L 66 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om translatører og tolke og lov om
dispachører. (Ophævelse af krav om indfødsret,
bopæl og alder samt indførelse af mulighed for
elektronisk ansøgning om beskikkelse og elektronisk
beskikkelse).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
translatører og tolke og
lov om dispachører
(Ophævelse af krav om
indfødsret, bopæl og alder samt indførelse af
mulighed for elektronisk ansøgning om beskikkelse og
elektronisk beskikkelse)
§ 1
I lov om translatører og tolke,
jf. lovbekendtgørelse nr. 181 af 25. marts 1988, som
ændret ved lov nr. 936 af 27. december 1991, lov nr. 377 af
22. maj 1996, lov nr. 386 af 22. maj 1996 og lov nr. 227 af 21.
april 1999, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Ret til at blive
beskikket som translatør og tolk har enhver person, der:
1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens
§ 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7,
2) ikke har anmeldt betalingsstandsning og ikke
er under konkurs og
3) har bestået en særlig eksamen, jf.
§ 3.«
2. I § 1, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«, og »han« ændres til:
»den pågældende«.
3. § 1, stk. 4,
ophæves.
4.§ 2 affattes
således:
» § 2. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
ansøgning om beskikkelse skal ske i elektronisk form, og at
beskikkelsen, herunder bortfald og tilbagekaldelse hvis
betingelserne i § 4 er opfyldt, sker
elektronisk.«
5. § 3, stk. 1,
affattes således:
»Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om den i § 1,
stk. 2, nr. 3, omhandlede eksamen.«
6. § 4, stk. 1,
affattes således:
» § 4. Beskikkelse
som translatør og tolk bortfalder, hvis den
pågældende ophører med at opfylde betingelserne
i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2.«
7. I § 4, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«.
8. I § 4, stk. 5,
udgår: »og uden betaling af afgift«.
9. § 6, stk. 2,
ophæves.
10. § 7 a affattes
således:
» § 7 a.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af
loven kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende.«
11. I § 8, stk. 3,
ændres »Borgerlig straffelovs« til:
»Straffelovens«, og »150-152« ændres
til: »150-152 f«.
12.§ 10 affattes
således:
» § 10. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.«
§ 2
I lov om dispachører, jf.
lovbekendtgørelse nr. 184 af 25. marts 1988, som
ændret ved lov nr. lov nr. 936 af 27. december 1991, lov nr.
377 af 22. maj 1996, lov nr. 386 af 22. maj 1996 og lov nr. 227 af
21. april 1999, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Ret til at blive
beskikket som dispachør har enhver person, der:
1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens
§ 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7,
2) ikke har anmeldt betalingsstandsning eller er
under konkurs,
3) har bestået juridisk embedseksamen,
4) i mindst tre år har deltaget i
virksomhed, der kan antages at have givet den
pågældende kendskab til de under
dispachørhvervet hørende forretninger og
5) har bestået en særlig eksamen, jf.
§ 3.«
2. I § 1, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«, og »han« ændres til:
»den pågældende«.
3. I § 1, stk. 4, 1.
pkt. ændres »1 og 6« til:
»4«.
4.§ 2 affattes
således:
» § 2. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
ansøgning om beskikkelse skal ske i elektronisk form, og at
beskikkelsen, herunder bortfald og tilbagekaldelse hvis
betingelserne i §§ 4 og 5 er opfyldt, sker
elektronisk.«
5. § 4, stk. 1,
affattes således:
» § 4. Beskikkelse
som dispachør bortfalder, hvis den pågældende
ophører med at opfylde betingelserne i § 1,
stk. 2, nr. 1 og 2.«
6. I § 5 ændres
»han« og »ham« til: »den
pågældende«.
7. I § 8, stk. 2,
ændres »borgerlig straffelovs »til:
»straffelovens«.
8. I § 8, stk. 2,
udgår: »og uden betaling af afgift«.
9.§ 11 ophæves.
10. I § 12, stk. 3,
ændres »han« til: »den
pågældende«.
11. I § 13 udgår:
», herunder med hensyn til revision af deres
forretningsbøger«.
12.§ 13 a affattes
således:
» § 13 a.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af
loven kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Afgørelser truffet af Dispachørkommissionen kan ikke
indbringes for højere administrativ myndighed.«
13. I § 14, stk. 1,
udgår », § 11«.
14. I § 14, stk. 3,
ændres »Borgerlig straffelovs« til:
»Straffelovens«, og »150-152« ændres
til: »150-152 f«.
15.§ 16 affattes
således:
» § 16. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Som led i regeringens målsætning
om regelforenkling foreslås det, at utidssvarende og
overflødige bestemmelser i lov om translatører og
tolke samt lov om dispachører vedrørende f.eks. krav
om dansk indfødsret, bopæl, samt at ansøger
skal være fyldt 25 år, ophæves.
