L 65 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sømandsloven og lov om skibes besætning. (Justering
af reglerne om tidsbegrænset ansættelse for
søfarende samt tilpasning af nationalitetskrav til
førere af handelsskibe og fiskeskibe).
Fremsat den 27. oktober 2004 af Bendt
Bendtsen
Forslag
til
Lov om ændring af sømandsloven og
lov om skibes besætning 1)
(Justering af reglerne om tidsbegrænset
ansættelse for søfarende samt tilpasning af
nationalitetskrav til førere af handelsskibe og
fiskeskibe)
§ 1
I sømandsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 19. september 1995, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1231 af 27. december
2003, foretages følgende ændringer:
1. I §1
indsættes som stk. 2 :
» Stk. 2. Ved tidsbegrænsede
tjenesteaftaler forstås aftaler, hvor tidspunktet for
ansættelsesforholdets udløb er fastsat ud fra
objektive kriterier såsom en bestemt dato,
fuldførelsen af en bestemt opgave herunder en bestemt rejse
eller indtrædelsen af en bestemt begivenhed.«
2. I § 2, stk.
1, nr. 1, indsættes efter »§ 3, stk.
1«: »og 3«.
3. I § 3
indsættes som stk. 3 :
» Stk. 3. Fornyelsen af flere
på hinanden følgende tidsbegrænsede
tjenesteaftaler kan kun ske, hvis betingelserne i § 5, stk. 1,
i lov om tidsbegrænset ansættelse er
opfyldt.«
4. § 6,
stk. 3 og 4, affattes således:
» Stk. 3. Såfremt en
tidsbegrænset tjenesteaftale udløber, medens skibet er
i søen, fortsætter den søfarendes
tjenesteforhold, indtil skibet kommer til havn. Tjenesteforholdet
ophører dog ikke i fremmed havn, hvor der gøres
kortvarigt ophold, jf. stk. 2.
Stk. 4. Såfremt en søfarende
med en tidsbegrænset tjenesteaftale forbliver i tjenesten,
efter aftalen er udløbet, og uden at ny aftale om
fratrædelseshavn er indgået, finder stk. 1 og 2
anvendelse.«
5. I § 18 c,
stk. 3, ændres »Er den søfarende ansat
enten for en bestemt rejse eller for en bestemt tid« til:
»Er den søfarendes tjenesteaftale
tidsbegrænset«.
6. I § 37, stk.
1, indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Tidsbegrænsede
tjenesteaftaler kan i de første 6 måneder efter
tjenesteforholdets begyndelse af parterne opsiges med 1
måneds varsel, medmindre andet følger af aftalen.
Tidsbegrænsede tjenesteaftaler af rent midlertidig karakter
kan dog i den første måned opsiges med 7 dages varsel,
medmindre andet følger af aftalen.«
7. § 37,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Dette gælder dog ikke,
såfremt rederen godtgør, at der er truffet aftale om
tjeneste af rent midlertidig karakter, og tjenesteaftalen ikke
varer ud over 1 måned.«
8. I § 43, stk.
1, udgår » er fyldt 18 år, og
som«.
9. § 44,
stk. 2, ophæves.
10. I § 45
udgår »eller § 44, stk. 2«.
§ 2
I lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
1173 af 19. december 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 13, stk. 1 ,erstattes »lov nr. 291 af 8. maj 1991 om
adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark for
statsborgere i De Europæiske Fællesskaber og de
nordiske lande « med: »lov nr. 476 af 9. juni
2004 om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark.«
2. § 13, stk. 2 , affattes således:
» Stk. 2. Ansøgning om adgang
til erhvervsudøvelse indsendes til Undervisningsministeriet,
eller den offentlige institution, undervisningsministeren har
bemyndiget hertil, såfremt ansøgningen skal behandles
efter EU€™s direktiver om indførelse af generelle
ordninger for anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer.«
3. § 13, stk. 3 ,affattes således:
» Stk. 3. Ansøgninger, der
ikke er omfattet af stk. 2, indsendes til
Søfartsstyrelsen.«
4. I § 13 indsættes som
stk. 4 :
» Stk. 4. Søfartsstyrelsen kan
efter høring af de berørte organisationer
fastsætte regler, der undtager fra kravet om dansk
indfødsret i § 6, stk. 4, § 13, stk. 1, § 19,
stk. 2 og § 24 for personer, som er omfattet af De
Europæiske Fællesskabers eller EØSs regler om
etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed eller ret
til udveksling af tjenesteydelser.«
§ 3
Lovens § 1 træder i kraft den
1. januar 2005. Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§ 2.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets første del indeholder en
justering af sømandslovens regler vedrørende
tidsbegrænsede ansættelser for søfarende,
særligt for skibsofficerer, set i lyset af de
ændringer, der er gennemført i funktionærloven
ved lov nr. 371 af 25. maj 2003 og ved lov nr. 370 af 28. maj 2003
om tidsbegrænset ansættelse, som gennemfører
Rådets direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er
indgået af EFS (Den Europæiske Faglige
Samarbejdsorganisation), UNICE (Sammenslutningen af Industri- og
Arbejdsgiverorganisationer i Europa) og CEEP (Det Europæiske
Center for offentlig virksomhed). Det omhandler endvidere en
ophævelse af aldersgrænsen på 18 år for
skibsofficerers ret til godtgørelse ved rederens usaglige
opsigelse. Baggrunden herfor er forbudet mod aldersdiskrimination i
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv.
