreb, som vurderes at
være nødvendige, følger det af § 9 i lov
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsmidler og
oplysningspligter, at politiet må anmodes om at komme til
stede for at foretage nødvendige tvangsindgreb efter
retsplejelovens bestemmelser om strafferetsplejen.
3.1.2. Kontrolforretninger
på fiskeriområdet
Fødevareministeriets fiskerikontrol,
herunder kontrol til søs, foregår i overensstemmelse
med fiskerilovens kontrolbestemmelser i lovens kapitel 22. Efter
disse bestemmelser er der i kontroløjemed bl.a. adgang til
uden retskendelse og mod behørig legitimation at foretage
kontrol på fiskerfartøjer, udtage prøver mv.
Også efter EU- forordninger på fiskeriområdet har
de danske fiskerimyndigheder pligt til at udøve en rimelig
tæt kontrol med det danske fiskeri for at sikre, at
fiskerilovgivningen overholdes samt sikre håndhævelse
og retsforfølgning, hvis reglerne overtrædes.
Fiskerikontrollen foregår dels som
stikprøvebaseret kontrol, dels på basis af en mere
konkret formodning om, at der muligvis foregår ulovligheder.
I begge typer af kontrol vil kontrolforretningen bestå i
observation og eftersyn af fangst, redskaber, logbogsoptegnelser,
igangværende fiskeri samt af farvandet, hvori der fiskes.
Observationerne kan normalt sammenholdes med de registrerede
oplysninger i Fiskerisystemet, f.eks. om forbrug af kvote og
havdage samt anmeldelser af farvandsskift, som den landbaserede
kontrol eller fiskerikontrolskibet vil få udskrevet
før fysisk kontrol på et fiskerfartøj.
Fødevareministeriets fiskerikontrolskibe
foretager kontrol af fiskerfartøjer til søs på
basis af EU- og nationale regler på fiskeriområdet,
herunder regler om fiskearter, der må fiskes, tilladte
mindstemål for fisk, tilladte fangstredskaber i bestemte
farvande og til fiskeri af bestemte arter, havdage,
fangstsammensætning og om begrænsninger mht.
fangstfarvande, hvor der må fiskes. En række forhold
vil alene kunne kontrolleres ved søværts kontrol, hvor
fiskerikontrolmyndigheden kommer om bord i fartøjet (border)
og observerer og gennemgår alle umiddelbart
tilgængelige forhold, såsom fangst, redskaber, aktuelt
fiskeri, logbogsblade mv. Ved den landbaserede fiskerikontrol, som
hovedsagelig foregår ved kontrol af fiskerfartøjer i
havn, kontrolleres fangst, herunder lastrum, logbog, redskaber om
bord mv.
Selv om det fra et fiskerikontrolskib kan
iagttages, at et fiskerfartøj befinder sig i et
område, hvor det ikke har ret til fiskeri, vil det normalt
først være efter en fysisk kontrol på
fartøjet, at samtlige relevante oplysninger kan foreligge
til vurdering af, om der foreligger en situation, der kan
føre til strafforfølgning. F.eks. kræver det
normalt nøjere iagttagelse på selve
fiskerfartøjet at fastslå, om der fra
fiskerfartøjet rent faktisk foregår fiskeri og i givet
fald med hvilket redskab. På samme måde vil det normalt
først ved bording af fartøjet kunne fastslås,
om der måtte foreligge særlige undskyldelige
omstændigheder for tilstedeværelse i et "ulovligt
område", som f.eks., at problemer med fartøjets
maskiner eller sikkerhed har gjort det nødvendigt at
gennemsejle et ulovligt område for at komme i havn hurtigst
muligt.
Først på et relativt sent tidspunkt
i en kontrolforretning vil det kunne forekomme, at der er
opstået en sådan rimelig begrundet mistanke, at §
9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter ville medføre, at videre
tvangsindgreb kun kan ske efter reglerne i retsplejeloven om
strafferetsplejen.