Anvendelsen af informationsteknologien bliver
mere og mere udbredt såvel mellem parter i erhvervslivet som
mellem erhvervslivet og den offentlige sektor. For at lette
udveksling af informationer, og som led i regeringens planer om
udvidet adgang til at benytte elektronisk kommunikation og
digitalisering, foreslås det at give Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen mulighed for at fastsætte regler om
anvendelse af elektronisk kommunikation over for styrelsen samt
til, at beskikkelsen sker i elektronisk form.
1.1. Gældende ret
I 1966 blev lovgivningen om
translatører og tolke samt om dispachører udskilt fra
næringsloven til to selvstændige love. Disse er stort
set ikke ændret siden, bortset fra
følgeændringer i anden lovgivning.
1.1.1. Lov om translatører og
tolke
Enhver person, der har dansk
indfødsret, bopæl her i landet, er fyldt 25 år,
ikke er umyndig eller under værgemål eller
samværgemål eller har sit bo under konkursbehandling og
som har bestået en særlig eksamen, har ret til at blive
beskikket som translatør og tolk.
I medfør af bekendtgørelse nr.
746 af 21. august 2003 ses der bort fra kravene om dansk
indfødsret og bopæl ved ansøgning fra personer,
som er omfattet af De Europæiske Fællesskabers,
EØS-aftalens og aftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Det Schweiziske Forbunds regler om etablering
og tjenesteydelser.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen beskikker
translatører og tolke. Der er tale om én beskikkelse.
Den beskikkede må benytte betegnelsen
»translatør« - en beskyttet titel. Andre
må ikke benytte danske eller udenlandske betegnelser, der er
egnet til forveksling hermed.
Beskikkelsen sker på baggrund af en
teoretisk eksamen, idet der ikke stilles krav om praktisk erfaring
eller kvalifikationseksamen.
I henhold til den gældende lovgivning
har den særlige eksamen enten været en sproglig eksamen
på kandidatniveau eller en translatøreksamen. I begge
tilfælde indgår bl.a. oversættelse og tolkning af
merkantil/økonomisk, juridisk og teknisk sprog til og fra
dansk.
De nærmere bestemmelser om, hvilke
eksaminer der kan føre til beskikkelse, er fastlagt i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens bekendtgørelse nr. 29 af 17.
januar 1992. Indholdet af uddannelser på kandidatniveau samt
translatøreksamenen henhører nu under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling.
En translatør kan blive beskikket i
flere fremmedsprog, f.eks. engelsk og fransk. Der er kun få
personer, som har udnyttet denne mulighed.
Pr. 31. marts 2004 var der beskikket ca.
2.520 personer.
1.1.2. Lov om dispachører
Kravene til at blive beskikket som
dispachør omfatter ud over de generelle krav tillige krav om
bestået juridisk embedseksamen (teoretisk eksamen), tre
års praktisk erfaring samt en bestået
kvalifikationseksamen, dispachøreksamen.
I medfør af bekendtgørelse nr.
746 af 21. august 2003 ses der bort fra krav om dansk
indfødsret og bopæl for personer, som er omfattet af
de ovenfor under punkt 1.1.1. nævnte aftaler.
Betegnelsen »dispachør« er
en beskyttet titel. Andre må ikke benytte danske eller
udenlandske betegnelser, der er egnet til forveksling hermed.
En dispachør udarbejder
opgørelser blandt andet i forbindelse med skibskollision og
beregner assuranceerstatning i søforsikring.
På nuværende tidspunkt er der
beskikket tre personer.
1.2. Baggrund og indhold
Baggrunden for forslaget er, at den
gældende lovgivning om translatører og tolke samt om
dispachører indeholder utidssvarende krav om alder, om
indfødsret og om bopæl her i landet.
Krav om alder og om indfødsret er
tidligere blevet ophævet i lovgivningen om statsautoriserede
og registrerede revisorer samt ejendomsmæglere.
Krav om bopæl her i landet er tidligere
ophævet for medlemmer af ledelsen i aktie- og
anpartsselskaber, senest ved lov nr. 226 af 31. marts 2004 (lov om
ændring af lov om aktieselskaber, lov om anpartsselskaber,
lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB
S-tog A/S og kildeskatteloven).
Det foreslås, at kravene om alder,
indfødsret og bopæl ophæves for
translatører og tolke samt for dispachører.