Lovforslagets anden del skaber hjemmel til, at
der kan fastsættes regler om undtagelse fra
besætningslovens krav om, at skibsføreren skal have
dansk indfødsret. Derved vil dansk ret kunne bringes i
overensstemmelse med to nyligt afsagte domme fra EF-domstolen, som
indebærer, at lovens hidtidige krav om, at førere af
danske skibe skal have dansk indfødsret, ikke vil kunne
opretholdes.
2. Lovforslagets baggrund og
hovedpunkter
Sømandsloven
Folketinget vedtog i foråret 2003 lov nr.
370 af 28. maj 2003 om tidsbegrænset ansættelse, og
samtidig blev de særlige regler i funktionærloven
vedrørende tidsbegrænset ansættelse udbygget og
revideret ved lov nr. 371 af 25. maj 2003. Der henvises til
henholdsvis Folketingets Forhandlinger 2002-03 s. 7408,
Tillæg A s. 6274, Tillæg B s. 1127 og Tillæg C s.
442 samt Folketingets Forhandlinger 2002-03 s. 7409, Tillæg A
s. 6294, Tillæg B s. 1127 og Tillæg C s. 444.
Baggrunden herfor var direktivet om tidsbegrænset
ansættelse, der har til formål at sikre personer, der
ansættes midlertidigt, mod misbrug heraf. Det gælder
ikke mindst i situationer, hvor ansættelsen forlænges
eller den pågældende ansættes på ny i endnu
en midlertidig ansættelse, hvorved de pågældende
afskæres fra rettigheder, som fastansatte har.
Lov om tidsbegrænset ansættelse
finder anvendelse på søfartsområdet, hvorimod
kun visse af funktionærlovens bestemmelser finder anvendelse
for søfartsområdet. For søfarende og fiskere
gælder sømandslovens regler, f.eks. reglerne om
opsigelse, herunder opsigelsesvarsler og erstatning i forbindelse
med længerevarende ansættelse m.v.
For at forebygge, at der vil kunne opstå
situationer, hvor man inden for søfartsområdet ikke
lever op til direktivet om tidsbegrænset ansættelse, er
der i lighed med den justering, der har fundet sted i
funktionærloven vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, fundet behov for at foretage en tilpasning i
sømandsloven.
Lovforslaget indebærer en
tydeliggørelse af, hvad der forstås ved en
tidsbegrænset ansættelse, samt af, at
sømandslovens regler gælder for sådanne
tjenesteaftaler, uanset om den søfarende er rederiansat
eller skibsansat.
Af klarhedshensyn foreslås det
præciseret i loven, at fornyelse af flere på hinanden
følgende tidsbegrænsede ansættelsesforhold kun
kan ske inden for de rammer, der følger af § 5 i lov om
tidsbegrænset ansættelse, dvs. når fornyelsen af
den tidsbegrænsede ansættelse er objektivt
begrundet.
Det foreslås endvidere at indføre
særlige opsigelsesregler for skibsofficerer med
tidsbegrænsede tjenesteaftaler. Inden for de første 6
måneder efter tjenesteforholdets begyndelse indføres,
med mindre andet er aftalt, en opsigelsesfrist på 1
måned. For aftale om tjeneste af rent midlertidig karakter,
hvor tjenesteaftalen ikke varer over 1 måned, skal
gælde generel aftalefrihed.
Det fastslås desuden, at sygdom skal
være lovligt forfald for alle skibsofficerer, idet den
hidtidige afskedigelsesadgang for de tidsbegrænsede
tjenesteaftaler i lovens § 44, stk. 2, ophæves. Herved
sikres, at sømandslovens regler om hyre under
sygdom/sygehyre ikke er i konflikt med lov om tidsbegrænset
ansættelse og de bagvedliggende EU-regler (direktiv
1999/70/EF, jf EF-Tidende 1999, L 175, s. 43).
Endvidere ændres anvendelsesområdet i
de eksisterende særbestemmelser i loven vedrørende
tidsbegrænsede tjenesteforhold, således at det svarer
til den nye definition.
Det foreslås endeligt at ophæve den
særlige aldersgrænse på 18 år i lovens
§ 43, stk. 1, som indebærer, at det i dag alene er
skibsofficerer over 18 år, som omfattes af bestemmelserne om
godtgørelse ved usaglig opsigelse. Denne ændring er af
helt formel karakter, idet det i praksis ikke er muligt, at
personer under 18 år bliver skibsofficerer.
Besætningsloven
Forslaget indebærer, at
Søfartsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte
regler, som fraviger lovens krav om dansk indfødsret for
personer, som er omfattet af EU- og EØS-reglerne om
etablering, arbejdskraftens frie bevægelighed og retten til
udveksling af tjenesteydelser. Ændringen gør det
muligt administrativt at fastsætte regler, som bringer
retstilstanden i overensstemmelse med to domme af 30. september
2003 fra EF-domstolen om medlemsstaternes adgang til at forbeholde
stillingen som skibsfører for egne statsborgere.
Sag C-405/01 (Colegio de Oficiales de la Marina
Mercante Espanola mod Administracion del Estado) omhandler de
spanske bestemmelser, hvorefter stillingen som skibsfører og
førstestyrmand på handelsskibe, der sejler under
spansk flag, er forbeholdt spanske statsborgere, og som stiller
krav om gensidighed for at give statsborgere fra andre
medlemsstater adgang til stillingerne. Sag C-47/02 (Albert Anker,
Klaas Raas, Albertus Snoek mod Forbundsrepublik Deutchland)
omhandler de tyske bestemmelser, hvorefter stillingen som kaptajn
på fiskerfartøjer, der sejler under tysk flag inden
for "kleine Seeschifffahrt" (mindre havfiskeri), er forbeholdt
tyske statsborgere. I de to sager blev Domstolen spurgt om kravet
om, at man skal være henholdsvis spansk eller tysk
statsborger for at have adgang til stillingen som skibsfører
og førstestyrmand på skibe, der sejler under
henholdsvis spansk eller tysk flag, er i strid med bestemmelserne
om arbejdskraftens frie bevægelighed (EF-traktatens artikel
39).
EF-domstolen fastslog i dommene bl.a., at
EF-traktatens artikel 39, stk. 4, skal fortolkes således, at
den kun giver en medlemsstat ret til at forbeholde stillinger som
skibsfører og førstestyrmand på handelsskibe
samt som skibsfører på mindre havgående skibe,
der sejler under medlemsstatens flag, for sine egne statsborgere,
såfremt de myndighedsbeføjelser, som er tildelt
skibsfører og førstestyrmænd på disse
skibe, faktisk udøves regelmæssigt og ikke
udgør en meget begrænset del af deres arbejde.
Besætningsloven indeholder krav om, at
skibsføreren på danske skibe skal have dansk
indfødsret. Kravet er begrundet i dels den ovenfor beskrevne
offentlige myndighedsøvelse, dels i skibsførerens
ansvar og opgaver i henhold til dansk søfartslovgivning,
herunder straffeansvar. Der kan efter bestemmelsen i den
gældende lovs § 19, stk. 2, efter indhentet
erklæring fra de berørte organisationer under
særlige omstændigheder dispenseres fra kravet om dansk
indfødsret. Dispensationsmuligheden har kun været
anvendt i få tilfælde, fx statsborgere fra andre lande,
der har permanent bopæl i Danmark.
Den internationale søfartsorganisation
IMO€™s konvention om uddannelse af søfarende, om
sønæring og om vagthold (STCW-konventionen)
kræver, at de øverste officerer, herunder
skibsføreren, skal have kendskab til flagstatens lovgivning,
såfremt de pågældende ikke har et
sønæringsbevis udstedt af flagstaten. Der vil derfor
blive opstillet relevante supplerende uddannelseskrav, før
der udstedes regler, som fraviger lovens nationalitetskrav. Disse
krav vedrører primært kendskab til national maritim
lovgivning, som personer med udenlandske søfartsuddannelser
ikke kan påregnes at have kendskab til. Dette er i
overensstemmelse med direktiverne om gensidig anerkendelse af
erhvervsuddannelser (direktiv 89/48/EØF, jf. EF-Tidende
1989, L 019, s.16 og direktiv 92/51/EØF, jf. EF- Tidende
1999, L 209, s. 25), som giver værtslandet mulighed for at
stille supplerende krav, hvis der konstateres forskelle af
betydning i ansøgerens uddannelse.
STCW-konventionen kræver endvidere, at
officerer i besiddelse af sønæringsbevis udstedt af et
andet land end flagstaten skal have udstedt et såkaldt
anerkendelsesbevis af flagstatens administration
(Søfartsstyrelsen), forinden tjenesten kan tiltrædes.
Disse bestemmelser er gennemført ved bekendtgørelse
nr. 71 af 1. februar 2001 om anerkendelse af udenlandske beviser
til tjeneste i handelsskibe. Bekendtgørelsen finder ikke i
dag anvendelse i forbindelse med godkendelse af udenlandske beviser
med førerrettigheder, men vil blive tilrettet efter
høring af erhvervets parter, og vil således komme til
at indeholde de førnævnte supplerende krav til
udenlandske skibsførere. STCW-konventionen er
gennemført i EF-retten ved Europa-Parlementets og
Rådets direktiv 2001/25/EF af 4. april 2001 om
minimumsuddannnelsesniveauet for søfartserhverv med senere
ændringer.
Kommissionen har fremsat et forslag til
ændring af direktivet (8978/04 MAR 68 COD EC 643).
Direktivforslaget vil indebære, at der vil skulle ske en
umiddelbar anerkendelse af sønæringsbeviser fra andre
medlemslande, herunder skibsførerbeviser. Eneste supplerende
krav, som vil kunne stilles i forbindelse med anerkendelse af
EU/EØS beviser, vil være kendskab til national maritim
lovgivning.
De to EF-domme har været drøftet med
erhvervets parter, som bl.a. er blevet bedt om at afgrænse de
områder, der efter deres opfattelse kunne danne grundlag for
at opretholde kravet om dansk indfødsret. Danmarks
Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen
for mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 har meddelt, at de
ikke finder grundlag for særlige nationalitetskrav for
skibsføreren, bl.a. set i lyset af, at skibsførerens
funktion som myndighedsudøver er yderst begrænset i
forhold til skibsførerens øvrige funktioner om bord.
Danmarks Fiskeriforening har oplyst, at skibsførere i
fiskeskibe efter foreningens opfattelse kun sjældent
udøver offentlig myndighedsudøvelse. Søfartens
Ledere/Dansk Navigatørforening har i deres svar beskrevet en
række områder, der efter foreningens opfattelse falder
ind under offentlig myndighedsudøvelse, men erkender
samtidig, at det er vanskeligt konkret på forhånd at
dokumentere omfanget af disse opgaver set i relation til
skibsførerens samlede opgaver. Begrebet
myndighedsbeføjelser omfatter ikke de almindelige pligter,
som er pålagt borgerne, herunder redere og
skibsførere, fx bestemmelser om arbejdsmiljø, skibes
sødygtighed samt kost og sundhedsforhold med videre.
