L 64 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med pris m.v. med flere love.

(Mulighed for anvendelse af internationale regnskabsstandarder, indførelse af regler om solvensbehov, ændring af reglerne om tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi- og erhvervsministeren).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l64_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. oktober 2004)

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med pris m.v., med flere love. (Mulighed for anvendelse at internationale regnskabsstandarder, indførelse af regler om solvensbehov, ændring af reglerne om tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi- og erhvervsministeren)

(Lovforslag nr. L 64).

Hensigten med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer i lov om finansiel virksomhed og en række andre love, som skal bidrage til de finansielle virksomheders udvikling og konkurrencedygtighed på nationalt og internationalt plan. Herudover foreslås en række tiltag, der forbedrer forbrugernes stilling.

Ændringerne vedrører de finansielle virksomheders mulighed for at anvende internationale regnskabsstandarder, ændring af solvensreglerne, større åbenhed om Finanstilsynets tilsyn med visse bestemmelser i lovgivningen, der vedrører forbrugerbeskyttelse, harmonisering og forenkling af reglerne om ophør af finansielle virksomheder og liberalisering af reglerne om elektroniske penge.

Formålet med ændringen af regnskabsreglerne indebærer, at de finansielle virksomheder får mulighed for at anvende internationale regnskabsstandarder, som er godkendt af EU. Denne mulighed bidrager til bedre sammenlignelighed og gennemskuelighed over landegrænserne og medvirker derved til en forbedring af kapitalmarkedets funktion. Formålet er endvidere at give de finansielle virksomheder størst mulig fleksibilitet ved valget af regnskabsregler.

Efter lovforslaget får alle finansielle virksomheder mulighed for at aflægge regnskab efter de internationale regnskabsstandarder - både på koncernniveau og på virksomhedsniveau.

For at sikre en smidig overgang til nye regnskabsregler foreslås en ændring af solvensreglerne. At ændringen foreslås på nuværende tidspunkt skyldes samtidig, at det er anset hensigtsmæssigt etapevis at overgå til de nye solvensregler, der forventes at blive resultatet af igangværende EU-forhandlinger, da disse indebærer ændrede solvenskrav.

Ændringen indebærer, at ledelsen i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber skal fastsætte et individuelt solvensbehov for virksomheden. Solvensbehovet skal fastsættes på baggrund af den enkelte virksomheds særlige forhold og risikoprofil. Indførelse af disse regler er et supplement til de gældende solvensregler. Indførelsen af solvensbehovet skal ses på baggrund af, at det gældende forsigtighedskrav, der skal anvendes, når virksomhederne værdiansætter udlån, vil udgå, når de overgår til at anvende de internationale regnskabsstandarder. Det er således for at sikre, at virksomhederne har fokus på at have et tilstrækkeligt kapitalberedskab, at ændringen foreslås.

Ændringerne i reglerne om tavshedspligt har til formål at skabe større åbenhed om Finanstilsynets tilsyn med de bestemmelser i den finansielle lovgivning, der har karakter af forbrugerbeskyttelse. Forslaget skal således sikre, at de finansielle kunder får kendskab til afgørelser, der kan have betydning for deres forhold til virksomheden. Forslaget indebærer, at Finanstilsynet kan offentliggøre navne på konkrete virksomheder, der overtræder visse regler og påbud, når dette skønnes at være af interesse for virksomhedens kunder.

For at fremme innovation og konkurrence på markedet for mindre betalinger liberaliseres reglerne om elektroniske penge. Fremkomsten af nye teknologiske muligheder har medført et øget behov for fleksible betalingsløsninger. Med lovforslaget hæves grænsen for, hvor stort et beløb der kan lagres på et elektronisk medium (e-penge), uden at udstederen af e-penge bliver omfattet af reglerne om elektroniske penge.

Ændringerne i reglerne om ophør og sammenlægning sker som et led i det forsatte arbejde med at harmonisere og forenkle lovgivningen på det finansielle område. I forslaget sammenskrives de gældende regler om sammenlægning og ophør for de forskellige typer af finansielle virksomheder. Harmoniseringen af reglerne betyder, at forslaget indeholder en række ændringer og justeringer for de forskellige typer af finansielle virksomheder. Med forslaget foretages der kun realitetsændringer i mindre omfang.

Herudover gennemføres med lovforslaget dele af direktivet om forsikringsformidling Formålet med disse regler er at bidrage til beskyttelsen af kunderne, når disse køber finansielle ydelser. Forslaget indebærer, at forsikringsselskaber alene må indgå aftaler om forsikringsformidling med erhvervsdrivende, der opfylder betingelserne for registrering som forsikringsagentvirksomhed, dvs. er i besiddelse af viden om de forsikringsprodukter, der sælges.

Herudover skal jeg nævne, at lovforslaget også indeholder en række øvrige ændringer i andre finansielle love. Det drejer sig eksempelvis om ændringer af reglerne om hæftelse mellem investeringsforeningers afdelinger til en mere hensigtsmæssig form, der betyder, at afdelingerne alene hæfter for egne forpligtigelser, samt en ændring af reglerne om opbygning af formuen i garantifonden for skadesforsikringsselskaber, således at denne bliver administrativ lettere og mindre omkostningstung for forsikringsselskaberne.

Med disse bemærkninger og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings velvillige behandling.