Den gældende lovgivning indeholder
nogle andre krav, som ligeledes anses for utidssvarende og dermed
overflødige. Det drejer sig bl.a. om:
€ bestemmelser, der foreskriver, at en
translatør og tolk samt en dispachør inden
udleveringen af beskikkelsen skal underskrive en højtidelig
forsikring om, at han med omhu og nøjagtighed vil
udføre de hverv, der betros ham, og samvittighedsfuldt vil
opfylde sine pligter som enten translatør og tolk eller som
dispachør.
€ bestemmelser, der foreskriver, at der skal
indgives anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, før
et kontorsted etableres samt om, at en dispachør kun
må have kontor et sted, medmindre Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen undtager herfra.
€ bestemmelser, der foreskriver, at Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan opkræve afgift for beskikkelsen.
For at gøre det muligt at anvende
informationsteknologien og de deraf følgende nye
kommunikationsformer og -muligheder foreslås det, at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, når tiden er moden, kan
fastsætte bestemmelser, hvorefter ansøgning om
beskikkelse som translatør og tolke samt dispachør
skal ske elektronisk, og at selve beskikkelsen er elektronisk.
2. Konsekvenser
2.1. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Det vurderes, at forslaget om helt at
ophæve kravene om dansk indfødsret og om bopæl
her i landet næppe vil medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for staten.
Det forventes, at forslaget om at
ophæve alderskravet på 25 år, ikke vil få
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslaget om at indføre mulighed for
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen til at fastsætte regler om
elektronisk ansøgning om beskikkelse og om digitalisering af
selve beskikkelsen kan medføre administrative lettelser i
form af omlægning af visse rutiner og procedurer.
Det forventes, at forslaget som helhed ikke
har økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner
og amtskommuner.
2.2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
konsekvenser for erhvervslivet. Hjemlen til, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan bestemme, at ansøgning om beskikkelse
og beskikkelsen skal ske elektronisk, forventes ikke at
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Det forventes, at erhvervslivet, herunder
potentielle ansøgere, allerede har det fornødne
edb-udstyr.
2.3. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
konsekvenser for miljøet.
3. Forholdet til EU-retten
Erhvervet som translatør og tolk samt
som dispachør er lovreguleret i Danmark. Der er ikke
EU-direktiver, som alene regulerer de pågældende
erhverv.
Erhvervene er dog omfattet af EU-direktivet
om gensidig anerkendelse af erhvervskompetencegivende
videregående uddannelser af mindst 3 års varighed
(1989/48/EØF €" EF-Tidende nr. L 019 af 24/01/1989, s.
0016 - 0023). Dette direktiv er senest ændret ved (2001/19EF
- EF-Tidende nr. L 206 af 31/07/2001, s. 0001-0051). Disse
direktiver berøres ikke af lovforslaget.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
4. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Center for Vurdering af Udenlandske Uddannelser
(CVUU), Danmarks Rederiforening, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk Translatørforbund, de enkelte medlemmer af
Dispachørkommissionen, Domstolsstyrelsen, Erhvervssprogligt
forbund, Handelshøjskolen i København,
Handelshøjskolen i Århus, Justitsministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Statsadvokaturen
for særlig økonomisk kriminalitet,
Søfartsstyrelsen, Translatørforeningen, de enkelte
medlemmer af Translatørkommissionen og
Udenrigsministeriet.
5. Oversigt
| Positive konsekvenser/
Mindre udgifter | Negative konsekvenser/
Større udgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Forslaget kan på sigt medføre
administrative lettelser i form af omlægning af procedurer og
rutiner i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. | Nej |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Miljømæssige konsekvenser | Nej | Nej |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
§ 1, stk. 2 , kan enhver person, der har
dansk indfødsret, har bopæl her i landet, er fyldt 25
år, ikke er umyndig, under værgemål efter
værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens
§ 7 eller har sit bo under konkursbehandling og har
bestået en særlig eksamen, blive beskikket som
translatør og tolk (én beskikkelse).
Det foreslås, at kravene om dansk
indfødsret, om bopæl her i landet, samt om, at
ansøgere skal være fyldt 25 år, ophæves.
Kravene om indfødsret og alder er tidligere ophævet
for statsautoriserede og registrerede revisorer samt
ejendomsmæglere. Krav om bopæl her i landet er
tidligere ophævet for medlemmer af ledelsen i aktie- og
anpartsselskaber, senest ved lov nr. 226 af 31. marts 2004 (lov om
ændring af lov om aktieselskaber, lov om anpartsselskaber,
lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB
S-tog A/S og kildeskatteloven).
Det foreslås, at formuleringen af
bestemmelserne i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2 ,
bringes i overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. I forhold til den
gældende bestemmelse er der tilføjet »anmeldt
betalingsstandsning« i nr. 2.
Indholdet af § 1, stk. 2,
nr. 3 , er ikke ændret i forhold til den gældende
bestemmelse. Det er stadig Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der
fastsætter hvilke, eksamener der kan danne grundlag for
beskikkelse som translatør og tolk, jf. § 3. Dette
vil ske i samarbejde med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, der fastsætter bestemmelser om indholdet af
videregående uddannelser på kandidatniveau samt for
translatøreksamenen.
Til nr. 2
Henvisningen i den gældende bestemmelse
i § 1, stk. 3 , ændres, da
straffeloven ikke længere betegnes »borgerlig
straffelov« men blot »straffeloven«
Som følge af lov om ligestilling
ændres »han« og »ham« til »den
pågældende«.
Til nr. 3
Ophævelsen er en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 1,
stk. 2 , hvorefter kravet om indfødsret
ophæves.
Til nr. 4
Efter den gældende § 2,
stk. 1 , skal der betales en afgift, som fastsættes
af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, for at blive beskikket som
translatør og tolk.
Hjemlen til at opkræve afgift har ikke
været anvendt siden 1997, og det vurderes, at bestemmelsen
ikke kommer i anvendelse igen.
Den gældende bestemmelse i
§ 2, stk. 2 , om, at den
pågældende skal underskrive en højtidelig
forsikring om, at han med omhu, og nøjagtighed vil
udføre de hverv, der betros ham, anses for utidssvarende og
dermed overflødig. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen om afgivelse af en sådan erklæring
ophæves.
Retsstillingen ændres ikke hermed, idet
den gældende bestemmelse i § 6,
stk. 1, om, at translatører og tolke skal
udføre deres erhverv med omhu og nøjagtighed og med
den hurtighed som hvervets beskaffenhed tillader, opretholdes
uændret.
Hele den gældende lovs
§ 2 foreslås erstattet med en ny
bestemmelse, hvorefter det bliver muligt at anvende det potentiale,
som den moderne elektroniske teknologi indeholder, og som er blevet
en naturlig del af dagligdagen for langt de fleste virksomheder,
men også for en stor del af borgerne.
Ifølge forslaget kan Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsætte regler om, at ansøgning om
beskikkelse skal ske elektronisk samt bestemmelser om, at Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens beskikkelse samt bortfald eller
tilbagekaldelse sker elektronisk. Det forudsættes, at kravene
i § 1 for at opnå beskikkelse er opfyldt.
Tilsvarende gælder betingelserne i § 4 om bortfald
eller tilbagekaldelse.
Bestemmelsen foreslås indsat som led i
regeringens planer om udvidet adgang til at benytte elektronisk
kommunikation og digitalisering med henblik på at modernisere
og forenkle sagsgangen €" i dette tilfælde i forbindelse
med ansøgning om beskikkelse og selve beskikkelsen som
translatør og tolk.
Hjemlen vil blive udnyttet, når det
vurderes, at tiden er moden.
Kun de borgere, der som led i deres
erhvervsudøvelse ønsker at blive beskikket, som
translatør og tolk, vil blive berørt. De, der
ønsker at blive beskikket anses for kommende
erhvervsdrivende og dermed som professionelle brugere. Den helt
almindelige borger vil ikke blive berørt af kravet.
Til nr. 5
Det fremgår af den hidtidige
bestemmelse i § 3, stk. 1 , at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsætter de nærmere bestemmelser om
den eksamen, der skal afholdes, herunder betingelser for at
indstille sig til eksamen, eksamenskravene, eksamens afholdelse,
bedømmelse m.v. I andre sprog end engelsk, fransk, spansk og
tysk kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lade eksamen aflægge
for særlige, med henblik herpå nedsatte udvalg. Er det
ikke muligt at nedsætte et sådant udvalg, kan Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen i stedet forlange, at vedkommende på
anden måde godtgør sine kundskaber såvel i dansk
som i vedkommende fremmedsprog.
Bestemmelsen stammer tilbage fra den periode,
hvor det kun var muligt at blive beskikket på baggrund af
translatøreksamen, der blev afholdt af
Translatørkommissionen.
Efter forslaget ændres den
gældende lovs § 3 til udelukkende at
indeholde hjemmel til, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
fastsætter de nærmere krav til hvilke(n) eksamen(er),
der kan danne grundlag for beskikkelse. Retsstillingen ændres
ikke hermed.
Eksamener, der på nuværende
tidspunkt giver mulighed for beskikkelse, er cand.ling.merc. eller
translatøreksamen. Sidstnævnte eksamen afholdes
på nuværende tidspunkt i nogle få sprog, som der
ikke undervises i på cand.ling.merc.-studiet. Indholdet af
disse uddannelser fastsættes af Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
Til nr. 6
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 4, stk. 1 , at beskikkelsen
som translatør og tolk bortfalder, når vedkommende
dør. Da det er en personlig beskikkelse, er det fundet
unødvendigt at anføre, at beskikkelsen bortfalder ved
dødsfald.
Da kravene om indfødsret og
bopæl er foreslået ophævet, er der som konsekvens
heraf ændret i de forhold, som fører til, at
beskikkelsen bortfalder.
Det foreslås, at beskikkelsen
bortfalder, hvis den pågældende ikke længere er
myndig, er under værgemål eller samværgemål
samt i tilfælde af betalingsstandsning eller konkurs.
Til nr. 7
Henvisningen i den gældende bestemmelse
i § 4, stk. 3, ændres, da
straffeloven ikke længere betegnes »borgerlig
straffelov« men blot »straffeloven«.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring af
§ 4, stk. 5 , er en konsekvens af
ændringen af § 2 , hvorefter hjemlen til
at opkræve gebyr ved beskikkelse ophæves.
Til nr. 9
Den gældende § 6,
stk. 2, stiller krav om, at før en
translatør og tolk etablerer et kontorsted, skal dette
anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Bestemmelsen anses for
utidssvarende og overflødig og foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 10
Adgangen til at klage til
Erhvervsankenævnet fremgik tidligere af bekendtgørelse
nr. 747 af 21. august 2003. Hjemlen til at indbringe
afgørelser for Erhvervsankenævnet foreslås nu
indsat i loven.
Translatørkommissionen er ikke
nævnt i ovennævnte bekendtgørelse. Efter 1997 er
Translatørkommissionen ikke længere
eksamenskommission. Translatørkommissionens opgave er at
bistå Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ved administration af
loven. Med den funktion træffer Translatørkommissionen
ikke selvstændige afgørelser, og der er derfor ikke
behov for bestemmelser om klageadgang.
Med den foreslåede formulering af
bestemmelsen tilsigtes det at skabe større klarhed, idet det
nu fremgår direkte af loven, at det er Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens afgørelser, der kan indbringes for
Erhvervsankenævnet.
Til nr. 11
Henvisningen i den gældende bestemmelse
i § 8, stk. 3 , ændres, da
straffeloven ikke længere betegnes »borgerlig
straffelov« men blot »straffeloven«.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at sagsområdet er overtaget af henholdsvis de
færøske og grønlandske Lands- og
Hjemmestyremyndigheder.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
§ 1, stk. 2 , kan enhver person, der har
dansk indfødsret, har bopæl her i landet, er fyldt 25
år, ikke er umyndig, under værgemål efter
værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens
§ 7 eller har sit bo under konkursbehandling, har
bestået juridiske embedseksamen, i mindst tre år har
deltaget i virksomhed, der kan antages at have givet ham kendskab
til de under dispachørhvervet hørende forretninger og
har bestået en særlig eksamen
(dispachøreksamen), blive beskikket som
dispachør.
Det foreslås, at kravene om dansk
indfødsret, om bopæl her i landet samt om, at
ansøgeren skal være fyldt 25 år, ophæves.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Der er ikke foreslået ændringer
af kravene om juridisk embedseksamen, om praktisk erfaring, samt om
at have bestået en kvalifikationseksamen,
dispachøreksamen, jf. § 3 i den gældende
lov.
Til nr. 2
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Til nr. 3
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Til nr. 4
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4, idet indholdet af bestemmelserne om
dispachører i stort omfang svarer til dem, der gælder
for translatører og tolke. Hvor dette ikke er
tilfældet, er de særlige bestemmelser for
dispachører anført.
For dispachører fremgår
bestemmelsen om, at dispachører skal udføre deres
hverv med omhu og nøjagtighed og med den hurtighed som
hvervets beskaffenhed tillader af den gældende
§ 10, stk. 2.
Bortfald af beskikkelsen sker i
overensstemmelse med bestemmelserne i § 4, og fratagelse
sker i henhold til § 5.
Til nr. 5
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 6.
Til nr. 6 og 7
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Til nr. 8
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 8.
Til nr. 9
Af den gældende lovs § 11
fremgår, at en dispachør kun må have kontor eet
sted, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen undtager herfra,
samt at der skal indgives anmeldelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen før et kontorsted etableres.
Bestemmelsen anses for utidssvarende og
overflødig og foreslås derfor ophævet.
Til nr. 10
Som følge af lov om ligestilling
ændres »han« og »ham« til »den
pågældende«.
Til nr. 11
Det foreslås, at en del af den
gældende bestemmelse i § 13, hvorefter
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere
regler med hensyn til revision af dispachørers
forretningsbøger, ophæves.
Revision og afgivelse af erklæringer
herom varetages af statsautoriserede og registrerede revisorer og
er reguleret af revisorlovgivningen.