Skibsførerne er efter dansk lov kun i begrænset omfang
tillagt myndighedsbeføjelser, og det har trods opfordring
ikke været muligt for organisationerne at påvise, at
disse udøves regelmæssigt og ikke udgør en
meget begrænset del af skibsførerens arbejde.
Søfartsstyrelsen finder, at der ikke kan opstilles et
generelt billede af denne myndighedsudøvelses omfang, da der
er tale om særlige situationer, der opstår mere eller
mindre tilfældigt.
Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være
skibstyper eller særlige transporttyper, hvor omfanget af
skibsførerens myndighedsudøvelse med rimelighed kan
medføre krav om, at den pågældende fører
har dansk indfødsret. Der vil derfor i de kommende
administrativt fastsatte regler blive indsat en bestemmelse,
hvorefter Søfartsstyrelsen inden for de rammer, som
følger af EU-retten, i særlige situationer kan stille
krav om, at skibsføreren skal have dansk indfødsret.
Sådanne afgørelser vil forudgående blive
drøftet med erhvervets organisationer.
Der knytter sig nogle praktiske
spørgsmål til de to EF-domme. Der er bl.a. tale om, at
uddannelsesinstitutionerne skal kunne forberede afholdelse af
kurser på engelsk i forbindelse med supplerende krav til
personer, der ikke har dansk sønæringsbevis som
skibsfører. Det nærmere omfang og indhold af disse
kurser vil blive fastlagt efter drøftelser med erhvervets
parter. Endvidere vil dele af de danske regler blive oversat til
engelsk. Det er Justitsministeriets opfattelse, at en udenlandsk
skibsfører, der gør tjeneste på et dansk
registreret skib, og som i den danske stat eller på det
danske skib foretager handlinger eller undladelser, der er
strafbelagte efter dansk lovgivning, eller som i forbindelse med
tjenesten krænker et pligtforhold over for det danske skib,
vil kunne retsforfølges ved danske domstole efter
straffelovens eksisterende jurisdiktionsregler i samme omfang som
en dansk skibsfører.
Endelig foretages der ændringer i
bestemmelsens §13, stk. 1-3. De foreslåede
ændringer er alle konsekvenser af vedtagelsen af lov nr. 476
af 9. juni 2004 om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke væsentlige
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. Der vil dog i begrænset omfang kunne blive
afholdt udgifter til oversættelse mv. i forbindelse med krav
til udenlandske skibsførere. Disse vil blive afholdt
indenfor Økonomi- og Erhvervsministeriets rammer.
Tilpasning af indfødsretskravet i
besætningsloven kan betyde øget interesse for skibe
under dansk flag og hermed på sigt øgede
indtægter for staten, men kan også på sigt
få mindre beskæftigelsesmæssige konsekvenser,
idet de omhandlede stillinger ikke længere er forbeholdt
personer med dansk indfødsret.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om justering af sømandsloven vil
medføre strengere opsigelsesregler for visse persongrupper
inden for søfart, men det skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for danske
rederier. Bortfald af aldersgrænsen på 18 år i
sømandslovens § 43, stk. 1, har ingen økonomiske
konsekvenser. Hertil kommer, at forslaget om tilpasning af
indfødsretskravet i besætningsloven kan have positive
økonomiske konsekvenser for danske rederier, idet det skaber
yderligere fleksibilitet med hensyn til brug af skibsførere
fra andre medlemsstater.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
af nævneværdig betydning for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, som
har vurderet, at forslaget ikke indeholder administrative
konsekvenser for erhvervslivet på samfundsniveau eller pr.
virksomhed i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et
af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring af sømandsloven
har til formål at sikre, at man inden for
søfartsområdet gennemfører Rådets
direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er
indgået af EFS, UNICE og CEEP. Forslaget om tilpasning af
indfødsretskravet i besætningsloven sker primært
for at bringe retstilstanden i overensstemmelse med EF-domstolens
praksis, således som den er kommet til udtryk i to domme
(C-405/01 og C-47/02) afsagt 30. september 2003. Kommissionen har
modtaget underretning fra Søfartsstyrelsen om
nærværende forslag med henblik på at bringe de
danske regler i overensstemmelse med de 2 domme.
7. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt
til høring hos Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for
mindre Skibe, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen
af 1895, Danmarks Fiskeriforening, Søfartens Ledere/Dansk
Navigatørforening, Maskinmestrenes Forening,
Radiotelegrafistforeningen af 1917, Metal Søfart,
Specialarbejderforbundet i Danmark, Sømændenes Forbund
i Danmark, Dansk Sø-Restaurations Forening,
RestaurationsBranchens Forbund, Hotel-, Restaurant- og
Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesforbund, Ledernes Hovedorganisation,
Forbundet Af Offentligt Ansatte, Statsansattes Kartel,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Grønlands
Hjemmestyre.