3.1.3. Forslagets indhold vedr.
kontrol
Ved fiskerikontrol af fiskerfartøjer til
søs vurderes det i praksis ikke at være muligt at
få politiet til at komme til stede for at foretage
nødvendige tvangsindgreb i en situation, hvor der foreligger
rimelig begrundet mistanke om, at en person om bord eller en
ansvarlig for fartøjet har begået en strafbar
overtrædelse af fiskerilovgivningen, og den
pågældende ikke har givet samtykke til, at
kontrolmyndigheden foretager tvangsindgreb.
Dette er baggrunden for lovforslagets bestemmelse
om, at kontrolmyndigheden kan gennemføre kontrol til
søs, også når der foreligger rimelig begrundet
mistanke om, at fartøjsføreren, fartøjsejeren
eller ansatte om bord har begået en strafbar
overtrædelse af fiskerilovgivningen. Kontrol vil i en
sådan situation skulle foregå i overensstemmelse med
retsplejelovens regler om strafferetsplejen.
Også ved fiskerikontrol i havn og ved
landbaseret kontrol i øvrigt kan der opstå
situationer, hvor der foreligger sådan rimelig begrundet
mistanke om en strafbar overtrædelse af fiskerilovgivningen,
som må forventes at blive retsforfulgt, at det kan blive
relevant at anmode politiet om at komme tilstede for at foretage
tvangsindgreb efter retsplejelovens bestemmelse om
strafferetsplejen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Det må dog forudses, at politiet ofte først har
mulighed for at komme til stede efter måske 1-2 timers
forløb.
Lovforslaget indeholder derfor tillige en
bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan meddele forbud eller
påbud for at sikre tilstedeværelsen af et
fiskerfartøj mv., indtil politiet kan komme til stede.
Herved kan kontrolmyndigheden søge at forhindre, at
fartøjet forlader havnen eller et andet område, eller
at fisken i øvrigt fjernes fra stedet, før politiet
kommer til stede.
3.2.
Fødevareministeriets vurdering af gennemførelse af
fiskerimyndighedernes kontrolopgaver i lyset af lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter
3.2.1. Generelt
Ved Justitsministerens ændringsforslag til
§ 9 i lovforslaget til lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter samt i svar
på spørgsmål under folketingsbehandlingen, som
fremgår af Retsudvalgets betænkning til L 96, bilag
117, afgivet til Folketinget den 27. maj 2004, er det
præciseret, at der i medfør af § 9, stk. 2, kan
gennemføres kontrolbesøg hos en borger eller
virksomhed, der med rimelig grund mistænkes for et strafbart
forhold, hvis oplysningerne tilvejebringes til brug ved
behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse
af straf. Dette gælder uanset, om det tillige vil være
relevant efterfølgende at anvende oplysningerne ved en
undersøgelse og vurdering af, om den pågældende
borger eller virksomhed skal pålægges straf. Det
tilkendegives endvidere, at en forvaltningsmyndighed kan foretage
de tvangsindgreb, der er nødvendige for at vurdere, om en
sag bør overgives til politiet og for, at politiet kan
vurdere, om der €" også ud fra ressourcemæssige
hensyn €" er fornødent grundlag for at
iværksætte strafferetlig efterforskning.
Efter § 10, stk. 1, i lov om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
gælder bestemmelser om oplysningspligt ikke i forhold til en
enkeltperson eller juridisk person, hvor der er en konkret mistanke
om, at den pågældende har begået en
lovovertrædelse, der kan medføre straf, medmindre det
kan udelukkes, at de oplysninger, der søges tilvejebragt,
kan have betydning for bedømmelsen af den formodede
lovovertrædelse. Af forarbejderne til denne bestemmelse
fremgår bl.a., at bestemmelsen i fornødent omfang
må vige for oplysningspligter, der beror på EU-retlige
forpligtelser. Det anføres endvidere, at borgere og
virksomheder på en række områder har pligt til
løbende at indberette visse oplysninger til en myndighed,
f.eks. egenkontrolmålinger mv., og at hvis der på
grundlag af en sådan indberetning opstår konkret
mistanke om en strafsanktioneret overtrædelse, vil den
pågældende oplysningspligt ikke af den grund
bortfalde.