Til nr. 12
Adgangen til at klage til
Erhvervsankenævnet fremgik tidligere af bekendtgørelse
nr. 747 af 21. august 2003. Hjemlen til at indbringe
afgørelser for Erhvervsankenævnet foreslås nu
indsat i loven.
Det fremgår endvidere, at
afgørelser truffet Dispachørkommissionen ikke kan
indbringes for højere administrativ myndighed, ligesom det
er tilfældet med afgørelser truffet af
Revisorkommissionen, der ligeledes er eksamenskommission.
Med den foreslåede formulering af
bestemmelsen tilsigtes det at skabe større klarhed, idet det
nu fremgår direkte af loven, at det er Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens afgørelser, der kan indbringes for
Erhvervsankenævnet.
Til nr. 13
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede ophævelse af § 11.
Til nr. 14
Se bemærkningerne til § 1,
nr. 11.
Til nr. 15
Se bemærkningerne til § 1,
nr. 12.
Bilag 1
Lovforslaget sammenhold med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om translatører og tolke,
jf. lovbekendtgørelse nr. 181 af 25. marts 1988, som
ændret ved lov nr. 936 af 27. december 1991, lov nr. 377 af
22. maj 1996, lov nr. 386 af 22. maj 1996 og lov nr. 227 af 21.
april 1999, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1... . | | 1.§ 1, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Ret til at få
beskikkelse som translatør og tolk har enhver person,
der | | » Stk. 2. Ret til at blive
beskikket som translatør og tolk har enhver person, der: |
1) har dansk indfødsret, | | 1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens
§ 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, |
2) har bopæl her i landet, | | 2) ikke har anmeldt betalingsstandsning og ikke
er under konkurs og |
3) er fyldt 25 år, | | 3) har bestået en særlig eksamen, jf.
§ 3.« |
4) ikke er umyndig, under værgemål
efter værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens
§ 7 eller har sit bo under konkursbehandling og | | |
5) har bestået en særlig eksamen, jf.
§ 3. | | |
Stk. 3€"4.. . . | | |
| | |
§ 1.. .. Stk. 2.. . . | | 2. I § 1, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«, og »han« ændres til:
»den pågældende«. |
Stk. 3. Beskikkelse kan nægtes
under de i borgerlig straffelovs § 78, stk. 2,
nævnte omstændigheder. Endvidere kan beskikkelse
nægtes, såfremt den pågældende i stilling
eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er
grund til at antage, at han ikke vil drive virksomhed som
translatør og tolk på forsvarlig måde. Endelig
kan beskikkelse nægtes, såfremt den
pågældende har betydelig forfalden gæld til det
offentlige, hvorved forstås beløb i
størrelsesordenen 50.000 kr. og derover. | | |
| | |
§ 1.. . . | | 3.§ 1, stk. 4,
ophæves. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3.. . . | | |
Stk. 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
kan undtage fra betingelsen i stk. 2, nr. 1. I så fald kan
beskikkelsen begrænses og betinges. | | |
| | |
| | 4.§ 2 affattes
således: |
§ 2. For
beskikkelse som translatør og tolk betales et af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsat gebyr. Styrelsen kan bestemme, at
gebyret kan opkræves efterfølgende, og at der kan
fastsættes gebyr for rykkerbreve m.v. ved for sen
betaling. | | » § 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
ansøgning om beskikkelse skal ske i elektronisk form, og at
beskikkelsen, herunder bortfald og tilbagekaldelse hvis
betingelserne i § 4 er opfyldt, sker
elektronisk.« |
Stk. 2. Forinden beskikkelsen
udleveres, skal den pågældende underskrive en
højtidelig forsikring om, at han med omhu og
nøjagtighed vil udføre de hverv, der betros ham, og
samvittighedsfuldt opfylde sine pligter som translatør og
tolk. | | |
| | |
| | 5.§ 3, stk. 1,
affattes således: |
§ 3. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter de nærmere bestemmelser
om den i § 1, stk. 2, nr. 5, omhandlede eksamen,
herunder betingelserne for at indstille sig til eksamen,
eksamenskravene, eksamens afholdelse, bedømmelsen m.v. I
andre sprog end engelsk, fransk, spansk og tysk kan Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen lade eksamen aflægge for særlige, med
henblik herpå nedsatte udvalg. Er det ikke muligt at
nedsætte et sådant udvalg, kan Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen i stedet forlange, at vedkommende på anden
måde godtgør sine kundskaber såvel i dansk som i
vedkommende fremmede sprog. Stk. 2... . | | »Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
fastsætter nærmere regler om den i § 1,
stk. 2, nr. 3, omhandlede eksamen.« |
|
| | |
| | 6.§ 4, stk. 1,
affattes således: |
§ 4.
Beskikkelse som translatør og tolk bortfalder, når
vedkommende dør. Det samme gælder, hvis han
ophører med at opfylde betingelserne i § 1,
stk. 2, nr. 1, 2 og 4, medmindre Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen tillader, at beskikkelsen opretholdes. | | » § 4.
Beskikkelse som translatør og tolk bortfalder, hvis den
pågældende ophører med at opfylde betingelserne
i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2.« |
Stk. 2-5.. . . | | |
| | |
§ 4... . | | 7. I § 4, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3. Er beskikkelse som
translatør og tolk bortfaldet efter stk. 1,
tilbagekaldt efter stk. 2 eller frakendt efter borgerlig
straffelovs § 79, skal den straks tilbageleveres
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. | | |
Stk. 4-5.. . . | | |
| | |
§ 4.. . . | | 8. I § 4, stk. 5,
udgår: »og uden betaling af afgift«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3.. . . | | |
Stk. 4.. . . | | |
Stk. 5. Ophører grunden til en
beskikkelses bortfald at bestå, eller udløber eller
ophæves frakendelsen af en beskikkelse, skal beskikkelsen
efter begæring og uden betaling af afgift på ny
sættes i kraft og udleveres den pågældende. | | |
| | |
§ 6... . | | 9.§ 6, stk. 2,
ophæves. |
Stk. 2. Før et kontorsted
etableres, skal der indgives anmeldelse herom til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. | | |
| | |
| | 10.§ 7 a affattes
således: |
§ 7 a.
Industriministeren kan fastsætte regler om klageadgangen for
afgørelser, der træffes af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen og af Translatørkommissionen, herunder at
afgørelserne ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. | | » § 7 a.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af
loven kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende.« |
| | |
§ 8... . Stk. 2.. . . | | 11. I § 8, stk. 3,
ændres »Borgerlig straffelovs« til:
»Straffelovens«, og »150-152« ændres
til: »150-152 f«. |
Stk. 3. Borgerlig straffelovs
§§ 144, 150-152 og 154-157 finder tilsvarende
anvendelse på translatører og tolke. | | |
| | |
| | 12.§ 10 affattes
således: |
§ 10. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de afvigelser, som landsdelens særlige forhold
tilsiger. | | » § 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.« |
| | § 2 |
| | I lov om dispachører, jf.
lovbekendtgørelse nr. 184 af 25. marts 1988, som
ændret ved lov nr. lov nr. 936 af 27. december 1991, lov nr.
377 af 22. maj 1996, lov nr. 386 af 22. maj 1996 og lov nr. 227 af
21. april 1999, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.. . . | | 1.§ 1, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Ret til at få
beskikkelse som dispachør har enhver person, der | | » Stk. 2. Ret til at blive
beskikket som dispachør har enhver person, der: |
1) har dansk indfødsret, | | 1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens
§ 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7, |
2) har bopæl her i landet, | | 2) ikke har anmeldt betalingsstandsning eller er
under konkurs, |
3) er fyldt 25 år, | | 3) har bestået juridisk embedseksamen, |
4) ikke er umyndig, under værgemål
efter værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens
§ 7 eller har sit bo under konkursbehandling | | 4) i mindst tre år har deltaget i
virksomhed, der kan antages at have givet den
pågældende kendskab til de under
dispachørhvervet hørende forretninger og |
5) har bestået juridisk embedseksamen, | | 5) har bestået en særlig eksamen, jf.
§ 3.« |
6) i mindst tre år har deltaget i
virksomhed, der kan antages at have givet ham kendskab til de under
dispachørhvervet hørende forretninger og | | |
7) har bestået den i § 3
omhandlede eksamen. | | |
Stk. 3-4.. . . | | |
| | |
§ 1. . . . | | 2. I § 1, stk. 3,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«, og »han« ændres til:
»den pågældende«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3. Beskikkelse kan nægtes
under de i borgerlig straffelovs § 78, stk. 2,
nævnte omstændigheder. Endvidere kan beskikkelse
nægtes, hvis den pågældende i stilling eller
erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er grund til
at antage, han ikke vil drive virksomhed som dispachør
på forsvarlig måde. Endelig kan beskikkelse
nægtes, såfremt den pågældende har
betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved
forstås beløb i størrelsesordenen 50.000 kr. og
derover. | | |
Stk. 4.. . . | | |
| | |
§ 1... . | | 3. I § 1, stk. 4, 1.