8.Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget vil i beskedent omfang kunne
medføre udgifter til oversættelse mv., som vil blive
afholdt indenfor Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU- retten | Forslaget om ændring af
sømandsloven har til formål at sikre, at man inden for
søfartsområdet gennemfører Rådets
direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er
indgået af EFS, UNICE og CEEP. Forslaget om tilpasning af
indfødsretskravet i besætningsloven er i
overensstemmelse med praksis ved EF-domstolen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende sømandslov skelner
mellem søfarende, der er rederiansatte, således at
ansættelsen hos rederen fortsætter, selv om tjenesten
på det enkelte skib ophører, og søfarende, der
er skibsansatte, hvor ansættelsen er i forhold til et bestemt
skib. Forslaget griber ikke ind i disse ansættelsesformer,
men indfører et generelt princip vedrørende
midlertidige ansættelsesaftaler uanset
ansættelsesformen.
Det foreslås at indføre
særlige regler vedrørende tidsbegrænsede
ansættelser, der på visse dele af
søfartsområdet er en ansættelsesform, der passer
både arbejdsgiverne og arbejdstagerne. Det væsentligste
område er fiskeri.
Det foreslås endvidere af hensyn til
klarhed i retsstillingen, at definitionen af tidsbegrænset
ansættelse skrives direkte ind i § 1, stk. 2. En
lignende bestemmelse blev indsat i funktionærloven. En
tidsbegrænset arbejdsaftale er i følge direktivet om
tidsbegrænset ansættelse og den deraf følgende
ændring af funktionærloven karakteriseret ved, at
tidspunktet for ansættelsesforholdets udløb er
fastlagt ud fra objektive kriterier. Som eksempler herpå
nævner direktivet og funktionærloven "en bestemt dato",
"fuldførelsen af en bestemt opgave" eller
"indtrædelsen af en bestemt begivenhed". For
søfartsområdet forslås, at eksemplet
"fuldførelsen af en bestemt opgave" tilføjes et
yderligere eksempel "en bestemt rejse. Herved tages der
højde for søens særlige forhold, hvor
ansættelse for en bestemt rejse er et kendt begreb,
særligt inden for fiskeriet. § 1, stk. 2 skal fortolkes
EU-konformt. Der kan i øvrigt henvises til
bemærkningerne til § 3, stk. 2, i lov om
tidsbegrænset ansættelse, Folketingstidende 2002-03,
Tillæg A, s. 6274.
Til nr. 2 og 3
Bestemmelserne, som er medtaget af
klarhedshensyn, præciserer at fornyelse af flere på
hinanden følgende tidsbegrænsede
ansættelsesforhold kun kan ske, hvis betingelserne i § 5
i lov om tidsbegrænset ansættelse er opfyldt, og at
betingelserne ud over at finde anvendelse for søfarende
også skal finde anvendelse for personer omfattet af
sømandslovens § 2. Hovedreglen i § 5, stk. 1, er,
at fornyelse kun kan ske, hvis fornyelsen er objektivt begrundet.
Der henvises nærmere til bemærkningerne i §§
4-5 i lov om tidsbegrænset ansættelse. Se
Folketingstidende 2002-03 tillæg A, s. 6274 ff.
Til nr. 4 og 5
Den ændrede formulering af § 6, stk. 3
og 4, samt § 18 c, stk. 3, bringer de 3 bestemmelsers
anvendelsesområder i overensstemmelse med
definitionsbestemmelsen i forslaget til § 1, stk. 2.
Til nr. 6 og 7
En tidsbegrænset tjenesteaftale
ophører uden varsel, når betingelsen for dens
udløb indtræder. Lovforslagets opsigelsesregler
vedrørende tidsbegrænsede tjenesteaftaler
vedrører de tilfælde, hvor en af parterne
ønsker en tidsbegrænset tjenesteaftale, der ikke kan
anses som uopsigelig, bragt til ophør før det
tidspunkt, hvor ansættelsen ville udløbe efter
aftalen.
Den deklaratoriske regel om skibsofficerers
opsigelsesvarsel findes i sømandslovens § 37, stk. 1.
Det følger heraf, at parternes opsigelsesvarsel er 3
måneder, såfremt der ikke er aftalt andet.
Med forslaget til § 37, stk. 1, 2. og 3.
punktum indføres særlige deklaratoriske
opsigelsesregler for skibsofficerer med tidsbegrænsede
tjenesteaftaler. Det foreslås, at parternes opsigelsesvarsel
skal være 1 måned i de første 6 måneder
efter tjenesteforholdets begyndelse, medmindre andet følger
af aftalen. Dog skal varslet for tjenesteaftaler af rent
midlertidig karakter være 7 dage i den første
måned, medmindre andet følger af aftalen.
Ved den nye formulering af § 37, stk. 2,
finder den hidtidige præceptive regel, hvorefter der ikke kan
aftales kortere opsigelsesvarsel for rederen end 1 måned i
det første ansættelsesår og 3 måneder i de
følgende, også anvendelse for tidsbegrænsede
tjenesteforhold. Med det nye 2. punktum i § 37, stk. 2
foreslås dog, at der skal være aftalefrihed for
tjenesteaftaler af rent midlertidig karakter, hvor
tjenesteforholdet ikke varer ud over 1 måned. Er intet aftalt
er opsigelsesvarslet 7 dage. Det pålægges samtidig
rederen at godtgøre, at aftalen er af rent midlertidig
karakter.
Tjenesteaftaler af rent midlertidig karakter
afgrænses som funktionærlovens tilsvarende begreb
"arbejde af rent midlertidig karakter", jf. funktionærlovens
§ 2, stk. 4. Det er en forudsætning for, at et
tjenesteforhold kan have denne karakter, at det udtrykkeligt er
aftalt eller i hvert fald klart fremgår af arbejdets
karakter, som fx ved ansættelse af assistance i særligt
travle periode ved højtider, ferievikar eller lignende, at
det skal være rent midlertidigt.