Fødevareministeriet vurderer på
denne baggrund, at langt hovedparten af tvangsindgreb, som
kontrolmyndigheden kan gennemføre med hjemmel i
fiskeriloven, vil kunne foregå som hidtil. Endvidere
vurderes, at det vil være i overensstemmelse med § 10 i
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter, at fiskerimyndighederne fortsat kan
håndhæve en række oplysningspligter, som er
fastsat i EU- regler eller nationalt, og som er af afgørende
betydning for fiskerimyndighedernes varetagelse af kvotestyringen
samt udøvelsen af kontrol med den gældende regulering
af fiskeriet.
Disse overvejelser, som har ført til, at
der ikke findes behov for yderligere tilpasninger i fiskeriloven,
uddybes i det følgende afsnit.
3.2.2. Eksempler på
tvangsindgreb som fiskerimyndighederne kan foretage og
oplysningspligter, som kan anvendes af fiskerimyndighederne
3.2.2.1. Logbogsoplysninger og
opkøberindberetninger
Hele den danske fiskeriforvaltning, herunder ikke
mindst kvotestyringen, er baseret på oplysninger, som
Fødevareministeriet (Fiskeridirektoratet ifølge den
nuværende ressortfordeling) modtager fra fiskere og modtagere
af fisk i første omsætningsled om fangst,
fangstfarvande, anvendte redskaber mv. Disse oplysningspligter er
fastsat på EU-niveau, suppleret med nationalt fastsatte
regler, jf. Rådets forordning nr. 2847/93/EØF af 12.
oktober 1993 om indførelse af en kontrolordning under den
fælles fiskeripolitik, Kommissionens forordning nr. 2807/83
af 22. september 1983 om nærmere bestemmelser for
registrering af oplysninger om medlemsstaternes fangster,
bekendtgørelse nr. 892 af 9. oktober 1996 om føring
af logbog samt bekendtgørelse nr. 1175 af 17. december 1999
om registrering og kontrol af oplysninger om fisk, der landes
direkte og fisk, der importeres. Det overordnede formål med
disse regler er at etablere det nødvendige og korrekte
grundlag for den fælles fiskeriforvaltning.
Det er Fødevareministeriets vurdering, at
disse oplysningspligter, uanset § 10 i lov om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, fortsat kan anvendes af fiskerimyndighederne,
også i en situation, hvor f.eks. en fisker konkret er
mistænkt for et strafbart forhold, idet reglerne overordnet
er fastsat på EU-niveau og har karakter af løbende
oplysningspligter, og da oplysningspligterne udelukkende er fastsat
for, at fiskerimyndighederne kan foretage fiskeriforvaltningen
på korrekt grundlag.
3.2.2.2. Pligt for fiskere og
modtagere af fisk til at foretage anmeldelser
Ifølge en række EU-forordninger samt
nationalt fastsatte regler har fiskere og modtagere af fisk pligt
til at foretage anmeldelser til fiskerimyndighederne. Sådanne
anmeldelsespligter vil i de fleste tilfælde være til -
og frameldinger, typisk ved ind- og udsejling af bestemte farvande,
samt forudanmeldelse af landing og losning. Anmeldepligterne har
afgørende betydning for udøvelsen af
fiskeriforvaltningen, herunder for muligheden for at udøve
kontrol med en lang række bestemmelser, f.eks. om fiskeri
på grundlag af havdagesystemet.
Da der som nævnt i væsentligt omfang
er tale om forpligtelser efter EU-retten, og da der i øvrigt
er tale om løbende pligt til anmeldelse af hensyn til
myndighedernes opgaver med forvaltning af fiskeriet, vurderer
Fødevareministeriet, at disse anmeldepligter fortsat kan
anvendes af myndighederne i samme omfang som de oplysningspligter,
der er beskrevet ovenfor om pligt til afgivelse af
logbogsoplysninger og opkøberindberetninger.
3.2.2.3. Foreløbig
beslaglæggelse af ulovlige fangstredskaber mv.
En del af fiskerikontrollens opgaver består
i at kontrollere, om anvendte fangstredskaber er lovlige, herunder
om de er lovligt anvendt, lovligt placeret samt mærket efter
reglerne. Efter fiskerilovens § 132, stk. 2, kan sådanne
redskaber konfiskeres. Sådanne redskaber vil normalt blive
foreløbigt beslaglagt af fiskerikontrollen med henblik
på senere konfiskation, og politiet vil straks blive
underrettet i overensstemmelse med §§ 807a, 806, stk. 3,
og 802, stk. 1, i retsplejeloven, idet den foreløbige
beslaglæggelse sker i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af et strafbart forhold. De nævnte
bestemmelser i retsplejeloven anvendes også ved
fiskerimyndighedernes tilbageholdelse af udenlandske
fiskerfartøjer, som har været anvendt til ulovligt
fiskeri, jf. § 132, stk. 2, i fiskeriloven. Tilbageholdelsen
kan kun ske, hvis det er nødvendigt af hensyn til
sikkerhedsstillelse for krav på bødebeløb mv.
Fødevareministeriet vurderer, at de nævnte procedurer,
som foregår i medfør af retsplejeloven, kan
fortsætte som hidtil.
3.3. Udvidelse af
forældelsesfrist for strafansvar
Der foreslås en udvidelse af
forældelsesfristen for strafansvaret for visse
overtrædelser i det erhvervsmæssige fiskeri. I de
senere år er forekommet flere sager med større
komplekser af ofte systematisk planlagte overtrædelser af
fiskerilovgivningen, som ikke har kunnet strafforfølges
inden for den 2-årige forældelsesfrist for
strafansvaret, som i almindelighed gælder for
overtrædelser, hvor strafferammen ikke er højere end
fængsel i 1 år, eller hvor straffen for
overtrædelsen ikke vil overstige bøde, jf.
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1. Det har specielt
været sager, hvor overtrædelserne er blevet
afdækket relativt sent ved gennemgang af regnskaber.
Det kan forekomme stødende for
retsfølelsen, at de mere systematiske og forberedte
overtrædelsessager, som ofte planlægges i et samarbejde
mellem fiskere og opkøbere af fisk, på grund af den
2-årige forældelsesfrist i mange tilfælde ikke
har kunnet medføre straf.
Der foreslås derfor en 5-årig frist
for forældelse af strafansvaret for visse overtrædelser
i det erhvervsmæssige fiskeri. Det forudsættes, at den
foreslåede bestemmelse primært vil blive anvendt i
grovere og mere komplicerede sager, hvori der typisk indgår
forhold, der afdækkes ved gennemgang af regnskaber.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil ikke medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Erhvervsøkonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har vurderet, at
lovforslaget ikke vil medføre omstillings- eller
løbende byrder for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Borgernes retssikkerhed vil blive berørt i
mindre omfang som følge af, at lovforslaget indeholder visse
undtagelser fra loven om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. ovenfor
afsnit 3.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
På EU-niveau fastlægges en
række forpligtelser for medlemslandene til
gennemførelse af den fælles fiskeripolitik, herunder
med krav til omfanget af såvel søværts som
landbaseret kontrol.