pkt. ændres »1 og 6« til:
»4«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3.. . . | | |
Stk. 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
kan undtage fra betingelserne i stk. 2, nr. 1 og 6. I så fald
kan beskikkelsen begrænses og betinges. | | |
| | |
| | 4.§ 2 affattes
således: |
§ 2. For
beskikkelse som dispachør betales et af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsat gebyr. Styrelsen kan bestemme, at gebyret
kan opkræves efterfølgende, og at der kan
fastsættes gebyr for rykkerbreve m.v. ved for sen
betaling. | | » § 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
ansøgning om beskikkelse skal ske i elektronisk form, og at
beskikkelsen, herunder bortfald og tilbagekaldelse hvis
betingelserne i §§ 4 og 5 er opfyldt, sker
elektronisk.« |
Stk. 2. Forinden beskikkelsen
udleveres, skal den pågældende underskrive en
højtidelig forsikring om, at han med omhu og
nøjagtighed vil udføre de hverv, der betros ham, og
samvittighedsfuldt opfylde sine pligter som dispachør. | | |
| | |
| | 5.§ 4, stk. 1,
affattes således: |
§ 4.
Beskikkelse som dispachør bortfalder, når vedkommende
dør. Det samme gælder, hvis han ophører med at
opfylde betingelserne i § 1, stk. 2, nr. 1, 2, og
4. | | » § 4.
Beskikkelse som dispachør bortfalder, hvis den
pågældende ophører med at opfylde betingelserne
i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2.« |
| | |
§ 5. Har en
dispachør gjort sig skyldig i grov eller oftere gentagen
forsømmelse i udøvelsen af sin virksomhed, og giver
de udviste forhold grund til at antage, at han ikke fremtidig vil
udøve virksomheden på forsvarlig måde, kan
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fratage ham beskikkelsen. | | 6. I § 5 ændres
»han« og »ham« til: »den
pågældende«. |
Stk. 2-4.. . . | | |
| | |
§ 8. Er
beskikkelse som dispachør bortfaldet i medfør af
§ 4, frataget i medfør af § 5 eller
frakendt efter borgerlig straffelovs § 79, skal den
straks tilbageleveres Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. | | 7. I § 8, stk. 2,
ændres »borgerlig straffelovs« til:
»straffelovens«. |
Stk. 2.. . . | | |
| | |
§ 8... . | | 8. I § 8, stk. 2,
udgår: »og uden betaling af afgift«. |
Stk. 2. Ophører grunden til en
beskikkelse bortfald at bestå, eller udløber eller
ophæves frakendelsen af en beskikkelse, skal beskikkelsen
efter begæring og uden betaling af afgift på ny
sættes i kraft og udleveres til den
pågældende. | | |
| | |
§ 11.
Dispachører må kun have kontor eet sted, medmindre
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen undtager herfra. | | 9.§ 11 ophæves. |
Stk. 2. Før et kontorsted
etableres, skal der indgives anmeldelse herom til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. | | |
| | |
§ 12.. . . | | 10. I § 12, stk. 3,
ændres »han« til: »den
pågældende«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3. Ønsker en
dispachør at udøve en virksomhed eller beklæde
en stilling, der er uforenelig med stillingen som dispachør,
skal han, inden han påbegynder virksomheden eller overtager
stillingen, deponere sin beskikkelse i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. | | |
| | |
§ 13. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
dispachørers virksomhed, herunder med hensyn til revision af
deres forretningsbøger. | | 11. I § 13 udgår:
», herunder med hensyn til revision af deres
forretningsbøger«. |
| | |
| | 12.§ 13 a affattes
således: |
§ 13 a.
Industriministeren kan fastsætte regler om klageadgangen for
afgørelser, der træffes af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen og af Dispachørkommissionen, herunder at
afgørelserne ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed. | | » § 13 a.
Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i
henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af
loven kan indbringes for Erhvervsankenævnet senest 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Afgørelser truffet af Dispachørkommissionen kan ikke
indbringes for højere administrativ myndighed.« |
| | |
§ 14.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 8, stk. 1,
§ 9, § 10, stk. 1 og 2, § 11 og
§ 12, stk. 3, straffes med bøde, medmindre
strengere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning. | | 13. I § 14, stk. 1,
udgår », § 11«. |
Stk. 2-3.. . . | | |
| | |
§ 14... . | | 14. I § 14, stk. 3,
ændres »Borgerlig straffelovs« til:
»Straffelovens«, og »150-152« ændres
til: »150-152 f«. |
Stk. 2.. . . | | |
Stk. 3. Borgerlig straffelovs
§§ 144, 150 -152 og 154-157 finder tilsvarende
anvendelse på dispachører. | | |
| | |
| | 15.§ 16 affattes
således: |
§ 16. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de afvigelser, som landsdelens særlige forhold
tilsiger. | | » § 16.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.« |
| | |
| | § 3 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2005. |