L 65 Forslag til lov om ændring af sømandsloven og lov om skibes besætning.

(Justering af reglerne om tidsbegrænset ansættelse for søfarende samt tilpasning af nationalitetskrav til førere af handelsskibe og fiskeskibe).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l65_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. oktober 2004)

 

 

Økonomi- og erhvervsminister (Bendt Bendtsen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af sømandsloven og lov om skibes besætning (Justering af reglerne om tidsbegrænset ansættelse for søfarende samt tilpasning af nationalitetskrav til førere af handelsskibe og fiskeskibe).

(Lovforslag nr. L 65).

Hensigten med forslaget er at justere sømandslovens regler om tidsbegrænsede ansættelser. Denne del af forslaget er en opfølgning på et EU-direktiv om tidsbegrænsede ansættelsesforhold samt ændringer, der er gennemført i funktionærloven og ved lov om tidsbegrænsede ansættelser. EU direktivet har til formål at modvirke, at midlertidigt ansatte diskrimineres i forhold til fastansatte. De nye regler sikrer navnlig midlertidigt ansatte i situationer, hvor ansættelsen forlænges, eller den pågældende ansættes på ny i endnu en midlertidig ansættelse, hvorved den pågældende afskæres fra rettigheder, som fastansatte har. Der indføres endvidere nye regler om opsigelsesvarsel for midlertidigt ansatte skibsofficerer, ligesom den hidtidige adgang til at afskedige disse ved sygdom ophæves.

Derudover skaber forslaget hjemmel til, at der kan fastsættes regler, som undtager fra besætningslovens krav om, at førere af danske skibe skal have dansk indfødsret, for personer, som er omfattet af EU- og EØS reglerne om etableringsret, arbejdskraftens fri bevægelighed samt retten til fri udveksling af tjenesteydelser. Derved skabes mulighed for, at dansk ret kan bringes i overensstemmelse med to nyligt afsagte domme fra EF-Domstolen.

Dommene fastslår, at medlemsstater kun kan opretholde et statsborgerskabskrav for skibsførere, hvis de myndighedsbeføjelser, der er tillagt de pågældende, faktisk udøves regelmæssigt og ikke kun udgør en begrænset del af det daglige arbejde om bord.

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.