Forslaget vedrører alene den del af
fiskeriforvaltningen, der er national kompetence, og indeholder
derfor ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende organisationer mv.:
AkvakulturErhvervets Leverandørforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Amtsrådsforeningen, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Dambrugerforening, Danske
Fiskeres Producentorganisation, Dansk Eksportforening, Dansk Fisk
c/o Dansk Industri, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Kystfiskerforening, Dansk Landbrug, Dansk Åleeksportør
Forening, Dansk Åleproducent Forening,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere,
Foreningen af Fiskeauktionsmestre i Danmark, Foreningen Dansk
Skaldyropdræt, Friluftsrådet,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kvindeligt
Arbejderforbund, Landsforbundet Danske Lystfiskere, Landsforeningen
for Fiskesorteringer og Samlecentraler i Danmark, Landsforeningen
Levende Hav, Sammenslutningen af Danske
Ørredeksportører, SiD Hanstholm, SiD -
Transportgruppen, Skagen Fiskernes Producent Organisation,
Verdensnaturfonden WWF, Ældreforum, Bornholms Regionskommune,
Den danske Dommerforening, Foreningen af Politimestre i
Danmark.
10. Skema over
konsekvenserne
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlig | Ingen | Ingen |
Erhvervsøkonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen omstillings- eller løbende
byrder for erhvervslivet |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Borgernes retssikkerhed vil blive
berørt i mindre omfang. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Indføjelse af "Bornholms
Kommunalbestyrelse" i stedet for "Amtsrådet" er en rent
redaktionel ændring, idet bestemmelsen ved en fejl ikke blev
ændret, da fiskeriloven ved lov nr. 145 af 25. marts 2002
blev ændret sammen med en række andre love i anledning
af ændringen af den kommunale struktur på Bornholm.
Til nr. 2
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse
er, at det ved kontrol til søs kan forekomme, at der
opstår en sådan rimelig begrundet mistanke, at
yderligere tvangsindgreb ikke kan foretages efter § 9 i lov
nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, men skal
foretages af politiet i overensstemmelse med retsplejelovens
bestemmelser om strafferetsplejen. Det vurderes dog, at politiet i
praksis ikke vil kunne komme til stede ved fiskerikontrol på
havet.
Det følger af § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, at ministeriets fiskerikontrolmyndighed ikke
må gennemføre tvangsindgreb i form af
undersøgelse af lokaliteter eller genstande, hvis der er en
rimelig begrundet mistanke om, at der er begået en strafbar
overtrædelse af fiskerilovgivningen, som vil blive
retsforfulgt, og formålet med tvangsindgrebet er at
tilvejebringe oplysninger til brug ved straffastsættelsen. I
en sådan situation vil loven betyde, at videre
undersøgelser skal foretages af politiet i overensstemmelse
med retsplejelovens regler om strafferetsplejen, medmindre personen
eller virksomheden giver samtykke.
I forarbejderne til lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
jf. pkt. 6.3.3. i de almindelige bemærkninger til L 96
(Folketinget 2003 -04), er det nævnt, at der kan gøre
sig særlige forhold gældende for fiskerimyndighederne i
forbindelse med fiskerikontrol til søs. Det anføres,
at Fødevareministeren derfor efter drøftelse med
Justitsministeren vil overveje, om der kan være anledning til
at foreslå ændringer i fiskerilovgivningen, som giver
fiskerikontrollen mulighed for i visse tilfælde at foretage
tvangsindgreb på skibe, selv om betingelserne i lovforslagets
§ 9 ikke er opfyldt.
Med den foreslåede nye § 117 a i
fiskeriloven fraviges § 9 i ovennævnte lov,
således at fiskerikontrol til søs kan fortsætte
i en situation, hvor der er opstået en rimelig begrundet
mistanke om, at der er begået en strafbar overtrædelse.
Baggrunden er, at det vurderes, at politiet ikke i praksis har
mulighed for at komme om bord på eller foretage tvangsindgreb
på fiskerfartøjer til søs, og at det i givet
fald næppe ville kunne ske så hurtigt, at det var
muligt at foretage de relevante tvangsindgreb.
