L 71 (som fremsat): Forslag til lov om fremme af
dopingfri idræt.
Fremsat den 27. oktober 2004 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om fremme af dopingfri idræt
Definition af doping
§ 1.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for, hvilke
grupper af stoffer og hvilke præstationsfremmende metoder der
skal betragtes som doping.
Anti Doping Danmark
§ 2. Anti
Doping Danmark er en selvejende institution, der har til opgave at
fremme bekæmpelsen af doping i idræt.
§ 3. Anti
Doping Danmarks virksomhed omfatter
1) dopingkontrol,
2) oplysningsvirksomhed,
3) forsknings- og udviklingsvirksomhed
vedrørende bekæmpelse af doping,
4) deltagelse i internationalt samarbejde om
bekæmpelse af doping og
5) rådgivning og bistand til offentlige
myndigheder i sager inden for Anti Doping Danmarks
virkeområde.
§ 4. Anti
Doping Danmark ledes af en bestyrelse på 10 medlemmer, der
beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af
kulturministeren, 2 medlemmer udpeges af Team Danmark, 2 medlemmer
udpeges af Danmarks Idræts-Forbund, 1 medlem udpeges af Dansk
Firmaidrætsforbund og 1 medlem udpeges af Danske Gymnastik-
og Idrætsforeninger.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne
beskikkes for en 4-årig periode. Genbeskikkelse kan finde
sted én gang. Afgår et medlem inden udløbet af
sin beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse for den resterende
del af perioden.
Stk. 3. Kulturministeren udpeger
bestyrelsesformanden blandt de ministerudpegede medlemmer.
§ 5.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Det skal
heraf fremgå, at formandens stemme er afgørende ved
stemmelighed.
§ 6. Den
daglige ledelse af Anti Doping Danmark varetages af et sekretariat,
hvis øverste ledelse ansættes af Anti Doping Danmarks
bestyrelse.
§ 7.
Kulturministeren skal godkende vedtægter og budget samt
årsberetning og regnskab for Anti Doping Danmark.
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler for
regnskabsaflæggelsen og revisionens udførelse.
Stk. 3. Kulturministeriet kan, til
brug for Rigsrevisionen, indhente yderligere materiale til en
nøjere regnskabsgennemgang.
Stk. 4. Udbetaling af tilskud til Anti
Doping Danmark kan ske forskudsmæssigt.
Stk. 5. Afgivne tilsagn kan bortfalde,
og udbetalte tilskud kræves tilbagebetalt, i tilfælde
hvor Anti Doping Danmark ikke opfylder betingelserne for
tilskuddet.
Idrætsorganisationers og
-foreningers deltagelse i bekæmpelsen af doping
§ 8.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
idrætsorganisationers og -foreningers pligt til at
indføre og håndhæve bestemmelser om
dopingkontrol og -sanktioner som forudsætning for ydelse af
lovbestemte tilskud.
Stk. 2. Vedkommende minister
fastsætter regler om, at der i tilfælde af
overtrædelse af de i medfør af stk. 1 fastsatte
regler kan ske bortfald eller reduktion af de i stk. 1 omtalte
tilskud.
Bekæmpelse af doping i andre
idrætsmiljøer
§ 9. Med det
formål at hindre anvendelse af doping i idræt uden for
de i § 8 omfattede idrætsorganisationer skal Anti
Doping Danmark søge at indgå samarbejdsaftaler om
bekæmpelse af doping med følgende parter:
1) ejere af relevante virksomheder og andre, som
tilbyder idrætsaktiviter eller hermed beslægtede
aktiviteter, herunder offentlige institutioner og
2) sammenslutninger af
idrætsudøvere, uden tilknytning til de af
§ 8 omfattede idrætsorganisationer.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte
samarbejdsaftaler skal sikre, at de omfattede parter
gennemfører dopingkontrol og sanktioner på en
måde, der følger de retningslinjer, som gælder
for idrætsorganisationerne, jf. § 8.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler for udformningen af de i
stk. 1 nævnte samarbejdsaftaler.
Økonomi
§ 10.
Kulturministeriet fastsætter et årligt tilskud til Anti
Doping Danmark.
Stk. 2. Ydelsen af det i stk. 1
nævnte tilskud forudsætter, at Team Danmark og de
tipstilskudsberettigede idrætsorganisationer yder et tilskud
til Anti Doping Danmark, som fastsættes efter nærmere
aftale med Kulturministeriet.
§ 11. Anti
Doping Danmark kan opkræve gebyrer for ydelser i henhold til
de i § 9 omhandlede samarbejdsaftaler.
Ikrafttræden mv.
§ 12. Loven
træder i kraft den 1. januar 2005.
§ 13. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Idrætsudøveres brug af
præstationsfremmende stoffer truer i alvorlig grad
idrættens etiske værdier, herunder den
grundlæggende forudsætning om, at deltagelse i
idrætskonkurrencer skal ske på lige vilkår uden
brug af uærlige metoder. Hertil kommer, at mange dopingmidler
og -metoder rummer væsentlige helbredsmæssige
risici.
I dag er doping ikke kun et problem inden for
idrætten, men optræder også i forbindelse med
fitness- og motionsaktiviteter i en række andre
miljøer. Incitamenterne er meget store til at skyde genveje
til resultater såvel i idrætten som for fitness- og
motionsaktiviteter. For idræts- og motionsaktive er der
opstået flere nye miljøer, der kan skabe betingelser
for individuel eksperimenteren med forskellige dopingmidler og
-metoder.
På det grundlag ønskes statens
ansvar for bekæmpelsen af anvendelsen af doping lagt i
lovfæstede rammer.
2. Baggrund for lovforslaget
Gældende lovgivning
Til opfyldelse af Den Europæiske Anti
Doping Konvention har Folketinget vedtaget loven om forbud mod
visse dopingmidler, som senest er revideret ved lov nr. 69 af
04/02/2004, og som administreres af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Loven forbyder i korte træk
fremstilling, import, eksport, forhandling og besiddelse af
dopingmidler, medmindre der er tale om anvendelse til
sygdomsforebyggelse eller -behandling eller til videnskabelige
formål. I lighed med loven om euforiserende stoffer regulerer
loven om forbud mod visse dopingmidler ikke selve anvendelsen af de
af loven omfattede midler. Anvendelse af dopingmidler har dog i
idrætten gennem en lang årrække været ramt
af disciplinære sanktioner fastsat af
idrætsorganisationerne selv.
Internationale aftaler
De tre vigtigste internationalt forpligtende
aftaler, som er et resultat af det internationale samarbejde om
dopingbekæmpelse, er Europarådets Anti Doping
Konvention, World Anti Doping Code og Copenhagen Declaration on
Anti Doping in Sport.
Europarådets Anti Doping
Konvention , som regeringen ratificerede i 1989, forpligter
regeringerne til effektivt at gå ind i arbejdet med at
bekæmpe doping, herunder at begrænse
tilgængeligheden af dopingmidler, at gøre
støtte til idræt afhængig af en effektiv
dopingbekæmpelse og at støtte oplysning om doping.
Danmark har endvidere i 2002 tiltrådt en
tillægsprotokol til denne konvention, som
pålægger regeringen også at bidrage til det
internationale samarbejde om dopingbekæmpelse uden for
Europa.
World Anti Doping Code er de
internationale idrætsorganisationers fælles
grundlæggende regelsæt for dopingbekæmpelse, som
blev vedtaget på Verdensantidopingkonferencen i
Købehavn i marts 2003. World Anti Doping Code, som alle de
olympiske idrætsgrenes specialforbund siden har tilsluttet
sig, har til formål at sikre idrætsudøvernes
fundamentale ret til at deltage i en dopingfri idræt og
derigennem fremme de helbredsmæssige betingelser,
retfærdighed og ligeberettigelse for verdens
idrætsudøvere. World Anti Doping Code skal desuden
sikre en ensartet, koordineret og effektiv dopingbekæmpelse
på internationalt og nationalt plan med hensyn til kontrol,
hindring og forebyggelse af doping. World Anti Doping Code er
sammensat af
1. grundlæggende €" herunder
ufravigelige €" regler om dopingkontrol, sanktioner,
oplysning, forskning mv.,
2. internationale standarder og
3. anbefalede metoder for
dopingbekæmpelse.
I henhold til World Anti Doping Code
fastsættes der mindst én gang årligt en liste
over forbudte stoffer og metoder, som fastlægger
afgræsningen af doping. Listen fastsættes af World Anti
Doping Agencys €" WADA€™s €" styrende organer
efter indstilling fra WADA€™s videnskabelige
ekspertudvalg. Forinden WADA træffer beslutning om
ændringer i listen, gives alle regeringer og
idrætsorganisationer mulighed for at fremsende
bemærkninger til de foreslåede ændringer.
Copenhagen Declaration on Anti Doping in
Sport er en politisk aftale mellem verdens regeringer, som
også blev vedtaget på Verdensantidopingkonferencen i
Købehavn 3.-5. marts 2003, og som mere end 150 landes
regeringer siden har underskrevet. Copenhagen Declaration on Anti
Doping in Sport forpligter verdens regeringer til at anerkende WADA
og World Anti Doping Code. Herudover forpligter Copenhagen
Declaration on Anti Doping in Sport regeringerne til sammen at
arbejde for en ensartet dopingbekæmpelse og til at arbejde
for, at en verdenskonvention om dopingbekæmpelse kan
træde i kraft inden de olympiske vinterlege i 2006.
Den danske kulturminister har siden 2002
beklædt tillidsposten som de europæiske regeringers
repræsentant i WADA €™s Executive Committee, der
fastlægger de overordnede retningslinjer for
WADA€™s virksomhed.
Internationalt samarbejde i
øvrigt
I UNESCO-samarbejdet er verdens regeringer
langt fremme med udkastet til en konvention, som vil forpligte den
enkelte regering til at føre en
dopingbekæmpelsespolitik, der lever op til fælles
fastsatte minimumskrav. Efter planen skal konventionen være
klar til vedtagelse på UNESCO€™s generalforsamling
i efteråret 2005, således at den kan sættes i
kraft inden Vinter-OL i Torino i 2006.
Danmark deltager sammen med de øvrige
nordiske lande, Australien, Canada, Holland, New Zealand og
Storbritannien i International Anti Doping Arrangement €" IADA
€" som udgør et standardsættende samarbejde til
sikring af, at dopingkontrollen foregår på det
højest opnåelige kvalitetsniveau. IADA har f.eks. ydet
eksperthjælp i forbindelse med udarbejdelsen af
World Anti Doping Code.
Internationalt samarbejde er en fundamental
forudsætning for bekæmpelse af doping. For at
understøtte Danmarks fortsatte deltagelse i de vigtige
internationale bestræbelser på at bekæmpe doping,
og for at berede vejen til en tilslutning til en kommende
verdenskonvention om dopingbekæmpelse, er det internationale
samarbejde forankret i lovforslaget.
Statens hidtidige varetagelse af
ansvaret for bekæmpelse af doping i idrætten i
øvrigt
Der findes talrige eksempler på, at
idrættens egne organisationer med et stigende engagement
igennem årtier selv har forsøgt at komme
dopingmisbruget til livs. Såvel dopingsyndere som deres
bagmænd har imidlertid løbende fundet på nye og
stadig mere avancerede metoder til at omgå reglerne. Sammen
med de store dopingskandaler i cykelsporten i slutningen af
90€™erne har det gjort, at behovet for et stærkere
samarbejde mellem offentlige myndigheder og idrættens
organisationer er blevet stadigt tydeligere.
Oprettelsen af WADA i 1999 var resultatet af
dette ønske om tættere samarbejde. I WADA søger
verdens regeringer og Den Internationale Olympiske Komite på
lige fod og med ligeværdig repræsentation at
forfølge doping i idrætten på alle relevante
fronter gennem dopingkontrol, -oplysning og -forskning.
I Danmark blev den nationale
dopingbekæmpelsesorganisation Anti Doping Danmark oprettet i
2000, bl.a. med de formål at
€ opstille rammer for en effektiv
dopingkontrol i forskellige idrætsmiljøer,
€ styrke de grundlæggende
værdier i både eliteidrætten og den brede,
folkelige idræt,
€ stå for holdningsbearbejdning og
forskning, og
€ placere Danmark som et af
foregangslandene i den internationale dopingbekæmpelse.
Organisation blev oprettet som et
3-årigt forsøg i et samarbejde mellem regeringen,
idrættens 3 tipstilskudsberettigede hovedorganisationer
(Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Firmaidrætsforbund og
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger) og Team Danmark med
udgangspunkt i anbefalingerne i regeringens "Hvidbog om doping i
Danmark".
I forsøgsperioden har Anti Doping
Danmark gennemført en lang række banebrydende
aktiviteter til gavn for bekæmpelsen af doping i Danmark.
Markante eksempler er:
€ opbygningen af et dopingkontrolsystem,
der som et af de første på verdensplan opfylder de
højeste standardiseringsnormer,
€ oprettelsen og driften af den flittigt
benyttede informationsportal www.doping.dk og
€ indgåelse af aftaler om
dopingkontrol med bl.a. private fitnesscentre og den professionelle
boksning.
Herudover har organisationen i
væsentligt omfang gennem fremlæggelse af
forskningsresultater og indlæg i den internationale
idrætspolitiske debat bidraget til at skaffe Danmark en
fremtrædende plads i det internationale
dopingbekæmpelsessamarbejde.
Anti Doping Danmarks virksomhed for perioden
2000€"2003 blev i maj 2003 evalueret af Sociologisk Institut
ved Købehavns Universitet. Denne eksterne evaluering blev i
juni 2003 fulgt op af en intern evaluering udarbejdet af Anti
Doping Danmarks to udvalg. Begge evalueringer er publiceret
på Anti Doping Danmarks hjemmeside, www.doping.dk.
Behovet for lovgivning
Mellem idrættens organisationer og
regeringen er der enighed om, at kampen mod doping skal
føres konsekvent og uden tolerance. Med loven om forbud mod
visse dopingmidler og engagementet i Anti Doping Danmark og WADA
har staten i et frugtbart samarbejde med idrættens
organisationer på dette område gjort store fremskridt.
Fra såvel idræts- som regeringssiden erkendes det, at
dopingproblemet er så sammensat og omfattende, at den
offentlige sektor må være forberedt på også
i en lang periode fremover at skulle medvirke til bekæmpelsen
af doping.
I evalueringen af Anti Doping Danmark
foreslås det entydigt, at statens engagement i
dopingproblemet bør være reguleret i en egentlig lov
svarende til den udvikling, man ser i en række af de
øvrige lande, som markerer sig stærkt i det
internationale dopingbekæmpelsessamarbejde. I en fælles
erkendelse af, at doping er et af de alvorligste problemer,
også idrætten i Danmark står over for, er der
således enighed mellem idrætsorganisationerne og
regeringen om, at rammerne for bekæmpelsen er så
vigtige, at de må forankres i en lov.
Som en frivillig overgangsordning, der skal
gælde indtil et permanent retsgrundlag er etableret, er det
mellem regeringen og de tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer samt Team Danmark aftalt, at Anti Doping
Danmark videreføres med en ændret opbygning svarende
til den organisationsstruktur, der lægges op til i dette
lovforslag.
3. Lovforslagets indhold
I det foreliggende lovforslag defineres
doping og rammerne for statens og idrætsorganisationernes
samarbejdsmæssige og økonomiske engagement i
bekæmpelsen af doping i idrætten og i andre relevante
miljøer.
Anti Doping Danmarks virksomhed har i
forsøgsperioden været udøvet af to udvalg med
forskellig sammensætning, henholdsvis Oplysningsudvalget og
Kontroludvalget, med hvert sit sekretariat €" men med
fælles formand. Den foreslås videreført i et
enstrenget system. Erfaringerne fra forsøgsperioden har
vist, at opdelingen i et tostrenget system var
uhensigtsmæssig for koordinationen af Anti Doping Danmarks
daglige virksomhed, ligesom adskillelsen, der for de to
sekretariaters vedkommende også var geografisk, gjorde det
vanskeligt for brugerne at opfatte Anti Doping Danmark som en
helhed.
Anti Doping Danmarks
virksomhedsområder, dopingkontrol, oplysning, forskning,
internationalt samarbejde og rådgivning, påregnes som
hidtil drevet af en kreds af faste medarbejdere med et højt
kvalifikations- og erfaringsgrundlag inden for de videnskabelige
fagområder, som er særlig relevante for
dopingbekæmpelsen. Ud over den faste medarbejderstab er der
tilknyttet et korps af honorarlønnede dopingkontrollanter,
ligesom der i lighed med praksis fra forsøgsperioden vil
være mulighed for at tilknytte midlertidige
forskningsmedarbejdere med henblik på gennemførelse af
konkrete forsknings- og udviklingsopgaver.
For at håndhæve en konsekvent
dopingpolitik foreslås det, at offentlige tilskud til
såvel Team Danmark og de tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer som til de lokale idrætsforeninger
gøres betinget af, at organisationerne følger de af
kulturministeren fastsatte nærmere regler om pligt til at til
at indføre og håndhæve bestemmelser om
dopingkontrol og -sanktioner. Dermed vil Danmark leve op til de
internationale forpligtelser i henhold til Europarådets Anti
Doping Konvention og The Copenhagen Declaration on Anti Doping in
Sport.
For også at forebygge og bekæmpe
doping i de relevante miljøer, hvor der dyrkes idræt
og andre fitness- og motionsaktiviteter uden for de offentligt
støttede idrætsorganisationer, pålægger
lovforslaget Anti Doping Danmark fortsat at tilskynde bl.a. ejere
af relevante virksomheder til frivilligt at underkaste
virksomhedens kunder dopingkontrol og sanktionering for anvendelse
af doping gennem en samarbejdsaftale med Anti Doping Danmark.
Endelig lægger forslaget op til, at
relevante offentlige institutioner, som tilbyder idræts-
eller idrætslignende aktiviteter, arrangører af
offentlige idrætskonkurrencer og sammenslutninger af
idrætsudøvere uden tilknytning til de
tipstilskudsberettige idrætsorganisationer ligeledes skal
tilskyndes til at indgå samarbejdsaftaler med Anti Doping
Danmark.
4. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser
Lovforslaget medfører en stigning i
Kulturministeriets bidrag til Anti Doping Danmark fra ca. 3 mio.
kr. årligt til 4 mio. kr. Kulturministeriet vurderer, at
lovforslaget €" ud over den nævnte 1 mio. kr. ekstra til
Anti Doping Danmark finansieret af Kulturministeriets andel af
tips- og lottomidlerne til kulturelle formål €" ikke vil
give anledning til merudgifter for stat, amter og kommuner.
Eventuelle offentlige merudgifter finansieres inden for
Kulturministeriets eksisterende økonomiske ramme.
Kulturministeriet har i
forsøgsperioden bidraget med i alt ca. 3 mio. kr. pr.
år til Anti Doping Danmarks virksomhed fordelt med 2 mio. kr.
til kontroldelen og med ca. 1. mio. kr. til oplysningsdelens
sekretariatsudgifter og selvstændigt iværksatte
udviklingsopgaver. Team Danmark og de tre tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer har tilsammen bidraget med 6,5 mio. kr.
fordelt med 5,1 mio. kr. til kontroldelen og 1,4 mio. kr. til
oplysningsdelen. Endelig har Indenrigs- og Sundhedsministeriet
bidraget med et årligt tilskud på 600.000 kr. til
oplysningsdelen. Anti Doping Danmark har således kunnet
disponere over i alt ca. 10,1 mio. kr. pr. år, hvortil kommer
opkrævning af brugerbetaling for udført dopingkontrol
på ca. 560.000 kr. pr. år.
Statslige institutioner, som vælger at
indgå en aftale om dopingkontrol med Anti Doping Danmark,
må påregne at skulle betale gebyr til Anti Doping
Danmark for udførelse af kontrollen. I samarbejdsaftalen
specificeres omfanget af dopingkontrollen. Et eksempel på,
hvordan en sådan aftale vil kunne se ud, findes i den aftale,
Anti Doping Danmark under forsøgsperioden har indgået
med Kriminalforsorgen. Denne aftale indebærer et antal
uanmeldte kontrolbesøg pr. år, hvor der indsamles
prøver. I 2003 var der f.eks. indgået en kontrakt med
Sønder Omme Statsfængsel. Denne kontrakt
udløste en samlet betaling på 35.200 kr.
I den udstrækning, kommuner driver
eller yder tilskud til institutioner, som vælger at
indgå en dopingbekæmpelsesaftale med Anti Doping
Danmark, må kommunerne forvente en merudgift til
dopingkontrol. Det skal bemærkes, at det under Anti Doping
Danmarks forsøgsperiode ikke har været aktuelt at pege
på institutioner i kommunalt regi, som repræsenterer et
potentielt miljø for anvendelse af doping. Samlet set
må lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommuner
derfor skønnes at blive yderst beskedne.
5. Lovforslagets administrative
konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for hverken stat, amter eller
kommuner.
6. Lovforslagets konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ud fra en samlet
betragtning ikke at få negative økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget skønnes derimod at
kunne bidrage til en bedre markedsføring af f.eks.
fitnesscentre, som samarbejder med Anti Doping Danmark om
dopingbekæmpelse.
Arrangører af offentligt
tilgængelige idrætskonkurrencer, hvortil der
kræves polititilladelse, uden tilknytning til idrættens
tipstilskudsberettigede organisationer må påregne at
skulle udrede gebyr til Anti Doping Danmarks dopingkontrol,
når der vælges at indgå samarbejdsaftaler med
Anti Doping Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at få
miljømæssige konsekvenser.
8. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at få
direkte administrative konsekvenser for borgerne. Borgere, som
dyrker idræt i offentligt støttede foreninger, samt
brugere af fitnesscentre og institutioner, der har indgået
aftale om dopingbekæmpelse med Anti Doping Danmark, vil kunne
opleve dopingkontrol og på denne måde blive
berørt af lovforslaget.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Fordeling af midler til konkrete formål skal ske i
overensstemmelse med EU-rettens regler, herunder navnlig
EF-traktatens regler om statsstøtte efter artikel 87, 88 og
89.
10. Høring over
lovforslaget
Udkastet til dette lovforslag er sendt til
høring hos Team Danmark, Danmarks Idræts-Forbund,
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk
Firmaidrætsforbund, Danmarks Idræts-Forbunds
Aktivkomité, Danske Elitesportsudøveres Forening,
Dansk Professionelt Bokse Forbund, virksomhederne Fitness.dk, Fin
Form og Sats, Dansk Bodybuilding og Fitness Forbund,
Rigsrevisionen, Amtsrådsforeningen, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Børne- og Kulturchefforeningen, Kulturministeriets Udvalg
for Idrætsforskning, Anti Doping Danmark, Dansk
Idrætsmedicinsk Selskab, Institut for Idræt
(Københavns Universitet), Institut for Idræt (Aarhus
Universitet), Institut for Idræt (Syddansk Universitet i
Odense) og Lokale- og Anlægsfonden.
11. Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslag
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Eventuelle gebyrforpligtelser som led i
frivillig aftale om dopingkontrol |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Bedre markedsføringsmuligheder for
virksomheder, som kan tilbyde aktiviteter i et dopingfrit
miljø | Eventuelle gebyrforpligtelser som led i
frivillig aftale om dopingkontrol |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Dopingkontrol vil kunne forekomme i f.eks.
idrætsforeninger, fitnesscentre og offentlige
institutioner |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at kulturministeren
bemyndiges til løbende i bekendtgørelsesform at
fastsætte nærmere regler, som afgrænser de
præstationsfremmende stoffer og metoder, som loven har til
formål at hindre. Det forudsættes, at
afgræsningen tager udgangspunkt i listen over forbudte
stoffer og metoder, som mindst én gang årligt udsendes
af WADA i henhold World Anti Doping Code.
Til § 2
Ved lovforslaget er det hensigten at
permanentgøre det nationale dopingbekæmpelsesagentur,
Anti Doping Danmark, som blev oprettet som en forsøgsordning
i 2000, med et fortsat ansvar for bekæmpelse af doping i
idrætten.
Det foreslås, at Anti Doping Danmark
tillægges status som offentlig selvejende institution. Dette
ønske fremsættes i lyset af, at Kulturministeriet og
Team Danmark til sammen dækker ca. 65 % af Anti Doping
Danmarks tilskudsindtægter. Hertil kommer behovet for et
samfundsmæssigt engagement i dopingbekæmpelsen og
hensynet til retssikkerheden for de af dopingkontrollen omfattede
idrætsudøvere. Det indebærer, at Anti Doping
Danmark bliver en del af den offentlige forvaltning og dermed
omfattet af offentlighedsloven og forvaltningsloven. Anti Doping
Danmark vil ligeledes være en offentlig myndighed i
ligestillingslovens forstand.
Til § 3
Anti Doping Danmarks opgaver er som i
forsøgsperioden formuleret i et samarbejde mellem regeringen
og idrætsorganisationerne ud fra en målsætning om
at styrke idrættens grundlæggende værdier og
sikre idrætsudøvernes helbred gennem
holdningsbearbejdning, effektiv dopingkontrol, forskning og
rådgivning.
Til nr. 1
I 2003 blev der gennemført 1936
dopingkontroller. For hovedpartens vedkommende drejer det sig om
afgivelse af urinprøver og i mindre omfang om udtagelse af
blodprøver.
Til nr. 2
Anti Doping Danmarks hidtidige
oplysningsvirksomhed vil blive videreført og omfatter bl.a.
skriftligt undervisningsmateriale afstemt til relevante
undervisningsniveauer. Herudover iværksætter Anti
Doping Danmark særlige tiltag, der øger oplysning om
bekæmpelse af doping i bred forstand f.eks. via hjemmesiden
www.doping.dk og foredragsvirksomhed.
Erfaringerne fra driften af de af WADA
godkendte laboratorier viser, at der kræves omkring 10.000
årlige dopinganalyser €" eller ca. 4 gange det antal
analyser som Anti Doping Danmark årligt rekvirerer €"
for at drive et økonomisk rentabelt og
kvalitetsmæssigt pålideligt dopinglaboratorium. Derfor
valgte Anti Doping Danmark i 2001 €" frem for selv at drive et
laboratorium €" at indgå en samarbejdsaftale med
Hormonlaboratoriet på Aker Sygehus i Oslo, der opfylder de
strengeste standardkrav på området. Det
forudsættes, at Anti Doping Danmark fortsætter
samarbejdet med akkrediterede dopinglaboratorier.
Til nr. 3
Med lovforslaget får Anti Doping
Danmark udvidet sit opgavefelt til også at omfatte
forsknings- og udviklingsvirksomhed vedrørende
bekæmpelse af doping. Det forudsættes, at
forskningsresultater, som helt eller delvist finansieres af Anti
Doping Danmark, underkastes en videnskabelig bedømmelse og
gøres offentligt tilgængelige.
Anti Doping Danmark har i
forsøgsperioden foreslået en række
udviklingsprojekter, som har modtaget støtte fra
Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning. Herudover har
Anti Doping Danmark medvirket i flere internationale
forskningsprojekter. Denne indsats har bragt vigtig information til
Anti Doping Danmarks virksomhed.
I overensstemmelse med anbefalingerne i
evalueringen af Anti Doping Danmark er der mellem regeringen og de
tipstilskudsberettigede idrætsorganisationer opnået
enighed om, at forskningsforpligtelsen skal overføres fra
Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning til Anti Doping
Danmark. Anti Doping Danmark får hermed en
forskningsforpligtigelse, og Kulturministeriets Udvalg for
Idrætsforskning vil herefter fremover have ret €" men
ikke længere pligt €" til at støtte
dopingforskning.
