L 7 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Pligt til at udarbejde handleplaner for
unge under 18 år med behandlingskrævende
stofmisbrug.
Fremsat den 6. oktober 2004 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Pligt til at udarbejde handleplaner for unge
under 18 år med behandlingskrævende stofmisbrug)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 54
ændres »§ 58 a, stk. 4, 1. pkt.« til:
»§ 58 a, stk. 5, 1. pkt.«.
2. I § 56, stk.
2, ændres »§ 58 a, stk. 8,« til:
»§ 58 a, stk. 9,«.
3. I § 58
a indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. For unge under 18 år
med et behandlingskrævende stofmisbrug skal kommunen
udarbejde en handleplan for den behandling, der skal
iværksættes, samt for den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie og med inddragelse af amtskommunens
misbrugscenter . «
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
4. I § 58 a,
stk. 6, ændres »stk. 5,« til: » stk.
6,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning og baggrund for
lovforslaget
Lovforslaget om pligt for kommunerne til at
udarbejde en skriftlig plan for unge under 18 år med
misbrugsproblemer er en opfølgning på aftalen om
udmøntning af satspuljen på det sociale område
for 2004. Ifølge aftalen skal regeringen fremsætte et
lovforslag, som forpligter kommunerne til at udarbejde handleplaner
for unge under 18 år med behandlingskrævende
misbrugsproblemer, eventuelt ved fastsættelse af en tidsfrist
for udarbejdelsen.
Formålet med lovforslaget er at styrke
indsatsen således, at der hurtigst muligt kan
iværksættes en samlet, koordineret indsats.
Som et led i aftalen om en styrket indsats over
for unge med misbrugsproblemer indgår endvidere
afsættelsen af en pulje på 10 mio. kr. i 2004 til
kommunale projekter med henblik på at øge og
kvalificere indsatsen over for unge misbrugere. Inden
satspuljeforhandlingerne for 2005 skal søgningen til puljen
vurderes med henblik på beslutning om fortsættelse.
På baggrund af et begrænset antal ansøgninger og
ansøgninger, der falder helt uden for puljens formål,
har satspuljepartierne efterfølgende godkendt, at der skal
ske en nærmere kortlægning af omfanget og karakteren af
problemerne i kommunerne med henblik på at indhente
yderligere viden.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget har baggrund i satspuljeforliget
på det sociale område for 2004, hvor der var enighed om
at forstærke indsatsen overfor unge under 18 år, som
udover et behandlingskrævende misbrug af stoffer ofte
også har svære sociale problemer.
Der er tale om unge, hvor der i dag er en risiko
for, at de ikke modtager relevant behandling, fordi de eksisterende
døgntilbud eller ambulante tilbud for børn og unge
ikke i tilstrækkelig grad har faglig viden om
misbrugsbehandling.
De unge, som har et så stort misbrug af
stoffer, at de har behov for misbrugsbehandling, er ofte unge, der
er opvokset under vanskelige vilkår. Der er sjældent
tale om decideret afhængighed, men snarere om et
eksperimenterende misbrug. Disse unge har derfor udover
misbrugsproblemet ofte svære sociale problemer som fx
manglende tilknytning til uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet
og ringe sociale kompetencer. Misbrugsproblemet er således
som regel ikke den unges eneste problem, og behandlingen skal
derfor have fokus på viften af sociale problemer hos den unge
og ikke kun på misbruget.
Kommunerne har generelt ansvaret for, at
børn og unge, der har brug for særlig støtte
€" herunder unge med misbrug - får den støtte,
som de har behov for. Det er amtskommunerne, der er ansvarlige for
antallet af pladser og muligheden for ambulant behandling på
institutioner for børn og unge med sociale vanskeligheder,
herunder unge med misbrugsproblemer. Gruppens samlede
problemkompleks kræver imidlertid ofte såvel amtslig
som kommunal ekspertise og et tæt samarbejde. Amternes
traditionelle tilbud på stofmisbrugsbehandlingsområdet
matcher ikke altid de unges behov for behandling og støtte,
ligesom tilbuddene ikke opleves som attraktive, idet de unge ikke
ser sig selv som misbrugere og ikke vil sættes i bås
med ældre stofmisbrugere.