Ved fiskerikontrol til søs er det ikke
ualmindeligt, at et fiskerikontrolskib observerer et
fiskerfartøj i et område, hvor fiskeri €" evt.
med en bestemt type redskab - er ulovligt. Dette betyder, at der
ved fiskerikontrol til søs ofte - på grundlag af
observation på afstand - vil være en vis konkret
mistanke om, at der foreligger en strafbar overtrædelse. En
egentlig håndhævelse af fiskerilovgivningen
forudsætter, at der foreligger de fornødne beviser,
som kun kan indhentes, hvis fiskerikontrollen har adgang til at
foretage fysisk kontrol på selve fartøjet og får
ret til at undersøge fangst, fangstredskaber, logbog mv.
Det vurderes, at kontrolmyndigheden normalt har
adgang til at foretage fysisk kontrol i medfør af
fiskeriloven på et fartøj, selv om det er observeret i
et ulovligt farvand, da det normalt først er ved fysisk
kontrol om bord på fartøjet, at det præcist kan
observeres, om fartøjet fisker og i givet fald med hvilket
redskab. Ligeledes vil det normalt først ved kontrol om bord
på fartøjet kunne vurderes, om der foreligger
særligt undskyldelige omstændigheder, som f.eks.
maskinskade, som kræver, at der hurtigst muligt skal sejles
til havn. Dette betyder, at det normalt først efter
påbegyndt eller afsluttet fysisk kontrol om bord vil kunne
foreligge en sådan rimelig begrundet mistanke, som er
beskrevet i § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Det vurderes
således, at kontrolforretninger til søs i vidt omfang
vil kunne gennemføres inden for den kompetence, som
kontrolmyndigheden har i dag efter fiskeriloven. Dette er begrundet
med, at "rimelig, begrundet mistanke" efter § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter må forstås således, at der med
hjemmel i fiskerilovgivningen kan foretages tvangsindgreb under en
kontrolforretning indtil det tidspunkt, hvor der foreligger
samtlige de oplysninger og beviser, som vurderes
tilstrækkelige til, at en sag bør kunne sendes til
politiet og for, at politiet kan vurdere, om der - også ud
fra ressourcemæssige hensyn €" er fornødent
grundlag for at iværksætte strafferetlig
efterforskning.
I de fleste tilfælde vil der først
på et relativt sent tidspunkt i kontrolforretningen til
søs kunne opstå en sådan rimelig begrundet
mistanke, som er omfattet af § 9 i ovennævnte lov. De
tvangsindgreb, det kan være relevant at foretage, efter at
der er opstået en sådan mistanke, kan f.eks. være
en nærmere undersøgelse af det anvendte fangstredskab
med henblik på vurdering af værdien.
Ved fiskerikontrol til søs, som efter
forslaget vil kunne foregå efter, at der er opstået en
rimelig begrundet mistanke, vil gennemførelse af
tvangsindgreb skulle ske i overensstemmelse med retsplejelovens
bestemmelser om strafferetsplejen. Dette betyder, at en
undersøgelse eller ransagning som hovedregel vil kræve
en retskendelse, medmindre øjemedet ellers ville forspildes,
jf. § 796, stk. 1 - 3, i retsplejeloven. Ved
undersøgelse af fiskerfartøjer til søs vil
betingelsen om, at øjemedet ville forspildes, hvis
retskendelse skulle indhentes forudgående, i praksis stort
set altid være opfyldt. Hvis en undersøgelse er
foretaget uden forudgående retskendelse, skal sagen
indbringes for retten inden 24 timer, hvis den person indgrebet
retter sig imod, anmoder om det, jf. § 796, stk. 3, i
retsplejeloven.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse indeholder i
stk. 1, nr. 2, en ny bestemmelse om meddelelse af påbud og
forbud for at sikre tilstedeværelsen af
fiskerfartøjer, fisketransportfartøjer, fangst samt
motorkøretøjer, der transporterer fisk, hvis der er
en rimelig begrundet mistanke om en strafbar overtrædelse af
fiskerilovgivningen, som vurderes at ville blive retsforfulgt.