Den generelle bestemmelse i sømandslovens
§ 5 om, at rederens opsigelsesvarsel ikke kan være
kortere end den søfarendes, gælder fortsat for
skibsofficerer.
Den valgte 6 måneders periode for
tidsbegrænsede tjenesteaftaler, der findes i forslaget til
§ 37, stk. 1, svarer til den normale
udmønstringsperiode, som efter sømandslovens § 8
sikrer den søfarende gratis hjemrejse til Danmark med de i
bestemmelsen anførte begrænsninger. Opsigelsesfristen
på 1 måned for tidsbegrænsede tjenesteaftaler
svarer til den frist, der i dag kan aftales for tidsubestemte
tjenesteaftaler for skibsofficerer inden for det første
år af ansættelsen, jf. lovens § 37, stk. 2. Reglen
om aftalefrihed inden for den første måned bringer
dermed reglerne for skibsofficerer på linje med de
tilsvarende regler for funktionærer med rent midlertidig
ansættelse af meget kort varighed og direktivets princip om
ikke-diskrimination.
Til nr. 8
Det foreslås at ophæve
aldersgrænsen på 18 år for skibsofficererne i
lovens § 43, stk. 1, som en konsekvens af forbudet mod
aldersdiskrimination i direktiv 2000/78/EF. Ændringen er af
helt formel karakter, idet det i praksis ikke er muligt at blive
skibsofficer, når man er under 18 år.
Til nr. 9
Ophævelsen af reglen om, at skibsofficerer
på tidsbegrænsede tjenesteaftaler kan afskediges
på grund af sygdom, indebærer, at sygdom bliver lovligt
forfald for alle skibsofficerer. Rederens forpligtelse til at
udbetale hyre under sygdom til en skibsofficer på
tidsbegrænset tjenesteaftale ophører derfor
først, når den søfarendes
ansættelsesforhold er ophørt. Reglens ophævelse
indebærer ingen ændring for skibsofficerer med
tidsbegrænsede tjenesteaftaler i forhold til den eksisterende
retstilstand efter lovens § 40. Skibsofficerer er efter denne
bestemmelse fortsat berettiget til sygehyre i mindst 2
måneder regnet fra det tidspunkt, hvor den syge
søfarende fratrådte tjenesten om bord. Er en
skibsofficer blevet syg på et tidspunkt, hvor den
pågældende ikke var i tjeneste på et af rederiets
skibe, regnes de 2 måneder ligeledes fra det tidspunkt, hvor
uarbejdsdygtigheden indtrådte.
Til nr. 10
Ændringen er en nødvendig konsekvens
af ophævelsen af lovens § 44, stk. 2.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer er af
redaktionel karakter, idet Undervisningsministeriet ved kongelig
resolution af 1. juni 2001, jf. bekendtgørelse nr. 573 af
20. juni 2001, fik overdraget ressortansvaret for bl.a. lov nr. 291
af 8. maj 1991 om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark for statsborgere i De Europæiske Fællesskaber
og de nordiske lande. Denne lov er blevet afløst af lov nr.
476 af 9. juni 2004 om adgang til udøvelse af visse erhverv
i Danmark. Undervisningsministeriet varetager således i dag
de funktioner inden for dette område, som Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen tidligere havde ansvaret for.
Til nr. 3
Ændringen I § 13, stk. 3 følger
af, at bemyndigelsen i § 1, stk. 2, i lov nr. 476 af 9. juni
2004 er udnyttet til at fastsætte bekendtgørelse om
anvendelse af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark på erhverv under Økonomi- og
erhvervsministeriets (Søfartsstyrelsens) ressort, nr. 818 af
22. juli 2004. Heraf følger, at ansøgninger, der ikke
skal behandles efter De Europæiske Fællesskabers
direktiver om indførelse af generelle ordninger for
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, ikke skal
indsendes til Undervisningsministeriet.
Til nr. 4
Det foreslås, at der efter høring af
de berørte organisationer generelt skabes adgang for
Søfartsstyrelsen til at fastsætte bestemmelser, der
for personer, som er omfattet af EU- og EØS reglerne om
arbejdskraftens frie bevægelighed og etablering, undtager fra
det krav om dansk indfødsret, som følger af lovens
§ 6, stk. 4, § 13, stk. 1, § 19, stk. 2, og §
24. Danmark er forpligtet af EU-retten herunder de to domme, som er
omtalt i de almindelige bemærkninger afsnit 2, og
lovgivningen vil blive bragt i overensstemmelse hermed. Dette vil
ske ved administrativt fastsatte regler, der dog vil indeholde en
undtagelsesbestemmelse, således at Søfartsstyrelsen i
særlige tilfælde inden for de rammer, som følger
af EU-retten, kan stille krav om, at skibsføreren på
et bestemt skib skal have dansk indfødsret. En sådan
afgørelse vil blive indført i skibets
besætningsfastsættelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2005, og at ministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af lovens § 2.