Det foreslås, at kommunen skal udarbejde
handleplanen i samarbejde med den unge og dennes familie og med
inddragelse af den eksisterende viden i amtets misbrugscenter. Ved
at inddrage amtets misbrugscenter, tilføres kommunen den
nødvendige viden om, hvorledes der tilrettelægges en
behandling for den unges misbrug.
De almindelige bestemmelser i servicelovens
kapitel 8 om særlig støtte til børn og unge
gælder også for denne gruppe af unge.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Formidlingscentret for Socialt Arbejde vurderer i
en undersøgelse af april 2001, at der er ca. 3.000 under
18-årige stofmisbrugere i Danmark. Hvis den unge har
været anbragt eller har begået voldskriminalitet, har
kommunen allerede i dag en forpligtelse til at udarbejde en
handleplan for vedkommende. For den øvrige gruppe skal
kommunen først have kendskab til den unges
misbrugsproblemer, inden en handleplan kan udarbejdes. Det er
derfor ikke hele målgruppen, der kan udarbejdes en handleplan
for efter forslaget. Hvis det antages, at 2/3 af målgruppen
efter forslaget skal have udarbejdet en handleplan, og at
handleplanerne løbende skal revideres, så kan de
økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes til ca.
1,5 mio. kr. årligt.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
er forhandlet med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige
konsekvenser.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser / Mindreudgifter | Negative konsekvenser / Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | 1,5 mio. kr. fra 2005 og frem |
Administrative konsekvenser for stats,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Hørte myndigheder og
organisationer
Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen, Styrelsen
for Social Service, Videns- og Formidlingscentret for Socialt
Udsatte, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Socialchefforeningen, Børne- og kulturchefforeningen, Dansk
Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening,
Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen af Opholdssteder og
Skolebehandlingstilbud, Forbundet af Offentligt Ansatte, Center for
Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Brugerforeningen for
aktive stofmisbrugere, Landsforeningen af væresteder for
stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS),
Landsforeningen for Human Narkobehandling, Landsforeningen af
Pårørende til Stofmisbrugere og Rådet for
Socialt Udsatte, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Red Barnet, Familieplejen i Danmark,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, FBU
ForældreLandsforeningen.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring i
§ 54 som følge af forslaget til § 58 a.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring i
§ 56, stk. 2, som følge af forslaget til § 58
a.
Til nr. 3
Efter de gældende regler skal kommunen
udarbejde en handleplan når børn og unge under 18
år anbringes udenfor hjemmet eller har begået
voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet.
Med forslaget får kommunen også en
pligt til at udarbejde en handleplan for den behandling, der skal
iværksættes for den unges stofmisbrug samt i
øvrigt for den nødvendige støtte. Handleplanen
skal angive, hvilke former for støtte, kommunen vil
iværksætte for at løse den unges
misbrugsproblemer og øvrige sociale problemer.
Der er ikke tale om, at kommunerne skal
iværksætte nye foranstaltninger for målgruppen.
Redskaberne er foranstaltningerne for børn og unge efter de
almindelige regler i servicelovens kapitel 8. Dvs., at der skal
foreligge en undersøgelse efter servicelovens § 38, og
at det skal vurderes, hvilke typer af foranstaltninger efter
servicelovens § 40, der skal anvendes.
Handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med den
unge og dennes familie og med inddragelse af det amtslige
misbrugscenter. Ved at inddrage amtets misbrugscenter
tilføres kommunen den nødvendige viden om, hvorledes
der tilrettelægges en behandling for den unges misbrug.
Der foreligger et behandlingskrævende
misbrug når forbruget af euforiserende stoffer har fået
et sådant omfang og sker på en sådan måde,
at det må betegnes som misbrug eller afhængighed, der
medfører fysiske, psykiske og/eller sociale skader.
Målgruppen omfatter såvel hashmisbrugere som misbrugere
af centralstimulerende stoffer.
Til nr. 4
Der er tale om en redaktionel ændring i
§ 58 a stk. 6, som følge af forslaget til nyt stykke
4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 54. Samtykke
fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt
15 år, til en afgørelse efter § 40, stk. 2,
nr. 11, skal omfatte formålet med anbringelsen, jf.