Bestemmelsen vil alene finde anvendelse ved fiskerikontrol i havn
eller ved anden landbaseret fiskerikontrol.
I en sådan situation kan kontrolmyndigheden
ikke uden personens eller virksomhedens samtykke foretage
tvangsindgreb eller anmode om yderligere oplysninger, jf.
§§ 9 og 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, og skal derfor
overgive sagen til politiet, som kan foretage tvangsindgreb efter
retsplejelovens bestemmelser om strafferetsplejen.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er således at sikre mulighed for
håndhævelse af fiskerilovgivningen ved at søge
at forhindre, at fangsten, fiskerfartøjet,
fisketransportfartøjet eller motorkøretøjet,
der transporter fisk med den ulovlige last, fjernes, før
politiet kan komme til stede.
Påbud og forbud skal udstedes i
overensstemmelse med forvaltningslovens regler og skal bl.a.
indeholde begrundelse og klagevejledning. En klage vil ikke have
opsættende virkning. Overtrædelse af et påbud
eller et forbud vil kunne straffes med bøde, jf. § 130,
stk. 1, nr. 3, i fiskeriloven.
Bestemmelsen i nr. 1 er indholdsmæssigt
uændret, men opstillingen er ændret på grund af
indføjelsen af nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås, at der indføres en
forældelsesfrist på 5 år for strafansvaret for
visse overtrædelser af fiskerilovgivningen i det
erhvervsmæssige fiskeri. Efter den gældende lov
omfatter den 5-årige forældelse af strafansvaret kun
overtrædelser, der består i uberettiget fritagelse for
betaling af afgifter eller uberettiget modtagelse af udbetalinger i
henhold til EU-retsakter eller fiskerilovgivningen.
Med forslaget fraviges den 2-årige
forældelsesfrist, som følger af straffelovens §
93, stk. 1, nr. 1, for forhold, hvor straffen for
overtrædelsen ikke kan overstige fængsel i 1
år.
Baggrunden for forslaget om at indføre en
længere forældelsesfrist for visse overtrædelser
af fiskerilovgivningen i det erhvervsmæssige fiskeri er, at
den 2-årige forældelsesfrist i praksis har voldt
betydelige problemer, især i forbindelse med større
overtrædelseskomplekser. Sådanne overtrædelser
kan normalt kun afdækkes ved gennemgang af regnskaber,
hvilket betyder, at der ofte vil være gået mindst
1½ år efter, at overtrædelsen blev begået.
Der er tale om komplicerede sager, og i praksis vil efterforskning
og forberedelse af sagen med henblik på evt. tiltalerejsning
ikke kunne afsluttes før udløbet af den 2-årige
forældelsesfrist med den konsekvens, at forholdet ikke vil
kunne straffes. Da denne type overtrædelser ofte er
systematiske og planlagte overtrædelser af
fiskerilovgivningen og således af grovere karakter, kan det
være stødende for retsfølelsen, at nogle
overtrædelser af denne type i praksis ikke har kunnet
straffes. Dog har der i nogle tilfælde været
gennemført konfiskation af værdien af den ulovlige
fangst eller af fortjenesten ved den ulovlige omsætning, selv
om strafansvaret var forældet, idet forældelsesfristen
for krav på konfiskation af udbyttet ved en ulovlig handling
er 10 år, jf. § 95 i straffeloven.