Til nr. 4
Anti Doping Danmark deltager
selvstændigt i det internationale samarbejde om
dopingbekæmpelse og understøtter herudover såvel
det offentliges som idrætsorganisationers individuelle og
koordinerede internationale engagement på området.
Til nr. 5
Anti Doping Danmark har i løbet af
forsøgsperioden oparbejdet en betydelig kompetence omkring
stort set alle kendte problemstillinger i tilknytning til
bekæmpelse af doping. I praksis har Anti Doping Danmark
således i vidt omfang ydet højt kvalificeret
rådgivningsbistand til Kulturministeriet i såvel
konkrete dopingpolitiske spørgsmål som i forberedelsen
af Danmarks formelle bidrag til det internationale
regeringssamarbejde om dopingbekæmpelse. Herudover har Anti
Doping Danmark ydet rådgivningsbistand til Politiet,
Toldvæsnet og Kriminalforsorgen. Denne
rådgivningsopgave foreslås nu tillagt Anti Doping
Danmarks øvrige obligatoriske opgaver.
Til § 4
Til stk. 1
I forsøgsperioden har Anti Doping
Danmarks to styrende udvalg tilsammen været sammensat af 13
medlemmer, hvoraf de 5 har været ministerudpegede, de 6
udpeget af Team Danmark og de tre tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer, 1 udpeget af Træner-aktiv gruppen
og 1 udpeget af Danmarks Idræts- Forbunds Aktivkomité.
Denne fordeling mellem regerings- og idrætssiden er
videreført i overgangsperioden og forslaget om oprettelse af
en samlet bestyrelse for Anti Doping Danmark på i alt 10
medlemmer, idet man dog har fundet det hensigtsmæssigt, at
idrættens repræsentanter i bestyrelsen fremover alene
udpeges af Team Danmark og de tre tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer. Det foreslås således, at
kulturministeren udpeger 4 medlemmer, Team Danmark 2 medlemmer,
Danmarks Idræts-Forbund 2 medlemmer, Dansk
Firmaidrætsforbund 1 medlem og Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger 1 medlem.
De ministerudpegede medlemmer af bestyrelsen
påregnes honoreret for deres arbejdsmæssige indsats for
Anti Doping Danmark i lighed med, hvad der har været
gældende i forsøgsperioden.
Til stk. 2
Beskikkelsesperioden for bestyrelsesmedlemmer
er 4 år. Genvalg af et bestyrelsesmedlem kan finde sted, men
et bestyrelsesmedlem kan maksimalt være medlem i 8 år.
Udtræder et medlem i beskikkelsesperioden, beskikkes et nyt
medlem for den resterende del af perioden.
Til stk. 3
Under hensyn til det samfundsmæssige
engagement i Anti Doping Danmarks virksomhed udpeges bestyrelsens
formand blandt de ministerudpegede bestyrelsesmedlemmer.
Til § 5
I lighed med, hvad der har været
gældende i forsøgsperioden, fastsætter Anti
Doping Danmark selv sin forretningsorden. Forretningsordenen
forudsættes at anvise de detaljerede praktiske
fremgangsmåder for bestyrelsens arbejde inden for rammer af
de i § 7, stk. 1, nævnte vedtægter.
På baggrund af det lige antal bestyrelsesmedlemmer
foreslås det i loven præciseret, at formandens stemme
er afgørende ved stemmelighed.
Til § 6
For at sikre den bedst mulige koordination af
Anti Doping Danmarks virksomhed, og at Anti Doping Danmark
fremstår som en samlet og enstrenget organisation,
foreslås det fastlagt i loven, at Anti Doping Danmark skal
have en samlet ledelse.
Anti Doping Danmarks bestyrelse
ansætter den øverste daglige ledelse for Anti Doping
Danmark.
Til § 7
Til stk. 1
Kulturministeren skal godkende Anti Doping
Danmarks vedtægter, herunder bestemmelser om bestyrelsens
forhold.
Der indgås en resultatkontrakt mellem
Anti Doping Danmark og Kulturministeriet. Resultatkontrakten tjener
til at sikre en tilbagevendende dialog mellem parterne på
grundlag af en fælles forståelse af Anti Doping
Danmarks målsætninger og strategi. Kontrakten kan
indeholde Anti Doping Danmarks mission, vision og strategi og skal
på grundlag heraf fastlægge strategiske
indsatsområder og konkrete resultatmål for
kontraktperioden.
Til stk. 2
Med hjemmel i denne bestemmelse vil
kulturministeren kunne udstede en bekendtgørelse om regnskab
og revision for Anti Doping Danmark.
Til stk. 3
Bestemmelsen er indsat for at opnå
hjemmel til, at Kulturministeriet €" til brug for
Rigsrevisionen €" kan indhente yderligere materiale til
brug for en nøjere regnskabsgennemgang.
Til stk. 4.
For at sikre institutionen en
hensigtsmæssig likviditet foreslås det, at
tilskudsudbetalingen til Anti Doping Danmark skal kunne ske
forskudsmæssigt.
Til stk. 5.
For at kunne imødegå, at Anti
Doping Danmark drives på en måde, som er i strid med
forudsætningerne for ydelse af tilskud, foreslås det,
at der skabes hjemmel til dels at lade tilskud til institutionen
bortfalde, dels at kræve tilskud tilbagebetalt.
Til § 8
Til stk. 1
Regeringens væsentligste
reguleringsmekanisme i dopingbekæmpelsen er muligheden for at
tilbageholde offentlige tilskud til såvel
idrætsorganisationer som -foreninger, som måtte
nægte eller vægre sig ved at samarbejde om
bekæmpelsen af doping.
Det foreslås derfor, at det fremover
gøres til et lovfæstet vilkår for ydelse af
lovbestemte tilskud til idrætsorganisationerne og
-foreningerne, at disse indfører og til enhver tid
håndhæver regler om dopingbekæmpelse.
Det foreslås samtidig, at
kulturministeren bemyndiges til løbende i
bekendtgørelsesform at fastsætte nærmere regler
for minimumskrav til den dopingkontrol og de dopingsanktioner, som
idrætsorganisationer og -foreninger bør indføre
og håndhæve som vilkår for opnåelse af
offentlige tilskud. Det forudsættes, at de af
kulturministeren fastsatte regler til stadighed er i
overensstemmelse med de af de internationale
idrætsorganisationer vedtagne regler, således som de er
formuleret i den gældende World Anti Doping Code, vedtaget
den 4. marts 2003, med senere ændringer.
Idrætsorganisationernes økonomi
er i helt overvejende grad baseret på tilskud i henhold til
tips- og lottoloven. For idrætsforeningernes vedkommende er
økonomien i vidt omfang baseret på kommunale
tilskud.
Dette forslag er desuden en opfølgning
af Copenhagen Declaration on Anti Doping in Sport tiltrådt af
Danmark den 5. marts 2003 og den i World Anti Doping Code
forudsatte opbakning fra regeringssiden
Bestemmelsen vil ikke blot danne hjemmel for
en tilbageholdelse af de i tips- og lottoloven nævnte tilskud
til Team Danmark og de tre tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer, men vil desuden danne hjemmel for
tilbageholdelse af kommunale tilskud til lokale
idrætsforeninger.
Til stk. 2.
Med henblik på at sikre, at der vil
være en hjemmel til at lade tilskud bortfalde eller reducere
i tilfælde af overtrædelse af reglerne fastsat i
medfør af lovgivningen, foreslås det som en generel
bestemmelse, at vedkommende minister skal fastsætte
bestemmelser om, at der i tilfælde af overtrædelse af
reglerne kan ske bortfald eller reduktion af økonomiske
tilskud. Sådanne sanktioner vil herefter i de enkelte
tilfælde skulle anvendes i det omfang, det må anses for
relevant og hensigtsmæssigt.
I det omfang, der fastsættes
sådanne regler, følger det af almindelige
forvaltningsretlige principper, at sanktionen vil skulle stå
i et rimeligt forhold til karakteren og omfanget af den
pågældende overtrædelse af reglerne. Det betyder,
at myndigheden efter omstændighederne i første omgang
bør nøjes med at indskærpe reglerne over for
den pågældende organisation mv., og at f.eks. valget
mellem bortfald og reduktion af tilskud €" og den
nærmere størrelse af en eventuel tilskudsreduktion
€" må bero på en konkret vurdering af de
nærmere omstændigheder.
Til § 9
Til stk. 1
Dopingproblemet, som oprindeligt blev
konstateret inden for eliteidrætten, har i dag spredt sig
ikke blot til den øvrige del af idrætten, men
også til miljøer uden for
idrætsorganisationerne, hvori der dyrkes eller tilbydes
idræt og hermed beslægtede fitness- og
motionsaktiviteter. Ofte repræsenterer den form for doping,
der praktiseres i miljøer uden for
idrætsbevægelsen, en langt højere
helbredsmæssig risiko. Hertil kommer, at en meget
væsentlig del af de dopingmidler, som importeres og
omsættes illegalt, efter alt at dømme afsættes i
miljøerne omkring fitness- og motionscentre. Herved bidrager
disse miljøer til en spredning af dopingproblemet til den
organiserede idræt.
Det foreslås, at Anti Doping Danmark
får en lovfæstet pligt til fortsat at søge
indgået frivillige aftaler om bekæmpelse af doping med
relevante virksomheder, såvel offentlige som private
institutioner, arrangører og sammenslutninger uden for
idrætsorganisationerne, der potentielt danner rammer for
anvendelse af doping.
De af aftalerne omfattede virksomheder
får adgang til at markedsføre sig som et dopingfrit
miljø overvåget af Anti Doping Danmark.
Disse aftaler om dopingkontrol
forudsætter, at virksomhederne i kontrakter med medlemmerne
har tilkendegivet, at dopingkontrol i form af urinprøver kan
forekomme. Endvidere forudsætter aftalerne, at det i
kontrakterne mellem virksomhederne og kunderne udtrykkeligt er
fastsat, hvilke konsekvenser nægtelse af dopingtest eller
positiv test vil få for kunden (f.eks. at et medlem vil blive
bortvist eller få karantæne fra virksomhedens
område).
Til nr. 1
Det foreslås, at Anti Doping Danmark
forpligtes til at inddrage fitness- og motionscenterbranchen samt
relevante offentlige institutioner i dopingbekæmpelsen.
I forsøgsperioden har Anti Doping
Danmark indgået samarbejdsaftaler med 32 af de i alt omkring
400 centre, om en såkaldt "grøn-bevis-ordning".
Aftalerne indebærer dels en lokal kampagne i centeret mod
brugen af anabole steroider, dels en aftale, der sikrer uanmeldt
dopingkontrol i centrene.
Der findes arrangører af
idrætskonkurrencer og -stævner uden tilknytning til de
tipstilskudsberettigede idrætsorganisationer. Denne gruppe
arrangører er også omfattet af
dopingbekæmpelsesaftalerne.
F.eks. har Dansk Bodybuilding og Fitness
Forbund, som arrangerer opvisninger og mesterskabsstævner
uden at være tilknyttet de tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer, indgået aftale med Anti Doping
Danmark om dopingkontrol.
For at sikre en konsekvent inddragelse af den
offentlige side i samarbejdet om bekæmpelse af doping
foreslås det, at Anti Doping Danmark ligeledes får
pligt til at søge indgåelse af samarbejdsaftaler med
så mange relevante offentlige institutioner som muligt.
En vurdering af, hvad der er relevante
offentlige institutioner, skal baseres på, om det med rimelig
sandsynlighed vil kunne forventes, at anvendelse af doping vil
kunne forekomme i forbindelse med en konkret idræts- og/eller
motionsaktivitet.
Omfanget af kontrollen vil skulle aftales
mellem den pågældende offentlige institution og Anti
Doping Danmark.
Eksempelvis har institutioner under
Kriminalforsorgen i forsøgsperioden indgået
samarbejdsaftaler med Anti Doping Danmark om bekæmpelse af
doping i tilknytning til idræts- og motionsaktiviteter i de
pågældende institutioner.
Til nr. 2
Dansk Professionelt Bokse Forbund er f.eks.
ikke tilsluttet de tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer og vil derfor ikke være omfattet
af den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 2,
der sikrer, at sådanne sammenslutninger af
idrætsudøvere også vil kunne være
dækket af en dopingbekæmpelsesaftale med Anti Doping
Danmark.
Allerede under forsøgsperioden er der
indgået aftale mellem Dansk Professionelt Bokse Forbund og
Anti Doping Danmark om dopingkontrol i tilknytning til forbundets
boksestævner.
Til stk. 2
De virksomheder, institutioner,
arrangører og sammenslutninger, som Anti Doping Danmark skal
søge at inddrage i dopingbekæmpelsen, er ikke er
direkte omfattet af de detaljerede retningslinjer for den praktiske
bekæmpelse af doping, der fremgår af World Anti Doping
Code. Samarbejdsaftalerne med disse parter skal for så vidt
angår definition af doping, gennemførelse af
dopingkontrol, rapporteringer, oplysning mv. følge de
retningslinjer, der gælder for idrætsorganisationerne
omfattet af § 8.
Til stk. 3
For at sikre, at de i aftalerne med Anti
Doping Danmark omfattede vilkår er i overensstemmelse med
almindelige retssikkerhedsprincipper, foreslås det, at
kulturministeren bemyndiges til i bekendtgørelsesform at
fastsætte nærmere regler for indholdet af disse
aftaler. Det forudsættes, at der i aftalerne indgår
bestemmelser, som afgrænser rammerne for økonomi,
antal prøvetagninger og beføjelser i
kontrolvirksomheden. Aftalerne bør desuden tilskynde til
proportionalitetsafvejninger i de konkrete
sanktionsfastsættelser.
Til § 10
Til stk. 1
Som led i den eksisterende overgangsordning
er der i foråret 2004 opnået enighed mellem regeringen,
Team Danmark og de 3 tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer om følgende
fordelingsnøgle for økonomisk bidrag til Anti Doping
Danmark:
Kulturministeriet | 4,0 mio. (35,0 %) |
Team Danmark | 3,4 mio. (29,8 %) |
Danmarks Idræts-Forbund | 2,3 mio. (20,2 %) |
Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger | 1,3 mio. (11,4 %) |
Dansk Firmaidrætsforbund | 0,4 mio. (3,5 %) |
I alt | 11,4 mio. (100 %) |
Denne relative bidragsfordeling afspejler
partnerskabet mellem regeringen og de tipstilskudsberettigede
idrætsorganisationer og understeger den fælles indsats
mod doping.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil fortsat
støtte Anti Doping Danmarks aktiviteter i lyset af
dopingproblemets sundhedsskadelige aspekter, der ikke mindst
gør sig gældende i miljøerne omkring fitness-
og motionscentrene uden tilknytning til
idrætsorganisationerne.
Endelig forventes det, at Anti Doping
Danmarks samlede gebyrindtægter, der svarer til de
langsigtede gennemsnitsomkostninger, som et minimum vil være
i samme størrelsesorden som i forsøgsperioden, det
vil sige på ca. 550.000 kr. årligt. Målet er, at
Anti Doping Danmark gradvist vil øge antallet af frivillige
samarbejdsaftaler med såvel offentlige som private
organisationer og virksomheder.
Til stk. 2.
For at fastholde idrætsorganisationers
økonomiske engagement i bekæmpelsen af doping
foreslås det, at statens tilskud til Anti Doping Danmark
gøres betinget af, at Team Danmark og de
tipstilskudsberettigede idrætsorganisationer omfattet af
§ 8 i uformindsket omfang yder tilskud til samme
formål. Kulturministeren vil søge beløbet
fastsat gennem 4-årige aftaler.
Til § 11
De takster og gebyrer, som Anti Doping
Danmark opkræver hos virksomheder og institutioner for
gennemførelse af dopingkontrol og rapporteringer mv., skal
fastsættes således, at der opnås fuld
dækning for de langsigtede gennemsnitlige omkostninger, der
er forbundet med det gebyrbelagte område, og i
overensstemmelse med de regler og retningslinjer, som gælder
for gebyrfastsættelsen i staten.
Til § 12
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Til § 13
Da lovgivning på dette område er
et hjemmestyreanliggende på Færøerne og i
Grønland, foreslås det, at denne lov ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Det kan dog oplyses, at både
Færøernes Idræts-Forbund og Grønlands
Idræts-Forbund har indgået samarbejdsaftaler med Anti
Doping Danmark om dopingbekæmpelse.