Til § 4
Besætningsloven er sat i kraft for
Grønland, hvorimod dette ikke er tilfældet for
så vidt angår sømandsloven, der heller ikke
forventes sat i kraft for Grønland. Spørgsmålet
om en ikraftsættelse af ændringen i
besætningsloven vil blive forelagt for de grønlandske
myndigheder.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 1999/70/EF af 28.
juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og CEEP,
(EF-Tidende 1999, L 175, s. 43), og dele af Rådets direktiv
2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv,
(EF-Tidende 2000, L 303, s. 16).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende love
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I sømandsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 19. september 1995, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1231 af 27. december
2003, foretages følgende ændringer: |
§ 1. Udtrykket
sømand omfatter i denne lov enhver person, bortset fra
skibsføreren, der er ansat af rederen til udførelse
af skibstjeneste om bord i et skib i søen. | | 1. I §1
indsættes som stk. 2: »S tk. 2. Ved tidsbegrænsede
tjenesteaftaler forstås aftaler, hvor tidspunktet for
ansættelsesforholdets udløb er fastsat ud fra
objektive kriterier såsom en bestemt dato,
fuldførelsen af en bestemt opgave herunder en bestemt rejse
eller indtrædelsen af en bestemt begivenhed.« |
§ 2. På
personer, der er ansat af rederen til at udføre andet
arbejde om bord end skibstjeneste, samt på personer, der er
ansat om bord af andre end rederen, finder følgende
bestemmelser anvendelse: 1) § 3 stk. 1, om oprettelse af skriftlig
ansættelseskontrakt m.v., | | 2. I § 2, stk.
1, nr. 1, indsættes efter »§ 3, stk.
1«: »og 3«. |
§ 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
arbejdsgiverens pligt til at oprette skriftlig aftale med den
ansatte, herunder om udfærdigelse af hyre- og
ansættelseskontrakt, og om arbejdsgiverens pligt til at
underrette den ansatte om vilkårene for arbejdsaftalen og
arbejdsvilkårene. Formen og indholdet af hyre- og
ansættelseskontrakterne fastsættes efter indhentet
udtalelse fra Skibstilsynsrådet. Stk. 2. Skibsføreren kan
på rederens vegne ansætte det fornødne mandskab.
Forinden maskinmandskab ansættes, skal skibsføreren,
hvor det er muligt, indhente forslag fra maskinchefen. Han
bør endvidere rådføre sig med den
øverste styrmand om ansættelse af dæksmandskab
og med hovmesteren om ansættelse af medhjælp for
denne. | | 3. I § 3
indsættes som stk. 3: » Stk. 3. Fornyelsen af flere
på hinanden følgende tidsbegrænsede
tjenesteaftaler kan kun ske, hvis betingelserne i § 5, stk.1 i
lov om tidsbegrænset ansættelse er opfyldt.« |
§ 6. Er ikke andet
aftalt om fratrædelseshavn, kan tjenesteaftalen kun opsiges
til ophør i dansk havn, som skibet anløber. Opsigelse
kan dog, medmindre andet er aftalt, kun ske til fratræden i
havne på Færøerne eller i Grønland, hvis
sømanden har bopæl henholdsvis på
Færøerne eller i Grønland. Stk. 2. Har sømanden ikke
bopæl i Danmark, eller er han ikke forhyret i Danmark, kan
tjenesteaftalen også opsiges til ophør i fremmed havn,
som skibet anløber, medmindre havnen alene anløbes
kortvarigt for bunkring eller landsætning af syge eller
skadede eller i øvrigt af hensyn til de
ombordværendes, skibets eller ladningens sikkerhed. Stk. 3. Er sømanden forhyret for
bestemt tid og tiden udløber, medens skibet er i
søen, fortsætter tjenesteforholdet, indtil skibet
kommer til havn. Tjenesteforholdet ophører dog ikke i
fremmed havn, hvor der gøres kortvarigt ophold, jf. stk.
2. Stk. 4. Er sømanden
forhyret for bestemt tid eller bestemt rejse, finder stk. 1 og 2
anvendelse, hvis sømanden er forblevet i tjenesten, efter at
tiden er udløbet, eller rejsen er endt, uden at ny aftale om
fratrædelseshavn er indgået. | | 4. § 6,
stk. 3 og 4, affattes således: » Stk. 3. Såfremt en
tidsbegrænset ansættelse udløber, medens skibet
er i søen, fortsætter tjenesteforholdet, indtil skibet
kommer til havn. Tjenesteforholdet ophører dog ikke i
fremmed havn, hvor der gøres kortvarigt ophold, jf. stk.
2. Stk. 4. Såfremt en
søfarende med en tidsbegrænset tjenesteaftale
forbliver i tjenesten, efter aftalen er udløbet, og uden at
ny aftale om fratrædelseshavn er indgået, finder stk. 1
og 2 anvendelse.« |
§ 18 c.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
søfarendes fritagelse for tjeneste om bord på grund af
graviditet og barsel. Stk. 2. En søfarende, der
fratræder på grund af graviditet, eller som
kræver afsked efter § 9, har ret til
graviditets-/barselhyre. Dette gælder kun, så
længe hun ikke har andet arbejde, og højst 2
måneder fra fratrædelsestidspunktet. Stk. 3. Er den søfarende
ansat enten for en bestemt rejse eller for en bestemt tid, kan
rederens pligt til at betale hyre efter stk. 2 dog ikke
strækkes ud over det tidspunkt, hvor
ansættelsesforholdet i henhold til aftalen
ophører. | | 5. I § 18 c,
stk. 3, ændres »Er den søfarende ansat
enten for en bestemt rejse eller for en bestemt tid« til:
»Er den søfarendes tjenesteaftale
tidsbegrænset«. |
§ 37. Hver af
parterne kan opsige tjenesteaftalen med 3 måneders varsel,
medmindre andet følger af aftalen, jf. dog § 9 i lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse og barselorlov m.v. | | 6. I § 37, stk.
1, indsættes som 2. og 3. pkt.: »Tidsbegrænsede
tjenesteaftaler kan i de første 6 måneder efter
tjenesteforholdets begyndelse, af hver af parterne opsiges med 1
måneds varsel, med mindre andet følger af aftalen.
Tidsbegrænsede tjenesteaftaler af rent midlertidig karakter
kan dog i den første måned opsiges med 7 dages varsel,
med mindre andet følger af aftalen.« |
Stk. 2. Der kan ikke aftales
kortere opsigelsesvarsel for rederen end 1 måned i det
første ansættelsesår og 3 måneder i de
følgende. Det gælder dog ikke aftale om tjeneste som
afløser, forudsat at tjenesten ikke varer ud over 9
måneder. | | 7. § 37,
stk. 2, 2.pkt., affattes således: »Dette gælder dog ikke,
såfremt rederen godtgør, at der er truffet aftale om
tjeneste af rent midlertidig karakter, og tjenesteaftalen ikke
varer ud over 1 måned.« |
§ 43. Hvis opsigelse
af en skibsofficer, der er fyldt 18 år, og som har
været uafbrudt beskæftiget i det pågældende
rederi i mindst 1 år før opsigelsen, ikke kan anses
for rimeligt begrundet i officerens eller rederiets forhold, skal
rederen betale en godtgørelse. Denne fastsættes under
hensyn til officerens ansættelsestid og sagens øvrige
omstændigheder, men kan ikke overstige 3 måneders
hyre. Stk. 2. Såfremt en
skibsofficer ved opsigelsen har været uafbrudt
beskæftiget i det pågældende rederi i mindst 10
år, kan den godtgørelse, der er nævnt i stk. 1,
udgøre indtil 4 måneders hyre. Efter 15 års
uafbrudt beskæftigelse i rederiet kan godtgørelsen
udgøre indtil 6 måneders hyre. Stk. 3. Stk. 1 og 2 gælder
også, hvis skibsofficeren afskediges uberettiget. | | 8. I § 43, stk.
1, udgår » er fyldt 18 år, og
som«. |
§ 44. Bliver en
skibsofficer på grund af sygdom eller legemsskade ude af
stand til at udføre sit arbejde, betragtes dette som lovligt
forfald, medmindre han ved sin ansættelse svigagtigt har
fortiet sygdommen eller legemsskaden, eller han efter
ansættelsen forsætligt eller ved grov uagtsomhed har
pådraget sig sygdommen eller legemsskaden. Stk. 2. En skibsofficer kan dog
afskediges efter § 16, hvis han er forhyret for en bestemt tid
eller rejse eller som afløser inden for et tidsrum af 9
måneder. | | 9. § 44,
stk. 2, ophæves. |
§ 45 Afskediges en
skibsofficer uden sådan grund som nævnt i § 17
eller § 44, stk. 2, har skibsofficeren ret til hyre for 3
måneder efter tjenesteforholdets ophør, medmindre
almindelige erstatningsregler hjemler ret til et større
beløb. I øvrigt finder § 18 om ret til fri rejse
og om fratrædelse før opsigelsesfristens udløb
anvendelse. | | 10. I § 45
udgår »eller § 44, stk. 2«. |
| | § 2 I lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
1173 af 19. december 2003, foretages følgende
ændringer: |
§ 13. De i § 6,
stk. 1, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9 og § 10
anførte krav om danske uddannelser og
sønæringsbeviser finder ikke anvendelse på
personer, der opfylder betingelserne i De Europæiske
Fællesskabers direktiver om indførelse af generelle
ordninger for gensidig anerkendelse af eksamensbeviser for
erhvervskompetencegivende uddannelser, jf. lov nr. 291 af 8. maj
1991 om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark for
statsborgere i De Europæiske Fællesskaber og de
nordiske lande. Skibsførere i handels- og fiskeskibe skal
dog have dansk indfødsret. | | 1. I §13, stk. 1,erstattes »lov nr. 291 af 8. maj 1991 om
adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark for
statsborgere i De Europæiske Fællesskaber og de
nordiske lande « med: »lov nr. 476 af 9. juni
2004 om adgang til udøvelse af visse erhverv i
Danmark.« |
| | 2.§ 13, stk. 2,affattes således : |
Stk. 2. Ansøgning om adgang til
erhvervsudøvelse indsendes til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. | | » Stk. 2. Ansøgning om adgang
til erhvervsudøvelse indsendes til Undervisningsministeriet,
eller den offentlige institution, undervisningsministeren har
bemyndiget hertil, såfremt ansøgningen skal behandles
efter EU€™s direktiver om indførelse af generelle
ordninger for anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer.« |
| | 3. § 13, stk. 3 , affattes således : |
Stk. 3. Søfartsstyrelsen
træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for
erhvervsudøvelse her i landet er opfyldt, og underretter
ansøgeren herom | | » Stk. 3. Ansøgninger der ikke
er omfattet af stk. 2, indsendes til
Søfartsstyrelsen.« |
| | 4. I § 13 indsættes som
stk. 4: » Stk. 4. Søfartsstyrelsen kan
efter høring af de berørte organisationer
fastsætte regler, der undtager fra kravet om dansk
indfødsret i § 6, stk. 4, § 13, stk. 1, § 19,
stk. 2 og § 24 for personer, som er omfattet af De
Europæiske Fællesskabers eller EØSs regler om
etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed eller ret
til udveksling af tjenesteydelser.« |