Som eksempler på overtrædelser, som
vil kunne komme ind under den 5-årige forældelsesfrist
kan nævnes: a) overtrædelser, hvor modtagere af fisk i
samarbejde med ejere eller førere af fiskerfartøjer
foretager omskrivning fra en kvoteret fiskeart til en ukvoteret
fiskeart for at omgå reglerne for fiskeri af kvoterede arter,
og b) overtrædelser, der består i, at opkøberen
i samarbejde med ejere eller førere af fiskerfartøjer
afregner for en større eller mindre mængde af en
bestemt art for senere at udligne differencen med det formål
at omgå de aktuelle rationer for tilladte
fangstmængder. Da formålet med disse typer af
overtrædelser normalt vil være at overfiske de tilladte
kvoter og fangstmængder, og da overfiskeri fragår i
Danmarks samlede kvote, er der i realiteten tale om, at nogle
fiskere forsøger at skaffe sig en fordel, som betyder, at
andre fiskere vil få dårligere fiskemuligheder.
Til § 2
Det foreslås, at ændringerne
træder i kraft den 1. januar 2005, som er det tidspunkt, hvor
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter træder i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 48. I
forbindelse med tilladelse i medfør af lov om vandforsyning
til bortledning af vand til engvanding m.v. kan amtsrådet
kræve gitter anbragt for at forhindre fiskepassage. | | 1. I § 48
indsættes efter »amtsrådet«: »eller
Bornholms Kommunalbestyrelse«. |
§ 117. --- | | 2. Efter §
117 indsættes: |
| | Ȥ 117 a.
Uanset § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter kan
kontrolmyndigheden gennemføre kontrol af
fiskerfartøjer til søs, når
fartøjsføreren, fartøjsejeren eller ansatte om
bord med rimelig grund mistænkes for at have begået en
strafbar overtrædelse af fiskerilovgivningen.
Kontrolmyndigheden kan herunder kontrollere fangst, fangstredskaber
og dokumenter om bord på fartøjet.« |
§ 120.
Kontrolmyndigheden kan meddele påbud og forbud, i det omfang
det er nødvendigt for kontrollens udøvelse, herunder
om landingssteder, landingstider og kontrolmyndighedens
tilstedeværelse ved landing m.v. | | 3. § 120,
stk.1, affattes således: »Kontrolmyndigheden kan meddele
påbud og forbud i det omfang, det er nødvendigt 1) for kontrollens udøvelse, herunder om
landingssteder, landingstider og kontrolmyndighedens
tilstedeværelse ved landing eller 2) for at sikre tilstedeværelsen af et
fiskerfartøj, fisketransportfartøj,
motorkøretøj, der transporterer fisk, fiskeredskab
samt fangst, indtil politiet kan komme til stede og foretage de
nødvendige tvangsindgreb efter retsplejelovens regler om
strafferetsplejen.« |
Stk. 2. ---- | | |
§ 130. --- | | |
Stk. 1 €" 4. ---- | | |
Stk. 5. Forældelsesfristen for
strafansvaret er i intet tilfælde mindre end 5 år for
overtrædelser, der medfører eller er egnede til at
medføre, at nogen uberettiget fritages for betaling af
afgifter i henhold til de i § 10 nævnte
EF-retsakter, i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør af loven, eller at nogen opnår uberettigede
udbetalinger i henhold til førnævnte bestemmelser. | | I § 130 indsættes som
stk. 6: »Stk. 6. For overtrædelser af
§ 11, stk. 1, § 12, stk. 1, § 38, stk. 1, § 86,
stk. 1, § 87, § 119, § 121, stk. 1, og de i
medfør af § 10, stk. 1, trufne bestemmelser og de i
§ 10 nævnte forordninger og beslutninger, samt
overtrædelser omfattet af stk. 1, nr. 2-5 og stk. 2, er
forældelsesfristen for strafansvar i intet tilfælde
mindre end 5 år, såfremt
overtrædelsen vedrører fiskeri, der kun må
udøves som erhvervsmæssigt fiskeri, jf. § 11,
stk. 1, nr.1, eller omsætning mv. af fisken, jf. § 3,
nr. 4.« |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |