Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2004)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger og
specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.,
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og
finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med
pris m.v., med flere love. (Mulighed for anvendelse at
internationale regnskabsstandarder, indførelse af regler om
solvensbehov, ændring af reglerne om tavshedspligt,
harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge,
ændret opkrævningsmetode for en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler
mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af
kompetence vedrørende prismærkning til økonomi-
og erhvervsministeren)
(Lovforslag nr. L 64).
Hensigten med lovforslaget er at
gennemføre en række ændringer i lov om finansiel
virksomhed og en række andre love, som skal bidrage til de
finansielle virksomheders udvikling og konkurrencedygtighed
på nationalt og internationalt plan. Herudover foreslås
en række tiltag, der forbedrer forbrugernes stilling.
Ændringerne vedrører de
finansielle virksomheders mulighed for at anvende internationale
regnskabsstandarder, ændring af solvensreglerne,
større åbenhed om Finanstilsynets tilsyn med visse
bestemmelser i lovgivningen, der vedrører
forbrugerbeskyttelse, harmonisering og forenkling af reglerne om
ophør af finansielle virksomheder og liberalisering af
reglerne om elektroniske penge.
Formålet med ændringen af
regnskabsreglerne indebærer, at de finansielle virksomheder
får mulighed for at anvende internationale
regnskabsstandarder, som er godkendt af EU. Denne mulighed bidrager
til bedre sammenlignelighed og gennemskuelighed over
landegrænserne og medvirker derved til en forbedring af
kapitalmarkedets funktion. Formålet er endvidere at give de
finansielle virksomheder størst mulig fleksibilitet ved
valget af regnskabsregler.
Efter lovforslaget får alle finansielle
virksomheder mulighed for at aflægge regnskab efter de
internationale regnskabsstandarder - både på
koncernniveau og på virksomhedsniveau.
For at sikre en smidig overgang til nye
regnskabsregler foreslås en ændring af solvensreglerne.
At ændringen foreslås på nuværende
tidspunkt skyldes samtidig, at det er anset hensigtsmæssigt
etapevis at overgå til de nye solvensregler, der forventes at
blive resultatet af igangværende EU-forhandlinger, da disse
indebærer ændrede solvenskrav.
Ændringen indebærer, at ledelsen i
pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber
og investeringsforvaltningsselskaber skal fastsætte et
individuelt solvensbehov for virksomheden. Solvensbehovet skal
fastsættes på baggrund af den enkelte virksomheds
særlige forhold og risikoprofil. Indførelse af disse
regler er et supplement til de gældende solvensregler.
Indførelsen af solvensbehovet skal ses på baggrund af,
at det gældende forsigtighedskrav, der skal anvendes,
når virksomhederne værdiansætter udlån, vil
udgå, når de overgår til at anvende de
internationale regnskabsstandarder. Det er således for at
sikre, at virksomhederne har fokus på at have et
tilstrækkeligt kapitalberedskab, at ændringen
foreslås.
Ændringerne i reglerne om tavshedspligt
har til formål at skabe større åbenhed om
Finanstilsynets tilsyn med de bestemmelser i den finansielle
lovgivning, der har karakter af forbrugerbeskyttelse. Forslaget
skal således sikre, at de finansielle kunder får
kendskab til afgørelser, der kan have betydning for deres
forhold til virksomheden. Forslaget indebærer, at
Finanstilsynet kan offentliggøre navne på konkrete
virksomheder, der overtræder visse regler og påbud,
når dette skønnes at være af interesse for
virksomhedens kunder.
For at fremme innovation og konkurrence
på markedet for mindre betalinger liberaliseres reglerne om
elektroniske penge. Fremkomsten af nye teknologiske muligheder har
medført et øget behov for fleksible
betalingsløsninger. Med lovforslaget hæves
grænsen for, hvor stort et beløb der kan lagres
på et elektronisk medium (e-penge), uden at udstederen af
e-penge bliver omfattet af reglerne om elektroniske penge.
Ændringerne i reglerne om ophør
og sammenlægning sker som et led i det forsatte arbejde med
at harmonisere og forenkle lovgivningen på det finansielle
område. I forslaget sammenskrives de gældende regler om
sammenlægning og ophør for de forskellige typer af
finansielle virksomheder. Harmoniseringen af reglerne betyder, at
forslaget indeholder en række ændringer og justeringer
for de forskellige typer af finansielle virksomheder. Med forslaget
foretages der kun realitetsændringer i mindre omfang.
Herudover gennemføres med lovforslaget
dele af direktivet om forsikringsformidling Formålet med
disse regler er at bidrage til beskyttelsen af kunderne, når
disse køber finansielle ydelser. Forslaget indebærer,
at forsikringsselskaber alene må indgå aftaler om
forsikringsformidling med erhvervsdrivende, der opfylder
betingelserne for registrering som forsikringsagentvirksomhed, dvs.
er i besiddelse af viden om de forsikringsprodukter, der
sælges.
Herudover skal jeg nævne, at
lovforslaget også indeholder en række øvrige
ændringer i andre finansielle love. Det drejer sig
eksempelvis om ændringer af reglerne om hæftelse mellem
investeringsforeningers afdelinger til en mere hensigtsmæssig
form, der betyder, at afdelingerne alene hæfter for egne
forpligtigelser, samt en ændring af reglerne om opbygning af
formuen i garantifonden for skadesforsikringsselskaber,
således at denne bliver administrativ lettere og mindre
omkostningstung for forsikringsselskaberne.
Med disse bemærkninger og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings
velvillige behandling.