§ 58 a, stk. 4, 1. pkt. | | 1. I § 54
ændres »§ 58 a, stk. 4, 1. pkt.« til:
»§ 58 a, stk. 5, 1. pkt.«. |
| | |
§ 56. Kommunen
skal senest 3 måneder efter, at barnet eller den unge har
fået ophold uden for hjemmet, vurdere, om den i
§ 58 a eller § 59 nævnte handleplan skal
revideres, og skal herefter med højst 6 måneders
mellemrum foretage en sådan vurdering. Vurderingen af
handleplanen skal ske på baggrund af det løbende
tilsyn med barnet eller den unge på anbringelsesstedet, jf.
§ 55, og efter kontakt med forældremyndighedens
indehaver. Vurderingen skal omfatte såvel de dele af
handleplanen, som retter sig mod barnet eller den unge, som de
dele, der omhandler indsatsen over for familien under anbringelsen.
Afgørelse om revision af handleplanen træffes så
vidt muligt i forståelse med forældremyndighedens
indehaver og barnet eller den unge. Stk. 2. Er der udarbejdet en særskilt
handleplan for støtten til forældrene efter § 58
a, stk. 8, skal kommunen tilbyde at revidere denne plan, når
der er behov for det. Kommunen skal vurdere, om der er behov for at
tilbyde en revision af planen senest 3 måneder efter, at
barnet eller den unge har fået ophold uden for hjemmet.
Herefter skal kommunen med højst 6 måneders mellemrum
foretage en vurdering af, om der er behov for at tilbyde en
revision af planen. Stk. 3. Er anbringelsesstedet beliggende i
en anden kommune end barnets eller den unges opholdskommune,
underrettes den stedlige kommune forud for anbringelsen. | | 2. I § 56
, stk. 2, ændres »§ 58 a, stk. 8,« til:
»§ 58 a, stk. 9,«. |
| | |
§ 58 a.
Kommunen skal skønne, om det er hensigtsmæssigt som
led i tilbud til børn og unge efter afsnit II at tilbyde at
udarbejde en handleplan, jf. dog stk. 2, 4 og 5. Vurderingen skal
ske ud fra barnets, den unges eller forældrenes ønske
og karakteren og omfanget af det pågældende tilbud. Stk. 2. Inden der træffes
afgørelse om forebyggende foranstaltninger efter
§§ 40 og 62 a, skal kommunen tilbyde at udarbejde en
handleplan, jf. dog stk. 4 og 5. Stk. 3. Er der udarbejdet en handleplan,
jf. stk. 1 eller 2, skal kommunen tilbyde at revidere denne plan,
når der er behov for dette. Kommunen skal højst med 6
måneders mellemrum vurdere, om der er behov for at tilbyde en
revision af planen. Stk. 4. Inden der træffes
afgørelse om at anbringe et barn eller en ung uden for
hjemmet, jf. § 40, stk. 2, nr. 11, og § 42,
skal der udarbejdes en handleplan. Kan anbringelsen ikke afvente
udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af
formålet med anbringelsen tilstrækkelig. Det
påhviler da kommunen snarest muligt at opstille en
handleplan. Stk. 5. For unge under 18 år, der har
begået voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet,
skal kommunen udarbejde en handleplan for en indsats, der kan
modvirke yderligere kriminalitet og yde den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie. | | 3. I § 58
a indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. For unge under 18
år med et behandlingskrævende stofmisbrug skal kommunen
udarbejde en handleplan for den behandling, der skal
iværksættes, samt for den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie og med inddragelse af amtskommunens
misbrugscenter . « Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9. |
Stk. 6. Kommunen skal udarbejde en
foreløbig handleplan, jf. stk. 5, senest 7 dage efter, at
kommunen har modtaget dokumentation fra politiet om den
begåede kriminalitet. Stk. 7. En handleplan skal angive
formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er
nødvendig for at opnå formålet. Handleplanen
skal under hensyn til dette formål tillige angive indsatsens
forventede varighed og særlige forhold vedrørende
barnet eller den unge, herunder behandling, uddannelse m.v. I sager
om anbringelse uden for hjemmet, jf. stk. 4, skal handleplanen
endvidere angive, hvilke former for støtte der
selvstændigt skal iværksættes over for familien i
forbindelse med, at barnet eller den unge opholder sig uden for
hjemmet, og i tiden efter barnets eller den unges hjemgivelse. Stk. 8. Kommunen skal tilbyde
forældrene at udarbejde en særskilt plan for
støtte til forældrene i forbindelse med en anbringelse
uden for hjemmet. | | 4. I § 58
a , stk. 6, ændres »stk. 5,« til:
»stk. 6,«. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |